Úterý 14. prosince 1982

Nelze však hovořit o tom, že by se výhody tohoto postupu setkávaly se správným jeho pochopením. Proto očekáváme, že v příštím roce bude tento nový směr investiční politiky daleko více prosazován, že investorské a spolu s nimi zejména projekční organizace budou ze své strany zajišťovat a provádět jen akce prokazatelně nezbytné a přinášející výraznější realizační efekt. Zvláště pak, že budou důkladně prověřovat, aby všechny modernizační akce sloužily svým výsledným efektem dosažení vyšší výkonnosti, spolehlivějšímu a hospodárnějšímu provozu a úspoře pracovních sil, a svými účinky co nejvíce podporovaly růst produktivity práce. V neposlední řadě pak, že budou dbát i o to, aby s ohledem na současné společenské potřeby byla navrhována, projektována a realizována jednodušší a dostupnější řešení, bez vysokých nákladů na paliva a energii. Z podkladů Státní energetické inspekce je např. známo, že jen v ČSR byly v tomto směru vzneseny závažné připomínky k téměř 50 % investičních akcí a že jejich uplatněním bylo možné snížit investiční náklady zhruba o 80 mil. Kčs.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, požadavky intenzifikace naší ekonomiky rovněž vyžadují, aby všechny nové či modernizované výrobní kapacity a zejména jejich moderní vysoce výkonné mechanismy byly včas a co nejvíce využívány. Jestliže rozpočtová politika příštího roku obecně zdůrazňuje potřebu výrazně zvýšit efektivnost celého procesu investování, pak se to podle názoru našich výborů týká nejen fáze rozhodování o investicích, či regulace zahajování staveb, ale jmenovitě též potřeby uvádět nové a modernizované kapacity do provozu v plánovaném k tomu termínu. Vždyť v roce 1981 činil např. výpadek hodnoty výroby ze sledovaných kapacit, včas neuvedených do provozu, přes 18 mld Kčs a letos je očekáván přes 7 mld Kčs.

Myslíme proto, že si nemůžeme dovolovat dále připouštět takový stav, aby z rozpočtu i vlastních zdrojů organizací přicházely na jedné straně nemalé prostředky a příspěvky na výstavbu. Na druhé straně však z těch kapacit, které již měly být hotovy a sloužit další výrobě, aby chyběly odpovídající přínosy, které mají v podobě zdrojů resp. příjmů sloužit ke krytí jiných a zvláště rozpočtových potřeb.

Máme proto za to, že jedním z kategorických požadavků realizace rozpočtové politiky roku 1983 by mělo být účinné působení všemi dostupnými prostředky na zkracování a dodržování lhůt každé investiční akce. Zvláště pak, aby všichni účastníci investičního procesu více pociťovali svůj díl přímé i nepřímé odpovědnosti za to, že vynaložené prostředky budou využity v plném souladu s principy efektivnosti a soudobými společenskými požadavky.

To by mělo přirozeně platit i pro větší kázeň investorů, projektantů a dodavatelů prací v pojetí plánovaných rozpočtových nákladů každé investiční akce, a jejich odpovědnost za objektivitu a důsledné dodržování těchto nákladů.

Předsedající místopředseda FS M. Žákovič: Ďakujem poslankyni Chodurovej, slovo má poslanec Zdeněk Laštovička, pripraví sa poslanec Emil Hojnoš.

Poslanec SL Z. Laštovička: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, rozpočet na rok 1983 má napomáhat k realizaci cílů a záměrů hospodářského a sociálního rozvoje vytyčených XVI. sjezdem KSČ a stanovených ve státním plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1983.

Rozpočet vytváří ekonomický tlak na zvyšování efektivnosti, hospodárnosti a urychlení změn vedoucích k intenzifikaci rozvoje národního hospodářství zejména cestou uplatnění vědy a techniky v praxi. Je to úkol velmi náročný. Na 7. plenárním zasedání ÚV KSČ byl velmi výstižně charakterizován takto: "Náročnost úkolů intenzifikace národního hospodářství cestami uplatňování vědy a techniky a socialistické ekonomické integrace lze srovnávat jen s takovým řešením, jako byla industrializace a kolektivizace." To tedy znamená, že jeho řešení je nejenom záležitostí ekonomiky, ale celé naší společnosti, všech oblastí její činnosti a záležitostí každého našeho občana.

Vědeckotechnický rozvoj musí být orientován na rozšiřováni technické modernizace, racionalizace, zdokonalování organizace řízení, k řešení výrobně technické a sociálně ekonomické stránky budoucího rozvoje.

Rozvíjení a rychlejší využívání vědeckotechnického rozvoje a zavádění výsledků do praxe vyžaduje jeho prosazení do hospodářských plánů s větší provázaností na všech úrovních řízení a s širokým využíváním iniciativy pracujících, vynálezectví a zlepšovatelského hnutí.

Jak je to s uplatňováním výsledků vědeckotechnického rozvoje ve státním plánu na rok 1983 a v plánech podniků a organizací? Věcnou náplň prováděcího státního plánu technického rozvoje na rok 1983 tvoří téměř 92 % úkolů, které přecházejí z roku 1982 a předcházejících let. Tedy nových úkolů se tam dostalo opravdu málo. Nebyly splněny úkoly směrnice. Prakticky nedochází ke zkrácení doby řešení u předcházejících úkolů. Příčina nižšího podílu nově zařazených úkolů do státního plánu je zejména v tom, že nebyly ze strany koordinačních ústředních orgánů včas připraveny. Také VHJ nejsou ještě dost zainteresovány na zavádění technického pokroku.

Pro nově zařazované úkoly stanovila vláda zásadu dbát na to, aby doba řešení od zahájení vývoje až po úpravu dokumentace pro ověřovací sérii nepřesáhla tři roky. Pouze polovina nově zařazených úkolů však vyhovuje této zásadě.

Pokud se týká vlastní realizace výsledků v plánech výroby podniků, je i zde oproti směrnici o 15 % nižší objem. Z uvedených údajů tedy vyplývá, že se nám zatím nedaří urychlovat cyklus výzkum - vývoj - výroba a je také zřejmé, kde máme nedostatky.

Přitom je nesporné, že urychlování vědeckotechnického rozvoje je nejmocnějším zdrojem růstu produktivity společenské práce. Není to věcí jenom vědců. O realizaci se rozhoduje na závodech. Rozhodují o tom konkrétní lidé, pracovní kolektivy, brigády socialistické práce, komplexní racionalizační brigády, ovšem také vynálezci a zlepšovatelé, jejichž návrhy se někdy rovnají výsledkům rozvoje a je proto třeba s nimi i tak nakládat.

Vážené soudružky a soudruzi, abych mluvil konkrétně se znalostí věci, dovolte mi, abych prospěšnost a efektivnost uplatnění progresivních výsledků vědeckotechnického rozvoje v praxi ukázal na několika příkladech z mého pracoviště - Výzkumného ústavu výživy zvířat v Pohořelicích na okrese Břeclav. Ústav se zabývá výživou skotu, prasat a drůbeže, problematikou organizace a ekonomiky krmivové základny a řešením naléhavých otázek konzervace krmiv. Ve své činnosti tedy postihuje v současné době velmi citlivou a prioritní oblast naší zemědělské výroby.

Na základě řady ověřovacích pokusů v jednotlivých zemědělských závodech byl v roce 1981 poprvé plošně aplikován nový konzervační prostředek SlLKO. Tímto konzervantem bylo ošetřeno téměř 500 tis. tun bílkovinných a polobílkovinných siláží v ČSR. Snížením ztrát z běžných 30 na 20 % - tedy o 10 % - bylo pro živočišnou výrobu k dispozici navíc minimálně 50 tis. tun siláží, přičemž úsporu vlastních nákladů snížením ztrát lze odhadnout na 6,3 mil. Kčs.

Nezanedbatelné jsou rovněž sekundární přínosy aplikace Silka, které spočívají především v možnosti zvýšení produkce mléka a jatečného skotu.

S velkým zájmem zemědělců v posledních dvou letech se setkalo rovněž použití probiotického přípravku Lactisil k ošetření glycidových siláží. Aplikace Lactisilu umožňuje zvýšení obsahu škrobových jednotek v 1 tuně siláže z 90 na 100. Tím bylo získáno pro živočišnou výrobu navíc minimálně 15 mil. škrobových jednotek při současném snížení nákladů na 1 škrobovou jednotku u ošetřené siláže o 0,25 Kčs. Celková úspora vlastních nákladů byla vyčíslena na téměř 38 mil. Kčs. Dalším dopadem aplikace Lactisilu je stejně jako u Silka nezanedbatelné zvýšení živočišné produkce v podnicích, které tuto novou technologii využívaly.

Další cestou pro zajištění plánované produkce živočišné výroby je vedle snižování ztrát krmiv dosažení maximální produkce živin z jednotky plochy. Tato snaha vedla k rozpracování realizačních výstupů, zaměřených na nové způsoby sklizně a využití kukuřice. Přínos realizačního výstupu "Uplatnění kukuřice CCM v zemědělských závodech" spočívá ve zvýšení produkce škrobových jednotek na 1 ha plochy, oseté kukuřicí o 270 škrobových jednotkách při využití nové technologie výroby kukuřičného krmiva CCM, kde je využito zahraničních poznatků. V porovnání se starou technologií pěstování kukuřice na zrno je umožněno snížení vlastních nákladů na 1 škrobovou jednotku v průměru o 0,14 Kčs. Dalším přínosem realizace této nové technologie je výhodné uplatnění kukuřičného krmiva CCM při výkrmu prasat, přičemž je část jadrných krmiv (krmné směsi) nahrazena krmivem CCM. Např. na Státním statku Mikulov při výkrmu 5500 ks prasat ročně bylo touto technologií dosaženo finanční úspory vlastních nákladů v roce 1981 335 tis. Kčs, přičemž bylo ušetřeno 814 tun krmné směsi; úspora vlastních nákladů na 1 kg živé hmoty prasat činí 0,76 Kčs.

Ústav poskytuje od roku 1981 konzultační a metodickou pomoc při zavádění poznatků výzkumu na okrese Kroměříž. Za spolupráce řešitelského kolektivu a okresní výrobní zemědělské správy v Kroměříži při zavádění diferencovaných systémů výživy pro průmyslové formy chovu skotu včetně konzervace, skladování a úpravy krmiv s cílem maximální soběstačnosti, včetně racionalizace spotřeby jádra, v okrese Kroměříž se v roce 1981 zvýšila v porovnání s rokem 1980 produkce mléka o 776 tis. litrů při současném snížení spotřeby jadrných krmiv na 1 litr mléka o 0,06 kg. Při produkci mléka byly současně sníženy náklady ve výši 6,4 mil. Kčs. Spotřeba jadrných krmiv na 1 kg přírůstku jatečného skotu na okrese Kroměříž byla snížena o 0,45 kg. Při dosažené produkci 6970 tun v roce 1981 představovala úspora vlastních nákladů 6,3 mil. Kčs.

Velký zájem zemědělských podniků je zaměřen rovněž na využívání nových, netradičních bílkovinných krmiv tuzemského původu. Zavedením výsledků výzkumu ve Společném zemědělském podniku jižní Morava ve Velkých Bílovicích byla zahájena výroba sušených viničných kvasničných kalů, které jsou vysoce kvalitním bílkovinným krmivem. Tento zemědělský podnik ročně vyrábí 300 tun tohoto netradičního krmiva, které bylo dříve odpadem, přičemž zisk této výroby v tomto podniku činí více než 5,7 mil. Kčs ročně.

Vážené soudružky a soudruzi, uvedené příklady naprosto přesvědčivě zdůrazňují, že prosazování vědeckotechnického rozvoje do praxe je a musí být neoddělitelnou součástí řídící činnosti všech hospodářských článků a nemůže být chápáno pouze jako záležitost výzkumných nebo technických složek. Současný ekonomický rozvoj se musí opírat o poznatky vědy a techniky, být s nimi bezprostředně spojen při výkonu jakékoliv řídící činnosti ve výrobní i nevýrobní sféře. To musí platit pro myšlení a hlavně jednání na všech úrovních řízení.

Jedině tak se stane rozhodujícím faktorem intenzifikace rozvoje národního hospodářství a trvalým zdrojem pro uspokojování potřeb naší socialistické společnosti.

Věřím, že i rozpočet na rok 1983 bude platným nástrojem pro rychlejší uplatňování výsledků vědy a techniky v praxi.

Vážené soudružky a soudruzi, závěrem mi dovolte, abych jménem poslanců - členů Československé strany lidové - doporučil Federálnímu shromáždění vládní návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1983 ke schválení. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS M. Žákovič: Ďakujem poslancovi Laštovičkovi. Udeľujem slovo poslancovi Emilovi Hojnošovi, pripraví sa poslankyňa Jana Pekařová.

Poslanec SN E. Hojnoš: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci. Štatistická ročenka požiarnosti uvádza, že následkom vzniklých požiarov sa denne ukrajuje a stráca z nášho spoločného krajca chleba za vyše 1 mil. Kčs.

Zničenie a únik už vytvorených prostriedkov musí mrzieť každého z nás, keďže na ich získanie bola vynaložená ľudská práca, um a hodnoty, ktoré mohli slúžiť pre naše životné potreby. Napriek tomu občas sa stáva, že vznikol požiar alebo havária z rôznych malicherných príčin, čím vznikli niekedy obrovské materiálne škody a straty na životoch. Sú to škody, ku ktorým pri väčšej pozornosti a predvídavosti nemuselo dôjsť.

Dovoľte, aby som zameral vašu pozornosť na túto oblasť a poukázal na to, ako uplatňujeme známu zásadu "Každý hospodárom na svojom pracovisku".

Straty spôsobené požiarmi sú veľké, aj keď v 6. 5RP bol ich rast pomalší. Najväčšie straty vznikli na majetku v socialistickom vlastníctve. Ak začneme skúmať ich dôvody, zistíme súvislosť medzi zmenami v materiálnej základni a trendom požiarnosti. Koncentrácia a špecializácia výroby urýchľuje tieto tendencie. V budúcnosti bude tu potrebné hľadať nové formy ochrany.

Podľa štatistickej ročenky vzniklo na území ČSSR v roku 1981 celkom 5172 požiarov s priamou škodou 243 mil. Kčs, pri ktorých prišlo o život 148 ľudí a 665 ľudí bolo zranených.

V porovnaní s rokom 1980 je to viac o 435 požiarov, avšak priame škody boli nižšie o 69 mil. Kčs. Počet usmrtených osôb sa zvýšil o 10 a počet zranených o 19. Väčšinou išlo o prestarnuté osoby a deti. Okrem priamych škôd zapríčinených požiarmi vznikajú aj škody nasledovné. Napr. v 6. 5RP boli vyčíslené vo výške 1,893 mil. Kčs, zatiaľ čo priame škody činili 1,255 mil. Kčs, pri ktorých prišlo o život 632 osôb a 3560 bolo zranených. Sú to varovné čísla predstavujúce obrovské hodnoty, ktoré nám unikli.

Typickými príčinami požiarov, výbuchov a havárií sú ľahostajnosť a nezodpovednosť pracovníkov, ktorí nedodržujú predpísaný technologický postup a protipožiarne predpisy, ďalej neznalosť príslušných noriem pre obsluhu technických zariadení, ich zlý technický stav, nedôsledná príprava technológie výroby, nedostatočná údržba atd.

Najviac nedostatkov sa zistilo v skladovom hospodárstve pri manipulácii s horľavinami a v ich uskladňovaní, v inštalácii elektrických rozvodov, pri zváraní a manipulácii s otvoreným ohňom, v porušovaní zákazu fajčenia a pod.

Asi 28 % všetkých priamych škôd v roku 1981 spôsobili tri veľké požiare, každý so škodou nad 10 mil. Kčs, v rezortoch Federálneho ministerstva hutníctva a ťažkého strojárstva, Federálneho ministerstva všeobecného strojárstva a Ministerstva priemyslu ČSR.

V roku 1981 bolo pre trestné činy, ktoré zapríčinili požiare, výbuchy a havárie, stíhaných 1300 osôb. Oproti predchádzajúcemu roku je to menej o 4,1 % a oproti roku 1979 o 6,2 %.

Boli odhalené a potrestané škody zapríčinené požiarmi, ktoré spôsobili ľudia slúžiaci nepriateľom našej republiky.

Časté požiare sú v poľnohospodárstve a ich priama výška je vysoká. V roku 1981 ich bolo 533, čo je 13,8 % z celkového počtu. lch príčiny sú stále rovnaké - pri nedodržovaní predpisov skladovania zhorí stoh slamy, sena či ďateliny.

Nemôžem z tohto miesta podrobne rozoberať kde, koľko a z akých príčin vznikli požiare a aké škody zapríčinili. Podrobnú analýzu nájdeme v príslušných štatistikách. Vo svojom vystúpení sa chcem zamerať na ochranu a prevenciu pred nimi. Je všeobecne známe, že v požiarnej ochrane u nás, aj keď je na vysokom stupni, sa ešte vyskytujú základné a opakujúce sa nedostatky v oblasti prevencie, ochrany, riadiacej práce a kontroly, a to aj tam, kde sa už v minulosti vyskytli požiare. Pri zabezpečovaní tejto činnosti sa občas vyskytujú vážne nedostatky aj na jednotlivých stupňoch riadenia národného hospodárstva. Príslušní hospodárski pracovníci, nedôsledne presadzujú konkrétne protipožiarne opatrenia a nie sú dostatočne nároční na výkon podriadených orgánov, technických komisií požiarnych technikov a príslušníkov požiarnych jednotiek. Odporúčania orgánov požiarnej ochrany zdĺhavo realizujú. Vedúci hospodárski pracovníci ich nedostatočne kontrolujú a zo zistených nedostatkov nie sú vyvodzované patričné závery a postihy.

Vážení poslanci, ochrana československej socialistickej ekonomiky, najmä ochrana majetku v socialistickom vlastníctve, vyžaduje nemenej pozornosti. Federálna vláda i vlády republík prijali rad uznesení, ktoré tvoria komplex vzájomne koordinovaných opatrení zameraných na ochranu socialistického vlastníctva. Problémom však zostáva realizácia uvedených opatrení. Niektoré poznatky z kontrol naznačujú ľahostajnosť spoločnosti k rozkrádaniu, neplnenie povinností riadiacich a kontrolných orgánov ohlásiť podozrenia z možnosti trestného činu. Zvyšuje sa počet prípadov korupcie, porušovanie hospodárskych predpisov i rozkrádania organizovaného skupinami páchateľov, nezriedka z radov zodpovedných hospodárskych pracovníkov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP