Úterý 14. prosince 1982

Uvedené úkoly jsou náročné, ale splnitelné. Mezinárodní srovnání ukazuje, že energetická i materiálová náročnost naší výroby - i přes určité zlepšení - zůstává i nadále vyšší než ve vyspělých státech. Na využití této rezervy musíme soustředit pozornost řídících článků, rozvíjet podnikový i vnitropodnikový chozrasčot, zdokonalovat normy spotřeby surovin a materiálů a orientovat tímto směrem i využívání nejnovějších poznatků vědy a techniky.

Významným činitelem při využívání těchto rezerv je i zaměření iniciativy pracujících k dosažení nadplánovaných úspor energie, paliv a kovů v rozsahu 0,5 %, ke kterému daly podnět orgány Revolučního odborového hnutí.

Pro příští rok počítáme s předstihem růstu produktivity práce před průměrnými výdělky. To se projevuje i v plánovaném snížení mzdových nákladů na jednotku výroby o 0,81 %, což má přinést úsporu ve výši 1,4 mld Kčs.

Splnění tohoto úkolu vyžaduje lépe organizovat práci, zajišťovat plynulý chod výroby, důsledně využívat pracovní dobu, zdokonalovat výkonové normy, zejména pak posílit diferenciaci vývoje mezd v závislosti na konkrétních výsledcích práce. Růst produktivity práce musí stále více vytvářet předpoklady pro uvolňování pracovních sil pro oblast služeb, jejichž rozvoj zaostává za potřebami.

V příštím roce má být objem finanční potřeby na investiční výstavbu ve státních hospodářských a v rozpočtových organizacích v souhrnu nižší o 1,5 % proti letošnímu roku. Toto zpomalení přispívá ke zlepšení rovnovážnosti našeho ekonomického vývoje, a to jak ve vnitřních tak i v zahraničních vztazích.

Současně vytváří předpoklady, aby se řešily vleklé problémy investiční činnosti, zejména aby se zkrátila neúměrně dlouhá doba výstavby objektů, snížila rozestavěnost, zlepšila projekční příprava. Určité zlepšení, kterého jsme dosáhli, má zatím jen dílčí význam.

Vzhledem k tomu, že při zpomalení investiční činnosti musíme zabezpečit růst investic do palivoenergetické základny, omezují se možnosti investovat v ostatních odvětvích i v infrastruktuře. Proto více než kdy jindy musíme velmi pečlivě posuzovat, které z investičních možností využít a volit takové, které přinesou národnímu hospodářství největší efekt, preferovat modernizační akce před výstavbou nových objektů.

Mimořádně náročné úkoly stojí před námi v příštím roce v oblasti vnějších ekonomických vztahů. Přitom nemůžeme počítat se zlepšením podmínek pro náš zahraniční obchod, zejména pokud jde o obchod s nesocialistickými zeměmi.

Krizový vývoj v těchto zemích, spojený se stagnací světového obchodu, vede k poklesu investiční činnosti na celém světě. Růst životních nákladů a vysoký stupeň nezaměstnanosti v kapitalistických zemích prohlubuje i pokles poptávky po spotřebním zboží. Proto se na světových trzích stupňuje konkurence a zvyšuje náročnost světového obchodu na kvalitu vyvážených strojů i spotřebního zboží.

Výhodně lze prodat jen zboží prvotřídní kvality, vysoké technické úrovně, s odpovídajícím servisem, náhradními díly, zkrátka zboží charakterizované vysokou úrovní výrobní činnosti, prodejních a poprodejních služeb.

K tomu také směřují opatření, která přijímáme ke zlepšení a upevnění spolupráce výroby a zahraničního obchodu, k prohloubení jejich hmotné zainteresovanosti i zvýšení odpovědnosti za dosahované výsledky.

Vycházíme z toho, že je třeba více a účinněji než dosud kombinovat centrální rozhodnutí o změnách struktury výroby a zahraničního obchodu s dílčími změnami struktury prováděnými z iniciativy a v pravomoci VHJ, podniků a organizací zahraničního obchodu. Rozhodnutí vyvozované ze znalostí celkových ekonomických podmínek je nutno doplňovat rozhodnutími vycházejícími z konkrétních znalostí podmínek jednotlivých oborů i jednotlivých trhů.

Svou účast na mezinárodní dělbě práce opíráme o spolupráci se socialistickými státy, zejména se Sovětským svazem. Vytváříme zde předpoklady pro posílení dlouhodobosti a stability této spolupráce cestou rozvoje socialistické ekonomické integrace, rozvoje specializace a kooperace výrob, společným podnikáním, společnou výstavbou objektů, na kterých má zájem více zemí. Realizace řady již uzavřených dohod a ekonomická spolupráce zemí RVHP je důležitým činitelem stability našeho ekonomického vývoje.

To je mimořádně důležité v dnešních složitých podmínkách světové ekonomiky a v situaci, kdy i nadále musíme počítat se zhoršováním směnných relací vývozu a dovozu, což patří k základním problémům našeho hospodářského vývoje.

Aktivní způsob řešení je v zásadě možný jen na základě dynamizace exportu a především zvýšení jeho efektivnosti. Stále více se ukazuje, že zvýšení úrovně efektivnosti celé ekonomiky závisí na vysokém stupni na zvýšení efektivnosti vývozu. Musíme porovnávat naše vyvážené výrobky s výrobky špičkové konkurence jak v kvalitě, technické či estetické úrovni výrobků, tak v dosahovaných cenách. Teprve dosažení cen špičkové konkurence může být důkazem, že jsme se vyrovnali s náročnými podmínkami světových trhů a že naše výrobní i vývozní organizace pracují na světové úrovni.

V zabezpečování přechodů k intenzívnímu hospodářskému rozvoji, v dosahování vyššího stupně efektivnosti v oblasti výrobní spotřeby, investic, zahraniční směny a na dalších úsecích neustále roste význam vědeckotechnického rozvoje, jeho urychlení a zvýšení účinnosti. Je to nejdůležitější intenzifikační faktor rozvoje, a proto na něj klade hospodářská politika takový důraz.

Celkový objem neinvestičních prostředků, který do této oblasti v příštím roce vložíme, má dosáhnout 17,7 mld Kčs, což je o 3,5 % v souhrnu více než letos. Přitom z prostředků podniků a jejich nadřízených orgánů má být vynaloženo 10,4 mld Kčs a ze státního rozpočtu 7,3 mld Kčs.

Jestliže podíl prostředků vyčleněných pro vědecko-technický rozvoj je srovnatelný s průmyslově vyspělými státy, pak na druhé straně - i přes dílčí zlepšení - nemůžeme být spokojeni s přínosy pro ekonomiku. Proto musíme vynaložené investiční a neinvestiční prostředky do této oblasti více spojovat s dosahováním konečných přínosů pro podnik, resort, celé hospodářství, rychleji zavádět výsledky technického rozvoje i poznatky vědy do praxe a odstraňovat všechny překážky, které tomu brání. Daleko větší úlohu zde musí sehrát technická inteligence a lepší využití odměňování skutečně tvůrčí práce. Také konkrétní zaměření finanční, úvěrové a cenové politiky musí více napomáhat ke zvýšení technické úrovně národního hospodářství.

Další oblastí, kde již delší dobu nemůžeme být rovněž spokojeni s dosahovanými výsledky, je vývoj zásob. V příštím roce počítáme s jejich zvýšením jen o 0,7 %. Při tom v průmyslu a stavebnictví byl stanoven velmi mobilizační úkol zrychlit obrátku o 3,1 dne, což znamená snížit zde stav zásob o 1 % , tj. o 2 mld Kčs. Při posuzování reálnosti tohoto úkolu jsme vycházeli z poznatku, že nesplněním úkolu zrychlování doby obratu zásob v minulých letech vznikly v zásobách značné nevyužité rezervy.

Obtížnost úkolu zrychlit obrátku zásob je zvyšována tím, že ve struktuře zásob zůstává řada problémů. Převažují sice nadměrné zásoby některých materiálů, rozpracované výroby i hotových výrobků, ale stavy některých sortimentů zásob jsou nízké, což ohrožuje plynulost výrobního procesu. Proto úkol celkové mobilizace prostředků vázaných v zásobách musí být spojován se zlepšením struktury zásob.

Komplexním vyjádřením zvýšeného tlaku, který vytváříme ve státním rozpočtu a ve finančním plánu na oblast hospodářských organizací je, že saldo reálných finančních zdrojů, které mají vytvořit a výdajů, které použijí pro své účely, se má zpevnit o 6,4 mld Kčs, tj. o 10 % a když vyloučíme vliv dopadů ze zahraničního obchodu do finančního hospodaření, dokonce o 20 %.

S růstem složitosti ekonomických podmínek a náročnosti plnění úkolů stanovených k jejich překonávání zcela zákonitě narůstá význam subjektivního činitele - konkrétních výsledků práce každého pracovníka. Tím více to platí o řídící práci a celkové úrovni a účinnosti řízení. Dobré řízení je jedním z rozhodujících předpokladů dosahování dobrých a vynikajících výsledků. Naopak špatné řízení oslabuje i dobré výsledky práce a může zmařit úsilí a iniciativu pracujících. Zatím se ještě nedaří - tak jak to předpokládá Soubor opatření - v potřebné míře uplatňovat kvalitativně nové, náročnější a tvůrčí přístupy k plnění úkolů hospodářské politiky. Mnohde ještě převládají překonané metody práce, rutina, pohodlnost, snaha přenášet rozhodnutí o řešení problémů na vyšší úroveň. Problémy však nelze obcházet, neboť potom se hromadí a jejich řešení se stává složitější a těžší.

V procesu zvyšování úrovně řízení patří významné místo prohlubování podnikového a vnitropodnikového chozrasčotu. Nestačí však, aby jeho principy znali jen řídící pracovníci. Je třeba, aby se staly konkrétním pojmem pro každého, kritériem činnosti, aby ovlivňovaly chování všech pracovníků ve směru utváření jejich aktivního postoje k plnění hospodářských úkolů, k hospodaření s materiálem, energií, pohonnými hmotami, ke zvyšování produktivity práce.

Mobilizovat subjektivní činitel zároveň znamená starat se o rozvoj chozrasčotu brigád, vstřícného plánování, socialistického soutěžení, hnutí brigád socialistické práce, komplexních racionalizačních brigád, vynálezeckého a zlepšovatelského hnutí. To vše jsou formy, jimiž péče o efektivnost účelně prostupuje celým hospodářským děním, a proto jim poskytujeme všestrannou podporu.

Naopak musíme nesmiřitelně bojovat s podprůměrnou, nedbalou a nekvalitní prací, s různými projevy nepořádku a neodpovědnosti. Proto je také na místě náročnější přístup k dodržování plánovací a finanční kázně.

Soudružky a soudruzi, k oblastem, kde se nám podařilo dosáhnout určitých pozitivních výsledků, patří upevnění hospodárnosti. Nechceme však výsledky přecenit, neboť jsme si vědomi, že hospodárnost ať již v tvorbě zdrojů, nebo při jejich užití prosazujeme zatím hlavně direktivními opatřeními. Jsme však na začátku procesu, který postupně s větší důsledností i pod větší kontrolou musí vést každou organizaci i každého pracovníka k tomu, aby hospodárnost jako princip prostupovala veškerou ekonomickou činností.

V minulém roce jsme schválili program hospodárnosti na období 7. pětiletky, který stanovil konkrétní úkoly ve snižování počtu pracovníků na úseku řízení a správy, v prohloubení hospodárnosti v oblasti autoprovozu, v dalším snižování některých neproduktivních nákladů a další.

Podrobnější hodnocení jeho plnění bude vám předloženo v souvislosti s vypracováním státního závěrečného účtu za rok 1982. Přesto bych se chtěl zastavit u jednoho z hlavních úkolů, tj. snížení počtu pracovníků v oblasti řízení a správy. V ústředních orgánech a národních výborech se má do konce roku 1985 snížit počet těchto pracovníků o 12 % a v přímo řízených organizacích správy o 5-10 %. V každém roce, počínaje rokem 1982, má být splněna nejméně čtvrtina stanoveného úkolu. Tato úspora pracovníků je promítnuta v rozpočtu na rok 1983. Celkové splnění tohoto významného úkolu programu hospodárnosti vyžaduje aktivní přístup a důslednou kontrolu.

Program hospodárnosti, jak bylo zdůrazněno při jeho projednávání, byl koncipován jako otevřený. Z toho vycházejí i konkrétní opatření na rok 1983, která byla schválena vládou. Tak např. byl snížen limit na propagaci o dalších 10 % proti letošnímu limitu a ostatní limity na vybrané nákladové položky byly stanoveny na úrovni roku 1982. Nedochází k žádnému růstu. K prohloubení programu hospodárnosti byla přijata opatření zaměřená na omezení výplat odměn za práce konané mimo pracovní poměr, na zamezení dalšího růstu režijních nákladů a na dosažení úspor v této oblasti. Bude prověřena účinnost provozních norem spotřeby pohonných hmot. Rovněž bude provedena prověrka opodstatněnosti účelových organizací přímo řízených resorty.

Soudružky a soudruzi, zrychlení ekonomického rozvoje ve srovnání s léty 1981-1982, se kterým v plánu na rok 1983 počítáme, vytváří příznivější předpoklady pro splnění stěžejního cíle naší hospodářské politiky, tj. zabezpečování a zkvalitňování dosažené vysoké životní úrovně obyvatelstva i jeho sociálních jistot. V existujících ekonomických podmínkách to je velmi obtížný úkol jak sám o sobě, tak i proto, že souběžně jsme nuceni řešit závažné problémy i na jiných úsecích.

Peněžní příjmy obyvatelstva se zvýší o 2 % , z toho mzdové příjmy o 1,3 %, přičemž průměrná mzda bude vyšší o 1 %.

Při předpokládaném vzestupu maloobchodního obratu o 2 % se počítá se zvýšením prodeje průmyslového zboží o 2,7 % a potravinářského zboží o 1,2 %. Složitost těchto úkolů spočívá především v tom, že v obou skupinách zboží je nutno dosáhnout vyššího stupně uspokojování poptávky ve struktuře, kde máme stále ještě řadu nedostatků, které musí výroba a obchod společnými silami účinněji a rychleji řešit. Obdobně tomu je v oblasti placených služeb pro obyvatelstvo. K jejich rozšíření a zlepšení úrovně byl přijat celý komplex opatření podle závěrů 6. zasedání ÚV KSČ. K tomuto cíli směřují i projednávané změny daňových zákonů.

Objem výdajů na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo dosáhne v příštím roce 159,9 mld Kčs, tj. 51,7 % celkových výdajů rozpočtu. Z toho připadá na investice 14,8 mld Kčs a na investiční výdaje 145 mld Kčs. Znamená to, že tyto neinvestiční výdaje vzrostou o 2,9 %, což je rychlejší tempo ve srovnání s národním důchodem. I ve složitých ekonomických podmínkách tedy přednostně zabezpečujeme tento důležitý úsek sociálních jistot obyvatelstva. Je to náš dlouhodobý program, který zároveň ukazuje na rozhodující význam zrychlení tvorby zdrojů jako základního ekonomického předpokladu uspokojování stále rostoucích potřeb obyvatelstva na úseku společenské spotřeby.

Na sociální zabezpečení má být v příštím roce vynaloženo 81,1 mld Kčs, tj. o 3,5 %, resp. o 2,7 mld Kčs více než letos. Z celkové částky je určeno 49,5 mld Kčs na důchodové zabezpečení, 26,1 mld Kčs na nemocenské pojištění pracovníků a 5,5 mld Kčs bude vydáno z rozpočtů národních výborů většinou na nemocenské zabezpečení družstevníků a na sociální péči. Výdaje do sociální oblasti představují jednu z hlavních forem zajišťování sociálních jistot obyvatelstva, přičemž počet obyvatel, na něž se vztahuje, neustále roste. Lze to např. dokumentovat na tom, že v příštím roce bude vypláceno 3 mil. 930 tis. důchodů a přídavky na 3 mil. 875 tis. dětí. V podstatě se tedy jen tyto dvě uvedené formy týkají poloviny obyvatel našeho státu.

Na školství bude v roce 1983 vynaloženo 23,6 mld Kčs a na zdravotnictví 22,2 mld Kčs, což představuje zvýšení o 1,5 %, resp. o 3,3 %. Vyšší růst výdajů na zdravotnictví souvisí s výdaji na léky a speciální zdravotnický materiál, které již dosáhnou více než 6 mld Kčs, tj. více než čtvrtinu rozpočtu zdravotnictví, a rostou o 7 %.

Výdaje na kulturu zůstávají prakticky na úrovni letošního roku a dosáhnou 3,9 mld Kčs. Mimo tento objem počítáme tak jako v minulých letech s účelovými prostředky na rekonstrukci a dostavbu Národního divadla a na zahájení jeho provozu.

V příštím roce má být ve všech formách bytové výstavby dokončeno 95,7 tis. bytů, to je o něco méně než letos. Proto i celkový objem rozpočtových výdajů na bytovou výstavbu a bytové hospodářství, který bude činit 23,4 mld Kčs, je o 1,3 % nižší než letos. V uvedené částce jsou zahrnuty investiční výdaje ve výši 12,2 mld Kčs, státní příspěvky na družstevní a individuální výstavbu ve výši 5 mld Kčs, úhrada podílů na družstevní stabilizační výstavbu ve výši 450 mil. Kčs a další výdaje včetně ztráty podniků bytového hospodářství, na jejíž úhradu bude vynaloženo téměř 4,7 mld Kčs.

V souhrnu lze říci, že i při relativně nízké dynamice rozpočtových příjmů jsme věnovali podstatnou část - 70,4 % - jejich přírůstku na zvýšení výdajů ve prospěch obyvatelstva. Je však nezbytné s vyčleněným objemem prostředků hospodařit účelně a hospodárně a přednostně zabezpečovat ty potřeby, které jsou nejdůležitější z hlediska celé společnosti.

Soudružky a soudruzi poslanci, rozvíjíme naši ekonomiku již řadu let ve velmi složitých podmínkách, které se spíše dále komplikují než zjednodušují. Doba vyžaduje, abychom rychleji přizpůsobili strukturu a zejména výkonnost a úroveň řízení kvalitativně novým požadavkům, zrychlenému tempu vědecko-technického rozvoje, jakož i nezbytnosti hlubšího a efektivnějšího zapojení se do mezinárodní dělby práce. Opětně byl tento přístup potvrzen na 7. zasedání ÚV KSČ.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP