Přítomno: | 179 poslanců Sněmovny lidu |
75 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice. |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Boroš, Flídr, Hajn, Hruškovič, V. Hůla,
Jandová, Komárek, Madarász, Nedvěd,
Niedobová, Ondřich, Panster, Petřík,
Potáč, Sučková, Svoboda, Švestka,
Vooková, Zahradník, Zelenka, Zuska.
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Konvit, Kováčik, Kožík, Kubištová,
Mrvová, Železniková
(Poslanci povstali a potleskem přivítali příchod
generálního tajemníka ÚV KSČ
a prezidenta ČSSR G. Husáka.)
Předseda FS A. Indra: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, srdečně
vás vítám a zahajuji 7. společnou
schůzi IV. volebního období Sněmovny
lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky.
Především upřímně vítám
jménem všech přítomných generálního
tajemníka ústředního výboru
Komunistické strany Československa, prezidenta Československé
socialistické republiky soudruha Gustava Husáka.
(Potlesk.)
Vítám i další vedoucí funkcionáře
Komunistické strany Československa, představitele
orgánů Národní fronty, společenských
organizací, politických stran a členy federální
vlády, vedené jejím předsedou soudruhem
Lubomírem Štrougalem. (Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, 10. listopadu zemřel generální
tajemník ústředního výboru
Komunistické strany Sovětského svazu, předseda
prezídia Nejvyššího sovětu Svazu
sovětských socialistických republik soudruh
Leonid Iljič Brežněv. Odešel důsledný
pokračovatel Leninova díla, zanícený
bojovník za mír a komunismus.
V paměti našeho lidu navždy zůstane soudruh
Brežněv zapsán jako jeden z osvoboditelů
naší vlasti a její velký přítel.
Práce soudruha Brežněva je úzce spojena
i s celou historií bojů československého
lidu za socialismus.
Prosím vás, soudružky a soudruzi, abychom povstáním
uctili světlou památku Leonida Iljiče Brežněva.
(Shromáždění povstává.)
Děkuji. (Shromáždění usedá.)
Soudružky a soudruzi, předsednictva Sněmovny
lidu a Sněmovny národů navrhla na svých
schůzích 30. listopadu konat společnou schůzi
sněmoven s pořadem, který jste obdrželi
na pozvánkách.
Jsou k tomuto návrhu předsednictev sněmoven
a k navrženému programu nějaké připomínky?
(Připomínky nebyly.) Nejsou.
V zasedací síni jsou v této chvíli
přítomni 174 poslanci Sněmovny lidu a ve
Sněmovně národů 72 poslanci zvolení
v České a 67 poslanců zvolených ve
Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou tedy usnášení
schopné.
Prosím, aby se nejdříve hlasováním
vyjádřili poslanci Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem předsednictva
Sněmovny národů na konání společné
schůze sněmoven s navrženým pořadem?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Sněmovna národů schválila návrh
jednomyslně.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu.
Kdo z vás, soudružky a soudruzi, souhlasí s
návrhem předsednictva Sněmovny lidu na konání
společné schůze sněmoven s navrženým
pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Sněmovna lidu schválila návrh také
jednomyslně.
Vzhledem k výsledku hlasování konstatuji,
že obě sněmovny v souladu s článkem
34 odst. 2 ústavního zákona o československé
federaci se usnesly na konání společné
schůze a schválily její pořad.
Přistoupíme k projednání prvního
bodu, kterým je
Vládní návrh zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok 1983
(tisk 76).
Návrh zákona odůvodní ministr financí
ČSSR soudruh Leopold Lér. Prosím ho, aby
se ujal slova.
Ministr financí ČSSR L. Lér:
Vážený soudruhu generální tajemníku
a prezidente republiky, vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Vláda předkládá Federálnímu
shromáždění návrh státního
rozpočtu na rok 1983 nedlouho po tom, co 7. zasedání
ÚV KSČ projednalo zprávu o státním
plánu hospodářského a sociálního
rozvoje na příští rok. Toto zasedání
vytyčilo řadu závažných úkolů
směřujících k dosažení
vyššího stupně intenzifikace hospodářského
rozvoje, k posílení vnější ekonomické
rovnováhy a k zabezpečení životní
úrovně obyvatelstva, které představují
hlavní obsah hospodářské a sociální
politiky současného období. Na jejich realizaci
se musí významným dílem podílet
i finanční politika a státní rozpočet.
Soudružky a soudruzi, letošní rok patří
v důsledku řady skutečností v ekonomickém
vývoji k těm nejsložitějším.
V podstatě poprvé jsme se museli vyrovnávat
s absolutním omezením palivoenergetických
zdrojů i zdrojů některých dalších
surovin a materiálů. Proto jsme byli nuceni již
v plánu počítat s poměrně nízkou
dynamikou rozvoje společenské výroby. Nižší
než plánovaná úroda některých
zemědělských plodin, zejména obilovin,
vytváří složitější
situaci v řešení disproporce mezi vývojem
rostlinné a živočišné výroby
v zemědělství. Vzrostly těžkosti
v ekonomických vztazích s nesocialistickými
zeměmi. Krizová situace, ve které se tyto
státy nacházejí, zostřila odbytové
problémy a k tomu přistoupilo i stupňování
diskriminační politiky vůči socialistickým
zemím v obchodní, finanční a úvěrové
oblasti.
Přes všechny tyto problémy, které doléhají
na naši ekonomiku intenzívněji, než jsme
v plánu počítali, patří k pozitivním
rysům letošního vývoje, že se hlavní
záměry plánu a rozpočtu ve svém
celku realizují v duchu stanovené linie.
Nastoupili jsme cestu postupné obnovy vyrovnanosti našich
vnějších ekonomických vztahů
ve volných měnách a dosahujeme zde lepší
výsledky, než jsme uvažovali. Vyrovnáváme
se - i když mnohde s potížemi - se snížením
dovozu ušlechtilých paliv a některých
surovin. Ve srovnání s plánem očekáváme
lepší výsledky ve vývoji materiálových
a celkových nákladů a tudíž i
zisku. V těchto výsledcích se odráží
též další rozvoj pracovní iniciativy,
podnícené X. všeodborovým sjezdem, III.
sjezdem SSM, a plnění závazků uzavřených
na počest 65. výročí Velkého
října a 60. výročí vzniku SSSR.
Nezavíráme však oči před přetrvávajícími
nedostatky, které jsou v řadě oblastí
- v plnění úkolů ve struktuře,
v technické úrovni, kvalitě a tím
i konkurenční schopnosti našich výrobků,
v uvádění kapacit do provozu, v zásobách
a jinde.
Dobré výsledky, ale i existující problémy
se odrážejí ve finančním vývoji
a v plnění státního rozpočtu.
Kompenzovaně se v něm promítají výpadky
v tvorbě některých finančních
zdrojů s překročením jiných,
či nesplněním některých výdajů,
jako odraz odchylek v plnění věcných
úkolů státního plánu. Celkově
očekáváme, že hospodaření
rozpočtu letošního roku skončí
jako vyrovnané.
Ve svém souhrnu předpokládané výsledky
letošního roku ukazují na schopnost naší
ekonomiky postupně se vyrovnávat s novými
skutečnostmi a podmínkami, i když v procesu
tohoto přizpůsobování mají
zatím spíše větší váhu
různá omezující opatření
v oblasti užití zdrojů. Z tohoto hlediska stojí
před námi úkol posilovat vliv aktivních
forem řešení úkolů hospodářského
rozvoje, zvýšit zejména tvorbu zdrojů
na základě vyššího využití
faktorů intenzívního rozvoje a růstu
efektivnosti. To je jeden z hlavních úkolů
hospodářské politiky na rok 1983.
Vývoj hospodářství v celosvětovém
měřítku prochází složitým
obdobím. Pro většinu průmyslově
vyspělých zemí, k nimž patří
i Československo, to znamená větší
tvrdost podmínek, více bariér rozvoje a vyšší
požadavky na pružnost hospodářské
politiky. Na novou, resp. měnící se ekonomickou
realitu je nutno účinně reagovat. Plně
zde platí slova s. Husáka pronesená na X.
všeodborovém sjezdu: "S náročnějšími
objektivními podmínkami a úkoly ve zvyšování
efektivnosti a kvality práce se nevyrovnáme nářky
nebo výmluvami, ale jedině náročnější
prací. Přitom naše hospodářství
má nezbytné předpoklady, abychom postupně
novou situaci zvládli a nastoupili cestu dalšího
vzestupu."
K tomu směřují i hlavní úkoly
státního plánu na příští
rok. Dynamika tvorby zdrojů v hlavních odvětvích
národního hospodářství se má
zrychlit a tak vytvořit předpoklad pro zvýšení
tvorby národního důchodu o 2 %. Nejde však
o jakékoliv zvýšení tvorby zdrojů.
Tento požadavek spojujeme se současným zlepšením
struktury zdrojů, aby odpovídala požadavkům
vnitřního a zahraničního trhu, se
zvýšením technické úrovně,
a kvality výrobků, se zvýšením
efektivnosti a hospodárnosti. Jen tak vytvoříme
reálné předpoklady pro udržení
dosaženého stupně životní úrovně
obyvatelstva a pro další posílení rovnováhy
vnějších ekonomických vztahů.
Plánovaný přírůstek zdrojů
přitom umožňuje zvýšit nevýrobní
spotřebu a v tom i osobní spotřebu obyvatelstva.
Nepočítá se však se zvýšením
objemu akumulace - naopak má dojít ke snížení
celkového objemu investic v národním hospodářství.
Je nezbytné, abychom vedle omezení investičních
výdajů přísně regulovali i
růst neinvestičních výdajů
v celé rozpočtové sféře. Rovněž
zde musíme se vší důsledností
prosazovat hlediska co nejúčelnějšího
využívání prostředků.
Je to jeden z důležitých předpokladů
zabezpečení vyrovnanosti rozpočtových
příjmů a výdajů.
Celkový objem souhrnu státních rozpočtů,
tedy státního rozpočtu čs. federace,
státního rozpočtu ČSR, státního
rozpočtu SSR, včetně rozpočtů
národních výborů, dosáhne v
příštím roce částky 309,5
mld Kčs. To představuje zvýšení
o 1,9 %, tj. o 5,8 mld Kčs. Tak jako dosud tvoří
rozhodující část rozpočtových
příjmů - téměř 86 %
- příjmy od socialistických organizací,
přičemž jejich podíl na přírůstku
příjmů je ještě vyšší.
Z rozpočtových výdajů připadá
17 % na dotace státním hospodářským
organizacím. Téměř 47 % rozpočtových
výdajů je určeno na neinvestiční
výdaje ve školství, zdravotnictví, sociální
zabezpečení a další služby a činnosti
pro obyvatelstvo. Na obranu a bezpečnost připadá
7,7 % výdajů, na investice rozpočtových
organizací téměř 9 %. Další
část výdajů je určena na krytí
potřeb ekonomiky v oblasti rozpočtových a
družstevních organizací, na rozvoj vědy
a techniky, na zabezpečení státní
správy, činnost soudů apod.
Dotace hospodářským organizacím z
rozpočtu se podílejí na přírůstku
rozpočtových výdajů pouze 6 %, takže
převážná část tohoto přírůstku
je určena ve prospěch rozpočtových
organizací, kde se výdaje zvyšují o
2,1 %. V jejich rámci se např. zvyšují
výdaje pro obyvatelstvo o 2,9 % a výdaje na vědu
a techniku z rozpočtu o 6 %. Nepočítáme
se zvýšením výdajů na státní
správu. Přitom v osobních výdajích
v této oblasti se promítají úkoly
ve snižování počtu pracovníků,
ve věcných výdajích jsou zabezpečeny
jen nezbytné potřeby pro chod státní
správy.
Příjmy federálního rozpočtu
dosáhnou v příštím roce částky
171,8 mld Kčs, což ve srovnání s letošním
rokem představuje zvýšení o 0,9 %. Z
uvedené částky příjmů
je určeno 58,2 mld Kčs na financování
federálně řízených orgánů
a organizací a 113,6 mld Kčs na dotace a subvence
do státních rozpočtů republik.
Rozpočty národních výborů dosáhnou
celkového objemu 100,3 mld Kčs a zabezpečují
plánované úkoly v rozvoji odvětví
společenské spotřeby obyvatelstva, bytové
výstavbě a ostatních oblastech, které
se významně podílejí na udržení
a zkvalitňování životní úrovně
obyvatelstva a podmínek jeho života.
Návrh státních rozpočtů a rozpočtů
národních výborů je vyjádřen
v cenách roku 1982. V souladu s návrhem zákona
o státním rozpočtu budou jeho údaje
převedeny na velkoobchodní ceny platné od
příštího roku. Přepočet
bude proveden tak, aby byla zachována vyrovnanost státních
rozpočtů a zabezpečeny úkoly stanovené
jednotlivým odvětvím.
Soudružky a soudruzi, pro zajištění vyrovnanosti
státního rozpočtu, jako jednoho z hlavních
úkolů finanční politiky a předpokladu
posilování rovnovážnosti celkového
hospodářského vývoje, mají
rozhodující význam výsledky dosahované
ve státních hospodářských organizacích.
Ve státním rozpočtu a finančním
plánu na příští rok jsou jim
stanoveny náročné úkoly, které
vycházejí z poznatku mnohokrát ověřeného
praxí, že v podstatě jediným aktivním
způsobem, kterým lze překlenout vliv obtížnějších
podmínek ekonomického rozvoje, je důsledná
realizace dlouhodobé strategie hospodářské
politiky - boj za vyšší efektivnost, hospodárnost
a kvalitu práce, převedení ekonomiky na intenzívní
cestu rozvoje.
Proto je věcí politického uvědomění,
profesionální cti a jistě i osobního
hmotného zájmu každého pracovníka,
aby ze všech svých sil se podílel na realizaci
této hospodářské politiky. Novost
podmínek přitom vyžaduje i novost přístupů
k plnění úkolů, překonávání
těch přístupů z období, kdy
rozvoj ekonomiky probíhal převážně
extenzívně. To již dnes ani do budoucna není
a nebude možné. Proto musíme na všech
úsecích našeho hospodářského
života svádět boj o ekonomické myšlení
odpovídající současným potřebám,
do popředí stavět kritéria ekonomicky
racionálního jednání, opírající
se zejména o kvalitní ekonomické kalkulace
a propočty, oceňovat tvůrčí
přístupy, iniciativu a zdravou socialistickou podnikavost
při řešení hospodářských
úkolů. Jen tak mohou dostat kritéria efektivnosti
potřebnou prioritu v naší práci.
V růstu efektivnosti jsme již dosáhli na některých
úsecích hospodářství dobrých
výsledků, ne však všude a stále
ještě ne v dostatečném rozsahu.
Oceňujeme zejména, že v posledních dvou
letech se podařilo v hospodářských
organizacích dosáhnout významných
úspor nákladů, zejména materiálových.
Počítáme, že tento pozitivní
vývoj bude pokračovat i v příštím
roce, a že v tomto směru budou i nadále pozitivně
působit pravidla hmotné zainteresovanosti plynoucí
ze Souboru opatření.
Celkové náklady se mají v příštím
roce snížit o 0,48 %, což v absolutním
vyjádření představuje úsporu
4,8 mld Kčs. Tato úspora má být hlavním
činitelem přírůstku zisku z vnitřní
ekonomiky. Zisk se má zvýšit o 5,9 %, což
je více než jsme dosahovali v posledních dvou
letech. Tempo růstu zisku je v posledních letech
ovlivněno pomalejším tempem růstu výroby,
jejíž zvyšování naráží
zejména na bariéru energetických, surovinových
a materiálových zdrojů. Ta však představuje
tvrdou ekonomickou realitu, se kterou se musíme vyrovnat.
Rozvoj ekonomiky a jeho zrychlení bude stále více
záviset na tom, jak dokážeme disponibilní
surovinové, energetické a materiálové
zdroje lépe zhodnotit. Dosažení vyšší
úrovně zhodnocovacího procesu představuje
těžiště našeho úsilí
o zvýšení intenzifikace hospodářského
rozvoje. Proto klademe takový důraz na úspory
materiálových nákladů. Tyto úspory
materiálových nákladů mají
v příštím roce dosáhnout částky
3,8 mld Kčs, což představuje relativní
snížení o 0,54 %. Kromě toho musí
podniky ve svých nákladech utlumit, tak jako v předchozích
letech, dvouprocentní zvýšení cen paliv
a energie, to znamená cca půl miliardy Kčs.