Středa 10. listopadu 1982

Chtěla bych vyjádřit přesvědčení, že zákon o rodině je s těmito společenskými záměry v plném souladu.

Současná praxe si však přece jen vyžaduje provést v zákoně o rodině určité úpravy, které budou přesněji reagovat na nově vytvořenou společenskou situaci.

I když nejde o nijak rozsáhlou novelu zákona, domnívám se, že navrhované změny budou pozitivně řešit řadu problémů, se kterými jsme se při naší poslanecké práci nejednou setkávali a také na ně upozorňovali. Navrhované úpravy a doplňky zákona o rodině jsou v souladu i s našimi poznatky z volebních obvodů, a proto se za jejich realizaci plně stavím. Zejména bych zde chtěla vyzvednout některé z navrhovaných změn, které mohou prohloubit kvalitu výchovy dětí a přispějí k zintenzívnění jejich výchovy v přirozeném rodinném prostředí.

Mám na mysli například úpravu § 45, který napomůže maximálně zkrátit dobu, v níž je dítě vystaveno negativnímu výchovnému působení. Kladně jsme ve výboru pro sociální politiku hodnotili i úpravu § 68. Praxe ukázala, že stanovená roční lhůta, po kterou se dosud hodnotil projevený zájem rodičů o dítě, byla příliš dlouhá a nebyla vždy ve prospěch dítěte. Oddalovala se totiž možnost adopce, a tím i možnost, aby dítě žilo trvale v dobrém rodinném prostředí.

Obdobně i navrhované znění § 74, které dovolí, aby nezrušitelné osvojení bylo umožněno i osamělé osobě, vytváří nové možnosti, jak poskytnout rodinné zázemí řadě dětí, u nichž kolektivní výchova je obtížná. Věřím, že i takováto forma bude plnit očekávané společenské poslání.

Také doplnění § 58, myslím, správně reaguje na novou situaci a právně ji v zákoně fixuje.

Při projednávání návrhu novely se kladně poslanci výboru pro sociální politiku vyjadřovali i k navrhovaným úpravám § 92 a k vypuštění § 93.

V socialistické společnosti není manželství hmotně zaopatřovací institucí. To ale neznamená, že by manželé i po rozvodu neměli k sobě navzájem určité povinnosti. Je pravda, že rozvodem právní vztah mezi manžely skončil, ale je správné a v souladu se socialistickou morálkou, že nová úprava umožňuje, aby rozvedenému manželovi, který není schopen sám se živit, poskytoval bývalý manžel příspěvek na přiměřenou výživu, a to bez omezení doby pěti let, jako tomu bylo až dosud. Navrhovaná úprava je plně v souladu s poznatky našich výborů; současné znění uvedených paragrafů se nesetkávalo mezi občany s dostatečným pochopením. Při projednávání návrhu novely oba výbory vyjádřily plný souhlas i s úpravami paragrafů 95, 100 a 103.

Domnívám se, že navrhovaná novela zákona o rodině splňuje společenské požadavky, které jsou na zákon o rodině kladeny. Realizace navrhovaných úprav a změn jistě přispěje k vyšší účinnosti této společensky závažné zákonné normy.

Chtěla bych proto jako společná zpravodajka výborů pro sociální politiku a ústavně právního výboru Sněmovny lidu doporučit Sněmovně lidu, aby vládní návrh - tisk 55 - v plném rozsahu schválila s tím, že účinnost navrhované novely zákona bude stanovena dnem 1. dubna 1983. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji společné zpravodajce výborů Sněmovny lidu poslankyni Králíčkové. Prosím nyní poslance Evžena Krauskopfa, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec E. Krauskopf: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, vážení hosté, dovolte mi, abych ve své zpravodajské zprávě k vládnímu návrhu novely zákona o rodině navázal na vystoupení poslankyně Králíčkové a podrobněji se zastavil u dvou ustanovení novely, která byla při projednávání ve výborech nejživěji diskutována.

Jedná se o § 92 a 93 zákona, jejichž podoba navrhovaná novelou, tj. změna § 92 odst. 1 a vypuštění § 93, je do značné míry výsledkem iniciativy ústavně právních výborů a výborů pro sociální politiku obou sněmoven. Zmíněné výbory se problematikou úpravy vyživovací povinnosti mezi rozvedenými manžely podrobně zabývaly již při projednávání zásad novely v roce 1980 a doporučily některá zpřesnění, která byla do předkládaného návrhu vhodným způsobem zapracována.

V naší společnosti je žena zbavena hmotné závislosti na muži a jsou vytvořeny předpoklady pro její zapojení do pracovního procesu. Existují však případy, a to zejména i po rozvodu manželství, kdy se žena zapojuje do pracovního procesu se značnými obtížemi. Jde především o starší ženy, kterým právě manželství neumožnilo zajistit si vzhledem k péči o společnou domácnost nebo o výchovu nezletilých dětí svou vlastní výdělečnou činností v potřebné míře existenční základy. V méně početných případech může k takovéto situaci dojít i u mladších žen, pokud nejsou z nějakého závažného a společensky opodstatněného důvodu schopny postarat se např. o sebe proto, že pečují osobně o nezletilé děti z rozvedeného manželství, nebo jsou nemocny a práce neschopny.

Podle dosavadní úpravy může rozvedený manžel, který není schopen sám se živit, žádat od bývalého manžela, aby mu přispíval na nutnou výživu podle svých schopností a možností. Nedohodnou-li se, rozhodne soud o příspěvku na výživu na návrh některého z nich. Tato povinnost předchází vyživovací povinnosti dětí či rodičů, trvá nejdéle po dobu pěti let po rozvodu a může být výjimečně z důležitých důvodů prodloužena, a to i bez časového omezení, není-li rozvedený manžel ani po uplynutí této doby schopen sám se živit. Praxe ovšem ukázala, že z výjimky se stávalo pravidlo - rozvedených manželek, které žádaly o příspěvek na výživu, bylo více, než se předpokládalo. Z uvedených důvodů třeba novelou navrhované vypuštění omezující pětileté lhůty plně uvítat a podpořit.

Dosavadní zásadnější rozdíl mezi výživným pro nerozvedeného manžela a příspěvkem na výživu rozvedeného manžela dopadal po rozvodu tíživě zejména tehdy, kdy žena rozvrat nezavinila a byla dosud z nejrůznějších důvodů plně odkázána na výživu svého manžela. Proto je rovněž třeba jednoznačně přivítat novelizaci § 92; tato úprava umožní rozvedenému manželovi, pokud není schopen sám se živit, žádat od bývalého manžela příspěvek nikoli pouze na výživu "nutnou", ale na výživu "přiměřenou".

Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, dotkl jsem se ve svém vystoupení pouze dvou ustanovení novely zákona o rodině. Je možné konstatovat, že i ostatní ustanovení obsahově korespondují požadavkům praxe a legislativně jsou zpracována na potřebné úrovni. Nedopatřením byla v článku III parlamentního tisku 55 uvedena účinnost této novely dnem 1. dubna 1982 místo správného data 1. dubna 1983; bude proto třeba znění citovaného článku v tom smyslu upravit.

Jako společný zpravodaj výborů ústavně právního a pro sociální politiku Sněmovny národů se připojuji ke stanovisku poslankyně Králíčkové a doporučuji Sněmovně národů, aby vládní návrh novely zákona o rodině v předloženém znění schválila s tím, že nabude účinnosti dnem 1. dubna 1983.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny národů poslanci Krauskopfovi.

Po vyslechnutí zpravodajských zpráv bude naše jednání pokračovat rozpravou.

Písemně se do rozpravy přihlásila poslankyně E. Silvanová. Prosím, aby se ujala slova.

Poslankyně SN E. Silvanová: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, vážení hostia! Z úvodného slova podpredsedu vlády ČSSR súdruha akademika Laca a z vystúpenia spoločných spravodajcov sme sa podrobne zoznámili s obsahom novelizácie Zákona o rodine.

Súhlasne s nimi by som chcela vyjadriť presvedčenie, že doterajšia právna úprava rodinných vzťahov, ako je zakotvená v zákone č. 94/1963 Zb. zásadne spĺňa podmienky rodinnoprávných vzťahov. Zákon je však v platnosti takmer 20 rokov. Je teda celkom prirodzené, že jeho niektoré ustanovenia sa prežili alebo život si vynucuje jeho spresnenie alebo doplnenie.

Ako zdravotníčku ma zaujali najmä tie navrhované zmeny, ktoré ďalej pozitívne ovplyvnia všestranný vývoj dieťaťa. Medzi tieto patrí navrhovaná úprava, ktorá dáva oveľa širšiu možnosť pre zverenie dieťaťa do výchovy iných osôb, a to manželským párom a pestúnom, pokiaľ to vyžaduje výchovný záujem dieťaťa. Týmto sa dieťaťu z nevyhovujúceho prostredia z hľadiska výchovy dáva možnosť všestranného vývoja v normálnej rodinnej starostlivosti. Je to preň oveľa priaznivejšia situácia, ktorá má predpoklady s úspechom nahradiť chýbajúce normálne rodinné vzťahy a tak prispievať k všestrannému rozvoju dieťaťa.

Treba vyzdvihnúť aj to, že nová úprava dovoľuje nariadiť ústavnú výchovu aj v prípade, keď tomu nepredchádzali iné výchovné opatrenia. V minulosti bol súd viazaný vyčerpaním najskôr iných výchovných opatrení a až potom mohol nariadiť náhradnú výchovu. Tým sa zbytočne predlžoval čas, v ktorom bolo dieťa vystavované negatívným vplyvom a v nejednom prípade sa nepodarilo eliminovať následky škodlivých vplyvov prostredia, v ktorých dieťa žilo. Znamená to, že sa kladie väčší dôraz na prevenciu, čo treba v plnom rozsahu podporiť. Počítame s tým, že zásah spoločnosti v prospech dieťaťa bude možný už v situácii, kedy výchova dieťaťa je iba ohrozená a nie až v čase, kedy je už vážnejšie narušená. Z praxe vieme, že je potrebné vykonať urýchlene takýto zásah, aby čo najskôr sa zabezpečila zmena nevhodného rodinného prostredia, v ktorom dieťa musí žiť. Vhodná zmena prostredia, ak sa vykoná operatívne, priaznivo pôsobí na úspešný vývoj dieťaťa po všetkých stránkach i na jeho celkový zdravotný stav, čo môžem ako lekárka plne potvrdiť.

Naša spoločnosť vydáva nie malé prostriedky na výchovu a na zdravotnícku starostlivosť o rodinu a dieťa. Ako príklad by som chcela uviesť niektoré údaje z hlavného mesta Slovenskej socialistickej republiky Bratislavy. Na 1095 detí pripadá jeden detský lekár. U každého dieťaťa do jedného roka života sa vykoná 12,5krát lekárska preventívna prehliadka, čo je viac ako celoštátny priemer. Starostlivosť o novorodenca už po prepustení z nemocnice zabezpečujú obvodné detské sestry. Na území mesta Bratislavy je 118 jasiel, v ktorých sa poskytuje starostlivosť 34 % detí z populácie do 3 rokov. Materských škôl je 183, ktoré navštevuje viac ako 80 % populácie detí 3 až 5 ročných. V mojom volebnom obvode v sídlisku Dúbravka sa v posledných rokoch stabilizovala pôrodnosť, pričom sa už rodia v rodinách prevažne druhé deti. Táto skutočnosť sa odrazila v zníženom počte žiadateľov o jasle a tak bola možnosť reprofylaktorizovať niektoré jasle, napríklad na denné sanatórium pre detí predškolského veku, ktoré opakovane prekonali ochorenia dýchacích orgánov a ďalšie pre mentálne a pohybovo poškodené deti.

Na starostlivosť o rodinu a dieťa ONV Bratislava IV poskytuje viac ako 3,5 mil. Kčs ročne.

Dôsledným plnením imunizačného programu sa dosiahlo vysoké percento 98,8 zaočkovanosti, čím vymizli z detskej populácie niektoré infekčné ochorenia, ako osýpky, detská obrna, záškrt, čierny kašel, tetanus, kiahne.

Tieto v krátkosti uvedené príklady dokumentujú, že starostlivosť o harmonický a zdarný vývoj dieťaťa a mládeže má naša socialistická spoločnosť v popredí záujmu a vytvára všetky podmienky preto, aby deti vyrastali v dobrom rodinnom prostredí v zdravých a uvedomelých občanov našej spoločnosti.

Som rada, že rodinný kódex, ktorého novelu dnes prerokúvame, môže k tomu pozitívne prispieť. Preto sa pripájam k návrhu oboch spoločných spravodajcov a odporúčam doplnok k Zákonu o rodine prijať.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Silvanové. Hlásí se ještě někdo z poslanců o slovo? (Nehlásí.)

Přeje si slovo místopředseda vlády ČSSR s. Laco? (Nepřeje.)

Žádají o slovo zpravodajové? (Nežádají.) Děkuji.

Můžeme přistoupit k hlasování.

V zasedacím sále jsou přítomni 162 poslanci Sněmovny lidu, 52 poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice a 62 poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice.

Obě sněmovny jsou podle ústavního zákona o československé federaci usnášení schopné.

Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.

Kdo souhlasí s návrhem zákona podle doporučení společné zpravodajky výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? Není tomu tak.

Zdržel se hlasování? Nikdo. Děkuji.

Sněmovna lidu zákon schválila.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů.

Kdo souhlasí s návrhem zákona podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny národů, prosím, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? Nikdo.

Také Sněmovna národů zákon jednomyslně schválila.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo zákon, kterým se mění a doplňuje zákon o rodině, s účinností od 1. dubna 1983.

Soudružky a soudruzi poslanci, na pořadu jsou

VIII

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád (tisk 56) a

IX

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o státním notářství a o řízení před státním notářstvím (notářský řád) (tisk 57).

Uvedené vládní návrhy odůvodní místopředseda vlády ČSSR soudruh Karol Laco. Prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČSSR K. Laco: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci! Úprava konkrétnych práv a povinností v Občianskom zákonníku a v Zákone o rodine, ako kódexov hmotného práva, vyjadruje iba jednu stránku starostlivosti Komunistickej strany Československa a socialistického štátu o optimálne prispôsobenie právnej úpravy potrebám každodenného života. Nemenšia starostlivosť platí aj účinnosti procesno-právnych predpisov. Právne predpisy, upravujúce konanie pred súdmi, a pred inými štátnymi orgánmi, sú totiž konkrétnou zárukou, že sa každý, koho právo bolo porušené alebo ohrozené, dovolá účinnej ochrany.

Občiansky súdny poriadok i notársky poriadok sú v oblasti ochrany občianskoprávnych vzťahov významnými zárukami zákonnosti.

Politicko-právna analýza Občianskeho súdneho poriadku vyústila do záveru, že v záujme dôslednej, rýchlejšej a účinnejšej právnej ochrany a vyššieho spoločenského účinku Občianskeho súdneho poriadku je potrebné uskutočniť v ňom niekoľko zmien a doplnkov.

K rovnakým záverom dospela i politicko-právna analýza účinnosti notárskeho poriadku.

Závery, premietnuté do oboch návrhov, majú zrejme taký význam, že ich realizácia je odôvodnená i v konfrontácii s princípom stability právneho poriadku.

K vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Občiansky súdny poriadok týchto niekoľko poznámok:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP