Úterý 9. listopadu 1982

Nápor, jemuž je dnes vystavována politika mezinárodního uvolnění, neotřásl ani nenarušil základy vytvořené touto politickou architekturou. Hodnoty déténtu zachovávají si trvalou platnost a aktuálnost a trojnásobně vyzývají k činům v této době, kdy mezinárodní situace je ostrá a napjatá. V komuniké z červnového setkání soudruha Brežněva a soudruha Husáka se moudře akcentuje, že "vývoj situace v Evropě a na celém světě nikterak nesmazal výsledky helsinské konference a význam jejího Závěrečného aktu vyvstává tím důrazněji, čím složitější jsou mezinárodní podmínky".

Tuto linii v evropském i celosvětovém kontextu, po boku Sovětského svazu, v rámci koordinované politiky zemí socialistického společenství prosazuje také zahraniční politika federální vlády ČSSR a zasluhuje si za to plného absolutoria ze strany Federálního shromáždění. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Auerspergovi, prosím poslankyni Márii Štrbovou.

Poslankyně SL M. Štrbová: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci. Vypočula som spolu so všetkými prítomnými poslancami správu ministra zahraničných vecí s. Chňoupka s veľkým záujmom. Vo vašej správe, súdruh minister, ste okrem iného hovoril aj o Deklarácii Spojených národov o medzinárodnej spolupráci na dosiahnutie cieľov odzbrojenia, ktorú z našej iniciatívy prijalo XXIV. zasadnutie OSN s tým, že Československo predkladá návrh novej rezolúcie, ktorej zmyslom je aktualizovať podmienky tejto Deklarácie v súčasnej medzinárodnej situácii. Mohol by ste upresniť obsah a ciele nášho nového návrhu? Ďakujem vám.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Štrbové.

Soudružky a soudruzi, odpolední jednání bude řídit první místopředseda Federálního shromáždění soudruh Ján Marko, jako první v pokračující rozpravě vystoupí poslankyně Vojteková. V jednání budeme pokračovat přesně ve 13.15 hodin.

(Jednání přerušeno v 11.59 hod.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.15 hod.)

(Řízení schůze převzal první místopředseda Federálního shromáždění J. Marko.)

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Vážené Federálne zhromaždenie, súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci.

Budeme pokračovať v rozprave k správe ministra zahraničných vecí Československej socialistickej republiky k základným otázkam zahraničnej politiky Československej socialistickej republiky.

Ako prvej udeľujem slovo poslankyni Magdaléne Vojtekovej, pripraví sa poslanec Rudolf Prukner.

Poslankyně SN M. Vojteková: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia, expozé súdruha ministra okrem iného poukázalo i na to, že medzinárodná situácia je komplikovaná hlavne výraznou aktivizáciou politiky imperializmu z pozície sily spojenou s horúčkovitým zbrojením, zvýšením vojenských výdavkov a zjavnou snahou o hrubé zasahovanie do vnútorných záležitostí iných krajín.

V tom istom čase členské krajiny RVHP, opierajúce sa o prednosti svojho socialistického zriadenia a o mobilizáciu svojich vnútorných zdrojov a rezerv, usilujú sa o úspešné zabezpečenie svojich potrieb a o naplňovaní svojich rozvojových cieľov. Zvyšovaním produktivity práce dosahujú rozhodujúcu časť prírastku priemyselnej výroby, ktorú prednostne zvyšujú najmä v energetike, strojárstve, elektrotechnike a chémii, teda v odvetviach, ktoré podmieňujú vedeckotechnický pokrok.

Faktom je, že obrat vzájomnej výmeny tovarov krajín RVHP stále rastie. Oproti roku 1980 sa v roku 1981 zvýšil o 13 % a dosiahol zhruba 55 % celkového objemu zahraničného obchodu.

Skutočnosťou je i to, že aj napriek poklesu konjunktúry na svetových trhoch, stupňovanej diskriminácii jednotlivých členských krajín, spojenej s obmedzovaním alebo skomplikovaním obchodných, úverových a iných hospodárskych stykov, zvýšil sa i pri určitom poklese tempa hospodárskeho rozvoja v roku 1981 národný dôchodok členských krajín RVHP v priemere 2 X rýchlejšie ako v kapitalistických krajinách. Naďalej sa rozvíjal i proces vzájomnej ekonomickej integrácie krajín RVHP, aj keď neboli vždy plne využité všetky ponúkané možnosti.

V rozvoji ekonomiky krajín RVHP stále väčšiu úlohu stabilného faktora všestranného pokroku plní prehlbovanie a rozširovanie spolupráce týchto krajín v duchu "Komplexného programu socialistickej ekonomickej integrácie", ako aj konkrétnych dlhodobých cieľových programov hospodárskych a vedeckotechnických stykov.

Možno povedať, že vzájomné úsilie o socialistickú ekonomickú integráciu krajín RVHP rastie tým skôr, čím viac už spomínané diskriminačné a iné protiprávne akcie bránia rozvoju mierovej a vzájomne výhodnej spolupráce a odporujú záujmom Rady členských krajín.

Na tohtoročnom 36. zasadaní Rady bolo jednoznačne uvedené a v záveroch zdôraznené, že členské štáty sú odhodlané spoľahlivo zabezpečovať potreby svojho rozvoja tak spoluprácou so štátmi, ktoré majú záujem o upevňovanie medzinárodnej mierovej spolupráce, ako aj ďalším upevňovaním a prehlbovaním svojej vzájomnej spolupráce a ekonomickej integrácie.

Dovoľte mi pripomenúť, že jej veľmi aktuálnym a výrazným prejavom je i postupné naplňovanie spoločného v roku 1979 prijatého programu výroby a dodávok zariadení pre jadrové elektrárne v rokoch 1981 - 1990. Ide o program, ktorý nemá obdobu a ktorý významnou mierou prispieva a v budúcnosti prispeje k dosiahnutiu požadovanej štruktúry palivovoenergetickej bilancie a vybudovaniu spoľahlivých zdrojov energie v našej republike.

Významným prejavom perspektív tejto spolupráce je prijatie programu koordinácie národohospodárskych plánov členských krajín Rady na roky 1986 - 1990. Vieme, že do neho boli zahrnuté skúsenosti z koordinácie predchádzajúcich päťročníc, z plnenia "Komplexného programu", ako aj dlhodobých cieľových programov vzájomnej spolupráce a dvojstranných programov rozvoja špecializácie a kooperácie výroby.

Osobitne na tomto programe môžeme oceniť to, že jeho novým a veľmi závažným prvkom je zámer doplňovať koordináciu národohospodárskych plánov koordináciu celkovej ekonomickej a vedeckotechnickej politiky zainteresovaných členských krajín Rady vzájomnej hospodárskej pomoci. Je to nový postup, nadväzujúci na zmenené podmienky 80-tych rokov. Jeho nevyhnutnosť je daná tak rozsahom súčasného hospodárenia a zložitosťou vzťahov v systéme deľby práce, ako aj potrebami intenzifikácie hospodárenia so zdrojmi i s celým výrobným a vedeckotechnickým potenciálom, ale aj požiadavkami určovať stratégiu na viac rokov dopredu. Je nepochybné, že tento program prehĺbi taktiež závažnosť spolupráce v plánovacej oblasti a podporí prístup k užšiemu koncipovaniu medzinárodnej socialistickej deľby práce podľa prírodných a ekonomických podmienok každej krajiny. Právom je možné počítať tiež s tým, že podporí dosiahnuť dokonalejší mechanizmus vzájomnej ekonomickej spolupráce, žiadúcu vybilancovanosť výmeny tovaru a platieb a že prispeje k znižovaniu dovoznej náročnosti a k dosiahnutiu koncepčnej orientácie celkovej investičnej politiky na výhľadovo dohodnuté oblasti a objekty.

Očakávame teraz, že v zmysle tohto programu budú ešte do konca roku spracované programy dvojstrannej koordinácie a že v 3. štvrťroku 1984 sa dosiahne uzavretie mnohostrannej koordinácie plánu na obdobie vzťahujúce sa k našej 8.pätročnici.

Predovšetkým však očakávame, že doplnenie koordinácie národohospodárskych plánov o koordináciu celkovej hospodárskej politiky prispeje k dôslednému, aj keď postupnému prechodu ekonomiky všetkých členských krajín RVHP, na výrazne intenzívne cesty rozvoja, hlavne orientáciou plánovacej činnosti, na riešenie dlhodobých problémov spolupráce na základe vedeckotechnického pokroku v úsilí o zabezpečovanie vyváženého rozvoja národného hospodárstva členských krajín.

Realizácia tohto programu však nebude procesom automatickým. Znamená okrem iného i to, že pri uskutočňovaní štrukturálnych zmien, spôsobu zvyšovania efektívnosti spoločenskej výroby a medzinárodnej deľby práce musí dochádzať napr. tiež k plnému využívaniu výsledkov spoločne spracovaných prognóz a vzájomných konzultácií, ale aj k zachovaniu známej zásady, že "ekonomika musí zostať vždy hospodárnou".

Významným a veľmi konkrétnym prínosom v prehlbovaní medzinárodnej socialistickej ekonomickej integrácie a v rozvoji ekonomiky členských krajín Rady sú, súdružky a súdruhovia, tiež nedávno prijaté mnohostranné dohody spolupráce v tak dôležitých oblastiach, akou je technika výroby mikroprocesorov, súčiastková základňa mikroelektroniky a robotizácie. Všetky tieto dohody sú výrazom spoločného úsilia, dotýkajúceho sa dnes najdôležitejších, resp. prioritných smerov vedeckotechnického pokroku, schopných podstatne zmeniť výrobný proces, ktoré predpokladajú rad spoločných výskumných a vývojových prác a organizovanie špecializovanej výroby. Treba oceniť i to, že za hlavný cieľ v uvedených oblastiach sa považuje dosiahnutie vysokej úrovne výroby na báze vlastných síl a spoločného úsilia cestou modernizácie a automatizácie výrobných procesov, rast produktivity práce, úspor a živej a zhmotnenej práce vo výrobe a efektivita práce v riadiacej sfére, odstránenie namáhavých výrobných operácií a prác vykonávaných v škodlivom prostredí.

Významným činiteľom požadovanej intenzifikácie členských krajín RVHP je tiež rozvíjajúca sa deľba práce formou realizácie všetkých kooperačných a špecializačných dohôd medzi zúčastnenými krajinami. Treba však stále mať na zreteli, a to na každom stupni riadenia, že závažnou podmienkou ich vysokej účinnosti zostáva možnosť či istota spoľahnutia sa na včasnosť a kvalitu zmluvných dodávok, lebo od nich závisí dosiahnutie požadovanej plynulosti výroby a stability vzťahov, ako aj dosiahnutie vyššej produktivity práce.

Naše hospodárske organizácie preto musia zo svojej strany starostlivo dbať o pohotové a vysoko zodpovedné plnenie zmluvných dodávok a vidieť, že v tomto tkvie nielen faktor zvyšovania intenzifikácie, ale aj základ záujmu na prehlbovaní účelnej a ekonomicky výhodnej deľby práce a uskutočňovania spoločných plánov.

Vážené súdružky a súdruhovia, zámery, ktoré sa teraz v rámci RVHP uskutočňujú s cieľom a snahou budovať spoločne, lepšie disponovať so zdrojmi a spoločne postupovať k vytýčenému cieľu, znamenajú pre nás podstatný krok k upevňovaniu a prehlbovaniu vzájomnej ekonomickej a vedeckotechnickej spolupráce v rámci tohto spoločenstva.

V súvislosti s dnes prerokúvanou našou zahraničnou politikou je potrebné našej verejnosti tiež ukázať, ako naše zámery v zmysle uznesení XVI. zjazdu KSČ vyjadrujú aj to, čo je potrebné urobiť v budúcnosti cestou využitia socialistického spoločenského zriadenia v prospech hmotnej a kultúrnej úrovne ľudu, ale najmä v záujme spoločenského pokroku, uvoľňovania medzinárodného napätia a upevnenia mieru vo svete, ako nutného predpokladu pre budovateľskú prácu.

Předsedajicí první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Vojtekovej. Dávam slovo poslancovi Rudolfovi Pruknerovi. Pripraví sa poslanec Bedřich Švestka.

Poslanec SN R. Prukner: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, všechen náš lid, celá československá veřejnost sleduje s upřímným zájmem a s mimořádnou pozorností běh a vývoj událostí v sousedním Polsku, protože osud lidového Polska, našeho bezprostředního souseda, nám nikdy nebyl, není a již nikdy nemůže být lhostejný. Obavy našich občanů se pochopitelně stupňovaly, neboť je provázela představa, že osud Polské lidové republiky je ohrožen.

Straničtí a státní představitelé členských zemí Varšavské smlouvy na setkání v Moskvě v prosinci roku 1980 vyjádřili přesvědčení, že komunisté, dělnická třída a pracující bratrského Polska dokáží překonat vzniklé obtíže a zajistí další vývoj země socialistickou cestou. Zdůraznil zároveň, že se socialistické Polsko, Polská sjednocená dělnická strana a polský lid mohou pevně spoléhat na bratrskou podporu členských zemí Varšavské smlouvy. Polskými představiteli byli ujištěni, že Polsko bylo, je a bude socialistickým státem.

Události v Polsku však v letech 1980 a 1981 - jak víme - nabývaly stále průkazněji kontrarevoluční povahy. Domácí kontrarevoluce, podporovaná zvenčí, se připravovala k uchopení moci.

Poučena z porážky v Československu v roce 1968 a po analýze jejích příčin se v Polsku orientovala na rozbití jednoty dělnické třídy, na vytvoření a ovládnutí tzv. nových nezávislých odborů a na obrácení dělnické třídy proti její vlastní moci. Proto nebyl vznik tzv. Solidarity nikterak náhodný.

V důsledku chyb v řízení hospodářství se společenský život v Polsku prudce rozvlnil, ozvala se nespokojenost, došlo ke stávkám. Přes konkrétní opatření ústředního výboru Polské sjednocené dělnické strany spěl vývoj dál za rámec občanské nespokojenosti.

Polsko se ocitlo v situaci, na kterou kontrarevoluce čekala, dlouho se na ni připravovala a proto okamžitě nastoupila k útoku. Jsou známá fakta o tom, že kontrarevolucionáři nezačínali s prázdnýma rukama a také ne sami. Využili emocí obyvatelstva a dali signál k nástupu všech antisocialistických sil k ideologickému politickému i hospodářskému rozvrácení Polska.

Ve svém kontrarevolučním tažení využívaly a dodnes využívají domácí i zahraniční protisocialistické síly všech možných prostředků, a to nejen rozhlasových stanic, ale i různých orgánů západních států, politických stran a žluťáckých odborových centrál. Do celé hry o Polsko vtáhly obratně i katolickou církev, na jejíž důležitou úlohu v polských podmínkách zvlášť pamatovaly. Musím s politováním konstatovat, že navzdory proklamacím o svém poslání se nechala církevní hierarchie zneužívat nejreakčnější imperialistickou buržoazií jako jeden z článků její kombinace všech vlivů, zaměřených proti zájmům dělnické třídy, všech pracujících, proti socialismu, proti lidové moci v Polsku.

Vnitropolitické napětí se neustále stupňovalo. Úsilí vnášet zmatek do řad dělnické třídy, rozložit ji politicky, rozbít její jednotu, oslabit stranu, izolovat ji od dělnické třídy a společnosti, zbavit ji vlivu a tím i vedoucí role, pokračovalo. Rozbouřená hladina společnosti byla udržována v neustálém pohybu a napětí. Vláda nemohla pod neustálým tlakem konstruktivně pracovat na programu jak vyvést společnost z krize.

Postupem času však hra kontrarevolučních sil na tzv. demokracii, svobodu slova atd. vyčerpala svoji přitažlivost a v polské společnosti se projevovala únava z věčných bouří.

Mnoho poctivých dělníků a stále širší veřejnost začali chápat, že za firmou tzv. Solidarity se skrývají síly, které neměly nic společného s dělnickou solidaritou, ani se sociálními zájmy dělníků a už vůbec nic s lidovým Polskem.

Osobně jsem několik let pracoval se soudruhy z Polské lidové republiky, kteří budovali v mém volebním obvodu kapacity na výrobu kyseliny sírové, která dodnes pracuje spolehlivě a na plánovaných parametrech.

Na výstavbě Petrochemie 1 B polské stavební organizace společně s našimi stavbaři v časově krátké době realizovali stavbu, která zabezpečuje naše národní hospodářství důležitou surovinou. Stejně tak bych mohl hovořit o organizacích, které na Labské cestě do Chvaletic zabezpečovaly splavnost a modernizaci zdymadel.

Společná práce nás spojovala politicky, odborářsky, v mládežnické organizaci i v hospodářském vedení. Nemohu opomenout ani spolupráci a pomoc ze strany polských soudruhů v akci "Z" v našem městě chemie.

Těší nás, že většina předních polských pracovníků, se kterými jsme spolupracovali, má důvěru nového vedení a působí ve vyšších hospodářských a politických funkcích.

Soudružky a soudruzi, podpora akcím tzv. Solidarity klesala. Zastavit tento pokus mělo vyvolání atmosféry strachu a teroru. Začalo se také hrozit a připravovat šibenice. Tzv. Solidarita postupně odhalovala svou druhou tvář, kterou však neurčovaly členské masy, ale reakční síly, které ji ovládly a řídily.

Pro kontrarevoluci bylo na čase rozhodnout se pro skutečnou a všeobecnou konfrontaci s lidovou mocí. Jako termín tzv. "bleskového manévru" byl naznačován 17. prosinec 1981.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP