Středa 23. června 1982

XVI. sjezd KSČ zdůraznil význam investiční výstavby pro budoucí proporcionální rozvoj naší ekonomiky. Již řadu let se opakovaně poukazuje na typické nedostatky naší investiční výstavby: na dlouhé lhůty výstavby a na vysokou rozestavěnost.

Předmětem časté kritiky je např. realizace komplexní bytové výstavby. Je tomu tak u nás v Olomouci, ale platí to obecně. Za předávkou bytů se stále značně opožďuje dokončení základní občanské a technické vybavenosti, což zapříčiňuje nedodržování schválených režimů výstavby. V sídlištích s nedokončenou výstavbou dochází pak k oprávněným stížnostem občanů. Je nutno hledat řešení těchto problémů. Na to poukazuje i 6. zasedání ÚV KSČ.

Rovněž kapacity místního stavebnictví musíme přizpůsobit tak, aby ve výrobních programech nebyly v neúměrné míře investiční akce, ale větší podíl rekonstrukcí, modernizace a údržba domovního a bytového fondu. Tím bude umožněn větší prostor pro reálné posílení vzájemných dodavatelsko-odběratelských vztahů zejména s podniky bytového hospodářství.

V současné době v souladu se závěry XVI. sjezdu KSČ a schválenými zákony o 7. pětiletce byly dopracovány úkoly pro zbývající léta 1983 - 1985 spolu se směrnicí pro přípravu státního plánu a rozpočtu na rok 1983.

7. pětiletý plán představuje v podstatě velmi důležitý krok v procesu aktivní reakce československého hospodářství na pronikavě se měnící podmínky a přeměny, k nimž dochází ve světové ekonomice v posledním desetiletí a které jsou navíc zostřovány vzrůstajícím napětím v mezinárodních vztazích.

Připravované právní úpravy, k nimž má dojít s účinností od 1. ledna příštího roku, v souladu s realizací Souboru opatření, ve spojení se zvýšením chozrasčotních principů hospodaření výrobně hospodářských jednotek a podniků, musí přinést i do oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů více odpovědnosti v dodržování plánovací a smluvní disciplíny.

Sebelepší přijatá a uvažovaná opatření by však byla málo účinná, nebudou-li především řídícími pracovníky v praxi důsledně realizována.

Soudružky a soudruzi, život nám každodenně podává důkazy o síle osvobozené práce, o vyspělosti našich pracujících, o jejich tvořivém přístupu k současným potřebám společnosti. V procesu socialistické práce se zrodily tisíce kolektivů, které jsou nositeli pokrokových metod i vzorem soudružské spolupráce, jsou příkladem vpravdě socialistické morálky.

Pod vlivem objektivně existujících ekonomických vztahů socialismu se mění sám člověk. Stále více lidí si uvědomuje, že především na jejich tvořivé, poctivé a svědomité práci pro celou naši společnost závisí i jejich osobní blahobyt, jejich další všestranný harmonický rozvoj. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Tencianovi. Udeľujem slovo poslancovi Šrenkelovi a do rozpravy sa pripraví poslankyňa Marie Plíšková.

Poslanec SL B. Šrenkel: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci. Z podkladových materiálov k štátnemu záverečnému účtu čs. federácie za rok 1981, ktoré boli Federálnemu zhromaždeniu predložené na prerokovanie a schválenie i s výkladom ministra financií ČSSR s. Léra ma zaujala tá časť, ktorá dokumentuje rozsah finančných výdavkov spojených s poskytovaním sociálnej a zdravotnej starostlivosti pre naše obyvateľstvo.

Chcel by som sa najmä pozastaviť nad položkami, ktoré naša socialistická spoločnosť vynakladá na sociálne zabezpečenie, lebo otázky spojené so starostlivosťou spoločnosti o staršiu generáciu nadobúdajú v súčasnej dobe na aktuálnosti, okrem iného aj preto, že z podnetu Valného zhromaždenia Organizace spojených národov sa pripravuje zvolanie Svetového zhromaždenia o starnutí. Bude to svetové fórum, na ktorom by mal byť formulovaný a vyhlásený medzinárodný akčný program, ktorého cieľom by malo byt vytváranie záruk ekonomického a sociálneho zabezpečenia starších občanov.

Socialistické Československo, tak ako väčšina socialistických štátov, môže svojimi bohatými, konkrétnymi skúsenosťami výrazne prispieť k naplneniu týchto cieľov. Najmä v poslednom čase sa urobilo veľmi veľa na úseku sociálnej politiky. Môžeme veľmi presvedčivo dokumentovať, že všestranná starostlivosť o starších občanov je dnes u nás celkom samozrejmou skutočnosťou. Veď len za minulý rok sa v tejto oblasti vynaložilo 72 mld Kčs, čo je takmer polovica všetkých prostriedkov, ktoré sme v tomto období vydali na spoločenské služby.

V tejto sume je zahrnuté financovanie veľmi rozmanitých sociálnych služieb a spoločenská pomoc, ktorú poskytujeme občanom, ktorí si už na svoje životné potreby nemôžu zarobiť vlastnou prácou. Najväčšia časť týchto prostriedkov, to je vyše 44 mld. Kčs, je poskytnutá na dôchodkové zabezpečenie. Dôchodky majú na hmotnom zabezpečení starých občanov rozhodujúci význam. V súlade s rastom zárobkov narastá i priemerná výška novopriznávaných dôchodkov, ktorá za minulý rok dosiahla výšku 1430 Kčs.

Naša spoločnosť vo svojom ucelenom systéme sociálneho zabezpečenia počíta i s ďalšími formami sociálnej pomoci, ktorá umožňuje starším občanom riešiť nielen ich ekonomickú situáciu, ale preberá i podstatnú časť ďalšej potrebnej starostlivosti, pokiaľ zdravotný stav a životná sebestačnosť starších občanov si to vyžaduje.

Sú to napríklad jednorazové peňažné príspevky, ktoré boli poskytnuté takmer 270 tisícom starých občanov nákladom prevyšujúcim 100 mil. Kčs. Ďalším takmer 100 tisíc občanom boli poskytnuté opakované peňažné príspevky, ktorých celková výška dosiahla 140 mil. Kčs. Napríklad v mojom volebnom obvode sa za minulý rok touto formou vyplatilo 3077 tis. Kčs.

Úspešne sa v poslednom čase rozvíjajú nové formy poskytovaných sociálnych služieb. Viac než 50 tis. občanom je poskytovaná opatrovateľská služba, výrazne sa rozširujú počty bytov v domoch so sústredenou opatrovateľskou službou. Zatiaľ čo v roku 1970 bolo týchto bytov len 330, dnes je ich evidovaných viac než 7300. Podobne narastajú strediská osobnej hygieny, počty klubov dôchodcov a pod.

Táto rozmanitá, individuálna starostlivosť, ktorú náš socialistický štát poskytuje starším občanom je prevažne zverená národným výborom, ktoré najlepšie poznajú potreby svojich občanov a môžu tak operatívne riešiť vzniknuté potreby. Národné výbory sú tým hlavným miestom, kde sa nielen pomoc konkrétne realizuje, ale i miestom, kde sa pre starších občanov pomoc pripravuje, organizuje, kde sa hľadajú ich najúčinnejšie formy. Pomoc sa neposkytuje len tým, ktorí sami o ňu požiadajú, ale významnou súčasťou práce národných výborov na tomto úseku je aj aktívne vyhľadávanie občanov potrebujúcich sociálnu pomoc a iniciatívne poskytovať pomoc pri riešení ich sociálnych a zdravotných problémov.

Chcel by som sa s vami podeliť o skúsenosti z práce národných výborov, ktoré som pri svojej poslaneckej činnosti získal vo svojom volebnom obvode v okrese Spišská Nová Ves.

Veľmi dôležitú úlohu zohráva opatrovateľská služba ako forma mimoústavnej starostlivosti a umožňuje starým občanom čo najdlhšie zostať v prostredí, v ktorom dlhé roky žili, a na ktoré sú zvyknutí. Individuálnu pomoc poskytuje národný výbor touto službou 110 občanom a opatruje ich 86 dobrovoľných opatrovateliek. Náklady na túto starostlivosť nie sú malé, za rok 1981 1 mil. Kčs.

Zvyšujúce sa potreby tejto služby si vynútili hľadať nové, progresívnejšie formy. Preto sa v posledných rokoch i v našom okrese začalo so zriaďovaním domov opatrovateľskej služby. V roku 1981 sa podarilo zriadiť a otvoriť v Smolníku už šiesty takýto domov. Touto formou je postarané o 155 starších občanov. Príkladom dobrej spolupráce v zabezpečovaní bývania starým občanom môžu byť tiež ZTS Prakovce, ŽB Smolník a ČSTP Smolník, ktoré sa iniciatívne podieľajú na výstavbe a zriaďovaní tej to farmy sociálnej starostlivosti.

Ústavná starostlivosť v okrese je zabezpečovaná zatiaľ v piatich neúčelových budovách o kapacite 620 miest. Naproti tomu však kvalita poskytovaných služieb je na patričnej úrovni. Náklady na prevádzku týchto zariadení presahujú sumu 15 300 tis. Kčs. Na zlepšenie týchto služieb a rozšírenia kapacity sa začalo v októbri 1981 s výstavbou nového domova dôchodcov s opatrovateľskou službou priamo v sídle okresu Spišská Nová Ves.

Dôležitou súčasťou starostlivosti o starších občanov je i starostlivosť o ich zdravotný stav. Každoročne je hospitalizovaných na 25 % starších občanov a dĺžka pobytu v nemocnici sa pohybuje v priemere 20 - 22 dní. Zdravotná starostlivosť o starú generáciu bola tak, ako to uložil XVI. zjazd KSČ, medzi hlavnými spoločenskými zdravotnými programami. Postupne vybavujeme zdravotnícke obvody špecializovanými zdravotnými sestrami, ktoré majú v pracovnej náplni pravidelne sa starať v rámci obvodu o starých občanov, pokiaľ to ich zdravotný stav vyžaduje.

Pochopiteľne, že táto zdravotná starostlivosť, ktorú v plnom rozsahu hradí štát, nie je vôbec lacnou záležitosťou. Chcel by som to dokumentovať niekoľkými číslami z môjho volebného obvodu. Tak napríklad v roku 1981 náklady na hospitalizáciu dôchodcov boli takmer 1 mil. 700 tis. Kčs a v ambulantnej časti na lieky sa vydalo takmer 4 mil. Kčs. To sú finančné náklady, v ktorých nie sú zahrnuté bežné prevádzkové náklady spojené s činnosťou polikliniky a obvodných zdravotných stredísk.

Chcel som tu uviesť niektoré tieto čísla z môjho volebného obvodu preto, aby sme si uvedomili ako finančne náročná je starostlivosť, ktorú naša socialistická spoločnosť poskytuje starším občanom v oblasti sociálnej a zdravotníckej starostlivosti. Tým naplňujeme a konkretizujeme sociálnu politiku, ktorú vytýčil XVI. zjazd KSČ. Aby sme mohli v plnom rozsahu rozvíjať naďalej starostlivosť o našu staršiu generáciu, ako súčasť prijatého všestranného hospodárskeho a sociálneho rozvoja spoločnosti, musíme vytvárať pre realizáciu tejto vysoko humánnej politiky aj ekonomické predpoklady tým, že produktivitou práce pre túto činnosť vytvoríme dostatok finančných zdrojov. Ale nielen to. Musíme tiež všetky prostriedky vydávať uvážene s maximálnou hospodárnosťou a čo najvyšším efektom, aby každá vynaložená koruna žiadaným spôsobom ovplyvnila rozvoj našej spoločnosti.

Ak platí nutnosť vynakladať spoločenské prostriedky efektívne pre celú našu ekonomiku, musí táto zásada bezpodmienečne platiť v rovnakej miere i pre oblasť sociálnej a zdravotnej starostlivosti, ktorú poskytujeme naším občanom. To je úloha nielen pre našich zdravotníkov, ale i pre pracovníkov vo sfére sociálnych služieb. Najmä však to musíme dôsledne vyžadovať od národných výborov, ktoré za túto spoločenskú činnosť nesú rozhodujúcu zodpovednosť a sú jej priamymi organizátormi. Vždy si treba uvedomiť, že každá koruna spojená s vydaním v oblasti spoločenskej spotreby musí byť podložená produktívnou prácou vo výrobnom procese. Starší občania, ktorí už nie sú zapojení v pracovnom procese, si plne zaslúžia spoločenskú pozornosť. Vo väčšine sa však aktívne podieľajú na budovaní našej socialistickej spoločnosti. Sme radi, že im socialistický štát môže zabezpečiť jeseň života bez hmotných starostí, jeseň života prežívanú v radosti a úcte. Chcel by som preto vyjadriť presvedčenie, že miliardy, ktoré zo štátneho rozpočtu boli na tieto účely vynaložené v minulom roku sú plne v súlade s humánnymi zásadami politiky našej strany, sú jej konkrétnou realizáciou.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Šrenkelovi a udeľujem slovo poslankyni Marii Plíškovej. Do rozpravy sa pripraví poslanec Ján Riško.

Poslankyně SN M. Plíšková: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, čtvrté plenární zasedání ÚV KSČ zdůraznilo, že důsledné prosazování politicko-ekonomických cílů obsažených v Souboru opatření bude vyžadovat od řídících pracovníků v zemědělství podstatně zesílit jejich výchovnou a organizátorskou práci.

Úkolem dne tedy je důsledné prosazování a řešení problémů v zemědělství, a to nejenom v rozvoji socialistické zemědělské velkovýroby, ale musíme věnovat větší pozornost i rozvoji výroby u drobných pěstitelů a chovatelů. Přitom je nutno mít vždy a všude na mysli, že se nepodporuje rozšiřování soukromého podnikání, neboť rozhodující podíl na zabezpečení výživy lidu u nás mají a i v budoucnu budou mít socialistické podniky.

Přesto však zkušenost ukazuje, že v minulých letech jsme plně nedocenili úlohu, kterou může v úsilí o využití veškeré zemědělské půdy pro výrobu potravin sehrát dokonalejší využití výrobních možností záhumenkářů i drobných chovatelů a pěstitelů. Tito vyrábějí nejen pro sebe - pro vlastní samozásobení, ale i pro náš trh. A nejde o maličkost. Vloni a předloni dodali např. drobní pěstitelé z celostátního nákupu 37,3 % ovoce, 12,7 % zeleniny; z jednotlivých druhů bylo nakoupeno 90 % švestek, 80 % angreštu, 60 až 70 % rybízu, hrušek a třešní, téměř 100 % křenu, 54 % česneku, 38 % salátových okurek atd.

Státní orgány mého volebního obvodu přijaly celou řadu konkrétních opatření k vytvoření podmínek na podporu této činnosti.

Při místních národních výborech na vesnicích a při občanských výborech ve městech okresu byly vytvořeny aktivy pro ochranu zemědělského půdního fondu. Tyto aktivy sledují a kontrolují využívání veškeré půdy, zejména intenzívní využívání zemědělské půdy v držení socialistických organizací i drobných pěstitelů, navrhují příslušnému národnímu výboru přidělení ploch, které nejsou intenzívně využívány, Českému zahrádkářskému svazu, případně ostatním organizacím a občanům.

Pro vaši informaci uvádím několik čísel z mého volebního obvodu okresu Znojmo: celková výměra zemědělské půdy činí 113 438 hektarů, z toho je 103 689 ha orné půdy.

V letech 1966 - 1981 nebyl žádný evidenční úbytek zemědělské půdy, ale naopak provedenými rekultivacemi došlo ke zvýšení orné půdy o 153 ha. To svědčí o tom, že u nás na Znojemsku se o půdu staráme dobře. A myslím, že je to příklad pro ostatní okresy.

V období od roku 1979 do konce května t. r. bylo předáno společenským organizacím 88 ha půdy nevhodné pro zemědělskou velkovýrobu. V loňském roce bylo touto cestou jen na území města Znojma předáno 13 ha půdy Českému zahrádkářskému svazu a v letošním roce se v předávání půdy postupně pokračuje. Byla rovněž zjištěna ladem ležící půda v areálu závodů, kde je uvažováno s budoucí výstavbou. Tyto plochy na pokyn MěstNV dávají závody dočasně do užívání svým zaměstnancům (TOS, Keramika).

Rada MěstNV ve Znojmě má vytypované prostory určené k zahrádkářskému využití. Do těchto prostor je směřována navážka hlíny při výkopových pracích. Problém však zůstává získání kvalitní ornice.

Přidělování půdy Českému zahrádkářskému svazu, případně občanům, je však administrativně velmi náročný a zdlouhavý proces. Jde především o zjištění majetkoprávních vztahů, dotýkajících se vlastnictví půdy, užívacího práva, přesné vymezení hranic parcel, stavební řízení za účelem územního rozhodnutí s návazností na územní plán a zamýšlenou výstavbu atd.

Pro zabezpečení potřeb drobných pěstitelů a zahrádkářů bylo s jednotlivými obchodními organizacemi v okrese projednáno plynulé zásobování semeny, sadbou, školkařským materiálem a drobným nářadím. Výsledkem těchto jednání bylo uspokojení požadavků zahrádkářů na semena a sadbu, nepodařilo se uspokojit požadavky na stromkový materiál a nářadí. Požadavky na nářadí několikanásobně převyšují nabídku obchodu i u výrobně málo náročných výrobků, jako jsou rycí vidle, motyky, srpy, hrábě, košťata, násady atd. Z trhu téměř úplně zmizely kopáče. Občané se diví, že musíme dovážet rycí vidle z Číny, když jsme jich v minulosti vyráběli dostatečné množství.

Výroba a obchod by měly pro drobné pěstitele dále zajistit takové mechanizační prostředky, jako jsou ruční plečky, ruční secí stroje a vhodné zahradní stroje - obdoba velmi žádaného stroje TERRA, avšak cenově dostupnější.

Ve střediskových obcích našeho okresu se podařilo zřídit drobné provozovny při místním národ, ním výboru, dále provozovny Okresního průmyslového podniku a Okresního podniku služeb, které zajišťují pro drobné pěstitele broušení a drobné opravy nářadí, výrobu drátěného pletiva a sloupků.

Zavedení nové výroby v současné době naráží na nedostatečné materiálové zajištění. Jsou však hledány cesty, jakým způsobem rozšířit služby drobným pěstitelům, jako např. přidružení výroby k jednotlivým zemědělským družstvům v okrese (košťata, dřevěné násady) a o tyto výrobky obohatit prodej na tržištích.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP