Středa 23. června 1982

Rezortu zahraničného obchodu odporučili prehĺbiť väzbu častých zmien jeho úloh s ukazovateľmi plánu tak, aby aj rozpočet rezortu bol čo najviac reálnym nástrojom hospodárneho plnenia úloh. V prípade Úradu pre vynálezy a objavy vyslovili výbory odporučenie uvážiť vybudovanie informačného centra k systému informácií o vynálezoch s vybavením zodpovedajúcou výpočtovou technikou.

Rezortu práce a sociálnych vecí odporučili naďalej venovať zvýšenú pozornosť riešeniu úloh, ktoré v oblasti hospodárenia s pracovnými silami a ich racionálneho využívania sú spojené s uplatňovaním "Súboru opatrení" a v oblasti hmotnej zainteresovanosti s otázkami technického rozvoja, kvality práce a materiálnych úspor. Súčasne mu odporučili vyvíjať tiež zvýšený tlak na odstránenie nedostatkov, spojených s dostupnosťou a kvalitou osobných ochranných pomôcok.

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, vláda v návrhu na uznesenie o štátnom záverečnom účte federácie za rok 1981 navrhla tento účet schváliť a použiť vykázaný prebytok hospodárenia vo výške 43 156 tis. Kčs na posilnenie štátnych finančných rezerv.

Výbory pre plán a rozpočet na svojom spoločnom zasadnutí, spolu s delegátmi ostatných výborov, tento návrh s prihliadnutím k celkovej vyrovnanosti plnenia štátneho rozpočtu federácie za rok 1981 podľa požiadaviek zapracovaných do rozpočtového zákona č. 179/1980 Zb., prijatého na tento rok a zámerov finančnej politiky zahrnutých do zákona o 7. päťročnom pláne rozvoja národného hospodárstva ČSSR prerokovali a prijali.

Ako spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov odporúčam, aby Snemovňa národov vládny návrh schválila. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Indra: Děkuji společné zpravodajce výborů Sněmovny národů poslankyni Ivaničové. Do rozpravy k projednávanému bodu se zatím písemně přihlásili poslanci Karel Löbl, Mária Kontríková, Jaroslav Brabec, Rudolf Říman, Jan Tencian, Benjamín Šrenkel, Marie Plíšková, Ján Riško a Michal Baran.

Zahajuji rozpravu; jako první v ní vystoupí poslanec Löbl.

Poslanec SL K. Löbl: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci, úvodem chci prohlásit, že poslanci - členové Československé strany socialistické - považují za správné hlasovat pro vládní předlohu státního závěrečného účtu československé federace za rok 1981.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, úspěchy vědy a techniky - a tím koneckonců i celé ekonomiky - se v podstatě realizují prostřednictvím strojírenské výroby a výroby přístrojů. Proto se budu zabývat některými aspekty zabezpečování vědeckotechnického rozvoje strojírenskými resorty ve smyslu úkolů XVI. sjezdu Komunistické strany Československa.

Státní plán technického rozvoje na rok 1981 byl v souladu se zásadami Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství vládou ČSSR schválen v novém pojetí. I v technickém rozvoji je totiž nezbytné určovat priority a vyjádřit je plánem. Proto byly stanoveny rozhodující úkoly jako závazné úkoly a přednostně bylo určeno jejich všestranné zabezpečování. S řešením ostatních úkolů byl vysloven také souhlas vlády s tím, že budou zajišťovány příslušnými odvětvovými ministerstvy. Také jejich realizaci je nutné uskutečňovat ve všech vzájemných vazbách, aby nově přijatá opatření dosáhla plného účinku. Tento náročný obrat strategického charakteru se však realizuje pozvolna.

Výbor pro průmysl, dopravu a obchod Sněmovny národů a Sněmovny lidu při projednávání kapitol jednotlivých strojírenských ministerstev státního závěrečného účtu československé federace za rok 1981 s uspokojením vzaly na vědomí, že značná část prostředků, vydělených ze státního rozpočtu nebo z podnikových fondů, směřuje do strojírenské oblasti. Konstatovaly, že i když celkové plnění úkolů státního plánu technického rozvoje vykazuje ve svém souhrnu určité zlepšení proti předcházejícímu roku, neplní se některé významné realizační výstupy. Byla kritizována řada nedostatků. Například, že na nákup licencí bylo věnováno o 7,4 % méně devizových prostředků než v roce 1980. Výrobní resorty totiž nepředložily dostatek kvalifikovaných účelných požadavků.

Často retardačně působilo nezabezpečení výzkumně vývojových kapacit v potřebném rozsahu a čase, projekční, stavební i technologická nepřipravenost nebo odsouvání investiční výstavby. V minulém roce například v důsledku nepřipravenosti se nepodařilo uvést do provozu plánovaný náběh 15 závazných investičních akcí ve strojírenských resortech představujících převážně realizaci výsledků vědeckotechnického rozvoje. Hlavní důvod tohoto stavu tkvěl v nízké zainteresovanosti VHJ na plnění kvalitativních stránek plánu, na rychlé inovaci vyráběné produkce a zvyšování její technickoekonomické úrovně.

To se např. projevilo vůči státnímu rozpočtu také nečerpáním neinvestičních výdajů na rozvoj vědy a techniky ve výši 1,5 mld Kčs a v této částce figurují právě strojírenské resorty téměř jednou třetinou, nevyužitými 467 mil. Kčs. Ani v roce 1981 nebyly splněny plánované výdaje na technický rozvoj z vlastních zdrojů hospodářských organizací. Zlepšení vyžaduje větší zodpovědnost v hospodaření VHJ i resortů. Při sestavování plánu vědeckotechnického rozvoje se vždy reklamuje nedostatek těchto zdrojů, avšak koncem roku zůstanou nevyužity. Příčinou neplnění úkolů rozvoje vědy a techniky není tedy nedostatek finančních prostředků, ale nedostatečné komplexní a věcné zabezpečování a roztříštěnost. O rozptýlenosti kapacit a prostředků vědeckovýzkumné základny československého strojírenství svědčí např. ta skutečnost, že v posledních letech je zde ročně řešeno zhruba 7500 výzkumných a vývojových úkolů, z toho asi 70 státních.

Za pozornost Federálního shromáždění stojí skutečnost, že v uplynulém roce došlo k prohloubení spolupráce resortních a podnikových ústavů našeho strojírenství s ČSAV a vysokými školami technického, ekonomického a přírodovědného typu, zpravidla pod vedením federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj. Bylo dosaženo některých dobrých výsledků. Máme-li však dále urychlovat technický pokrok ve strojírenství, musíme udělat vše pro to, aby metoda tvůrčí práce konstruktérů byla z hlediska vědecké náročnosti technické práce na výši. V tomto směru je nutné spojit úsilí ČSAV a konstrukčních center resortů i výrobní sféry a dát do ruky konstruktérům a technologům, jejichž prácí třeba společensky povýšit, soubory nejnovějších vědeckotechnických poznatků. I to je důležitý předpoklad cílevědomé technické politiky.

Mezi významnější výsledky tohoto nového pojetí spolupráce patří výroba prototypů elektronového litografu, který byl vyřešen v Ústavu přístrojové techniky ČSAV ve spolupráci se sovětskými pracovišti. Technické parametry tohoto náročného zařízení, které je nepostradatelné pro rozvoj a výrobu obvodů vysoké a velmi vysoké integrace, odpovídají špičkovým zahraničním zařízením. Při výrobě 2 funkčních prototypů v Tesle Brno bylo dosaženo úspory 45 mil. Kčs neinvestičních prostředků a úspora 56 mil. Kčs co za neuskutečněný dovoz. Za cenný přínos a podporu strojírenské praxi třeba dále označit vyřešení ochranných keramických povlaků pro vysoké teploty, návrh rozváděcích lopatek reverzních vodních turbin, programový systém pro automatizovaný návrh mikroelektronických rozvodů, číslicově řízený optický zapisovač a řadu dalších výsledků výzkumu.

Z vědeckotechnického rozvoje vlastního strojírenství v roce 1981 možno jako dobrý příklad uvést zavedení výroby energeticky úsporných posunovacích elektrických lokomotiv 78 E s pulsní regulací ve Škoda Plzeň, kde byl rovněž úspěšně vyřešen pružný výrobní systém pro obrábění rotačních součástí, umožňující významné zvýšení produktivity práce. Patří sem zavedení antiimportní výroby vrtacích trubek pro stroje na kontinuální ražení komínů ve VŽKG Ostrava a zavedení do výroby inovovaných hnětičů gumárenských směsí v Buzuluku Komárov.

Rovněž zahájení výroby samojízdného stroje pro mechanizaci pícninářských prací v oblastech se svažitostí vyšší než 12 % - a v ČSSR jich je 570 tis. ha - je významným výsledkem realizace vědeckotechnického rozvoje v Agrostroji Pelhřimov.

Vyvinutí nové technologie a zařízení OXYVIT ve VŽKG výrazně přispívá k modernizaci čs. oceláren, neboť umožňuje ve srovnání s dosavadním zařízením dosáhnout úspory energie až 130 tis. tmp, cca 47 tis. tun žáruvzdorných materiálů a téměř 800 pracovníků na jeden milión tun vytavené oceli při významném zlepšení pracovního prostředí.

V roce 1981 rovněž poněkud pokročila i výroba inovovaných kompletačních prvků, avšak zásadní obrat zde nenastal. Stále přetrvávají disproporce v kvantitě a jsou schopny narušovat technický pokrok nejen ve strojírenství. Vytvářejí se předpoklady pro uplatnění mikroelektroniky ve strojírenských resortech. Připravila se výroba jednotlivých typů mikropočítačů, jejichž využití v robotech a manipulátorech, tvářecích strojích, obráběcích systémech a v řízení technologických procesů přispěje k zvýšení užitné hodnoty, produktivity i kvality práce a možnosti exportu těchto zařízení.

Žel, mezi úkoly, jež byly dříve vyřešeny a v roce 1981 měly být jejich výsledky zavedeny do trvalého provozu, patří technologický celek TC 3. Jeho ověřovací provoz, zajišťovaný koncernem Vítkovice, nebyl v SHD zcela úspěšný. Proto řešení muselo být znovu prodlouženo do letošního roku a realizace přesunuta do roku 1983. O těžkostech s dokončením vývoje provozně spolehlivých strojů pro dobývání uhlí zde nemluvíme poprvé. Je nanejvýše načase odpovědně rozhodnout, jak v této oblasti dále a zabezpečit v nejkratší možné době technicky dokonale podloženou inovaci těchto náročných zařízení.

Také řada národních ministerstev si stěžuje na opožděnou realizaci těchto úkolů, které mají výstupy do strojírenské výroby. Příkladem toho jsou dokončené státní úkoly v rámci ministerstva průmyslu ČSR. Vzduchem tvarovací stroj na syntetická vlákna pro výrobu hybridních syntetických nití Hybrifil byl sice vyroben jako prototyp s dobrými funkčními parametry koncernem Elitex koncem 6. pětiletky, avšak jeho sériová výroba nebyla do 7. pětiletky zatím zařazena.

O průběhu dalšího státního úkolu technického rozvoje, o tkacím stroji Kontis, bylo již svého času z těchto míst hovořeno. Jeho zavádění do výroby je typickým příkladem dlouhé realizační lhůty. Teprve v roce 1983 bude nasazena do provozu v ověřovací tkalcovně n. p. Perla poslední verse prototypového řešení a v roce 1984 se počítá s náběhem sériové výroby. Zde naše strojírenství dostává několikaletý předstih před světem, který je nutno upevnit i v mezinárodní spolupráci a ve výrobní koncepci.

Adresný šicí dopravník vyvinutý v letech 1969 - 1970 byl zaveden do výroby v ZPS Gottwaldov až po deseti letech. Nerad bych, aby podobný osud potkal nový drásací stroj pro pnuté záložky pro obuvnický průmysl, jenž byl vyřešen na takové úrovni, že licence na něj byla prodána do USA. Také zemědělství si před řadou let vyvinulo a ověřilo některá příslušenství k výkonnému tahači ŠT - 180, která dosud nejsou převzata k výrobě.

O zlepšení podmínek pro zavádění do výroby nových, technicky i ekonomicky efektivních strojů, jež jsou základem rekonstrukce a modernizace, zde hovořím proto, že nyní ve světě, až na některé výjimky - investice směřují právě do stavebně nenáročných rekonstrukcí podniků, kde však zastaralá, energeticky a materiálově náročná technologie je nahrazována moderními, sice převážně dražšími stroji, avšak s nižším příkonem, s nižší hmotností na jednotku výkonu, s vysokým stupněm automatizace, případně robotizace, a produkující výrobky, jež samy jsou konstrukčně i provozně úsporné. Jde se na vysokou fruktifikaci výsledků vědy a techniky.

Skutečnost, že v našem průmyslu, v celém národním hospodářství, je hlavní rozvojovou silou strojírenství, zavazuje pokročit v jeho intelektualizaci, a to především pomocí robotů, mikroprocesorů, vytvářením pružných přestavitelných technologických linek, abychom se vyrovnali kvalitou strojírenských výrobků světovým standardům.

Ani ve strojírenství nelze oddělovat uplatňování vědy a techniky od celkového hospodářského mechanismu. Technický pokrok, to nejsou jen nové metody výroby, stroje a výrobní procesy. Je to také zdokonalování řízení na všech úrovních. Proto všechna opatření k zlepšení hospodářského mechanismu nutno hodnotit zejména podle toho, zda budou urychlovat technický pokrok a zda nastolí příznivější atmosféru pro zavádění pokrokových výrobků.

V poslední době se prosazuje federálním ministerstvem pro technický a investiční rozvoj intenzívnější tlak na usměrňování vědeckotechnické spolupráce, jejíž výsledky by vedly k integraci výroby. Jde o to, mít napřed k dispozici společné vědecké a vývojové řešení, potom společné výsledky promítnout do specializačních úmluv. Tedy nekoordinovat až výrobu, ale již výzkum. Nejdůležitější se tato cesta jeví v oborech, které se stanou nositeli pokroku v nejbližším období, tedy např. v mikroelektronice, robotizaci apod. V tomto směru se správně projevuje i zvýšená aktivita československé strany v oblasti strojírenství a elektrotechniky v Radě vzájemné hospodářské pomoci.

Otázky urychlování vědeckotechnického pokroku stály v popředí nedávného československo-sovětského jednání na nejvyšší úrovni a byla jim věnována velká pozornost i na XXXVI. zasedání RVHP.

Sjednocené úsilí v nejdůležitějších směrech vědeckotechnického pokroku se stále více stává základem zintenzívnění vzájemné spolupráce, úspěšného plnění ekonomických a sociálních plánů naší země a celého socialistického společenství, stává se, prostředkem upevnění pozic RVHP ve světovém hospodářství. Tradice našeho průmyslu, zejména strojírenství, zabezpečení jeho postavení ve světě i životní úrovně našeho lidu vyžadují, abychom touto cestou postupovali cílevědomě a energicky. I proto, že ke splnění cílů XVI. sjezdu KSČ, k uskutečňování programu budování rozvinuté socialistické společnosti, jiná alternativní cesta nevede.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Löblovi. Před polední přestávkou vystoupí ještě poslankyně Kontríková.

Poslankyně SL M. Kontríková: Vážený súdruh predseda, súdružky a súdruhovia, pri prerokúvaní štátneho záverečného účtu čs. federácie za rok 1981 súčasne hodnotíme efektívnosť našej práce či sme vyrábali kvalitne alebo sme pracovali menej kvalitne a či sme vytvárali zdroje pre uspokojovanie potrieb našej socialistickej spoločnosti.

Z predložených podkladov vyplýva, že základné zámery plánu sa podarilo v podstate plniť, aj keď spomalenie dynamiky rozvoja bolo ešte väčšie ako sa počítalo. Rast efektívnosti bol celkovo pomalší ako predpokladali zámery plánu a nezodpovedal plne naším potrebám, ale ani možnostiam, ktoré naše socialistické hospodárstvo má.

Na rast efektívnosti má nesporne veľký vplyv technická úroveň a kvalita výrobkov, ktoré v národnom hospodárstve vyrábame. Vo svojom diskusnom príspevku by som chcela hovoriť o tom, ako ústredné orgány - mám tým na mysli najmä ministerstvá - vo svojej práci a svojimi opatreniami ovplyvňujú a zabezpečujú technickú úroveň a kvalitu vyrábaných produktov v podriadených organizáciách.

Poznatky a informácie som získala pri prerokúvaní kapitol záverečného účtu vo výbore pre priemysel dopravu a obchod, kde som požiadala jednotlivých ministrov, aby výbor informovali o účinnosti opatrení, prijatých rezortom na rast technickej úrovne a kvality výrobkov a takisto som využila poznatky z poslaneckých prieskumov.

Technickú úroveň a kvalitu výrobkov najsúhrnnejšie vyjadrujeme zaradením výrobkov do prvého, druhého alebo tretieho stupňa akosti. V roku 1981 sa v 35 štátnych skúšobniach vydalo takmer 9 tisíc rozhodnutí. Z tohto počtu sa zhruba 26 % hodnotených výrobkov zaradilo do prvého stupňa akosti, 70 % do druhého stupňa a 3,3 % do tretieho. Zvyšok boli výrobky, ktoré neboli zaradené pre nedostatky. U nových výrobkov, ktoré boli hodnotené po prvé, sa do prvého stupňa akosti zaradilo viac ako 40 % a do tretieho stupňa 2 %. Je teda zrejmé, že u novo vyvinutých výrobkov je prevažne dosahovaná vyššia technická úroveň a kvalita.

Vo výsledkoch štátneho skúšobníctva už sa zreteľne prejavilo pôsobenie ekonomických stimulov. Podniky mali väčší záujem o nové konštrukčné riešenia, akosť technického vyhotovenia, o zvýšenú spoľahlivosť a životnosť v snahe získať pre svoje výrobky prvý stupeň akosti a tým aj ekonomické výhody. Nejde o malé sumy. Veď za výrobky zaradené do prvého stupňa akosti boli podniky v roku 1980 cenovo zvýhodnené sumou 1,5 mld. Kčs a naopak, u výrobkov v tretej skupine akosti stratili 117 mil. Kčs. Zároveň, aj keď v menšom rozsahu, však podniky v snahe urýchliť proces inovácie predkladali na hodnotenie výrobky koncepčne nevyzreté, s technickými nedostatkami vo vyhotovení a pod.

V tejto súvislosti by som chcela uplatniť aj jeden poznatok z poslaneckých prieskumov v podnikoch. Ukazuje sa, že pri uplatňovaní Súboru opatrení sa akosi do pozadia dostáva dopracovanie a realizácia skôr schváleného komplexného systému riadenia akosti. Chcela by som, aby tento poznatok sa stal predmetom pozornosti príslušných ministrov, ale aj Vládneho výboru pre otázky plánovaného riadenia národného hospodárstva.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP