Středa 23. června 1982

Nepříznivý vývoj efektivnosti našeho zahraničního obchodu trvá již několik let. Projevují se v něm změny ve vývoji světového obchodu, jakož i vlivy krizového vývoje v kapitalistických zemích, zostřující se konkurence a odbytové problémy na světových trzích. Avšak vedle tohoto víceméně objektivního vlivu se zde projevuje i relativně pomalý růst efektivnosti našeho hospodářství, nízká konkurenční schopnost některých vyvážených výrobků i neuspokojivá úroveň komerční činnosti. Ne vždy umíme dostatečně rychle a pružně reagovat na měnící se podmínky jak ve výrobě, tak i v obchodní činnosti. To vše se odráží při konfrontaci se zahraničím, kdy v celé řadě případů dosahujeme při vývozu nižší ceny, než jaké dosahuje konkurence.

Je třeba říci, že velká část našich podniků i VHJ se těmito otázkami nedostatečně zabývá a nevyvozuje z nich potřebné závěry a opatření. Odjakživa platilo a platí, že kdo chce výhodně vyrobit a prodat, musí znát svou konkurenci, jaké výrobky prodává, za kolik a za jakých podmínek. To vyžaduje, aby VHJ i významné exportní podniky v tomto směru s potřebným předstihem zpracovávaly srovnávací studie svých výrobků a výrobků špičkových světových exportérů a aby v této oblasti podstatně prohloubily svou spolupráci v rámci našeho národního hospodářství.

Za úspěšně hospodařící můžeme považovat jen ten podnik či VHJ, který obstojí v mezinárodním srovnání nejen v technickoekonomických parametrech svých výrobků, ale i v hospodářských výsledcích, zejména v docilovaných cenách a podmínkách dodávek. Dosud však jen malá část ředitelů podniků, VHJ a PZO má odměny závislé na efektivnosti zahraničního obchodu.

Významným a stabilním finančním zdrojem státního rozpočtu, kterému však výrobní organizace často nevěnují dostatečnou pozornost, je daň z obratu. V loňském roce zůstal její plán nesplněn o 2,3 mld Kčs, zejména proto, že se nesplnil plánovaný objem dodávek zboží. Rozdíly proti plánu vznikly i ve struktuře dodávek, neboť dodávky průmyslových výrobků, které jsou relativně více zdaněny, byly splněny jen na 97,2 %.

Také na straně užití finančních zdrojů došlo v loňském roce k významným změnám.

V zájmu snížení napětí mezi zdroji a potřebami ekonomiky počítal státní plán s tím, že objem investiční výstavby zůstane na úrovni roku 1980. Ve skutečnosti však nebyl plán investic splněn o 3,6 mld Kčs a ve srovnatelném vyjádření poklesly investice ve výrobní sféře o téměř 4 % a v nevýrobní ještě rychleji - přes 7 %. V souvislosti s tím se snížily i finanční výdaje na investice hospodářských a rozpočtových organizací.

V současné době je ekonomicky nutné omezit investiční činnost, zejména zahajování nových staveb. Vytvářejí se tak předpoklady pro snížení nadměrné rozestavěnosti a urychlené dokončování staveb a v neposlední řadě se tak pomáhají řešit i otázky vyrovnanosti vnějších vztahů. I při nižším objemu investic musíme však zajistit potřebné strukturální změny v národním hospodářství. To vyžaduje zvýšit podíl modernizačních a racionalizačních investic a koncentrovat prostředky na rychle návratné investiční akce.

V souladu se záměry Souboru opatření se v loňském roce změnila struktura zdrojů financování investic ve státních hospodářských organizacích. Ve srovnání s rokem 1980 se zvýšil podíl investic financovaných z vlastních zdrojů organizací, a to z 46 na 58 % a poklesl podíl dotací ze státního rozpočtu z 20 na 11 %. Investiční činnost se stala více závislou na tvorbě vlastních zdrojů organizací a VHJ, což je směr, kterým chceme prohlubovat chozrasčotní hospodaření.

Přírůstek zásob byl v loňském roce proti roku 1980 sice jen poloviční, ale měl nežádoucí strukturu, neboť zejména v průmyslu a stavebnictví rostly zásoby i nadále neúměrně rychle. V těchto odvětvích se zhoršilo jejich využití - místo plánovaného zrychlení o 1,8 dne se jejich obrátka zpomalila o 2,2 dne.

Přes zvýšené úsilí řídících orgánů zůstávají v zásobách vázány příliš velké hmotné i finanční prostředky. Proto se vláda v květnu t. r. otázkou zásob znovu zabývala a uložila resortům úkoly, zejména k využití zásob nahromaděných v minulých letech pro plnění úkolů roku 1982.

Obdobně závažné problémy existují i v oblasti základních prostředků. Jejich objem v pořizovací ceně dosáhl v loňském roce ve státních hospodářských organizacích 1 bilión 638 mld Kčs a v průběhu roku vzrostl o 103 mld Kčs. Využití této velké ekonomické kapacity však není zdaleka dostatečné. Svědčí o tom skutečnost, že vybavenost pracovních sil výrobními základními fondy loni vzrostla o 5,5 %, tedy rychleji než výkony i než upravené vlastní výkony, takže účinnost těchto základních fondů poklesla. Vedle značných rezerv v této oblasti máme rezervy i v účinnějším využívání vědy a techniky.

Na rozvoj vědy a techniky vynakládáme každým rokem značný objem finančních prostředků. Loni to bylo téměř 16 mld Kčs, z čehož hradil více než třetinu státní rozpočet a zbývající část byla kryta vlastními prostředky organizací.

Nejde však jen o finanční zabezpečení úkolů vědy a techniky, ale především o účelné vynakládání těchto prostředků a jejich reálný ekonomický přínos. V tomto směru musíme požadovat zvýšení účinnosti práce zejména od vědeckotechnických pracovníků, neboť s dosavadními výsledky nemůžeme být spokojeni. Také pracovníci ve výrobě musí podstatně více a rychleji využívat poznatků vědy a techniky pro zvýšení úrovně svých výrobků i pro zvýšení efektivnosti své činnosti. V tomto směru se také připravují některá další opatření.

Celkově lze shrnout, že loňské výsledky ukázaly, že musíme důsledněji a rozhodněji na všech stupních řízení a za účasti nejširšího okruhu pracujících prosazovat, aby základní strategická linie hospodářské politiky strany, vytyčená XV. a XVI. sjezdem Komunistické strany Československa k vyšší efektivnosti a kvalitě práce, se stala prioritním kritériem pro hospodářské rozhodování. Nesmí zanikat mezi kritérii jinými, byť společensky důležitými.

Všude, kde se rozhoduje o směrech hospodářského rozvoje a o používání celospolečenských prostředků, musíme požadovat spolehlivou ekonomickou kalkulaci, která je základem posuzování efektivnosti. Při využívání těchto možností je třeba volit pro společnost nejpřirozenější cestu - využít přednostně těch nejefektivnějších cest, na ně koncentrovat hmotné, finanční a pracovní zdroje. Rozhodující význam pro uplatnění těchto přístupů má úroveň, obsah i forma našeho řízení.

Na některých pozitivních výsledcích loňského roku se podílelo uplatnění Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství. Je třeba ovšem vzít v úvahu, že v prvním roce jeho působení byly využity především snadněji a rychleji mobilizovatelné rezervy. Působení Souboru opatření zejména v oblasti zahraničního obchodu a vědeckotechnického rozvoje vyžaduje vytvoření věcných podmínek a dlouhodobější úsilí všech článků řízení.

Uplatnění Souboru opatření považujeme za výchozí krok, který dal směr opatřením ke zdokonalení řídící práce, pro rozvoj a uplatnění chozrasčotního způsobu řízení. Proto budeme provádět podle získaných zkušeností potřebné úpravy, abychom co nejvíce rozvíjeli ty prvky řízení, které se osvědčují, které podněcují rozvoj iniciativy a podnikavosti.

Zvláště bych chtěl zdůraznit, že centrálně prováděná opatření by zůstala neúčinná, pokud by na ně nenavazovalo rozpracování na konkrétní podmínky každé VHJ, každého podniku, závodu a pracoviště, rozvíjení podnikového i vnitropodnikového chozrasčotu, lepší využívání hmotných i morálních podnětů, zdokonalování norem apod. To vše je třeba spojovat s širší a účinnější účastí pracujících na řízení.

Jde nám o vytvoření takové soustavy, která by vedla k ekonomicky racionálnímu chování, která by pružně reagovala na nově vznikající problémy a změny a spojovala zájmy jednotlivců se zájmy celku tak, jak to odpovídá principům vyspělé socialistické společnosti.

V neposlední řadě se musíme snažit o to, aby soustava, byla přehledná, jednoduchá a srozumitelná, což je též podmínkou toho, aby řídící práce byla účinná, aby společenské náklady na ni byly přiměřené, aby se nevytvářely byrokratické tendence a nedocházelo k nehospodárnostem.

Jako každoročně, tak i v letošním roce se ve všech hospodářských organizacích, podnicích a VHJ hodnotily a uzavíraly dosažené výsledky hospodářské činnosti.

Celkem u 83 % organizací jejich hospodaření bylo uzavřeno bez výhrady, zatímco u zbývajících organizací se uplatňují podle úrovně splnění úkolů různé stupně zpřísněné kontroly plnění plánu a krátily se odměny vedoucích pracovníků. U 17 % podniků byly tedy zpřísněny podmínky.

Mohu konstatovat, že v převážné většině případů proběhlo hodnocení ročních výsledků na dobré úrovni, že tato každoroční akce značného hospodářského i politického významu je přínosem pro řešení otevřených otázek v každém podniku i VHJ.

Zpřísnila se také kontrola plnění dříve přijatých opatření a kladl se důraz na konkrétnost a adresnost závěrů a opatření ke zlepšení hospodářské činnosti.

I zde však musíme čelit některým nežádoucím tendencím. Uzavírání hospodářských výsledků vychází z plnění ukazatelů plánu. Celé hodnocení ztrácí ekonomickou racionalitu v těch případech, kdy se plán během roku upravuje podle skutečně dosahovaných výsledků. To oslabuje nejen účinnost hodnocení, ale i autoritu státního plánu. Musíme pro to posilovat stabilitu plánu, abychom tyto případy radikálně omezili.

V rozborech hospodaření bude třeba více zvýraznit hlediska, jak příslušná organizace uspokojuje potřeby národního hospodářství svými výrobky, jak reaguje na změny poptávky a její struktury, na jaké úrovni je její inovační činnost, jaká konkrétní opatření přijala k většímu uplatnění poznatků vědy a techniky, jaká je její konkurenční schopnost na zahraničních trzích a jakou dosahuje úroveň vývozních cen ve srovnání s předními světovými vývozci. Zkrátka musíme i rozborovou činnost dostat na úroveň současných požadavků, provádět ji s větší náročností, kritičností a využívat poznatků k přijímání konkrétních opatření.

Soudružky a soudruzi, jak nás poučila zkušenost, při zvyšování efektivnosti nevystačíme jen s ekonomickými podněty. V zájmu zachování rovnovážnosti finančních vztahů uplatňujeme i omezování některých výdajů, především v rámci hospodárnostních opatření.

Hospodárnost považujeme za trvalý princip socialistického hospodaření. Význam upevňování hospodárnosti v současných hospodářských podmínkách jen zesílil.

Nejde přitom o hospodárnost za jakoukoliv cenu, ale o hospodárnost racionální, nepodlamující další rozvoj, o hospodárnost společensky užitečnou a prospěšnou. Jde nám o to, abychom rozhodně čelili nezdravým lokálně patriotickým tendencím, okázalosti, velikášství a jiným formám plýtvání celospolečenskými prostředky.

Proto musíme soustavně zvažovat, nakolik jsou jednotlivé výdaje naší společnosti účelné a v jakém rozsahu je potřebujeme. Právě v této oblasti má neobyčejný význam politická, organizační a ideově výchovná práce, aby co nejširší okruh pracovníků přijal tyto principy za své, aby se angažoval za jejich prosazování v zájmu obecného prospěchu. Nemůžeme se zde ani zříci určitých administrativních forem, limitování některých výdajů apod.

Stranické i vládní dokumenty nám uložily věnovat zvláštní pozornost různým neproduktivním výdajům. Právem kritizujeme, že máme rozsáhlou administrativu, jež zaměstnává relativně mnoho lidí. Zrušit ji však nelze, ale je možno ji provádět racionálněji, zjednodušováním systému řízení, s menším papírováním, s nižším počtem lidí a s menšími výdaji. V loňském roce se snížily neinvestiční výdaje ústředních orgánů na správu o téměř 70 mil. Kčs. To dokazuje, že jsme v tomto směru již něco udělali a podle stanovených direktiv budeme pokračovat i v dalších letech.

Pozornost věnujeme již delší dobu zhospodárnění služebního autoprovozu v socialistickém sektoru. Vloni jsme uspořili ze stanoveného limitu spotřeby autobenzínu zhruba 28 tis. tun. Celková spotřeba autobenzínu v organizacích socialistického sektoru klesla z 641 tis. tun v roce 1977 na 454 tis. tun v loňském roce.

Uspořili jsme i v dalších položkách, kde byly stanoveny limity, jež se každoročně zpevňují. U limitu výdajů na komplexní cestovné se ušetřilo proti rozpočtu přes 700 mil. Kčs, což znamená ve srovnání s rokem 1980 snížení těchto výdajů téměř o 1 mld Kčs. Také u limitu výdajů na propagaci se dosáhlo úspory 159 mil. Kčs proti rozpočtu a přes 600 mil. Kčs proti roku 1980. Koneckonců však jde nejen o objem jednotlivých položek, ale především o to základní, vytvořit klima hospodárnosti, dosáhnout reálné úspory, naučit se skutečně hospodařit všude a se vším tak, jak to vyžaduje naše doba. K tomu také směřuje program hospodárnosti, který vláda schválila a jehož důsledné plnění patří k důležitým úkolům v této pětiletce. Proto bude jeho plnění pravidelně kontrolováno a z neplnění budou vyvozovány závěry.

Jak bylo řečeno, jde o otevřený program, který bude dále doplňován o iniciativní náměty, které v neposlední řadě čerpáme i z jednání v orgánech Federálního shromáždění, z nich se poučujeme a budeme z nich dále čerpat.

Důležitým nástrojem při prosazování efektivnosti a hospodárnosti je i finanční kontrola a revize. Její orgány v loňském roce zjistily řadu nedostatků v hospodaření podniků a uložily dodatkové odvody do státního rozpočtu ve výši přes 1/2 mld Kčs.

Soudružky a soudruzi, zabezpečení vysokého standardu životní úrovně, který jsme dosáhli, je v současných ekonomických podmínkách vysoce náročným úkolem, a to tím spíše, že přechod k intenzívnímu hospodářskému rozvoji probíhá pomalu a zvyšování efektivnosti dosud nepřináší výraznější výsledky. Prostředky, které směřují do oblasti životní úrovně obyvatelstva, nemohou překračovat naše faktické ekonomické možnosti.

I přes obtíže v plnění plánovaných úkolů na některých úsecích ekonomiky se v roce 1981 osobní spotřeba obyvatelstva zvýšila o 1 %, jeho peněžní příjmy o 2,6 %, výdaje o 2,4 % a přírůstek úspor a oběživa dosáhl přes 11 mld Kčs.

Na zabezpečení životní úrovně se výrazně podílejí výdaje státního rozpočtu na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo. V uplynulém roce jsme na financování sociálního zabezpečení, zdravotnictví, kultury, školství a dalších úseků služeb a činností pro obyvatelstvo vynaložili z rozpočtu přes 133 mld Kčs, což je srovnatelně o 4,5 mld Kčs více než v roce 1980. Kromě toho bylo na investiční výdaje v této oblasti použito téměř 15 mld Kčs. To znamená, že celkem činily výdaje ze státního rozpočtu na společenské služby a činnost pro obyvatelstvo 148 mld Kčs.

Z celkového objemu uvedených neinvestičních výdajů připadá zhruba polovina na výdaje na sociální zabezpečení, které v roce 1981 dosáhly téměř 72 mld Kčs a proti roku 1980 se zvýšily o 2 %. Z uvedené částky bylo téměř 44 mld Kčs použito na výplaty důchodů. Průměrná výše starobního důchodu v roce 1981 dosáhla 1202 Kčs, výše nově přiznaného starobního důchodu činila 1430 Kčs.

Na opatření na podporu rodin s dětmi bylo vynaloženo 15,5 mld Kčs, což je o něco méně než v roce 1980. Souvisí to s poklesem porodnosti - v loňském roce se narodilo zhruba o 11 tis. dětí méně než v roce 1980.

Zabezpečení náročných úkolů výchovně vzdělávacího procesu včetně realizace nové školské soustavy vedlo k dalšímu růstu prostředků, na školství, které se v loňském roce zvýšily o 4,7 % a dosáhly téměř 23 mld Kčs. Tyto výdaje, které každoročně poměrně rychle rostou, vytvářejí předpoklady pro přípravu politicky, morálně i odborně vyspělé mladé generace pro život i pro práci v naší společnosti. Na druhé straně i zde musíme respektovat objektivní potřeby národního hospodářství a vynakládané prostředky co nejlépe a nejúčelněji využívat.

V naší společnosti je samozřejmostí péče o zdraví každého občana. Celkem neinvestiční výdaje na zdravotnic tví v minulém roce činily 20,8 mld Kčs, což je téměř o 5 % více než v roce 1980. Na léky a speciální zdravotnický materiál bylo vynaloženo přes 5 mld Kčs, tj. o 240 mil. Kčs více než v roce 1980. Přesto však zůstaly problémy v zajišťování některých druhů léků. Rozsah výdajů na zdravotnické služby neustále roste. I v této oblasti je proto nutno hledat cesty, jak stále rostoucí prostředky lépe využívat ke spokojenosti obyvatelstva. Zejména jde o zlepšení preventivní péče, zavádění nových léčebných postupů a aplikaci nových léků, jak to odpovídá současnému vědeckému poznání na tomto úseku. Větší pozornost je třeba věnovat uvádění nových zdravotnických kapacit do provozu.

Uvedené výsledky svědčí o tom, že v roce 1981 se přes složitost hospodářského vývoje dosaženou životní úroveň podařilo udržet a v některých směrech i dále zvýšit. Tyto výsledky však nelze brát jako samozřejmost, jako něco, s čím můžeme každoročně automaticky počítat. Je třeba si uvědomit, že to, co můžeme v této oblasti každoročně rozdělit, závisí na výsledcích naší společné práce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP