Přítomno: | 179 poslanců Sněmovny lidu |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Biľak, Brabec, Dubová, Dzúr, Fekete, Gubová,
Hoffmann, Kliha, Krafčáková, Kubinsky, J.
Kučera, Lipovský, Mamula, Matyáš, Petrů,
Petřík, Pirč, Procházka, Puchmeltr,
Švestka, Zíka
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Burger, Erban, Havlín, Kvasil, Rusov, Trávníček
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Bónová, Nagy, Šalgovič, Šepeľa,
Turzo
Předseda FS A. Indra: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, zahajuji 5.
společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny
národů IV. volebního období Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky a všechny vás srdečně
vítám.
Dovolte mi, abych jménem všech přítomných
upřímně uvítal především
generálního tajemníka ústředního
výboru Komunistické strany Československa
a prezidenta Československé socialistické
republiky, soudruha Gustáva Husáka. (Potlesk.)
Vítám i další vedoucí představitele
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, funkcionáře orgánů
Národní fronty, společenských organizací,
politických stran a členy federální
vlády, vedené jejím předsedou soudruhem
Lubomírem Štrougalem. (Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, předsednictva Sněmovny
lidu a Sněmovny národů navrhla na svých
schůzích 8. června, konat společnou
schůzi sněmoven s pořadem, který jste
obdrželi na pozvánkách.
V této chvíli jsou v zasedací síni
přítomni 173 poslanci Sněmovny lidu a ve
Sněmovně národů 68 poslanců
zvolených v České socialistické republice
a 69 poslanců zvolených ve Slovenské socialistické
republice. Obě sněmovny jsou tedy usnášení
schopné.
Prosím, aby se nejdříve vyjádřili
poslanci Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva
na konání společné schůze sněmoven
s, navrženým pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Sněmovna národů schválila návrh
jednomyslně.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu.
Kdo z vás, soudružky a soudruzi, souhlasí s
návrhem svého předsednictva na konání
společné schůze sněmoven s navrženým
pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Konstatuji, vzhledem k výsledku hlasování,
že obě sněmovny v souladu s článkem
34 odst. 2 ústavního zákona o československé
federaci se usnesly na konání společné
schůze a schválily její pořad.
Přistoupíme k projednávání
prvního bodu, kterým je
Návrh odůvodní ministr financí ČSSR
soudruh Leopold Lér. Prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu generální tajemníku a prezidente
republiky, vážený soudruhu předsedo
Federálního shromáždění,
soudružky a soudruzi, dovolte, abych předložený
návrh federální vlády doprovodil stručným
zdůvodněním.
Koncem března t. r. projednalo Federální
shromáždění zprávu vlády
Československé socialistické republiky o
plnění jejího programového prohlášení.
Značná část této zprávy
byla věnována ekonomické problematice a plnění
úkolů plánovaných na rok 1981. V návrhu
státního závěrečného
účtu za uplynulý rok, který vláda
nyní v souladu s ústavním zákonem
předkládá Federálnímu shromáždění,
jsou souhrnně hodnoceny výsledky finančního
hospodaření, zejména hospodaření
státního rozpočtu.
Realizace závěrů XVI. sjezdu Komunistické
strany Československa v oblasti hospodářského
a sociálního rozvoje probíhá ve stále
se měnících vnějších a
vnitřních ekonomických podmínkách.
Přitom charakter změn těchto podmínek
se v mnohém liší od změn v předchozích
obdobích, zejména větší intenzitou,
širším rozsahem a novými směry
působení. Tím se také řešení
komplexu problémů spojených se zajišťováním
růstu efektivnosti, ekonomické rovnováhy,
udržení dynamiky rozvoje a v návaznosti na
to i životní úrovně stává
nejen stále složitějším, ale i
naléhavějším.
Vyrovnat se se změněnými podmínkami
vyžaduje včas, pružně a správně
na ně reagovat, přijímat aktivní opatření
ve výrobě, vědě a technice, v zahraničním
obchodě, v investicích, v řízení,
energicky je zabezpečovat a zejména realizovat.
To je základní přístup, z něhož
vycházíme.
Musíme ještě účinněji
soustředit síly celé společnosti a
mobilizovat iniciativu všech pracujících k
důslednější a odpovědnější
realizaci základní strategické linie naší
hospodářské politiky směřující
k převedení ekonomiky na intenzívní
cestu rozvoje, ke zvýšení efektivnosti a kvality
veškeré práce. Je třeba překonat
stereotypy myšlení z dob, kdy jsme zakládali
rozvoj ekonomiky na využívání převážně
extenzívních činitelů. Každý
musí na svém úseku lépe a především
účinněji pracovat. Plně zde, platí
slova s. Husáka řečená na X. všeodborovém
sjezdu: "S náročnějšími
objektivními podmínkami a úkoly ve zvyšování
efektivnosti a kvality práce se nevyrovnáme nářky
nebo výmluvami, ale jedině náročnější
prací. Přitom naše hospodářství
má nezbytné předpoklady, abychom postupně
novou situaci zvládali a nastoupili cestu dalšího
rozvoje."
Jaké jsou hlavní hospodářské
výsledky loňského roku. V plánu na
rok 1981 jsme na základě reálného
ocenění podmínek počítali s
nižšími tempy rozvoje než v předchozích
letech. Hlavní důraz jsme kladli na intenzifikaci
rozvoje, na kvalitativní stránku hospodaření
a na postupné vyrovnávání vnějších
vztahů. Omezili jsme dosud nadměrný rozsah
investiční činnosti, zpomalili i ostatní
směry užití hmotných a finančních
zdrojů a zvýšili tlak na hospodárnost.
Plnění plánovaných záměrů
bylo v některých oblastech úspěšné.
Podařilo se snížit náklady, uspořit
suroviny, materiály, paliva i energii. Omezil se rozsah
nově zahajovaných staveb a vysoká rozestavěnost
se po řadě let snížila. Dosáhli
jsme aktivní obchodní bilance, také naše
platební bilance skončila vůči nesocialistickým
zemím lépe, než jsme počítali
v plánu.
Naproti tomu jsme však některé plánované
úkoly nesplnili. Vlivem nepříznivých
povětrnostních podmínek se snížila
loni zemědělská produkce pod úroveň
roku 1980. Rovněž ve stavebnictví došlo
k poklesu objemu stavebních prací a plánované
úkoly zde nebyly splněny. Zejména z těchto
důvodů nedosáhla tvorba národního
důchodu plánovaného předpokladu. To
se projevilo i v nižších možnostech jeho
užití na akumulaci i spotřebu.
Z hlediska těchto širších souvislostí
posuzujeme i loňské výsledky našeho
základního finančního plánu
- státního rozpočtu.
Hlavním cílem finanční a rozpočtové
politiky za minulý rok bylo podněcovat růst
efektivnosti a zvýšit hospodárnost ve všech
článcích našeho hospodářství.
Na tom spočívala i koncepce vyrovnaného státního
rozpočtu, která vycházela z většího
přínosu podnikové sféry pro státní
rozpočet a z přizpůsobení rozpočtových
výdajů reálným možnostem, daným
růstem vnitřních finančních
zdrojů.
Vyrovnanost státního rozpočtu se podařilo
i v loňském roce zabezpečit. K tomu vsak
musela vláda v průběhu roku přijmout
opatření k řešení důsledků
vyplývajících z mimořádných
vlivů, zejména spojených se zahraničním
obchodem.
Celkový objem příjmů všech tří
státních rozpočtů, tj. rozpočtů
federace, České i Slovenské republiky dosáhl
265,03 mld Kčs a výdajů 264,94 mld Kčs,
takže tyto rozpočty skončily přebytkem
90 mil. Kčs. Příjmy státního
rozpočtu čs. federace dosáhly 171,06 mld
Kčs, jeho vlastní výdaje 57,38 mld Kčs
a dotace poskytnuté v souladu s plánem do státních
rozpočtů republik dosáhly částky
skoro 114 mld Kčs. Federální rozpočet
plnil i v minulém roce svou integrační a
koordinační úlohu a zabezpečoval jednotnost
působení celé finanční soustavy
a plánovité financování potřeb
reprodukčního procesu.
Příjmy rozpočtů národních
výborů dosáhly částky přes
103 mld Kčs a výdaje byly menší než
příjmy. V důsledku využití doplňkových
zdrojů byly jejich plánované příjmy
překročeny o 2,4 %. Rozdíl mezi příjmy
a výdaji ve výši asi 0,5 mld Kčs bude
použit k posílení fondů rezerv a rozvoje
národních výborů, které plní
důležitou úlohu při plnění
svých volebních programů.
Skutečnost, že rozpočty národních
výborů se podílejí na příjmech
a výdajích celé rozpočtové
soustavy jednou třetinou, je projevem důležité
úlohy a velké pravomoci, která je svěřena
národním výborům při hospodaření
s celospolečenskými finančními prostředky.
To je důležitým předpokladem k tomu,
aby v souladu se závěry 6. zasedání
ÚV KSČ se národní výbory ještě
významněji podílely na hospodářském,
sociálním a kulturním rozvoji příslušných
územních celků.
Vyrovnané rozpočtové hospodaření
považujeme za důležitou součást
našeho úsilí o zajištění
rovnovážného vývoje celé ekonomiky.
Z hlediska kvality dosažené vyrovnanosti rozpočtu
v roce 1981 je však třeba přihlédnout
k tomu, že byla pouze zčásti zabezpečena
intenzívními faktory hospodaření.
K jejímu dosažení bylo zejména třeba
odčerpat některé dříve nashromážděné
a nevyužité finanční prostředky
podnikové sféry a omezit některé výdaje
v rozpočtové sféře.
Plnění příjmů státního
rozpočtu bylo ovlivněno i úpravami maloobchodních
cen provedenými v posledním čtvrtletí
minulého roku, jednak zvýšením cen benzínu,
nafty a dalších ropných produktů, jednak
snížením cen některých druhů
spotřebního zboží.
V současných podmínkách má
mimořádnou důležitost vyrovnanost našich
finančních vztahů k zahraničí.
V loňském roce se nám podařilo značně
omezit využití zahraničních zdrojů
k financování vnitřních potřeb
ekonomiky. Tím jsme učinili důležitý
krok k realizaci koncepce 7.5LP v této oblasti, která
předpokládá postupnou obnovu rovnováhy
vnějších vztahů. Vyrovnanost finančních
vztahů k zahraničí se stává
více naléhavou nejen proto, že zahraniční
úvěry jsou drahé v důsledku vysokých
úrokových sazeb, ale i z důvodů politických.
Kapitalistické státy využívají
svou obchodní a úvěrovou politiku jako součást
ekonomického nátlaku na socialistické země
s cílem oslabit jejich jednotu a odsáhnout politických
ústupků.
Jak ukázalo nedávno skončené XXXVI.
zasedání RVHP v Budapešti, bude mít
pro naši ekonomiku ve složitých mezinárodních
podmínkách stále větší
význam rozvoj těsné a všestranné
spolupráce s členskými státy RVHP,
zejména se Sovětským svazem.
Tato spolupráce umožňuje zrychlit intenzifikaci
hospodářství přizpůsobováním
struktury výroby v jednotlivých zemích tak,
aby se vzájemně doplňovaly a vytvářely
organický celek.
Jestliže socialistické státy usilují
o větší semknutost a o upevňování
technicko-ekonomické nezávislosti, neznamená
to, že nejsou ochotny rozšiřovat rovnoprávné
ekonomické styky se Západem.
V roce 1981 se socialistické země podílely
na obratu našeho zahraničního obchodu více
než ze dvou třetin a sám Sovětský
svaz se podílel více než jednou třetinou.
Jak vyplývá z rozhoru podmínek vývoje
v příštích letech, musíme i ve
vztazích k socialistickým státům plánovitě
a v předstihu zabezpečovat vyrovnanost platební
bilance.
K prohloubení ekonomické spolupráce a integrace
nutno doplňovat koordinaci plánů koordinací
celé hospodářské politiky a zdokonalovat
její ekonomický mechanismus, což předpokládá
dokonalejší využívání finančních
a měnových nástrojů.
Aktivní řešení problémů
vyrovnanosti našich vnějších vztahů
jak vůči zemím socialistickým, tak
i zemím nesocialistickým, vyžaduje soustavně
zvyšovat exportní výkonnost naší
ekonomiky a zlepšovat efektivnost zahraniční
směny, a to cestou koncentrace finančních
i hmotných prostředků na exportně
výhodné a konkurenčně schopné
výrobky.
K tomu musíme přednostně zaměřit
vědeckotechnický rozvoj a co nejvíce využívat
vysokou kvalifikaci pracujících, která představuje
jednu z našich největších ekonomických
rezerv. Jen tak budeme moci dražší suroviny,
materiály a palivo výhodně zhodnocovat v
našem exportu, vyvážet méně hmoty
a více kvalifikované práce.
Soudružky a soudruzi, boj o vysokou efektivnost tvoří
hlavní obsah naší hospodářské
i finanční politiky. V roce 1981 se nám podařilo
dosáhnout poměrně dobrého plnění
úkolů zisku a nákladů. Naproti tomu
na dalších úsecích, jako je např.
využívání základních fondů,
zásob a zejména v efektivnosti zahraniční
směny, nemůžeme být zdaleka s dosaženou
úrovní efektivnosti spokojeni.
Zisk dosáhl v loňském roce téměř
100 mld Kčs a na srovnatelné základně
se zvýšil o více než 9 %. Přírůstku
zisku bylo dosaženo zhruba ze čtyř pětin
úsporami nákladů, zatímco růst
výkonů se na něm podílel jen jednou
pětinou. To je lepší výsledek než
kdykoli v minulých letech.
Celkové náklady se v loňském roce
relativně snížily o skoro 0,8 %, a materiálové
náklady dokonce o více než 1,5 %, zatímco
průměr za minulou pětiletku činil
u celkových nákladů méně než
0,4 % a u materiálových 0,5 %.
Tyto výsledky jsou lepší než plánované.
Při růstu výkonů skoro o 2 % zůstala
spotřeba materiálu a paliv prakticky na úrovni
předchozího roku a spotřeba energie byla
dokonce nižší než v roce 1980.
Ke zlepšenému vývoji materiálových
nákladů přispěla větší
pozornost řídících článků
národního hospodářství i orientace
různých forem iniciativy pracujících
na tuto oblast. Podílela se na něm i zainteresovanost
na upravených vlastních výkonech, která
v souladu se Souborem opatření posílila význam
materiálových úspor. To mělo v loňském
roce zvláštní význam, neboť fyzický
objem dovozu poklesl.
Zlepšený vývoj materiálových
nákladů v loňském roce považujeme
za důležitý krok k realizaci direktivy, kterou
pro tuto oblast dal XVI. sjezd KSČ. Celkově však
zůstává materiálová a energetická
náročnost československé ekonomiky
stále ještě značně vysoká.
Je dána především strukturou výroby,
která se dlouhodobě vytvářela a kterou
je nutno cílevědomě měnit. Nástroje
hmotné zainteresovanosti k této změně
přispívají. Rozhodující význam
však musí mít realizace státních
cílových programů zaměřených
na racionalizaci spotřeby a využití paliv,
energie a kovů a dalších cílových
programů, které směřují ke
strukturální přestavbě naší
ekonomiky.
V našich podmínkách je vývoj celkové
úrovně efektivnosti ekonomiky podstatně ovlivňován
efektivností zahraničního obchodu.
Tak jako v předchozích letech, byl i v loňském
roce růst cen surovin a výrobků, které
dovážíme, značně rychlejší
než těch, které vyvážíme.
To znamená, že k získání stejného
množství surovin a výrobků z dovozu
musíme každoročně více vyvážet.
Kromě toho v loňském roce vzrostly též
naše náklady na úroky z přijatých
zahraničních úvěrů, neboť
úrokové sazby se na kapitalistických trzích
výrazně zvýšily.