Soudružky a soudruzi. Voliči oceňují
úsilí federální vlády o další
kvalitativní a kvantitativní rozvoj spolupráce
mezi socialistickými zeměmi. Váží
si vynaloženého úsilí na účinné
zahraniční akce a iniciativy, které vycházejí
ze zásad společné mírové politiky
na posilování organizace Varšavské smlouvy
k rozvíjení ekonomické spolupráce
vyšší úrovně v rámci RVHP.
V podmínkách zostřené mezinárodní
situace, vyvolané politikou imperialismu, především
USA, nabývá prvořadého významu
pro osudy lidstva aktivní uskutečňování
leninské politiky míru, rozpracované na nadcházející
léta XXVI. sjezdem Komunistické strany Sovětského
svazu, se kterým jsme se i my plně ztotožnili,
doplněné o nové iniciativní návrhy
Sovětského svazu, osobně Leonidem Iljičem
Brežněvem. Tyto jsou důkazem realistické
cesty, návrhem na oslabení válečné
hrozby, potvrzením linie spolupráce států
s rozdílným společenským zřízením.
Před několika dny z Moskvy jsme všichni měli
možnost slyšet z tribuny Všesvazového odborového
sjezdu a později z Taškentu jasná slova soudruha
Leonida Brežněva - rozhodnutí sovětského
vedení, ve snaze usnadnit dosažení spravedlivé
dohody o zásadním snížení jaderných
prostředků obou stran v Evropě - jednostranně
zavést moratorium na rozmísťování
jaderných zbraní středního doletu
v evropské části SSSR a další
návrhy.
Vystoupení soudruha Leonida Brežněva se setkává
s vysokým oceněním a s ohlasem mezi našimi
občany a světovou veřejností. Bylo
přivítáno i řadou realisticky uvažujících
politiků Západu. Jde o další důkaz
věrnosti programu míru, o akt dobré vůle,
jde o další významný krok, který
si zaslouží odpovědnější
přístup ze strany USA, spojenců v NATO než
jak jsme toho svědky.
Aktuální mírový program umožňuje
řešit složité mezinárodní
problémy nikoliv konfrontací, ale čestným
a rovnoprávným jednáním při
respektování zásad stejné a rovné
bezpečnosti. Tohoto programu se aktivně zúčastňuje
tak, jak bylo doloženo ve zprávě přednesené
s. Lubomírem Štrougalem v rámci koordinovaného
úsilí socialistických zemí i Československá
socialistická republika, a to nejen prostřednictvím
mezistátních styků. Na základě
přijaté linie XVI. sjezdu Komunistické strany
Československa se tato politika, tento program, staly společnou
věcí i všech organizací Národní
fronty, kde se jí dostává aktivní
podpory a uznání. Jak již bylo řečeno,
značný vklad přináší i
zahraniční aktivita Federálního shromáždění
a jeho orgánů. Neúnavné úsilí
Svazu sovětských socialistických republik,
Československé socialistické republiky a
ostatních socialistických zemí je účinnou
protiváhou agresívních snah imperialismu,
jež chtějí vnutit světu nové
kolo závodů ve zbrojení, neustále
zostřovat mezinárodní situaci, podkopávat
základy vzájemně výhodných
mezinárodních styků. Generální
linie na zabezpečení míru je politika odpovídající
skutečným zájmům všech mírumilovných
lidí. To ji zajišťuje podporu nejširších
vrstev našich občanů i mezinárodní
veřejnosti, všech lidí, jež mají
rádi život a znají smysl života, mají
rádi svoji zem. Dostává se jí plné
podpory našich pracujících.
Soudružky a soudruzi poslanci, uvědomujeme si, že
nejdůležitějším úkolem,
na jehož naplnění závisí sama
existence lidstva, je zmírňování mezinárodního
napětí a odvrácení válečného
požáru; je vskutku věcí každého,
komu leží na srdci dnešek i budoucnost našich
národů. Víme přitom, že mezinárodní
autorita a vážnost, kterou si naše socialistická
republika získala v minulém období a dále
posílila. je zásluhou její zásadové
mírové, internacionální politiky,
že se plně opírá o naši příslušnost
k socialistickému společenství, o naše
členství ve Varšavské smlouvě
a RVHP. Že je všestranně opřena o spojenectví
nejspolehlivější - se Sovětským
svazem. Vždyť hlavní překážkou
válečným plánům USA je Sovětský
svaz, který přináší obrovské
oběti v zájmu obrany světového míru
a společenského pokroku. Spolu s našimi občany
ani my, poslanci Federálního shromáždění,
nebudeme litovat sil v mobilizaci lidí ve volebních
obvodech, v úsilí o další posílení
prestiže ČSSR, politického a ekonomického
postavení naší země, v úsilí
o ještě větší podíl na boji
za odvrácení válečného nebezpečí,
za odzbrojení, za mír a štěstí
člověka tak, jak nás k tomu zavazují
závěry XVI. sjezdu Komunistické strany Československa.
Hazardní politika zbrojení, kterou praktikuje Reaganova
vláda, vměšování se do vnitřních
věcí suverénních států,
diskriminace, politika pomluv a lží, podpora nejreakčnějších
fašistických a diktátorských režimů
nás opravňuje k tvrzení, jemuž se dostává
široké podpory - že politika USA je hlavní
příčinou současné nebezpečné
mezinárodní situace, je vážnou hrozbou
pro světový mír. Doslova, jak řekl
nedávno soudruh Brežněv, "je orientací
na politickou katastrofu".
Přerušení Madridské schůzky signatářů
helsinského Závěrečného aktu
do 9. listopadu, umělé vytváření
složitosti okolo jednání ve Vídni i
Ženevě i nevybíravé kampaně proti
SSSR, PLR a další toto jen potvrzují. Pozitivní
výsledky při jednání, o kterých
jsme přesvědčeni, že jich lze dosáhnout,
by jistě měly zásadní vliv na celkovou
mezinárodní situaci, zejména ve věci
míru a odzbrojení v základní otázce
vojenského uvolnění a odzbrojení v
Evropě, tedy souvisí s pokrokem v základní
otázce evropské bezpečnosti, na posílení
důvěry mezi Východem a Západem, na
které má naše země z historické
zkušenosti, ale i z hlediska budoucnosti, evidentní
zájem.
Lidé vědí dobře, kdo je kdo; věříme
ve správnou věc, jsme optimisté a ještě
více budeme podporovat mírové iniciativy
SSSR, naše vlastní a ostatních socialistických
zemí. Budeme hledat další možnosti v práci
Federálního shromáždění
a jeho orgánů, v práci Československé
skupiny Meziparlamentní unie, jak k zápasu za prosazení
spravedlivého míru, k realizaci ducha Helsink ještě
výrazněji přispět i ve složitějších
podmínkách. Jak přispět k tomu, aby
jednáním byla řešena i klíčová
otázka - odvrácení rostoucího nebezpečí
světové raketové a jaderné války
- problém snížení jaderných zbraní
středního doletu v Evropě.
Je zřejmé, že postup Spojených států
a západoevropských zemí svědčí
především o tom, že jsou příliš
spojeni s těmi, jimž z nesmyslných závodů
ve zbrojení plynou astronomické zisky, s těmi,
kteří sní o světovládě.
Jsme svědky toho, jak v naší zemi, tak v Evropě
roste odpor proti válečné politice USA, proti
realizaci plánů na rozmístění
nových jaderných zbraní středního
doletu, jak říkáme, přímo před
prahem našeho vlastního domu. Jejich cíl je
jediný - narušit vojenskostrategickou rovnováhu
- jako předpoklad pro dosažení amerických
velmocenských cílů v různých
částech světa. Rozhodnutí R. Reagana,
vyčlenit ve finančním roce 1983 mimo jiné
více než 800 mil. dolarů na hromadnou výrobu
bojových toxických látek a v další
budoucnosti přejít k nákladnému programu
tzv. chemického přezbrojení, je přijímáno
s hlubokým rozhořčením nejen občanů
socialistického Československa, ale i těch
zemí, kde chtějí vedoucí kruhy NATO
tyto zbraně umístit. Sovětský svaz,
ČSSR a ostatní socialistické země,
společně se všemi mírumilovnými,
demokratickými silami ve světě, dělají
vše pro to, aby bylo odvráceno nebezpečí
termonukleární války. Úsilí
naší vlády, všech, kdo je aktivní
v tomto procesu, budeme i my, poslanci Federálního
shromáždění, nadále plně
podporovat.
Víme, že naše hlavní jistoty jsou ve všestranné
spolupráci s bratrskými socialistickými zeměmi.
Uvědomujeme si dobře, že důsledným
plněním závěrů XVI. sjezdu
strany budeme moci dále posilovat naši ekonomickou
a obrannou sílu. Nebudeme šetřit sil v boji
za zachování míru, ještě výrazněji
pomáhat národům bojujícím za
národní a sociální osvobození
a společenský pokrok tak, jak nás k tomu
zavazují slova soudruha Gustáva Husáka, pronesená
na XVI. sjezdu KSČ.
Soudružky a soudruzi, uplynulé období, jak
vyplynulo ze zprávy federální vlády
přednesené soudruhem Lubomírem Štrougalem,
plně dokazuje, že náš socialistický
stát pod vedením naší strany sleduje
cílevědomou zahraniční politiku naplňovanou
v součinnosti s bratrskými zeměmi socialistického
společenství, především se Sovětským
svazem, vést boj za zachování trvalého
míru, za odzbrojení, všestranné prosazení
uvolnění mezinárodního napětí
a spolupráce jako normy vztahů mezi státy,
což je plně v zájmu našich národů.
Vláda Československé socialistické
republiky se přitom může spolehnout na plnou
podporu poslanců Federálního shromáždění
a našich občanů.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Štěpánovi,
který byl posledním z písemně přihlášených
řečníků.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.) Není tomu tak.
Prohlašuji tedy rozpravu za skončenou.
O slovo se přihlásil předseda federální
vlády soudruh Štrougal.
Předseda vlády ČSSR L. Štrougal:
Vážený soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi poslanci, dvanáct poslankyň a poslanců
se vyjádřilo k nejrůznějším
otázkám rozvoje společnosti, k mezinárodnímu
postavení našeho státu i k hlavním otázkám
našeho národohospodářského rozvoje.
Chci za jejich stanoviska k těmto otázkám
poděkovat. Jsou v plném souladu s tím, co
před rokem zaznělo na XVI. sjezdu naší
komunistické strany, a s tím, co se snažíme
uvádět v život i činností federální
vlády. A jsou to stanoviska nejen shodná, ale především
realistická a aktivní.
Když hovoříme o hlavní činnosti
federální vlády, což je především
oblast národního hospodářství,
často se v poslední době setkáváme
nejen s názory, které vyjadřují -
dovolte mi to tak nazvat - reálně optimistickou
atmosféru a která dnes zazněla i v této
síni. Setkáváme se i s jinými názory,
totiž s takovými, které hraničí
s určitou pasivitou, dokonce s pesimismem, s nechutí
překonávat problémy, které před
námi stojí. To pochopitelně narušuje
jednotný přístup strany, odborů, státu
a všech řídících složek
k základní linii, k linii intenzifikace, vyšší
efektivnosti národního hospodářství
v 7. pětiletce a v 80. letech vůbec.
V této době, jak známo, uzavíráme
etapu potvrzování plánu na rok 1982 a zakončujeme
práce na 7. pětiletce. Úmyslně jsem
o 7. pětiletce nemluvil, protože se domnívám,
že bude příležitost v parlamentu se k
těmto otázkám podrobněji vrátit
až některé z nich budou uzavřeny. Nemůžeme
ostatně mluvit jen o 7. pětiletce, kde ještě
mnohé otázky musíme v několika dnech
v podstatě uzavřít, ale je třeba hovořit
i o plánu roku 1982, kde ne všechny články
hospodářství přijímají
úkoly tak aktivně, jak jsou v plánu vytyčeny.
Ještě v této etapě přicházejí
jak podniky, tak výrobně hospodářské
jednotky a někdy byť s jistou ostýchavostí
i centrální orgány s některými
problémy, které nemůžeme přijmout.
Ano, je nová situace. Ale tuto novou situaci musíme
všichni jednotně přijmout a aktivně
se k ní postavit. Tak jako zde v rozpravě zazněl
jednotný a objektivní přístup k řešení
problémů, tak tuto jednotu musíme vnést
- a usilujeme o to už delší dobu - nejen do vědomí
všech lidí, ale především do vědomí
řídících štábů,
a to od shora až dolů. A to se nám dosud nepodařilo.
Někdy si soudruzi myslí, že s námi mohou
diskutovat, namísto aby úkoly řešili
aktivním přístupem, vyšší
efektivností, lepším zhodnocováním,
rychlejším inovačním cyklem, větší
hospodárností a tak dále.
Obrat k intenzifikaci naší ekonomiky, to není
subjektivní výmysl, subjektivní hlediska.
Vždyť ve světě nejen ve srovnání
s kapitalistickými firmami, ale i v socialistickém
společenství máme příklady
jak předních, tak i průměrných
podniků, které dokazují, že lze lépe
hospodařit, než hospodaří některé
naše tzv. průměrné podniky. A je to
patrné právě v kvalitativních ukazatelích.
Ano, rok 1982 je určitý předěl, důležitý
předěl. I když jsme zvolili nízkou dynamiku
v průmyslové výrobě, nízkou
dynamiku národního důchodu, tak pokud jde
o kvalitativní ukazatele tato dynamika není vůbec
lehká. Protože poprvé v historii máme
k dispozici stejné množství nebo méně
surovin a my s nimi musíme dosáhnout určitého,
byť minimálního, růstu a vytvořit
si předpoklady pro lepší růst v příštích
pětiletkách.
Proto má letošní rok strategický význam
a splnit úkoly, které jsme si dali, je v našich
silách. Velice oceňuji ty diskusní příspěvky,
které ukazují kde to jde, kde se přemýšlí,
jak to lépe dělat v podniku, ve VHJ, v odvětví
nebo v konkrétním pracovním kolektivu, v
odměňování, v hospodaření
se surovinami, v práci s lidmi a vůbec v jakékoliv
činnosti.
Zároveň chci připomenout, že ve svém
úvodním vystoupení, které bude v plném
rozsahu zveřejněno, jsem úmyslně neakcentoval
určité kritické jevy v některých
odvětvích, resp. oborech. Přesto je však
musíme vidět a s lidmi také o nich konkrétně
mluvit.
Je třeba říci, že v některých
podnicích málo žijí problémy,
které společnost dnes musí řešit.
Je zbytečné s námi diskutovat - se soudruhem
Potáčem, s vládou, s předsednictvem
ústředního výboru komunistické
strany - a požadovat více energie, je zbytečné
požadovat více investic. Při určitém
růstu národního důchodu, při
posilování rovnováhy naší ekonomiky
je možno vydělit jen určité částky.
Ať k nám někdo raději přijde
s tím, že chce zastavit investice, že nebude
investovat do této, ale do efektivnější
akce. To je dialog, který má národohospodářský
smysl, který naplňuje linii XVI. sjezdu KSČ.
Ať k nám někdo přijde s tím,
že nebude vyvážet tento výrobek, ale jiný
za vyšší ceny.
Je zbytečné dnes nám říkat,
že na nesocialistických trzích je taková
a taková situace. To jsme nemohli předvídat?
Samozřejmě, že ne všechno do puntíku
lze předvídat. Na západních trzích
existuje určitý ústup konjunktury a nebude
tam lepší situace, za tradiční výrobky
dostáváme nižší ceny než v
loňském roce. To je pravda. Ale zároveň
známe cesty, jek se s touto situací rychle vyrovnávat.
Jsou tu praktické příklady konkurence stejných
výrobků v kapitalistickém světě
nebo v socialistických zemích. Tyto zkušenosti
a znalosti máme nebo je řídící
štáby mají mít a mají se více
snažit s uvedenými problémy se vypořádat.
Proto ta náročnost, proto konkrétní
hmotná odpovědnost, proto to přemýšlení
o tom, jak ekonomicky, různými organizačními
opatřeními, ale především hmotnou
stimulací vytvořit podmínky, které
budou nutit k růstu efektivnosti, k intenzifikaci národního
hospodářství.
Marné je spoléhat se, že osmdesátá
léta se změní. Nikoliv, budou ještě
těžší. Suroviny a energie budou dražší,
na zahraničních trzích bude větší
konkurence. Podívejte se však, soudružky a soudruzi,
třeba na otázku kvality výrobků. Je
pravda, že vždycky bude určité procento
odpadu, nekvalitní výroba existuje i u předních
výrobků. Kdybychom však dosáhli takového
procenta kvalitní výroby, jako dosahují srovnatelní
průměrní výrobci ve světě,
získali bychom miliardové hodnoty. Postačilo
by, kdybychom na stávající technické
úrovni, na stávajících kvalitativních
parametrech vyráběli produkci na té kvalitativní
úrovni, která je slibována, která
je vytyčena. Jestliže toho kapitalista nedosáhne,
pak nutně krachuje, zatímco u nás některé
podniky si i potom žijí dobře.