Úterý 30. března 1982

Prehlbovanie koncentrácie a špecializácie výroby a novovzniknutá palivoenergetická situácia kladú stále náročnejšie podmienky na rýchle uplatňovanie vedeckotechnického pokroku a úrovne riadiacej práce na úseku mechanizácie a jej racionálne využívanie. Aj keď v poslednom čase došlo ku kompletizácii niektorých technologických liniek, pokračovalo sa v kooperačnom využití zberových mechanizmov v rámci kooperačných obvodov i medzi okresmi, nemôžeme byť plne spokojní s využívaním súčasnej techniky. Nie všade sa dostatočne využíva fond pracovného času, ťažná sila traktorov. Trpia sa prestoje, značné straty sú pri príchode a odchode techniky na pole. Previerky na poľnohospodárskych podnikoch ukázali, že stále vážne nedostatky sú v dennej údržbe a v starostlivosti o zverenú techniku.

Pre ďalšie obdobie vzhľadom na obmedzené palivoenergetické zdroje sa žiada znížiť spotrebu pohonných hmôt a to nahradzovaním menej efektívnej traktorovej dopravy autodopravou, využitím na každý ťahač prívesy, zracionalizovať jednotlivé procesy pri obrábaní pôdy a v ošetrovaní poľných kultúr.

Poľnohospodárstvo aj naďalej má nedostatok niektorých strojov pre základné obrábanie pôdy i vegetačné ošetrovanie rastlín, zber a konzervovanie krmív. Prijali sa viaceré opatrenia na úrovni centrálnych orgánov. Zriaďuje sa nová VHJ pre výrobu poľnohospodárskych strojov a techniky. Spokojní však nemôžeme byť napríklad s nepružným realizovaním programu výroby agroautomobilu, ktorý má vyrábať TAZ Trnava.

Súdružky a súdruhovia, v Západoslovenskom kraji a zvlášť vo volebnom obvode Nitra sa koncentruje značná časť vedeckovýskumnej základne poľnohospodárstva. Naše dlhodobé skúsenosti ukázali, že úspešná realizácia výsledkov výskumnej činnosti závisí od úzkej spolupráce so straníckymi, riadiacimi orgánmi, vedeckovýskumnými a transferovanými organizáciami, organizáciami služieb a predovšetkým od bezprostredného styku s poľnohospodárskymi podnikmi, najmä našimi absolventami, ktorých VŠP v Nitre doteraz vychovala viac ako 14 tisíc. Tento priamy styk s výrobou je obojstranne veľmi užitočný. I keď spolupráca VŠP v Nitre s praxou je už tradične na dobrej úrovni, jej ďalším prínosom z hľadiska komplexnosti a systematičnosti vo využívaní vedeckých poznatkov vo výrobe je vytváranie neformálnych integrovaných riešiteľských kolektívov za priamej účasti pracovníkov vedeckovýskumnej, vývojovej základne, a pracovníkov výroby. Tento zámer teraz komplexne uplatňujeme pri riešení modelu okresu Nitra.

Záverom dovoľte, aby som s plnou dôverou a presvedčením vyslovil názor pracujúcich v agropotravinárskom komplexe, že vynaložíme svoje sily, schopností a um pre plnenie strategickej línie, ktorú pre nás vytýčila KSČ. Už dnes sa rozhoduje o tom, ako sa splní program národného hospodárstva za celú päťročnicu, rozhoduje sa o kvalite, efektívnosti a našej životnej úrovni. Preto zmyslom celého nášho snaženia je, aby sme čo najviac svojou prácou prispeli k ďalšej výstavbe rozvinutej socialistickej spoločnosti.

Předseda FS A. lndra: Děkuji poslanci Sidorovi. Hovoří poslanec Kapitola, připraví se poslankyně Kocinová.

Poslanec SL L. Kapitola: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, závažnou problematikou které byla věnována pozornost v programovém prohlášení vlády ČSSR z 30. června loňského roku, tak i ve zprávě o plnění tohoto vládního prohlášení, je souhrn otázek souvisejících s dodržováním socialistické zákonnosti. Jistě plným právem. Vždyť dodržování socialistické zákonnosti velmi úzce souvisí s posilováním socialistické státnosti v naší Československé socialistické republice a s dalším rozvojem naší socialistické demokracie. Zároveň je jedním z předpokladů našeho postupu vpřed též v oblasti ekonomiky i na dalších úsecích našeho společenského života. Dodržování socialistické zákonnosti je neodmyslitelné zejména při uplatňování vysokých požadavků na odpovědné řešení všech problémů a při upevňování státní a pracovní disciplíny. Proto také je stálému posilování socialistické zákonnosti věnována ze strany vlády i jednotlivých resortů soustavná pozornost, jak se o tom ústavně právní výbory Sněmovny lidu i Sněmovny národů ve své činnosti nejednou přesvědčily. Je to v plném souladu se závěry XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, který ve zprávě ústředního výboru, přednesené generálním tajemníkem ústředního výboru KSČ soudruhem Gustávem Husákem, položil na dodržování socialistické zákonnosti mimořádný důraz.

Předmětem zájmu naší veřejnosti stále zůstává problematika kriminality. Pozitívním jevem je relativně malé procento stíhaných, obžalovaných i odsouzených osob vzhledem k celkovému počtu obyvatel. Je to nesporně jeden z významných celospolečenských přínosů socialismu, kde byly odstraněny sociálně ekonomické zdroje zločinnosti. Zároveň je to doklad trvalé péče socialistického státu a jeho institucí o upevňování socialistického právního řádu a právního vědomí. Toto zjištění ovšem neznamená, že by v oblasti právního stavu společnosti neexistovaly jevy, nad kterými je nutno se zamyslet a zejména hledat jejich příčiny a cesty k nápravě. K nim patří mimo jiné i skutečnost, že po řadě roků, kdy základní ukazatele kriminality zaznamenávaly sestupnou tendenci, v posledních dvou letech se setkáváme v některých ukazatelích s určitým nárůstem. Stále vysoké procento z celkového počtu obžalovaných osob představují osoby již dříve trestané, recidivisté. I když se v roce 1981 ve srovnání s rokem 1980 podařilo toto procento poněkud snížit, představuje 48,4 % všech osob obžalovaných pro trestné činy. Nárůst vykazují trestné činy podle § 247 trestního zákona, to jest krádeže, ale také trestné činy podle § 132 - rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví. U osob postavených před soud pro tento trestný čin byl zaznamenán v roce 1980 přírůstek o 4,4 % proti roku 1979 a v loňském roce o 2,6 % proti roku 1980. Tyto údaje, platné celostátně, potvrzují i čísla z mého volebního obvodu, získaná na Obvodní prokuratuře pro Prahu 4. V roce 1980 bylo v Praze 4 stíháno pro rozkrádání majetku ve státním vlastnictví 386 osob, v roce 1981 už 532 osoby. Zvláště vysoký nárůst byl zde zaznamenán u trestného činu krádeže v uvedených dvou letech, a to z 468 stíhaných osob na 902 osoby. U tohoto trestného činu nutno ovšem přihlédnout ke specifickým podmínkám obvodu, charakterizovaného především obrovskou sídlištní výstavbou.

Stoupající trend má rovněž počet osob stíhaných pro trestné činy spáchané pod vlivem alkoholu. Nadto procento těchto osob z celkového počtu stíhaných pro trestné činy je stále vysoké. V roce 1981 to bylo 33,9 %.

Předmětem trvalé pozornosti je přirozeně kriminalita mladistvých. I když procento mladistvých z celkového počtu stíhaných osob činilo v loňském roce 7,7 %, celková tendence kriminality mladistvých v posledních dvou letech je mírně vzestupná. I zde ovšem nutno konstatovat, že úroveň kriminality mladistvých vzhledem k celkovému počtu osob této věkové skupiny v naší republice je nepochybně nízká, zcela nesrovnatelná se situací v tomto směru ve vyvinutých kapitalistických státech, o Spojených státech amerických ani nemluvě. Přesto vyžaduje tato problematika soustavnou a cílevědomou péči. Vždyť naše socialistická společnost má zájem na zdravém vývoji veškeré naší mládeže a není jí lhostejné ani sebemenší procento mládeže narušené nebo dokonce takové, která se dostává do rozporu se zákonem.

Předmětem častých diskusí, jak se o tom přesvědčujeme i jako poslanci na schůzích a při styku s občany, jsou též jevy úplatkářství, korupce a získávání majetku z nepoctivých zdrojů. Tyto jevy jsou v příkrém rozporu se zásadami socialistické morálky, jsou pozůstatky morálky buržoazní a maloburžoazní a na naší společnosti cizopasí. Proto zasluhují nejen příkré odsouzení, ale především je nezbytné proti nim cílevědomě bojovat.

Ústavně právní výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů se touto problematikou už nejednou zabývaly. Naposledy tomu tak bylo v loňském roce, kdy byla podána kontrolní zpráva o usneseních ústavně právních výborů SL a SN z let 1976 a 1980, přijatých po projednání zprávy generálního prokurátora ČSSR a předsedy Nejvyššího soudu ČSSR o postihu trestných činů úplatkářství a o boji proti korupci. Ze zpráv příslušných orgánů a úřadů vyplynulo, že usnesení ústavně právních výborů byla vzata nejen na vědomí, ale že byla přijata konkrétní opatření směřující především k aktivizaci řídících a kontrolních pracovníků. Všechny zprávy resortů se však shodly na tom, že odhalení korupce a úplatkářství je velmi obtížné a správně se zaměřily na předcházení tomuto negativnímu jevu organizačními opatřeními a zejména řádnou a důslednou kontrolou. Z kontrolní zprávy generálního prokurátora ČSSR a předsedy Nejvyššího soudu ČSSR vyplynulo, že údaje o poměrně nízkém počtu osob pro trestný čin úplatkářství stíhaných a žalovaných - v roce 1980 to bylo v prvém případě 413 a ve druhém 248 osob - nemohou dát dostatečný podklad pro stanovení skutečné četnosti výskytu úplatkářství, která je podle poznatků orgánů činných v trestním řízení a též podle výsledků výzkumu provedeného na doporučení ústavně právních výborů Vědeckovýzkumným ústavem kriminologickým při Generální prokuratuře ČSSR mnohem vyšší. Postih přečinu podle § 2 písm. b) zákona o přečinech podle jmenované zprávy dokonce úplně vymizel. Jde o přečin, pro nějž má být postihován pracovník socialistické organizace, který v souvislosti s prodejem zboží nebo poskytováním služby zvýhodňuje spotřebitele a přijme nebo si dá slíbit úplatek nebo jinou neoprávněnou výhodu do výše 1500 Kčs. Přitom tento jev i jeho příčiny nepochybně trvají. Jsou jimi nedostatky v zásobování a službách a zkušenost zákazníků, že při použití úplatku se jim spíše podaří dostat požadovanou úzkoprofilovou službu nebo zboží. Tak dochází k tomu, že orgánům činným v trestním řízení chybí hlavní předpoklad úspěšného stíhání, to jest poškozený, ochotný přečin nejen oznámit, ale i spolupracovat s orgány činnými v trestním řízení a především usvědčit pachatele. V této souvislosti nutno zdůraznit, že na rozdíl od trestného činu úplatkářství u tohoto přečinu zákon předpokládá vždy beztrestnost plátce úplatku. Je tedy zřejmé, že občané - i když úplatkářství kritizují - sami v drtivé většině případů nevyužívají možností, které právní řád k potírání tohoto jevu poskytuje.

Pokud jde o postih majetku získaného z nepoctivých zdrojů, vyskytují se názory volající po nové radikální právní úpravě. Domnívám se však, že by bylo namístě především důsledně využívat všech možností k potírání tohoto jevu, které nám poskytují současná právní ustanovení a na podkladě jejich širokého a důsledného uplatnění prověřit jejich účinnost. Cesta uplatnění práva v tomto případě, ale i v řadě dalších je ovšem jen jednou cestou, jak těmto nešvarům čelit.

Druhou cestou je široce založené úsilí všech poctivých občanů, celé naší socialistické společnosti. V programovém prohlášení vlády vyjádřil předseda vlády soudruh Lubomír Štrougal přesvědčení, že úsilí vlády a vládních orgánů o nápravu některých nešvarů, které nemají nic společného se socialistickým způsobem života a jeho morálkou, všichni poctiví občané v tomto státě podpoří. Významnou úlohu by zde mohly sehrát všechny organizace Národní fronty a také naše sdělovací prostředky. Společným cílem by mělo být vytvoření takové společenské atmosféry, která by již sama o sobě účinně napomáhala důslednému dodržování socialistické zákonnosti. Myslím, že organizace Národní fronty by měly učinit z tohoto úkolu trvalou součást své politické práce a že také sdělovací prostředky by měly v tomto směru vyvinout maximální úsilí. Takovýto přístup ovšem vyžaduje co nejvyšší zásadovost a zároveň nesmiřitelnost v boji proti všemu, co je v rozporu s principy a humanistickými hodnotami socialismu.

Soudružky a soudruzi poslanci, zpráva o plnění programového prohlášení vlády ukazuje reálné cesty k řešení našich současných problémů, k naplnění životních zájmů našeho lidu, k dalšímu úspěšnému rozvoji a všestrannému zabezpečení naší socialistické vlasti. Proto zasluhuje naši aktivní a důslednou podporu. K této podpoře se jednoznačně hlásí též Klub poslanců, členů Československé strany socialistické ve Federálním shromáždění. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kapitolovi. Prosím poslankyni Kocinovou. Připraví se poslanec Blahník.

Poslankyně SN B. Kocinová: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, při posuzování výsledků dosažených v plnění programového prohlášení vlády ČSSR, rozhodující místo zaujímá efektivní rozvoj naší ekonomiky. V tom je bezesporu základ pro úspěšné rozvíjení i ostatních společenských oblastí.

Efektivněji vyrábět mimo jiné předpokládá, že budeme lépe využívat základní fondy, že zvýšíme jejich účinnost tím, že je nenecháme zbytečně zahálet, nebo že je nebudeme využívat pouze na jednu směnu.

Je známo, že máme vysokou vybavenost pracovníků výrobními základními prostředky a tato vybavenost neustále vzrůstá. Zatímco v roce 1977 to bylo 212 tis. Kčs na pracovníka, v loňském roce již přesáhla 260 tis. Kčs, přitom vývoj účinnosti těchto prostředků má opačnou tendenci. Domnívám se proto, že z celospolečenského hlediska je zcela oprávněný požadavek zvyšovat směnnost, aby drahé, moderní stroje a zařízení byly využívány nejméně na dvě směny.

Protože pracuji ve strojírenském závodě, zajímalo mě, jakých výsledků jsme dosáhli při úsilí o zvyšování směnnosti v odvětví strojírenství. Údaje, které jsem získala svědčí o tom, že strojírenské podniky se s problémem směnnosti zdaleka ještě zcela nevyrovnaly.

Na základě uplatněných opatření přijatých v průběhu 6. pětiletky, což zhruba platí i o roku 1981, sice došlo k určitému růstu směnnosti jak u strojních, tak i u ostatních dělníků, ale zcela spokojeni s dosaženými výsledky být nemůžeme.

V roce 1981 byl v podnicích federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu dosažen koeficient směnnosti 1,45, v podnicích spadajících do resortu ministerstva všeobecného strojírenství 1,48 a v podnicích řízených ministerstvem hutnictví a těžkého strojírenství je úroveň směnnosti 1,59.

Zvýšit směnnost znamená rychleji vyřazovat zastaralou techniku a tím snižovat stávající počet pracovních míst a naopak směnností podpořit výrobu perspektivních strojírenských oborů v souladu se schválenou strukturální koncepcí.

Toto jednoduché konstatování je ovšem v praxi o mnoho složitější!

V nedávné minulosti byla přijata opatření zvýhodňující práci na směny. Finanční zvýhodnění za práci na druhých směnách je výhodné pro pracovníky a efektivní i pro společnost. Domnívám se proto, že jeho uplatnění v rámci celého strojírenství mohlo být možná realizováno operativněji. Ale i tak by asi bylo chybou domnívat se, že zvýšení zájmu o práci na druhých směnách vyřešíme pouze finančním zvýhodněním. Ukazuje se, že prosadit vyšší směnnost v celém národním hospodářství je vážný společenský problém, kterému by měla být věnována trvalá pozornost nejen z centra, ale i v samotných podnicích a závodech. Že to jde, ukazuje příklad z mého volebního obvodu z podniku Tesla Hloubětín.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP