Prehlbovanie koncentrácie a špecializácie výroby
a novovzniknutá palivoenergetická situácia
kladú stále náročnejšie podmienky
na rýchle uplatňovanie vedeckotechnického
pokroku a úrovne riadiacej práce na úseku
mechanizácie a jej racionálne využívanie.
Aj keď v poslednom čase došlo ku kompletizácii
niektorých technologických liniek, pokračovalo
sa v kooperačnom využití zberových mechanizmov
v rámci kooperačných obvodov i medzi okresmi,
nemôžeme byť plne spokojní s využívaním
súčasnej techniky. Nie všade sa dostatočne
využíva fond pracovného času, ťažná
sila traktorov. Trpia sa prestoje, značné straty
sú pri príchode a odchode techniky na pole. Previerky
na poľnohospodárskych podnikoch ukázali, že
stále vážne nedostatky sú v dennej údržbe
a v starostlivosti o zverenú techniku.
Pre ďalšie obdobie vzhľadom na obmedzené
palivoenergetické zdroje sa žiada znížiť
spotrebu pohonných hmôt a to nahradzovaním
menej efektívnej traktorovej dopravy autodopravou, využitím
na každý ťahač prívesy, zracionalizovať
jednotlivé procesy pri obrábaní pôdy
a v ošetrovaní poľných kultúr.
Poľnohospodárstvo aj naďalej má nedostatok
niektorých strojov pre základné obrábanie
pôdy i vegetačné ošetrovanie rastlín,
zber a konzervovanie krmív. Prijali sa viaceré opatrenia
na úrovni centrálnych orgánov. Zriaďuje
sa nová VHJ pre výrobu poľnohospodárskych
strojov a techniky. Spokojní však nemôžeme
byť napríklad s nepružným realizovaním
programu výroby agroautomobilu, ktorý má
vyrábať TAZ Trnava.
Súdružky a súdruhovia, v Západoslovenskom
kraji a zvlášť vo volebnom obvode Nitra sa koncentruje
značná časť vedeckovýskumnej
základne poľnohospodárstva. Naše dlhodobé
skúsenosti ukázali, že úspešná
realizácia výsledkov výskumnej činnosti
závisí od úzkej spolupráce so straníckymi,
riadiacimi orgánmi, vedeckovýskumnými a transferovanými
organizáciami, organizáciami služieb a predovšetkým
od bezprostredného styku s poľnohospodárskymi
podnikmi, najmä našimi absolventami, ktorých
VŠP v Nitre doteraz vychovala viac ako 14 tisíc. Tento
priamy styk s výrobou je obojstranne veľmi užitočný.
I keď spolupráca VŠP v Nitre s praxou je už
tradične na dobrej úrovni, jej ďalším
prínosom z hľadiska komplexnosti a systematičnosti
vo využívaní vedeckých poznatkov vo
výrobe je vytváranie neformálnych integrovaných
riešiteľských kolektívov za priamej účasti
pracovníkov vedeckovýskumnej, vývojovej základne,
a pracovníkov výroby. Tento zámer teraz komplexne
uplatňujeme pri riešení modelu okresu Nitra.
Záverom dovoľte, aby som s plnou dôverou a presvedčením
vyslovil názor pracujúcich v agropotravinárskom
komplexe, že vynaložíme svoje sily, schopností
a um pre plnenie strategickej línie, ktorú pre nás
vytýčila KSČ. Už dnes sa rozhoduje o
tom, ako sa splní program národného hospodárstva
za celú päťročnicu, rozhoduje sa o kvalite,
efektívnosti a našej životnej úrovni.
Preto zmyslom celého nášho snaženia je,
aby sme čo najviac svojou prácou prispeli k ďalšej
výstavbe rozvinutej socialistickej spoločnosti.
Předseda FS A. lndra: Děkuji poslanci Sidorovi.
Hovoří poslanec Kapitola, připraví
se poslankyně Kocinová.
Poslanec SL L. Kapitola: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, závažnou
problematikou které byla věnována pozornost
v programovém prohlášení vlády
ČSSR z 30. června loňského roku, tak
i ve zprávě o plnění tohoto vládního
prohlášení, je souhrn otázek souvisejících
s dodržováním socialistické zákonnosti.
Jistě plným právem. Vždyť dodržování
socialistické zákonnosti velmi úzce souvisí
s posilováním socialistické státnosti
v naší Československé socialistické
republice a s dalším rozvojem naší socialistické
demokracie. Zároveň je jedním z předpokladů
našeho postupu vpřed též v oblasti ekonomiky
i na dalších úsecích našeho společenského
života. Dodržování socialistické
zákonnosti je neodmyslitelné zejména při
uplatňování vysokých požadavků
na odpovědné řešení všech
problémů a při upevňování
státní a pracovní disciplíny. Proto
také je stálému posilování
socialistické zákonnosti věnována
ze strany vlády i jednotlivých resortů soustavná
pozornost, jak se o tom ústavně právní
výbory Sněmovny lidu i Sněmovny národů
ve své činnosti nejednou přesvědčily.
Je to v plném souladu se závěry XVI. sjezdu
Komunistické strany Československa, který
ve zprávě ústředního výboru,
přednesené generálním tajemníkem
ústředního výboru KSČ soudruhem
Gustávem Husákem, položil na dodržování
socialistické zákonnosti mimořádný
důraz.
Předmětem zájmu naší veřejnosti
stále zůstává problematika kriminality.
Pozitívním jevem je relativně malé
procento stíhaných, obžalovaných i odsouzených
osob vzhledem k celkovému počtu obyvatel. Je to
nesporně jeden z významných celospolečenských
přínosů socialismu, kde byly odstraněny
sociálně ekonomické zdroje zločinnosti.
Zároveň je to doklad trvalé péče
socialistického státu a jeho institucí o
upevňování socialistického právního
řádu a právního vědomí.
Toto zjištění ovšem neznamená,
že by v oblasti právního stavu společnosti
neexistovaly jevy, nad kterými je nutno se zamyslet a zejména
hledat jejich příčiny a cesty k nápravě.
K nim patří mimo jiné i skutečnost,
že po řadě roků, kdy základní
ukazatele kriminality zaznamenávaly sestupnou tendenci,
v posledních dvou letech se setkáváme v některých
ukazatelích s určitým nárůstem.
Stále vysoké procento z celkového počtu
obžalovaných osob představují osoby
již dříve trestané, recidivisté.
I když se v roce 1981 ve srovnání s rokem 1980
podařilo toto procento poněkud snížit,
představuje 48,4 % všech osob obžalovaných
pro trestné činy. Nárůst vykazují
trestné činy podle § 247 trestního zákona,
to jest krádeže, ale také trestné činy
podle § 132 - rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví. U osob postavených před soud
pro tento trestný čin byl zaznamenán v roce
1980 přírůstek o 4,4 % proti roku 1979 a
v loňském roce o 2,6 % proti roku 1980. Tyto údaje,
platné celostátně, potvrzují i čísla
z mého volebního obvodu, získaná na
Obvodní prokuratuře pro Prahu 4. V roce 1980 bylo
v Praze 4 stíháno pro rozkrádání
majetku ve státním vlastnictví 386 osob,
v roce 1981 už 532 osoby. Zvláště vysoký
nárůst byl zde zaznamenán u trestného
činu krádeže v uvedených dvou letech,
a to z 468 stíhaných osob na 902 osoby. U tohoto
trestného činu nutno ovšem přihlédnout
ke specifickým podmínkám obvodu, charakterizovaného
především obrovskou sídlištní
výstavbou.
Stoupající trend má rovněž počet
osob stíhaných pro trestné činy spáchané
pod vlivem alkoholu. Nadto procento těchto osob z celkového
počtu stíhaných pro trestné činy
je stále vysoké. V roce 1981 to bylo 33,9 %.
Předmětem trvalé pozornosti je přirozeně
kriminalita mladistvých. I když procento mladistvých
z celkového počtu stíhaných osob činilo
v loňském roce 7,7 %, celková tendence kriminality
mladistvých v posledních dvou letech je mírně
vzestupná. I zde ovšem nutno konstatovat, že
úroveň kriminality mladistvých vzhledem k
celkovému počtu osob této věkové
skupiny v naší republice je nepochybně nízká,
zcela nesrovnatelná se situací v tomto směru
ve vyvinutých kapitalistických státech, o
Spojených státech amerických ani nemluvě.
Přesto vyžaduje tato problematika soustavnou a cílevědomou
péči. Vždyť naše socialistická
společnost má zájem na zdravém vývoji
veškeré naší mládeže a není
jí lhostejné ani sebemenší procento
mládeže narušené nebo dokonce takové,
která se dostává do rozporu se zákonem.
Předmětem častých diskusí,
jak se o tom přesvědčujeme i jako poslanci
na schůzích a při styku s občany,
jsou též jevy úplatkářství,
korupce a získávání majetku z nepoctivých
zdrojů. Tyto jevy jsou v příkrém rozporu
se zásadami socialistické morálky, jsou pozůstatky
morálky buržoazní a maloburžoazní
a na naší společnosti cizopasí. Proto
zasluhují nejen příkré odsouzení,
ale především je nezbytné proti nim
cílevědomě bojovat.
Ústavně právní výbory Sněmovny
lidu a Sněmovny národů se touto problematikou
už nejednou zabývaly. Naposledy tomu tak bylo v loňském
roce, kdy byla podána kontrolní zpráva o
usneseních ústavně právních
výborů SL a SN z let 1976 a 1980, přijatých
po projednání zprávy generálního
prokurátora ČSSR a předsedy Nejvyššího
soudu ČSSR o postihu trestných činů
úplatkářství a o boji proti korupci.
Ze zpráv příslušných orgánů
a úřadů vyplynulo, že usnesení
ústavně právních výborů
byla vzata nejen na vědomí, ale že byla přijata
konkrétní opatření směřující
především k aktivizaci řídících
a kontrolních pracovníků. Všechny zprávy
resortů se však shodly na tom, že odhalení
korupce a úplatkářství je velmi obtížné
a správně se zaměřily na předcházení
tomuto negativnímu jevu organizačními opatřeními
a zejména řádnou a důslednou kontrolou.
Z kontrolní zprávy generálního prokurátora
ČSSR a předsedy Nejvyššího soudu
ČSSR vyplynulo, že údaje o poměrně
nízkém počtu osob pro trestný čin
úplatkářství stíhaných
a žalovaných - v roce 1980 to bylo v prvém
případě 413 a ve druhém 248 osob -
nemohou dát dostatečný podklad pro stanovení
skutečné četnosti výskytu úplatkářství,
která je podle poznatků orgánů činných
v trestním řízení a též
podle výsledků výzkumu provedeného
na doporučení ústavně právních
výborů Vědeckovýzkumným ústavem
kriminologickým při Generální prokuratuře
ČSSR mnohem vyšší. Postih přečinu
podle § 2 písm. b) zákona o přečinech
podle jmenované zprávy dokonce úplně
vymizel. Jde o přečin, pro nějž má
být postihován pracovník socialistické
organizace, který v souvislosti s prodejem zboží
nebo poskytováním služby zvýhodňuje
spotřebitele a přijme nebo si dá slíbit
úplatek nebo jinou neoprávněnou výhodu
do výše 1500 Kčs. Přitom tento jev i
jeho příčiny nepochybně trvají.
Jsou jimi nedostatky v zásobování a službách
a zkušenost zákazníků, že při
použití úplatku se jim spíše podaří
dostat požadovanou úzkoprofilovou službu nebo
zboží. Tak dochází k tomu, že orgánům
činným v trestním řízení
chybí hlavní předpoklad úspěšného
stíhání, to jest poškozený, ochotný
přečin nejen oznámit, ale i spolupracovat
s orgány činnými v trestním řízení
a především usvědčit pachatele.
V této souvislosti nutno zdůraznit, že na rozdíl
od trestného činu úplatkářství
u tohoto přečinu zákon předpokládá
vždy beztrestnost plátce úplatku. Je tedy zřejmé,
že občané - i když úplatkářství
kritizují - sami v drtivé většině
případů nevyužívají možností,
které právní řád k potírání
tohoto jevu poskytuje.
Pokud jde o postih majetku získaného z nepoctivých
zdrojů, vyskytují se názory volající
po nové radikální právní úpravě.
Domnívám se však, že by bylo namístě
především důsledně využívat
všech možností k potírání
tohoto jevu, které nám poskytují současná
právní ustanovení a na podkladě jejich
širokého a důsledného uplatnění
prověřit jejich účinnost. Cesta uplatnění
práva v tomto případě, ale i v řadě
dalších je ovšem jen jednou cestou, jak těmto
nešvarům čelit.
Druhou cestou je široce založené úsilí
všech poctivých občanů, celé
naší socialistické společnosti. V programovém
prohlášení vlády vyjádřil
předseda vlády soudruh Lubomír Štrougal
přesvědčení, že úsilí
vlády a vládních orgánů o nápravu
některých nešvarů, které nemají
nic společného se socialistickým způsobem
života a jeho morálkou, všichni poctiví
občané v tomto státě podpoří.
Významnou úlohu by zde mohly sehrát všechny
organizace Národní fronty a také naše
sdělovací prostředky. Společným
cílem by mělo být vytvoření
takové společenské atmosféry, která
by již sama o sobě účinně napomáhala
důslednému dodržování socialistické
zákonnosti. Myslím, že organizace Národní
fronty by měly učinit z tohoto úkolu trvalou
součást své politické práce
a že také sdělovací prostředky
by měly v tomto směru vyvinout maximální
úsilí. Takovýto přístup ovšem
vyžaduje co nejvyšší zásadovost a
zároveň nesmiřitelnost v boji proti všemu,
co je v rozporu s principy a humanistickými hodnotami socialismu.
Soudružky a soudruzi poslanci, zpráva o plnění
programového prohlášení vlády
ukazuje reálné cesty k řešení
našich současných problémů, k
naplnění životních zájmů
našeho lidu, k dalšímu úspěšnému
rozvoji a všestrannému zabezpečení naší
socialistické vlasti. Proto zasluhuje naši aktivní
a důslednou podporu. K této podpoře se jednoznačně
hlásí též Klub poslanců, členů
Československé strany socialistické ve Federálním
shromáždění. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kapitolovi.
Prosím poslankyni Kocinovou. Připraví se
poslanec Blahník.
Poslankyně SN B. Kocinová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté, při posuzování
výsledků dosažených v plnění
programového prohlášení vlády
ČSSR, rozhodující místo zaujímá
efektivní rozvoj naší ekonomiky. V tom je bezesporu
základ pro úspěšné rozvíjení
i ostatních společenských oblastí.
Efektivněji vyrábět mimo jiné předpokládá,
že budeme lépe využívat základní
fondy, že zvýšíme jejich účinnost
tím, že je nenecháme zbytečně
zahálet, nebo že je nebudeme využívat
pouze na jednu směnu.
Je známo, že máme vysokou vybavenost pracovníků
výrobními základními prostředky
a tato vybavenost neustále vzrůstá. Zatímco
v roce 1977 to bylo 212 tis. Kčs na pracovníka,
v loňském roce již přesáhla 260
tis. Kčs, přitom vývoj účinnosti
těchto prostředků má opačnou
tendenci. Domnívám se proto, že z celospolečenského
hlediska je zcela oprávněný požadavek
zvyšovat směnnost, aby drahé, moderní
stroje a zařízení byly využívány
nejméně na dvě směny.
Protože pracuji ve strojírenském závodě,
zajímalo mě, jakých výsledků
jsme dosáhli při úsilí o zvyšování
směnnosti v odvětví strojírenství.
Údaje, které jsem získala svědčí
o tom, že strojírenské podniky se s problémem
směnnosti zdaleka ještě zcela nevyrovnaly.
Na základě uplatněných opatření
přijatých v průběhu 6. pětiletky,
což zhruba platí i o roku 1981, sice došlo k
určitému růstu směnnosti jak u strojních,
tak i u ostatních dělníků, ale zcela
spokojeni s dosaženými výsledky být
nemůžeme.
V roce 1981 byl v podnicích federálního ministerstva
elektrotechnického průmyslu dosažen koeficient
směnnosti 1,45, v podnicích spadajících
do resortu ministerstva všeobecného strojírenství
1,48 a v podnicích řízených ministerstvem
hutnictví a těžkého strojírenství
je úroveň směnnosti 1,59.
Zvýšit směnnost znamená rychleji vyřazovat
zastaralou techniku a tím snižovat stávající
počet pracovních míst a naopak směnností
podpořit výrobu perspektivních strojírenských
oborů v souladu se schválenou strukturální
koncepcí.
Toto jednoduché konstatování je ovšem
v praxi o mnoho složitější!
V nedávné minulosti byla přijata opatření
zvýhodňující práci na směny.
Finanční zvýhodnění za práci
na druhých směnách je výhodné
pro pracovníky a efektivní i pro společnost.
Domnívám se proto, že jeho uplatnění
v rámci celého strojírenství mohlo
být možná realizováno operativněji.
Ale i tak by asi bylo chybou domnívat se, že zvýšení
zájmu o práci na druhých směnách
vyřešíme pouze finančním zvýhodněním.
Ukazuje se, že prosadit vyšší směnnost
v celém národním hospodářství
je vážný společenský problém,
kterému by měla být věnována
trvalá pozornost nejen z centra, ale i v samotných
podnicích a závodech. Že to jde, ukazuje příklad
z mého volebního obvodu z podniku Tesla Hloubětín.