Úterý 30. března 1982

V tomto podniku začali mít v minulých dvou letech, zejména však v loňském roce, problémy s plněním ukazatele rentability výrobních fondů, který je ovlivňován největší měrou právě využíváním základních výrobních prostředků. Plnění tohoto ukazatele si vyžádalo celou řadu politickoorganizačních opatření, změn v řízení, ale hlavně vytvoření provozních předpokladů a hmotné zainteresovanosti pro dělníky, kteří museli přejít na dvousměnný provoz.

Začali směleji vyřazovat zastaralé stroje a zařízení, aby bylo možné uvolněné pracovníky převádět na jiné stroje do dvousměnného režimu. Minulá léta volnějšího využívání strojů a zařízení v jedné směně zanechala trvalé stopy ve vědomí lidí. Jednosměnný režim se stal pro mnohé pracovníky ideální pracovní dobou, která umožňuje věnovat se plněji vlastním zálibám. Proto museli soudruzi v Tesle vytrvale vysvětlovat dělníkům, ale i mistrům, dílenským kontrolorům a technologům, že osobní zájmy je nutno podřídit zájmům celospolečenským. Současně museli realizovat celou řadu dalších opatření. Například se jim podařilo podstatněji zlepšit podmínky v sociální oblasti, byl zaveden výdej teplých večeří, zvýšili lékařskou péči, začali preferovat směňující dělníky rekreačními poukazy. Ale bylo potřebné zabezpečit odpolední směny i dozorem mistrů, technologů, opravářů a výrobní kontroly.

Využili v maximální možné míře i možnosti hmotné zainteresovanosti tak, že za každou odpracovanou hodinu ve druhé směně vyplácejí příplatek ve výši 2,- Kčs, ale stejný preferenční příplatek poskytují i všem, kteří druhou směnu zajišťují.

Soudruzi z Tesly sami říkají, že cesta ke zvýšení směnnosti byla trnitá a obtížná. Ne všichni a ne hned pochopili naléhavost potřeby pracovat na směny, vyskytly se rodinné problémy, problémy s dopravou do zaměstnání a domů. Výsledek se ale vyplatil. Ukazatel rentability výrobních fondů v Tesle splnili a směnnost u strojních dělníků vzrostla z 40 % na začátku roku na 65 %. Úsilí soudruhů z Tesly v Hloubětíně přineslo své ovoce.

Práce na směny skutečně přináší řadu sociálních problémů, které překonávat není jednoduché pro společnost, ale ani pro jednotlivce. Zanedbatelná není ani stránka zdravotní. Lékaři upozorňují, že směnnost po týdnech, tak jak je obvykle organizována u nás, je z hlediska životního rytmu ne dost vhodná. Měli bychom proto pro účinnější řešení směnnosti zřejmě postupovat komplexněji a pokusit se odstraňovat nebo zmírňovat některé sociální aspekty, které přináší práce na směny a které nepůsobí příznivě při získávání pracovníků na takovýto způsob práce. Ať už jde o stravování pracovníků, poskytování různých služeb včetně zdravotních, dopravu, lázeňskou léčbu, rekreaci, ale i kulturní a sportovní programy včetně televizního vysílání.

Zatím se v tomto směru podle mého názoru dost nepokročilo a preference závodů, které pracují na dvě směny není v oblasti péče o pracovníky natolik výrazná, aby spolu s finančním zvýhodňováním byla impulsem pro zavádění druhých směn.

Domnívám se, že by i odborové orgány na závodech měly těmto otázkám věnovat větší péči a pozornost.

4. a 5. zasedání ÚV KSČ znovu zdůraznilo jako prvořadý úkol zabezpečovat všestrannou intenzifikaci národního hospodářství, růst efektivnosti společenské výroby a rychlejší zvyšování kvality veškeré práce.

Důležité místo při plnění této základní linie celkové výkonnosti ekonomiky musí plnit i mzdová politika. Chceme-li dosáhnout toho, aby byla ještě důrazněji odlišena odměna za práci dobrou, průměrnou a podprůměrnou, znamená to důsledněji do života prosazovat principy zásluhovosti. Tyto principy jsou stanoveny i v programovém prohlášení vlády Československé socialistické republiky.

Snahou strojírenských podniků bylo tyto principy také zabezpečit a v praxi uplatnit náročnější měřítka pro hodnocení pracovních zásluh jednotlivých pracovníků, orientovat pobídkovou složku mzdy na zabezpečování vyšší efektivnosti, kvality, hospodárnosti a zvyšování technické úrovně a jakosti výroby.

V současné době probíhá hodnocení výsledků dosažených při zebezpečování programu zvýšené ekonomické účinnosti mzdové soustavy za rok 1981. V průběhu loňského roku docházelo totiž k úpravám ukazatelů pro poskytování prémií a výkonnostních odměn pro jednotlivé okruhy pracovníků s cílem zvýšit závislost vyplácení prémií a odměn na snižování spotřeby surovin, materiálů, energie, pohonných hmot a na kvalitě. Podařilo se dosáhnout toho, že v závěru loňského roku byla na těchto ukazatelích závislá výplata prémií a výkonnostních odměn cca u 1/3 technicko-hospodářských pracovníků a asi u 1/4 dělníků.

Aby tento systém odměňování mohl působit v širším rozsahu - to je do značné míry odvislé také od objektivního stanovení technicko-hospodářských norem, které by měly být spolehlivějším měřítkem spotřeby minulé práce. A nejen to. Jako nezbytný se jeví úkol prohlubovat a zkvalitňovat soustavu norem spotřeby práce, neboť dnešní plnění výkonových norem v mnohém směru svědčí o potřebě jejich objektivizace. Například v závodě Avia, kde pracuji, za rok 1981 byly výkonové normy splněny cca na 117 %, v některých závodech ČKD přesahovalo jejich plnění až 135 %. Ale nemůžeme, pokud jde o normy, zůstat jen u strojních profesí. Stejnou, ne-li větší pozornost bychom měli věnovat rozšiřování norem spotřeby práce i na oblast mimo hlavní výrobu, objektivizovat i další výrobní postupy u pomocných a obslužných prací.

Je pravda, že normování těchto prací probíhá podle stanovených časových harmonogramů, ale urychlit tento úkol by bylo ku prospěchu věci. Zejména mám na mysli objektivizovat i spotřebu práce u některých technicko-hospodářských a administrativních pracovníků. Některé druhy těchto prací jsou zabezpečovány počítači, ale úspora zejména administrativních pracovníků se zavedením výpočetní techniky nijak výrazněji neprojevila.

O nezbytnosti diferencovat odměnu podle výsledků práce, změřenou stanovením objektivních norem práce hodně hovoříme. Snadněji, bez větších problémů, je tento úkol realizován z celospolečenských prostředků. Takto byly nad rámec, stanovený rozpisem státního plánu, uvolněny mimořádné mzdové prostředky, které mají být použity na podporu racionálnějšího využívání základních fondů a k ocenění práce ve vícesměnných provozech, k posílení stabilizace pracovníků a k zajištění některých klíčových plánovaných úkolů. Touto formou budou výdělkově diferencovány některé nejdůležitější oblasti pracovních činností, které mají klíčový význam pro další rozvoj strojírenské výroby. To je jistě správné, neboť se takto uplatňuje jeden ze základních principů socialistického odměňování podle společenského významu práce.

Tímto rozhodnutím ale zdaleka není postižen celý žádoucí proces diferenciace, to znamená diferenciace uvnitř jednotlivých pracovních kolektivů podle osobní zásluhovosti jednotlivce. Tento úkol nikdo nesejme z odpovědnosti přímých vedoucích pracovníků na všech organizačních stupních. A jeho provedení je mnohdy nelehké a někdy se neobejde bez různých konfliktů.

Mohu uvést konkrétní příklad z mé brigády. V minulosti byly kolektivní prémie rozdělovány ne podle skutečné výkonnosti, ale právě naopak. Ti, kteří odevzdávali vysoké výkony, a překračovali výkonové normy, dosáhli i vyšší základní mzdu. Ale prémie dostávali nižší a naopak u nižší základní mzdy byla přiznávána vyšší prémie, aby se celkové výdělky tzv. "srovnaly" na průměr. Dobré pracovníky to pochopitelně poškozovalo a ty méně výkonné nikterak nemobilizovalo. Dalo nám dost práce, než jsme tento vžitý nešvar v odměňování odstranili. A podařilo se nám to až s příchodem nového mistra, kterého jsme přesvědčili o nesprávnosti a škodlivosti takovéhoto postupu.

Naše brigáda, jíž jsem použila pro příklad, jistě není ojedinělá, která si vlastně tak říkajíc "vybojovala" žádoucí diferenciaci v odměňování. Jsem přesvědčena, že na našich pracovištích máme většinu poctivých pracovníků a jejich dělnická čest je zavazuje k tomu, aby odměna byla podložena odpovídající kvalitní prací, tvořící nové společenské hodnoty. Vždyť bychom šidili sami sebe, kdybychom připustili, aby prémie, odměny, vůbec mzda nebyly úzce svázány s plněním úkolů státního plánu, s výkonností a iniciativou každého jednotlivce.

Podle mého názoru, ne dost důraznou úlohu při zavádění pořádku do způsobu odměňování sehrávají parťáci, mistři, dílovedoucí a dílčí řídící pracovníci.

Je třeba se podívat i na některé prémiové řády, zda jsou v souladu s novými požadavky a ekonomickými potřebami. Nejsou to objektivní příčiny, které na mnohých pracovištích brání spravedlivě odměňovat jednotlivé pracovníky podle množství a kvality práce, mnohdy nám chybí odvaha diferencovat, protože se jen těžce zbavujeme sociálních přístupů, které do odměňování rozhodně nepatří a jsou společensky škodlivé.

Je na nás všech, kteří chceme aktivně napomáhat realizaci závěrů XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, ale především na vedoucích hospodářských pracovnících, abychom měli stále na paměti, že spravedlivá odměna za poctivě vykonanou práci je důležitým motivačním faktorem produktivity práce a tím i růstu životní úrovně.

Proto musíme i v budoucnu otázkám spojeným s odměňováním věnovat pozornost na všech úrovních řízení.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Kocinové. Hovoří poslanec Blahník.

Poslanec SN M. Blahník: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci a hosté, na dnešní společné schůzi sněmoven Federálního shromáždění projednáváme závažný dokument, kterým je zpráva vlády Československé socialistické republiky o plnění jejího programového prohlášení z minulého roku. Hodnocením dosažených výsledků sociálně ekonomické politiky státu, která rozhodným způsobem ovlivňuje obranyschopnost republiky, se zabýváme v období, charakterizovaném mimořádně složitým vojensko-politickým vývojem v Evropě a ve světě, kdy se zápas dvou protichůdných společenských soustav a politických tendencí v třídně rozděleném světě dále zostřuje a vyhrocuje vinou nejreakčnějších imperialistických kruhů.

Ofenzíva amerického imperialismu proti progresivnímu vývoji ve světě se připravovala již řadu let. Dokumentují to strohá čísla o vojenských rozpočtech Spojených států a NATO jako celku. Vojenské výdaje Severoatlantického paktu vzrostly v letech 1976 až 1981, to je za 5 let, ze 155 na 291 mld dolarů, což představuje nárůst téměř o 88 %.

V témže období se zvýšily vojenské výdaje USA z 98 na 188 mld dolarů, to je o 92 %. Vojenské výdaje NSR stouply o více než 33 %. Prudce se zvýšily i vojenské výdaje Francie, o 108 %.

Růst výdajů paktu jako celku pokračuje i v letošním roce a podle předběžného odhadu bude činit až 340 miliard amerických dolarů, což představuje téměř jednu miliardu dolarů denně.

Současně s tím rok od roku postupně roste počet cvičení, která jsou plánována a řízena spojeneckým velitelstvím ozbrojených sil NATO a stoupá počet mnohonárodních cvičení.

Ve srovnání s předcházejícími léty procvičují štáby NATO nové úkoly při řešení otázek strategického rozvinování ozbrojených sil v součinnosti s civilními a teritoriálními orgány.

Tyto nové tendence jednoznačně potvrdil průběh nejrozsáhlejšího cvičení na závěr minulého roku, které bylo provedeno pod krycím názvem "Podzimní kovárna", při kterém byla komplexně procvičena příprava, zahájení a vedení ozbrojeného konfliktu proti zemím našeho společenství, na rozsáhlém teritoriu, od Severního až po Středozemní moře.

Od roku 1979 se cvičení NATO na vyšších stupních velení ve zvýšené míře zúčastňují i orgány civilní obrany, vládní úřady a další civilní instituce, které se zabývají mobilizací lidských a materiálních zdrojů a materiálně technickým zabezpečením ozbrojených sil.

Stupňované úsilí imperialistické reakce se však projevuje nejen ve vojenské, ale i v ekonomické a politické oblasti. K tomu nutno vzít v úvahu i rozsáhle prováděnou dezinformační kampaň o "sovětském nebezpečí", kterou se snaží zastřít a ospravedlnit vlastní agresivní plány, oklamat národy o skutečných záměrech imperialismu a utlumit sílící protiválečné hnutí ve světě.

Za této situace se ukazuje stále naléhavější platnost požadavků vojensko-politické linie XVI. sjezdu KSČ o nezbytnosti upevňování a zvyšování obranyschopnosti naší socialistické vlasti.

Z geografické polohy naší země, jejíž západní hranice je rozhraním třídně rozděleného světa, místem, kde jsou v dotyku dvě protikladná vojenská uskupení, zákonitě vyplývá i vojensko-politické postavení a úloha ČSLA ve spojeneckém svazku Varšavské smlouvy. Naše armáda vzhledem ke svému začlenění v prvním strategickém sledu Varšavské smlouvy musí být a je na vysokém stupni připravenosti k okamžitému odporu jakémukoliv agresorovi. Jak bylo řečeno ve zprávě vlády ČSSR o plnění jejího programového prohlášení, Československá lidová armáda pečlivě plní své úkoly v rámci Varšavské smlouvy.

Uvedené skutečnosti jsou objektivně podmíněny tím, že v podmínkách třídně rozděleného světa může obranu a bezpečnost naší vlasti zajistit pouze pevný systém internacionální obrany celého našeho společenství. Plně se v tom odráží a nachází i svoji praktickou realizaci Leninova téze zdůrazňující, že agresivitě imperialismu jako síle mezinárodní, musí dělnická třída světa čelit třídním semknutím a internacionální organizací i v otázkách vojenské obrany.

Při plnění úkolů XVI. sjezdu naší strany, z nichž vychází i programové prohlášení federální vlády, jsme si plně vědomi toho, že další růst bojové pohotovosti a připravenosti ČSLA, která bude mít rozhodující úlohu při zajišťování spolehlivé obrany státu, vyžaduje trvale posilovat vliv a vedoucí úlohu strany ve všech oblastech života a činnosti armády. V bojové přípravě vojsk věnujeme pozornost dokonalému zvládnutí nové výzbroje a bojové techniky a jejímu efektivnímu využití v soudobém boji. V polním výcviku klademe důraz na komplexnost, pevné velení, zvyšování účinnosti palby a zdokonalování jejího řízení.

Postupně, v souladu s ekonomickými možnostmi státu, přistupujeme k vyzbrojování ČSLA novými druhy bojové techniky, s cílem zvýšit její palebnou a údernou sílu, manévrovost a odolnost zdokonalováním organizačních struktur a systému velení.

Díky péči ústředního výboru KSČ a vlády ČSSR, osobně pak generálního tajemníka ÚV KSČ a prezidenta republiky, máme moderně vyzbrojenou armádu, straně a lidu oddaný velitelský sbor, politicky i odborně dobře připravený na svoje náročné úkoly. Kromě jiného to názorně dokumentovalo i nedávné spojenecké cvičení DRUŽBA-82, na němž byly ověřeny v praxi nové poznatky vojenské vědy a vojensko-teoretického myšlení pro úspěšné vedení a řízení bojové činnosti v soudobých podmínkách.

Současná tendence vývoje mezinárodních vojensko-politických vztahů jsou stálým zdrojem válečného nebezpečí a vyžadují zdokonalovat obranu republiky, která zůstane i v budoucnu úkolem celé naší společnosti.

Z charakteru příští možné války vyplývá, že obrana našeho státu se stala i trvalou a neoddělitelnou záležitostí všech stranických, státních a společenských orgánů a organizací, prostě každého občana. V této oblasti byla v uplynulém roce uskutečněna řada závažných opatření na úseku řízení obrany státu, operační přípravy státního řízení, uvádění ČSSR do branné pohotovosti i v ideově výchovné a vojensko-odborné přípravě kádrů.

Velení ČSLA spolu s ústředními orgány státní správy realizovalo některá opatření uložená základními stranickými a státními dokumenty, jakými byly např. komplexní štábní nácvik za účasti vybraných resortů, cvičení s územními orgány Středočeského kraje a hlavního města Prahy i Jihomoravského kraje a 32 součinnostních cvičení v českých a slovenských krajích, včetně řady cvičení na okresním stupni.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP