Úterý 30. března 1982

Již z období 6. pětiletky je známo, že takovéto dohody, pokud obsahovaly přesněji vymezené oblasti odpovědnosti a lhůty plnění jednotlivých úkolů, přispívaly k lepším výsledkům zahraničně obchodní činnosti. Bylo tomu především díky lepší vzájemné informovanosti obou složek, konkretizaci účasti pracovníků výroby při akvizicích v zahraničí i díky lepší dělbě prací při společně vykonávané či vzájemně navazující činnosti. Svou pozitivní úlohu tyto dohody splnily též při zlepšování kvality a technické úrovně výrobků a při jejich inovaci, jakož i při zlepšování dodacích podmínek a poskytované úrovně různých služeb.

Lze proto jen ocenit, že podle získaných zkušeností a nové rámcové osnovy takových dohod byly mezi příslušnými VHJ a OZO uzavírány nové dohody též na období 7. pětiletky a přizpůsobeny novým specifickým podmínkám jednotlivých odvětví a organizací. Jsou v nich konkretizovány zejména postupy či poměry vyplývající z normativní úpravy dodavatelsko-odběratelských vztahů nebo všeobecných a základních podmínek, jakož i požadavky vyplývající ze stanovených politicko-hospodářských směrnic a dokumentů.

Jejich společným cílem pak je, aby jak výrobní tak komerční politika vedla v rozhodujících směrech ke zlepšení jednotlivých kritérií mezinárodní směnitelnosti našeho zboží, k lepší výhledové koncepci rozvoje výroby a vývozu a na ni navazujících investičních záměrů, a dokonaleji ověřila výrobky zařazené do plánů technického rozvoje i záměry týkající se omezení či zrušení některých výrob. Na výrobu pak působila zejména srovnáváním s parametry konkurenčních výrob, snižováním reklamací a rozšiřováním žádoucí specializace včetně nákupu a prodeje licencí. Přitom však také přispívala k ekonomickému vyhodnocování protisměrných obchodů a k uplatnění vhodných antiimportních opatření.

Nás, poslance, pochopitelně musí hlavně zajímat otázka účinnosti takto pojímaných dohod. Můžeme ji především spatřovat v úrovni dosažené jednoty zájmů obou zúčastněných partnerů a šíři postupů a opatření do dohod zahrnutých, jakož i v závěrech společně prováděné kontroly a hodnocení dosahovaných výsledků.

Soudím, že první rok 7. pětiletky mně dovoluje z tohoto hlediska považovat toto plnění ještě za málo výrazné a přesvědčující.

Jak je již známo, nepodařilo se v zahraničním obchodě splnit např. plán vývozu do oblasti volných měn. Dosažené výsledky zejména naznačily, že v porovnání se 6. pětiletkou se nepodařilo dosáhnout podstatnějších změn ve vývoji strojírenského vývozu, jako našeho hlavního platebního prostředku.

Strojírenský vývoz nadále brzdilo, tak jako v 6. pětiletce, pomalé tempo zvyšování technické úrovně výrobků, popř. jejich inovace, pohotovosti dodávek, jakož i rozsahu poskytovaných služeb a servisu, který vyžadovaly zostřující se podmínky konkurence.

Za této situace můžeme proto dosažená pozitiva spatřovat převážně jen v té skutečnosti, že v prvním roce pětiletky se hlavně podařilo dosáhnout rychlejšího tempa růstu strojírenského vývozu proti ostatním vývozům do nesocialistických zemí. To je však celkově málo. Postrádáme dostatek efektivnějších vývozních fondů s vysokou technickou úrovní, které zahraniční trh stále hledá a které by pomáhaly zvyšovat žádoucí předstih tempa čs. vývozů před dovozy. Zřejmě se tedy ještě nepodařilo přiblížit se v žádoucí míře k oné direktivě vlády, která při vstupu do období této pětiletky požadovala "rozpracovat ve výrobě, ve spolupráci se zahraničním obchodem, plány technického rozvoje nosných výrobních oborů s konkrétními úkoly urychlení procesů inovace, tak, aby se vytvářely předpoklady pro co nejlepší zhodnocování čs. produkce".

Z požadavků, o nichž jsem se v úvodu zmínil, však nelze nic slevit, ani nic odkládat na pozdější dobu.

Proto nezbývá než trvat na tom, aby na úrovni každé VHJ a všech organizací zahraničního obchodu existovaly společné, zcela konkrétní a náročně pojaté programy zásadních opatření. Tyto programy musí obě složky vést při důkladnější kontrole plnění, při náročnějším způsobu hodnocení a za přispění specifických pravidel známého Souboru opatření k zajišťování takového sortimentu, kvality a technické úrovně výrobků, resp. k takové dodávkové pružnosti a úrovni poprodejních služeb, které se při na to navazující a zlepšené komerční práci zahraničního obchodu odrazí v lepším zhodnocování naší vývozní produkce.

V zásadě tedy v nabídce pohotové produkce na daleko vyšší technické úrovni, která bude od výrobních organizací přicházet včas a která nebude tak, jak se někdy děje, současně podmiňována protipožadavky na způsob "něco za něco", zvláště pak požadavky na další dovoz, materiály, energii a investice.

O tom, že to jde lépe dělat, nemusí svědčit jen příklady z velkých podniků a VHJ. Dovolte mi poukázat na příklad nestrojírenské VHJ Pletařský průmysl, která splnila v minulém roce dodávky pro export ve velkoobchodních cenách i frankocenách a plnila přitom i plánované vlastní výkony, zisk a rentabilitu výrobních fondů.

Také největší strojírenský podnik v mém volebním obvodu, vyrábějící elektrické příslušenství motorových vozidel, splnil úkoly exportu minulého roku a pro rok 1982 přijal vstřícný plán v této oblasti. Ve spolupráci s OZO Motokov se zavazuje zvýšit úkoly o 2,7 %, při současném zlepšení efektivnosti exportu, vyjádřené zvýšením rozdílového ukazatele z 235 na 248.

Na to, jak lze uplatňovat antiimportní opatření, mohu ukázat na příkladě dobré spolupráce VHJ ČAZ a organizací zahraničního obchodu, kterou se snižují dovozy výrobků a materiálů z nesocialistických zemí cestou nákupu progresívních technologií a strojů.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, zvýšené exportní výkonnosti nedosáhneme žádným krátkodobým samoúčelným opatřením, či jen nějakým organizačním zásahem. Tím méně pak nějakým manévrem, sledujícím zmírnění soudobých, vysoce náročných požadavků trhu. Podmínkou lepších výsledků může být jen obrat v dosavadním přístupu, spojený s důslednějším a diferencovaným oceňováním přínosů a schopností těch subjektů a organizací, které se dokáží co nejvíce přiblížit novým náročným požadavkům zahraniční směny zboží. Obrat charakterizovaný též zvýšením tlaku různých ekonomických nástrojů na ty, které s touto změnou otálejí a potřebný vývoj brzdí. V tom smyslu považuji to, co zde bylo řečeno např. o zvýšení vlivu docilovaných zahraničních cen na hospodaření podniků, resp. přizpůsobení kursové, měnové, cenové, finanční a mzdové politiky tomuto záměru vlády, za plně oprávněné.

Předseda FS A. lndra: Děkuji poslanci Adamíkovi. Prosím poslance Martince. Připraví se poslanec Blažej.

Poslanec SL J. Martinec (v. o. 27): Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, komplexní zajišťování státních cílových programů je výchozí etapa pro objektivní rozvoj oborů a dále výrobních programů až jednotlivých výrobků. Mají tvořit předpoklad pro dosahování efektivnosti na vnitřním i zahraničním trhu.

Na objektivním výběru státních cílových programů s ohledem na naše podmínky, zejména energetické a surovinové možnosti, je závislá i další nezbytná etapa, racionalizace spotřeby a využití paliv a energií a racionalizace spotřeby kovů, která tvoří samostatné státní cílové programy.

Tyto programy a úspory v nich rozepsané předpokládají závažné zajišťování těchto úspor v celém komplexu, od zdrojů, v těžbě, v přepravě, při zpracování, přeměně a využití ve výrobním procesu, v dopravě i v bytové a občanské výstavbě. Dále přes všechny resorty a obory, ale diferencovaně, v závislosti na druhu výroby a výchozí základně spotřeby.

Hodnoty všech plánovaných úspor ve svém součtu představují 12 mil. tun měrného paliva, kolem 2 mil. tun železných a zhruba 44-55 tis. tun barevných kovů v celé 7. pětiletce. Úspory a zdroje v této oblasti dosažené budou jedním z rozhodujících předpokladů, nutným k dosažení dynamiky růstu naší ekonomiky a vytvoření národního důchodu o 14-16 % v 7. pětiletce, jak stanovil XVI. sjezd KSČ. Hovoříme-li o velkém významu plnění státních cílových programů pro rozvoj naší ekonomiky a zdůrazňujeme-li zejména klíčovou úlohu státního cílového programu racionalizace spotřeby a využití paliv a energie, chtěl bych připomenout, že je nutné věnovat zvýšenou pozornost, zejména těm úkolům státních cílových programů, které se soustřeďují do našeho nejvýznačnějšího kraje, do kraje Severočeského, kde je rozhodující těžební základna našich paliv a rozhodující výroba elektrické energie.

Na schůzích našich výborů jsme projednali oblastní plán rozvoje tohoto Severočeského kraje a chtěl bych proto v této souvislosti zdůraznit, že je třeba, aby všechny orgány státní i orgány lidosprávy věnovaly zabezpečování úkolů uložených v oblastním plánu Severočeského kraje, kraje rozhodujícího pro další rozvoj naší ekonomiky, prvořadou pozornost.

Průzkumem na federálních ministerstvech, ve výzkumných ústavech a podnicích jsem získal velké množství příkladů úspor paliv, energií a kovů.

Vybírám jen několik z nich, abych dále ukázal jejich zvláštnosti původu, výjimečnosti a společné vlastnosti úspor:

V průmyslu paliv a energie snížením ztrát při přeměně bude dosaženo úspor 90 tis. tun měrného paliva, v roce 1985 a v cílovém roce 421 tun měrného paliva, a to převodem 8 kondenzačních elektráren na kombinovanou výrobu elektřiny a tepla.

V průmyslu a dopravě bude dosaženo významných úspor elektrické energie uplatněním výkonové polovodičové techniky. Řada polovodičových měničů stavebnicové konstrukce vyráběná ČKD Praha, která je výsledkem řešení státního úkolu rozvoje vědy a techniky, představuje při jejich nasazení roční úsporu 20-50 %.

Ve slévárenské technologii, zavedením samotuhnoucí směsi, odpadá vysoušení forem a úspora plynu 556 tisíc m3 představuje 50 % z celkové spotřeby slévárenského provozu v závodě TOS Čelákovice a kromě jiných zlepšujících faktorů i snížení hmotnosti odlitku o 2-5 %.

Zavedení technologie tváření ve strojírenské výrobě zajišťuje pronikavý růst produktivity práce za současné úspory materiálu o 15 % a energie až o 50 %. Zavedení této technologie si ale vyžádá potřebu komplexních tvářecích celků, automatů a automatizovaných pracovišť, mechanizačních zařízení a číslicově řízených tvářecích strojů.

Využití plastických hmot: jedna tuna součástí z plastů nahrazuje 4 t železných kovů a 5 t barevných kovů.

Na jeden dm3 plastů se vyžaduje 10 kWh, a jejich využití je možné v těch nejrůznějších oborech.

Relativní úspora materiálu, která se předpokládá při každé inovaci výrobků, se dá ještě zvýšit aplikací hodnotové analýzy.

U mísiče keramických hmot z Přerovských strojíren, při inovaci 6. řádu je dosažena úspora hmotnosti až 40 % při snížení měrné energetické spotřeby u uživatele.

Z příkladů je zřejmé, že k úsporám paliv, energií a kovů v zásadě dochází změnami v konstrukci, technologii a organizaci.

Na základě seriózních rozborů se odhaduje, že materiálovou i energetickou spotřebu ve výrobku mohou především ovlivnit konstruktéři, projektanti a průmysloví designéři - z 80 %, technologové z 12 % a organizace práce z 8 %.

Kromě toho konstruktér musí mít na zřeteli především nové užitné vlastnosti výrobku, jakost a spolehlivost, přičemž dobré původní vlastnosti zachovat a ostatní zlepšit. Nový výrobek musí řešit potřebu uživatele, ať jde o jakýkoliv obor s cílem, aby tvořil jednotu s člověkem a přírodou, nesmí být zdrojem nežádoucího znečišťování přírody, a po jeho využití je nutno zabezpečit jeho ekonomickou likvidaci. Výrobek musí být bezpečný, dobře ovladatelný a tvarově dobře zpracován. Tyto poslední požadavky objektivně přisuzují význam průmyslovému designu.

Chci zdůraznit, že před rozhodnutím o zařazení výrobku do vývoje je nutno zpracovat analýzy technicko-obchodní politiky a vědeckotechnického rozvoje. Využít nejnovějších poznatků vědy a výzkumu, aby nový výrobek nevznikal jen v důsledku tradice a nebo náhody. Naopak, aby vznikl jako výsledek předcházejících analýz, které jsou schopny určit budoucí jeho potřebu pro světový i domácí trh.

Mohu uvést příklad výrobku z mého volebního obvodu, který dříve řečeným podmínkám vyhovuje. Jde o brousicí stroj na ozubení, který při svém nasazení v n. p. Praga vykazuje mimo vysoké výrobnosti roční úsporu pracnosti 36 tis. normohodin, úsporu elektrické energie 610 kWh za rok a kromě toho stroj splňuje požadavky hygieny a bezpečnosti práce. Z hlediska technických parametrů snese srovnání s předními výrobky zahraničními a po překonání přirozené bariéry odporu bude prodejný i na zahraničním trhu.

K dosažení vysoké efektivnosti konstrukční práce vzhledem k materiálové, energetické náročnosti a vysokým užitným vlastnostem výrobku jsou nutné následující předpoklady: kvalitní součástková základna, prvky pro hydrauliku a mazání, součásti a komponenty elektrotechniky a elektroniky; úplný sortiment normalizovaných součástí nikoliv jenom v normě, ale na skladě; vyhovující sortiment hutních materiálů a materiálů vysoké pevnosti; řídicí systémy, počítače a programovatelné automaty pro řízení pracovních cyklů, technologických režimů, strojů a diagnostiky; roboty, mám na mysli malé roboty, umístěné přímo na stroji, včetně řídicích systémů a počítačů za účelem zlepšení obsluhy a zejména odstranění monotónní a namáhavé práce a zvýšení hygieny a bezpečnosti práce; týmová a víceprofesní týmová práce; vytvoření reálných předpokladů pro morální a hmotné ocenění práce konstruktérů, technologů a průmyslových designerů. Její nedocenění je pozůstatkem ne zcela překonaného extenzívního vývoje naší ekonomiky.

Soudružky a soudruzi, státní cílové programy jsou objektivní nutností. Racionalizace spotřeby a využití paliv, energií a kovů je klíčem k jejich plnění. Komplexní bude tehdy a jen tehdy, bude-li zaměřena jak na předvýrobní, tak i na výrobní etapy se zvláštním důrazem na předvýrobní etapy, a proto významnou úlohu v této etapě má tvůrčí práce konstruktérů, designerů a technologů - úlohu nezastupitelnou.

Předseda FS A. Indra: Děkuji. Hovoří poslanec Blažej, připraví se poslanec Sidor.

Poslanec SN A. Blažej: Vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, súdružky a súdruhovia! V súvislosti so správou Federálnej vlády o plnení jej programového vyhlásenia, chcel by som sa v diskusnom príspevku zamyslieť nad úlohami a problémami medzinárodnej vedeckotechnickej spolupráce hlavne v rámci krajín RVHP a formulovať niektoré námety na jej prehĺbenie.

Už na XIV. zjazde KSČ vystúpili do popredia dve strategické úlohy v rozvoji čs. ekonomiky, ktoré sa zvýraznili i v uzneseniach XV. a XVI. zjazdu KSČ a sú rozhodujúce pre zvýšenie efektívnosti čs. národného hospodárstva. Sú to:

- urýchlenie vedeckotechnického rozvoja,

- intenzívnejšie zapojenie čs. ekonomiky do procesu socialistickej integrácie.

Pretože tieto dva rozhodujúce smery majú pre obdobie 80-tych rokov svoj adekvátny odraz i v medzinárodnej vedeckotechnickej spolupráci, chcem stručne charakterizovať stav, problémy i východisko pre náš aktívnejší prístup v tejto veľmi významnej oblasti. Základom medzinárodnej spolupráce vo vede, tedy v základnom výskume, je spolupráca a prepojenie pracovísk ČSAV, SAV a vysokých škôl so štátmi RVHP a menovite so sovietskou vedou. Hlavné formy spolupráce sa týkajú dvojstrannej spolupráce akadémií vied a spolupráce v rámci programov RVHP. Jedným z názorných príkladov procesu socialistickej integrácie vedy je spolupráca v oblasti výskumu a mierového využitia jadrovej energie a vytvorenie Spojeného ústavu jadrového výskumu v Dubne.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP