Úterý 30. března 1982

Je zřejmé, že nazrála situace, kdy je nutno komplexněji posoudit činnost a úlohu národních výborů i v kontextu s požadavkem XVI. sjezdu KSČ zvýšit účast našich občanů na správě a řízení státu, zvýšit úroveň řídící a výchovné práce ve všech oblastech jejich mnohostranného působení.

V dnešních podmínkách je nanejvýš potřebné, zejména ve městech a střediskových obcích, vybavit národní výbory tak, aby všechny tyto narůstající úkoly mohly účinněji zvládat. Z toho vychází nutnost úprav ekonomických, právních, organizačních a dalších nástrojů v oblasti působnosti národních výborů jednotlivých stupňů. Jde nám o to, aby se zlepšila jejich činnost zejména pokud jde o koordinaci hospodářského a sociálního rozvoje, oblastní plánování, o plánování a řízení vlastního hospodářství a výkon státní správy.

Je třeba vytvořit předpoklady i v oblasti plánování, v účinnějším propojování odvětvových a územních potřeb, ve větším využití jejich pravomoci jako orgánů státu vůči všem organizacím na spravovaném území. Stále ještě trvá stav, kdy představitelé některých ústředně řízených organizací jsou málo spjati s potřebami a možnostmi území, v němž působí a nedostatečně přispívají k řešení jeho problémů.

Úpravy k posílení pravomoci a odpovědnosti budou provedeny diferencovaně vzhledem k úloze jednotlivých stupňů, neboť jiné úkoly se řeší v menších obcích a zcela jiná je kvalita, rozsah problémů a potřeby občanů ve městech s desítkami tisíc obyvatel.

Jsou připravena také opatření ke zvýšení úlohy plén, rad a komisí národních výborů, k podstatnému rozšíření práv jejich poslanců. Zároveň budou zpřesněny povinnosti poslanců, a to zejména pokud jde o jejich odpovědnost vůči voličům.

Jde nám samozřejmě také o účinnější práci občanských výborů, domovních komisí i organizací Národní fronty v místech. A také o to, aby návrhy a připomínky občanů se staly předmětem vážného projednávání i podnětem k činorodému úsilí národních výborů a jejich orgánů.

Nedílnou součástí připravovaných opatření je také široká oblast služeb placených obyvatelstvem. Všichni víme, jak jejich dobrá či méně dobrá práce ovlivňuje spokojenost občanů. Trvale se opakují stížnosti na jejich kvalitu, dodací lhůty a vůbec dostupnost. Ne všechna odpovědnost zde padá jen na národní výbory. Služby poskytují i družstva a svůj díl odpovědnosti za tento stav mají i ústředně řízené organizace.

V posledním období došlo k nadměrné koncentraci podniků služeb do větších celků, která však nepřinesla vždy žádoucí užitek. Drobné provozovny byly blíže občanům a rychleji reagovaly na jejich požadavky. Proto je třeba věnovat pozornost rozmístění jednotlivých provozoven a usilovat o to, aby byly tam, kde je občané potřebují.

Vedle organizačních opatření je třeba řešit i mnohé ekonomické otázky, materiálně technické zabezpečení, způsoby hmotné zainteresovanosti na kvalitě a pohotovosti služeb a podstatně zjednodušit výkaznictví. V této oblasti je nutno odstranit mnohostupňovitost v řízení a vytvořit takové ekonomické podmínky, aby národní výbory měly zájem na rozvoji všech druhů služeb, které občan potřebuje.

Prostě, chceme vytvořit předpoklady, aby se mohlo pružně reagovat na místní potřeby a podle toho služby s využitím nejrůznějších forem organizovat. Chceme to řešit prostřednictvím komunálních služeb, družstev, přidružené výroby JZD, zapojením jednotlivých pracovníků, a pochopitelně s využitím centrálně řízených organizací, s cílem posílit tuto oblast.

Dořešit je třeba i otázky materiálně technického zásobování a postupně snižovat podíl činnosti některých organizací, které v neúnosném rozsahu kooperují s ústředně řízeným průmyslem na úkor služeb poskytovaných obyvatelstvu.

Všechny tyto otázky tvoří obsah materiálu o rozvoji služeb v letech 7. pětiletky, se kterým byly příslušné orgány Federálního shromáždění a národních rad seznámeny a na jehož tvorbě se některé z nich podílely.

Nyní mi dovolte několik poznámek k některým otázkám kultury, školství a zdravotnictví.

V současné době probíhají sjezdy národních i federálních uměleckých svazů. Početná obec tvůrců na nich bilancuje vykonanou práci a odpovědně se zamýšlí nad příštími úkoly. V ideových a tvůrčích zápasech o myšlenkově bohaté a působivé umění hrají důležitou úlohu i ekonomické otázky a na sjezdech byly několikrát také kriticky vzpomenuty. Není pochyb, že i pro ekonomiku kultury musí platit určitá pravidla. A je zcela samozřejmé, že je musíme koncipovat tak, aby přispívala ke zvyšování kvality umělecké tvorby, k rozvoji socialistické kultury a nedopustit, aby působila opačně.

Máme za to, že ministerstva kultury obou republik by měla v krátké době přijít s iniciativou, jak tyto některé vybrané otázky racionálně řešit. Všem nám musí jít o to, aby prostředky, které do této oblasti vkládáme, byly v zájmu rozvoje socialistické kultury optimálně využívány.

Pokud jde o školství, pokračuje zde postupná obsahová a organizační přestavba výchovně vzdělávací soustavy. Ukončena je již v předškolní výchově a na I. stupni základní školy.

Za významné považujeme, že jsme mohli do mateřských škol umístit zhruba o 100 tisíc dětí více, než jsme původně předpokládali, a že v současné době navštěvuje mateřské školy asi 85 % dětí příslušných populačních ročníků. Přestavba naší školské soustavy pokračuje na 2. stupni základní školy i na školách pro mládež vyžadující zvláštní péči. Dosavadní výsledky jsou dobré, stejně jako na středních odborných učilištích, především tam, kde pro to byly vytvořeny potřebné materiální a kádrové podmínky.

Na většině gymnázií se již experimentálně vyučuje novému předmětu - základům odborné přípravy, který výrazně mění obsah výuky a charakter školy tohoto typu. Střední odborné školy již ukončily první etapu experimentálního ověření nového pojetí ve vybraných studijních oborech.

Na vysokých školách se věnuje velká pozornost koordinaci učebních osnov, zlepšení kvalifikační a věkové struktury pedagogických kolektivů, tvorbě učebnic a skript i širšímu zapojení učitelů i studentů do vědeckovýzkumné práce. Snažíme se zlepšit i podmínky pro ubytování studentů. V loňském roce se rozšířil počet lůžek v kolejích o více než šest a půl tisíce.

V poslední době se objevily hlasy, že vychováváme více absolventů vysokých a středních škol, než jich praxe potřebuje. Zřejmě vycházejí z určitých potíží v rozmísťování absolventů některých studijních oborů.

Zároveň je skutečností, že místa s požadovanou vysokoškolskou kvalifikací jsou obsazena vysokoškoláky jen z 65 %, místa s požadovanou středoškolskou kvalifikací jen ze 72 %. Řešení této situace není jistě snadné a vyžaduje vždy citlivý přístup.

Bude nezbytné jak v střednědobém, tak i v dlouhodobém plánu uvést do souladu naše záměry ve výchově studentů s potřebami společnosti. Takovéto práce probíhají. Počítáme s tím, že vláda v dohledné době upraví způsob rozmísťování absolventů škol tak, aby našli uplatnění v oborech, na které je střední nebo vysoká škola připravila.

Ve zdravotnictví jsme v posledním období usilovali především o další rozvoj ambulantní péče, o stabilizaci obvodních lékařů, zejména v závodech, a o prohloubení jejich kvalifikace.

Závodní zdravotní péče se v současné době poskytuje zhruba 57 % všech pracujících. Vláda rozhodla dobudovat její ucelený systém tak, aby do roku 1990 závodní zdravotní péče obsáhla 75 % všech pracujících. V souvislosti s tím připravujeme opatření, která stanoví závazné směry dalšího podstatného prohloubení a rozšíření zdravotní péče pro pracující v hornictví.

V souladu s vládním programem dále prohlubuje péči o ženu a dítě, zlepšuje systém preventivních prohlídek. Zvýšená pozornost se věnuje dětem z průmyslových aglomerací. Připravujeme nová opatření, jimiž chceme péči o děti předškolního a školního věku, o dorost i pracující ženu dále zkvalitnit.

Pokračujeme v realizaci celospolečenských zdravotnických programů. Ve všech krajích byly zavedeny nové metody léčby pacientů po akutním infarktu myokardu, léčení poruch srdečního rytmu a hypertenze a podstatně vzrostla síť lékařských pracovišť a dalších zařízení. Zlepšujeme zásobování léky i zdravotnickým materiálem, a v této pětiletce rozšiřujeme výstavbu lůžkových kapacit určených pro starší občany.

Naše zdravotnictví dnes disponuje rozsáhlou sítí nejrůznějších typů zařízení. Jsme si však vědomi, že v některých oblastech, především v Praze, ale i v Bratislavě, je nutné tuto síť rozšířit a kompletovat tak, aby odpovídala dosaženému stupni demografického vývoje.

Soudružky a soudruzi poslanci, rok, který uplynul od XVI. sjezdu naší strany, potvrdil v plném rozsahu jeho analýzu mezinárodní situace i naléhavost realizace stanovených mezinárodně politických záměrů, k jejichž uskutečňování se zavázala federální vláda ve svém programovém prohlášení.

Základní linie naší zahraniční politiky, která tvoří součást koordinovaného úsilí zemí Varšavské smlouvy, směřovala k tomu, aby byly zachovány a rozvinuty všechny hodnoty dosažené v procesu mezinárodního uvolňování.

S tímto vědomím se XVI. sjezd naší strany plně ztotožnil se závěry XXVI. sjezdu KSSS, jenž přijal program míru pro osmdesátá léta, program, který potvrzuje a dále rozvíjí generální linii socialistické zahraniční politiky - linii na odvrácení světové války, na omezení horečného zbrojení a odzbrojení, na zachování a další prohloubení procesu uvolňování napětí.

Můžeme dnes odpovědně říci, že navzdory prudkým střetům sil pokroku a reakce, socialismu a imperialismu, sil války a míru, světový mír zůstal zachován. Navíc pokračoval politický dialog států s rozdílným společenským zřízením, včetně rozhovorů na nejvyšší úrovni. Prostě ani v době silné protisovětské a protisocialistické hysterie se Spojeným státům nepodařilo přimět své spojence, aby se úplně zřekli ducha helsinské konference. V západní Evropě se dokonce rozvíjí vlna mírového a protiválečného hnutí, které je namířeno proti plánům NATO, proti dalšímu zbrojení a umístění nových raket středního doletu na území západoevropských států.

Je zřejmé, že současná americká administrativa ztrácí v mezinárodních záležitostech tolik potřebný realismus. A tak přivádí svět na osudovou křižovatku, kdy se zcela neodpovědně hazarduje s budoucností lidstva. Země socialistického společenství jsou vystaveny výhrůžkám a nenávistným obviněním, tak dobře známým z období studené války.

Všechny tyto kroky jsou doprovázeny snahou změnit stávající vojensko-strategickou rovnováhu mezi Východem a Západem, dosáhnout vojenské převahy, provádět politiku z pozice síly a diktátu. Usilují o to, vnutit celému světu nové kolo horečného zbrojení.

Věc obrany míru vystupuje tedy do popředí s nebývalou vážností.

Za této situace je si přirozeně třeba klást otázku, kde jsou příčiny tohoto postupu imperialistických kruhů a jaká východiska musíme sledovat, co z toho konkrétně vyplývá pro naši zahraničně politickou aktivitu.

Je třeba mít na paměti, že západní svět se stále nachází ve všeobecné krizi kapitalismu. Krizi, násobené velkými třídními prohrami imperialismu, novými otřesy zachvacujícími ekonomickou základnu i nadstavbu kapitalistického světa. Vzrůstá počet sociálních konfliktů, stoupá křivka inflace a nezaměstnanosti. Na tyto potíže a otřesy reaguje imperialismus dobrodružnou zahraniční linií.

To se zvláště projevuje ve vojenské oblasti. Zbrojní rozpočet Spojených států poprvé v historii překročil dvě stě miliard dolarů. Militaristé z NATO požadují nové zbraně hromadného ničení. Zaváděny do výroby jsou nové zbrojní systémy, neutronová bomba i chemické zbraně. Právě tzv. dozbrojovací program zemí Severoatlantického paktu a plány na rozmístění 572 amerických jaderných raket středního doletu na území pěti západoevropských států jsou důkazem těchto nebezpečných snah. Jejich uskutečnění by vytvořilo novou strategickou situaci. Náš světadíl by se změnil v jedno vojenské cvičiště, doslova ve válečné předpolí USA. Navíc se především ve Spojených státech zrodila celá série nebezpečných válečných doktrín: o obhajobě životních zájmů Spojených států kdekoliv na světě s pomocí sil tzv. rychlého nasazení, o preventivním jaderném útoku, o zastrašujícím úderu či obraně na území protivníka, o omezené jaderné válce v Evropě. Válečnické kruhy se tedy dnes už vůbec netají tím, že myslí na útok.

Proti této politice stavějí socialistické země politiku zásadovou, cílevědomou a perspektivní, sledující zachování míru a spolupráci mezi národy. Obranu dosaženého pružně spojují s aktivní ofenzívou v klíčových oblastech světové politiky. V krizových chvílích zachovávají klid a rozvahu, naplněny historickým optimismem, vírou ve vlastní síly a autoritu socialismu ve světě. Přesně ve smyslu slov L. I. Brežněva, pronesených z tribuny XXVI. sjezdu KSSS, když řekl: "Vodítkem pro zítřek nesmí být příprava na válku, která odsuzuje národy k nesmyslnému plýtvání materiálními a duchovními hodnotami, nýbrž upevnění míru." Neznáme žádný důležitější úkol, než je odstranění nebezpečí války. Právě tato stanoviska jsme zapsali do společných mírových dokumentů států Varšavské smlouvy.

Mír v Evropě musí být zachován i pro příští pokolení. K tomu směřují sovětské návrhy týkající se zásadního řešení zbraní středního doletu, přes jejich snížení až po jejich úplnou likvidaci, návrhy, které byly v těchto dnech rozvinuty novou iniciativou soudruha Brežněva, přednesenou na XVII. sjezdu sovětských odborů, o jednostranném moratoriu na rozmísťování jaderných zbraní středního doletu v evropské části Sovětského svazu.

To může oživit ženevská jednání SSSR - Spojené státy, pokud ovšem skončí americké pokusy zavést rozhovory do slepé uličky nepřijatelnými návrhy k jednostrannému oslabení druhé strany. Společně s důležitými návrhy na vzájemný závazek nezahajovat nové kolo závodů ve zbrojení představují tyto iniciativy upřímný projev vůle Sovětského svazu k míru a k uzavření oboustranně přijatelné dohody, kterou plně podporujeme. Přimlouváme se rovněž za návrhy na vytvoření bezjaderných pásem v jednotlivých částech Evropy i na jiných kontinentech. Říkám to s důrazem na půdě zákonodárného sboru země, která na svém území nemá ani jednu raketu s nukleární náloží a která svoji tužbu po míru prokazuje po celou svou historii.

Vycházíme přitom ze základních principů leninského pojetí zahraniční politiky a jsme si plně vědomi své odpovědnosti na rozhraní dvou rozdílných společenských systémů. Současně se aktivně podílíme na veškerém mírovém úsilí bratrských socialistických zemí. Bohužel, ne naší vinou jsou mařena mnohá jednání o odzbrojení, především v Ženevě, ve Vídni i na půdě Organizace spojených národů.

V důsledku nepřijatelného postupu zemí Severoatlantického paktu, především Spojených států, došlo k dalšímu přerušení madridské schůzky zástupců signatářských států Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě. Tím dochází i k odkladu svolání evropské konference o vojenském uvolnění a odzbrojení. Zástupci USA a některých dalších západních vlád totiž rozpoutali farizejskou propagandistickou kampaň kolem Polska, vědomě zavedli jednání do slepé uličky a tak znemožnili přijetí obsažného závěrečného dokumentu, který mohl být významným impulsem pro politiku uvolnění.

V této souvislosti chci zdůraznit, že československá vláda považuje pozitivní výsledek madridské schůzky za velmi důležitý pro bezpečnost a mírovou budoucnost Evropy, pro další rozvoj ekonomické, vědeckotechnické a kulturní spolupráce, jak to předpokládá Závěrečný akt helsinské konference.

Až dosud vedl realismus v politice Evropu cestou mírového soužití. Věříme, že zdravý rozum opět zvítězí a na Starém kontinentě se prosadí princip nedělitelného míru, stejné a rovné bezpečnosti a spolupráce zemí rozdílného společenského zřízení jako trvalý a univerzální jev. Vždyť není jiné alternativy. Bude to ku prospěchu nejen národů Evropy, ale i celého světa.

Současná imperialismem vyhrocená situace znovu se vší naléhavostí potvrzuje nezastupitelný význam jednoty a semknutosti zemí socialistického společenství, což vyjádřeno slovy soudruha Husáka na posledním sjezdu strany "tvoří úhelný kámen naší zahraniční politiky".

Varšavská smlouva je pro nás nejen spolehlivým ochráncem mírového života, garantem suverenity a bezpečnosti. V jejím rámci pečlivě plníme úkoly spojené se zvyšováním obranyschopnosti, morálně politické a materiálně technické připravenosti našich ozbrojených sil. Varšavská smlouva je zároveň i politickým svazkem, v němž se realizují vyšší formy spolupráce socialistických států, koordinuje zahraniční politika a formulují závažné mírové iniciativy v zájmu společenství i celého světa.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP