Úterý 30. března 1982

Opatření v soustavě řízení dnes mnohem výrazněji ukazují přednosti i nedostatky v činnosti podniků, VHJ i centrálních orgánů, které je řídí.

Zvláště kladně je třeba ocenit ty podniky a hospodářské jednotky, kde řídící štáby dostatečně zvládly nová pravidla plánování a hospodaření. Ovšem u většiny hospodářských organizací se nám dosud nepodařilo tyto zásady komplexně rozpracovat a hlavně dovést je v plném rozsahu do podniků, závodů a na jednotlivá pracoviště, a tím vytvořit základní podmínky pro jejich účinné působení. To platí i o ústředních orgánech, které ne vždy zvládly tvůrčí aplikaci nových opatření na konkrétní podmínky jednotlivých organizací.

Někde se stále chápe uplatňování zásad zdokonalené soustavy řízení tak, jako by to byla záležitost jen ekonomických útvarů. Technické a výrobní složky přitom pak stojí jaksi stranou, jako by se jich to netýkalo. Ale právě pracovníci těchto útvarů mají ve svých rukou takové nástroje, jakými jsou organizace a rytmičnost výroby, technický rozvoj, a z toho vyplývající kvalita práce - tedy činitelé, kteří nakonec rozhodující měrou ovlivňují ekonomické výsledky.

V loňském roce pomalu postupovalo uplatňování podnikového a vnitropodnikového chozrasčotu a vytváření reálné normativní základny. Zde musí vedení podniků, VHJ i centrálních orgánů urychlit postup prací a podstatně zlepšit dosavadní stav. Jak můžeme očekávat výraznější pokrok v racionalizaci spotřeby materiálu a energií, když velká část právě těchto norem v některých organizacích - jak ukázala prověrka - už neodpovídá současným podmínkám a nelze je pro plánování a řízení reálně používat. Proto vláda při projednávání plánu na rok 1982 uložila v tomto směru příslušné úkoly a jejich plnění bude ve stanovených lhůtách kontrolovat.

Jednou ze základních zásad zdokonalení soustavy řízení je důsledné uplatňování socialistického principu odměňování podle výsledků práce, a to jak ve vztahu k jednotlivým organizacím, tak i u jednotlivců. Je třeba následovat příkladů těch, kteří postupně zavádějí progresívní formy odměňování, prémie za kvalitu a hospodárnost, překonávají dlouhodobě založenou nivelizaci odměn, která nepřihlížela ke skutečně dosahovaným pracovním výsledkům.

Víme, že takové uplatnění principu zásluhovosti v odměňování je velmi náročnou a i konfliktní záležitostí. Máme-li dosáhnout toho, oč usilujeme - využít nezastupitelné síly hmotné stimulace na podporu zvyšování efektivností a kvality práce a racionálního hospodaření vůbec, musí řídící pracovníci za účinné pomoci stranických, odborových a dalších společenských organizací v této oblasti aktivně postupovat, tento úkol zvládnout.

I když jsme v prvém roce měli udělat více, nebylo možné zvládnout všechno. Důležité je využít zkušeností, které jsme získali. Je třeba dále cílevědomě postupovat, neboť z přijatých zásad a pravidel nelze slevovat. Říkáme to proto, že se projevují snahy změnit nebo změkčit ta opatření, která na hospodářskou sféru tvrdě doléhají. Budeme jistě podle získaných zkušeností měnit některé dílčí prvky, ale vždy v duchu základních principů soustavy řízení tak, aby se zvýšila její celková účinnost.

Je známo, že i v zemědělství, na základě usnesení ústředního výboru strany z října minulého roku, zavádíme některé změny v plánování a řízení.

V zemědělských závodech jsou kladně hodnoceny úpravy ekonomických nástrojů, rozšíření prostoru pro volbu forem odměňování, a to, že bylo upuštěno od závazného stanovení průměrné mzdy. Byly uvítány změny v plánování drobných investic i zvýšení samostatnosti při tvorbě plánu.

Když se ovšem podíváme, jak tyto správné zásady jsou uváděny do života, nemůžeme být vůbec spokojeni. Mnohé je možné napravit ještě letos. Důležité je, aby se nová opatření plně promítla v plánovací a řídící praxi při přípravě plánů na další léta pětiletky. I tady platí, že stanovené zásady je třeba důsledně uvádět do života.

Již při schvalování Souboru opatření bylo zdůrazněno, že jej považujeme za programový dokument, kterým otevíráme prostor pro další kroky ke kvalitní přeměně systému řízení tak, aby odpovídal podmínkám, ve kterých se naše ekonomika bude rozvíjet v osmdesátých letech. Nyní musíme na této cestě dále pokročit.

Především se to týká národohospodářských plánů, které jsou a zůstanou základním nástrojem řízení naší ekonomiky. V plánech je třeba pochopitelně konkretizovat nezbytné direktivní úkoly, jakými jsou např. množství vybraných výrobků, jejich ceny a parametry, rozhodující akce vědeckotechnického rozvoje, investiční výstavby. Zkvalitnění plánování se musí ovšem především projevit ve stanovení kritérií efektivnosti, v závazných vztazích mezi vytvořenými zdroji a nároky na jejich užití. Je třeba jasně určit vazby mezi prostředky, které vkládáme do reprodukčního procesu a výsledky, které mají přinést.

Rozhodujícím problémem, který musíme postupně řešit, je, abychom plánem a ekonomickými nástroji z něho odvozenými dokázali vytvořit co nejširší prostor pro všestranný rozvoj iniciativy pracujících, pro to, aby hospodářské organizace ve svém vlastním zájmu usilovaly o využití všech svých rezerv, o optimální zhodnocování zdrojů, které mají k dispozici, o co nejefektivnější uspokojování potřeb společnosti a na tomto základě o svoji dlouhodobou prosperitu.

Máme-li dosáhnout zásadního obratu v efektivnosti reprodukčního procesu, je nezbytné spolehlivěji vymezit její kritéria, nástroje jejího měření. Vycházíme z toho, že efektivnost není možné měřit a ovlivňovat bez takových hodnotových nástrojů, jakými jsou např. objektivně stanovené ceny, zisky, reálné měnové kursy a úvěry. Těchto nástrojů musíme také důsledněji využívat jako prostředků optimalizace plánu na úrovni centra i podnikové hospodářské sféry.

Základním předpokladem je, aby reálné ceny surovin, materiálů a energie i výrobků a jejich vliv na hodnotové vztahy v naší ekonomice pociťovali všichni, kdo se na jejich spotřebě ve výrobním procesu přímo či nepřímo podílejí. První kroky v tomto směru byly již učiněny úpravou velkoobchodních cen surovin a materiálů, kterou jsme ve dvou etapách počátkem této pětiletky uskutečnili. To je ovšem jedna strana této mince. Druhou stranou jsou náklady, za které vyrábíme a ceny, za které na zahraničních trzích prodáváme. Stále musíme vidět, že naše hospodářství je těsně svázáno se světovou ekonomikou a že vyrábět pro zahraniční odběratele znamená řídit se jejich požadavky nejen pokud jde o sortiment, technickou úroveň a kvalitu, ale i o cenu. Zde před mnohými výrobci stojí závažný úkol. Musí počítat s tendencí postupného odstraňování dotací u řady vývozních položek. To znamená vyrábět levněji a vlastním přičiněním získávat potřebnou rentabilitu.

Jsme si vědomi, že v systému řízení zatím postrádáme taková opatření, která by komplexně a účinněji napomáhala k tomu, aby se vědeckotechnický rozvoj prosadil jako rozhodující činitel intenzifikace naší ekonomiky. Je sice pravda, že dosud přijatá opatření v podobě ukazatele typu čisté produkce, zvýraznění úlohy zisku, ukazatele rentability výrobních fondů a chozrasčotní financování části investic přes fond rozvoje působí tímto směrem. Tento vliv však není dostatečně výrazný a komplexní. Proto předsednictvo ústředního výboru strany a vláda rozhodly, aby příslušné ústřední orgány předložily návrhy, které by vedly k posílení úlohy vědecko-technického rozvoje v našem hospodářství.

S těmito otázkami úzce souvisí i problematika zvyšování efektivnosti v našich zahraničně obchodních vztazích. Jejími předpoklady jsou jak vysoká kvalita, technickoekonomická úroveň výrobků, ale také lepší koordinace výroby a zahraničního obchodu a jejich užší propojení a celkové zlepšení komerční práce. To jsou otázky, jejichž řešení je v současné době připraveno k posouzení.

Jde o to, promyslet a postupně uvádět v život takový mechanismus, který by zabezpečoval promítání vlivu hospodářských výsledků zahraničně obchodních operací do ekonomických výsledků jak výrobních organizací, tak i organizací zahraničního obchodu. Jde o to, aby oba tito partneři měli společný zájem na optimálních výsledcích zahraniční směny.

V této souvislosti věnujeme nemalou pozornost i integračním procesům, zvláště kooperaci a specializaci se Sovětským svazem a ostatními zeměmi socialistického společenství. Chceme dosáhnout, aby systém řízení lépe umožňoval a výrazněji podporoval přímé styky nejen mezi centrálními, ale zvláště nižšími hospodářskými orgány socialistických států, aby podporoval zřizování společných výrobních, vědeckovýzkumných, obchodních i jiných organizací a tím i přispíval ke sbližování hospodářských mechanismů států RVHP.

Také na úseku investiční výstavby připravujeme některá opatření. Především je to úprava fakturování a placení investičních prací a dodávek, která má přispět ke zvýšení ekonomického tlaku na dodržování lhůt výstavby, snižování rozestavěnosti a dodržování projektových parametrů odevzdávaného díla. Dodavatel dostane zaplaceno jen za dokončené objekty schopné převzetí, za provozní soubory, které mají stanovenou kvalitu. Nelze dále uplatňovat automatismus měsíčních splátek. Jde nám o to, aby neplnění termínů a nekvalitní práce dodavatel pocítil na své finanční situaci a celkovém hodnocení.

Od investorů to bude vyžadovat mnohem důslednější kontrolu nejen dokončení díla, ale v celém průběhu prací. Samozřejmě bude nezbytné podle stejných hledisek vykazovat provedené práce, hodnotit plnění plánu, úvěrovat, tvořit prostředky na mzdy i konkrétně odměňovat.

V souvislosti se zabezpečováním plánu letošního roku je třeba znovu vyzdvihnout potřebu širší a účinnější účasti lidí při řešení náročných úkolů v národním hospodářství. Chci jménem vlády otevřeně říci, že kritické připomínky, které v tomto ohledu zazněly na výročních členských schůzích, konferencích a sjezdech odborových orgánů a organizací, byly v naprosté většině zcela oprávněné. Ukazuje se, že část hospodářských vedoucích závodů, podniků a VHJ i na centrální úrovni přehlíží tuto stránku věci, zapomínají, že podstata řízení nespočívá jen v řízení věcí, technologických postupů, ale v ovlivňování lidí a že v našich poměrech, za existence společenského vlastnictví jsou pouze pověřenci lidu, že lid je právě tím rozhodujícím správcem, hospodářem.

Realizace řady kritických připomínek lidí je přece ku prospěchu naší společné věci. Proto nesmí vedoucí pracovníci litovat námahy k tomu, aby udělali vše pro jejich uplatnění. Prostě řečeno, jednou z nejdůležitějších povinností vedoucích hospodářských pracovníků je, aby vytvářeli podmínky pro uplatnění dobrých nápadů, pro aktivní účast lidí, pro rozvoj jejich iniciativy. Nová opatření v řízení vytvářejí pro takovou praxi větší prostor. A co je důležité, orientují iniciativu potřebným směrem - ke kvalitativním hlediskům, ke zvyšování kvality výroby, k úsporám a vyššímu zhodnocování surovin, materiálů a energií.

Posuzujeme-li z těchto hledisek účinnost vstřícného plánování, které bylo nově zavedeno, nemůžeme být vůbec spokojeni. Kladné příklady jeho využívání jsou dosud spíše ojedinělé a ve svém celku zatím nepřinášejí výsledky, které jsme očekávali. Vytyčená cesta je ovšem správná. Co se nepodařilo dnes, to je třeba zlepšit zítra a plánovací praxe od shora až dolů k tomu musí všestranně vytvářet předpoklady.

Znovu zdůrazňuji, že opatření dosud realizovaná v soustavě řízení považujeme za počátek našeho úsilí o přechod k intenzifikaci hospodářství, k vyšší efektivnosti a výkonnosti. Zdokonalování soustavy řízení není jen jeden z řady problémů. Jde o nezastupitelný nástroj pro zvládnutí problémů dalšího rozvoje, které nás čekají v 80. letech, nástroj, který je třeba v konkrétní řídící práci plně využívat, stále jej zdokonalovat a zvyšovat jeho účinnost. V tomto směru ústřední orgány připravují příslušné návrhy k posouzení.

Soudružky a soudruzi poslanci,

v legislativní činnosti se vláda především zaměřila na promítnutí zásad Souboru opatření do právního řádu. Šlo zejména o práce na zákonech regulujících hospodářské vztahy a práce na finančních zákonech, které v souladu s přestavbou velkoobchodních cen, provedenou k 1. lednu letošního roku, zdokonalí a zjednoduší soustavu odvodů a daní organizací. Tyto předpisy by zároveň měly napomáhat k řešení některých otázek racionálního uspořádání výrobně technické základny a náležité kvality veškeré hospodářské činnosti.

Zároveň jsme věnovali pozornost úrovni resortních obecně závazných předpisů. Představují 4/5 našeho právního řádu a podstatně ovliňují jeho kvalitu. Pokračujeme v odstraňování zastaralých a překonaných právních úprav. Konkrétním výsledkem této práce je již řada zrušených nebo zjednodušených předpisů zejména v oblasti regulace finančních vztahů i hospodářských vztahů se zahraničím.

Postupně zavádíme pořádek i do interních předpisů, směrnic a instrukcí jednotlivých ministerstev. Zde jde o dlouhodobější proces, který vyžaduje hodně práce, ale zejména více odpovědného a promyšleného přístupu.

A to jsou úkoly, kterým členové vlády musí věnovat více pozornosti než dosud.

V rámci legislativní činnosti byly také upraveny zásady novely hospodářského zákoníku a zákona o hospodářské arbitráži. Projednaly je výbory obou sněmoven Federálního shromáždění i výbory národních rad. Ceníme si řady připomínek a doporučení k těmto závažným materiálům a využijeme jich při jejich dopracování.

Odpovídající pozornost věnujem též politické a právní analýze pracovního zákonodárství. Předmětem rozboru jsou zvláště otázky potřebné stabilizace pracovních sil, účelného rozmísťování pracovníků, zvýšení odpovědnosti za kvalitu práce i úpravy učebního poměru v souvislosti s přestavbou výchovy mládeže pro dělnická povolání. Zkoumají se i další náměty na novelizaci pracovního kodexu. V součinnosti s příslušnými odborovými orgány i poslanci zákonodárných sborů je třeba tuto složitou práci včas dokončit.

Výbory obou sněmoven Federálního shromáždění projednaly v minulém období zásady novelizace občanského práva hmotného a procesního. Podle nich se v současné době připravuje paragrafované znění zákonných úprav se záměrem dále posílit sociální a právní jistoty občanů. Při těchto pracích bylo vzato v úvahu více než tisíc podnětů a připomínek organizací Národní fronty i jednotlivých občanů.

Rozbor trestního zákonodárství, na němž se rovněž pracuje, bude podkladem pro novely trestně právních předpisů. Naším záměrem přitom je zesílit zejména postih kriminality a zjednodušit postup orgánů činných v trestním řízení všude tam, kde jsou pro to konkrétní podmínky.

Vláda zabezpečuje i další právní úpravy, které by reagovaly na některé potřeby, nově vznikající s rozvojem výrobních sil a společenských vztahů. Jde především o rozšíření působnosti a pravomocí národních výborů, dále o zlepšení sociálního zabezpečení a nemocenského pojištění včetně další dodatkové dovolené pracujících v hornictví, o právní úpravu problematiky související s provozem jaderných elektráren a také o předpisy týkající se pozemních komunikací a veterinární péče.

Očekáváme, že v této rozsáhlé práci bude mít vláda tak jako dosud účinnou pomoc a podporu Federálního shromáždění a jeho orgánů.

Mezi závažné úkoly vytyčené XVI. sjezdem KSČ bezesporu patří další zkvalitňování činnosti a rozšiřování pravomoci národních výborů.

Vykonaly až dosud nemalý kus práce, mají značný podíl na celospolečenském rozvoji. Přičinily se o zvelebení měst a obcí, zasloužily se o spokojenost občanů zejména budováním řady zařízení, které jim bezprostředně slouží. Oceňujeme také jejich trvalou péči o mladou generaci, zlepšování životního prostředí, o účelné využívání volného času.

V součinnosti s vládami obou republik jsme provedli rozbor činnosti národních výborů a jejich působnosti. Brali jsme v úvahu, že postupem doby se udála řada změn, proběhl rozsáhlý integrační proces v družstevní zemědělské velkovýrobě, došlo ke sloučení malých obcí a jsou budovány obce střediskové, kde jsou soustřeďovány činnosti i organizovány služby a budována nákladnější zařízení, určená pro uplatnění širších zájmů a potřeb našich pracujících. V širokém měřítku se uskutečňuje výstavba sídlišť v průmyslových a městských aglomeracích, podstatně se rozšířila síť organizací a zařízení, které národní výbory řídí. Spolu s tím též vzrostly nároky občanů v oblasti kultury, služeb, zdravotní a sociální péče. K tomu přistupují i další problémy městských komplexů, zejména zabezpečování hromadné dopravy, péče o zásobování, starost o občanskou vybavenost, otázky hospodaření s bytovým fondem, jeho modernizace a rekonstrukce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP