Opatření v soustavě řízení
dnes mnohem výrazněji ukazují přednosti
i nedostatky v činnosti podniků, VHJ i centrálních
orgánů, které je řídí.
Zvláště kladně je třeba ocenit
ty podniky a hospodářské jednotky, kde řídící
štáby dostatečně zvládly nová
pravidla plánování a hospodaření.
Ovšem u většiny hospodářských
organizací se nám dosud nepodařilo tyto zásady
komplexně rozpracovat a hlavně dovést je
v plném rozsahu do podniků, závodů
a na jednotlivá pracoviště, a tím vytvořit
základní podmínky pro jejich účinné
působení. To platí i o ústředních
orgánech, které ne vždy zvládly tvůrčí
aplikaci nových opatření na konkrétní
podmínky jednotlivých organizací.
Někde se stále chápe uplatňování
zásad zdokonalené soustavy řízení
tak, jako by to byla záležitost jen ekonomických
útvarů. Technické a výrobní
složky přitom pak stojí jaksi stranou, jako
by se jich to netýkalo. Ale právě pracovníci
těchto útvarů mají ve svých
rukou takové nástroje, jakými jsou organizace
a rytmičnost výroby, technický rozvoj, a
z toho vyplývající kvalita práce -
tedy činitelé, kteří nakonec rozhodující
měrou ovlivňují ekonomické výsledky.
V loňském roce pomalu postupovalo uplatňování
podnikového a vnitropodnikového chozrasčotu
a vytváření reálné normativní
základny. Zde musí vedení podniků,
VHJ i centrálních orgánů urychlit
postup prací a podstatně zlepšit dosavadní
stav. Jak můžeme očekávat výraznější
pokrok v racionalizaci spotřeby materiálu a energií,
když velká část právě
těchto norem v některých organizacích
- jak ukázala prověrka - už neodpovídá
současným podmínkám a nelze je pro
plánování a řízení reálně
používat. Proto vláda při projednávání
plánu na rok 1982 uložila v tomto směru příslušné
úkoly a jejich plnění bude ve stanovených
lhůtách kontrolovat.
Jednou ze základních zásad zdokonalení
soustavy řízení je důsledné
uplatňování socialistického principu
odměňování podle výsledků
práce, a to jak ve vztahu k jednotlivým organizacím,
tak i u jednotlivců. Je třeba následovat
příkladů těch, kteří
postupně zavádějí progresívní
formy odměňování, prémie za
kvalitu a hospodárnost, překonávají
dlouhodobě založenou nivelizaci odměn, která
nepřihlížela ke skutečně dosahovaným
pracovním výsledkům.
Víme, že takové uplatnění principu
zásluhovosti v odměňování je
velmi náročnou a i konfliktní záležitostí.
Máme-li dosáhnout toho, oč usilujeme - využít
nezastupitelné síly hmotné stimulace na podporu
zvyšování efektivností a kvality práce
a racionálního hospodaření vůbec,
musí řídící pracovníci
za účinné pomoci stranických, odborových
a dalších společenských organizací
v této oblasti aktivně postupovat, tento úkol
zvládnout.
I když jsme v prvém roce měli udělat
více, nebylo možné zvládnout všechno.
Důležité je využít zkušeností,
které jsme získali. Je třeba dále
cílevědomě postupovat, neboť z přijatých
zásad a pravidel nelze slevovat. Říkáme
to proto, že se projevují snahy změnit nebo
změkčit ta opatření, která
na hospodářskou sféru tvrdě doléhají.
Budeme jistě podle získaných zkušeností
měnit některé dílčí
prvky, ale vždy v duchu základních principů
soustavy řízení tak, aby se zvýšila
její celková účinnost.
Je známo, že i v zemědělství,
na základě usnesení ústředního
výboru strany z října minulého roku,
zavádíme některé změny v plánování
a řízení.
V zemědělských závodech jsou kladně
hodnoceny úpravy ekonomických nástrojů,
rozšíření prostoru pro volbu forem odměňování,
a to, že bylo upuštěno od závazného
stanovení průměrné mzdy. Byly uvítány
změny v plánování drobných
investic i zvýšení samostatnosti při
tvorbě plánu.
Když se ovšem podíváme, jak tyto správné
zásady jsou uváděny do života, nemůžeme
být vůbec spokojeni. Mnohé je možné
napravit ještě letos. Důležité
je, aby se nová opatření plně promítla
v plánovací a řídící
praxi při přípravě plánů
na další léta pětiletky. I tady platí,
že stanovené zásady je třeba důsledně
uvádět do života.
Již při schvalování Souboru opatření
bylo zdůrazněno, že jej považujeme za
programový dokument, kterým otevíráme
prostor pro další kroky ke kvalitní přeměně
systému řízení tak, aby odpovídal
podmínkám, ve kterých se naše ekonomika
bude rozvíjet v osmdesátých letech. Nyní
musíme na této cestě dále pokročit.
Především se to týká národohospodářských
plánů, které jsou a zůstanou základním
nástrojem řízení naší
ekonomiky. V plánech je třeba pochopitelně
konkretizovat nezbytné direktivní úkoly,
jakými jsou např. množství vybraných
výrobků, jejich ceny a parametry, rozhodující
akce vědeckotechnického rozvoje, investiční
výstavby. Zkvalitnění plánování
se musí ovšem především projevit
ve stanovení kritérií efektivnosti, v závazných
vztazích mezi vytvořenými zdroji a nároky
na jejich užití. Je třeba jasně určit
vazby mezi prostředky, které vkládáme
do reprodukčního procesu a výsledky, které
mají přinést.
Rozhodujícím problémem, který musíme
postupně řešit, je, abychom plánem a
ekonomickými nástroji z něho odvozenými
dokázali vytvořit co nejširší prostor
pro všestranný rozvoj iniciativy pracujících,
pro to, aby hospodářské organizace ve svém
vlastním zájmu usilovaly o využití všech
svých rezerv, o optimální zhodnocování
zdrojů, které mají k dispozici, o co nejefektivnější
uspokojování potřeb společnosti a
na tomto základě o svoji dlouhodobou prosperitu.
Máme-li dosáhnout zásadního obratu
v efektivnosti reprodukčního procesu, je nezbytné
spolehlivěji vymezit její kritéria, nástroje
jejího měření. Vycházíme
z toho, že efektivnost není možné měřit
a ovlivňovat bez takových hodnotových nástrojů,
jakými jsou např. objektivně stanovené
ceny, zisky, reálné měnové kursy a
úvěry. Těchto nástrojů musíme
také důsledněji využívat jako
prostředků optimalizace plánu na úrovni
centra i podnikové hospodářské sféry.
Základním předpokladem je, aby reálné
ceny surovin, materiálů a energie i výrobků
a jejich vliv na hodnotové vztahy v naší ekonomice
pociťovali všichni, kdo se na jejich spotřebě
ve výrobním procesu přímo či
nepřímo podílejí. První kroky
v tomto směru byly již učiněny úpravou
velkoobchodních cen surovin a materiálů,
kterou jsme ve dvou etapách počátkem této
pětiletky uskutečnili. To je ovšem jedna strana
této mince. Druhou stranou jsou náklady, za které
vyrábíme a ceny, za které na zahraničních
trzích prodáváme. Stále musíme
vidět, že naše hospodářství
je těsně svázáno se světovou
ekonomikou a že vyrábět pro zahraniční
odběratele znamená řídit se jejich
požadavky nejen pokud jde o sortiment, technickou úroveň
a kvalitu, ale i o cenu. Zde před mnohými výrobci
stojí závažný úkol. Musí
počítat s tendencí postupného odstraňování
dotací u řady vývozních položek.
To znamená vyrábět levněji a vlastním
přičiněním získávat
potřebnou rentabilitu.
Jsme si vědomi, že v systému řízení
zatím postrádáme taková opatření,
která by komplexně a účinněji
napomáhala k tomu, aby se vědeckotechnický
rozvoj prosadil jako rozhodující činitel
intenzifikace naší ekonomiky. Je sice pravda, že
dosud přijatá opatření v podobě
ukazatele typu čisté produkce, zvýraznění
úlohy zisku, ukazatele rentability výrobních
fondů a chozrasčotní financování
části investic přes fond rozvoje působí
tímto směrem. Tento vliv však není dostatečně
výrazný a komplexní. Proto předsednictvo
ústředního výboru strany a vláda
rozhodly, aby příslušné ústřední
orgány předložily návrhy, které
by vedly k posílení úlohy vědecko-technického
rozvoje v našem hospodářství.
S těmito otázkami úzce souvisí i problematika
zvyšování efektivnosti v našich zahraničně
obchodních vztazích. Jejími předpoklady
jsou jak vysoká kvalita, technickoekonomická úroveň
výrobků, ale také lepší koordinace
výroby a zahraničního obchodu a jejich užší
propojení a celkové zlepšení komerční
práce. To jsou otázky, jejichž řešení
je v současné době připraveno k posouzení.
Jde o to, promyslet a postupně uvádět v život
takový mechanismus, který by zabezpečoval
promítání vlivu hospodářských
výsledků zahraničně obchodních
operací do ekonomických výsledků jak
výrobních organizací, tak i organizací
zahraničního obchodu. Jde o to, aby oba tito partneři
měli společný zájem na optimálních
výsledcích zahraniční směny.
V této souvislosti věnujeme nemalou pozornost i
integračním procesům, zvláště
kooperaci a specializaci se Sovětským svazem a ostatními
zeměmi socialistického společenství.
Chceme dosáhnout, aby systém řízení
lépe umožňoval a výrazněji podporoval
přímé styky nejen mezi centrálními,
ale zvláště nižšími hospodářskými
orgány socialistických států, aby
podporoval zřizování společných
výrobních, vědeckovýzkumných,
obchodních i jiných organizací a tím
i přispíval ke sbližování hospodářských
mechanismů států RVHP.
Také na úseku investiční výstavby
připravujeme některá opatření.
Především je to úprava fakturování
a placení investičních prací a dodávek,
která má přispět ke zvýšení
ekonomického tlaku na dodržování lhůt
výstavby, snižování rozestavěnosti
a dodržování projektových parametrů
odevzdávaného díla. Dodavatel dostane zaplaceno
jen za dokončené objekty schopné převzetí,
za provozní soubory, které mají stanovenou
kvalitu. Nelze dále uplatňovat automatismus měsíčních
splátek. Jde nám o to, aby neplnění
termínů a nekvalitní práce dodavatel
pocítil na své finanční situaci a
celkovém hodnocení.
Od investorů to bude vyžadovat mnohem důslednější
kontrolu nejen dokončení díla, ale v celém
průběhu prací. Samozřejmě bude
nezbytné podle stejných hledisek vykazovat provedené
práce, hodnotit plnění plánu, úvěrovat,
tvořit prostředky na mzdy i konkrétně
odměňovat.
V souvislosti se zabezpečováním plánu
letošního roku je třeba znovu vyzdvihnout potřebu
širší a účinnější
účasti lidí při řešení
náročných úkolů v národním
hospodářství. Chci jménem vlády
otevřeně říci, že kritické
připomínky, které v tomto ohledu zazněly
na výročních členských schůzích,
konferencích a sjezdech odborových orgánů
a organizací, byly v naprosté většině
zcela oprávněné. Ukazuje se, že část
hospodářských vedoucích závodů,
podniků a VHJ i na centrální úrovni
přehlíží tuto stránku věci,
zapomínají, že podstata řízení
nespočívá jen v řízení
věcí, technologických postupů, ale
v ovlivňování lidí a že v našich
poměrech, za existence společenského vlastnictví
jsou pouze pověřenci lidu, že lid je právě
tím rozhodujícím správcem, hospodářem.
Realizace řady kritických připomínek
lidí je přece ku prospěchu naší
společné věci. Proto nesmí vedoucí
pracovníci litovat námahy k tomu, aby udělali
vše pro jejich uplatnění. Prostě řečeno,
jednou z nejdůležitějších povinností
vedoucích hospodářských pracovníků
je, aby vytvářeli podmínky pro uplatnění
dobrých nápadů, pro aktivní účast
lidí, pro rozvoj jejich iniciativy. Nová opatření
v řízení vytvářejí pro
takovou praxi větší prostor. A co je důležité,
orientují iniciativu potřebným směrem
- ke kvalitativním hlediskům, ke zvyšování
kvality výroby, k úsporám a vyššímu
zhodnocování surovin, materiálů a
energií.
Posuzujeme-li z těchto hledisek účinnost
vstřícného plánování,
které bylo nově zavedeno, nemůžeme být
vůbec spokojeni. Kladné příklady jeho
využívání jsou dosud spíše
ojedinělé a ve svém celku zatím nepřinášejí
výsledky, které jsme očekávali. Vytyčená
cesta je ovšem správná. Co se nepodařilo
dnes, to je třeba zlepšit zítra a plánovací
praxe od shora až dolů k tomu musí všestranně
vytvářet předpoklady.
Znovu zdůrazňuji, že opatření
dosud realizovaná v soustavě řízení
považujeme za počátek našeho úsilí
o přechod k intenzifikaci hospodářství,
k vyšší efektivnosti a výkonnosti. Zdokonalování
soustavy řízení není jen jeden z řady
problémů. Jde o nezastupitelný nástroj
pro zvládnutí problémů dalšího
rozvoje, které nás čekají v 80. letech,
nástroj, který je třeba v konkrétní
řídící práci plně využívat,
stále jej zdokonalovat a zvyšovat jeho účinnost.
V tomto směru ústřední orgány
připravují příslušné návrhy
k posouzení.
Soudružky a soudruzi poslanci,
v legislativní činnosti se vláda především
zaměřila na promítnutí zásad
Souboru opatření do právního řádu.
Šlo zejména o práce na zákonech regulujících
hospodářské vztahy a práce na finančních
zákonech, které v souladu s přestavbou velkoobchodních
cen, provedenou k 1. lednu letošního roku, zdokonalí
a zjednoduší soustavu odvodů a daní
organizací. Tyto předpisy by zároveň
měly napomáhat k řešení některých
otázek racionálního uspořádání
výrobně technické základny a náležité
kvality veškeré hospodářské činnosti.
Zároveň jsme věnovali pozornost úrovni
resortních obecně závazných předpisů.
Představují 4/5 našeho právního
řádu a podstatně ovliňují jeho
kvalitu. Pokračujeme v odstraňování
zastaralých a překonaných právních
úprav. Konkrétním výsledkem této
práce je již řada zrušených nebo
zjednodušených předpisů zejména
v oblasti regulace finančních vztahů i hospodářských
vztahů se zahraničím.
Postupně zavádíme pořádek i
do interních předpisů, směrnic a instrukcí
jednotlivých ministerstev. Zde jde o dlouhodobější
proces, který vyžaduje hodně práce,
ale zejména více odpovědného a promyšleného
přístupu.
A to jsou úkoly, kterým členové vlády
musí věnovat více pozornosti než dosud.
V rámci legislativní činnosti byly také
upraveny zásady novely hospodářského
zákoníku a zákona o hospodářské
arbitráži. Projednaly je výbory obou sněmoven
Federálního shromáždění
i výbory národních rad. Ceníme si
řady připomínek a doporučení
k těmto závažným materiálům
a využijeme jich při jejich dopracování.
Odpovídající pozornost věnujem též
politické a právní analýze pracovního
zákonodárství. Předmětem rozboru
jsou zvláště otázky potřebné
stabilizace pracovních sil, účelného
rozmísťování pracovníků,
zvýšení odpovědnosti za kvalitu práce
i úpravy učebního poměru v souvislosti
s přestavbou výchovy mládeže pro dělnická
povolání. Zkoumají se i další
náměty na novelizaci pracovního kodexu. V
součinnosti s příslušnými odborovými
orgány i poslanci zákonodárných sborů
je třeba tuto složitou práci včas dokončit.
Výbory obou sněmoven Federálního shromáždění
projednaly v minulém období zásady novelizace
občanského práva hmotného a procesního.
Podle nich se v současné době připravuje
paragrafované znění zákonných
úprav se záměrem dále posílit
sociální a právní jistoty občanů.
Při těchto pracích bylo vzato v úvahu
více než tisíc podnětů a připomínek
organizací Národní fronty i jednotlivých
občanů.
Rozbor trestního zákonodárství, na
němž se rovněž pracuje, bude podkladem
pro novely trestně právních předpisů.
Naším záměrem přitom je zesílit
zejména postih kriminality a zjednodušit postup orgánů
činných v trestním řízení
všude tam, kde jsou pro to konkrétní podmínky.
Vláda zabezpečuje i další právní
úpravy, které by reagovaly na některé
potřeby, nově vznikající s rozvojem
výrobních sil a společenských vztahů.
Jde především o rozšíření
působnosti a pravomocí národních výborů,
dále o zlepšení sociálního zabezpečení
a nemocenského pojištění včetně
další dodatkové dovolené pracujících
v hornictví, o právní úpravu problematiky
související s provozem jaderných elektráren
a také o předpisy týkající
se pozemních komunikací a veterinární
péče.
Očekáváme, že v této rozsáhlé
práci bude mít vláda tak jako dosud účinnou
pomoc a podporu Federálního shromáždění
a jeho orgánů.
Mezi závažné úkoly vytyčené
XVI. sjezdem KSČ bezesporu patří další
zkvalitňování činnosti a rozšiřování
pravomoci národních výborů.
Vykonaly až dosud nemalý kus práce, mají
značný podíl na celospolečenském
rozvoji. Přičinily se o zvelebení měst
a obcí, zasloužily se o spokojenost občanů
zejména budováním řady zařízení,
které jim bezprostředně slouží.
Oceňujeme také jejich trvalou péči
o mladou generaci, zlepšování životního
prostředí, o účelné využívání
volného času.
V součinnosti s vládami obou republik jsme provedli
rozbor činnosti národních výborů
a jejich působnosti. Brali jsme v úvahu, že
postupem doby se udála řada změn, proběhl
rozsáhlý integrační proces v družstevní
zemědělské velkovýrobě, došlo
ke sloučení malých obcí a jsou budovány
obce střediskové, kde jsou soustřeďovány
činnosti i organizovány služby a budována
nákladnější zařízení,
určená pro uplatnění širších
zájmů a potřeb našich pracujících.
V širokém měřítku se uskutečňuje
výstavba sídlišť v průmyslových
a městských aglomeracích, podstatně
se rozšířila síť organizací
a zařízení, které národní
výbory řídí. Spolu s tím též
vzrostly nároky občanů v oblasti kultury,
služeb, zdravotní a sociální péče.
K tomu přistupují i další problémy
městských komplexů, zejména zabezpečování
hromadné dopravy, péče o zásobování,
starost o občanskou vybavenost, otázky hospodaření
s bytovým fondem, jeho modernizace a rekonstrukce.