Jsou k tomuto návrhu dotazy nebo připomínky?
Nejsou.
Prosím poslance Sněmovny národů o
hlasování.
Kdo z nich souhlasí s návrhem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Není.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Návrh na zvolení poslance Zoltána Sidó
do ústavně právního výboru
a mandátového a imunitního výboru
Sněmovny národů byl schválen jednomyslně.
Soudružky a soudruzi, přistoupíme nyní
k projednání
Prosím předsedu federální vlády
s. Lubomíra Štrougala, aby se ujal slova.
Předseda vlády ČSSR L. Štrougal:
Vážený soudruhu generální tajemníku
ÚV KSČ a prezidente Československé
socialistické republiky, vážený soudruhu
předsedo Federálního shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté!
Uplynuly tři čtvrti roku od doby, kdy Federální
shromáždění ČSSR ve smyslu článku
69 ústavního zákona o československé
federaci projednalo programové prohlášení
federální vlády a vyslovilo jí svoji
důvěru. Učinilo tak s vědomím,
že záměry vlády jsou v plném
souladu se závěry XVI. sjezdu KSČ, které
jednoznačně určují základní
úkoly dalšího rozvoje naší socialistické
společnosti.
Tento svůj program, zahrnující všechny
oblasti společenského života, se federální
vláda v těsné součinnosti s vládami
obou republik snaží důsledně krok za
krokem naplnit.
Děje se tak v nesnadných podmínkách.
Mnohé vnitřní problémy, zvláště
v ekonomické oblasti, naléhavá potřeba
měnit tendence hospodářského rozvoje,
vyžadují nové přístupy k realizaci
hospodářské politiky. Přitom je nutné
brát v úvahu i zhoršenou mezinárodní
situaci, ke které došlo v důsledku agresívní
politiky USA a jejich snahy nevybíravým nátlakem,
za pomoci politických a hospodářských
sankcí narušit jednotu socialistického společenství,
zvrátit vývoj, směřující
k plodné spolupráci mezi státy s rozdílným
společenským zřízením.
V duchu závěrů XVI. sjezdu a následujících
zasedání ÚV KSČ v říjnu
a prosinci minulého roku, byly otevřeně a
kriticky posouzeny otázky našeho národního
hospodářství a vytyčeny směry
jeho dalšího rozvoje.
S odvoláním na vládní prohlášení
z června minulého roku i na důležité
zákonodárné akty, které byly přijaty
k sedmé pětiletce i ke státnímu rozpočtu
na rok 1982, se mohu ve zprávě o činnosti
vlády soustředit na základní otázky
rozvoje hospodářství, společnosti
i mezinárodního postavení našeho státu.
Řízení národního hospodářství,
starost o růst jeho výkonnosti a efektivnosti, představuje
hlavní a nejdůležitější
obsah činnosti federální vlády. Všichni
v denním životě pociťujeme všechnu
tu složitost, která provází náš
současný ekonomický vývoj, problémy,
se kterými se potýkáme a které musíme
zvládat v úsilí o dosažení obratu
při realizaci hospodářské strategie
naší strany - převedení ekonomiky na
cestu intenzívního rozvoje.
Přitom je nutné si uvědomit, že pracujeme
nejen pod tlakem věcných problémů,
ale - což je neméně důležité
- i pod tlakem času. Proto s takovou ostrostí vystupuje
do popředí požadavek obratu v přístupech,
metodách práce, požadavek zkvalitnění
řídící práce, který
platí pro nás všechny, pro řídící
a technické kádry, pro výzkumnou základnu.
Loňský rok - první rok 7. pětiletky
- byl nesporně obtížný. Nedařilo
se nám všude stejně a ne vždy jsme dosáhli
záměrů plánu. Přesto však
nelze nevidět, že existují tendence k určitému
zlepšení. Mezi kladné jevy patří
skutečnost, že aktivum obchodní bilance s nesocialistickými
zeměmi bylo vyšší než jsme v plánu
předpokládali. Jistý krok jsme učinili
také ve snižování materiálových
nákladů v průmyslu, zvládli jsme i
přes určité napětí situaci
v zásobování národního hospodářství
palivy a energií. Plánované úspory
v této oblasti byly překročeny a dosáhly
téměř 2,5 mil. tun měrného
paliva. U ropných produktů k tomu přispěla
i cenová opatření, která se dotkla
i maloodběratelů. Podstatně zmírnila
spotřebu benzinu a přispěla v této
oblasti k plynulému zásobování. Předpokládané
úspory byly dosaženy i u kovů. Snížili
jsme rozsah zahajování nových staveb a zaznamenali
jsme částečné zlepšení
i v takových ukazatelích hospodaření,
jako je směnnost a využívání
základních fondů. Dílčí
výsledky přinesla i racionalizační
opatření v oblasti nevýrobní spotřeby
a správy.
Jestliže uvádím tyto kladné skutečnosti,
považuji současně za nutné říci,
že růst efektivnosti národního hospodářství
je pomalejší, než jsme předpokládali,
a neodpovídá záměrům plánu.
Průběh inovačních procesů i
zvyšování kvality výroby je stále
nepostačující, což negativně
působí na snižování celkových
nákladů a výrobní spotřeby
vůbec.
Souhrnné hospodářské výsledky
v loňském roce ovlivnila i nižší
úroda a i stavebnictví jako celek své úkoly
nesplnilo. To nezůstalo bez vlivu na růst národního
důchodu, jehož objem byl ve srovnání
se státním plánem nižší.
Základní úkoly plánu pro tento rok
jsou koncipovány tak, abychom s cílem udržet
životní úroveň lidu vytvářeli
předpoklady pro další posilování
vnější ekonomické rovnováhy,
abychom překonávali napětí hmotných
vztahů v některých oblastech, zejména
v palivoenergetické bilanci, v kovech a krmivech, abychom
dosáhli výraznějších efektů
při zhodnocování a úspoře surovin,
paliv, energie a materiálů.
Nižší dynamika růstu průmyslové
výroby v letošním roce je vynucena reálnými
možnostmi jejího zabezpečení. Dosažení
plánované efektivnosti, podstatný vzestup
v kvalitativních ukazatelích výroby má
vytvořit předpoklady pro vyšší
tempa růstu ve zbývajících letech
pětiletky.
Letošní rok se musí stát nástupem
k tomu, aby naše ekonomika zvládla omezení
nebo v některých oblastech dokonce pokles absolutní
výše dodávek paliv a energie, surovin a materiálů,
jakož i omezený rozsah investování.
Naším společným úkolem je obrátit
tento takzvaně "nepříznivý fakt"
v trvalý prospěch naší společnosti.
Je třeba méně žehrat na tyto skutečnosti,
ale více a lépe organizovat jejich pozitivní
překonání. Nejsou objektivní důvody
pro to, abychom se s danými problémy nemohli úspěšně
vyrovnat, zejména, vezmeme-li v úvahu nejen mezinárodní
srovnání, ale i příklady našich
předních výrobců. A řešení
také nespočívá v tom, že chybějící
zdroje budeme ještě podrobněji centrálně
limitovat a více přerozdělovat než dosud.
Hlavní je dosáhnout výraznějšího
pokroku v jejich zhodnocování.
Nechceme neustále rozšiřovat rozsah nejrůznějších
omezení, a to jak ve výrobní sféře,
tak i v investicích a dovozech. Pochopitelně, určité
limity a hranice spotřeby zdrojů musí být
stanoveny. Přitom je třeba postupovat diferencovaně
v jednotlivých odvětvích a oborech. Další
nároky, které jsou i v souvislosti s plánem
na rok 1982 uplatňovány na použití zdrojů,
nejrůznější tlaky a nářky,
že to či ono nestačí pro zabezpečování
plánu, není ještě důvodem k tomu,
abychom věci měnili.
Jen si proveďme konkrétní rozbor, jak se hospodaří
s palivy, energií i s materiály v některých
vzorných podnicích a na jaké úrovni
se tam zhodnocují, jakých úspor tam dosahují
a naproti tomu jak jinde se nic neděje, nic nepřipravuje
ani nepromýšlí, co a kde ušetřit,
jak dosáhnout lepších výsledků.
To platí v průmyslové výrobě
i v nevýrobní sféře. Platí
to i pro zemědělství.
V plánu na letošní rok bereme v úvahu,
že máme k dispozici méně jadrných
krmiv, než tomu bylo v minulých letech. Ale podívejme
se, jak se s nimi hospodaří. Normy spotřeby
jsou - jak známo - jasně stanoveny. V některých
zemědělských závodech jsou i dodržovány,
ale jak druhé pololetí minulého, tak prvé
čtvrtletí letošního roku ukazuje, že
spotřeba jádra na jednotku produkce v celém
zemědělství je značně vyšší.
To pochopitelně vytváří tlak na centrální
zdroje, které jsou ovšem omezené. A nelze souhlasit
s praxí, kdy řídící zemědělské
orgány na všech úrovních měsíc
od měsíce žádají stále
větší dodávky krmiv pro ty, kteří
špatně hospodaří, aniž by řešili
příčiny neuspokojivého stavu.
Bohužel, takovéto praktiky při potvrzování
plánu na rok 1982 zaznamenáváme i v ostatních
oblastech výrobní sféry, kdy se vznášejí
požadavky na další suroviny, energii, materiály,
vyšší dovoz i investice.
Základní záměry plánu, kvalitativní
ukazatele je třeba soustavně v praktické
řídící práci prosazovat. Důležité
je, abychom ve stále širší míře
podporovali uplatňování kritérií
ekonomické efektivnosti aktivními přístupy,
které spočívají především
v podněcování růstu zdrojů
na bázi důsledně diferencovaného přístupu
k jednotlivým článkům řízení,
VHJ, podniků, JZD, pracovním kolektivům i
jednotlivcům.
A právě proto má letošní rok
takový význam. Proto musíme být a
budeme nesmlouvaví při hodnocení podílu
jednotlivých hospodářských organizací
a ministerstev na plnění úkolů státního
plánu. Proto mohou a musí být všestranně
zvýhodněni ti, kdo rychleji a účinněji
přizpůsobí své chování
potřebám a nutnosti hospodárného vynakládání
prostředků a dosáhnou nejlepších
hospodářských výsledků.
Rozhodujícím činitelem plnění
úkolů v letošním roce se musí
stát všestranné, efektivnější
zhodnocování všeho, co máme k dispozici.
To platí pro všechna odvětví výrobní
i nevýrobní sféry.
Při omezeném množství paliv, energie,
surovin a materiálů je nutno tím více
dbát o to, aby kvalita a struktura výroby plně
odpovídala požadavkům vnitřního
trhu a vývozu. Nemůžeme připustit, aby
se zdroje umrtvovaly v zásobách nebo výrobě,
o kterou není nikde zájem. Nemůžeme
si ani dovolit na takovou výrobu čerpat mzdové
prostředky, poněvadž bychom tím jenom
prohlubovali napětí na vnitřním trhu.
V řízení musíme prosazovat takové
přístupy, podle nichž vyšší
úroveň kvality práce, projevující
se v technické úrovni a v lepším zhodnocení
daných zdrojů, přinese vzestup podnikových
a osobních příjmů, úspory živé
práce a růst produktivity. Zkušenosti nás
přesvědčují, že to je cesta náročná
a že se neobejde bez konfliktu. Avšak efektivní
rozvoj vyžaduje oceňovat skutečné zásluhy
těch lepších a postihovat špatnou práci
zaostávajících.
Zcela odůvodněně přitom spoléháme
na převážnou většinu našich
pracujících, kteří chápou,
že je to v jejich zájmu, jsou hrdi na prestiž
svého podniku, naší země a jsou ochotni
vynaložit nezbytné úsilí k rozmnožení
našeho společného bohatství. Výsledkem
pak bude lepší uspokojování potřeb
společnosti, růst osobní spotřeby,
dostatek kvalitních a požadovaných výrobků
a služeb. Je známo, že začátkem
letošního roku jsme zvýšili maloobchodní
ceny masa a masných výrobků a některých
dalších druhů zboží. Tímto
krokem sledovala vláda potřebné usměrnění
poptávky i její regulaci. Po dvou měsících
je obtížné vyčerpávajícím
způsobem hodnotit účinnost těchto
opatření. Poměrně dobrá nabídka
je zvláště u kvalitnějších
druhů masa a masných výrobků. Jsme
si vědomi, že úprava cen může napomoci
k lepšímu uspokojování spotřebitelů,
ale rozhodující je množství a kvalita
produkce, náklady, za které vyrábíme.
A to platí i o potravinách.
Při zvládání plánovaných
úkolů letošního roku musíme prosadit,
aby vedoucí pracovníci k zabezpečování
efektivnosti ekonomiky přistupovali skutečně
novým způsobem, hledali nové přístupy
v odkrývání rezerv.
Všeobecným východiskem není jen růst
množství produkce, ale především
zvýšení její kvality v nejširším
pojetí - kvality zahrnující technickou úroveň,
jakost, estetické vlastnosti, dodací podmínky,
a tedy komplexní charakteristiku dobré práce
tak, jak ji požaduje náš vnitřní
trh i zahraniční odběratelé. A jde
také o to, nevyrábět za jakoukoliv cenu,
ale za přijatelné a konkurenceschopné společenské
náklady a být schopni dodávat takovou produkci
v potřebném množství a sortimentu.
Prostě řečeno - hlavní pozornost je
třeba soustředit na kvalitativní úroveň
produkce. Je sice pravda, že podíl špičkových
a dobrých výrobků i v loňském
roce zaznamenal určitý vzestup - jen za I. pololetí
minulého roku se zvýšil o 19 % - ale přesto
se stále setkáváme s jevy, které nemůžeme
přehlížet. Na každém pracovišti
a hlavně ve štábech řídících
pracovníků je třeba konkrétně
rozebrat, jaké výhody jednotlivcům i kolektivům
přinese reálně dosažitelné kvalitativní
zlepšení výroby. A sem především
zaměřit řídící činnost
a rozvoj pracovní iniciativy.
V plánech podniků a VHJ na tento rok jsou zakotvena
opatření, která reagují také
na využití umrtvených prostředků,
neodůvodněně vysokých zásob,
což pochopitelně nepříznivě ovlivnilo
hospodářské výsledky řady organizací
v uplynulém roce. Východisko je třeba spatřovat
i v nezbytném přizpůsobení se dané
poptávce vnitřního i zahraničního
trhu. Proto tak naléhavě vyvstává
požadavek strukturálních změn i potřebných
inovací.
Stále je třeba zabývat se tím rozhodujícím
- úrovní, obsahem i formami řízení
našeho národního hospodářství.
Objektivně a ve všech souvislostech je třeba
hodnotit účinnost řídící
práce včetně nových opatření,
která v této oblasti byla uplatněna.
Z rozboru vyplývá, že otázkám
růstu efektivnosti reprodukčního procesu
se věnuje větší pozornost a úsilí
než dříve. O tom svědčí
např. překročení plánu upravených
vlastních výkonů v loňském
roce o 0,9 % i jejich růst proti roku 1980 o 5,1 %. Podíl
materiálových nákladů na výkonech
v ústředně řízených
hospodářských organizacích byl snížen
v uplynulém roce o 1,1 %. V uplynulém pětiletí
průměr tohoto snížení činil
jen 0,5 %. Pozitivní výsledky byly také dosaženy
v tvorbě zisku i ve vyšší rentabilitě
výrobních fondů. Rovněž fond
pracovní doby byl využíván lépe
než v roce 1980.