Úterý 15. prosince 1981

Objem rozpočtů národních výborů bude činit 95,1 mld Kčs, což je o 1,4 % méně než očekáváme letos. Přitom se však ponechává dostatečný prostor pro použití doplňkových zdrojů k rozvoji místní iniciativy, zejména v rámci akce "Z". Národní výbory a jejich rozpočty plní v naší společnosti významné politické a ekonomické funkce. Uspokojování potřeb společenské spotřeby obyvatelstva se ve velké míře realizuje právě prostřednictvím rozpočtů národních výborů. Avšak i zde, tak jako v celé ekonomice, musíme vyžadovat, aby finanční prostředky byly využity účelně a hospodárně.

Soudružky a soudruzi, těžiště úsilí o vysokou efektivnost a hospodárnost, k němuž dalo nové podněty 4. a 5. zasedání ÚV KSČ, je v oblasti hospodářských organizací. Plnění úkolů jejich finančních plánů rozhodne o plynulém financování potřeb ekonomiky a o vyrovnaném finančním hospodaření celého státu. Náročnost plnění těchto úkolů vyplývá též z toho, že v některých odvětvích průmyslu vzniká i ve financích nová situace v důsledku snížení objemu výroby a výkonů.

O to více narůstá potřeba výraznějšího zlepšení ve využívání všech činitelů ekonomického rozvoje, především intenzívních. To znamená na jednotku daného množství surovin, paliv, energie a materiálů, na korunu výrobních fondů a na pracovníka vyrobit více, s nižšími náklady a tudíž s vyšší rentabilitou. Výraznější obrat ve zhodnocovacím procesu není možný bez zlepšení řídících procesů, bez využití možností, které dává soustava řízení v oblasti hmotných podnětů. Tradičně významné místo přitom musí mít socialistické soutěžení vycházející z nových podmínek a potřeb, morální stimuly, využívání tradic, dovednosti a zkušenosti našich pracujících ku prospěchu celé společnosti.

Ve finančních plánech na příští rok počítáme s tím, že kladné saldo finančních zdrojů a potřeb ve státních hospodářských organizacích dosáhne 63 mld Kčs. Zvýšení kladného rozdílu oproti letošnímu roku o 9,4 mld Kčs, tj. o 17 %, vyjadřuje zvýšený finanční přínos státních hospodářských organizací pro zabezpečení ostatních společenských potřeb, zejména ve sféře společenské spotřeby.

Přitom však ve srovnání s předchozími lety zabezpečení tohoto úkolu se bude lišit od dřívějších tendencí. Bude totiž nutno tvorbu finančních zdrojů, byť rostou pomaleji, dosáhnout při snížených výdajích na investice a pří výrazném zpomalení přírůstku zásob.

Zisk státních hospodářských organizací dosáhne v příštím roce částky téměř 95 mld Kčs, což je srovnatelně o 2 % více než letos. Přes tuto nižší dynamiku bude dosažení plánovaného zisku patřit ke klíčovým místům realizace finančních plánů. V minulé pětiletce byl přírůstek zisku vytvářen zhruba z poloviny snížených nákladů a z poloviny růstem výkonů. V příštím roce však každá koruna zisku navíc musí být ve skutečnosti vytvořena převážně ze snížení nákladů. Od toho také budou záviset možnosti dotovat fondy rozvoje, fondy kulturních a sociálních potřeb a další fondy. Proto na úkol snížit náklady o 0,21 % nemůžeme pohlížet jen počtářským pohledem, ale vidět tento úkol v celkových ekonomických souvislostech. Jeho splnění je podmíněna i utlumením části zvýšení cen pohonných hmot a palivoenergetických zdrojů v nákladech podniků. Na podporu lepšího hospodaření s palivy a energií se zavedou dodatkové odvody za překračování stanovených limitů spotřeby.

Vysoce náročný úkol stojí před organizacemi v zabezpečení plánovaného přírůstku zásob. Tento přírůstek, který v letošním roce bude neúměrně vysoký - téměř 12 mld Kčs - má být v příštím roce snížen na 2,5 mld Kčs. Přitom v průmyslu a stavebnictví mají zásoby v podstatě zůstat na existující úrovni a doba jejich obratu se má zrychlit o 8 desetin dne. Využití nadměrných, dříve nahromaděných zásob není jednoduchou záležitostí a již několik let se nám nedaří této nesporné rezervy využít. Proto je třeba všude provést rozbor stavu zásob, vytřídit nepotřebné zásoby a zejména mobilizovat disponibilní zásoby k plnění výrobních úkolů. Vedle dalších vnitropodnikových opatření, zejména normování zásob, má pro vývoj zásob rozhodující význam proporcionalita dodavatelskoodběratelských vztahů, pružnost, rychlost a spolehlivost dodávek, vyjasnění a stabilizace výrobních úkolů, k čemuž musí směřovat opatření podniková i centrální.

Pokles investiční činnosti by měl vytvořit předpoklady pro řešení vleklých nedostatků v této oblasti, zejména aby se urychlilo dokončování rozestavěných akcí a jejich uvádění do provozu. Stále ještě máme velkou rozptýlenost stavebních kapacit téměř na 30 tis., stavbách. Proto plán na příští rok počítá, že objem rozpočtových nákladů zahájených staveb bude o 15 % nižší než letos a o 45 % nižší než v roce 1980. Do popředí se dostává především lepší využívání stávajících kapacit a jejich modernizace místo dosavadní příliš jednostranné orientace na novou výstavbu.

To vše nepochybně staví každou korunu, vynakládanou na investice, do jiné polohy. Její vynaložení musí být na straně jedné co nejvíce spojeno s exportním efektem, s posílením vnitřního trhu, s konkrétní úsporou paliv, surovin a materiálů na jednotku výroby. Na straně druhé její získání musí být maximálně zajištěno tvorbou vlastních zdrojů, což opět souvisí s efektivností a kvalitou práce. Čím dříve si tyto skutečnosti každý řídící pracovník uvědomí a bude podle nich jednat, tím bude lépe jak pro podnik, tak i pro celou společnost.

Záměry zakotvené ve finančních plánech hospodářských organizací odrážejí kvalitativní změny, kterými prochází v současné době naše ekonomika. Ke změnám podmínek hospodářského vývoje nemůžeme však přistupovat jednostranně, jako by všechny podmínky rozvoje byly stále složitější a horší, jako by všechny tyto změny byly nezávislé na naší činnosti. Máme velké rezervy ve využívání potenciálních faktorů růstu efektivnosti, máme i značné možnosti aktivněji a pružněji reagovat na rychle se měnící celosvětové i domácí podniky hospodářského života. Záleží na umu, iniciativě a podnikavosti pracovníků na všech stupních řízení, na jejich odbornosti a schopnosti správně rozhodnout, svá rozhodnutí opírat o spolehlivé ekonomické kalkulace a přijímat řešení výhodná z hlediska celé společnosti.

Strategie zvyšování efektivnosti vyžaduje dosáhnout výraznějšího obratu na těch úsecích, které jsou rozhodující pro růst efektivnosti a kde zatím nemůžeme být spokojeni s dosaženými výsledky. Je to především důsledná orientace na snížení materiálové a energetické náročnosti výroby opírající se o cílevědomě prováděné strukturální změny ve výrobě, zrychlení a zvýšení účinnosti vědeckotechnického rozvoje, což by také mělo vytvořit pevnější základnu pro růst efektivnosti vnějších ekonomických vztahů.

Počítáme s tím, že v příštím roce vzroste obrat zahraničního obchodu rychleji než výroba. Vývoz do socialistických zemí se má zvýšit o 10 % a do nesocialistických zemí o 7,5 %. Aby se snížila dovozní náročnost naší ekonomiky, začnou se uplatňovat podstatně přísnější opatření a hlediska při regulaci dovozních potřeb.

Relativně vysoká závislost naší ekonomiky na zahraničním obchodu, spolu s procesy, které dnes probíhají ve světové ekonomice, zesílily vzájemnou podmíněnost zvýšení úrovně celkové efektivnosti národního hospodářství s efektivností zahraničního obchodu. Tento vztah podmíněnosti platí i pro rovnovážnost ekonomického vývoje, což je zvlášť aktuální v situaci, kdy usilujeme o postupnou obnovu rovnováhy vnějších ekonomických vztahů. Nedostatečnou úroveň efektivnosti vývozu musíme kompenzovat větším objemem vývozu nebo krácením dovozu. V obou těchto případech pak má ekonomika méně zdrojů k vnitřnímu užití.

Platí to i pro rok 1982, kdy lze očekávat další zhoršení cenových relací vývozu a dovozu. Na tomto vývoji se podílí zejména značný rozdíl mezi rychlejším růstem cen surovin, které převážně dovážíme a pomalejším růstem cen hotových výrobků, které především vyvážíme. To je však jen jedna stránka věci. Druhou stránkou je, že se musíme velmi vážně zabývat otázkou, proč v řadě případů dosahujeme při vývozu nižších cen, než odpovídá světovému průměru, proč v některých výrobcích nemáme potřebnou konkurenční schopnost. Z analýzy postavení na světových trzích, zejména z úrovně dosahovaných cen, je třeba v každé organizaci vyvodit potřebné závěry a opatření ke zlepšení kvality, technickoekonomické úrovně našich výrobků i obchodní činnosti v zahraničí.

Důležitým předpokladem zabezpečení takovéhoto vývoje je rozšiřování a prohlubování socialistické ekonomické integrace, všestranný rozvoj spolupráce se Sovětským svazem a dalšími socialistickými zeměmi. Společné řešení řady životně důležitých ekonomických problémů, především zajištění a využití zdrojů paliv, energie a surovin, dohody o kooperaci, specializaci, o společném řešení otázek vědeckotechnického rozvoje, to vše vytváří předpoklady pro úspory společenské práce každého účastníka této spolupráce.

Dnes více než dříve platí, že vytyčené cíle a úkoly v růstu efektivnosti a v dosahování světové úrovně musí být zabezpečeny rozvojem vědy a techniky. Je to celosvětový trend. Věda a technika je hlavním zdrojem kvalitativního rozvoje výrobních sil a společenské produktivity práce. Rozsah prostředků vynakládaných na tuto činnost naší společnosti byl vždy značný, relativně srovnatelný, ne-li větší, než v mnohých průmyslově vyspělých státech. V příštím roce to bude 17,4 mld Kčs neinvestičních výdajů, z čehož připadne na státní rozpočet 6,7 mld Kčs. Tyto prostředky by měly v předstihu zabezpečovat vysokou úroveň a kvalitu našich výrobků a jejich efektivní výrobu, výrazně přispět k řešení současných úkolů hospodářství. Také zde však bude třeba více koncentrovat duševní kapacitu i finanční prostředky zejména na ty úseky, které rozhodují o našem efektivním zapojení do mezinárodní dělby práce. I pro vědu a techniku platí, že její společenskou účelnost potvrzují konečné výsledky projevující se konkrétním přínosem pro společnost.

Toto hodnotící kritérium musíme stále více využívat i v ostatních oblastech, především k hodnocení úrovně a účinnosti řídící práce. Růst složitosti ekonomických podmínek, ekonomických vztahů i náročnosti úkolů klade stále větší požadavky na řízení, na přímou organizátorskou a řídící činnost. Metody a formy řízení musí odpovídat potřebám přechodu k intenzívnímu hospodářskému rozvoji. Je třeba říci, že se nám ještě všude nepodařilo překonat ekonomické myšlení z předchozích období, kdy se do popředí pozornosti stavěly daleko více kvantitativní než kvalitativní stránky rozvoje, kdy se kladly požadavky na celospolečenské zdroje a méně se sledovala linie jejich efektivního využití a návratnosti.

V letošním roce se začal v praxi realizovat Soubor opatření ke zdokonalení plánovitého řízení národního hospodářství. Do života vstoupila řada nových prvků plánovitého řízení, jejichž hlavním cílem je vytvořit podmínky pro zvýšení výkonnosti a efektivnosti hospodářství a pro zvýšení účinnosti řídící práce.

K realizaci Souboru opatření bylo vyvinuto značné úsilí. Přesto, že rok je krátká doba pro celkové hodnocení jeho účinnosti, je již dnes možno říci, že některé prvky zdokonalené soustavy řízení začaly působit a nezůstávají bez vlivu na hospodaření VHJ a podniků - projevují se v odkrývání nedostatků a rozporů, které se často po řadu let opomíjely a promítají se nyní postupně i do zdrojů hmotné zainteresovanosti. Tento proces znamená začátek kvalitativní změny v přístupech k řešení problémů. Přesto se však nelze dosud se stupněm zvládnutí a využívání nových zásad v ekonomické praxi spokojit.

Daleko intenzívněji je třeba využívat a rozvíjet chozrasčot ke zvyšování efektivnosti a kvality. Zejména je třeba plněji rozvinout chozrasčotní hospodaření celých VHJ, účinně propracovat a realizovat režimy řízení uvnitř VHJ, podniků a závodů spolu s uplatňováním vnitropodnikového chozrasčotu. Současně bude třeba více spojovat zainteresovanost kolektivů a jednotlivců s konkrétními výsledky hospodaření. To se neobejde bez kvalitních norem, bez normativů, jako konkrétních měřítek dosažených výsledků. Přitom chozrasčot není jen věcí ekonomických a výrobních útvarů, ale stále více i útvarů předvýrobních, technických, zásobovacích a odbytových.

Tak jako začínají působit stimulační prvky Souboru opatření, začínají působit i některé finanční sankce, jako např. sankce za neplnění termínů výstavby, za překračování rozpočtových cen, za neuvádění strojů z dovozu do provozu ve stanovených termínech a další. Hlavní smysl sankcí není trestat, ale s příslušnými dopady do hmotné zainteresovanosti vyvolat taková jednání, takové činy, které povedou k odstranění příčin nízké efektivnosti a veškeré nehospodárnosti.

V souladu s principy Souboru opatření se v příštím roce dále zvyšuje zainteresovanost VHJ a podniků na dosažení dobrých výsledků hospodaření. Jestliže splní podmínky, které jsou stanoveny pro tvorbu fondů hmotné stimulace, pak se příděly těmto fondům v příštím roce zvýší z letošních 23 mld Kčs na 24,4 mld Kčs. Tímto více než 6% zvýšením prostředků určených pro fond kulturních a sociálních potřeb, fond odměn, fond rozvoje a pro fond hmotné stimulace vývozu se zesiluje zájem na zvýšení efektivnosti, na dosažení plánovaného zisku, nákladů, na efektivním vývozu, na růstu produktivity práce a na dalších důležitých úkolech v oblasti efektivnosti. Projeví se to jednak zvýšeným působením hmotné zainteresovanosti, jednak růstem podílu vlastních prostředků organizací na financování jejich rozvojových potřeb. Například se zvyšuje podíl zisku na krytí investic financovaných z fondu rozvoje z letošních 31 % na 37 %.

Důležitým prvkem Souboru opatření, který podněcuje iniciativu pracujících v souladu se záměry státního plánu a státního rozpočtu, je vstřícné plánování. Organizace, které si do svých hospodářských plánů pro příští rok stanoví náročnější úkoly než vyplývá z rozpisu plánu schváleného vládou, budou zvýhodněny, a to zejména za lepší kvalitativní výsledky.

Mimořádně významným krokem ke zdokonalení hospodářského mechanismu jsou zásady zdokonalení soustavy plánovitého řízení v zemědělství, které projednalo 4. zasedání ÚV KSČ a které vstupují v platnost od příštího roku. V komplexu přijatých opatření patří důležité místo úpravám nákupních cen rostlinných a živočišných výrobků, prémií za přírůstek tržeb za zemědělskou produkci a ostatním ekonomickým nástrojům. Ve vazbě na celkovou kvantifikaci potřeb a zdrojů vyplývajících z úpravy ekonomických nástrojů jsou ve státním rozpočtu rezervovány prostředky na posílení zemědělství v celkové výši 2,9 mld Kčs.

Naše dosavadní poznatky i zjištění kontrolních orgánů ukazují, že na řadě úseků naší ekonomiky stále dochází k porušování důležitého principu socialistického hospodaření - principu hospodárnosti. Musíme proto vystupňovat boj proti nehospodárnosti, spojovat ho s důsledným prosazováním principů Souboru opatření, s bojem za zvýšení úrovně řízení. Nehospodárnost má mnoho forem projevu: plýtvání finančními a materiálovými prostředky, prosazování osobních a místních zájmů na účet celospolečenských prostředků, zbytečná okázalost, lhostejný poměr k ničení národního majetku - to jsou jen některé příklady zjevnějších forem nehospodárnosti. Patří sem však i neracionální způsob organizace při zajišťování různých činností, zbytečné mezičlánky, nedobré rozmístění pracovníků apod. Společným rysem všech projevů nehospodárnosti je koneckonců i to, že je ochuzena společnost jako celek, že prostředky, které by mohly sloužit k jejímu rozvíjení a prospěchu, se zmaří a tím i práce vynaložená na jejich tvorbu.

V zájmu upevnění režimu hospodárnosti přijala vláda řadu opatření, která již přinesla některé dílčí pozitivní výsledky. Např. v roce 1981 jsou v orgánech státní správy počty pracovníků o 5 % nižší proti roku 1979. Počty pracovníků byly sníženy i v dalších rozpočtových organizacích. Byla přijata opatření ke zhospodárnění služebního autoprovozu, která přinesla úspory benzínu, aut i snížení počtu řidičů z povolání. Omezily se výdaje na propagační a reprezentační účely a další neproduktivní výdaje.

Posílení hospodárnosti však nelze chápat jako jednorázový akt nebo kampaň, která se vždy za několik let opakuje. Úspěch může přinést jedině systematický přístup, dlouhodobější koncepce každoročně důsledně realizována. V tomto duchu byl vypracován Program hospodárnosti v 7. pětiletce, který schválila vláda.

Na základě organizačních a racionalizačních opatření vedoucích ke snížení rozsahu řídících a administrativních prací má dojít v letech 1982 - 1985 k dalšímu diferencovanému snížení počtu pracovníků na úseku řízení a správy, a to v zásadě mezi 10 - 20 %, v souhrnu zhruba o 60 - 70 tis. pracovníků. Cesty k zabezpečení tohoto úkolu je třeba spatřovat ve snížení rozsahu administrativních prací, v odstranění zbytečných mezičlánků, v racionalizací pracovních postupů, v likvidaci duplicitních činností apod.

Stanovené úkoly budou podpořeny hmotnou stimulací, aby z části ušetřených mzdových prostředků byly lépe odměněni ti, kteří jsou v práci příkladem jiným a kteří odvádějí společnosti více.

Všechna tato opatření musí přispět k tomu, aby administrativa pracovala s větší výkonností, kvalitněji a hospodárněji. Plnou podporu je třeba dát těm řídícím pracovníkům, kteří s vysokou politickou angažovaností a s odbornou zdatností svou řídící činností zvládají stále náročnější úkoly.

Další opatření jsou přijímána ke zhospodárnění služebního autoprovozu. Jde o to, dosáhnout na základě racionálního využívání autoparku v letech 1982 - 1985 dalšího snížení počtu služebních osobních automobilů podle konkrétních podmínek jednotlivých odvětví, a to o 10 až 30 % proti úrovni roku 1981, snížení spotřeby benzínu a celkového zhospodárnění autoprovozu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP