Oblast neproduktivních nákladů bude nadále
limitována a hospodaření zpřísňováno,
ať již jde o cestovné, různé odměny
mimo pracovní poměr, pořádání
velkého počtu konferencí a porad nebo o jiné
neproduktivní výdaje, včetně výdajů
do zahraničí.
Program zvyšování hospodárnosti je programem
otevřeným, který bude postupně doplňován
o poznatky stranických, odborových a dalších
společenských organizací, o zkušenosti
poslanců, o poznatky z prováděných
kontrol a revizí. Přijatá opatření
budou soustavně kontrolována, a také Federální
shromáždění bude jednou ročně
informováno o celkovém postupu tohoto programu.
Soudružky a soudruzi poslanci, zabezpečení
vysokého standardu životní úrovně,
kterého jsme dosáhli, je v současných
ekonomických podmínkách vysoce náročným
úkolem, a to tím spíše, že přechod
k intenzívnímu hospodářskému
rozvoji probíhá pomalu a strategie zvyšování
efektivnosti nepřináší dosud očekávané
výsledky. Přitom souvislost těchto oblastí
s možnostmi uspokojování potřeb životní
úrovně je zřejmá a byla mnohokrát
zdůrazněna. Reálným základem
rozšířené reprodukce všeho, co
se vztahuje k životní úrovni, může
být jen dobře fungující a efektivně
a proporcionálně se rozvíjející
ekonomika. Základním úkolem naší
hospodářské politiky je zachovat poměrně
vysokou životní úroveň obyvatelstva
a podle vytvořených možností ji dále
zkvalitňovat. K tomu se v příštím
roce zaměří plánovaný růst
mezd, které se mají zvýšit o 1,9 %,
maloobchodní obrat, který má stoupnout o
2,8 %, i růst společenské spotřeby.
Plánujeme rovněž zvýšení
úspor a oběživa u obyvatelstva o 12 mld Kčs.
Za důležitou součást finanční
rovnováhy považujeme rovnováhu na vnitřním
trhu tak, aby peněžní příjmy
obyvatelstva nacházely odpovídající
nabídku zboží a služeb nejen v celkovém
objemu, ale stále více i v kvalitě a žádoucím
sortimentu.
Prostředky, které směřují do
oblasti životní úrovně obyvatelstva,
nemohou překračovat naše faktické ekonomické
možnosti a při nízkém přírůstku
tvorby hmotných a finančních zdrojů
jsou i možnosti výdajů rozpočtů
na tyto účely omezené.
Celkový objem výdajů na společenské
služby a činnosti pro obyvatelstvo dosáhne
v příštím roce částky
přes 151 mld Kčs, z čehož na investice
připadá přes 16 mld Kčs a na neinvestiční
výdaje téměř 135 mld Kčs. Ve
srovnání s letošním rokem se neinvestiční
výdaje zvyšují o 2,2 %, tj. téměř
o 3 mld Kčs. Tento nižší plánovaný
přírůstek - ve srovnání s letošním
rokem i s průměrem v letech 6. pětiletky,
který činil 5,1 % - je odrazem nižšího
přírůstku zdrojů státního
rozpočtu. To si zároveň vyžadovalo diferencovaně
přistupovat ke stanovení objemu výdajů
pro jednotlivá odvětví společenské
spotřeby a i pro jednotlivé druhy výdajů.
Výdaje na sociální zabezpečení,
které představují jednu z nejdůležitějších
forem zajišťování sociálních
jistot, se zvýší v souladu s předpokládaným
demografickým vývojem. Pro zdravotnictví,
školství a kulturu jsou ve státním rozpočtu
zabezpečeny mzdové prostředky v souladu se
státním plánem. Materiálové
výdaje se v zásadě uvažují na
úrovni letošních očekávaných
výsledků. V souhrnu je tedy kladen vyšší
důraz než v předchozích letech na hospodárné
využívání přidělených
hmotných i finančních prostředků.
Na sociální zabezpečení bude v příštím
roce vynaloženo přes 74 mld Kčs, to je téměř
čtvrtina všech rozpočtových prostředků.
Zvýšení výdajů do této
oblasti o 2,8 %, tj. o 2 mld Kčs, je zhruba na úrovni
průměru minulých let. Z uvedené celkové
částky připadá přes 45 mld
Kčs na důchodové zabezpečení,
téměř 24 mld Kčs na nemocenské
pojištění pracovníků a z prostředků
rozpočtů národních výborů
ve výši téměř 5 mld Kčs
je převážná část určena
na nemocenské zabezpečení družstevníků
a na sociální péčí. Zvýšení
výdajů na důchody o 1,4 mld Kčs souvisí
se zvýšením počtu vyplácených
důchodů a zejména průměrné
výše důchodu. U nově přiznávaných
důchodů to představuje v průměru
zvýšení z 1406 Kčs měsíčně
letos na 1 470 Kčs v příštím
roce. Na nemocenské dávky počítáme
s částkou 6,5 mld Kčs a na přídavky
na děti 12,5 mld Kčs. Kromě těchto
výdajů počítáme v rozpočtu
s částkou 540 mil. Kčs na státní
příspěvek k půjčkám
mladým manželům.
Na školství bude v roce 1982 vynaloženo 22,6
mld Kčs neinvestičních výdajů
a na zdravotnictví 21,2 mld Kčs. Znamená
to zvýšení výdajů na školství
o 1,2 % a na zdravotnictví o 2,4 %. Přitom se ve
zdravotnictví počítá se zvýšením
výdajů na léky o 300 mil. Kčs, tj.
o 6 %, takže celkové výdaje na léky
a speciální zdravotnický materiál
dosáhnou 5,3 mld Kčs.
Hospodárněji je třeba postupovat i v celé
oblasti kultury. Objem neinvestičních prostředků
státního rozpočtu zde činí
3,6 mld Kčs. Na rekonstrukci a dostavbu Národního
divadla v Praze počítáme ve státním
rozpočtu s účelovými prostředky
ve výši 450 mil. Kčs pro příští
rok.
Celková účast státního rozpočtu
na financování bytové výstavby a bytového
hospodářství bude činit 22,3 mld Kčs,
tj. asi tolik jako letos. V této částce jsou
zahrnuty investiční výdaje na bytovou výstavbu
ve výši 12,2 mld Kčs, státní
příspěvky na družstevní a individuální
výstavbu ve výši 4 mld Kčs, úhrada
podílů v družstevní stabilizační
výstavbě ve výši 560 mil. Kčs
a další výdaje.
Tyto údaje, které jsem uvedl, zdaleka nevyčerpávají
všechna opatření, jimiž socialistický
stát zabezpečuje životní úroveň
obyvatelstva; např. dotace na městskou hromadnou
dopravu dosáhnou v příštím roce
2,6 mld Kčs, je intervenována řada maloobchodních
cen, významné finanční příspěvky
směřují do školního a závodního
stravování.
Soudružky a soudruzi, při naplňování
závěrů XVI. sjezdu KSČ v ekonomické
a sociální oblasti řešíme řadu
závažných problémů. Můžeme
se přitom opřít o mohutný ekonomický
potenciál naší země, o vysokou vyspělost
našeho lidu, o spolupráci v rámci RVHP. Na
ztížené podmínky ekonomického
rozvoje v roce 1982 i dalších letech musíme
odpovědět především zintenzívněním
úsilí ve všech oblastech k dosažení
vyšší efektivnosti, hospodárnosti a kvality
práce, k dosažení zásadního obratu
v úrovni a účinnosti řízení.
Potvrdilo se to i při projednávání
návrhu státního rozpočtu a jeho jednotlivých
kapitol v orgánech Federálního shromáždění.
Dovolte mi, abych poděkoval všem poslancům
za jejich angažovaný přístup a snahu
přispět k aktivnímu řešení
úkolů stojících před naší
ekonomikou.
Závěrem bych chtěl ještě uvést,
že čísla předloženého státního
rozpočtu budou převedena na nové velkoobchodní
ceny, které vstoupí v platnost od 1. ledna příštího
roku a jejichž cílem je zreálnit hodnotové
vztahy, aby více působily na zvyšování
efektivnosti. Přepočet státního rozpočtu
bude proveden tak, aby byla zachována jeho rovnováha
a zabezpečeny úkoly stanovené jednotlivým
odvětvím. Jménem vlády navrhuji, aby
Federální shromáždění
schválilo návrh zákona o státním
rozpočtu čs. federace na rok 1982. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji ministru financí
ČSSR Lérovi. Jednotlivé kapitoly rozpočtu
projednaly příslušné výbory sněmoven.
Vládní návrh zákona pak projednaly
na společné schůzi výbory pro plán
a rozpočet a výbory ústavně právní
za účasti delegovaných zástupců
ostatních příslušných výborů.
Společným zpravodajem výborů Sněmovny
lidu je poslanec Belko. Prosím ho, aby se ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Belko: Vážený súdruh predseda
Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky, súdruhovia poslanci, vážení
hostia, návrh štátneho rozpočtu federácie
na rok 1982 bol prerokovaný v príslušných
výboroch podľa schválených zásad
predsedníctiev snemovní. Výbory najprv posudzovali
pridelené rozpočtové kapitoly ústredných
orgánov štátnej správy a organizácií
napojených na ich rozpočet. V nadväznosti na
to bol štátny rozpočet prerokovaný na
spoločnej schôdzi ústavnoprávnych výborov
a výborov pre plán a rozpočet za účasti
delegovaných poslancov z ostatných výborov
ako celok, vrátane jeho integrujúcej úlohy
voči štátnym rozpočtom oboch republík.
Zároveň hol prerokovaný návrh rozpočtového
zákona, ktorým je tento rozpočet podľa
ústavného zákona o čs. federácii
Federálnym zhromaždením schvaľovaný.
Dovoľte mi, aby som vás oboznámil s výsledkami
prerokúvania rozpočtových kapitol ústredných
orgánov federácie v jednotlivých výboroch
snemovní.
Z prerokúvania vyplynulo, že ústredné
orgány po XVI. zjazde KSČ sa plne orientovali na
riešenie úloh zameraných na aktuálne
ekonomické otázky a na riešenie súvisiacich
problémov, ktoré pre nich vyplývajú
- zo záverov zjazdu. Výbory mali takto možnosť
bližšie sa zoznámiť predovšetkým
s tým, ako boli tieto závery rozpracované
do rámcového programu realizácie v činnosti
ústredných orgánov. Mohli najmä posudzovať
čo z tohto programu bolo za obdobie pôsobenia pravidiel
Súboru opatrení prijaté k zdokonaleniu spôsobu
riadenia a čo bolo konkretizované do plánu
hlavných úloh a ich rozpočtového zabezpečenia
v duchu smerníc k plánu na rok 1982, v jeho kvalitatívne
nových podmienkach.
Z vytýčených úloh ústredných
orgánov a ich organizácií vyplynulo, že
tieto orgány podľa svojho výrobného
alebo nevýrobného zamerania, kladú si za
cieľ v budúcom roku zamerať sa hlavne na kvalitatívne
zabezpečenie hmotných a finančných
úloh a na dodržanie rozhodujúcich zámerov
vytýčených v požiadavkách štátnej
hospodárskej politiky.
V tejto nadväznosti sa budú orientovať najmä
na mobilizáciu významných intenzifikačných
faktorov celej našej ekonomiky v podmienkach obmedzených
materiálových a energetických zdrojov a na
vytváranie predpokladov trvalejšieho rastu efektívnosti
a kvality práce orgánov a nimi riadených
organizácií. K zabezpečeniu týchto
cieľov sa sústredia hlavne na kľúčové
problémy a na úzke miesta rôznych ekonomických
potrieb, ktoré vyžadujú urýchlené
riešenie alebo - zvýšenú pozornosť.
Predovšetkým sa zamerajú na urýchľovanie
tempa plnenia programu racionalizácie spotreby palív
a energie a na racionálnejšie hospodárenie
s pohonnými hmotami. Budú pokračovať
v štrukturálnych zmenách výrobných
programov, zameraných na znižovanie výroby
energeticky a materiálovo náročných
odborov, ale aj na posilnenie odborov, ktorých produkcia
bude poskytovať možnosť zvýšeného
vývozu, ako významnej podmienky vyrovnaného
vývoja platobnej bilancie. Stanovené ekonomické
nástroje, ako aj rôzne limity a záväzné
ukazovatele budú podľa svojich zámerov účelnejšie
a dôslednejšie využívať pri presadzovaní
potrebného efektu a hospodárnosti vo výrobnej
a nevýrobnej spotrebe. Zamerajú sa na lepšie
hospodárenie s výrobnými a nevýrobnými
zásobami, na spevňovanie spotrebných noriem
a aktivizáciu potenciálnych ekonomických
rezerv.
V súlade s prijatými politicko-hospodárskymi
závermi kladú tieto orgány potrebný
dôraz na využívanie svojich výrobných
a nevýrobných kapacít a na preferovanie akcií
zameraných na zvyšovanie výkonnosti a úspornosti,
predovšetkým v oblasti energetických zdrojov.
Prednostne hudú zabezpečovať aj prioritu plánu
rozvoja vedy a techniky.
Žiadúcu pozornosť budú venovať dosiahnutiu
účinnejšieho hodnotiaceho a kontrolného
systému, vrátane zabezpečenia postupného
plnenia vytýčených úloh "Hlavnými
smermi hospodárskeho a sociálneho rozvoja do roku
1985". Budú zabezpečovať hodnotenie pôsobenia
sústavy plánovitého riadenia v kľúčových
oblastiach ich pracovnej sféry a upevňovania zmluvnej
a finančnej disciplíny a rozhodnejšie odstraňovať
slabé miesta v ich činnosti.
V programoch činnosti sú obsiahnuté opatrenia
k prehĺbeniu riadiacej a organizátorskej práce
v ich hlavných oblastiach pôsobenia. Tieto sú
orientované aj na zníženie prácnosti,
zjednodušenie administratívneho a správneho
systému, vrátane ďalších etáp
mechanizácie rôznych prác, unifikáciu
strojného vybavenia a rozšírenie využívania
výpočtovej techniky. Ich systemizačné
opatrenia boli všade dodržané a úsporný
trend administratívno-technického aparátu
by mal naďalej pokračovať.
Z hľadiska obsahovej a kvalitatívnej stránky
kapitol treba uviesť, že skladba a rozsah rozpočtových
príjmov sa v mnohom opiera o dosiahnuté výsledky
v posledných rokoch, v snahe o vylepšenie finančných
vzťahov k štátnemu rozpočtu, pričom
sa vychádza z analýzy možnosti zvýšeného
plánovania týchto príjmov. Príjmy
zodpovedajú stanoveným zákonným a
iným predpokladom a plánovaným kvalitatívnym
požiadavkám hospodárskej činnosti príslušných
organizácií.
Skladba a rozsah investičných a neinvestičných
výdavkov v rozpočtových kapitolách
vychádza z postavenia a úlohy ústredného
orgánu a zodpovedá zákonným ustanoveniam,
pričom rešpektuje prijaté opatrenia reštriktívnej
povahy. Príslušné orgány sa zaväzujú
dbať v ich duchu o optimálne vynakladanie prostriedkov,
menovite dodržanie všetkých limitovaných
položiek, pričom dôsledok zvýšených
cien pohonných hmôt, vykurovacej nafty a mazacích
olejov utlumia požadovanými úsporami v nákladoch.
V plánovaných nákladoch sú pritom
brané do úvahy tiež ciele obsiahnuté
v prijatých programoch komplexnej starostlivosti o pracujúcich,
predovšetkým v oblasti zlepšovania pracovných
a životných podmienok.
Súdružky, súdruhovia poslanci, prerokúvanie
rozpočtových kapitol vo výboroch tiež
ukázalo na niektoré špecifické, čiastkové
problémy v zaistení potrieb ústredných
orgánov. V období spracovávania kapitol sa
tieto problémy týkali napr. reálnosti úvah
o cenovom vývoji v zahraničí, požiadavkách
na finančné zabezpečenie niektorých
úloh plánovaného rozvoja vedy a techniky,
požiadaviek týkajúcich sa počtu pracovníkov
a hlavne oblastí dodávateľskoodberateľských
vzťahov a materiálneho a kapacitného zabezpečenia
plánovaných zámerov.
Rokovaním na zodpovedajúcej úrovni bol prijatý
spôsob riešenia týchto jednotlivých problémov
a rizík.
Treba však dodať, že plnenie investičných
zámerov, vrátane opráv, bude naďalej,
najmä za značného sklzu stavebných prác
z tohto roku ohrozené, pokiaľ by zotrvávali
prekážky tkvejúce v nedostatku kapacít
dodávateľa, alebo subdodávateľa požadovaných
prác.
Rovnako nepriaznivá je skutočnosť, že
pre nedostatok potrebných kapacít sa nezlepšia
ani dodávky niektorých nedostatkových druhov
tovaru pre vnútorný obchod, ako napr. batérií
a monočlánkov a pod. Pozornosť si vyžadujú
pochopiteľne i iné prípady kapacitne obmedzených
možností v zaistení dodávok, akými
sa ukazujú napr. dodávky pre niektoré potreby
realizácie vedeckotechnického rozvoja, alebo dlhé
až päťročné dodávky prostriedkov
požiarnej techniky.
Výbory v rámci kontrolnej činnosti posudzovali
tiež ako sa využívajú odporúčania
výborov, ktoré boli príslušným
ústredným orgánom adresované pri prerokúvaní
rozpočtovej kapitoly na rok 1981. Všetky výbory
vzali s uspokojením na vedomie, že odporúčania
boli rešpektované a námety a pripomienky boli
využité. Vychádzajúc z tejto praxe a
pozitívnych poznatkov v tejto oblasti, niektoré
výbory pri posudzovaní rozpočtových
kapitol i pre rok 1982 odporučili ústredným
orgánom, na ktorý úsek resp. činnosť
považujú za potrebné sa zamerať.
Tak napr. zahraničné výbory vo svojom odporúčaní
poukázali na potrebu hľadania nenáročnej,
avšak účinnej formy aktívnej propagácie
našej mierovej politiky a na potrebu mimoriadnej starostlivosti
kádrovej prípravy pracovníkov pre zahraničné
služby.
Výbory pre plán a rozpočet odporučili
Štátnej plánovacej komisii dôsledne zakladať
podmienky efektívneho ekonomického vývoja
v náročne stanovených, ale reálnych
ukazovateľoch plánu a na jeho výrazné
zameranie na najdôležitejšie potreby hospodárskeho
a sociálneho rozvoja. V prípade nutných zásahov
do tohto rozvoja pružne reagovať na zmenené podmienky
a zásadne riešiť súvisiace problémy
s cieľom minimalizovať ich nepriaznivý účinok.
- Štátnej banke československej odporučili,
aby dôsledne uplatňovala diferencované úrokové
sadzby pri prekračovaní plánovanej výšky
zásob a aby aktívne pôsobila na skvalitňovanie
ich štruktúry u dodávateľov a vo vnútornom
obchode. Federálnemu ministerstvu financií, aby
naďalej zabezpečovalo zvýšenie hospodárnosti,
v rôznych oblastiach výrobnej a nevýrobnej
sféry. Zároveň, aby vhodnými formami
pôsobilo na znižovanie finančnej administratívy
a komplikovanej kontroly. Výboru ľudovej kontroly
ČSSR bolo odporúčané venovať
zvýšenú pozornosť uplatňovaniu
a pôsobeniu ekonomických nástrojov, resp.
stimulačných funkcií v oblasti dodávateľsko-odberateľských
vzťahov a dôsledne uplatňovať všetky
opatrenia prijaté k zdokonaleniu kontrolného systému
v národnom hospodárstve a v štátnej
správe. Federálnemu cenovému úradu,
aby posúdil uskutočňovanie cenových
opatrení takým spôsobom, ktorý by verejnosť
pripravoval na potrebu úprav a obmedzoval šírenie
nežiadúcich a nepravdivých správ.