Soudružky a soudruzi poslanci, v tomto měsíci
se uskutečnila dvě zasedání - v Bukurešti
se sešel počátkem prosince výbor ministrů
zahraničních věcí členských
států Varšavské smlouvy a v Bruselu
minulý týden zasedaly orgány NATO. Jak je
patrné z přijatých dokumentů, hlas
míru, který zazněl v Bukurešti, konstruktivní
návrhy našich zemí na řešení
palčivých problémů současné
mezinárodní situace, nenašel, bohužel,
patřičnou odezvu v Bruselu, kde byla dána
přednost zamlčování socialistické
iniciativy před vlastní veřejností.
Zasedání v Bukurešti zaměřilo
pozornost na dva klíčové problémy
- na jednání o omezení zbrojení a
o odzbrojení a na průběh madridské
schůzky zástupců účastnických
států Konference o bezpečnosti a spolupráci
v Evropě.
Vzhledem k situaci bylo znovu zdůrazněno, že
nemáme jinou strategickou doktrínu než obrannou,
nemáme v úmyslu budovat potenciál prvního
jaderného úderu, neusilujeme o vojenskou převahu
a předložili jsme současně souhrnné
konstruktivní návrhy k překonání
stagnace v jednání o zamezení zbrojení
a o odzbrojení na všech příslušných
mezinárodních fórech.
Bukurešťské zasedání dále
zdůraznilo z hlediska míru v Evropě nutnost
aktivizace vídeňských jednání
o vzájemném snížení stavu ozbrojených
sil, vytvoření bezatomových pásem
v různých částech evropského
kontinentu a význam úspěšného
zakončení madridské schůzky. Pro ozdravění
situace je zejména důležité svolání
konference o vojenském uvolnění a odzbrojení
v Evropě, projednání a schválení
opatření ke zpevnění důvěry
a bezpečnosti a na zmírnění nebezpečí
vojenské konfrontace na našem kontinentu.
Každý, kdo usiluje o Evropu v míru a spolehlivé
bezpečnosti, musí klást rozhodný odpor
snahám o zvyšování napětí
a narušování celoevropské spolupráce.
Pozornost světa se v těchto dnech soustřeďuje
na situaci v Polské lidové republice. Životní
zájmy polského národa a jeho významný
podíl na mírové politice si vyžádaly
rozhodná opatření, jejichž jediným
smyslem je odrazit útoky kontrarevolučních
sil na socialistické základy Polska, stabilizovat
a konzolidovat poměry a překonat minulé nedostatky,
které oslabovaly socialistickou výstavbu.
Národy Evropy a veškeré lidstvo zná
dobře pevnost, obětavost a mírumilovnost
politiky sovětského lidu a velkého člověka
boje za mír a lidskost Leonida Iljiče Brežněva.
Vždyť on, spolu s lidem své slavné a tolik
zkoušené sovětské země prožil
a hluboce procítil zápas a triumfy budování
i obrany socialismu, stejně jako lidské utrpení,
které způsobuje válka. Ve světle toho
vidíme také cestu soudruha Brežněva
do Německé spolkové republiky, aby tam v
jednání s jejími představiteli přispěl
k upevnění evropského a světového
míru.
V celé historii lidstva avantgarda pokroku přinášela
vždy největší oběti, ale byli to
oni, bojovníci za mír a lidskost a ne kandidáti
světovlády, kdo byli nakonec vítězi.
Pesimismus a rezignace - to by byla cesta k porážce.
Sovětský svaz, socialistické společenství
spolu s progresívními mírovými silami
světa dokáží, že plány nejagresívnějších
představitelů imperialismu a jejich pomahačů
proti existenci lidstva se neprosadí.
K tomu chceme, soudružky a soudruzi poslanci, přispět
celou mírovou silou své země, dobrou prací
a uvědomělou jednotou československého
lidu.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Erbanovi,
který byl posledním z písemně přihlášených
řečníků. Hlásí se ještě
někdo o slovo? (Nikdo.) Není tomu tak.
Prohlašuji tedy rozpravu za skončenou.
Přeje si slovo místopředseda vlády
ČSSR s. Potáč? (Ano.) Prosím.
Místopředseda vlády ČSSR a předseda
SPK S. Potác: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, závažnost projednávané
otázky a široká, bohatá rozprava zřejmě
vyžaduje, abych řekl ještě několik
slov.
Rozprava vyjádřila iniciativu a velký význam,
který přikládají poslanci Federálního
shromáždění národohospodářským
otázkám, národnímu hospodářství,
problémům dalšího hospodářského
a sociálního rozvoje v obtížných
současných podmínkách, ve složité
mezinárodní politické situaci. Z vystoupení
zpravodajů a poslanců získala vláda,
Státní plánovací komise, ministerstva
a další státní a hospodářské
orgány mnoho podnětů, námětů,
doporučení i upozornění na závažné
národohospodářské problémy,
na mnohé možnosti a rezervy, které jsou, a
existují v řadě oblastí národního
hospodářství.
Dostali jsme doporučení k postupu, jak zabezpečovat
zákon o 7. pětiletce, jeho základní
cíle a úkoly tak, aby byl úspěšně
splněn, což je základní podmínkou
úspěšného naplňování
Hlavních směrů hospodářského
a sociálního rozvoje Československé
socialistické republiky na léta 1981 - 1985. Chtěl
bych ujistit poslance Federálního shromáždění,
že jich plně využijeme.
Dovolte mi, abych poděkoval poslancům za aktivní
vystoupení, za podporu zákona o 7. pětiletém
plánu a za doporučení k jeho schválení.
Děkuji.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhovi Potáčovi.
Přejí si slovo společní zpravodajové?
(Ano.) Prosím poslankyni Vojtekovou.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně M. Vojteková: V rozprave neodzneli
nijaké návrhy ani pripomienky, ktoré by si
vyžiadali zmeny v návrhu zákona o 7. päťročnom
pláne hospodárskeho a sociálneho rozvoja
ČSSR. Rozprava dokreslila a potvrdila obsah jednotlivých
ustanovení a dokreslila hlavne podmienky, s ktorými
je nutné počítať pri jeho budúcej
realizácii. Preto odporúčam Snemovni národov
schváliť návrh zákona v predloženom
znení.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Vojtekové.
Prosím poslance Hůlu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
A. Hůla: Všichni poslanci, kteří
vystupovali v rozpravě, návrh zákona doporučovali
k přijetí. V rozpravě bylo konstatováno,
že návrh zákona a 7. pětiletém
plánu je předkládán v souladu s usnesením
XVI. sjezdu Komunistické strany Československa,
který stanovil základní cíle hospodářské
a sociální politiky pro období 7. pětiletky.
Úkoly obsažené v 7. pětiletém
plánu musí být dále konkretizovány.
Za podrobné rozpracování a zabezpečení
konkrétních opatření musí nést
vysokou odpovědnost Státní plánovací
komise a resortní orgány. Za jejich kvalifikované
a diferencované prosazení do podniků a organizací
musí nést mnohem vyšší odpovědnost
než dosud všechny výrobně hospodářské
jednotky. Za jejich splnění pak my všichni,
občané naší republiky, především
za důsledné prosazení vyšších
úspor spotřeby paliv a energie a kovů, za
vysoké využívání vědeckotechnického
potenciálu, za uplatňování vyšších
forem řídící a organizátorské
práce, prostě za další úspěšný
rozvoj naší socialistické společnosti.
Děkuji.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Hůlovi.
Soudružky a soudruzi poslanci, nyní přistoupíme
k hlasování o předloženém vládním
návrhu zákona o 7. pětiletém plánu.
V této chvíli je v zasedací síni přítomno
169 poslanců Sněmovny lidu a ve Sněmovně
národů 56 poslanců zvolených v České
socialistické republice a 59 zvolených ve Slovenské
socialistické republice. Obě sněmovny jsou
tedy usnášení schopné. Připomínám,
že pro hlasování platí podle čl.
42 odst. 2 písm. b) zákaz majorizace. Ve Sněmovně
národů tedy budou hlasovat odděleně
poslanci zvolení v České socialistické
republice a ve Slovenské socialistické republice.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona o 7.
pětiletém plánu podle doporučení
společného zpravodaje? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Není.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené v České socialistické
republice.
Kdo souhlasí s návrhem zákona? (Hlasuje se.)
Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Není.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
A nyní prosím poslance zvolené ve Slovenské
socialistické republice.
Kdo souhlasí s návrhem zákona? (Hlasuje se.)
Děkuji.
Je někdo proti? (Není.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
I Sněmovna národů přijala zákon
jednomyslně.
Vzhledem k souhlasným usnesením obou sněmoven
mohu tedy vyhlásit, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon o státním plánu rozvoje národního
hospodářství Československé
socialistické republiky na léta 1981 až 1985
(zákon o sedmém pětiletém plánu).
Dále projednáme, soudružky a soudruzi,
Vládní návrh zákona zdůvodní
ministr financí ČSSR soudruh Leopold Lér.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, návrh státního rozpočtu
na rok 1982, který vláda předkládá
Federálnímu shromáždění,
je vypracován v souladu se závěry XVI. sjezdu
KSČ, se zákonem o 7. pětiletém plánu
a navazuje na úkoly státního plánu
na rok 1982. Konkrétní postup pro zvládání
našich hospodářských úkolů
i problémů určují závěry
4. a 5. zasedání ústředního
výboru KSČ. Stručně vyjádřeno
slovy s. Husáka, musíme problémy kritičtěji
analyzovat, účinněji řešit, přijaté
závěry důsledněji uvádět
do života a kontrolovat jejich plnění. Plně
to platí i pro státní rozpočet jako
významný nástroj naší hospodářské
politiky.
Letošní očekávané výsledky
hospodaření ukazují, že strategickou
linii růstu efektivnosti a zvyšování
kvality se daří uplatňovat pouze zčásti,
jen na některých úsecích naší
ekonomiky. Patří k nim především
pozitivní tendence ve vývoji materiálových
nákladů a některých neproduktivních
výdajů. Je zřejmé, že této
otázce se začíná věnovat více
pozornosti než dříve a že k tomu vytváří
účinnější impulsy i cílevědomé
zaměření soustavy řízení
na kvalitativní stránku reprodukčního
procesu.
Ke zlepšení letos dojde rovněž v bilanci
zahraničního obchodu. Jsme si však vědomi,
že je to z větší části ovlivněno
přísnější regulací dovozu
než zvýšením vývozní aktivity.
Nemůžeme však být spokojeni, že na
řadě úseků se nedaří
zvyšovat v potřebném rozsahu výkonnost
naší ekonomiky a že zde nedosáhneme plánovaných
úkolů a záměrů. Tvorba hmotných
i finančních zdrojů v hlavních odvětvích
bude proti plánu nižší a ve srovnání
s předchozími lety se zpomalí i dynamika
rozvoje národního hospodářství.
Očekává se nesplnění plánu
investic v objemu i ve struktuře a nebude splněn
plán uvádění kapacit do provozu. V
některých odvětvích národního
hospodářství se nesplní plánované
náklady a zpomalí se i obrátka zásob,
ačkoliv se počítalo s jejím zrychlením.
Situaci ztěžuje i nižší úroda
v zemědělství.
Těm úsekům, kde se letos nesplní úkoly,
musíme věnovat mimořádnou pozornost
při hodnocení a uzavírání ročních
výsledků hospodaření výrobních
hospodářských jednotek a podniků a
postupovat zde podstatně kritičtěji a důsledněji
než dříve. Zejména budeme požadovat,
aby na základě důkladného rozboru
příčin neplnění úkolů
byla přijata účinná opatření
k nápravě a aby vůči pracovníkům
odpovědným za neplnění úkolů
byly uplatněny příslušné hmotné
postihy. Musíme důsledně bojovat proti setrvačným
tendencím typickým pro období převážně
extenzívního rozvoje a zvýšit pružnost
reagování všech stupňů řízení
na rychle se měnící vnitřní
a vnější podmínky hospodářského
života.
V souladu s dlouhodobou orientací, která vyplývá
ze závěrů XVI. sjezdu naší strany,
zůstává i v roce 1982 hlavním cílem
finanční a rozpočtové politiky zvyšování
efektivnosti, upevňování hospodárnosti
a zlepšování kvality veškeré práce.
Rozvoj hospodářství však budeme zabezpečovat
při nižší úrovni palivo-energetických
zdrojů, při zhoršených podmínkách
zajišťování některých důležitých
druhů surovin, při výrazně nižších
přírůstcích počtu pracovníků,
při dalším zhoršování směnných
relací v zahraničním obchodě, pokračující
krizové situaci a ostré konkurenci na kapitalistických
trzích. I zde platí slova s. Husáka pronesená
na 4. zasedání ÚV KSČ: "Politický
a ekonomický vývoj ve světě se nezjednodušuje,
ale komplikuje. Podmínky pro nás nejsou a nebudou
lehčí, ale složitější".
Za té to situace je zvlášť důležitý
úkol zabezpečovat finanční rovnováhu.
Ve srovnání s posledními léty se snižuje
podíl zahraničních zdrojů na financování
potřeb našeho národního hospodářství,
což je spojeno s větší mobilizací
vnitřních zdrojů i omezením růstu
výdajů na investice a zpomalením neinvestičních
výdajů.
Platí to pro celé národní hospodářství
i pro každou organizaci.
Je to nejen ekonomická nutnost, ale i výraz rozvinutí
chozrasčotních vztahů a zdůraznění
zásady více si na vlastní rozvoj každého
podniku a organizace vydělat.
To nepochybně musí vést k lepšímu
využití každé vynakládané
koruny a koneckonců k větší pozornosti
měnovým a finančním otázkám.
Tyto aspekty se plně odrážejí ve státním
rozpočtu a ve finanční politice na příští
rok, která musí být přísnější
a důslednější jak vůči
výrobní, tak i nevýrobní sféře.
Těžiště řešení napětí
mezi zdroji a potřebami ekonomiky vidíme především
v aktivních opatřeních vedoucích ke
zvýšení efektivnosti, vývozní
schopnosti, k potřebným změnám struktury
hospodářství, zkrátka ke zvýšení
jeho celkové výkonnosti.
Celkový objem souhrnu státních rozpočtů
včetně rozpočtů národních
výborů bude v příštím
roce ve srovnatelných podmínkách vyšší
o 1,6 %, tj. o 4,6 mld Kčs více než očekáváme
letos a dosáhne částky 305,6 mld Kčs.
Struktura příjmů zůstává
v podstatě stejná jako v letošním roce
- 86 % tvoří příjmy od socialistických
organizací, 14 % představují daně
od obyvatelstva a poplatky.
Z rozpočtových výdajů připadá
20 % na dotace hospodářským organizacím,
44 % na neinvestiční výdaje na školství,
zdravotnictví, sociální zabezpečení
a další společenské služby a činnosti
pro obyvatelstvo, 26 % tvoří investiční
výdaje rozpočtové sféry a ostatní
neinvestiční výdaje na hospodářství
a rozvoj vědy a techniky. Na obranu, bezpečnost
a státní správu připadá 9,3
% rozpočtu.
V souvislosti s poklesem hmotného objemu investic v národním
hospodářství se snižují i celkové
výdaje státního rozpočtu na financování
investic, a to téměř o 4 %.
Růst neinvestičních výdajů
rozpočtu je značně omezený. V jejich
rámci např. zůstávají neinvestiční
dotace poskytnuté hospodářským organizacím
na úrovni roku 1981; přitom výdaje pro obyvatelstvo
se zvyšují o 2,2 % a výdaje na státní
správu budou o půl procenta nižší
než letos.
Příjmy federálního rozpočtu
dosáhnou v příštím roce částky
175,8 mld Kčs, což představuje zvýšení
o půl procenta. Z této částky je určeno
na financování federálně řízených
orgánů a organizací přes 61 mld Kčs.
Na dotace a subvence do státních rozpočtů
republiky připadá 114,6 mld Kčs, což
je o 2 % méně než letos. V tomto vývoji
se odráží nejen mobilizace vlastních
zdrojů rozpočtů republik, ale i zvýšený
tlak vnějších ekonomických vztahů
na státní rozpočet federace.