Středa 1. července 1981

Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi poslanci, budeme pokračovat v rozpravě. Slovo má poslanec Andrš, připraví se poslanec Huml.

Poslanec SN J. Andrš: Vážený soudruhu předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, předseda vlády Československé socialistické republiky s. Lubomír Štrougal ve svém vystoupení zdůraznil, že federální vláda pokládá za rozhodující oblast svého působení rozvoj národního hospodářství, péči o výrazný vzestup jeho výkonnosti a efektivnosti. Přitom rozvoj národního hospodářství a především jeho efektivnosti není zdaleka jen záležitostí rozvoje klíčových odvětví - palivoenergetické základny, strojírenství, vědy a techniky, ale je společnou věcí všech odvětví. Na dosahovaných výsledcích se budou podílet a ponesou svůj díl odpovědnosti také doprava a spoje.

Zejména nákladová doprava jako integrující činitel mezi těžbou, dovozem, výrobou a spotřebou plní rozsáhlé funkce, které prostupují celým ekonomickým životem společnosti při rozvoji národního hospodářství. Nutně porostou nároky na přepravu nákladů i osob. Hlavní směry hospodářského a sociálního rozvoje Československé socialistické republiky na léta 1981-1985 považují za hlavní úkol celé dopravní soustavy včasné, plynulé, kvalitní a efektivní zajišťování přepravních potřeb národního hospodářství a obyvatelstva se zvýšením přepravy zboží o 7 až 9 % a se zvýrazněním podílu a úlohy železniční dopravy.

To jistě není úkol malý, když uvážíme, že jenom na minulý rok ukládal státní prováděcí plán přepravit všemi obory dopravy přes 1 miliardu 511 miliónů tun.

Po železnici se především uskutečňuje přeprava pevných paliv, rudy, kovového odpadu a zboží určeného pro vývoz. Zejména přírůstek těžby pevných paliv se nutně promítne do přepravy. Je třeba zajistit pravidelnost a plynulost plnění přepravy paliv z rozhodujících revírů - Severočeského, Západočeského a Ostravskokarvinského.

Práci železniční dopravy ovlivňovaly v průběhu šesté pětiletky dva hlavní faktory. Na jedné straně vyčerpanost kapacit, stav technické základny železnic, situace v dodávkách náhradních dílů a příslušenství, nedostatek pracovních sil a potřebných rezerv v překládkových kapacitách, na druhé straně pak nedostatečné vybavení přepravců pro hromadnou nakládku.

Zvýšit kvalitu nákladové železniční dopravy znamená soustředit pozornost na odstraňování nedostatků, které dosud přetrvávají, ať již půjde o opravy a rekonstrukce tratí, dodávky kolejových vozidel nebo náhradních dílů. S tím souvisí i závažná otázka poškozování nákladních vagónů. I když se jejich počet v závěrečném období 6. pětiletky snížil, přesto jejich vysoký stav nepříznivě ovlivňuje přepravní kapacity. Přepravci musí učinit taková opatření, aby k poškozování vagónu nedocházelo. Každá takto zmařená nebo zdržená nakládková příležitost znamená ztrátu pro celé národní hospodářství.

Domnívám se, že bychom se měli i my, poslanci, spolu s výbory lidové kontroly podívat, jak se chovají přepravci v našich volebních obvodech. Zhoršený oběh vagónů zapříčiňuje i překračování správkové normy nákladních vozů v opravárenských zařízeních. I zde je nutno zlepšit řídící a organizátorskou práci a důsledně uplatňovat Soubor opatření.

Ke zvýšení kvality a efektivnosti nákladové dopravy nepochybně velkou měrou přispěje rozvíjení progresívních přepravních systémů, zejména paletizace a kontejnerová doprava. To platí nejen o železniční, ale i o vodní a silniční přepravě.

Vodní doprava, která se významně účastní při přepravě energetického uhlí, přesto, že splnila plán roku 1980 na 102,5 %, nesplnila předpoklady šesté pětiletky, především z důvodů menších dodávek plavidel a jeřábové techniky. Hlavním úkolem pro celé příští období při zlepšování kvality vodní dopravy je zajištění její komplexní vybavenosti potřebnou technikou.

Dalším významným činitelem v nákladové dopravě je silniční automobilová doprava, ať již veřejná, ČSAD nebo závodová. Zvýšení kvality tohoto dopravního systému se musí soustředit na racionalizační opatření a technickou vybavenost, vytěžování automobilů při jízdě oběma směry, zlepšování technického stavu vozidel a vyšší využívání přívěsů a návěsů.

Při vytěžování nákladních automobilů se jednoznačně ukazuje, že lepší výsledky jsou ve veřejné dopravě, tj. v ČSAD než v závodové dopravě, kde stále ještě jezdí zcela prázdná vozidla často na vzdálenost 200 až 300 kilometrů.

Znamená to důsledně zajišťovat úkoly stanovené Souborem opatření ke zvýšení efektivnosti závodové dopravy. Uvolnění řidiči ze závodové dopravy nepřešli, jak se předpokládalo, do veřejné dopravy, ale ztratili se v nenaplněných plánech práce jednotlivých organizací. Zajímalo by jistě mnohé z nás, jak to příslušné orgány budou řešit.

Velice důležitou funkci při plnění úkolů rozvoje národního hospodářství má osobní doprava. Především její kvalita a včasnost. Nedostatky v osobní dopravě, zejména při přepravě pracujících do zaměstnání a zpět mají přímý politický dopad.

Závažným problémem je značná nepravidelnost vlaků osobní dopravy a z toho vyplývající ztráty přípojů. Stav zpožďování vlaků osobní, zvláště rychlíkové dopravy se za poslední tři roky zhoršil. Má to úzkou návaznost na stav našich tratí, spolehlivost zařízení zabezpečovacích i trolejbusových a hlavně to souvisí s velkým počtem pomalých jízd na trati. Je nutné rovněž zlepšit kulturu cestování, informovanost cestujících a vnitřní čistotu a vybavenost vozů. Resort dopravy musí podstatně zvýšit kontrolní dohled na dodržování čistoty vozů i čistoty cestujících. To ovšem platí nejen o železniční osobní dopravě, ale stejně i o dopravě silniční autobusové i městské hromadné dopravě.

Je třeba lépe koordinovat dělbu přepravy osob mezi železnicí a ČSAD, a samozřejmě soustředit se na technickou i hygienickou vybavenost. Omezení časových ztrát při cestě do zaměstnání a zpět a spokojenost pracujících s úrovní a kulturností této dopravy je důležitým politickým úkolem.

Uvedenými náročnými úkoly se intenzívně zabývají také odpovědné orgány v našem Východočeském kraji. Například do roku 1985 má být postupně v návaznosti na potřeby kraje zvýšen podíl veřejné dopravy na celkových přepravních výkonech plánované silniční nákladní dopravy nejméně na 55 %. Chceme naplňovat zásady rozvoje systému vyhrazených přeprav s komplexní přepravní obsluhou podniků včetně sběrné služby a zajišťovat v nákladní dopravě i služby pro obyvatelstvo.

Zlepšení kvality má napomoci zřizování pravidelných linek nákladní dopravy, vedených po předem dohodnutých trasách podle jízdního řádu s tím, že ve směru pravidelných linek nebudou vytěžována vozidla závodové dopravy. Zvláštní péče bude věnována zajišťování přepravy osob na krátké a střední vzdálenosti, udržování jejich pravidelnosti i celkové kvalitě, zejména v dopravě do zaměstnání a škol. Ke zlepšení kvality osobní dopravy má přispět i vybudování centrálního autobusového nádraží v krajském městě.

Dalším činitelem významně ovlivňujícím rozvoj všech odvětví národního hospodářství, politickou práci i životní úroveň a spokojenost obyvatelstva, jsou spoje.

Úkoly stanovené resortu spojů v hlavních směrech hospodářského a sociálního rozvoje jsou orientovány na zkvalitnění služeb pro obyvatelstvo a socialistické organizace, na zvyšování pohotovosti služeb modernizací, obnovou a rozvojem technické základny telekomunikací, radiokomunikací a pošty.

V telekomunikacích je nutné odstranit řadu nedostatků, na něž si zejména v Praze účastníci telefonního provozu právem stěžují, neboť časté poruchy, malá slyšitelnost a nemožnost dosáhnout spojení nebo dlouhé čekání je stojí mnoho času a znesnadňují jim práci i život. V resortu spojů je třeba podstatně zkvalitnit služby účastníkům zejména v Praze a Bratislavě a dalších důležitých aglomeracích. Očekává se, že uvedením do provozu dalších sedmi tranzitních ústředen se podstatně zrychlý meziměstský telefonní provoz. Je také nutné zlepšit přepravu a doručování poštovních zásilek při současném zkrácení čekacích dob u peněžních přepážek. V Poštovní novinové službě se musí hlavní pozornost a úsilí jejich pracovníků orientovat na zvyšování odběru denního tisku a přitom důsledně zajišťovat jeho včasné a kvalitní dodání předplatitelům, odpovědně se zabývat nedostatky v distribuci tisku, důsledně dodržovat rozhodnutí o zrušení rezervací tisků ve stáncích PNS a dbát na řádné vyřizování stížností a připomínek občanů.

Dosáhnout plánovaných cílů v resortu spojů nebude možné bez širšího využití vědeckotechnického pokroku a zajištění efektivnosti při současném maximálním využití výsledků mezinárodní hospodářské a vědeckotechnické spolupráce se zeměmi RVHP a zejména se Sovětským s-vazem. Z tohoto hlediska bude účelné včas přehodnotit dynamiku rozvoje telefonizace tak, aby byla srovnatelná s dynamikou rozvoje evropských socialistických zemí. Splnění úkolů vyžaduje také výrazně zlepšit úroveň řídící a organizátorské práce u provozních organizací. Spoje jsou účinným prostředkem řízení národního hospodářství a zajišťování plynulosti výroby v průmyslu i zemědělství a jejich využívání mělo by se stát jednou z cest vedoucích k úsporám, efektivnosti, zvýšení produktivity práce a intenzifikací ekonomiky vůbec.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych v závěru svého vystoupení zaujal stanovisko k programovému prohlášení vlády Československé socialistické republiky jménem Klubu poslanců Československé strany lidové ve Federálním shromáždění. Chtěl bych ujistit vládu Československé socialistické republiky, že poslanci našeho klubu budou pro stanovené úkoly nejen hlasovat, ale že celá naše strana, všechny její organizace a všichni členové se budou podle svých možností snažit pomáhat vládě tyto úkoly také plnit. Vždyť nejsou zdaleka jenom záležitostí vlády, ale dotýkají se nás všech. Hlásíme se tím k dalšímu podílu na velkorysém programu budování rozvinuté socialistické společnosti a věříme, že tak nejlépe přispějeme ke spokojenému mírovému životu našeho lidu.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Andršovi, vystoupí poslanec Huml, připraví se poslanec Dočkal.

Poslanec SN A. Huml: Vážený soudruhu předsedo, vážené sou - družky a soudruzi poslanci, vážení hosté. Z programového prohlášení vlády Československé socialistické republiky, s kterým nás seznámil předseda vlády s. Štrougal vyplývá, že naše hospodářství udělalo další pokrok, ale současně z něho vyplývá, že jsou před námi dosti složité problémy, kterým se bude muset věnovat zvýšená pozornost nás všech, ať pracujeme na kterémkoliv úseku.

Pracovat efektivněji a kvalitněji, to je jeden z hlavních požadavků dne, který před celou naši společnost vytyčil XVI. sjezd Komunistické strany Československa. Jinak řečeno, jde o to řídit a organizovat výrobu i všechny další činnosti tak, aby výsledek hospodaření byl co nejlepší. Pokládám proto za zcela oprávněný požadavek, obsažený v programovém prohlášení vlády, nutnost důsledněji prosazovat růst intenzifikace naší ekonomiky. Je to úkol, který musíme velmi seriózně začít uvádět v život na všech našich úrovních hospodářské činnosti. Když jsem se nad tímto požadavkem zamýšlel, když jsem si kladl otázku, co pro to bude potřebné konkrétně udělat v mém volebním obvodě, v závodě VTŽ v Chomutově, kde pracuji, znovu jsem si uvědomil, že při řešení náročnějších ekonomických úkolů, které před naší společností stojí, musíme ještě více prohloubit účast pracujících na řízení výroby.

Já vím, někdy už to zní skoro jako fráze, když to říkáme, ale my všichni přece víme, že bez činorodé účasti lidí na plnění a překračování výrobních úkolů, bez závazkového hnutí a hnutí brigád socialistické práce, bez tvůrčí práce racionalizačních brigád bychom zdaleka nedosahovali takových výsledků.

A nejen to, vtahovat pracující do řídícího procesu znamená, že je vedeme k tomu, aby se neplýtvalo materiálem, surovinami, časem ani jinými hodnotami, aby se dodržoval technologický postup ve výrobě, protože to všechno má vliv na hodnotu výrobků, na jejich kvalitu a na konečný efekt práce. Když o těchto věcech jenom mluvíme, není to zdaleka tak přesvědčivé, jako když lidé jsou sami přímo "vtahováni" do procesu řízení, do rozhodování, když cítí skutečnou spoluodpovědnost za řešení výrobních, technologických a organizátorských problémů spojených s výrobou, spojených konec konců i s výsledným efektem naší společné práce.

Neustále si u nás v podniku lámeme hlavu, jak ještě více podnítit zájem pracujících o problémy dílny, závodu, podniku i celého národního hospodářství, jak prohloubit jejich účast na řízení, jak skloubit zájmy individuální, skupinové, se zájmy celé společnosti. Není na to vždy lehká odpověď.

Značnou měrou nám v tom pomáhají výrobní porady, které jsou jedním z rozhodujících nástrojů účasti pracujících na řízení. S jejich organizováním máme u nás v závodě poměrně dobré zkušenosti. Svoláváme je pravidelně a zásadně po pracovní době a řešíme na nich všechny závažnější otázky, které se týkají výrobních problémů.

Pro ilustraci, že nejde o zanedbatelné problémy, bych chtěl uvést některé příklady. Řešili jsme na nich problémy nekvalitní vsázky materiálu, který jsme dostáli z NHKG z Bohumína a z Plzně, důsledky, které pro náš závod mělo zpoždění investiční výstavby. Podařilo se nám prostřednictvím výrobních porad vyřešit i některé otázky spojené s přísunem materiálu, hledáme na nich cesty, které by vedly k dokonalejší organizaci práce, k racionálnímu využívání fondu pracovní doby, nemálo připomínek ze strany pracujících je i ke kvalitě a vhodnosti ochranných pracovních pomůcek, někdy i k zásobování, a to nejen u nás v kantýně, ale i v obchodech, k životnímu a pracovnímu prostředí. A ani takováto témata nemůžeme z výrobních porad vyloučit, protože ovlivňují pracovní aktivitu našich pracujících.

V I. čtvrtletí se v našem podniku konalo 570 porad, jichž se zúčastnilo bezmála 12 tisíc pracujících, kteří podali více než 730 připomínek. Tato čísla přesvědčivě dokumentují, že výrobní porady se u nás staly nerozlučnou součástí zapojování lidí do procesu řízení. Každé připomínce je věnována náležitá pozornost. Vedení závodu spolu se závodním výborem ROH hodnotí pravidelně úroveň výrobních porad a sleduje vyřizování připomínek. Že se péče o výrobní porady a připomínky na nich vznesené vyplácí, je zřejmé z toho, že našemu podniku se přes značné potíže s přísunem materiálu podařilo v loňském roce splnit plán a daří se nám plnit úkoly plánu i v letošním roce. Svou zásluhu na těchto pozitivních výsledcích mají nejen výrobní porady, kde se zájem pracujících soustřeďuje na řešení výrobních otázek, ale i rozvoj pracovní iniciativy. Podařilo se nám dobrou spoluprací mezi vedením závodu a odborovou organizací dobře připravit podmínky pro uzavírání socialistických závazků. Hlavní důraz při obsahovém zaměření soutěže byl kladen na zvyšování hospodárnosti na všech úsecích výroby, a to nejen v oblasti úspor paliv, energie, kovů, ale i v hospodaření s finančními prostředky.

Cenné jsou i závazky uzavřené na zvyšování výkonnosti v souladu se zvyšováním kvality výroby a celkové efektivnosti. Naší snahou je, aby soutěž pomáhala snižovat materiálovou a energetickou náročnost každého výrobku, abychom pomocí rozvoje pracovní iniciativy mohli plnit dodávky pro export v plánovaných termínech a v požadované kvalitě.

Když tu mluvím o pozitivních výsledcích soutěžení, mohlo by se někomu zdát, že jde u nás všechno hladce, že nemáme problémy. Ale to by byl omyl. I u nás by se našly příklady formálního přístupu k závazkovému hnutí. Ale rozhodně takovým tendencím čelíme, vysvětlujeme lidem, že přijímat závazky znamená dávat společnosti něco navíc, ne to, za co jsme normálně placeni. A co hlavně, na vedoucích řídících pracovnících požadujeme, aby pro soutěžení, pro rozvoj pracovní iniciativy vytvářeli potřebné podmínky a tím zabraňujeme, aby soutěž nebyla formální, aby byla směrována k hlavním úkolům a potřebám pracoviště, aby skutečně ovlivňovala kvalitu plnění plánovaných úkolů. V socialistické soutěži je u nás v závodě VTŽ Chomutov zapojeno více než 5 tisíc pracovníků, tj. asi 85 % všech zaměstnanců.

Tak jako v našem závodě, je rozvoji pracovní iniciativy a socialistickému soutěžení věnována pozornost ve všech závodech v mém volebním obvodu.

Okresní výbor Komunistické strany Československa spolu s okresní odborovou radou a okresním výborem Socialistického svazu mládeže vyhlásily socialistickou soutěž o putovní štít 7. pětiletky. Při stanovení cílů pro uskutečnění této soutěže se vycházelo ze "Souboru opatření ke zdokonalení plánovitého řízení národního hospodářství" v letech 7. pětiletky, kde je kladen velký důraz na efektivnost, kvalitu a využití všech dostupných zdrojů a rezerv. Základním hlediskem pro posuzování výsledků v této soutěži jsou upravené vlastní výkony, hospodářský výsledek, plnění exportních úkolů jak do socialistických, tak i kapitalistických států a především rentabilita výrobních fondů. Přitom v odvětví, kde nepřichází v úvahu plnění exportních úkolů, byly vytyčeny jiné ukazatele, např. v hornictví těžba uhlí, v zemědělství plnění živočišné výroby a dodávek na tržní fondy. Další sledovanou oblastí jsou úspory materiálu, paliv, energie a pohonných hmot, přičemž je sledován podíl vynálezecko-zlepšovatelského hnutí na těchto úsporách. V neposlední řadě je hodnocena i oblast celospolečenská, to je zapojení do hnutí "Odboráři svým závodům a republice", rozšiřování u nás na Chomutovsku tak potřebné zeleně a podíl na plnění volebních programů Národní fronty.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP