Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi
poslanci, budeme pokračovat v rozpravě. Slovo má
poslanec Andrš, připraví se poslanec Huml.
Poslanec SN J. Andrš: Vážený soudruhu
předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, předseda vlády
Československé socialistické republiky s.
Lubomír Štrougal ve svém vystoupení
zdůraznil, že federální vláda
pokládá za rozhodující oblast svého
působení rozvoj národního hospodářství,
péči o výrazný vzestup jeho výkonnosti
a efektivnosti. Přitom rozvoj národního hospodářství
a především jeho efektivnosti není zdaleka
jen záležitostí rozvoje klíčových
odvětví - palivoenergetické základny,
strojírenství, vědy a techniky, ale je společnou
věcí všech odvětví. Na dosahovaných
výsledcích se budou podílet a ponesou svůj
díl odpovědnosti také doprava a spoje.
Zejména nákladová doprava jako integrující
činitel mezi těžbou, dovozem, výrobou
a spotřebou plní rozsáhlé funkce,
které prostupují celým ekonomickým
životem společnosti při rozvoji národního
hospodářství. Nutně porostou nároky
na přepravu nákladů i osob. Hlavní
směry hospodářského a sociálního
rozvoje Československé socialistické republiky
na léta 1981-1985 považují za hlavní
úkol celé dopravní soustavy včasné,
plynulé, kvalitní a efektivní zajišťování
přepravních potřeb národního
hospodářství a obyvatelstva se zvýšením
přepravy zboží o 7 až 9 % a se zvýrazněním
podílu a úlohy železniční dopravy.
To jistě není úkol malý, když
uvážíme, že jenom na minulý rok
ukládal státní prováděcí
plán přepravit všemi obory dopravy přes
1 miliardu 511 miliónů tun.
Po železnici se především uskutečňuje
přeprava pevných paliv, rudy, kovového odpadu
a zboží určeného pro vývoz. Zejména
přírůstek těžby pevných
paliv se nutně promítne do přepravy. Je třeba
zajistit pravidelnost a plynulost plnění přepravy
paliv z rozhodujících revírů - Severočeského,
Západočeského a Ostravskokarvinského.
Práci železniční dopravy ovlivňovaly
v průběhu šesté pětiletky dva
hlavní faktory. Na jedné straně vyčerpanost
kapacit, stav technické základny železnic,
situace v dodávkách náhradních dílů
a příslušenství, nedostatek pracovních
sil a potřebných rezerv v překládkových
kapacitách, na druhé straně pak nedostatečné
vybavení přepravců pro hromadnou nakládku.
Zvýšit kvalitu nákladové železniční
dopravy znamená soustředit pozornost na odstraňování
nedostatků, které dosud přetrvávají,
ať již půjde o opravy a rekonstrukce tratí,
dodávky kolejových vozidel nebo náhradních
dílů. S tím souvisí i závažná
otázka poškozování nákladních
vagónů. I když se jejich počet v závěrečném
období 6. pětiletky snížil, přesto
jejich vysoký stav nepříznivě ovlivňuje
přepravní kapacity. Přepravci musí
učinit taková opatření, aby k poškozování
vagónu nedocházelo. Každá takto zmařená
nebo zdržená nakládková příležitost
znamená ztrátu pro celé národní
hospodářství.
Domnívám se, že bychom se měli i my,
poslanci, spolu s výbory lidové kontroly podívat,
jak se chovají přepravci v našich volebních
obvodech. Zhoršený oběh vagónů
zapříčiňuje i překračování
správkové normy nákladních vozů
v opravárenských zařízeních.
I zde je nutno zlepšit řídící
a organizátorskou práci a důsledně
uplatňovat Soubor opatření.
Ke zvýšení kvality a efektivnosti nákladové
dopravy nepochybně velkou měrou přispěje
rozvíjení progresívních přepravních
systémů, zejména paletizace a kontejnerová
doprava. To platí nejen o železniční,
ale i o vodní a silniční přepravě.
Vodní doprava, která se významně účastní
při přepravě energetického uhlí,
přesto, že splnila plán roku 1980 na 102,5
%, nesplnila předpoklady šesté pětiletky,
především z důvodů menších
dodávek plavidel a jeřábové techniky.
Hlavním úkolem pro celé příští
období při zlepšování kvality
vodní dopravy je zajištění její
komplexní vybavenosti potřebnou technikou.
Dalším významným činitelem v
nákladové dopravě je silniční
automobilová doprava, ať již veřejná,
ČSAD nebo závodová. Zvýšení
kvality tohoto dopravního systému se musí
soustředit na racionalizační opatření
a technickou vybavenost, vytěžování
automobilů při jízdě oběma
směry, zlepšování technického
stavu vozidel a vyšší využívání
přívěsů a návěsů.
Při vytěžování nákladních
automobilů se jednoznačně ukazuje, že
lepší výsledky jsou ve veřejné
dopravě, tj. v ČSAD než v závodové
dopravě, kde stále ještě jezdí
zcela prázdná vozidla často na vzdálenost
200 až 300 kilometrů.
Znamená to důsledně zajišťovat
úkoly stanovené Souborem opatření
ke zvýšení efektivnosti závodové
dopravy. Uvolnění řidiči ze závodové
dopravy nepřešli, jak se předpokládalo,
do veřejné dopravy, ale ztratili se v nenaplněných
plánech práce jednotlivých organizací.
Zajímalo by jistě mnohé z nás, jak
to příslušné orgány budou řešit.
Velice důležitou funkci při plnění
úkolů rozvoje národního hospodářství
má osobní doprava. Především
její kvalita a včasnost. Nedostatky v osobní
dopravě, zejména při přepravě
pracujících do zaměstnání a
zpět mají přímý politický
dopad.
Závažným problémem je značná
nepravidelnost vlaků osobní dopravy a z toho vyplývající
ztráty přípojů. Stav zpožďování
vlaků osobní, zvláště rychlíkové
dopravy se za poslední tři roky zhoršil. Má
to úzkou návaznost na stav našich tratí,
spolehlivost zařízení zabezpečovacích
i trolejbusových a hlavně to souvisí s velkým
počtem pomalých jízd na trati. Je nutné
rovněž zlepšit kulturu cestování,
informovanost cestujících a vnitřní
čistotu a vybavenost vozů. Resort dopravy musí
podstatně zvýšit kontrolní dohled na
dodržování čistoty vozů i čistoty
cestujících. To ovšem platí nejen o
železniční osobní dopravě, ale
stejně i o dopravě silniční autobusové
i městské hromadné dopravě.
Je třeba lépe koordinovat dělbu přepravy
osob mezi železnicí a ČSAD, a samozřejmě
soustředit se na technickou i hygienickou vybavenost. Omezení
časových ztrát při cestě do
zaměstnání a zpět a spokojenost pracujících
s úrovní a kulturností této dopravy
je důležitým politickým úkolem.
Uvedenými náročnými úkoly se
intenzívně zabývají také odpovědné
orgány v našem Východočeském
kraji. Například do roku 1985 má být
postupně v návaznosti na potřeby kraje zvýšen
podíl veřejné dopravy na celkových
přepravních výkonech plánované
silniční nákladní dopravy nejméně
na 55 %. Chceme naplňovat zásady rozvoje systému
vyhrazených přeprav s komplexní přepravní
obsluhou podniků včetně sběrné
služby a zajišťovat v nákladní dopravě
i služby pro obyvatelstvo.
Zlepšení kvality má napomoci zřizování
pravidelných linek nákladní dopravy, vedených
po předem dohodnutých trasách podle jízdního
řádu s tím, že ve směru pravidelných
linek nebudou vytěžována vozidla závodové
dopravy. Zvláštní péče bude věnována
zajišťování přepravy osob na krátké
a střední vzdálenosti, udržování
jejich pravidelnosti i celkové kvalitě, zejména
v dopravě do zaměstnání a škol.
Ke zlepšení kvality osobní dopravy má
přispět i vybudování centrálního
autobusového nádraží v krajském
městě.
Dalším činitelem významně ovlivňujícím
rozvoj všech odvětví národního
hospodářství, politickou práci i životní
úroveň a spokojenost obyvatelstva, jsou spoje.
Úkoly stanovené resortu spojů v hlavních
směrech hospodářského a sociálního
rozvoje jsou orientovány na zkvalitnění služeb
pro obyvatelstvo a socialistické organizace, na zvyšování
pohotovosti služeb modernizací, obnovou a rozvojem
technické základny telekomunikací, radiokomunikací
a pošty.
V telekomunikacích je nutné odstranit řadu
nedostatků, na něž si zejména v Praze
účastníci telefonního provozu právem
stěžují, neboť časté poruchy,
malá slyšitelnost a nemožnost dosáhnout
spojení nebo dlouhé čekání
je stojí mnoho času a znesnadňují
jim práci i život. V resortu spojů je třeba
podstatně zkvalitnit služby účastníkům
zejména v Praze a Bratislavě a dalších
důležitých aglomeracích. Očekává
se, že uvedením do provozu dalších sedmi
tranzitních ústředen se podstatně
zrychlý meziměstský telefonní provoz.
Je také nutné zlepšit přepravu a doručování
poštovních zásilek při současném
zkrácení čekacích dob u peněžních
přepážek. V Poštovní novinové
službě se musí hlavní pozornost a úsilí
jejich pracovníků orientovat na zvyšování
odběru denního tisku a přitom důsledně
zajišťovat jeho včasné a kvalitní
dodání předplatitelům, odpovědně
se zabývat nedostatky v distribuci tisku, důsledně
dodržovat rozhodnutí o zrušení rezervací
tisků ve stáncích PNS a dbát na řádné
vyřizování stížností a
připomínek občanů.
Dosáhnout plánovaných cílů
v resortu spojů nebude možné bez širšího
využití vědeckotechnického pokroku a
zajištění efektivnosti při současném
maximálním využití výsledků
mezinárodní hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce se zeměmi RVHP a zejména se Sovětským
s-vazem. Z tohoto hlediska bude účelné včas
přehodnotit dynamiku rozvoje telefonizace tak, aby byla
srovnatelná s dynamikou rozvoje evropských socialistických
zemí. Splnění úkolů vyžaduje
také výrazně zlepšit úroveň
řídící a organizátorské
práce u provozních organizací. Spoje jsou
účinným prostředkem řízení
národního hospodářství a zajišťování
plynulosti výroby v průmyslu i zemědělství
a jejich využívání mělo by se
stát jednou z cest vedoucích k úsporám,
efektivnosti, zvýšení produktivity práce
a intenzifikací ekonomiky vůbec.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte mi, abych v závěru svého vystoupení
zaujal stanovisko k programovému prohlášení
vlády Československé socialistické
republiky jménem Klubu poslanců Československé
strany lidové ve Federálním shromáždění.
Chtěl bych ujistit vládu Československé
socialistické republiky, že poslanci našeho klubu
budou pro stanovené úkoly nejen hlasovat, ale že
celá naše strana, všechny její organizace
a všichni členové se budou podle svých
možností snažit pomáhat vládě
tyto úkoly také plnit. Vždyť nejsou zdaleka
jenom záležitostí vlády, ale dotýkají
se nás všech. Hlásíme se tím
k dalšímu podílu na velkorysém programu
budování rozvinuté socialistické společnosti
a věříme, že tak nejlépe přispějeme
ke spokojenému mírovému životu našeho
lidu.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Andršovi,
vystoupí poslanec Huml, připraví se poslanec
Dočkal.
Poslanec SN A. Huml: Vážený soudruhu
předsedo, vážené sou - družky a
soudruzi poslanci, vážení hosté. Z programového
prohlášení vlády Československé
socialistické republiky, s kterým nás seznámil
předseda vlády s. Štrougal vyplývá,
že naše hospodářství udělalo
další pokrok, ale současně z něho
vyplývá, že jsou před námi dosti
složité problémy, kterým se bude muset
věnovat zvýšená pozornost nás
všech, ať pracujeme na kterémkoliv úseku.
Pracovat efektivněji a kvalitněji, to je jeden z
hlavních požadavků dne, který před
celou naši společnost vytyčil XVI. sjezd Komunistické
strany Československa. Jinak řečeno, jde
o to řídit a organizovat výrobu i všechny
další činnosti tak, aby výsledek hospodaření
byl co nejlepší. Pokládám proto za zcela
oprávněný požadavek, obsažený
v programovém prohlášení vlády,
nutnost důsledněji prosazovat růst intenzifikace
naší ekonomiky. Je to úkol, který musíme
velmi seriózně začít uvádět
v život na všech našich úrovních
hospodářské činnosti. Když jsem
se nad tímto požadavkem zamýšlel, když
jsem si kladl otázku, co pro to bude potřebné
konkrétně udělat v mém volebním
obvodě, v závodě VTŽ v Chomutově,
kde pracuji, znovu jsem si uvědomil, že při
řešení náročnějších
ekonomických úkolů, které před
naší společností stojí, musíme
ještě více prohloubit účast pracujících
na řízení výroby.
Já vím, někdy už to zní skoro
jako fráze, když to říkáme, ale
my všichni přece víme, že bez činorodé
účasti lidí na plnění a překračování
výrobních úkolů, bez závazkového
hnutí a hnutí brigád socialistické
práce, bez tvůrčí práce racionalizačních
brigád bychom zdaleka nedosahovali takových výsledků.
A nejen to, vtahovat pracující do řídícího
procesu znamená, že je vedeme k tomu, aby se neplýtvalo
materiálem, surovinami, časem ani jinými
hodnotami, aby se dodržoval technologický postup ve
výrobě, protože to všechno má vliv
na hodnotu výrobků, na jejich kvalitu a na konečný
efekt práce. Když o těchto věcech jenom
mluvíme, není to zdaleka tak přesvědčivé,
jako když lidé jsou sami přímo "vtahováni"
do procesu řízení, do rozhodování,
když cítí skutečnou spoluodpovědnost
za řešení výrobních, technologických
a organizátorských problémů spojených
s výrobou, spojených konec konců i s výsledným
efektem naší společné práce.
Neustále si u nás v podniku lámeme hlavu,
jak ještě více podnítit zájem
pracujících o problémy dílny, závodu,
podniku i celého národního hospodářství,
jak prohloubit jejich účast na řízení,
jak skloubit zájmy individuální, skupinové,
se zájmy celé společnosti. Není na
to vždy lehká odpověď.
Značnou měrou nám v tom pomáhají
výrobní porady, které jsou jedním
z rozhodujících nástrojů účasti
pracujících na řízení. S jejich
organizováním máme u nás v závodě
poměrně dobré zkušenosti. Svoláváme
je pravidelně a zásadně po pracovní
době a řešíme na nich všechny závažnější
otázky, které se týkají výrobních
problémů.
Pro ilustraci, že nejde o zanedbatelné problémy,
bych chtěl uvést některé příklady.
Řešili jsme na nich problémy nekvalitní
vsázky materiálu, který jsme dostáli
z NHKG z Bohumína a z Plzně, důsledky, které
pro náš závod mělo zpoždění
investiční výstavby. Podařilo se nám
prostřednictvím výrobních porad vyřešit
i některé otázky spojené s přísunem
materiálu, hledáme na nich cesty, které by
vedly k dokonalejší organizaci práce, k racionálnímu
využívání fondu pracovní doby,
nemálo připomínek ze strany pracujících
je i ke kvalitě a vhodnosti ochranných pracovních
pomůcek, někdy i k zásobování,
a to nejen u nás v kantýně, ale i v obchodech,
k životnímu a pracovnímu prostředí.
A ani takováto témata nemůžeme z výrobních
porad vyloučit, protože ovlivňují pracovní
aktivitu našich pracujících.
V I. čtvrtletí se v našem podniku konalo 570
porad, jichž se zúčastnilo bezmála 12
tisíc pracujících, kteří podali
více než 730 připomínek. Tato čísla
přesvědčivě dokumentují, že
výrobní porady se u nás staly nerozlučnou
součástí zapojování lidí
do procesu řízení. Každé připomínce
je věnována náležitá pozornost.
Vedení závodu spolu se závodním výborem
ROH hodnotí pravidelně úroveň výrobních
porad a sleduje vyřizování připomínek.
Že se péče o výrobní porady a
připomínky na nich vznesené vyplácí,
je zřejmé z toho, že našemu podniku se
přes značné potíže s přísunem
materiálu podařilo v loňském roce
splnit plán a daří se nám plnit úkoly
plánu i v letošním roce. Svou zásluhu
na těchto pozitivních výsledcích mají
nejen výrobní porady, kde se zájem pracujících
soustřeďuje na řešení výrobních
otázek, ale i rozvoj pracovní iniciativy. Podařilo
se nám dobrou spoluprací mezi vedením závodu
a odborovou organizací dobře připravit podmínky
pro uzavírání socialistických závazků.
Hlavní důraz při obsahovém zaměření
soutěže byl kladen na zvyšování
hospodárnosti na všech úsecích výroby,
a to nejen v oblasti úspor paliv, energie, kovů,
ale i v hospodaření s finančními prostředky.
Cenné jsou i závazky uzavřené na zvyšování
výkonnosti v souladu se zvyšováním kvality
výroby a celkové efektivnosti. Naší
snahou je, aby soutěž pomáhala snižovat
materiálovou a energetickou náročnost každého
výrobku, abychom pomocí rozvoje pracovní
iniciativy mohli plnit dodávky pro export v plánovaných
termínech a v požadované kvalitě.
Když tu mluvím o pozitivních výsledcích
soutěžení, mohlo by se někomu zdát,
že jde u nás všechno hladce, že nemáme
problémy. Ale to by byl omyl. I u nás by se našly
příklady formálního přístupu
k závazkovému hnutí. Ale rozhodně
takovým tendencím čelíme, vysvětlujeme
lidem, že přijímat závazky znamená
dávat společnosti něco navíc, ne to,
za co jsme normálně placeni. A co hlavně,
na vedoucích řídících pracovnících
požadujeme, aby pro soutěžení, pro rozvoj
pracovní iniciativy vytvářeli potřebné
podmínky a tím zabraňujeme, aby soutěž
nebyla formální, aby byla směrována
k hlavním úkolům a potřebám
pracoviště, aby skutečně ovlivňovala
kvalitu plnění plánovaných úkolů.
V socialistické soutěži je u nás v závodě
VTŽ Chomutov zapojeno více než 5 tisíc
pracovníků, tj. asi 85 % všech zaměstnanců.
Tak jako v našem závodě, je rozvoji pracovní
iniciativy a socialistickému soutěžení
věnována pozornost ve všech závodech
v mém volebním obvodu.
Okresní výbor Komunistické strany Československa
spolu s okresní odborovou radou a okresním výborem
Socialistického svazu mládeže vyhlásily
socialistickou soutěž o putovní štít
7. pětiletky. Při stanovení cílů
pro uskutečnění této soutěže
se vycházelo ze "Souboru opatření ke
zdokonalení plánovitého řízení
národního hospodářství"
v letech 7. pětiletky, kde je kladen velký důraz
na efektivnost, kvalitu a využití všech dostupných
zdrojů a rezerv. Základním hlediskem pro
posuzování výsledků v této
soutěži jsou upravené vlastní výkony,
hospodářský výsledek, plnění
exportních úkolů jak do socialistických,
tak i kapitalistických států a především
rentabilita výrobních fondů. Přitom
v odvětví, kde nepřichází v
úvahu plnění exportních úkolů,
byly vytyčeny jiné ukazatele, např. v hornictví
těžba uhlí, v zemědělství
plnění živočišné výroby
a dodávek na tržní fondy. Další
sledovanou oblastí jsou úspory materiálu,
paliv, energie a pohonných hmot, přičemž
je sledován podíl vynálezecko-zlepšovatelského
hnutí na těchto úsporách. V neposlední
řadě je hodnocena i oblast celospolečenská,
to je zapojení do hnutí "Odboráři
svým závodům a republice", rozšiřování
u nás na Chomutovsku tak potřebné zeleně
a podíl na plnění volebních programů
Národní fronty.