Přítomno: | 84 poslanci Sněmovny lidu |
71 poslanec Sněmovny národů zvolený v České socialistické republice | |
71 poslanec Sněmovny národů zvolený ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Bušíková, Čapka, Fialová, Hoffmann,
Jandová, Komárek, Koranda, Malejovský, Mamula,
Neubert, Paruza, Pástorová, Plojhar, Toman, Vooková,
Zamazal
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Havlín, Kabrhelová, Kukrál, Procházka
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Csémi, Janík, Kožík, Turzo
Předseda FS A. Indra: Vážené
Federální shromáždění,
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, jednání
druhé společné schůze Sněmovny
lidu a Sněmovny národů IV. volebního
období Federálního shromáždění
bude pokračovat rozpravou k programovému prohlášení
vlády Československé socialistické
republiky. Prosím, aby se ujal slova poslanec Kučera,
připraví se poslanec Nejezchleb.
Místopředseda FS B. Kučera: Vážené
Federální shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci, seznámili jsme se s
programem federální vlády, který po
svém jmenování předložila Federálnímu
shromáždění. Jak již bylo v rozpravě
konstatováno, je to program, který se důsledně
opírá o hlavní směry ekonomického
i společenského rozvoje naší společnosti,
jež spolu se zahraničně politickou orientací
formuloval XVI. sjezd Komunistické strany Československa.
Tyto cíle přijala za svůj volební
program celá Národní fronta. Chtěl
bych v této souvislosti dovolat se oné části
vládního prohlášení, ve které
se hovoří o tom, že i do budoucna se hodlá
vláda opírat o širokou základnu Národní
fronty, a ocenit, že už při přípravě
vládního prohlášení mělo
předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty ČSSR, v němž jsou
reprezentovány všechny politické strany i společenské
organizace, možnost vyslovit své náměty
a připomínky k vládnímu programu a
že tyto návrhy a připomínky byly vzaty
také při konečné redakci v úvahu.
Naše socialistická demokracie se vyznačuje
tím, že volební program se po volbách
také skutečně realizuje. Vládní
program je proto programem rozvoje a životní jistoty.
Zamyslíme-li se nad ním, pak přirozeně
nemůžeme nezdůraznit jeho základní
motivaci: náročný občan jako spotřebitel
může realizovat své požadavky, bude-li
uplatňovat stejnou náročnost vůči
sobě jako výrobci a tvůrci hodnot, je to
zdánlivě jednoduchá rovnice. Uvědomte
si však, že její vyváženost se opírá
nejen o práci jednotlivce, ale i o tvořivou organizátorskou
práci, dobrý systém řízení,
účinnou stimulaci výrobních kolektivů.
To všechno pak je předpokladem rozvoje iniciativy
pracujících. Právě ona představuje
v socialismu hodnotu, která pomáhá bojovat
se šablonou, pohodlností i sebeuspokojením.
Vytvářet pro ni prostor, to je úkol nejenom
státních a hospodářských orgánů,
ale celé Národní fronty. Proto k předloženému
programu federální vlády se i my - poslanci,
členové Československé strany socialistické
nejenom hlásíme, ale jsme rozhodnuti k jeho realizaci
přispět co největší měrou.
Budeme se přitom opírat o tradiční
spolupráci s Klubem komunistických poslanců,
jak o tom včera hovořil ve svém vystoupení
soudruh Marko.
Soudružky a soudruzi poslanci, ve svém vystoupení
bych se chtěl zabývat onou částí
vládního prohlášení, která
se dotýká legislativního procesu a upevňování
socialistické zákonnosti. Tvorba socialistického
práva, především pak tvorba zákonů,
je úzce spjata se zabezpečováním všech
důležitých úkolů budování
rozvinuté socialistické společnosti. V dané
etapě realizací úkolů, které
vytyčil XVI. sjezd Komunistické strany Československa.
Tvorba socialistického práva se uskutečňuje
v nejužší součinnosti mezi federální
vládou a Federálním shromážděním.
To proto, že jako ve všech vyspělých společnostech
přísluší zákonodárná
iniciativa většinou právě vládě.
I předložený vládní program naznačuje,
ve kterých oblastech vláda pokládá
za účelné a správné tuto iniciativu
uplatnit. Jsou to oblasti, které i my, poslanci, považujeme
za důležité a potřebné.
Současný stav našeho právního
řádu nevyžaduje nějakou základní
a rozsáhlou přestavbu. V tomto směru můžeme
hovořit o jisté stabilitě právního
řádu. Bylo by však chybou, kdybychom se domnívali,
že stabilita znamená neměnnost. Naopak, socialistické
právo musí velmi citlivě a včas reagovat
na potřeby socialistické společnosti a vytvářet
podmínky, aby nové vztahy, které vznikají,
byly včas právem upraveny. Je tomu dnes například
v oblasti hospodářského práva, které
musí přispět k realizaci Souboru opatření
ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení.
Socialistické právo může totiž
tím lépe plnit své významné
celospolečenské poslání, čím
dokonaleji vyjadřuje dlouhodobé potřeby socialistické
společnosti, dlouhodobé zájmy všech
pracujících a na vědeckém základě
stanovené cíle společenského rozvoje.
To však vyžaduje, abychom naše socialistické
právo dále zdokonalovali. Náš úkol
nespatřujeme přitom v množství nových
zákonných norem, ale v orientaci na potřebné
zákonné úpravy a jejich kvalitní zvládnutí.
Rád bych v této souvislosti ocenil minulou spolupráci
mezi Federálním shromážděním
a federální vládou a její legislativní
radou. Federální vláda předkládala
Federálnímu shromáždění
jak zásady zákonů, tak i paragrafované
znění připravené, opřené
o analýzu v dané oblasti právního
řádu i společensko-ekonomický rozbor
potřebné právní úpravy. Jsem
přesvědčen, že tomu tak bude i v nadcházejícím
období. Přáli bychom si však, aby zejména
při projednávání zásad zákonů
měli poslanci k jejich posouzení i projednání
s voliči ještě více času. Vždyť
právě projednávání zásad,
ve kterých je obsažen vlastně věcný
základ budoucí právní úpravy,
umožňuje, aby se poslanec opřel o zkušenosti
ze svého volebního obvodu a mohl vyjádřit
k předloženým zákonům zasvěcené,
životem prověřené náměty
a připomínky. Budeme více času k projednání
potřebovat i z toho důvodu, že se chceme ještě
více opřít v oblastech jejich zájmů
o názory společenských organizací,
jakož i o zkušenosti vědy. Mimo to Federální
shromáždění využívá
ve svých stanoviscích i názory České
a Slovenské národní rady. I jejich poslanci
potřebují dostatek času, aby mohli tyto náměty
projednat se svými voliči. Podobně je tomu
přirozeně i při projednávání
paragrafovaného znění zákonných
osnov, i když v této fázi tvorby zákonů
pracujeme již s texty, s nimiž se poslanci v předchozí
fázi mohli seznámit.
Můžeme k potvrzení prospěšnosti
takového postupu uvést řadu dobrých
příkladů z uplynulého období.
Mezi ně nepochybně patří i průzkum,
který uskutečnili poslanci ústavně
právních výborů a výborů
pro sociální politiku k občanskému
zákoníku, zákonu o rodině, trestnímu
řádu a právní úpravě
vztahů společensky nepřizpůsobivých
občanů. Tento průzkum přinesl celou
řadu poznatků, které byly využity při
přípravě novelizace justičních
zákonů. V nadcházejícím období
bude účelné i z vlastní iniciativy
výborů sněmoven věnovat ještě
větší pozornost zkoumání působení
a účinnosti některých zákonů
v praxi. Naše podněty budou sloužit federální
vládě jako náměty pro nezbytnost zákonných
úprav.
Oblasti, které jsou upraveny přímo zákony,
poskytují podle mého soudu v současné
době vcelku dobrý přehled o platném
právu. Je to mimo jiné dáno i tím,
že zejména v posledních letech byla věnována
ve spolupráci s federální vládou velká
pozornost tomu, aby nové zákony jasně stanovily,
jaké předpisy budou novými zákonnými
normami rušeny.
Složitější situace je v oblasti prováděcích
předpisů. Lze proto uvítat rozhodnutí
legislativní rady federální vlády
o zřízení zvláštních komisí,
které se mají zabývat přezkoumáním
prováděcích předpisů. Federální
vláda bude mít naši plnou podporu ve svém
úsilí, aby i v oblasti prováděcích
předpisů bylo vyjasněno, které předpisy
již ztratily svoji opodstatněnost, které je
třeba zachovat a které je nutno nahradit novými,
srozumitelnými a jasnými předpisy. Je to
cesta, jak celý právní řád
učinit ještě srozumitelnější
a přehlednější. Bylo by ovšem chybou
zůstat jen u tohoto jednorázového opatření.
Bude nutno důsledně pokračovat v praxi, aby
všechny důležité společenské
vztahy, vztahy a kompetence orgánů i práva
a povinnosti občanů a organizací byly co
nejúplněji obsaženy v základních
rysech, v zákonech. Stejně tak bude třeba
i nadále pečovat o to, aby zákony poskytovaly
pevný rámec pro vydávání prováděcích
předpisů. Poslanci by pak měli mít
možnost, aby se s těmito předpisy seznámili
již při tvorbě zákonů.
Hovořím-li o otázkách tvorby práva,
nemohu samozřejmě pominout ani otázku právního
vědomí. Domnívám se, že i v této
oblasti by mohlo být učiněno více.
Jde o to, abychom vysvětlovali nejenom jednotlivé
zákony, ale jde o to, abychom právní propagandou,
která se musí stát záležitostí
státních orgánů i společenských
organizací, vedli naše občany k uvědomělému
socialistickému občanství. To je nerozlučně
spojeno s vědomím, že ve společnosti,
v níž je odstraněno vykořisťování
člověka člověkem a jsou vytvořeny
skutečné předpoklady k občanské
rovnosti, jsou občanská práva nerozlučně
spjata i s plněním občanských povinností.
Znalost těchto práv i povinností je nezbytným
předpokladem uvědomělého přístupu
občana k tomu, co od něj společnost požaduje.
V tomto směru připadá značný
úkol poslancům Federálního shromáždění
i poslancům ostatních zastupitelských sborů.
Není to však jenom jejich úkol. Bylo by účelné
uvažovat, jak pro účinnější
právní propagandu vytvořit širší
základnu než d osud.
K nezastupitelným pravomocem Federálního
shromáždění patří i povinnost
dbát o upevňování socialistické
zákonnosti, o úctu k právu. Federální
shromáždění bude proto i nadále,
opírajíc se o zprávy generálního
prokurátora ČSSR a předsedy Nejvyššího
soudu ČSSR, posuzovat, jak jsou zákony uváděny
v život a jak jsou respektovány. Na základě
těchto rozborů pak doporučovat vládě
potřebná opatření.
Soudružky a soudruzi poslanci, jak patrno, čekají
nás i v oblasti tvorby práva v nadcházejících
letech nemalé úkoly. Jsem přesvědčen,
že při vzájemné spolupráci Federálního
shromáždění a federální
vlády se podaří splnit ku prospěchu
naší společnosti a jejího všestranného
rozvoje i tyto úkoly. Dovolte, abych závěrem
prohlásil, že poslanci - členové Československé
strany socialistické - budou hlasovat pro schválení
vládního programu a vyslovení důvěry
vládě.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kučerovi.
Slovo má poslanec Nejezchleb, připraví se
poslanec Šimúth.
Místopředseda SL R. Nejezchleb: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia, v programovom vyhlásení vlády
Československej socialistickej republiky, ktoré
dnes prerokúvame, súdruh Štrougal nás
oboznámil aj so zámermi federálnej vlády
na medzinárodnom poli, ktoré sú, ako zdôraznil,
nedeliteľne spojené s úlohami našej vnútornej
politiky, ako aj s upevnením jednoty a sily socialistického
spoločenstva.
Žijeme dnes v období zložitej medzinárodnej
situácie. Zápas o ďalší rozvoj
uvoľňovania napätia a jeho doplnenie vojenským
tvorí v súčasnej etape medzinárodných
vzťahov jednu z hlavných oblastí triedneho
boja medzi socializmom a kapitalizmom. Prebieha v politickej,
ekonomickej, ideologickej a vojenskej oblasti.
Európa z radu objektívnych príčin
zaujíma v úsilí za politické a vojenské
uvoľnenie kľúčové miesto. Západné
hranice Československa, NDR a MĽR sú hranicami
dvoch svetov - sveta socializmu a kapitalizmu. Táto realita
rozdeleného sveta vystupuje do popredia práve na
európskom kontinente. Európa je rozdelená
nielen triedne, ale i vojensky. Je miestom, kde je koncentrovaná
najväčšia vojenská sila obidvoch protikladných
svetov. Stoja tu hlavné vojenské sily obrannej organizácie
Varšavskej zmluvy a hlavné vojenské sily agresívneho
Severoatlantického paktu.
Preto sa náš ľud s čoraz väčším
znepokojením a obavami pozerá na súčasný
medzinárodný vývoj. Stagnujú rokovania
medzi krajinami s rozdielnym spoločenským systémom.
Stále narastajú nebezpečné pokusy
najreakčnejších imperialistických síl
o zostrovanie medzinárodnej situácie.
Odhliadnuc od ich taktického manévrovania, už
celkom jednoznačne priznávajú, že sú
odhodlané uskutočniť pokus o zmenu pomeru síl
vo svete za cenu ohrozovania základných záujmov
národov a realizovať nerealizovateľné:
urobiť z Washingtonu centrum rozhodovania o všetkých
záležitostiach sveta, páku, ktorou by bolo
možné obrátiť chod dejín. Celému
svetu sa pokúšajú vnútiť svoju
vlastnú hystériu, svoje nepravdy o takzvanom "sovietskom
nebezpečenstve", o "sovietskej útočnosti",
ktorou sa usilujú ospravedlniť zbrojnú horúčku,
ktorú nezodpovedne organizujú pre všetkých,
či lepšie povedané proti všetkým,
proti celému ľudskému pokoleniu.
Pritom americká Snemovňa reprezentantov v minulých
dňoch, po predchádzajúcom schválení
v Senáte, dala súhlas k drastickým škrtom
vo výdavkoch na sociálne programy v prospech najvyššieho
vojenského rozpočtu v dejinách Spojených
štátov. Poslanci schválili zníženie
rozpočtu o 38,2 miliardy dolárov na budúci
rozpočtový rok a o najmenej 145 miliárd dolárov
v budúcich troch rokoch.
Hysterické prejavy o takzvanej "sovietskej hrozbe"
sú hrubou urážkou Sovietskeho zväzu a
jeho hrdinského ľudu, ktorý za cenu nesmiernych
ľudských a materiálnych obetí vyšiel
víťazne z vojny, ktorú rozpútali najreakčnejšie
sily imperializmu. Jeho ľud, zjednotený okolo svojej
komunistickej strany, osvedčil svoje socialistické
vlastenectvo a preukázal prednosti socialistického
zriadenia. Splnil i svoje internacionálne osloboditeľské
poslanie, vrátil slobodu a nezávislosť mnohým
národom Európy i národom našej vlasti
a položil základy mieru, v ktorom žijeme na našom
kontinente už 36 rokov.
Dnes, štyridsať rokov po prepadnutí prvej krajiny
socializmu fašistickými hordami, jestvuje mohutné
spoločenstvo socialistických krajín. Myšlienky
socializmu a komunizmu víťazne postupujú vo
svete. Upevňuje sa politická, ekonomická
i vojenská sila nášho spoločenstva.
Socializmus je svetovou spoločenskou sústavou a
túto skutočnosť, aj keď sa imperialistické
kruhy akokoľvek snažia ju spochybniť, už nik
nemôže zvrátiť.
Proti hazardérskemu postupu agresívnych imperialistických
síl postavil Sovietsky zväz pokojnú, rozvážnu
politiku. Predložil po četné konkrétne
návrhy na mierové riešenie krízových
situácií, na odzbrojenie, na upevnenie dôvery
a medzinárodnej bezpečnosti.
Mierová ofenzíva Sovietskeho zväzu stále
pokračuje. Svedčí o tom nový významný
krok Najvyššieho sovietu ZSSR, ktorý vyzval všetky
parlamenty, všetky národy sveta, aby sa dôrazne
vyslovili prerokovanie, ktorého cieľom by bolo zabrániť
ďalšiemu kolu v raketovom a nukleárnom vyzbrojovaní.
Súčasný zbrojný stav vo svete je hrozný.
Je v ňom okolo 60 tisíc nukleárnych zbraní.
Ich ničivosť zodpovedá jednému a štvrť
miliónu hirošimských bômb. To znamená,
že na každého obyvateľa zemegule pripadá
zhruba štyri tony výbušnín. Pri tom zbrane
nie sú rovnomerne rozložené. Ich najväčšie
sústredenie je na severnej pologuli, kde na každé
miliónové mesto pripadá zhruba ničivá
sila dvoch tisíc takých bômb, ktoré
v auguste roku 1945 zničili japonské mestá
Hirošimu a Nagasaki.
Preto právom na zasadaní Najvyššieho sovietu
súdruh Leonid Brežnev s plnou naliehavosťou zdôraznil:
". . . teraz, ešte dnes, treba urobiť všetko,
aby boli zastavení stúpenci neobmedzeného
zbrojenia a vojnových dobrodružstiev. Treba urobiť
všetko, aby bolo zabezpečené právo ľudu
na život."
Výzva je znova potvrdením hlavného cieľa
sovietskej zahraničnej politiky, ktorým je zachovanie
mieru. Program mieru vypracovaný XXIV. a XXV. zjazdom Komunistickej
strany ZSSR, ktorého pokračovaním sú
mierové iniciatívy XXVI. zjazdu sovietskych komunistov,
je tomuto úsiliu základom i osou.
Výzva Najvyššieho sovietu vyjadruje tiež
hlboké cítenie a túžby nášho
ľudu. Preto sme ju na našom zasadnutí včera
tak úprimne privítali a plne sa s ňou stotožnili.
Svojou aktívnou podporou chce náš ľud
naplňovať činorodú prácu i v
našom každodennom živote v snahe zabezpečiť
si pokojný a šťastný život i v budúcnosti.
I do Federálneho zhromaždenia dostávame každodenne
stanoviská našich pracujúcich z našich
závodov, miest, pracovísk. I v mojom volebnom okrese,
v popradskom, je tomu tak. A práve tak je to aj v závodoch,
družstvách, úradoch, i na ostatných
pracoviskách. V nedeľu na okresných slávnostiach
mieru a československo-sovietskeho priateľstva sa
k nej prihlásilo viac ako 6000 účastníkov.