Úterý 30. června 1981

Ukazuje se, že právě v zájmu omezování neužitečné administrativy bude nutné postupně změnit a zkvalitnit praxí federálních orgánů ve vydávání různých předpisů a dbát, aby potřebné úpravy byly účelné, komplexní a přehledné.

Čekají nás přirozeně ještě další úkoly, mezi nimiž na přední místo řadíme výchovu občanů k právnímu vědomí, která je nezbytná pro jejich praktický život i pro spořádaný chod společnosti.

Vláda si je vědoma své politické a ústavní odpovědnosti vůči Federálnímu shromáždění a jeho úloze v našem politickém systému. Bude náležitě zabezpečovat pracovní předpoklady pro jeho zákonodárnou činnost a pro zdokonalování socialistické státnosti, pro společenskou kontrolu státní, hospodářské a sociální politiky i pro ostatní oblasti jejího působení. Spolu s tím budeme dbát, aby jeho doporučení výkonným orgánům státu byla plně respektována.

V souvislosti se sociálním a ekonomickým vývojem v naší zemi se bude dále prohlubovat společenská funkce výchovy a vzdělání v jejich organické jednotě

Všestranná příprava mládeže k aktivní účasti na výstavbě rozvinuté socialistické společnosti vyžaduje věnovat spolu s odbornou výukou stále větší pozornost výchově k vědeckému světovému názoru, socialistickému vlastenectví a internacionalismu a v neposlední řadě upevňovat sepětí školy se společenskou praxí.

Federální vláda v součinnosti s vládami národními bude proto dbát i v tomto pětiletí o důsledné naplňování programu rozvoje výchovně vzdělávací soustavy se zvláštním zřetelem na kvalitativní obsahové změny ve všech typech a stupních škol. Přitom budeme usilovat o to, aby úkoly s tím spojené plnily i ostatní resorty, které se na přestavbě školské soustavy podílejí.

Další rozvoj zaznamenává předškolní výchova. Počítáme s tím, že se dále zvýší již dnes vysoký podíl tří až pětiletých dětí, začleněných do předškolních zařízení.

V letech 1983-84 dokončíme organizační, obsahovou a metodickou přestavbu celé základní školy a v plné šíři přistoupíme k přestavbě gymnázií, středních odborných škol a učilišť. Vyžádá si to nová opatření i v oblasti legislativně právní, včetně nového zákona o základních a středních školách.

Zvláštní pozornost soustředí vláda a národní výbory na přípravu mládeže pro dělnická povolání. Střední odborná učiliště se v 7. pětiletce stanou nejmasovějším typem středních škol, což je spojeno se značnými nároky jak materiálními, tak i kádrovými.

Do konce roku 1985 bude v podstatě všem dětem umožněno získat střední vzdělání a více než polovině veškeré mládeže úplné střední vzdělání s maturitou.

Pokud jde o vysoké školy, bude rovněž pokračovat jejich obsahová a metodická přestavba. Jejím cílem je nejen modernizovat a racionalizovat teoretickou přípravu studentů na úrovni současných vědeckých poznatků, ale též ji přiblížit náročnějším potřebám praxe včetně jejich přípravy pro řídící práci.

Za důležité pokládáme, aby v systému našeho středního a vysokého školství se přednostně rozvíjely technické a přírodovědné obory, zabezpečující klíčová odvětví národního hospodářství kvalifikovanými kádry. Naléhavým úkolem je zefektivnit vědeckovýzkumnou práci vysokých škol, která by měla více přispět i k řešení úkolů státního plánu vědy a technického rozvoje.

Společně s vládami republik bude federální vláda usilovat také o to, aby se dále zdokonalovaly podmínky pro bohatý kulturní a společenský život našeho lidu. Podobně jako škola, musí se i kultura ještě účinněji podílet na utváření socialistického společenského vědomí a životního způsobu, jestě angažovaněji se začlenit do zápasu o novou společnost, všestranný rozvoj člověka, za pokrok a mír.

Proto je nutno zvyšovat nároky na ideovou a profesionální úroveň umělecké tvorby, která by měla široce a přesvědčivě ztvárňovat plnokrevný obraz člověka naší doby, cílevědomě usilujícího o kvalitativní přeměny společnosti, člověka, který v procesu těchto přeměn mění i sám sebe.

Za svůj významný úkol považuje federální vláda podporovat všechno, co napomáhá rozvoji kultur našich národů a národností, jejich vzájemnému obohacování a vytváření předpokladů pro jejich sbližování.

Rozvoj socialistické kultury chápeme jako komplexní a neustálý růst kulturně politické úrovně lidu, jako růst kulturnosti prostupující všechny oblasti společnosti. Je zřejmé, že to vyžaduje koordinované působení všech státních i společenských organizací, zvýšení kvality i účinnosti jejich výchovného vlivu, včetně uplatnění náročnějších kritérií ve sféře zprostředkování kulturních hodnot. V tomto úsilí mají nesporně významné místo masové sdělovací prostředky - televize, rozhlas a tisk. Vláda bude i nadále vytvářet potřebné podmínky pro jejich činnost a rozvoj, pro to, jak zdůraznil XVI. sjezd Komunistické strany Československa, ". . . aby tyto důležité nástroje práce strany a socialistického státu mohly úspěšně plnit své poslání, zvyšovat úroveň, politicko-organizátorskou a výchovnou úlohu i svou společenskou působivost."

Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych nyní vyložil záměry federální vlády na mezinárodním poli. Jsou nedílně spjaty - jak jsme řekli na XVI. sjezdu KSČ - s úkoly naší vnitřní politiky, jakož i s cílem upevňování jednoty socialistického společenství.

Scházíme se v období složité mezinárodní situace, kdy se povážlivě zhoršilo politické ovzduší, vzrostlo napětí a počet válečných ohnisek, jsou zmražena mnohá odzbrojovací jednání, a naopak začíná nové kolo zbrojení. Sedmdesátá léta zůstanou zapsána v dějinách zlatým písmem jako období úspěšných mírových iniciativ zemí socialistického společenství, k nimž Československo přispělo podle svých nejlepších sil. Bylo to i desetiletí triumfu mírového programu Sovětského svazu. Dnes je však smutnou skutečností, že imperialismus se znovu snaží prosadit vojenskou hysterií, zbrojením a válkami.

Všechny tyto nové jevy se nás hluboce dotýkají a zároveň ovlivňují současná a příští rozhodnutí. Při vědomí vážných změn ve světě, při vědomí nezbytnosti míru pro náš další pokojný rozvoj, jsme se jednoznačně vyslovili pro soubor návrhů, přednesených z tribuny XXVI. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu. S radostí jsme přijali i výzvu Nejvyššího sovětu SSSR k parlamentům a národům světa. Vítáme, že z Moskvy - velké metropole socialismu - opět zní důtklivé: "Je třeba udělat vše, aby bylo zabezpečeno právo lidí na život." Právě tyto významné iniciativy jsou jedinou možnou alternativou proti kursu horečného zbrojení, proti strategii napětí a konfrontace, které prosazují některé kruhy Spojených států a dalších imperialistických zemí.

I pro nás je přitom rozhodující to, co řekl nedávno generální tajemník ÚV KSSS a předseda prezídia Nejvyššího sovětu SSSR, soudruh L. I. Brežněv: "Mezinárodní situace může být horší nebo lepší, ale velmi důležité je nesejít ze správné cesty! Budeme vytrvale pracovat, aby se snížilo napětí, aby se zachovalo uvolnění a byl zajištěn jeho další pokrok. To je klíčová otázka."

Československá socialistická republika je zcela přesvědčena o životní nezbytnosti soužití zemí rozdílného společenského zřízení, o prospěšnosti úmyslu rozšířit politiku uvolnění především do vojenské oblasti, o nutnosti obnovení sovětsko-amerických rokování o omezení a snížení raket středního doletu v Evropě, o potřebách pokroku v přípravě evropské konference o vojenském uvolnění a odzbrojení. A v tomto duchu je a bude zaměřena činnost naší diplomacie, pracovníků zahraničního obchodu, kulturních styků, vědců a vůbec všech, kteří plní své poslání na jevišti zahraniční politiky.

Základním principem československé zahraniční politiky byl, je a bude svazek internacionálního bratrství, těsné soudružské spolupráce a nejužší spojenecké součinnosti se Sovětským svazem. Právě "ve spojenectví se Sovětským svazem se naplňují" - jak prohlásil na XVI. sjezdu KSČ soudruh Gustáv Husák - "nejbytostnější zájmy a tužby našeho lidu.

Českoslovenští komunisté, naše národy, vysoce oceňují úlohu Sovětského svazu jako rozhodující opory socialismu, všeho revolučního a pokrokového, jako naděje a garanta mírového vývoje, o jehož sílu se rozbíjejí snahy imperialistických a militaristických kruhů diktovat svou vůli jiným národům."

Pochopitelně zamýšlíme patřičně obohatit praxi socialistického internacionalismu se všemi bratrskými zeměmi Evropy: s Bulharskou lidovou republikou, Maďarskou lidovou republikou, Německou demokratickou republikou, Polskou lidovou republikou a Rumunskou socialistickou republikou. Vždyť jednota a síla světového socialistického společenství je spolehlivou záštitou naší národní samostatnosti, jedním ze zdrojů našich současných i příštích jistot, předpokladem lepšího světa budoucnosti.

Pokračovat ve vzájemně výhodné spolupráci budeme se Socialistickou federativní republikou Jugoslávie. V našich záměrech je i rozšíření již tradičních styků s touto přátelskou zemí.

Pokud jde o Polskou lidovou republiku, chce vláda vyjádřit znepokojení nad vývojem v této bratrské zemi, kde se zatím nepodařilo zastavit postup krize. Soudružský dopis ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu ústřednímu výboru Polské sjednocené dělnické straně, s nímž se plně ztotožňujeme, ukázal hloubku nebezpečí, které ohrožuje lidové Polsko. Nadále doufáme, že socialistické a vlastenecké síly našeho severního souseda zvládnou povážlivou situaci, zkříží záměry kontrarevolučních sil a vměšování Západu do vnitřních záležitostí. Přitom znovu ujišťujeme polské soudruhy svou všestrannou solidaritou i svou připraveností dále rozvíjet a rozšiřovat spolupráci ve všech směrech.

Nejtěsnější bratrské svazky míníme zachovat i ve vztazích k socialistické Kubě, která jako první latinsko-americká země úspěšně buduje socialismus a statečně čelí tlaku amerického imperialismu na novém kontinentě.

Stejně tak hodláme úzce spolupracovat s Mongolskou lidovou republikou, která uskutečňuje program výstavby socialismu, rovněž s národy Vietnamu, Laosu a Kambodže, jež realizují hluboké sociální přeměny a zároveň úspěšně čelí imperialistické agresi a úkladům pekingského hegemonismu. Budeme dále spolupracovat i s Korejskou lidově demokratickou republikou. Zbývá ještě říci, že nic nebrání zlepšení československo-čínských vztahů, alespoň z naší strany, ovšem při zachování základních principů naší zahraniční politiky.

Zdůrazňujeme, že Československo je pevným článkem organizace Varšavské smlouvy, která sleduje výlučně obranné cíle za podmínek stejné a rovné bezpečnosti. Pokud však budou některé státy NATO stupňovat kurs na změnu poměru sil - za zvláště nebezpečný považujeme úmysl rozmístit 572 nových raket středního doletu na území pěti západních zemí - pak i Československo a jeho spojenci přijmou nezbytná opatření. Ostatně Československá lidová armáda, naše ozbrojené síly vždy dostály svým povinnostem při obraně západního pomezí světa socialismu a tak tomu bude i v budoucnu.

Ve chvílích, kdy Evropa i svět stanuly na jedné z obtížných cest vývoje, kdy cítíme hlubokou odpovědnost za každé politické rozhodnutí, kdy bedlivě zvažujeme své příští kroky, naplňuje nás jistotou příslušnost k socialistickému společenství. Vždyť mírový vývoj Evropy není myslitelný bez jeho existence, bez jeho jednoty, společného postupu, nezištné spolupráce, jakož i bez jeho síly hospodářské a vojenské.

V posledních letech se dostal do popředí zájmu vývoj Afriky. Právě na tomto kontinentě v průběhu sedmdesátých let vyvrcholil národně osvobozenecký boj, v dalekosáhlých společenských přeměnách se ustavila řada režimů revolučně demokratických. Některé z nich se rozhodly pro socialistickou cestu vývoje. Tento nový jev vyžaduje od československé zahraniční politiky odpovídající praxi mezinárodní solidarity a účinné spolupráce především s Angolskou lidovou republikou, socialistickou Etiopií, Mosambickou lidovou republikou i dalšími protiimperialisticky zaměřenými státy tohoto světadílu.

Naši podporu poskytneme i úsilí Organizace africké jednoty, zvláště těm jejím krokům, které směřují k dosažení plné nezávislosti osvobozených území a jsou namířeny proti staronové doktríně "rozděl a panuj" proti alianci sil imperialismu a rasistické Jihoafrické republiky. Současně rozhodně odsuzujeme okupaci Namibie, jejíž osvobozenecký boj zosobnila organizace SWAPO.

Podobně jako v Africe usilujeme o širokou součinnost se státy socialistické cesty vývoje v Asii - s Afghánskou demokratickou republikou a Jemenskou lidově demokratickou republikou. Všeobecné zájmy revolučního procesu, ale i míru, vyžadují, aby se urovnala situace kolem Afghánistánu, který žije svůj všední den ve stavu nevyhlášené války ze strany některých sousedů, podporovaných imperialistickými státy. Proto vítáme všechny návrhy afghánské vlády k vypracování systému mezinárodních záruk bezpečnosti v této oblasti. Svoji solidaritu a podporu afghánské revoluci jsme v nedávných dnech jednoznačně vyjádřili při jednání na nejvyšší úrovni mezi našimi státy, jakož i při podpisu Smlouvy o přátelství a spolupráci.

Zároveň se vyslovujeme ve prospěch jednání, které by skoncovalo s americkou eskalací vojenské síly v Perském zálivu a v Indickém oceánu. Jsme samozřejmě zajedno se všemi silami, které požadují zakončení válečného konfliktu a politické urovnání všech sporných otázek mezi Irákem a Íránem.

Velmi nás znepokojuje výbušná situace na Blízkém východě, kde agresívní akce Izraele maří spravedlivé řešení národního údělu arabského lidu. Nedávné útoky izraelského letectva na Libanon. jakož i na jaderná zařízení Iráku - mimochodem trvale pod mezinárodní kontrolou - považujeme za bezpříkladné porušení mezinárodního práva a za další akty agrese. Je nám zřejmý cíl těchto pokusů. Mají proměnit bankrot campdavidských dohod v nový kurs válečných provokací, v jejichž pozadí stojí snaha po uzákonění vojenské přítomnosti Spojených států. Jediné východisko z nebezpečné situace nalézáme v návrzích na svolání mezinárodní konference, která by se zabývala příčinami napětí na Blízkém východě, obnovila národní a státní práva Palestinců na územích okupovaných Izraelem, spoutala agresivitu Tel Avivu a posléze zaručila bezpečnost všech států v této oblasti.

Jsme si vědomi důležitosti všestranné spolupráce s protiimperialisticky orientovanými arabskými zeměmi, jejichž vliv na světové události stále sílí. Jejich pokrokovým zápasům vždy poskytneme nezbytnou pomoc. Mám na mysli především Syrskou lidovou republiku a na africkém kontinentě Lidovou lybijskou Džamahirii a Alžírskou lidovou republiku. Konečně zdůrazňujeme i přednostní význam styků s Indickou republikou. Tradice a úroveň těchto styků jsou předpokladem i pro nové formy ekonomické spolupráce.

Pozitivní vztah zachováme nadále k hnutí nezúčastněných. Obzvláště blízké jsou nám země, které nesmlouvavě vystupují proti imperialismu, neokolonialismu, rasismu a zároveň uskutečňují programy ekonomických a sociálních přeměn. Jsme hluboce přesvědčeni, že mladé osvobozenecké národy mají nejen právo na politickou samostatnost, ale i na dosažení ekonomické nezávislosti v demokraticky fungujících mezinárodních vztazích. Proto také rozhodně odsuzujeme pokusy některých vládních představitelů Spojených států ztotožnit národně osvobozenecký zápas s mezinárodním terorismem a tak ospravedlňovat vývoz kontrarevoluce, což je součást jejich politiky konfrontace a vydírání silou.

Vždy jsme byli přesvědčenými stoupenci politiky mírového soužití, tak jak se prosadila v Evropě uplynulého desetiletí. Tento princip považujeme za závazný i do budoucna. Jsme rozhodnými zastánci Závěrečného aktu z Helsink a jeho důsledné realizace. Naopak odmítáme veškeré pokusy Severoatlantického paktu o získání vojenské převahy. Neláká nás mír založený na zastrašování a nesoutěžíme s nikým v převaze zbraní a vojsk. Proto si přejeme dialog o všech otevřených otázkách, o rozšíření uvolnění do vojenské oblasti. Proto na madridské schůzce podporujeme úsilí o svolání evropské konference k vojenskému uvolnění a odzbrojení.

Tak prosté a lidské jsou zásady naší politiky vůči sousedním i vzdálenějším zemím západní Evropy. V minulých letech jsme dokázali své dobré úmysly proměnit v činy. Máme opravdu sousedské vztahy k Rakousku, jehož pozitivní postoj k otázkám uvolnění naznačuje, že naši spolupráci lze ještě prohloubit.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP