Úkolem federálních i národních
orgánů zvláště strojírenství,
chemie a farmaceutického průmyslu je důsledně
splnit konkrétně stanovené dodávky
vůči jednotným zemědělským
družstvům, státním statkům i
drobným pěstitelům. Jejich struktura, kvalita
a včasnost musí být bezpodmínečně
dodrženy. Je to jedna z podmínek splnění
náročného zemědělského
a potravinářského programu v sedmé
pětiletce.
Vláda připravuje opatření, jejichž
cílem je zdokonalit a zpřesnit plánovité
řízení zemědělství a
vůbec zemědělsko-potravinářského
komplexu s přihlédnutím k jeho specifickým
podmínkám. Počítáme s výraznější
hmotnou zainteresovaností na žádoucí
produkci. Tím chceme zvýšit zájem zemědělských
podniků a podnítit iniciativu jejich pracovníků
na růstu a zefektivnění výroby v souladu
s celospolečenskými potřebami.
Základní úkoly ve stavebnictví podřizujeme
záměrům v investiční politice
a změnám, které v ní uskutečňujeme.
Zkušenosti z průběhu letošního
roku ukazují, že stavebnictví prochází
obtížným obdobím. Stavební výroba
se pomalu vyrovnává s problémy, které
vznikají v důsledku omezeného rozsahu zahajování
nových staveb i v důsledku změn ve struktuře
investování. Spolu s národními vládami
se těmito znepokojivými jevy budeme podrobněji
zabývat při kontrole plnění plánu
za první pololetí.
Úsilí vlády o další pokrok v
národním hospodářství, o dosažení
co nejlepších výsledků v materiální
výrobě, má jediný smysl a cíl
- co nejlépe uspokojovat hmotné i kulturní
potřeby člověka, zdokonalovat podmínky
pro jeho všestranný rozvoj.
Míra i kvalita uspokojování potřeb
lidí však nezávisí na tom, co bychom
si přáli, nebo co vláda chce či nechce
občanům poskytnout. Jak zdůraznil již
XVI. sjezd, žádná společnost nemůže
rozdělovat více, než si vytvoří.
Proto naše možnosti pro udržení dosažené
životní úrovně a její zkvalitňování
závisí jedině a jen na tom, podaří-li
se nám pro to vytvořit v hospodářství,
v celé společenské činnosti dostatečné
zdroje.
V současné etapě výstavby rozvinuté
socialistické společnosti nejde jen o prostý
rozsah uspokojování hmotných a kulturních
potřeb lidí, ale do popředí stále
více vystupuje jejich kvalitativní stránka.
To se týká i dalšího upevňování
životních a sociálních jistot našich
občanů, zlepšování životního
a pracovního prostředí, rozvoje vzdělanosti,
kultury a duchovního života společnosti, vytváření
soudružských vztahů na pracovištích
i mezi lidmi vůbec - prostě všech sfér
naší společnosti, které nabývají
rostoucího významu při formování
socialistického způsobu života.
V souladu s principy, které uplatňujeme v národním
hospodářství, klademe důraz na to,
aby odměňování bylo těsněji
spojeno s růstem produktivity práce, její
kvalitou a celkovou hospodárností. Na všech
stupních řízení musíme být
důslednější v odstraňování
rovnostářství a tzv. sociálních
přístupů, které nevedou k ničemu
dobrému, poctivým a výkonným berou
chuť k práci a lajdáky nijak nepobízejí.
Nepochybujeme o tom, že politika důsledné diferenciace
mezd a příjmů podle množství,
kvality a společenského významu vykonané
práce, politika, která spočívá
na socialistickém principu odměňování,
se bude moci opřít o naprostou většinu
poctivých občanů. Budou to všichni ti,
kteří umějí a chtějí
výkonně pracovat a které tak i odměnou
za práci je třeba odlišit od méně
výkonných či dokonce od lajdáků.
Konkrétní možnosti tvorby a užití
národního důchodu v letech 1981-1985 nás
vedou k tomu, abychom položili důraz především
na zkvalitňování osobní spotřeby
obyvatelstva. Budeme proto dbát, aby již při
zpracování pětiletého i ročních
plánů byly vytvářeny předpoklady
pro lepší soulad vývoje příjmů
obyvatelstva s objemem a strukturou nabídky zboží
a služeb na vnitřním trhu. Spolu s vládami
obou republik budeme od příslušných
ministerstev, i výrobních a obchodních organizací
vyžadovat, aby vnitřní trh byl zásoben
průmyslovým zbožím i potravinami v potřebném
sortimentu a kvalitě, aby byla lépe uspokoj ována
poptávka po žádaných a dokonalejších
výrobcích.
Při zabezpečování spotřeby
potravin, ovoce, zeleniny a dalších produktů
musíme mnohem lépe využívat domácí
zdroje a vést naši veřejnost k účelné
spotřebě, k tomu, aby se potravinami neplýtvalo.
Chceme také vytvořit podmínky ke zvyšování
výroby a nákupu produktů rostlinného
i živočišného původu u drobných
pěstitelů a chovatelů a k rozšíření
samozásobení obyvatelstva tam, kde jsou pro to vhodné
předpoklady.
Zvláštní pozornost bude nutné věnovat
zásobování obyvatelstva hl. m. Prahy a Bratislavy
a vybraných průmyslových aglomerací.
Federální vláda ve spolupráci s vládami
obou národních republik a v úzké součinnosti
s odborovými orgány a národními výbory
bude také usilovat o to, aby rychleji pokračoval
rozvoj závodního stravování a zavádění
výroby hotových pokrmů a polotovarů.
U placených služeb budeme dbát, aby příslušné
orgány a organizace pružněji zajišťovaly
potřebné údržbářské
a opravárenské práce a služby, materiály
i náhradní díly.
Počítáme také s dalším
rozvojem a zkvalitněním zahraničního
i domácího cestovního ruchu.
I nadále zůstává v popředí
našich úkolů a povinností péče
a staré a invalidní občany. Budeme ji zlepšovat
a starat se o vhodné pracovní a společenské
uplatnění těch, jejichž pracovní
schopnost je pozměněna. Předpokládáme,
že poroste i průměrný starobní
důchod.
Jednou z velkých předností socialistické
společnosti je pozornost, jakou věnuje dětem.
l v příštím období bude vláda
podle možností zdokonalovat rozvinutý systém
společenské pomoci rodinám s dětmi.
Při ochraně a upevňování zdraví
pracujících se spolu s národními vládami
soustředíme zejména na prohloubení
systematické zdravotní prevence, zlepšování
životního prostředí a podmínek
pro bezpečnou práci včetně zlepšeného
zásobování ochrannými pomůckami.
Chceme pokračovat v celospolečenských programech
boje s nejzávažnějšími chorobami,
zejména srdce a cév, a s onkologickými a
virovými nemocemi. Budeme rovněž zlepšovat
péči o ženu a děti i o naše starší
spoluobčany.
Nezbytné je i další zdokonalování
organizace a řízení zdravotnictví,
aby zejména v hlavním městě Praze
a v ostatních centrech průmyslových aglomerací
byla lékařská služba pohotovější.
Při výchově nových lékařů,
farmaceutů a ostatních zdravotnických pracovníků
bude vláda dbát na jejich neustálý
odborný a politický růst i na to, aby jejich
vztah k nemocným byl v souladu se socialistickou morálkou
a zdravotnickou etikou.
Rovněž počítáme s rozšířením
farmaceutické produkce, její surovinové a
materiálové základny a prohloubíme
i v této oblasti naši účast na spolupráci
v rámci států RVHP.
Neoddělitelnou součástí péče
o zdraví je tělesná výchova. Proto
bude vláda stejně jako v předcházejícím
období klást prvořadý důraz
na její všestranný rozvoj a za rozhodující
bude považovat zabezpečení jejích masových
forem.
V oblasti vrcholového sportu a státní reprezentace
bude vláda v úzké součinnosti s ČSTV
a Svazarmem usilovat o důsledné uplatnění
požadavku vysoké kvality i efektivního využívání
vynakládaných prostředků.
V bytové politice bude vláda prosazovat všestranné
zlepšování podmínek bydlení obyvatelstva.
Půjde nejen o výstavbu 550 tis. nových a
o modernizaci dalších 40-50 tis. bytů, ale
i o výrazné zlepšení hospodaření
se stávajícím bytovým fondem. Důraz
klademe na komplexní vybavení budovaných
sídlišť obchodními, školskými,
zdravotnickými a tělovýchovnými zařízeními,
zdroji vody, přívody energie a komunikacemi.
Součástí našeho úsilí
bude samozřejmě i péče o řešení
problémů jednotlivých oblastí, zvláště
průmyslových aglomerací. To se týká
především hlavního města Československé
socialistické republiky - Prahy. Zde chceme soustředit
naši pozornost na účelné využití
dosažitelných zdrojů pracovních sil,
modernizaci výrobně technické základny,
na další koncentraci stavebních kapacit a takové
změny jejich struktury, aby došlo k pokroku v investiční
výstavbě v žádoucí skladbě,
k dalšímu zlepšení podmínek bydlení,
k řešení komunikačního systému
i dostavby Národního divadla.
Budeme pokračovat také ve výstavbě
hlavního města Slovenské socialistické
republiky Bratislavy, zaměřené na řešení
dopravních otázek a zlepšení podmínek
bydlení a vybavenosti nových sídlišť.
Středem naší pozornosti zůstanou i nadále
otázky rozvoje Severočeského a Severomoravského
kraje. V severních Čechách budeme dále
pokračovat ve výstavbě dopravních
a výrobních zařízení a v investičních
akcích určených k uvolnění
lomových předpolí. Současně
s tím budeme zajišťovat i potřebnou bytovou
výstavbu v celé komplexnosti a realizovat investice,
které ji podmiňují, včetně
řešení palčivých otázek
životního prostředí v tomto kraji.
Péči o životní prostředí,
o účelné a efektivní užití
investičních prostředků na zlepšení
a ochranu ovzduší, vod a půdního fondu
chápeme jako nedílnou součást životní
úrovně obyvatelstva. Proto budeme důsledně
vyžadovat odpovědnost organizací za to, že
výrobní procesy nebudou zhoršovat životní
podmínky, a to zvláště v průmyslových
aglomeracích a v oblastech s vysokou koncentrací
obyvatelstva.
Vláda chce rovněž podporovat veřejně
prospěšné práce a služby ke zvelebení
prostředí ve městech a obcích a iniciativu
občanů v tomto směru, jak je rozvíjena
v rámci akce Z a jak je zakotvena ve volebních programech
Národní fronty.
Soudružky a soudruzi poslanci, jsme si vědomi, že
důsledná realizace hospodářského
a sociálního programu, přijatého XVI.
sjezdem strany, nebude lehkou záležitostí.
Přistupujeme k němu s vědomím, že
to bude náročná prověrka naší
politické vyspělosti, odborné zdatnosti i
organizačních schopností, tvůrčího
myšlení a odpovědnosti. Praxe ukazuje, že
od souhlasu s programem až k jeho důslednému
uplatnění bývá obvykle obtížná
cesta. Ani plnění plánovaných úkolů
od začátku letošního roku není
bez problémů.
O to větší však musí být
naše vůle a úsilí dovést dílo
dalšího sociálně ekonomického
rozvoje zdárně do konce. Začít musíme
samozřejmě hned, již při plnění
dnešních úkolů. Každý na
svém místě musíme udělat vše,
abychom poctivě splnili jak úkoly plánu letošního
roku, tak i ty, které nás čekají v
letech následujících.
Soudružky a soudruzi poslanci, v souladu se závěry
XVI. sjezdu strany bude vláda pokračovat v upevňování
našeho zřízení a zdokonalování
naší socialistické státnosti a ve zvyšování
účasti pracujících na správě
a řízení věcí společných.
Základnu pro plnění těchto náročných
cílů spatřujeme ve federativním uspořádání
státu, které zabezpečuje rovnoprávné
vztahy Čechů a Slováků a občanů
ostatních národností i předpoklady
trvalé a plodné součinnosti celostátních
a republikových orgánů, všech článků
našeho politického systému. I v těchto
souvislostech je třeba zvyšovat úroveň
řídící, koordinační
i kontrolní činnosti vlády, prohlubovat vzájemnou
spolupráci federálních a republikových
institucí.
Za neméně důležitou považujeme
i jejich součinnost s Národní frontou, jejími
orgány, s ostatními politickými stranami
a organizacemi. Vzhledem k velké váze Národní
fronty v politickém a společenském životě
naší země i možnostem, které poskytuje
její široká základna a rozsáhlá
činnost, očekáváme, že tak jako
dosud bude účinně napomáhat při
naplňování všech základních
cílů, které si pro toto období klademe.
Za podstatnou přitom považujeme zejména dělnou
spolupráci státních a hospodářských
orgánů s Revolučním odborovým
hnutím, která má své významné
místo při sjednocování všech
tvořivých sil naší společnosti
pro úspěšnou realizaci cílů sedmé
pětiletky. Dělné spolupráci státníci
a hospodářských orgánů s orgány
Revolučního odborového hnutí napomáhají
i společná jednání sekretariátu
ÚRO s předsednictvem federální vlády
a na ně navazující jednání
republikových a územních orgánů.
Ve vzájemné součinnosti federální
vlády, odborů, Socialistického svazu mládeže,
Svazu žen, Svazu československo-sovětského
přátelství, tělovýchovných,
branných a ostatních organizací Národní
fronty jsou nepochybně další možnosti
i pro zvýšení účinnosti ideově
výchovné práce, která by měla
cílevědomě směřovat k upevňování
jednoty našeho lidu, jeho vlastenectví a internacionálního
cítění, k prohlubování jeho
všestranné účasti na rozvoji naší
společnosti a také i s ohledem na mezinárodní
situaci - ke zvýšení bezpečnosti a obranyschopnosti
naší země.
Naše socialistické zřízení je
charakteristické jednotou práv a povinností
občanů, která má stěžejní
význam pro rozvíjení socialistických
vztahů mezi lidmi i vztahů mezi občanem a
státem. Vláda bude dbát, aby plné
uplatňování těchto práv bylo
ještě důsledněji spjato s ochranou socialistického
státu, veřejného pořádku, s
přísným dodržováním právního
řádu a socialistické zákonnosti. Orgány
prokuratury a bezpečnosti, jakož i naše soudnictví
- při respektování jeho nezávislosti,
povedeme k tomu, aby rozhodně postupovaly proti těm,
kteří ohrožují bezpečnost státu,
narušují normy socialistického práva,
klidný a spokojený život občanů.
V plné míře to platí i na ty, kteří
by se chtěli obohacovat na úkor společné
práce a svých spoluobčanů. Jsme přesvědčeni,
že naše úsilí o nápravu některých
nešvarů, které nemají nic společného
se socialistickým způsobem života a jel o morálkou,
podpoří všichni poctiví lidé
v tomto státě.
Bylo jíž řečeno, že chceme pokračovat
ve všestranném vytváření předpokladů
pro ještě vyšší účast
občanů na správě a řízení
státu. Z těchto hledisek hodlá vláda
posilovat váhu, autoritu a společenský význam
národních výborů, které svou
širokou působností a činností,
bezprostředně spjatou s každodenním
životem občanů, představují základní
a osvědčený článek lidové
moci a státní správy.
Ve spolupráci s vládami republik chceme orientovat
nově zvolené národní výbory
na hlavní cíl veškeré jejich činnosti,
kterým je a musí být spokojenost občanů,
řešení jejich každodenních starostí
a oprávněných potřeb a zájmů.
Na to je třeba pamatovat při rozpracování
i naplňování volebních programů
Národní fronty a náročným úkolům,
které obsahují, přizpůsobit formy
i metody práce poslanců a aparátu národních
výborů.
To je cesta, jak odstraňovat i některé nedostatky,
které vedle převážně dobré
práce i tady přetrvávají, nepříznivě
ovlivňují veřejné mínění
a jsou právem kritizovány.
Soudruh Klement Gottwald kdysi řekl: "Úřady,
a to od úřadů místních národních
výborů až po úřady ministerské,
musí být spravovány tak, aby obyvatelstvo
v praxi vidělo a cítilo, že lid tu není
pro úřady, nýbrž úřady
pro lid."
Tato slova platí stále jak pro národní
výbory, tak i vyšší orgány státní
správy. A úkolem jejich vedoucích pracovníků
je pomáhat svou prací vytvářet konstruktivní
vztahy mezi těmito institucemi a občany a tak posilovat
jejich důvěru v lidovou moc.
Chci vás, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, ujistit, že i v tomto směru chce a bude
federální vláda v úzké spolupráci
s vládami obou republik energicky působit k pozitivním
změnám, k tomu, aby se činnost národních
výborů dále zkvalitňovala, a to i
v hospodářství, které patří
do jejich působnosti.
Proto připravujeme zvýšení úlohy
volených orgánů a koordinačních
funkcí národních výborů v zájmu
efektivní a úsporné investiční
výstavby v územních obvodech, v zájmu
účelného hospodaření s pracovními
silami a půdním fondem s cílem, abychom optimálně
využili finanční prostředky a sladili
národohospodářské záměry
s potřebami života obcí a měst.
Budeme rovněž sledovat, jak se uplatňují
principy Souboru opatření v činnosti organizací
řízených národními výbory
a zda co nejpřesněji odpovídají charakteru
služeb a prací, které jsou poskytovány
občanům a ostatním organizacím. Zvlášť
se to týká opatření v oblasti služeb
placených obyvatelstvem, která by měla být
součástí šířeji pojatých
kroků k zásadnímu zlepšení na
tomto úseku.
Rozvíjení socialistické státnosti
a demokracie, prohlubování jednoty práv a
povinností občanů je neoddělitelně
spjato se zdokonalováním našeho právního
řádu. I v tomto volebním období hodlá
vláda postupovat podle dlouhodobé koncepce, v jejímž
rámci již byly Federálnímu shromáždění
předloženy návrhy na úpravy občanského
zákoníku a zákona o rodině. V současné
době pokračují též práce
na analýzách a návrzích úprav
trestního zákona, hospodářského
zákoníku, zákona o arbitráži
a již zmíněné právní úpravy
předpisů souvisejících s realizací
Souboru opatření.