Úterý 30. června 1981

Úkolem federálních i národních orgánů zvláště strojírenství, chemie a farmaceutického průmyslu je důsledně splnit konkrétně stanovené dodávky vůči jednotným zemědělským družstvům, státním statkům i drobným pěstitelům. Jejich struktura, kvalita a včasnost musí být bezpodmínečně dodrženy. Je to jedna z podmínek splnění náročného zemědělského a potravinářského programu v sedmé pětiletce.

Vláda připravuje opatření, jejichž cílem je zdokonalit a zpřesnit plánovité řízení zemědělství a vůbec zemědělsko-potravinářského komplexu s přihlédnutím k jeho specifickým podmínkám. Počítáme s výraznější hmotnou zainteresovaností na žádoucí produkci. Tím chceme zvýšit zájem zemědělských podniků a podnítit iniciativu jejich pracovníků na růstu a zefektivnění výroby v souladu s celospolečenskými potřebami.

Základní úkoly ve stavebnictví podřizujeme záměrům v investiční politice a změnám, které v ní uskutečňujeme. Zkušenosti z průběhu letošního roku ukazují, že stavebnictví prochází obtížným obdobím. Stavební výroba se pomalu vyrovnává s problémy, které vznikají v důsledku omezeného rozsahu zahajování nových staveb i v důsledku změn ve struktuře investování. Spolu s národními vládami se těmito znepokojivými jevy budeme podrobněji zabývat při kontrole plnění plánu za první pololetí.

Úsilí vlády o další pokrok v národním hospodářství, o dosažení co nejlepších výsledků v materiální výrobě, má jediný smysl a cíl - co nejlépe uspokojovat hmotné i kulturní potřeby člověka, zdokonalovat podmínky pro jeho všestranný rozvoj.

Míra i kvalita uspokojování potřeb lidí však nezávisí na tom, co bychom si přáli, nebo co vláda chce či nechce občanům poskytnout. Jak zdůraznil již XVI. sjezd, žádná společnost nemůže rozdělovat více, než si vytvoří. Proto naše možnosti pro udržení dosažené životní úrovně a její zkvalitňování závisí jedině a jen na tom, podaří-li se nám pro to vytvořit v hospodářství, v celé společenské činnosti dostatečné zdroje.

V současné etapě výstavby rozvinuté socialistické společnosti nejde jen o prostý rozsah uspokojování hmotných a kulturních potřeb lidí, ale do popředí stále více vystupuje jejich kvalitativní stránka. To se týká i dalšího upevňování životních a sociálních jistot našich občanů, zlepšování životního a pracovního prostředí, rozvoje vzdělanosti, kultury a duchovního života společnosti, vytváření soudružských vztahů na pracovištích i mezi lidmi vůbec - prostě všech sfér naší společnosti, které nabývají rostoucího významu při formování socialistického způsobu života.

V souladu s principy, které uplatňujeme v národním hospodářství, klademe důraz na to, aby odměňování bylo těsněji spojeno s růstem produktivity práce, její kvalitou a celkovou hospodárností. Na všech stupních řízení musíme být důslednější v odstraňování rovnostářství a tzv. sociálních přístupů, které nevedou k ničemu dobrému, poctivým a výkonným berou chuť k práci a lajdáky nijak nepobízejí.

Nepochybujeme o tom, že politika důsledné diferenciace mezd a příjmů podle množství, kvality a společenského významu vykonané práce, politika, která spočívá na socialistickém principu odměňování, se bude moci opřít o naprostou většinu poctivých občanů. Budou to všichni ti, kteří umějí a chtějí výkonně pracovat a které tak i odměnou za práci je třeba odlišit od méně výkonných či dokonce od lajdáků.

Konkrétní možnosti tvorby a užití národního důchodu v letech 1981-1985 nás vedou k tomu, abychom položili důraz především na zkvalitňování osobní spotřeby obyvatelstva. Budeme proto dbát, aby již při zpracování pětiletého i ročních plánů byly vytvářeny předpoklady pro lepší soulad vývoje příjmů obyvatelstva s objemem a strukturou nabídky zboží a služeb na vnitřním trhu. Spolu s vládami obou republik budeme od příslušných ministerstev, i výrobních a obchodních organizací vyžadovat, aby vnitřní trh byl zásoben průmyslovým zbožím i potravinami v potřebném sortimentu a kvalitě, aby byla lépe uspokoj ována poptávka po žádaných a dokonalejších výrobcích.

Při zabezpečování spotřeby potravin, ovoce, zeleniny a dalších produktů musíme mnohem lépe využívat domácí zdroje a vést naši veřejnost k účelné spotřebě, k tomu, aby se potravinami neplýtvalo. Chceme také vytvořit podmínky ke zvyšování výroby a nákupu produktů rostlinného i živočišného původu u drobných pěstitelů a chovatelů a k rozšíření samozásobení obyvatelstva tam, kde jsou pro to vhodné předpoklady.

Zvláštní pozornost bude nutné věnovat zásobování obyvatelstva hl. m. Prahy a Bratislavy a vybraných průmyslových aglomerací.

Federální vláda ve spolupráci s vládami obou národních republik a v úzké součinnosti s odborovými orgány a národními výbory bude také usilovat o to, aby rychleji pokračoval rozvoj závodního stravování a zavádění výroby hotových pokrmů a polotovarů.

U placených služeb budeme dbát, aby příslušné orgány a organizace pružněji zajišťovaly potřebné údržbářské a opravárenské práce a služby, materiály i náhradní díly.

Počítáme také s dalším rozvojem a zkvalitněním zahraničního i domácího cestovního ruchu.

I nadále zůstává v popředí našich úkolů a povinností péče a staré a invalidní občany. Budeme ji zlepšovat a starat se o vhodné pracovní a společenské uplatnění těch, jejichž pracovní schopnost je pozměněna. Předpokládáme, že poroste i průměrný starobní důchod.

Jednou z velkých předností socialistické společnosti je pozornost, jakou věnuje dětem. l v příštím období bude vláda podle možností zdokonalovat rozvinutý systém společenské pomoci rodinám s dětmi.

Při ochraně a upevňování zdraví pracujících se spolu s národními vládami soustředíme zejména na prohloubení systematické zdravotní prevence, zlepšování životního prostředí a podmínek pro bezpečnou práci včetně zlepšeného zásobování ochrannými pomůckami.

Chceme pokračovat v celospolečenských programech boje s nejzávažnějšími chorobami, zejména srdce a cév, a s onkologickými a virovými nemocemi. Budeme rovněž zlepšovat péči o ženu a děti i o naše starší spoluobčany.

Nezbytné je i další zdokonalování organizace a řízení zdravotnictví, aby zejména v hlavním městě Praze a v ostatních centrech průmyslových aglomerací byla lékařská služba pohotovější.

Při výchově nových lékařů, farmaceutů a ostatních zdravotnických pracovníků bude vláda dbát na jejich neustálý odborný a politický růst i na to, aby jejich vztah k nemocným byl v souladu se socialistickou morálkou a zdravotnickou etikou.

Rovněž počítáme s rozšířením farmaceutické produkce, její surovinové a materiálové základny a prohloubíme i v této oblasti naši účast na spolupráci v rámci států RVHP.

Neoddělitelnou součástí péče o zdraví je tělesná výchova. Proto bude vláda stejně jako v předcházejícím období klást prvořadý důraz na její všestranný rozvoj a za rozhodující bude považovat zabezpečení jejích masových forem.

V oblasti vrcholového sportu a státní reprezentace bude vláda v úzké součinnosti s ČSTV a Svazarmem usilovat o důsledné uplatnění požadavku vysoké kvality i efektivního využívání vynakládaných prostředků.

V bytové politice bude vláda prosazovat všestranné zlepšování podmínek bydlení obyvatelstva. Půjde nejen o výstavbu 550 tis. nových a o modernizaci dalších 40-50 tis. bytů, ale i o výrazné zlepšení hospodaření se stávajícím bytovým fondem. Důraz klademe na komplexní vybavení budovaných sídlišť obchodními, školskými, zdravotnickými a tělovýchovnými zařízeními, zdroji vody, přívody energie a komunikacemi.

Součástí našeho úsilí bude samozřejmě i péče o řešení problémů jednotlivých oblastí, zvláště průmyslových aglomerací. To se týká především hlavního města Československé socialistické republiky - Prahy. Zde chceme soustředit naši pozornost na účelné využití dosažitelných zdrojů pracovních sil, modernizaci výrobně technické základny, na další koncentraci stavebních kapacit a takové změny jejich struktury, aby došlo k pokroku v investiční výstavbě v žádoucí skladbě, k dalšímu zlepšení podmínek bydlení, k řešení komunikačního systému i dostavby Národního divadla.

Budeme pokračovat také ve výstavbě hlavního města Slovenské socialistické republiky Bratislavy, zaměřené na řešení dopravních otázek a zlepšení podmínek bydlení a vybavenosti nových sídlišť.

Středem naší pozornosti zůstanou i nadále otázky rozvoje Severočeského a Severomoravského kraje. V severních Čechách budeme dále pokračovat ve výstavbě dopravních a výrobních zařízení a v investičních akcích určených k uvolnění lomových předpolí. Současně s tím budeme zajišťovat i potřebnou bytovou výstavbu v celé komplexnosti a realizovat investice, které ji podmiňují, včetně řešení palčivých otázek životního prostředí v tomto kraji.

Péči o životní prostředí, o účelné a efektivní užití investičních prostředků na zlepšení a ochranu ovzduší, vod a půdního fondu chápeme jako nedílnou součást životní úrovně obyvatelstva. Proto budeme důsledně vyžadovat odpovědnost organizací za to, že výrobní procesy nebudou zhoršovat životní podmínky, a to zvláště v průmyslových aglomeracích a v oblastech s vysokou koncentrací obyvatelstva.

Vláda chce rovněž podporovat veřejně prospěšné práce a služby ke zvelebení prostředí ve městech a obcích a iniciativu občanů v tomto směru, jak je rozvíjena v rámci akce Z a jak je zakotvena ve volebních programech Národní fronty.

Soudružky a soudruzi poslanci, jsme si vědomi, že důsledná realizace hospodářského a sociálního programu, přijatého XVI. sjezdem strany, nebude lehkou záležitostí.

Přistupujeme k němu s vědomím, že to bude náročná prověrka naší politické vyspělosti, odborné zdatnosti i organizačních schopností, tvůrčího myšlení a odpovědnosti. Praxe ukazuje, že od souhlasu s programem až k jeho důslednému uplatnění bývá obvykle obtížná cesta. Ani plnění plánovaných úkolů od začátku letošního roku není bez problémů.

O to větší však musí být naše vůle a úsilí dovést dílo dalšího sociálně ekonomického rozvoje zdárně do konce. Začít musíme samozřejmě hned, již při plnění dnešních úkolů. Každý na svém místě musíme udělat vše, abychom poctivě splnili jak úkoly plánu letošního roku, tak i ty, které nás čekají v letech následujících.

Soudružky a soudruzi poslanci, v souladu se závěry XVI. sjezdu strany bude vláda pokračovat v upevňování našeho zřízení a zdokonalování naší socialistické státnosti a ve zvyšování účasti pracujících na správě a řízení věcí společných. Základnu pro plnění těchto náročných cílů spatřujeme ve federativním uspořádání státu, které zabezpečuje rovnoprávné vztahy Čechů a Slováků a občanů ostatních národností i předpoklady trvalé a plodné součinnosti celostátních a republikových orgánů, všech článků našeho politického systému. I v těchto souvislostech je třeba zvyšovat úroveň řídící, koordinační i kontrolní činnosti vlády, prohlubovat vzájemnou spolupráci federálních a republikových institucí.

Za neméně důležitou považujeme i jejich součinnost s Národní frontou, jejími orgány, s ostatními politickými stranami a organizacemi. Vzhledem k velké váze Národní fronty v politickém a společenském životě naší země i možnostem, které poskytuje její široká základna a rozsáhlá činnost, očekáváme, že tak jako dosud bude účinně napomáhat při naplňování všech základních cílů, které si pro toto období klademe.

Za podstatnou přitom považujeme zejména dělnou spolupráci státních a hospodářských orgánů s Revolučním odborovým hnutím, která má své významné místo při sjednocování všech tvořivých sil naší společnosti pro úspěšnou realizaci cílů sedmé pětiletky. Dělné spolupráci státníci a hospodářských orgánů s orgány Revolučního odborového hnutí napomáhají i společná jednání sekretariátu ÚRO s předsednictvem federální vlády a na ně navazující jednání republikových a územních orgánů.

Ve vzájemné součinnosti federální vlády, odborů, Socialistického svazu mládeže, Svazu žen, Svazu československo-sovětského přátelství, tělovýchovných, branných a ostatních organizací Národní fronty jsou nepochybně další možnosti i pro zvýšení účinnosti ideově výchovné práce, která by měla cílevědomě směřovat k upevňování jednoty našeho lidu, jeho vlastenectví a internacionálního cítění, k prohlubování jeho všestranné účasti na rozvoji naší společnosti a také i s ohledem na mezinárodní situaci - ke zvýšení bezpečnosti a obranyschopnosti naší země.

Naše socialistické zřízení je charakteristické jednotou práv a povinností občanů, která má stěžejní význam pro rozvíjení socialistických vztahů mezi lidmi i vztahů mezi občanem a státem. Vláda bude dbát, aby plné uplatňování těchto práv bylo ještě důsledněji spjato s ochranou socialistického státu, veřejného pořádku, s přísným dodržováním právního řádu a socialistické zákonnosti. Orgány prokuratury a bezpečnosti, jakož i naše soudnictví - při respektování jeho nezávislosti, povedeme k tomu, aby rozhodně postupovaly proti těm, kteří ohrožují bezpečnost státu, narušují normy socialistického práva, klidný a spokojený život občanů. V plné míře to platí i na ty, kteří by se chtěli obohacovat na úkor společné práce a svých spoluobčanů. Jsme přesvědčeni, že naše úsilí o nápravu některých nešvarů, které nemají nic společného se socialistickým způsobem života a jel o morálkou, podpoří všichni poctiví lidé v tomto státě.

Bylo jíž řečeno, že chceme pokračovat ve všestranném vytváření předpokladů pro ještě vyšší účast občanů na správě a řízení státu. Z těchto hledisek hodlá vláda posilovat váhu, autoritu a společenský význam národních výborů, které svou širokou působností a činností, bezprostředně spjatou s každodenním životem občanů, představují základní a osvědčený článek lidové moci a státní správy.

Ve spolupráci s vládami republik chceme orientovat nově zvolené národní výbory na hlavní cíl veškeré jejich činnosti, kterým je a musí být spokojenost občanů, řešení jejich každodenních starostí a oprávněných potřeb a zájmů. Na to je třeba pamatovat při rozpracování i naplňování volebních programů Národní fronty a náročným úkolům, které obsahují, přizpůsobit formy i metody práce poslanců a aparátu národních výborů.

To je cesta, jak odstraňovat i některé nedostatky, které vedle převážně dobré práce i tady přetrvávají, nepříznivě ovlivňují veřejné mínění a jsou právem kritizovány.

Soudruh Klement Gottwald kdysi řekl: "Úřady, a to od úřadů místních národních výborů až po úřady ministerské, musí být spravovány tak, aby obyvatelstvo v praxi vidělo a cítilo, že lid tu není pro úřady, nýbrž úřady pro lid."

Tato slova platí stále jak pro národní výbory, tak i vyšší orgány státní správy. A úkolem jejich vedoucích pracovníků je pomáhat svou prací vytvářet konstruktivní vztahy mezi těmito institucemi a občany a tak posilovat jejich důvěru v lidovou moc.

Chci vás, vážené soudružky a soudruzi poslanci, ujistit, že i v tomto směru chce a bude federální vláda v úzké spolupráci s vládami obou republik energicky působit k pozitivním změnám, k tomu, aby se činnost národních výborů dále zkvalitňovala, a to i v hospodářství, které patří do jejich působnosti.

Proto připravujeme zvýšení úlohy volených orgánů a koordinačních funkcí národních výborů v zájmu efektivní a úsporné investiční výstavby v územních obvodech, v zájmu účelného hospodaření s pracovními silami a půdním fondem s cílem, abychom optimálně využili finanční prostředky a sladili národohospodářské záměry s potřebami života obcí a měst.

Budeme rovněž sledovat, jak se uplatňují principy Souboru opatření v činnosti organizací řízených národními výbory a zda co nejpřesněji odpovídají charakteru služeb a prací, které jsou poskytovány občanům a ostatním organizacím. Zvlášť se to týká opatření v oblasti služeb placených obyvatelstvem, která by měla být součástí šířeji pojatých kroků k zásadnímu zlepšení na tomto úseku.

Rozvíjení socialistické státnosti a demokracie, prohlubování jednoty práv a povinností občanů je neoddělitelně spjato se zdokonalováním našeho právního řádu. I v tomto volebním období hodlá vláda postupovat podle dlouhodobé koncepce, v jejímž rámci již byly Federálnímu shromáždění předloženy návrhy na úpravy občanského zákoníku a zákona o rodině. V současné době pokračují též práce na analýzách a návrzích úprav trestního zákona, hospodářského zákoníku, zákona o arbitráži a již zmíněné právní úpravy předpisů souvisejících s realizací Souboru opatření.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP