Úterý 30. června 1981

Máme samozřejmě zájem i na ekonomických stycích s průmyslově vyspělými kapitalistickými zeměmi, které chceme rozvíjet podle zásady rovnoprávnosti a vzájemné výhodnosti.

Veškerá činnost federální vlády v oblasti vnějších ekonomických vztahů, všechna přijatá i nově připravovaná opatření směřují k tomu, aby vytvářela příznivé podmínky k vyššímu a efektivnímu vývozu a k prohloubení potřebné ekonomické rovnováhy. Jedině tímto způsobem si můžeme opatřit nutné zdroje pro potřebné dovozy.

V dovozní politice bude vláda nadále přednostně podporovat import strojů a zařízení s rychlou návratností. Bude dbát, aby tyto prostředky byly uváděny do provozu v plánovaných termínech.

Řídící činnost vlády bude směřovat k prohloubení součinnosti ministerstva zahraničního obchodu a jeho organizací s odvětvovými ministerstvy a jim podřízenými jednotkami. Zvýšení úrovně komerční práce, větší koncepčnost a pružnost, dobrá znalost situace na světových trzích, to jsou požadavky, které v této oblasti za pomoci všech nástrojů plánovitého řízení musíme zvládnout.

Soudružky a soudruzi poslanci, potřebám přechodu našeho hospodářství na dráhu intenzívního rozvoje musí odpovídat úroveň, obsah i formy řízení.

V naplňování tohoto požadavku spatřuje federální vláda své nejvlastnější poslání, svůj nejdůležitější úkol. Vycházíme přitom i z toho, že na XVI. sjezdu bylo k dosavadním formám plánování a řízení, k jejich účinnosti vysloveno nemálo oprávněných kritických připomínek.

Přes všechny obtíže, které pramení z podstatných změn vnějších ekonomických podmínek, zůstává faktem, že většina slabin a nedostatků pramení ze subjektivních příčin, spočívá v lidech, v úrovni jejich politické vyspělosti a odborné zdatnosti, prostě v celkovém přístupu k daným úkolům. Z toho hodláme vyvodit závěry jak pro svou vlastní práci, tak pro práci všech ostatních řídících článků.

Pokud jde o nás, o federální vládu - chceme v příštím období zdokonalovat svou vlastní řídící a koordinační činnost. K úkolům musíme přistupovat mnohem důsledněji; včas a účinněji kontrolovat plnění přijatých závěrů, vyžadovat od všech orgánů i aparátu, od ministrů a ostatních vedoucích pracovníků přesné plnění uložených úkolů. Jsme si vědomi, že celkový úspěch naší činnosti vyžaduje podstatnější změny stylu a metod naší vlastní práce, jež by se ve svých důsledcích kladně projevily i ve zlepšení kvality práce všech orgánů státní správy. Aniž bychom opomíjeli řešení operativních úkolů, které vyplývají z průběhu plnění ročních plánů l jiných aktuálních otázek v mimoekonomické sféře, spatřujeme těžiště práce vlády a jejích orgánů v orientaci na základní koncepční otázky a dlouhodobější rozvoj.

V popředí naší pozornosti musí být především zdokonalení plánování v ústředních orgánech i na nižších článcích řízení. Kde zejména o to, aby osou plánovacího procesu se stal vědeckotechnický rozvoj.

Konkrétními nositeli tohoto úkolu jsou ministerstva pro řízení technického rozvoje, státní a národní plánovací komise i odvětvová ministerstva. Odpovídají za to, že se obsah jednotlivých částí plánu stane účinným nástrojem přípravy a realizace technickoekonomických přeměn a že plán bude zajišťovat rychlejší a širší zavádění výsledků a vývoje do výroby. Je třeba vyvíjet tlak, aby orgány na všech stupních řízení ovládly ekonomickou stránku technického rozvoje natolik, abychom s přínosy pokrokové techniky a technologie mohli kalkulovat již při tvorbě plánu, při stanovení výkonů, produktivity práce a výrobní spotřebě.

Od výrobních hospodářských jednotek budeme vyžadovat, aby současně s důsledným uplatňováním jednotlivých prvků Souboru opatření cílevědomě vytvářely a realizovaly programy technické, výrobní a odbytové politiky, investičního rozvoje, organizace a řízení práce, zaměřené na zkvalitnění oborové mikrostruktury.

V souladu s dlouhodobějšími úkoly stanovenými Souborem opatření chceme zlepšit provázanost plánu jako základní předpoklad zvýšení plynulosti reprodukčního procesu, účinnějšího využívání chozrasčotu, ekonomické stimulace a iniciativy pracujících.

V současné době stojí před vládou a jejími orgány úkol - připravit a do konce roku předložit Federálnímu shromáždění ke schválení návrh zákona o 7. pětiletém plánu.

Jde o záležitost velmi složitou, neboť řada dřívějších předpokladů se změnila a vyvstaly nové potřeby, na které je třeba reagovat. V každém případě však bude 7. pětiletý plán zpracován tak, aby se stal účinným nástrojem realizace programu dalšího rozvoje naší socialistické společnosti, jak jej schválil XVI. sjezd naší strany.

V návrhu plánu v souladu s direktivou sjezdu počítáme s růstem národního důchodu o 14-16 %. Společenský produkt poroste rychleji než výrobní spotřeba, objem investic se v průběhu pětiletky nezvýší a jeho podíl na národním důchodu bude klesat.

Souběžně s dokončováním návrhu 7. pětiletky probíhá i příprava plánu na příští rok. Usilujeme o to, aby podniky, výrobní hospodářské jednotky a ministerstva využily při jeho zpracování všechny zkušenosti, které získaly při uplatňování Souboru opatření, i možnosti vstřícného plánování, založeného na aktivní účasti pracujících a hmotné zainteresovanosti na progresívním plánu.

Máme za sebou teprve půl roku od doby, kdy je tento Soubor opatření uváděn do praxe. Je to příliš krátká doba na to, aby bylo možné celkově zobecnit zkušenosti z jeho působení. Jedno je však zřejmé.

Řada podniků, výrobních hospodářských jednotek, ale i ministerstev zatím nedokázala plně využít jeho nástrojů k zabezpečení zejména kvalitativních úkolů plánu. Z toho vyplývá, že musíme pokračovat zejména v nekompromisním prosazování jeho základních principů, tj., aby plán a ekonomické nástroje z něho odvozené - mzdy, finance, úvěr, úrok - účinně působily na racionální využívání a zhodnocování všech disponibilních zdrojů, na efektivnější zapojování do mezinárodní dělby práce, na posilování rovnováhy naší ekonomiky. V souladu s těmito kritérii musí být uplatňovány hmotné i morální podněty.

V této souvislosti je třeba zdůraznit nezbytnou potřebu lepšího hospodaření s pracovními silami, zvyšování účinnosti lidské práce a vyššího využívání fondu pracovní doby.

Nedostatky v tomto směru nejsou zanedbatelné ani z národohospodářského, aniž morálně politického hlediska.

Vyžadují od vlády i všech dalších řídících stupňů, abychom s mnohem větší rozhodností zdokonalovali organizaci práce, zvyšovali úroveň řízení dílen, provozů a závodů i kvalitu plánování odshora až dolů, dosáhli žádoucí rytmičnosti a spolehlivosti dodavatelsko-odběratelských vztahů, systematicky snižovali neodůvodněnou fluktuaci a absenci, důsledně stíhali lajdáky i jakoukoliv jinou neodpovědnost.

Spolu s tím je třeba přísně diferencovat mezi potřebami různých odvětví. Jednotlivé oblasti nevýrobní sféry musí počítat s tím, že dřívější praxe překračování plánovaných počtů pracovníků je neopakovatelná.

Je tu nutno říci i několik slov k našemu administrativnímu aparátu i k administrativní náročnosti řídící činnosti, která je stále předmětem oprávněné kritiky.

Nechceme se přirozeně vracet k překonaným a ne zcela účinným metodám řešení tohoto problému, protože situace vyžaduje nikoli jednorázové, ale dlouhodoběji působící opatření k regulaci administrativního aparátu. Zatím jsme přijali zásadu, že objem mzdových nákladů pro administrativní činnosti v ústředních orgánech a vybraných organizacích zůstane pro nejbližší léta na úrovni minulého roku. Prověřujeme, zda různá hlášení, výkazy a evidence jsou nezbytné pro naše rozhodování. Spolu s rozborem dalších souvislostí je třeba připravit návrhy na komplexní řešení postupného omezování administrativního aparátu na všech úrovních.

V souladu s linií XVI. sjezdu KSČ budeme věnovat plnou pozornost otázkám cenové politiky. Pokud jde o velkoobchodní ceny, počítáme s jejich plynulou aktualizací tak, aby reálně odrážely vývoj pořizovacích nákladů na dovoz i tuzemskou výrobu, přičemž budeme vyvíjet soustavný tlak na to, aby se ve výrobní spotřebě efektivněji zhodnocovaly suroviny, paliva, energie a ostatní materiály a snižovaly se režijní náklady. Vývoj maloobchodních cen, jak bylo řečeno na XVI. sjezdu Komunistické strany Československa ". . . bude v mnohém záviset na tom, jak budeme pracovat a zvyšovat produktivitu práce, jak se nám bude dařit prosazovat efektivnost, kvalitu a hospodárnost. Prodávat na vnitřním trhu levněji, než v zahraničí nakupujeme a doma vyrábíme, to si nemůže nikdo dlouhodobě dovolit.

Cenová politika musí být i nadále pevně řízena, pod přísnou kontrolou státu, musí být v souladu se mzdovou a sociální politikou a současně ovlivňovat žádoucím směrem vývoj osobní spotřeby, zabraňovat plýtvání."

Významnou úlohu přisuzuje vláda výrobním hospodářským jednotkám jako základním článkům řízení hospodářské sféry.

Budeme dbát o to, aby se výrazně posílil technický a ekonomický obsah jejich činnosti, aby se zvýšila úroveň řídící práce generálních ředitelství jak v běžné činnosti, tak zvláště v koncepčním zaměření, aby byla pružnější a účinnější.

Změny v soustavě řízení rovněž vyžadují zvýšit úroveň a účinnost kontroly jako nedílné součásti činnosti řídících pracovníků na všech stupních a ve všech oblastech.

Jsou připraveny rozbory i komplex příslušných opatření, které orientují orgány lidové kontroly a spolu s nimi všechny řídící články bez výjimky, zejména na důsledné plnění klíčových úkolů tohoto pětiletí, dodržování zákonných norem a plnění stranických a vládních usnesení.

Vláda je rozhodnuta vyžadovat bezpodmínečnou odpovědnost od vedoucích pracovníků za plnění úkolů, za dodržování disciplíny, za maximální hospodárnost a všestranné prosazování společenských zájmů. Bude podporovat ty, kteří se nebojí hledat nové cesty a řeší úkoly s vysokými profesionálními znalostmi i na potřebné politické úrovni.

Splnění stanovených cílů je nemyslitelné bez aktivní účasti pracujících. Vláda pokládá za jeden z hlavních úkolů všech řídících článků vytvářet podmínky pro to, aby každý měl možnost i zájem uplatnit se jako dobrý hospodář na svém pracovišti.

Jsme přesvědčeni, že v našem úsilí o pronikavější snížení výrobní spotřeby a zvýšení kvality výrobků nalezneme podporu orgánů a organizací Revolučního odborového hnutí, Socialistického svazu mládeže, brigád socialistické práce, předních dělníků, techniků, technologů, konstruktérů a vědců.

Spoléháme na to, že se právě tyto otázky stanou hlavním obsahem socialistického soutěžení a tvůrčí iniciativy pracujících.

V souladu se závěry XVI. sjezdu pokládá vláda i pro budoucnost zdokonalování řízení za trvalý tvůrčí proces, v němž jde o to, aby formy a obsah řízení nejen odpovídaly měnícím se podmínkám, ale v možné míře je i předvídaly. Příslušné úkoly v tomto směru byly již uloženy jak orgánům vlády, tak i ekonomickému výzkumu.

Soudružky a soudruzi poslanci, realizace úkolů vyplývajících z programu hospodářského a sociálního rozvoje, z našeho úsilí o intenzifikaci celé ekonomiky a veškeré naší činnosti, se bezprostředně promítají do všech národohospodářských odvětví i jednotlivých oborů. Musí je konkrétně zabezpečovat průmysl i zemědělsko-potravinářský komplex, lesní a vodní hospodářství, stavební výroba, doprava i spoje.

Aniž bychom opomíjeli úlohu a potřeby takových průmyslových odvětví, jako jsou chemický, lehký a dřevozpracující průmysl, kde budeme v souladu s direktivou XVI. sjezdu vytvářet podmínky pro jejich další rozvoj, naši hlavní pozornost musíme soustředit jako federální vláda jednak na zabezpečení národního hospodářství i obyvatelstva palivy a energií, a za druhé na problémy rozvoje hutnicko-strojírenského a elektrotechnického komplexu.

Pokud jde o paliva a energie, budeme se i nadále orientovat na rozvoj vlastních zdrojů, zejména na těžbu uhlí a výstavbu jaderných elektráren, na spolupráci s členskými státy Rady vzájemné hospodářské pomoci, zejména pak se Sovětským svazem a na podstatně lepší zhodnocování všech druhů paliv a energie.

Pro ostravsko-karvinský revír zpracováváme dlouhodobý program těžby uhlí a v severočeském revíru postupně a komplexně musíme zabezpečovat potřebnou výstavbu, zvyšovat výkony a spolehlivost dobývací velkostrojové techniky a dosáhnout potřebného předstihu skrývkových prací. V souladu s celkovým společenským postavením horníků budeme řešit jejich sociální otázky včetně zdravotnických problémů, bytů, značného rozsahu přesčasové práce i potřebného přírůstku kvalifikovaných pracovníků.

Je třeba dále překonat určité zpoždění v realizaci programu výstavby jaderných elektráren. To je možné jen za předpokladu, že zdokonalíme plánování a řízení této výstavby jak v příslušných ústředních orgánech, tak i na úrovni dodavatelských podniků.

Rozvoj hutnictví spojujeme s důsledným prosazováním jeho intenzifikace. Výrobu orientujeme na podstatné zlepšení kvality a sortimentní skladby, na zvýšení podílu ušlechtilých ocelí a dalších efektivních druhů výrob a výrobků a v neposlední řadě na soustavné snižování spotřeby kovů v hutním cyklu. Počítáme proto s modernizací hutních provozů i s prohloubením účasti tohoto odvětví v mezinárodní dělbě práce.

Ve strojírenství a elektrotechnickém průmyslu jde zejména o to, aby spolu s přednostním důrazem na elektroniku, hlavně pak mikroelektroniku, se poměrně rychle rozvíjely obory kompletačního charakteru. Na tomto základě hodláme dále podporovat také ty strojírenské obory, po jejichž výrobcích se projevuje v celém světě nadprůměrná poptávka a které naše strojírenství úspěšně zvládlo. Jsou to různá zařízení pro jadernou energetiku, dále pak obráběcí a tvářecí stroje, textilní stroje, výpočetní technika, zařízení pro dálkový přenos dat, plynové, vodní i parní turbiny, měřicí, kontrolní a regulační přístroje, hydraulika, chemická, gumárenská, slévárenská, zdvihací a transportní zařízení, kompresory a čerpadla, tramvaje a trolejbusy, nákladní automobily a elektrické automobilové příslušenství. Řešíme také otázky rozvoje výroby traktorů a zemědělských strojů.

Tyto a některé další obory chceme podpořit rekonstrukcí a modernizací jejich výrobní základny.

Je třeba říci, že jde o náročnou výrobní a strukturální koncepci rozvoje strojírenství a elektrotechnického průmyslu, jejíž realizace spolu s výrazným zvýšením kvality a technicko-ekonomické úrovně výrobků má vést mj. ke zvýšení exportní výkonnosti.

V plánech těchto odvětví a rovněž i v chemickém průmyslu musí být na všech stupních konkrétně v této pětiletce zabezpečeny potřeby náhradních dílů a ostatních služeb. O této otázce nehovoříme poprvé. Je to, jak známo, neomluvitelně dlouhotrvající problém, který přes mnohá usnesení není v řadě výrobních oborů stále ještě uspokojivě řešen. Příslušní ministři a ředitelé jsou za to osobně odpovědni a musí tentokrát najít účinné cesty, jak tento úkol důsledně zabezpečit.

V zemědělsko-potravinářském komplexu zůstává stěžejním úkolem postupně dosáhnout soběstačnosti ve výrobě zrnin a zvýšit celkovou soběstačnost ve výrobě potravin. V součinnosti s vládami obou republik budeme dbát o důslednou ochranu zemědělského půdního fondu, o zvyšování jeho úrodnosti a vytvářet předpoklady pro plné využití každého aru zemědělské půdy a dosažení maximální produkce z něho.

Spolu s dalším růstem produkce obilovin musíme zabezpečit podstatný vzestup výroby kvalitních objemových krmiv a řádné hospodaření s nimi. Je to základní předpoklad pro rozvoj chovu skotu, kde máme největší rezervy v produkci masa a pro úsporu jadrných krmiv.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP