Úterý 30. června 1981

Na svých druhých schůzích 30. června projednala obě předsednictva sněmoven návrh dokumentu "Úkoly Federálního shromáždě - ní po XVI. sjezdu Komunistické strany Československa", návrh plánu hlavních úkolů Federálního shromáždění a jeho orgánů ve druhém pololetí 1981, stejně jako odborné průpravy poslanců Federálního shromáždění ve IV. volebním období.

Výbory sněmoven se sešly v minulém týdnu na samostatných schůzích, aby zvolily místopředsedy a ověřovatele výborů. Na společných schůzích projednaly zejména svou přípravu na dnešní schůzi sněmoven a vyslechly informace o poznatcích a zkušenostech z práce výboru ve III. volebním období, a o zaměření své činnosti do konce roku 1981.

Má někdo z poslanců k přednesené zprávě dotaz nebo připomínku? (Nikdo se nehlásil.)

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, podle zjištění je v zasedací síni přítomno: 183 poslanci Sněmovny lidu, 71 poslanec Sněmovny národů zvolený v České socialistické republice a 71 poslanec Sněmovny národů zvolený ve Slovenské socialistické republice.

Obě sněmovny jsou podle článku 40 ústavního zákona o československé federaci usnášení schopné.

Předsednictvo Federálního shromáždění, zplnomocněné podle § 58 odstavce 2 písmeno b) zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění, svolalo druhou společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů a navrhuje projednat jediný bod pořadu "Programové prohlášení vlády Československé socialistické republiky.

Návrh se předkládá v souladu s článkem 69 ústavního zákona o československé federaci, který stanoví:

"Vláda Československé socialistické republiky je povinna po svém jmenování předstoupit před Federální shromáždění na jeho nejbližší schůzi, předložit mu svůj program a požádat je o vyslovení důvěry."

Má někdo z vás doplňující návrh nebo připomínku k návrhu předsednictva Federálního shromáždění? (Nikdo se nehlásil.)

Můžeme tedy o návrhu hlasovat.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo souhlasí s návrhem předsednictva Federálního shromáždění na konání společné schůze sněmoven s navrženým pořadem? (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Sněmovna lidu jednomyslně souhlasí s návrhem předsednictva Federálního shromáždění.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů.

Kdo z nich souhlasí s návrhem předsednictva Federálního shromáždění na konání společné schůze sněmoven s navrženým pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

I Sněmovna národů vyslovila souhlas jednomyslně.

Konstatuji, že obě sněmovny vyslovily souhlas s navrženým pořadem a s jeho projednáváním na společné schůzi.

Podle schváleného pořadu nyní projednáme

I

Programová prohlášení vlády Československé socialistické republiky podle článku 69 ústavního zákona o československé federaci.

Prosím předsedu federální vlády s. Lubomíra Štrougala, aby se ujal slova.

Předseda vlády ČSSR L. Štrougal: Vážený soudruhu generální tajemníku ústředního výboru Komunistické strany Československa a prezidente republiky, vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Předstupuji před vás, poslance nejvyššího zákonodárného sboru této země, abych z pověření vlády Československé socialistické republiky požádal o důvěru a podporu při plnění jejích ústavních povinností. Zároveň vám předkládám k posouzení návrh programu činnosti vlády pro příští období, který vychází ze závěrů XVI. sjezdu KSČ. Tato usnesení přijali se souhlasem naši občané, ostatní politické strany, orgány a organizace Národní fronty, což svědčí o tom, že odpovídají potřebám současné etapy výstavby rozvinuté socialistické společnosti, základním zájmům dělnické třídy, družstevních rolníků a inteligence.

Potvrdily to v plném rozsahu i nedávné volby do zákonodárných sborů a národních výborů všech stupňů, v nichž náš lid znovu vyjádřil svou důvěru a podporu politice Komunistické strany Československa a Národní fronty. Je to politika, která usiluje o šťastný a spokojený život našeho lidu a je vedena snahou přispět co největším podílem k dějinnému zápasu, který po boku Sovětského svazu a ostatních zemí našeho společenství vedeme za upevnění míru, za plnou spolupráci mezi národy.

Program své činnosti vláda opírá o dobré výsledky našeho společného snažení, o to, co se podařilo vykonat v minulém období zásluhou uvědomělého přístupu a obětavé práce dělníků, rolníků a ostatních pracujících. Opírá se o nesporný pokrok v národním hospodářství, životní úrovni, ve vědě, kultuře a umění. Střízlivě oceňuje možnosti a vychází i z problémů a nedostatků, které se projevily v jednotlivých oblastech společenského života.

Naším cílem je a zůstává blaho a štěstí člověka. Proto na základě výsledků, jichž dosáhneme v rozvoji ekonomiky a její efektivnosti, budeme pokračovat ve zdokonalování podmínek pro všestranný rozvoj osobnosti člověka, pro jeho spokojený život v práci i odpočinku, pro co nejplnější uplatnění jeho lidské důstojnosti v podmínkách stále se prohlubující socialistické demokracie. Budeme pokračovat ve vytváření a upevňování nových hodnot, nových vztahů mezi lidmi, jaké představuje socialistický způsob života.

Soudružky a soudruzi poslanci, v širokém spektru ústavních povinností federální vlády bude i napříště zaujímat nejdůležitější místo řízení národního hospodářství.

Obsahové zaměření naší činnosti vychází z Hlavních směrů hospodářského a sociálního rozvoje Československé socialistické republiky na léta 1981-1985. Tento dokument určuje, co musíme v této oblasti učinit, abychom v souladu s podmínkami dané historické etapy a našimi reálnými možnostmi úspěšně pokročili ve výstavbě rozvinuté socialistické společnosti.

Řídící a koordinační činnost federální vlády zaměříme především k prosazení podstatných změn ve způsobu celkového hospodaření, k převedení našeho hospodářství na dráhu intenzívního rozvoje, k tomu, abychom ve výrobě a v každé jiné činnosti dosahovali maximálních výsledků s co nejnižšími náklady.

Půjde nám o to, abychom ze surovinových, materiálových, palivoenergetických a finančních zdrojů, které budeme mít k dispozici, vyrobili co nejvíce kvalitní a žádoucí produkce, abychom je tedy co nejlépe zhodnocovali. Půjde nám také o to, abychom mnohem lépe využívali stávající výrobní potenciál, abychom investovali účelně a hospodárně tak, aby každá vložená koruna přinesla co největší efekt. A v neposlední řadě nám jde také o to, abychom lépe hospodařili s lidskou prací a zvyšovali její účinnost.

Na XVI. sjezdu strany zdůraznil generální tajemník s. Gustáv Husák, že "určujícím činitelem intenzifikace a nejmocnějším zdrojem růstu produktivity společenské práce je věda a technický pokrok".

Federální vláda spolu s vládami republik bude proto důsledně usilovat, abychom výsledků vědeckotechnického pokroku využívali v mnohem větším rozsahu a podstatně rychleji.

Především se musí stát hlavním činitelem vyššího zhodnocování surovin, paliv a energie i všech ostatních materiálů. Očekáváme, že přispěje významným podílem ke splnění státních racionalizačních programů, jejichž cílem je uspořit v této pětiletce nejméně 12 miliónů tun měrného paliva a dosáhnout relativní úspory kovů v rozsahu 4,5-5 % ročně. Stejně tak musí vědeckotechnický pokrok přispět k úsporám a vyššímu zhodnocování ropy a ropných výrobků, k čemuž v současné době připravujeme komplexní program. Zároveň propracováváme i návrhy na lepší využívání druhotných surovin.

Vědeckotechnický pokrok se musí projevit v celkovém zvýšení technické a technologické úrovně výroby, v rychlejší inovaci výrobků, v podstatném zvýšení jejich technické úrovně a celkové kvality. Jsme si vědomi nedostatků, které zde existují. Řada z nich má svůj původ v málo účinné řídící práci vedoucích štábů podniků, výrobních hospodářských jednotek i příslušných ministerstev a také v neuspokojivé pracovní a technologické kázni. V tomto směru musí ministerstva pružněji a energičtěji zjednávat nápravu.

V zájmu účinnějšího uplatňování výsledků vědy a techniky bude federální vláda nadále urychlovat rozvoj elektroniky, a zejména pak mikroelektroniky. Současně s tím budeme vytvářet předpoklady pro jejich uplatnění v ostatních odvětvích výrobní i nevýrobní sféry, hlavně v průmyslu a především ve strojírenství.

Podporovat budeme rovněž rozvoj a výraznější uplatnění poznatků moderní biochemie a biologie jak v chemickém a farmaceutickém průmyslu, tak i v zemědělské výrobě a v potravinářském průmyslu.

Plné využití vědeckotechnického pokroku vyžaduje, aby plánovací orgány, odvětvová ministerstva a zejména pak ministerstvo pro technický a investiční rozvoj, zlepšily v tomto ohledu řízení zejména našeho tvůrčího potenciálu, koncentrovaly síly výzkumu a vývoje na hlavní obory a vybrané problémy a vytvořily podmínky pro podstatné zkrácení doby nutné k přeměně myšlenky ve výrobní praxi.

V této souvislosti je nutné v součinnosti s odborovými orgány materiálně i morálně podněcovat iniciativu a vůbec docenit společenský význam i úlohu konstruktérů, projektantů a technologů, kteří mají v procesu přípravy a realizace nové techniky nezastupitelné místo.

Jsme přesvědčeni, že k výraznějšímu uplatnění vědy a technického pokroku účinně přispěje i Československá akademie věd a její základní výzkum v oblasti přírodních, technických a společenských věd. Žádoucí výsledky očekáváme zvláště od vybraných cílových projektů elektronizace, kybernetizace, robotiky, biochemie a dalších programů, které by měly přispět k celkovému rozvoji výrobních sil, k intelektualizaci práce, k dalšímu pokroku v zemědělství, potravinářském a farmaceutickém průmyslu i v medicíně. Od společenských věd pak vyžadujeme, aby tvůrčím způsobem přispěly k hlubšímu a principiálnějšímu objasňování problémů a působení objektivních zákonitostí etapy výstavby rozvinutého socialismu v naší zemi.

Jsme si vědomi, že k urychlení vědeckotechnického pokroku v rozhodujících oblastech hospodářského a sociálního rozvoje naše vlastní síly nestačí. Budeme je proto násobit cílevědomým prohlubováním mezinárodní spolupráce, zvláště pak spolupráce se Sovětským svazem.

Požadavkům vědeckotechnického rozvoje a růstu celkové efektivnosti podřizujeme v sedmé pětiletce i investiční politiku. Naše záměry vycházejí jak z nutnosti lépe hospodařit s tím, co máme, tak z reálných možností vnitřního užití národního důchodu. XVI. sjezd KSČ podrobil mj. i tuto oblast ostré kritice. Při koncipování pětiletky se snažíme vyvarovat přílišné napjatosti investičního plánu. Výsledky dosavadních prací ukazují, že budeme moci na investiční výstavbu vynaložit v podstatě stejný objem prostředků jako v předcházejícím období.

Proto hodlá federální vláda energicky prosazovat lepší využívání základních fondů, zvyšování jejich účinnosti, zkracování lhůt při uvádění nových kapacit do provozu, zvyšování koeficientu směnnosti práce strojů a mechanismů i rychlejší obměnu zastaralé techniky.

Považujeme to za zásadní otázku, neboť dosavadní způsob hospodaření vyvolával - a tyto tendence bohužel dále přetrvávají - stálý a neúnosný tlak na nové investice. První zkušenosti ukazují, že nová opatření, zejména ukazatele rentability výrobních fondů a posílení chozrasčotu na úseku investic, začínají přece jen někde pozvolna působit. I v tomto případě bude federální vláda v součinnosti s vládami republik průběžně hodnotit získané zkušenosti a vyvozovat z nich odpovídající závěry.

Vysoký stupeň rozestavěnosti, která koncem roku 1980 dosáhla téměř 30 tis. staveb, z toho více než 7500 akcí s rozpočtovými náklady nad 2 mil. Kčs, vyžaduje přísněji regulovat zahajování nové investiční výstavby. To je také důvod, proč rozsah zahajování nových investic bude zhruba o 20 % nižní než v minulé pětiletce. Naším záměrem je důsledněji koncentrovat síly a prostředky na dokončování staveb a tak rychleji odstranit dlouhodobě trvající vysokou rozestavěnost.

S novými rozvojovými investicemi bude vláda souhlasit jen tehdy, bude-li vyjasněna jejich koncepce a budou-li odpovídat stanoveným kritériím efektivnosti.

Vláda je si vědoma, že jde o velmi obtížný úkol, neboť vedle nutných potřeb výroby, kde budeme dále hledat možnosti jejího dalšího rozšiřování cestou rekonstrukcí a modernizací, bude nutno zabezpečovat i nejnaléhavější potřeby nevýrobní sféry včetně prostředků na stabilizaci a zlepšení životního prostředí.

Soudružky a soudruzi, za jednu z nejdůležitějších podmínek splnění hospodářského a sociálního programu XVI. sjezdu považujeme prohloubení naší účasti v mezinárodní dělbě práce, především pak v socialistické ekonomické integraci. Klíčovým úkolem v tomto směru je podstatně zvýšit naši exportní schopnost. To ovšem předpokládá uskutečnit takové změny ve výrobě, které budou v souladu s potřebami zahraničních odběratelů a povedou ke zvýšení užitných vlastností vyvážených výrobků. K tomu, abychom dosahovali optimálních cen a výhodných platebních podmínek, musíme také zlepšit i komerční činnost.

V souladu se závěry sjezdu bude federální vláda vyvíjet úsilí o zdokonalování koordinace národohospodářských plánů s členskými státy Rady vzájemné hospodářské pomoci a o zvýšení účinnosti všech dalších forem spolupráce v oblasti plánování. Budeme se aktivně podílet na dlouhodobých cílových programech, které významně ovlivňují strukturu výroby v jednotlivých zemích a předurčí vzájemně výhodný rozvoj směny zboží na delší perspektivu.

V mezinárodní specializaci a kooperaci jsme dosáhli určitých výsledků. Lze říci, že podíl produkce, která je výsledkem těchto forem spolupráce, činí v našem celkovém vývozu do států Rady vzájemné hospodářské pomoci více než jednu třetinu.

Ve snaze dále pokročit v rozvoji mezinárodní specializace a kooperace výroby bude pro nás rozhodující realizace dlouhodobého programu specializace a kooperace výroby se Sovětským svazem do roku 1990. V souvislosti s pracemi na delší perspektivě národního hospodářství budou zpracovány hlavní směry naší účasti v rozvoji socialistické ekonomické integrace i s dalšími zeměmi našeho společenství. Československo se rovněž aktivně účastní rozpracování návrhů a podnětů, které k dalšímu zdokonalení činnosti Rady vzájemné hospodářské pomoci přednesl na XXVI. sjezdu sovětských komunistů generální tajemník jejího ústředního výboru s. L. I. Brežněv.

Stále větší význam mají naše ekonomické vztahy s rozvojovými zeměmi. Proto se budeme snažit o jejich další rozšíření na dlouhodobé a vzájemně výhodné základně a o uplatňování vyšších forem spolupráce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP