Úterý 23. října 1984

Vláda ČSSR a vlády republik přikládají ze všech těchto hledisek vývoji zásob v národním hospodářství velký význam v souladu s úsilím o důsledné naplňování závěrů XVI. sjezdu KSČ k intenzifikaci ekonomiky, zvyšování efektivnosti a kvality práce. Vláda ČSSR pravidelně posuzuje problematiku zásob při projednávání ročních prováděcích státních plánů a při kontrole a realizaci 7. pětiletky. Svým usnesením č. 157 z roku 1983 o opatřeních k využití nadměrných zásob a k zabezpečení jejich plánovaného vývoje v dalších letech 7. pětiletky a č. 74 z letošního roku o výsledku prověrky účinnosti opatření přijatých k efektivnímu vývoji zásob na základě zprávy Výboru lidové kontroly vytvořila vláda ČSSR potřebné věcné, systémové, metodické a organizační podmínky k tomu, aby se zvýšila účinnost řízení a usměrňování zásob, zajistilo využití vytřiďovaných zásob a zabezpečil plánovaný vývoj zejména ve všech odvětvích průmyslu a stavebnictví. Přijatá opatření zpomalila prudký růst zásob a přispěla ke zlepšení jejich využití. Týká se to zejména opatření krátkodobých. V důslednější realizaci těchto opatření jsou však stále značné rezervy.

Dosavadní vývoj a zejména zlepšení v loňském a letošním roce a stanovení mobilizačních úkolů v plánech na příští rok umožňuje předpokládat, že celkový přírůstek zásob v národním hospodářství bude za období 7. pětiletky zhruba 47 mld. Kčs, což je o 9 mld. Kčs více proti 7. pětiletému plánu. V předcházejících pětiletkách nebylo plánovaného vývoje nikdy dosaženo. V 6. pětiletce při nižší národohospodářské základně vzrostly zásoby téměř o 90 mld. Kčs. Určitá pozitivní změna trendů nastala v loňském roce, kdy byl přírůstek celkových zásob o čtvrtinu nižší než v roce 1982. Tento trend ještě výrazněji pokračuje v letošním roce. Při dalším zrychlení dynamiky hospodářského a sociálního rozvoje došlo v 1. polovině letošního roku k růstu zásob o 2,5 mld. Kčs. Za stejné období loni to bylo 8,4 mld. Kčs a předloni 9,1 mld. Kčs. Vzhledem ke značným rezervám v zásobách nás ani tyto výsledky plně neuspokojují. Poslední vytřídění zásob ukazuje, že v polovině roku bylo evidováno více jak 12 mld. Kčs nevyužitých zásob, z toho v průmyslu a stavebnictví 9,3 mld. Kčs. Plánované úkoly včetně úkolů ke zprogresívnění plánu, jak je přijala vláda ČSSR, jsou tedy reálné, a je bezpodmínečně nutné trvat na jejich splnění.

Základním problémem zůstává vývoj zásob v průmyslu a stavebnictví, jejichž podíl na celkových zásobách v národním hospodářství činí zhruba 44 %. Za období 7. pětiletky se mají zvýšit o 6,2 %. Skutečné přírůstky zásob se v porovnání s vývojem v 6. pětiletce podstatně snížily. Doba obratu zásob proti zpomalení v roce 1981 o 1,8 dne a stagnaci v roce 1982 se loni zrychlila o 2 dny a letos za 1. pololetí už o 3,5 dní.

Záměry plánu však nejsou plně realizovány. Plán na letošní rok počítá se snížením zásob v průmyslu a stavebnictví o 0,4 mld. Kčs zatímco v prvním pololetí se stav zásob zvýšil o 0,6 mld. Kčs. Vláda ČSSR vytyčila v rámci opatření ke zprogresívnění úkolů plánu na letošní rok v zájmu upevnění pozitivního vývoje mobilizací všech rezerv cílový úkol uvolnit v těchto odvětvích 5 mld. Kčs zásob. Zatím jeho splnění není zajištěno a je nezbytné, aby pro splnění tohoto cílového úkolu udělaly podniky a VHJ i resorty, kterých se to týká, vše potřebné.

Specifický charakter má vývoj zásob v zemědělství, z nichž převážně objem zásob má typické znaky sezónnosti a v zásadě souvisí s úrovní rostlinné výroby. Na celkovém stavu zásob se podílí zemědělství zhruba 30 %. Za období 7. pětiletky se předpokládá zvýšení stavu zásob téměř o 15 mld. Kčs a očekávaná skutečnost bude podstatně vyšší v souvislosti s intenzívnější a vyšší úrovní zemědělské výroby.

V odvětví zemědělské výroby připadá zhruba 90 % na zásoby zemědělského charakteru (zvířata, osevy, osiva, sadba, hnojiva, krmiva) a zbytek tvoří zásoby, které jsou nezbytnou podmínkou plánovaného zabezpečování zemědělské výroby. Jde zejména o paliva, náhradní díly, stavební materiál, zásoby v přidružené výrobě a pomocné výrobě. Mezi nimi je však značný podíl zásob nevyužitých (zhruba 1,3 mld. Kčs), a proto i v zemědělských organizacích je třeba věnovat hospodaření se zásobami větší pozornost než dosud.

Sezónní charakter rostlinné výroby a na to navazující výroba živočišná a zejména potravinářského průmyslu vyžaduje, aby v zájmu dlouhodobé stability rozvoje zemědělství a celého národního hospodářství byly vytvářeny nezbytné zásoby zejména krmiv, které by oslabily negativní důsledky na ekonomiku v letech neúrody při zhoršení povětrnostních podmínek. Rekordní sklizeň v letošním roce umožňuje zvýšit rezervy obilí. Zemědělské závody mají velkou odpovědnost za racionální hospodaření s krmivy, za optimální stavy zvířat a za efektivní vývoj živočišné výroby a za dodržování techniky v provozuschopném stavu. To je základním předpokladem intenzifikace zemědělské výroby, vyšší efektivnosti a dosahování stále lepších výsledků v duchu závěrů 11. zasedání ÚV KSČ.

V souladu s rychlejším rozvojem národního hospodářství dochází ke zlepšování situace na vnitřním trhu, zejména v potravinářském zboží a u řady výrobků průmyslového charakteru dříve nedostatkových a špičkové kvality. Dodávky a zásoby potravinářského a průmyslového zboží ve vnitřním obchodě souvisí bezprostředně s kvalitou uspokojování potřeb a požadavků obyvatelstva.

I když se předpokládá, že se zvýší zásoby ve vnitřním obchodě za 7. pětiletku o 5 mld. Kčs, čímž se zvýší jejich podíl na krytí přírůstku kupní síly určené obyvatelstvem na nákupy v maloobchodě, zůstává základním problémem dosáhnout stavu, aby byl zajištěn postupný přechod od globálního souladu mezi peněžními příjmy obyvatelstva a nabídkou zboží, ke strukturálnímu souladu v požadovaném sortimentu a žádoucímu územnímu rozmístění zásob zboží.

Dosažení tohoto souladu s cílem podněcovat nabídkou poptávku a omezit, až likvidovat nedostatkovost zboží a minimalizovat nadměrné druhy zásob spotřebního zboží v obchodě, což je základním úkolem výroby a obchodu, vyžaduje zkvalitňovat průzkum trhu a odběratelskododavatelské vztahy a zvyšovat podíl spotřebního zboží z dovozu. Je třeba při všech úvahách a tvorbě plánů počítat s tím, že se budou trvale zvyšovat nároky spotřebitelů v souladu s růstem jejich peněžních příjmů, úrovní vybavenosti domácností a změnou poptávky v souladu se změnami ve způsobu života lidí a jejich všestrannějších zájmů.

Soudružky a soudruzi poslanci, stojíme v závěru 7. pětiletky a v současné době se završují práce na vypracování návrhu státního plánu hospodářského a sociálního rozvoje na její poslední rok. Jeho záměry a cíle budou navazovat na dosavadní celkově příznivý vývoj v národním hospodářství cestou dalšího růstu zdrojů na základě intenzifikace, zvýšení efektivnosti a další mobilizace rezerv. Jsou vytvořeny předpoklady k využití rezerv v zásobách na základě důsledné realizace přijatých opatření.

Uvažuje se, že přírůstek zásob by měl v příštím roce činit něco přes 7 mld. Kčs. Úkoly plánu budou vycházet z toho, že se nejen dodrží plánované stavy zásob v letošním roce, ale že se splní cílový úkol, tj. snížení stavu sazeb o dalších 5 mld. Kčs. Tento postup zajišťuje, že o případné překročení plánovaných stavů v letošním roce - včetně cílového úkolu - bude zpevněna plánovaná změna zásob na příští rok. Je to náročný, ale potřebný záměr, který vytváří předpoklady pro další využití rezerv v zásobách v 8. pětiletce.

Minulý měsíc projednalo předsednictvo ústředního výboru KSČ a vláda ČSSR Směrnici pro vypracování plánu na 8. pětiletku. Tato Směrnice vychází z ocenění vnitřních a vnějších podmínek hospodářského a sociálního rozvoje na léta 1986 - 1990 a z předpokladu lepšího splnění úkolů 7. pětiletky.

Směrnice pro vypracování plánů na 8. pětiletku resorty, VHJ a organizacemi staví před hospodářskou sféru náročné úkoly, které se opírají o možnost mobilizovat rezervy v zásobách, protože v národním hospodářství se dlouhodobě překračovaly plánované záměry ve vývoji zásob a jejich vývoj je ekonomicky nadměrný. O tom svědčí to, že na jednotku národního důchodu je vázán stále větší objem zásob. V 5. pětiletce bylo zapotřebí na 100 Kčs vytvořeného národního důchodu 68 Kčs zásob, v 6. pětiletce 71 Kčs a v roce 1983 už 90 Kčs, což souvisí nejen se zpomalením dynamiky rozvoje, ale svědčí o obrovských potenciálních rezervách, které jsou nahromaděny v zásobách. Existenci rezerv v zásobách potvrzuje hrubé srovnání s vývojem zásob v některých zemích RVHP, které ukazuje na nepříznivé tendence ve vývoji zásob u nás.

Proto směrnice pro 8. pětiletku počítá s další mobilizací rezerv a s tím, že přírůstek zásob by neměl být vyšší než 30 mld. Kčs, což je v podstatě nižší proti očekávanému přírůstku v této pětiletce. V podnicích průmyslu a stavebnictví má dojít ke zrychlení obrátky zásob o 10 dní, zatímco v této pětiletce je to zrychlení poloviční.

Předpokladem efektivního využívání zásob v 8. pětiletce je důsledné uplatnění dosud přijatých opatření vládou. Účinnost přijatých opatření zatím nemá vždy a v řadě organizací a VHJ potřebný efekt. V čem spočívají hlavní příčiny, že přijatá opatření nemají předpokládané výsledky?

Některé příčiny mají sice částečně objektivní charakter, jako např. probíhající strukturální změny v národním hospodářství, velký rozsah vyráběného sortimentu, zavádění nových výrobků do výroby při souběhu s dosavadní výrobou, ale převážná většina těchto příčin je subjektivního charakteru a souvisí s nedostatky v řízení.

U řady vedoucích pracovníků stále převládá zájem vyrovnat se především s výrobními úkoly, zabezpečit bezporuchový chod výroby a zajistit si tak dostatečné mzdové prostředky, a to i za cenu nadměrných výrobních zásob a bez ohledu na to, zda vyrobená produkce je vždy z celospolečenského hlediska potřebná a zda je zajištěn její efektivní odbyt a prodej.

Před hospodářskou sférou, plánovacími komisemi, finančními orgány, stojí nyní bezprostřední a naléhavé úkoly:

1. zajistit urychlenou realizaci nevyužitých zásob vytříděných v letošním roce, i těch, které dosud zbývají z let předcházejících;

2. splnit cílový úkol, kterým má v letošním roce dojít k mobilizaci zásob v objemu přes 5 mld. Kčs tak, aby se stav zásob jednorázově snížil o tuto částku, a tak došlo k trvalému uvolnění části rezerv a ke zlepšení vnitřní struktury zásob;

3. mnohem důslednější a odpovědnější přístup musí být zabezpečen při realizaci čtvrté etapy zpřesňování norem zásob, která má skončit v letošním roce. Její výsledky by měly přispět k optimalizaci zásob a k dosažení souladu souhrnu těchto norem s plánovanými stavy normovaných zásob. Zpřesnění norem zásob by mělo přinést snížení jejich úrovně proti současnému stavu. Zpevnění norem musí být využito ke zprogresívnění úkolu ve vývoji zásob v hospodářských plánech na příští rok;

4. bude nezbytné po celé ose řízení vyhodnotit účinnost přijatých opatření vládou ČSSR podle jejího usnesení č. 74 z března letošního roku a důsledně trvat na zabezpečení jejich realizace;

5. v souvislosti s rozpracováním přijatého Programu zdokonalování soustavy plánovitého řízení pro 8. pětiletku budou konkretizována další opatření ke zvýšení celkové účinnosti řízení zásob.

Na úseku plánu půjde především o důslednější propojování plánované výše zásob s plánovanou výrobou a užitím a současně s tvorbou finančních zdrojů. Uplatní se požadavek, aby přírůstky zásob byly kryty převážně vlastními finančními zdroji. To ovlivní rozhodování organizací o tom, zda své prostředky budou vázat do růstu zásob nebo je použijí na jiné účely.

Na úseku dodavatelsko-odběratelských vztahů budou rozpracována další komplexní opatření ke včasnému ujasňování hmotných potřeb výroby mezi odběrateli a dodavateli a projednávání i výhledu dodávek pro další rok. Současně budou připravována opatření ke zkvalitnění a zvýšení úlohy průzkumu potřeb vnitřního a zahraničního trhu s cílem předcházet vzniku odbytově nerealizovatelné výroby na straně jedné a vytvářet pohotové odbytové zásoby na straně druhé. Bude nutno podstatně více než dosud se zabývat odbytovou zajištěností výroby i potřebami trhu nejen ve vztahu k vývozu, ale ke všem ekonomickým směrům užití produkce. V souvislosti s tím bude nutno prosazovat na úrovni resortů, VHJ i podniků zkracování objednacích lhůt a důsledné uzavírání hospodářských smluv. Jde o prosazení zásady, že hospodářský plán není možno považovat za plněný, jestliže nejsou splněny dodávky podle hospodářských smluv.

Připravovaná opatření zahrnují i zvýšení podnikové i osobní hmotné zainteresovanosti na plánovaném vývoji zásob včetně uplatnění náročnějších kritérií pro plánování, kontrolu a financování zásob.

Dosažení trvalého obratu v efektivním využívání zásob vyžaduje důsledně realizovat vládou přijatá opatření, zvýšit odpovědnost, úroveň řízení a kontroly na tomto úseku, a to na všech stupních. Jsme proto toho názoru, že další zásadní usnesení a opatření nejsou nezbytná, ale že základní pro efektivnější a hospodárné využívání zásob v národním hospodářství je důsledná realizace všech přijatých opatření, zvýšení úrovně práce řídících kádrů, trvalá kontrola a náprava nedostatků.

Soudružky a soudruzi poslanci, do kategorie značných a mobilizovatelných rezerv patří beze sporu ztráty v řadě oblastí národního hospodářství. Celkový objem těchto ztrát je nevyčíslitelný, ale jde do miliard korun ročně. Jejich i částečnou mobilizací by došlo obdobně jako u efektivnějšího využívání zásob k dodatečnému uvolnění zdrojů pro konečnou spotřebu společnosti.

Jde zejména o ztráty vznikající nehospodárným využíváním surovin, energie a materiálů, nedostatečnou kvalitou vyráběné produkce, nedostatečným využíváním výrobních fondů a pracovní doby, pomalým zaváděním výsledků vědeckotechnického rozvoje, ztráty z havárií a požárů atd. Ztráty existují v celém procesu zemědělské výroby od nevyužití veškeré půdy až po ztráty při sklizni, skladování, zpracování a využívání zemědělských produktů.

V podkladech, které jste dostali, je uvedena řada konkrétních příkladů. Přitom jde o nedostatky, na nichž má hlavní podíl subjektivní přístup k práci a plnění úkolů a povinností.

K omezení ztrát v národním hospodářství byla v posledních letech přijata opatření, zaměřená zejména na zvýšení jakosti a kvality výrobků, snížení zmetkovitosti a na snížení finančních nákladů sankční povahy, spojená s hmotnou stimulací a postihem.

Obdobná opatření jsou připravována i na dalších úsecích. Především se počítá s podstatným využitím druhotných surovin. Tento proces bude v 8. pětiletce komplexně zabezpečován formou státního cílového programu.

Je nesporné, že ztráty v národním hospodářství nelze úplně vyloučit. Budou existovat objektivně z řady příčin. Je však třeba vytvořit podmínky a systém odpovědnosti, aby byly minimalizovány ztráty vznikající ze subjektivních příčin a vůbec likvidovány ztráty vznikající z hrubé nedbalosti.

Na minimalizaci všech ztrát, škod a vůbec neefektivních postupů v našem národním hospodářství bude třeba více než dosud zaměřit i neekonomické formy působení. Půjde o celkové zvýšení účinnosti řízení a kontroly, o disciplínu a odpovědnost. Půjde o dodržování právních norem, pracovní a technologické kázně, prostě o morální kvalitu všech účastníků společenské a výrobní socialistické reprodukce. Tímto směrem musí být orientováno morální a výchovné působení, celá masově politická práce a iniciativní přístup všech účastníků reprodukčního procesu.

Soudružky a soudruzi poslanci, v podkladových materiálech a informacích, které jste obdrželi, jste získali spolu s vašimi konkrétními poznatky a zkušenostmi ze skupinových a individuálních prověrek a jednání na podnicích a závodech značný přehled o problematice zásob a ztrát v národním hospodářství. Budeme usilovat o to, abychom toho plně využili k zajištění žádoucího a trvalého obratu i na tomto úseku.

Dovolte mi na závěr znovu zdůraznit, že úsilí za zvýšení efektivnosti a hospodárnosti ve využívám zásob a snižování ztrát v národním hospodářství tvoří nedílnou součást našeho celkového úsilí o intenzifikaci ekonomiky, zvyšování efektivnosti a kvality práce. Jsem přesvědčen, že aktivní účast poslanců Sněmovny lidu na řešení a překonávání dlouhodobých problémů v těchto oblastech přispěje k zvládnutí všech úkolů stanovených zákonem o 7. pětiletce a k úspěšnému naplňování záměrů a cílů XVI. sjezdu KSČ a k dobré přípravě návrhu 8. pětiletého plánu.

Děkuji za pozornost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP