Vláda ČSSR a vlády republik přikládají
ze všech těchto hledisek vývoji zásob
v národním hospodářství velký
význam v souladu s úsilím o důsledné
naplňování závěrů XVI.
sjezdu KSČ k intenzifikaci ekonomiky, zvyšování
efektivnosti a kvality práce. Vláda ČSSR
pravidelně posuzuje problematiku zásob při
projednávání ročních prováděcích
státních plánů a při kontrole
a realizaci 7. pětiletky. Svým usnesením
č. 157 z roku 1983 o opatřeních k využití
nadměrných zásob a k zabezpečení
jejich plánovaného vývoje v dalších
letech 7. pětiletky a č. 74 z letošního
roku o výsledku prověrky účinnosti
opatření přijatých k efektivnímu
vývoji zásob na základě zprávy
Výboru lidové kontroly vytvořila vláda
ČSSR potřebné věcné, systémové,
metodické a organizační podmínky k
tomu, aby se zvýšila účinnost řízení
a usměrňování zásob, zajistilo
využití vytřiďovaných zásob
a zabezpečil plánovaný vývoj zejména
ve všech odvětvích průmyslu a stavebnictví.
Přijatá opatření zpomalila prudký
růst zásob a přispěla ke zlepšení
jejich využití. Týká se to zejména
opatření krátkodobých. V důslednější
realizaci těchto opatření jsou však
stále značné rezervy.
Dosavadní vývoj a zejména zlepšení
v loňském a letošním roce a stanovení
mobilizačních úkolů v plánech
na příští rok umožňuje předpokládat,
že celkový přírůstek zásob
v národním hospodářství bude
za období 7. pětiletky zhruba 47 mld. Kčs,
což je o 9 mld. Kčs více proti 7. pětiletému
plánu. V předcházejících pětiletkách
nebylo plánovaného vývoje nikdy dosaženo.
V 6. pětiletce při nižší národohospodářské
základně vzrostly zásoby téměř
o 90 mld. Kčs. Určitá pozitivní změna
trendů nastala v loňském roce, kdy byl přírůstek
celkových zásob o čtvrtinu nižší
než v roce 1982. Tento trend ještě výrazněji
pokračuje v letošním roce. Při dalším
zrychlení dynamiky hospodářského a
sociálního rozvoje došlo v 1. polovině
letošního roku k růstu zásob o 2,5 mld.
Kčs. Za stejné období loni to bylo 8,4 mld.
Kčs a předloni 9,1 mld. Kčs. Vzhledem ke
značným rezervám v zásobách
nás ani tyto výsledky plně neuspokojují.
Poslední vytřídění zásob
ukazuje, že v polovině roku bylo evidováno
více jak 12 mld. Kčs nevyužitých zásob,
z toho v průmyslu a stavebnictví 9,3 mld. Kčs.
Plánované úkoly včetně úkolů
ke zprogresívnění plánu, jak je přijala
vláda ČSSR, jsou tedy reálné, a je
bezpodmínečně nutné trvat na jejich
splnění.
Základním problémem zůstává
vývoj zásob v průmyslu a stavebnictví,
jejichž podíl na celkových zásobách
v národním hospodářství činí
zhruba 44 %. Za období 7. pětiletky se mají
zvýšit o 6,2 %. Skutečné přírůstky
zásob se v porovnání s vývojem v 6.
pětiletce podstatně snížily. Doba obratu
zásob proti zpomalení v roce 1981 o 1,8 dne a stagnaci
v roce 1982 se loni zrychlila o 2 dny a letos za 1. pololetí
už o 3,5 dní.
Záměry plánu však nejsou plně
realizovány. Plán na letošní rok počítá
se snížením zásob v průmyslu
a stavebnictví o 0,4 mld. Kčs zatímco v prvním
pololetí se stav zásob zvýšil o 0,6
mld. Kčs. Vláda ČSSR vytyčila v rámci
opatření ke zprogresívnění
úkolů plánu na letošní rok v
zájmu upevnění pozitivního vývoje
mobilizací všech rezerv cílový úkol
uvolnit v těchto odvětvích 5 mld. Kčs
zásob. Zatím jeho splnění není
zajištěno a je nezbytné, aby pro splnění
tohoto cílového úkolu udělaly podniky
a VHJ i resorty, kterých se to týká, vše
potřebné.
Specifický charakter má vývoj zásob
v zemědělství, z nichž převážně
objem zásob má typické znaky sezónnosti
a v zásadě souvisí s úrovní
rostlinné výroby. Na celkovém stavu zásob
se podílí zemědělství zhruba
30 %. Za období 7. pětiletky se předpokládá
zvýšení stavu zásob téměř
o 15 mld. Kčs a očekávaná skutečnost
bude podstatně vyšší v souvislosti s intenzívnější
a vyšší úrovní zemědělské
výroby.
V odvětví zemědělské výroby
připadá zhruba 90 % na zásoby zemědělského
charakteru (zvířata, osevy, osiva, sadba, hnojiva,
krmiva) a zbytek tvoří zásoby, které
jsou nezbytnou podmínkou plánovaného zabezpečování
zemědělské výroby. Jde zejména
o paliva, náhradní díly, stavební
materiál, zásoby v přidružené
výrobě a pomocné výrobě. Mezi
nimi je však značný podíl zásob
nevyužitých (zhruba 1,3 mld. Kčs), a proto
i v zemědělských organizacích je třeba
věnovat hospodaření se zásobami větší
pozornost než dosud.
Sezónní charakter rostlinné výroby
a na to navazující výroba živočišná
a zejména potravinářského průmyslu
vyžaduje, aby v zájmu dlouhodobé stability
rozvoje zemědělství a celého národního
hospodářství byly vytvářeny
nezbytné zásoby zejména krmiv, které
by oslabily negativní důsledky na ekonomiku v letech
neúrody při zhoršení povětrnostních
podmínek. Rekordní sklizeň v letošním
roce umožňuje zvýšit rezervy obilí.
Zemědělské závody mají velkou
odpovědnost za racionální hospodaření
s krmivy, za optimální stavy zvířat
a za efektivní vývoj živočišné
výroby a za dodržování techniky v provozuschopném
stavu. To je základním předpokladem intenzifikace
zemědělské výroby, vyšší
efektivnosti a dosahování stále lepších
výsledků v duchu závěrů 11.
zasedání ÚV KSČ.
V souladu s rychlejším rozvojem národního
hospodářství dochází ke zlepšování
situace na vnitřním trhu, zejména v potravinářském
zboží a u řady výrobků průmyslového
charakteru dříve nedostatkových a špičkové
kvality. Dodávky a zásoby potravinářského
a průmyslového zboží ve vnitřním
obchodě souvisí bezprostředně s kvalitou
uspokojování potřeb a požadavků
obyvatelstva.
I když se předpokládá, že se zvýší
zásoby ve vnitřním obchodě za 7. pětiletku
o 5 mld. Kčs, čímž se zvýší
jejich podíl na krytí přírůstku
kupní síly určené obyvatelstvem na
nákupy v maloobchodě, zůstává
základním problémem dosáhnout stavu,
aby byl zajištěn postupný přechod od
globálního souladu mezi peněžními
příjmy obyvatelstva a nabídkou zboží,
ke strukturálnímu souladu v požadovaném
sortimentu a žádoucímu územnímu
rozmístění zásob zboží.
Dosažení tohoto souladu s cílem podněcovat
nabídkou poptávku a omezit, až likvidovat nedostatkovost
zboží a minimalizovat nadměrné druhy
zásob spotřebního zboží v obchodě,
což je základním úkolem výroby
a obchodu, vyžaduje zkvalitňovat průzkum trhu
a odběratelskododavatelské vztahy a zvyšovat
podíl spotřebního zboží z dovozu.
Je třeba při všech úvahách a
tvorbě plánů počítat s tím,
že se budou trvale zvyšovat nároky spotřebitelů
v souladu s růstem jejich peněžních
příjmů, úrovní vybavenosti
domácností a změnou poptávky v souladu
se změnami ve způsobu života lidí a
jejich všestrannějších zájmů.
Soudružky a soudruzi poslanci, stojíme v závěru
7. pětiletky a v současné době se
završují práce na vypracování
návrhu státního plánu hospodářského
a sociálního rozvoje na její poslední
rok. Jeho záměry a cíle budou navazovat na
dosavadní celkově příznivý
vývoj v národním hospodářství
cestou dalšího růstu zdrojů na základě
intenzifikace, zvýšení efektivnosti a další
mobilizace rezerv. Jsou vytvořeny předpoklady k
využití rezerv v zásobách na základě
důsledné realizace přijatých opatření.
Uvažuje se, že přírůstek zásob
by měl v příštím roce činit
něco přes 7 mld. Kčs. Úkoly plánu
budou vycházet z toho, že se nejen dodrží
plánované stavy zásob v letošním
roce, ale že se splní cílový úkol,
tj. snížení stavu sazeb o dalších
5 mld. Kčs. Tento postup zajišťuje, že o
případné překročení
plánovaných stavů v letošním
roce - včetně cílového úkolu
- bude zpevněna plánovaná změna zásob
na příští rok. Je to náročný,
ale potřebný záměr, který vytváří
předpoklady pro další využití rezerv
v zásobách v 8. pětiletce.
Minulý měsíc projednalo předsednictvo
ústředního výboru KSČ a vláda
ČSSR Směrnici pro vypracování plánu
na 8. pětiletku. Tato Směrnice vychází
z ocenění vnitřních a vnějších
podmínek hospodářského a sociálního
rozvoje na léta 1986 - 1990 a z předpokladu lepšího
splnění úkolů 7. pětiletky.
Směrnice pro vypracování plánů
na 8. pětiletku resorty, VHJ a organizacemi staví
před hospodářskou sféru náročné
úkoly, které se opírají o možnost
mobilizovat rezervy v zásobách, protože v národním
hospodářství se dlouhodobě překračovaly
plánované záměry ve vývoji
zásob a jejich vývoj je ekonomicky nadměrný.
O tom svědčí to, že na jednotku národního
důchodu je vázán stále větší
objem zásob. V 5. pětiletce bylo zapotřebí
na 100 Kčs vytvořeného národního
důchodu 68 Kčs zásob, v 6. pětiletce
71 Kčs a v roce 1983 už 90 Kčs, což souvisí
nejen se zpomalením dynamiky rozvoje, ale svědčí
o obrovských potenciálních rezervách,
které jsou nahromaděny v zásobách.
Existenci rezerv v zásobách potvrzuje hrubé
srovnání s vývojem zásob v některých
zemích RVHP, které ukazuje na nepříznivé
tendence ve vývoji zásob u nás.
Proto směrnice pro 8. pětiletku počítá
s další mobilizací rezerv a s tím, že
přírůstek zásob by neměl být
vyšší než 30 mld. Kčs, což je
v podstatě nižší proti očekávanému
přírůstku v této pětiletce.
V podnicích průmyslu a stavebnictví má
dojít ke zrychlení obrátky zásob o
10 dní, zatímco v této pětiletce je
to zrychlení poloviční.
Předpokladem efektivního využívání
zásob v 8. pětiletce je důsledné uplatnění
dosud přijatých opatření vládou.
Účinnost přijatých opatření
zatím nemá vždy a v řadě organizací
a VHJ potřebný efekt. V čem spočívají
hlavní příčiny, že přijatá
opatření nemají předpokládané
výsledky?
Některé příčiny mají
sice částečně objektivní charakter,
jako např. probíhající strukturální
změny v národním hospodářství,
velký rozsah vyráběného sortimentu,
zavádění nových výrobků
do výroby při souběhu s dosavadní
výrobou, ale převážná většina
těchto příčin je subjektivního
charakteru a souvisí s nedostatky v řízení.
U řady vedoucích pracovníků stále
převládá zájem vyrovnat se především
s výrobními úkoly, zabezpečit bezporuchový
chod výroby a zajistit si tak dostatečné
mzdové prostředky, a to i za cenu nadměrných
výrobních zásob a bez ohledu na to, zda vyrobená
produkce je vždy z celospolečenského hlediska
potřebná a zda je zajištěn její
efektivní odbyt a prodej.
Před hospodářskou sférou, plánovacími
komisemi, finančními orgány, stojí
nyní bezprostřední a naléhavé
úkoly:
1. zajistit urychlenou realizaci nevyužitých zásob
vytříděných v letošním
roce, i těch, které dosud zbývají
z let předcházejících;
2. splnit cílový úkol, kterým má
v letošním roce dojít k mobilizaci zásob
v objemu přes 5 mld. Kčs tak, aby se stav zásob
jednorázově snížil o tuto částku,
a tak došlo k trvalému uvolnění části
rezerv a ke zlepšení vnitřní struktury
zásob;
3. mnohem důslednější a odpovědnější
přístup musí být zabezpečen
při realizaci čtvrté etapy zpřesňování
norem zásob, která má skončit v letošním
roce. Její výsledky by měly přispět
k optimalizaci zásob a k dosažení souladu souhrnu
těchto norem s plánovanými stavy normovaných
zásob. Zpřesnění norem zásob
by mělo přinést snížení
jejich úrovně proti současnému stavu.
Zpevnění norem musí být využito
ke zprogresívnění úkolu ve vývoji
zásob v hospodářských plánech
na příští rok;
4. bude nezbytné po celé ose řízení
vyhodnotit účinnost přijatých opatření
vládou ČSSR podle jejího usnesení
č. 74 z března letošního roku a důsledně
trvat na zabezpečení jejich realizace;
5. v souvislosti s rozpracováním přijatého
Programu zdokonalování soustavy plánovitého
řízení pro 8. pětiletku budou konkretizována
další opatření ke zvýšení
celkové účinnosti řízení
zásob.
Na úseku plánu půjde především
o důslednější propojování
plánované výše zásob s plánovanou
výrobou a užitím a současně s
tvorbou finančních zdrojů. Uplatní
se požadavek, aby přírůstky zásob
byly kryty převážně vlastními
finančními zdroji. To ovlivní rozhodování
organizací o tom, zda své prostředky budou
vázat do růstu zásob nebo je použijí
na jiné účely.
Na úseku dodavatelsko-odběratelských vztahů
budou rozpracována další komplexní opatření
ke včasnému ujasňování hmotných
potřeb výroby mezi odběrateli a dodavateli
a projednávání i výhledu dodávek
pro další rok. Současně budou připravována
opatření ke zkvalitnění a zvýšení
úlohy průzkumu potřeb vnitřního
a zahraničního trhu s cílem předcházet
vzniku odbytově nerealizovatelné výroby na
straně jedné a vytvářet pohotové
odbytové zásoby na straně druhé. Bude
nutno podstatně více než dosud se zabývat
odbytovou zajištěností výroby i potřebami
trhu nejen ve vztahu k vývozu, ale ke všem ekonomickým
směrům užití produkce. V souvislosti
s tím bude nutno prosazovat na úrovni resortů,
VHJ i podniků zkracování objednacích
lhůt a důsledné uzavírání
hospodářských smluv. Jde o prosazení
zásady, že hospodářský plán
není možno považovat za plněný,
jestliže nejsou splněny dodávky podle hospodářských
smluv.
Připravovaná opatření zahrnují
i zvýšení podnikové i osobní
hmotné zainteresovanosti na plánovaném vývoji
zásob včetně uplatnění náročnějších
kritérií pro plánování, kontrolu
a financování zásob.
Dosažení trvalého obratu v efektivním
využívání zásob vyžaduje
důsledně realizovat vládou přijatá
opatření, zvýšit odpovědnost,
úroveň řízení a kontroly na
tomto úseku, a to na všech stupních. Jsme proto
toho názoru, že další zásadní
usnesení a opatření nejsou nezbytná,
ale že základní pro efektivnější
a hospodárné využívání
zásob v národním hospodářství
je důsledná realizace všech přijatých
opatření, zvýšení úrovně
práce řídících kádrů,
trvalá kontrola a náprava nedostatků.
Soudružky a soudruzi poslanci, do kategorie značných
a mobilizovatelných rezerv patří beze sporu
ztráty v řadě oblastí národního
hospodářství. Celkový objem těchto
ztrát je nevyčíslitelný, ale jde do
miliard korun ročně. Jejich i částečnou
mobilizací by došlo obdobně jako u efektivnějšího
využívání zásob k dodatečnému
uvolnění zdrojů pro konečnou spotřebu
společnosti.
Jde zejména o ztráty vznikající nehospodárným
využíváním surovin, energie a materiálů,
nedostatečnou kvalitou vyráběné produkce,
nedostatečným využíváním
výrobních fondů a pracovní doby, pomalým
zaváděním výsledků vědeckotechnického
rozvoje, ztráty z havárií a požárů
atd. Ztráty existují v celém procesu zemědělské
výroby od nevyužití veškeré půdy
až po ztráty při sklizni, skladování,
zpracování a využívání
zemědělských produktů.
V podkladech, které jste dostali, je uvedena řada
konkrétních příkladů. Přitom
jde o nedostatky, na nichž má hlavní podíl
subjektivní přístup k práci a plnění
úkolů a povinností.
K omezení ztrát v národním hospodářství
byla v posledních letech přijata opatření,
zaměřená zejména na zvýšení
jakosti a kvality výrobků, snížení
zmetkovitosti a na snížení finančních
nákladů sankční povahy, spojená
s hmotnou stimulací a postihem.
Obdobná opatření jsou připravována
i na dalších úsecích. Především
se počítá s podstatným využitím
druhotných surovin. Tento proces bude v 8. pětiletce
komplexně zabezpečován formou státního
cílového programu.
Je nesporné, že ztráty v národním
hospodářství nelze úplně vyloučit.
Budou existovat objektivně z řady příčin.
Je však třeba vytvořit podmínky a systém
odpovědnosti, aby byly minimalizovány ztráty
vznikající ze subjektivních příčin
a vůbec likvidovány ztráty vznikající
z hrubé nedbalosti.
Na minimalizaci všech ztrát, škod a vůbec
neefektivních postupů v našem národním
hospodářství bude třeba více
než dosud zaměřit i neekonomické formy
působení. Půjde o celkové zvýšení
účinnosti řízení a kontroly,
o disciplínu a odpovědnost. Půjde o dodržování
právních norem, pracovní a technologické
kázně, prostě o morální kvalitu
všech účastníků společenské
a výrobní socialistické reprodukce. Tímto
směrem musí být orientováno morální
a výchovné působení, celá masově
politická práce a iniciativní přístup
všech účastníků reprodukčního
procesu.
Soudružky a soudruzi poslanci, v podkladových materiálech
a informacích, které jste obdrželi, jste získali
spolu s vašimi konkrétními poznatky a zkušenostmi
ze skupinových a individuálních prověrek
a jednání na podnicích a závodech
značný přehled o problematice zásob
a ztrát v národním hospodářství.
Budeme usilovat o to, abychom toho plně využili k
zajištění žádoucího a trvalého
obratu i na tomto úseku.
Dovolte mi na závěr znovu zdůraznit, že
úsilí za zvýšení efektivnosti
a hospodárnosti ve využívám zásob
a snižování ztrát v národním
hospodářství tvoří nedílnou
součást našeho celkového úsilí
o intenzifikaci ekonomiky, zvyšování efektivnosti
a kvality práce. Jsem přesvědčen,
že aktivní účast poslanců Sněmovny
lidu na řešení a překonávání
dlouhodobých problémů v těchto oblastech
přispěje k zvládnutí všech úkolů
stanovených zákonem o 7. pětiletce a k úspěšnému
naplňování záměrů a
cílů XVI. sjezdu KSČ a k dobré přípravě
návrhu 8. pětiletého plánu.