Přítomno: | 179 poslanců Sněmovny lidu |
Omluveni poslanci:
Bahyl, Bendžák, Boroš, Brabenec, Dzúr,
Exner, Flídr, Gubová, Hoffman, Chňoupek,
Kapek, Klčovská, Korčák, Mamula, Pirč,
Rozsypalová, Štěpán, Štrougal,
Tajovská, Tichavský, Zavadil
Předseda SL V. David: Vážená
Sněmovno lidu, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté, zahajuji 4. schůzi
Sněmovny lidu a srdečně vás všechny
vítám.
Vítám člena předsednictva ústředního
výboru Komunistické strany Československa
a předsedu Federálního shromáždění
soudruha Aloise Indru a další členy předsednictva
ústředního výboru, kandidáty
předsednictva a tajemníky ústředního
výboru Komunistické strany Československa.
Vítám rovněž místopředsedy
federální vlády a další členy
federální vlády.
Vítám také prvního místopředsedu
Federálního shromáždění
soudruha Jána Marka, místopředsedu Federálního
shromáždění a předsedu Sněmovny
národů soudruha Dalibora Hanese a místopředsedu
Sněmovny národů soudruha Vladimíra
Vedru.
Vítám též vedoucí pracovníky
oddělení ústředního výboru
Komunistické strany Československa, náměstky
ministrů vlády ČSSR, představitele
společenských organizací Národní
fronty, generální ředitele a další
vedoucí hospodářské pracovníky
podniků a institucí, v nichž poslanci vykonali
poslanecké průzkumy, pracovníky hromadných
sdělovacích prostředků a další
hosty.
Soudruzi a soudružky, podle zjištění je
v zasedací síni přítomno 158 poslanců
Sněmovny lidu, takže podle článku 40
odst. 1 ústavního zákona o čs. federaci
je Sněmovna lidu schopna se usnášet.
Oznamuji vám, že prezident Československé
socialistické republiky dopisem ze dne 14. září
1984 svolal podle článku 61 ústavního
zákona o československé federaci dnem 17.
září 1984 Federální shromáždění
Československé socialistické republiky k
podzimnímu zasedání.
Předsednictvo Sněmovny lidu navrhlo dnešní
schůzi Sněmovny lidu jeden bod pořadu:
Zpráva - Za hospodárné využívání
zásob a snižování ztrát v národním
hospodářství.
Soudružky a soudruzi, navrhuje někdo z poslanců
změnu nebo doplnění návrhu pořadu?
(Nikdo.) Nikdo.
Přistoupíme k hlasování. V zasedací
síni je přítomno 158 poslanců Sněmovny
lidu.
Kdo souhlasí s návrhem předsednictva Sněmovny
lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Také nikdo.
Návrh pořadu schůze Sněmovny lidu
byl jednomyslně schválen.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, problematikou
hospodárného využívání
zásob a snižování ztrát v národním
hospodářství se zabýváme ve
Sněmovně lidu prakticky od začátku
letošního roku. Výbory i poslanci sněmovny
přistupovali k projednávání těchto
ekonomicky závažných otázek a problémů
i k přípravě dnešní schůze
velmi odpovědně. Dlouhodobá a cílevědomá
práce našich výborů a také organizátorská
činnost předsednictva sněmovny vyústí
dnešní plenární schůzí.
Přípravou i vlastním jednáním
sněmovny, kontrolou realizace závěrů,
které dnes přijmeme chceme účinně
napomáhat k plnění úkolů souvisejících
se zvyšováním společenského efektu
výroby, jak to vyplývá ze závěrů
XVI. sjezdu Komunistické strany Československa.
Soudružky a soudruzi, úvodní výklad
přednese místopředseda vlády Československé
socialistické republiky a předseda Státní
plánovací komise soudruh Svatopluk Potáč.
Prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČSSR a předseda
SPK S. Potáč: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vážení hosté, problematiku
zásob i ztrát v národním hospodářství,
kterou má dnes na pořadu jednání Sněmovna
lidu, je nezbytné posuzovat ve spojitosti s vývojem
a problémy ekonomického a sociálního
rozvoje, s účinností hospodářské
politiky a systémem řízení.
Tvorba, struktura a efektivní využívání
zásob a snižování ztrát v národním
hospodářství souvisí bezprostředně
s naším úsilím o intenzifikaci ekonomiky
uskutečňovanou v souladu se závěry
XVI. sjezdu Komunistické strany Československa,
který stanovil jako naléhavý požadavek
důsledně realizovat hospodářskou strategii
vysoké efektivnosti výroby a kvality veškeré
práce cestou postupného převádění
ekonomiky na intenzívní typ rozvoje.
V 7. pětiletce se intenzifikace stala při omezených
palivoenergetických, surovinových a materiálových
zdrojích, při úsporném investičním
a dovozním rozvoji, při nutnosti řešit
obnovu rovnováhy vnějších ekonomických
vztahů a posilovat naší soběstačnost
v potravinách hlavním zdrojem růstu národního
důchodu a dalšího hospodářského
a sociálního rozvoje.
Z toho vycházela koncepce hospodářské
politiky pro 7. pětiletku, která stanovila úkol
urychleně v letech 1981 a 1982 přizpůsobit
ekonomiku mnohem obtížnějším a
náročnějším podmínkám
oproti předpokladům XVI. sjezdu KSČ. Zvládnutí
tohoto úkolu bylo základním předpokladem
obnovy dynamiky rozvoje na úrovni úkolů v
ročním průměru stanovených
XVI. sjezdem počínaje rokem 1983.
Tento strategický záměr se v souladu s koncepcí
7. pětiletky cílevědomě realizuje.
Po průměrném ročním vzestupu
hrubého národního důchodu v letech
1981 a 1982 o 0,7 %, průmyslové výroby o
1,6 % a zemědělské výroby o 0,9 %
činil růst národního důchodu
v roce 1983 už 2,8 %, průmyslové výroby
3 % a zemědělské výroby 4,4 % při
nejvyšší sklizni obilovin a hektarových
výnosů v historii. Trend k urychlení rozvoje
pokračuje i v letošním roce, kdy očekáváme,
že růst národního důchodu bude
minimálně 3 %. Za 9 měsíců
činí denní přírůstek
průmyslové výroby 3,9 % a stavební
1,7 %. Plán rostlinné výroby bude celkově
splněn při další, v této pětiletce,
rekordní sklizni obilí. Zdroje krmiv obdobně
jako loni umožňují v letošním roce
překračovat plán živočišné
výroby a výrobu v potravinářském
průmyslu.
Pozitivním rysem obnovení dynamiky rozvoje je, že
se jí dosahuje cestou žádoucího obratu
v intenzifikaci, zvýšením efektivnosti a hospodárnosti
při posilování ekonomické rovnováhy.
Dochází především ke snižování
energetické a materiálové náročnosti
výroby, rychleji než se předpokládalo
se snižují materiálové a celkové
náklady, zvyšuje se společenská produktivita
práce a její podíl na přírůstku
národního důchodu, dosahuje se dobré
užitkovosti v živočišné výrobě
a snižuje se přepravní náročnost
v národním hospodářství. To
vše příznivě ovlivňuje tvorbu
zisku, rentability a růst upravených vlastních
výkonů.
Vcelku dobré výsledky v rozvoji národního
hospodářství a převážně
úspěšná realizace usnesení 10.
zasedání ústředního výboru
KSČ o zprogresivnění plánu a stanovení
cílových úkolů v kvalitativních
ukazatelích na letošní rok potvrdily, že
naše ekonomika má velké rezervy a schopnost
s využitím iniciativy pracujících je
mobilizovat.
Vyšší tvorba zdrojů a růst výroby
umožnily proti předpokladům l vyšší
růst mezd a příjmů zemědělců,
zlepšit situaci na vnitřním trhu, zejména
v potravinách, posílit zdroje na společenskou
spotřebu a zároveň zajišťovat důsledně
obnovu rovnováhy vnějších ekonomických
vztahů. V souladu s dosahovanými výsledky
v národním hospodářství se
naplňuje stěžejní cíl XVI. sjezdu
KSČ o udržení a zkvalitnění životní
úrovně a upevnění sociálních
jistot.
Převádění ekonomiky na intenzívní
rozvoj však neprobíhá bez problémů
a nedostatků. Ty stále ještě oslabují
lepší výsledky naší společné
práce. Využití našeho ekonomického
potenciálu a úroveň společenské
produktivity práce zaostává ve srovnání
s vyspělými státy. Především
vědeckotechnický pokrok a inovace se zatím
nestaly všude hlavní metodou intenzifikace, vyšší
kvality výroby, vyššího stupně
zhodnocování paliv, energie, surovin a materiálu,
vyšší efektivnosti zahraničně obchodní
směny a hodnotově vyšší a sortimentně
bohatší nabídky na vnitřním trhu.
V duchu závěrů 8. zasedání
ústředního výboru KSČ o urychlení
realizace vědeckotechnického pokroku v praxi jsou
vytvářeny předpoklady, aby se vědeckotechnický
rozvoj rozhodným způsobem podílel na tvorbě
národního důchodu a stal se rozhodujícím
nositelem intenzifikace.
Závažné problémy a nedostatky jsou v
dalších oblastech ekonomiky, mezi nimi je i nedostatečná
efektivnost ve využití zásob, jejich nadměrný
růst a stále vysoké ztráty v národním
hospodářství. Zásoby se dlouhodobě
zvyšují rychleji než růst výroby
a národní důchod. Rovněž ztráty
jsou nadále vysoké a jejich snižování
je stále nedostatečné. Jsou tak ochuzovány
zdroje, které by mohly posílit konečnou spotřebu
obyvatelstva a společnosti. Proto problematika hospodárného
využívání zásob a snižování
ztrát v národním hospodářství
představuje významný zdroj rezerv. Je to
oblast, kde je nutno tyto rezervy cílevědomě
mobilizovat a tím dosahovat celkově vyššího
efektu rozvoje ekonomiky a vyššího uspokojování
potřeb společnosti.
Základním požadavkem je, aby objem, struktura
a rozmístění zásob, surovin, materiálů
a výrobků, jakož i stupeň rozpracovanosti
výroby, objem hotových výrobků a dodavatelských
zásob vytvářely nezbytné podmínky
pro zajištění plynulé, bezporuchové
a tím i efektivní výroby, podmínky
pro krytí všech národohospodářských
potřeb, a to v závislosti na strukturální
politice, mezinárodní specializaci a kooperaci výroby,
změn poptávky na vnitřním i zahraničních
trzích. Zatím zásoby tyto své funkce
zcela neplní. Na jedné straně se hromadí
zásoby nadbytečné a nepotřebné
a na druhé straně se jiných zásob
pro zabezpečení plánovaných a nezbytných
potřeb nedostává.
Funkcí zásob také je, aby překlenovaly
časové rozdíly mezi výrobou a spotřebou,
zejména ze sezónních a dopravních
důvodů, nebo když jde o dlouhé výrobní
a dodávkové cykly a také o konjunkturální
dovozy v souvislosti s velkými výkyvy zahraničních
cen. I v této oblasti je dosti problémů a
nedostatků, málo předvídavosti a konkrétních
řešení. Objem a struktura těchto zásob
musí být posuzovány a plánovány
v závislosti na charakteru výroby a spotřeby
a s přihlédnutím k dlouhodobým zkušenostem
v této oblasti.
Specifickou funkcí zásob je vytvářením
hmotných rezerv u životně důležitých
surovin a materiálů, zajišťovat dlouhodobou
stabilitu hospodářského rozvoje v případech
mimořádných událostí, zejména
živelných pohrom, havárií, neúrody
a v dalších závažných a nepředvídaných
případech. Jejich objem je nutno plánovitě
zvyšovat přiměřeně k jejich charakteru,
k reálným zdrojům národního
hospodářství, vytvářeným
zdrojům VHJ, podniků a organizací, k velikosti
rizik a dlouhodobým zkušenostem.
Zásoby obdobně jako základní prostředky
tvoří významnou složku produktivně
fungujícího národního bohatství
naší země. Toto bohatství se každoročně
zvyšuje použitím části národního
důchodu na akumulaci do investic, zásob a hmotných
rezerv. V letech 6. pětiletky činil tento podíl
v průměru 27,0 % z užitého národního
důchodu. V 7. pětiletce v zájmu efektivnějšího
využití výrobních fondů se předpokládá
snížení tohoto podílu na 25,6 %. Naše
společnost tak disponuje ke konci loňského
roku 3,6 bilióny Kčs základních prostředků
(v cenách letošního roku), z toho 2,1 biliónu
Kčs výrobních základních prostředků.
V hmotných zásobách je nahromaděno
zhruba 475 mil. Kčs hodnot, což představuje
přibližně roční netto národní
důchod. Přírůstky zásob odčerpávají
v posledních pětiletkách 2 až 6 % ročně
užitého národního důchodu. Kromě
hmotných zásob spojených přímo
s reprodukčním procesem je ještě 154
mld. Kčs hodnot spojeno s průběhem investiční
výstavby ve formě nevyfakturovaných prací
a dodávek a zařízení stavenišť.
Proto je nutné, aby národní bohatství
v zásobách bylo plnohodnotné, kvalitní,
s vysokou užitečností pro efektivní
národohospodářský obrat a tvorbu zdrojů.
Pro efektivnost zásob je rozhodující nejen
jejich objem, ale zejména jejich struktura, rozložení,
kvalita, možnost hospodárného a racionálního
využívání, jakož i pohotovost pro
uspokojování reálných potřeb.
Neplní-li zásoby tyto funkce, umrtvuje se společenská
práce, která je obsažena v nevyužitých
zásobách ve formě spotřebovaných
surovin, materiálů, paliv, energií, opotřebování
základních prostředků, vyplacených
mezd a dalších hodnot vynaložených na
jejich výrobu. To je v zásadním protikladu
s požadavky intenzifikace.
V tom je podstata problémů a požadavků
na podniky a VHJ, ministerstva, finanční orgány
a plánovací komise, aby plánovaly, řídily
a ovlivňovaly výrobu a oběh zboží
tak, aby zásoby plnily efektivně svou funkci v národním
hospodářství a současně se
jejich struktura a objem udržovaly na ekonomicky optimální
úrovni. Tomu se musí podřídit a přizpůsobit
organizace výroby a oběh výrobků a
zboží, plánování a hospodářský
mechanismus, zejména finančně ekonomické
nástroje a vnitropodnikové řízení.
Za vývoj zásob a zásobování
národního hospodářství musí
nést plnou odpovědnost především
orgány, které bezprostředně řídí
výrobu, obchod a organizují služby. V zásadě
je možno říci, že systémově
je řízení zásob zabezpečeno
jak po stránce institucionální, kde jsou
vymezeny povinnost a funkce jednotlivých orgánů
a stupňů řízení, tak po stránce
věcných záměrů a cílů
hospodářské politiky.
Dlouhodobé i krátkodobé záměry
a cíle hospodářského a sociálního
rozvoje mají zásadní vliv na vývoj
zásob. Proto je nezbytné, aby plánovací
komise navrhovaly základní proporce v rozvoji národního
hospodářství a možný a nezbytný
objem zdrojů a užitého národního
důchodu do přírůstku zásob,
federálních a státních hmotných
rezerv tak, aby byl zajištěn optimální
a efektivní vývoj zásob při respektování
úkolů státního plánu. Tomu
se musí podřídit metodika plánování,
normování zásob, zásady hospodaření
s nimi a kvalita 260 hmotných bilancí státního
plánu, které ovlivňují objem a strukturu
zásob nejdůležitějších položek
paliv, surovin, materiálů a výrobků.
Je nezbytné zvýšit nároky a požadavky
na výrazné zlepšení péče
o výrobu a zásoby, uspokojování potřeb
národního hospodářství na hospodářská
ministerstva, která mají odpovědnost za celkový
vývoj zásob, za jejich efektivní a hospodárné
využívání v rámci hospodářské
činnosti organizací v působnosti svého
resortu. Rovněž resorty musí zvýšit
kvalitu hmotných bilancí výroby a užití
důležitých položek, které řídí
a spravují. V přímé odpovědnosti
mají normotvornou činnost a kontrolu norem. V roce
1983 podléhalo této kontrole téměř
5000 norem spotřeby, které se postupně zkvalitňují.
Podloženost přímé výrobní
spotřeby normami se pohybuje mezi 70 - 90 %. Kvalita, objektivizace,
technická a ekonomická zdůvodněnost
norem spotřeby a norem zásob je základní
podmínkou kvality hospodářských plánů,
významným nástrojem vnitropodnikového
řízení a výrazně ovlivňuje
celkovou výši a strukturu zásob.
Podniky, VHJ a organizace podle Souboru opatření
a principu chozrasčotu jsou zainteresovány na efektivním
hospodaření se zásobami, bilancují
z hlediska základních záměrů
rozvoje národního hospodářství
některé méně důležité
položky, mají gesční působnost
za určitý okruh výrobků a zboží,
projednávají odběratelskododavatelské
vztahy a uzavírají hospodářské
smlouvy. V činnosti podniků, VHJ a organizací
je stále ještě mnoho nedostatků ze subjektivních
příčin. Jejich odstranění představuje
hlavní zdroje pro mobilizaci rezerv ve výrobě
a zásobách.
Důležitou úlohu v oblasti zásob mají
finančně ekonomické a měnové
nástroje a soulad hmotných a hodnotových
vztahů. Záleží na tom, aby ministerstva
financí a Státní banka československá
v rámci finančního a měnového
plánu usměrňovaly vývoj zásob
v souladu se státním plánem a kritérii
efektivnosti a hospodárnosti jak z hlediska jejich plánované
výše a obratu, tak i z hlediska zdrojů financování
a úvěrování a vytvářely
ekonomický tlak na vyšší krytí
zásob podnikovými finančními zdroji.
Orgány Státní banky československé
svou činností a nástroji úvěrové
politiky musí působit na to, aby vývoj zásob
v podnicích, VHJ a organizacích odpovídal
plánovaným předpokladům a byl v souladu
se záměry a cíli hospodářské
politiky. Orgány Státní banky mají
proto při úvěrování a financování
velkou odpovědnost za vývoj zásob především
z toho hlediska, aby důsledným uplatňováním
úvěrového tlaku nepřipouštěly
nadplánovaný a nadměrný růst
zásob a neefektivní hospodaření se
zásobami. Současně však musí
postupovat diferencovaně a národohospodářsky,
aby aktivní úvěrovou politikou podporovaly
tvorbu žádoucích a pohotových odbytových
zásob, vytvářely podmínky pro zvyšování
exportních schopností, pro plynulé a efektivní
uspokojování potřeb společnosti, ale
na druhé straně tvrdě postihovaly ty organizace,
které dlouhodobě a neefektivně zásoby
hromadí.