Úterý 11. října 1983

Velké rozdíly ve výsledcích závodů hospodařících v přibližně srovnatelně stejných podmínkách však ukazují, že vedle objektivních problémů a nedostatků v pěstování cukrovky jsou značné rezervy i v základní agrotechnice a výživě. Příkladem mohou být zemědělské závody okresů Opava a Nový Jičín, které dlouhodobě a prakticky každoročně plánované úkoly ve výrobě této důležité plodiny nejen plní, ale i překračují. Mohou tak činit proto, že se vzorně starají o půdu a statková hnojiva a snaží se, aby humus v půdě neubýval, ale stále se zvyšoval.

V této souvislosti bych chtěl položit soudruhu ministrovi Tomanovi otázku:

Hektarové výnosy obilovin se za dobu socializace zemědělství zvýšily více než dvojnásobně, zatímco u cukrovky v celostátním měřítku zůstaly v podstatě na stejné úrovni. Rovněž v porovnání s úrovní evropského řepařství na tom není ČSSR nejlépe. Chci se tedy zeptat, jaký je podíl vědy a techniky na současné úrovni výnosů cukrovky a cukru a jaká je naděje na brzké zlepšení.

Brambory mají a budou mít i nadále své místo jako důležitá potravina i pro průmyslové zpracování. V tomto odvětví je nutno soustředit pozornost vědecké fronty i odborníků z provozu na zlepšení základní agrotechniky, šlechtění odrůd odolnějších proti mechanickému poškození i proti plísni bramborové, která každoročně způsobuje značné škody. Také na technologických linkách pro pěstování, sklizeň i úpravu brambor je stále co vylepšovat. Tato plodina stále vyžaduje velké množství ruční práce, i proto je snaha zemědělských podniků plochy brambor snižovat.

Mluvíme-li o bramborách, je většinou snaha o zvyšování výroby, kde jsou stále uvedené problémy. Menší pozornost je však věnována využití brambor. Současná výroba zušlechtěných výrobků z brambor (bramborové kaše, knedlíky, mouka, bramborové lupínky, hranolky, placky atd.) je u nás v počátcích. Na jednoho obyvatele ČSSR připadá na zušlechtěné výrobky průměrné roční spotřeby brambor cca jen 2,4 %, zatímco např. v Německé spolkové republice je to cca 25,4 %. Při zpracování brambor na zušlechtěné výrobky se zužitkují veškeré odpady. Při zimním předzásobení spotřebitelů brambory se odhaduje jejich využití jen na 40 - 50 %, při spotřebě sáčkovaných brambor na 60 - 80 %. Odpady tedy končí nenávratně v popelnicích. Domnívám se, že by se nad touto problematikou měla kompetentní místa více zamyslet.

Soudružky a soudruzi, poslanecké průzkumy prováděné ve vybraných výzkumných ústavech ukázaly i na některé další problémy. Například není dosud dořešena jednotná koordinace vědeckovýzkumné činnosti a šlechtění. V rámci odvětví je problematika týkající se obilovin řešena v různých výzkumných ústavech řízených různými institucemi. Platí to i pro další výzkumné ústavy zemědělsko-potravinářského resortu, protože některé jsou řízeny federálním ministerstvem zemědělství a výživy, další ministerstvy zemědělství a výživy České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky a některé výrobně hospodářskými jednotkami Osevou a Slovosivem. Každý tento orgán a instituce má jiný přístup i systém řízení.

Vědeckovýzkumnou práci ztěžuje i to, že mnoho pracovníků, a to i odborných, musí se zabývat zabezpečováním různých materiálů a přístrojů potřebných pro výzkumnou práci, jak jsme se o tom mohli přesvědčit mimo jiné i při návštěvě Výzkumného ústavu zemědělských strojů v Praze - Chodově. Jistě je třeba pochopit, že jsou i budou problémy se zajišťováním světové špičkové techniky, na druhé straně výzkumné ústavy by měly být potřebným materiálem a přístroji naší výroby vykrývány bez problémů a přednostně. Rychle by se měly vyřešit i problémy s nedostatečným fondem cestovného pro pracovníky těch výzkumných pracovišť, kteří zajišťují styk v praxi. Samozřejmě tyto náklady by byly ochotny hradit přímo zemědělské závody, ale protože nejde o vlastní zaměstnance, dosavadní předpisy to neumožňují.

Závažnějším a hůře řešitelným problémem je to, že výzkumné ústavy, a to i špičkové, pro naprostý nedostatek pohotovostních bytů těžko získávají mladé odborné pracovníky, lépe řečeno získávají je většinou z blízkého okolí ústavu, zejména ty, kteří mají bytový problém vyřešen. Je však potřebné zdůraznit, že ne každý vysokoškolák má předpoklady se stát vědeckým a výzkumným pracovníkem. Jde jen o malé procento, které má předpoklady i obrovskou vůli dopracovat se k vynikajícímu odborníkovi. Jejich výběru, přípravě a vytváření optimálních podmínek pro práci bychom měli věnovat maximální pozornost, neboť takto vynaložené náklady by se měly několikanásobně vrátit. Dosavadní stav po této stránce není tedy nejlepší a vede spíš k průměrnosti, což si dále, jak zdůraznilo správně 8. zasedání ÚV KSČ, nebudeme moci dovolit.

Soudružky a soudruzi, právě poslední zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa podrobně rozebralo současný stav ve vědeckotechnickém rozvoji a ukázalo i východiska vpřed. Půjde teď o to, abychom na každém pracovišti a každý svým dílem přispěli k urychlení vědeckotechnického pokroku v zájmu dalšího rozvoje našeho socialistického zemědělství a tím celé naší společnosti.

Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Římanovi. Slovo má poslankyně Stýblová, připraví se poslanec Janec.

Poslankyně V. Stýblová: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky, vážení soudruzi, zásadní obrat v řízení a výsledcích technického rozvoje není myslitelný bez komplexního úsilí na všech úsecích naší společnosti. Ve svém příspěvku se zaměřím na některé dílčí úkoly, které připadají vysokým školám při rozvíjení inovační aktivity a využívání jejich výsledků ve výrobě, zejména však ve výchově vědecko-inženýrských kádrů, jakožto tvůrčí složky výzkumného a vývojového potenciálu.

Význam a odpovědnost vysokých škol v oblasti vědy a výzkumu je dána především historicky tím, že po dlouhá desetiletí byly téměř jedinou vědeckou institucí a skutečnou kolébkou všech našich dřívějších i dnešních vědců a výzkumníků. Tím byl na jedné straně umožněn vznik vědeckých ústavů Československé akademie věd a Slovenské akademie věd, přes 400 samostatných výzkumných ústavů a přes 1450 výzkumných pracovišť v různých resortech. Na druhé straně se však tím stal přínos vysokých škol na poli vědy a výzkumu pro část veřejnosti nejasným a nedoceňovaným. Například se často zapomíná, že všichni naši světoznámí vědci, počínaje profesorem Heyrovským a předsedové ČSAV od Zdeňka Nejedlého, získali svůj vědecký věhlas a badatelské výsledky právě jako profesoři vysokých škol. Přechod špičkových tvůrčích pracovníků na uvedená nová pracoviště byl nesporně společensky účelný, i když mohl znamenat na některých úsecích vysokých škol přechodné oslabení.

Vznikem nových vědeckých a výzkumných institucí se však v žádném případě nesnížil význam a funkce vysokých škol pro oblast vědy a techniky. To vše připomínám proto, že se někde vysoké školy fakticky dostaly do stínu početných, rozsáhlých a dobře dotovaných institucí a nepodílejí se úměrně na věcném a personálním vybavení. Vysoké školy jsou sice jednou složkou resortů školství, avšak pokud jde o úsek vědy a výzkumu, není důvodu, proč by se měly stávat čím dál víc nerovnocennými partnery jiných vědeckotechnických pracovišť a jejich preferenci vyrovnávat například s vedlejší hospodářskou činností, aby získaly chybějící prostředky na přístrojové a jiné vybavení.

Zatím nelze tvrdit, že se využívá plně vědeckotechnické potence vysokých škol ani specifických možností, které vyplývají například z multidisciplinárnosti kapacit na vysokých školách, z mezikatedrové a mezifakultní spolupráce, z vysoké kvalifikace řady tvůrčích pracovníků, z relativně nízkých nákladů na řešení apod. Je proto aktuálním úkolem, aby byly v praxi - vedle uplatňování smluvní báze - vytvářeny vhodné pružné, organizační formy (např. vědeckotechnické sdružení), jakožto účinná forma spolupráce výroby s vysokými školami i s jinými institucemi. Touto těsnější formou spolupráce je možno zvýšit tvorbu originálních inovací a tak - prakticky téměř bez nároků na další zdroje - zvýšit výzkumný a vývojový potenciál a zejména pak systémově zařadit kapacitu vysokých škol do inovační aktivity zaměřené na společensky uznávané cíle jednotlivých oborů.

Je nepopiratelným faktem, že za předpokladu řádného materiálního vybavení moderními přístroji a zařízením je kreativita výzkumných vědeckých pracovníků inteligentně vedených rozhodujícím faktorem větší či menší úspěšnosti výzkumné práce. Činnost tvůrčích pracovníků přináší - jak bylo konstatováno s. Jakešem na 8. plénu ÚV KSČ - národnímu hospodářství efekty, které v mnoha případech nelze ničím nahradit. Přitom rozdíly ve stupni individuální tvořivosti a výkonnosti duševních i manuálních pracovníků jsou nečekaně vysoké. Je tedy nesnadným a v praxi nedoceněným úkolem provádět správný výběr právě těch nejpovolanějších na vědecká a výzkumná pracoviště a podle objektivně zhodnocených pracovních výsledků průběžně uvolňovat řešitele s průměrnými a podprůměrnými výsledky, bez elánu, bez stoupající tvořivosti a doplňovat je mladými talenty.

Jak bylo konstatováno na XVI. sjezdu strany, musí úsilí školy směřovat mimo jiné k tomu, aby se v každém mladém člověku vytvářela a rozvíjela touha po vlastní tvořivé činnosti. A právě tu leží velká odpovědnost na vysokých školách, kde se poprvé formuje vztah mladého člověka k teoretické práci a diferencují se jeho zájmy a záliby. Právě v tomto směru vystupuje nezastupitelná úloha osobnosti vysokoškolského učitele, jeho neformální autority a zápalu pro řešení teoretických problémů vlastní profese i vysoká angažovanost při zavádění výsledků do praxe, což je i projevem jeho politického postoje.

Nelze zastírat, že ne na všech úsecích vysokých škol máme pracovníky, kteří zcela splňují tyto mimořádně náročné a všestranné požadavky na znalost teorie a zároveň i praxe. Je třeba si položit otázku, zda existující podmínky (platové, bytové a hlavně postupové) pro mladé pracovníky vysokých škol podporují jejich touhu po vysokoškolské dráze či naopak. Atraktivnost tohoto povolání snižuje i běžná praxe, kdy fakulty navrhují na docenty a profesory pracovníky již ve věku, kdy již dávno překročili věk uznávaný ve světě jako nejproduktivnější pro výzkumnou a experimentální práci.

Iniciovat tvořivost mladých lidí zůstává tedy specifickým úkolem vysokých škol. Studentská vědecká činnost, přes její úspěšný rozvoj na četných vysokoškolských pracovištích a přes mnohé výsledky přímo použitelné v praxi, není dosud ještě z jednoho hlediska doceněna. Měla by se stát neformálním průzkumem schopností a hlavně zanícení studentů pro tvořivou výzkumnou práci. Poznání všech vlastností studenta při vlastní výzkumné aktivitě není plně nahraditelné žádnou zkouškou nebo pohovorem. Z toho by měl vycházet kvalifikovaný výběr uchazečů o vědeckou aspiranturu, kterých se vychovává na vysokých školách více než 70 %, i všech mladých adeptů vědy a výzkumu.

Poměrně málo pozornosti se v souvislosti s technickým rozvojem dosud věnuje postgraduálnímu studiu jako přednímu úkolu, který připadá výhradně vysokým školám. Často je připomínán fakt, že československá věda přispívá k poznatkům světové vědy zhruba 1 %. Proto aplikovaný výzkum a zejména technický rozvoj se nemůže omezovat na domácí výsledky, nýbrž musí vycházet z poznatků celé světové vědy. I když jsou špičkové výkony teoretických pracovišť u nás vítané, zůstává pro rozvoj a intenzifikaci ekonomiky rozhodující především rychlé a široké využití všeho toho, co již bylo ve světě objeveno. Proto upouštím od obvyklého uvádění příkladů závažných invencí vytvořených na vysokých školách, i když je jich celá řada. V naší situaci je nutno se zaměřit především na zaváděcí, čili realizační potenciál, který bývá u nás často nejslabším místem v procesu technického rozvoje. Při jeho budování je nutno vycházet ze zkušeností zahraniční praxe například z toho, že na zavedení vynálezu do výroby se vynakládá průměrně 10 krát více než na stádium jeho tvorby.

Nejvýznačnější složku realizačního potenciálu tvoří inženýrské kádry. Nejvhodnější formou jejich průpravy je pak postgraduální studium na vysokých školách technického směru. Hlavním cílem tohoto studia je nejen poskytnout inženýrům z praxe nové vědecké a technické poznatky, nýbrž vést je k samostatnému řešení praktických problémů vlastního pracoviště na vysoké teoretické úrovni. Mezi účastníky postgraduálního studia, kteří ze své vůle a bez nároků na platové zlepšení se hlásí a absolvují velmi náročné studium, lze nalézt právě ty typy tzv. "fandů", kterým jde o věc a kteří zvedají příčku průměrnosti na svém pracovišti.

Organizování postgraduálního studia pro inženýrské pracovníky spočívalo doposud hlavně na iniciativě vysokých škol a jednotlivých kateder. Proto vývoj postgraduálního studia nebyl a není rovnoměrný co do obsahového zaměření. Máme vysoké školy jako VŠCHT v Praze, kde se uskutečnilo v posledních 22 letech 80 běhů, většinou čtyřsemestrových, v řadě oborů, a to bez jakýchkoliv požadavků na státní rozpočet. Existují však technické obory, kde postgraduální studium dosud nezakotvilo nebo se s ním začíná. Při bližší analýze podmínek dalšího rozvoje postgraduálního studia se ukazuje, že brzdou zpravidla není nepřipravenost vysokých škol, nýbrž to bývá nedostatečný zájem ze strany výroby. V extrémních případech to bývá i zaostalý přístup nekvalifikovaných vedoucích, např. charakterizovaný výrokem: "Když už jste inženýr, tak k čemu potřebujete ještě postgraduální studium?"

Velkou pozorností postgraduálního studia je možnost velmi pružného vytváření programů a plánů podle konkrétních potřeb výrobních oborů a ve spolupráci s osvícenými pracovníky praxe. V tomto směru je spojení vysokých škol s praxí zcela nezastupitelné jinými formami vzdělávání. Aby postgraduální studium mohlo skutečně plnit tuto funkci, a tím zajišťovat rozhodující složku realizačního potenciálu technického rozvoje, je třeba, aby i ústřední orgány přispěly k rozvoji postgraduálního studia vhodnými opatřeními.

Na závěr nelze nepřipomenout, že na tvůrčí schopnosti a činnosti člověka je založena lidská civilizace. Proto by bylo absurdní dopustit, aby dosažených pozitivních výsledků bylo zneužito ke zkáze lidstva. Je třeba mít stále na zřeteli, že nedílným úkolem a posláním vysokých škol je i důsledná výchova mladé generace k pevným morálním postojům, k socialistickému uvědomění a k aktivní účasti v boji za mír.

Předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Stýblové, slovo má poslanec Janec, připraví se poslanec Pátek.

Poslanec I. Janec: Vážený súdruh predseda, súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, v rámci prípravy na dnešnú samostatnú schôdzu Snemovne ľudu uskutočnil Výbor pre poľnohospodárstvo a výživu SĽ spolu s Výborom pre poľnohospodárstvo a výživu SN a za účasti niektorých poslancov ČNR a SNR skupinové poslanecké prieskumy vo vybraných vedeckých a výskumných ústavoch poľnohospodárskych.

Na základe týchto poslaneckých prieskumov možno konštatovať, že plány rozvoja vedy a techniky, ktoré sú dlhodobého charakteru sú zostavované v súlade se závermi XVI. zjazdu KSČ a ich plnenie zhodnotilo nedávne 8. zasadnutie ÚV KSČ.

Živočíšna výroba zaznamenala v posledných rokoch vysoké tempo rozvoja. To umožnilo podstatné zvýšenie tržnej produkcie jatočných zvierat a mlieka. Tento pozitívny vývoj vytvoril podmienky k tomu, že boli domácou výrobou kryté potreby potravín živočíšneho pôvodu a bol dosiahnutý nárast, ktorý nás zaradil dosiahnutou úrovňou spotreby mäsa, mlieka a vajec na jedno z popredných miest v európskom a svetovom meradle.

Chov hovädzieho dobytka má v našich podmienkach pre výrobu potravín živočíšneho pôvodu kľúčové postavenie a cez produkciu maštaľného hnoja výrazne ovplyvňuje prakticky celú poľnohospodársku výrobu.

Preto jeho ďalšiemu rozvoju, opierajúcemu sa o efektívnejšie využívanie výsledkov vedy a výskumu, musíme venovať mimoriadnu pozornosť tak, ako na to upozornilo 8. plénum ÚV KSČ.

Na základe uskutočnených poslaneckých prieskumov môžeme konštatovať, že zvláštna pozornosť vedeckovýskumnej základne bola a je venovaná chovu hovädzieho dobytka, zvýšeniu jeho úžitkovosti prostredníctvom cieľavedomého šľachtenia a výživy, hlavne na báze sebestačnosti v poľnohospodárskych podnikoch, vo výrobe kvalitných objemových krmív, pri znižovaní spotreby jadrových krmív.

Úspešne sa realizujú programy v šľachtení do roku 1985, ktoré boli vyhlásené Ministerstvami poľnohospodárstva a výživy ČSR a SSR v rokoch 1971 - 1973.

Tak napríklad v SSR bolo v roku 1982 už 46 % dojníc výkonnejších typov, ktoré oproti domácim plemenám produkujú v priemere na laktáciu o 381 kg mlieka viac.

V SSR Výskumný ústav živočíšnej výroby v Nitre realizuje výsledky výskumu priamo v 55 poľnohospodárskych podnikoch, čo v podstatnej miere prispieva k zvyšovaniu produkcie mlieka.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP