Úterý 11. října 1983

- Výbor pro průmysl, dopravu a obchod se zabýval komplexností procesu výzkumu - vývoj - výroba - užití. Seznámil se s využíváním výzkumné a vývojové základny řízené odvětvovými ministerstvy a jejich vztahem ke státnímu plánu rozvoje národního hospodářství a k obsahu mezinárodní spolupráce. Dále se zabýval činností a výsledky výzkumných a vývojových pracovišť řízených výrobně hospodářskými jednotkami a podniky a jejich vlivem na intenzifikaci výrobního procesu, rozsah a průběh inovací výrobků; ověřoval, zda dochází ke zvyšování významu předvýrobních etap, zejména postavení projektantů, konstruktérů a technologů.

Výbor se široce zabýval problematikou vědeckotechnického rozvoje a ve svém usnesení uvádí své poznatky a doporučení:

- například postupné zavádění systému koordinačního plánování celého inovačního cyklu si nutně vyžádalo určité změny v organizační struktuře odvětvových ústředních orgánů a VHJ v zájmu úzké součinnosti všech oborových útvarů odpovídajících za jednotlivé části inovačního procesu. Tyto organizační a kádrové předpoklady však nebyly vytvořeny - i dnes přetrvává tendence přenášet odpovědnost za uplatnění technického pokroku jen na útvary technického rozvoje;

- většinu základny vědeckotechnického rozvoje máme v podnicích - to zdůraznil i místopředseda vlády s. J. Obzina. Proto výbor doporučuje pro účinnější využívání fondu technického rozvoje dát větší pravomoc podnikům k jeho samostatnému používání a výrobně hospodářským jednotkám dát jen funkci kontroly;

- spolupráce a koordinace na všech stupních řízení vyžaduje zásadní změnu proti současnému způsobu zabezpečování vědeckotechnického rozvoje. Chceme-li plnit úkol, výrazně zkrátit cyklus výzkum - vývoj - výroba - užití, k tomu musí být důsledně zabezpečeno komplexní řešení celostátně významných úkolů. To také zdůraznil ve svém dnešním vystoupení místopředseda vlády ČSSR s. Obzina.

Jako jeden z řady příkladů může sloužit výzkum, vývoj a výroba nové řady lodních a stacionárních motorů v ČKD Hradec Králové. Jde o moderní a výkonné motory špičkových výkonů, při kterých bylo dosaženo snížení měrné hmotnosti až o 40 % a které se ukázaly být jako velmi dobrý vývozní artikl a staly se i předmětem výhodného prodeje licencí. Vývoj trval 10 let a stejná doba byla k dispozici i na vývoj kooperačních a kompletačních dodávek, jako písty, pístní kroužky, vstřikovací čerpadla, válce, pružiny ventilů, ale také gumová těsnění apod. Výrobci těchto kompletačních dodávek - Motorpal Jihlava, Metaz Hradec Králové, Buzuluk Komárov, Pérovna Hostivař a Gumárenské závody Hradec Králové - nebyli dostatečně motivováni, ať už finančně, investičně anebo z důvodů jiných výrobních úkolů a z jejich hlediska důležitějších, ale i nedostatečného zájmu o novou, náročnější výrobu. Proto uvedené výrobky nebyly včas vyvinuty a vyrobeny pro kompletaci a bylo nutno je dovézt ze zahraničí, přičemž např. čerpadla jsou v zahraničí vyráběna podle naší dokumentace. Finální dodavatel ČKD Hradec Králové nemá možnost uložit svým dodavatelům, aby včas začali na vývoji a výrobě pracovat. Zde komplexně nesplnila svou úlohu příslušná ministerstva - federální ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství, federální ministerstvo všeobecného strojírenství, ministerstvo průmyslu ČSR a další, ale i Státní plánovací komise a federální ministerstvo pro technický a investiční rozvoj při zahrnování vývoje těchto motorů do státního plánu;

- resortismus je určitou překážkou i pro účinnou dělbu práce mezi vědeckovýzkumnými pracovišti různých resortů. Například i takové otázky, jako je řešení automatizovaných systémů řízení na úrovni resortů, úspěšně pro federální ministerstvo hutnictví a těžkého strojírenství řešil Ústav pro automatizaci řízení v průmyslu - lnorga, který je podřízen tomuto ministerstvu a také tento systém na vlastním resortu realizoval. Stejný problém v současné době pro federální ministerstvo všeobecného strojírenství řeší jiný výzkumný ústav - Výzkumný ústav strojírenské technologie a ekonomiky. Obdobně se pokračuje i pokud jde o nižší stupně řízení. Účinná dělba práce mezi oběma ústavy by jistě přinesla i zvýšení účinnosti práce, zvláště když Výzkumný ústav strojírenské technologie a ekonomiky má rozpracovány zajímavé systémy řízení technologických pracovišť a výrobních úseků;

- překvapivě malý byl zájem podniků o nákup, ale zejména o prodej licencí. Výbor doporučuje zvážit dosavadní systém nákupu licencí, kdy koncepční politiku provádí federální ministerstvo pro technický a investiční rozvoj a také rozděluje prostředky na jejich nákup. Ke zvýšení zájmu podniků o prodej licencí by bylo třeba zvážit tato opatření:

- započítávat prodej licencí jako vývoz;

- dát k dispozici podnikům podíl devizových prostředků z prodeje licencí;

- sledovat a zhodnocovat v dané organizaci podíl prodaných licencí na nákladech na vědeckotechnický rozvoj.

Obdobně i při využívání koupených licencí je třeba vyvolat zájem podniků na jejich co nejširší využití. Vůbec v licenční politice i v přejímání výsledků vědy a techniky ze zahraničí je třeba si uvědomit, že světové výsledky vědy a techniky aplikované u nás formou licencí, výsledků vědeckotechnické spolupráce a výsledků integrace ve vědě a výzkumu, budou zákonitě tvořit dříve či později převažující část inovačních zdrojů československého národního hospodářství.

- Z hlediska nastoupené cesty intenzifikace ekonomiky a závěrů sledujících, aby věda a technika se staly hlavním zdrojem rozvoje ekonomiky a vědeckotechnický rozvoj významnou osou hospodářských plánů, výbor pro plán a rozpočet posuzoval a ověřoval zejména účinnost plánování v této oblasti a úroveň promítání získaných poznatků do příslušných částí plánů a jejich odezvu v hospodářskofinanční praxi. Současně se též zaměřil na úroveň koncentrace sil a prostředků na plnění rozhodujících úkolů této oblasti a na míru krytí a způsob zajišťování materiálně technických, investičních a dovozních potřeb vědeckovýzkumné základny.

Přitom podle získaných poznatků výbor konstatoval, že náročný a složitý proces plánování v této oblasti má některé slabší články a místa, která ve své podstatě, spojitosti a metodice jej ovlivňují a oslabují. Děje se tak např. již proto, že plánované úkoly se ještě nemohou plně opírat o dlouhodobější výhledy rozvoje, či že nebývají zpracovávány s určitým předstihem před sestavováním příslušných částí hospodářského plánu, ale souběžně s nimi. Anebo třeba proto, že není zcela jasné, zda ověřování navrženého řešení technického rozvoje má být prováděno podle předpisů vztahujících se k technickému rozvoji, či k investiční výstavbě. Ukazuje se také, jak nemálo objektivních i subjektivních vlivů, zvláště pak změn v odbytu, investiční politice, náročnosti vývozu, ale také i změn ve stanoviscích odběratele - uživatelé výrobku působí na to, aby výsledky řešení mohly v příslušné části plánu nacházet svou konkrétní, optimální odezvu

Poslanci výboru proto uvítali zejména ty závěry 8. zasedání ÚV KSČ, které sledují, či požadují, aby všechny složky předpokládaného ekonomického přínosu vědeckotechnického rozvoje nacházely objektivní, reálné vyjádření v ukazatelích růstu produkční a exportní výkonnosti naší ekonomiky a společenského přínosu v kvalitativních ukazatelích hospodářské činnosti.

- Výbor pro zemědělství a výživu projednával účinnější využívání vědy a mezinárodní vědeckotechnické spolupráce k dosahování vyšších výnosů a kvality obilovin, brambor a technických plodin. Dále se zabýval přínosem vědy a výzkumu pro intenzifikaci chovu skotu a moderního zpracování živočišných výrobků. Jeho zájem se soustředil i na využívání nejnovějších poznatků vědy a techniky, zejména biochemie a biotechnologie. Výbor zdůraznil, že v zemědělství je nejdůležitější, aby výsledky vědy a výzkumu směřovaly k vyšlechtění nové, výkonnější odrůdy, hybrida, nebo plemene zvířat, které by při stejných, případně nižších nákladech dávaly maximální výsledky, ale zejména, aby se tyto výsledky dostaly urychleně do široké praxe. Dále výbor doporučuje, aby strojírenské organizace zapojily svou vědeckovýzkumnou základnu pro zemědělství a výživu na konstruování nových strojů na špičkové světové úrovni, které by zabezpečovaly minimální sklizňové ztráty, a na snížení váhy strojů, aby nepůsobily nepříznivě na strukturu půdy. Doporučuje zemědělským podnikům, které nedosahují průměrných výsledků, aby v maximální míře využívaly nejnovějších poznatků vědy, techniky a šlechtění, aby tak využívání nových odborných poznatků se stalo součástí jejich denní pracovní náplně.

- Výbor ústavně právní ověřoval uplatňování vědeckotechnického rozvoje v souvislosti se zákonem č. 84/1972 Sb., o objevech, vynálezech, zlepšovacích návrzích a průmyslových vzorech, a dále výsledky a možnosti této spolupráce se zeměmi RVHP. Ověřoval působení právních norem při uplatňování vědeckotechnického rozvoje včetně dodavatelskoodběratelských vztahů. Z poslaneckých průzkumů, které byly prováděny na radě závodů, si výbor ověřil, že došlo za období uplatňování zákona č. 84/1972 Sb. k vyššímu rozvoji vynálezectví a zlepšovatelství v ČSSR, a že zákon výrazně posílil všestranná práva autorů.

Pokud jde o využití vynálezectví a zlepšovatelství jako činitele při zabezpečování konkrétních vědeckotechnických a hospodářských úkolů ve spolupráci s členskými zeměmi RVHP, zejména s SSSR, Poslanci zjistili, že průzkum možného využití vynálezů vytvořených autory ze socialistických zemí RVHP, zejména ze SSSR, je organizován systémem vzájemné výměny informací o významných vynálezech mezi zainteresovanými státy. Průzkum je prováděn v jednotlivých organizačních jednotkách a k potřebnému využití zatím nedošlo. Je třeba zabezpečit daleko pružnější způsob výměny informací; tyto nejsou dosud dokonale propracovány a některé informace např. z oblasti elektroniky nejsou postačující.

Pokud se týká dvoustranných dohod o vědeckotechnické spolupráci, je tato spolupráce s Německou demokratickou republikou uskutečňována zejména formou výměny vědeckotechnických poznatků za úplatu a prováděna na základě dlouhodobé rámcové smlouvy ročně upřesňované dílčími smlouvami. V současné době se tato forma spolupráce navazuje i s Polskou lidovou republikou.

- Výbor pro kulturu a výchovu se zabýval příčinami, které brání rychlému využití výsledků vědeckovýzkumné činnosti ve výrobně ekonomické praxi. Ukazuje se celá řada bariér objektivního i subjektivního charakteru, které snižují účinnost kapacity vědeckovýzkumné základny a brání rychlejšímu využití výsledků její činnosti ve výrobní a společenské praxi.

Výbor uvádí zejména:

- neodpovídající struktura, roztříštěnost vědeckovýzkumné základny i úkolů vědy a neefektivní uspořádání vědeckovýzkumných ústavů;

- přetrvávání nežádoucích resortních a oborových zájmů při využívání výzkumné základny;

- při posuzování a zhodnocování charakteru zjištěných nedostatků a zábran rychlejšího rozvoje dospěli poslanci tohoto výboru k závěru, že jejich společným jmenovatelem je koncepční neujasněnost, nejednotnost a malá účinnost dosavadního systému řízení vědeckotechnického rozvoje ČSSR.

K vědeckovýzkumné činnosti vysokých škol pro praxi poslanci výboru pro kulturu a výchovu připomínají, že je nepoměr zabezpečování prostředků výzkumu v resortech a ve školství. Vysokým školám je poskytováno relativně méně prostředků, ačkoliv i zde je řada kvalifikovaných kádrů, kteří spolu se schopnými studenty mohou řešit řadu vědeckých problémů.

- Ve výboru pro sociální politiku se poslanci zaměřili na otázky související s hmotnými podněty ve výzkumných, vývojových, konstrukčních pracovištích a prototypových dílnách a na využívání hmotné stimulace při rozvíjení a prohlubování účelné kooperace a specializace výroby mezi podniky v rámci zemí RVHP. Průzkumy plně potvrdily závěry 8. pléna ÚV KSČ, že v dalším vývoji pro urychlování vědeckotechnického rozvoje a jeho zavádění do praxe musí výraznější úlohu mimo jiné sehrát i bezprostřední zainteresovanost na konečných výsledcích a relaci vědeckotechnického rozvoje v samotných organizacích. Potvrzují, že je správné a nutné orientovat způsob tvorby prostředků na mzdy zejména tak, aby ještě výrazněji zvýhodnily ty organizace, které úspěšně plní úkoly vědeckotechnického rozvoje a zabezpečují inovační procesy v souladu s celospolečenskými potřebami.

- Výbor branný a bezpečnostní posuzoval, jak se zvyšuje zájem mládeže o vědeckotechnický rozvoj prostřednictvím činnosti Svazarmu. V okruhu jeho pozornosti je péče o mladou generaci naplňováním nových programů všech zájmových branných činností. Ve Svazarmu je dnes organizováno 70 % mladých lidí do 35 let. Poslanecký průzkum byl zároveň setkáním s mladou i nejmladší generací Svazarmu. Při průzkumech bylo konstatováno, že Svaz pro spolupráci s armádou má nejen dobré podmínky, ale i mnoho možností, jak využít techniku, s níž pracuje, a zejména polytechnickou výchovu nejen k brannosti, ale i k rozvoji širokého zájmu naší mladé generace o technické moderní progresívní směry.

- Výbor zahraniční se zabýval otázkami mírového soužití států s rozdílným společenským zřízením a spoluprací na vědeckotechnické základně za podmínek rovnosti, vzájemné výhodnosti a bez jakýchkoli diskriminací. Dále se zabýval konfrontací výsledků uplatňování vědy a techniky v kapitalistické a socialistické společnosti a jejich sociálně ekonomickými dopady. Výbor zdůraznil, že příkazem současné doby je naše nejužší vědeckotechnická spolupráce a socialistická integrace ve vědě a technice zejména s SSSR.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, urychlování procesu vědeckotechnického rozvoje závisí ve velké míře na pochopení a zájmu všech účastníků tohoto náročného procesu - řídících pracovníků, vědců, výzkumníků, konstruktérů, technologů a dělníků. Závisí také, jak současná praxe ukázala, na odstraňování bariér v kterékoli jeho fázi.

Jednou z překážek, které brání procesu urychlování vědeckotechnického rozvoje, jsou některé právní normy a předpisy i jejich složitost.

Výbory proto doporučují, podobně jak uvedl místopředseda vlády ČSSR soudruh Obzina a jak je také uvedeno ve zprávě (tisk č. 88), takovéto předpisové bariéry odstranit. Nadále nutno vytvářet takové předpisy, které budou přispívat k jednotě vědy, techniky a ekonomiky

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, dlouhodobá činnost a příprava výborů sněmovny na dnešní jednání přinesla celou řadu užitečných poznatků a námětů. Výbory se ve své činnosti budou trvale zabývat uplatňováním vědy a techniky v našem národním hospodářství a co nejvíce přispívat k prosazování a uplatňování závěrů 8. zasedání ÚV KSČ.

Předseda SL V. David: Děkuji místopředsedovi Sněmovny lidu poslanci Hůlovi za přednesení zpravodajské zprávy.

Soudružky a soudruzi, předsednictvo Sněmovny lidu navrhuje, aby Sněmovna lidu zvolila pro přípravu návrhu usnesení návrhovou komisi v tomto složení: poslanci Nejezchleb, Hajko, Baruš, Löbl, Polák a Martinec.

Soudružky a soudruzi, má někdo připomínku k návrhu, který jsem vám přednesl? (Nemá.) Nemá.

Dávám o návrhu hlasovat.

Kdo souhlasí s předloženým návrhem, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Konstatuji, že složení návrhové komise bylo schváleno jednomyslně.

Soudružky a soudruzi, nyní přerušíme jednání na 20 minut. Pokračovat budeme v 11.05 hodin. Po přestávce bude schůzi řídit místopředseda Sněmovny lidu soudruh R. Nejezchleb.

(Jednání přerušeno v 10.45 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 11.06 hodin.)

(Řízení schůze převzal místopředseda Sněmovny lidu R. Nejezchleb.)

Předsedající místopředseda SL R. Nejezchleb: Súdružky a súdruhovia, pokračujeme v rokovaní schôdze Snemovne ľudu. Otváram rozpravu, do ktorej sa doteraz písomne prihlásili poslanci: Komárek, Michalski, Hajko, Paruza, Janda, Martinec (v. o. 27), Říman, Stýblová, Janec, Pátek, Baruš, Babilonská, Malý a Horáček.

Teraz dávam slovo poslancovi Komárkovi, pripraví sa poslanec Michalski.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP