- Výbor pro průmysl, dopravu a obchod se
zabýval komplexností procesu výzkumu - vývoj
- výroba - užití. Seznámil se s využíváním
výzkumné a vývojové základny
řízené odvětvovými ministerstvy
a jejich vztahem ke státnímu plánu rozvoje
národního hospodářství a k
obsahu mezinárodní spolupráce. Dále
se zabýval činností a výsledky výzkumných
a vývojových pracovišť řízených
výrobně hospodářskými jednotkami
a podniky a jejich vlivem na intenzifikaci výrobního
procesu, rozsah a průběh inovací výrobků;
ověřoval, zda dochází ke zvyšování
významu předvýrobních etap, zejména
postavení projektantů, konstruktérů
a technologů.
Výbor se široce zabýval problematikou vědeckotechnického
rozvoje a ve svém usnesení uvádí své
poznatky a doporučení:
- například postupné zavádění
systému koordinačního plánování
celého inovačního cyklu si nutně vyžádalo
určité změny v organizační
struktuře odvětvových ústředních
orgánů a VHJ v zájmu úzké součinnosti
všech oborových útvarů odpovídajících
za jednotlivé části inovačního
procesu. Tyto organizační a kádrové
předpoklady však nebyly vytvořeny - i dnes
přetrvává tendence přenášet
odpovědnost za uplatnění technického
pokroku jen na útvary technického rozvoje;
- většinu základny vědeckotechnického
rozvoje máme v podnicích - to zdůraznil i
místopředseda vlády s. J. Obzina. Proto výbor
doporučuje pro účinnější
využívání fondu technického rozvoje
dát větší pravomoc podnikům k
jeho samostatnému používání a
výrobně hospodářským jednotkám
dát jen funkci kontroly;
- spolupráce a koordinace na všech stupních
řízení vyžaduje zásadní
změnu proti současnému způsobu zabezpečování
vědeckotechnického rozvoje. Chceme-li plnit úkol,
výrazně zkrátit cyklus výzkum - vývoj
- výroba - užití, k tomu musí být
důsledně zabezpečeno komplexní řešení
celostátně významných úkolů.
To také zdůraznil ve svém dnešním
vystoupení místopředseda vlády ČSSR
s. Obzina.
Jako jeden z řady příkladů může
sloužit výzkum, vývoj a výroba nové
řady lodních a stacionárních motorů
v ČKD Hradec Králové. Jde o moderní
a výkonné motory špičkových výkonů,
při kterých bylo dosaženo snížení
měrné hmotnosti až o 40 % a které se
ukázaly být jako velmi dobrý vývozní
artikl a staly se i předmětem výhodného
prodeje licencí. Vývoj trval 10 let a stejná
doba byla k dispozici i na vývoj kooperačních
a kompletačních dodávek, jako písty,
pístní kroužky, vstřikovací čerpadla,
válce, pružiny ventilů, ale také gumová
těsnění apod. Výrobci těchto
kompletačních dodávek - Motorpal Jihlava,
Metaz Hradec Králové, Buzuluk Komárov, Pérovna
Hostivař a Gumárenské závody Hradec
Králové - nebyli dostatečně motivováni,
ať už finančně, investičně
anebo z důvodů jiných výrobních
úkolů a z jejich hlediska důležitějších,
ale i nedostatečného zájmu o novou, náročnější
výrobu. Proto uvedené výrobky nebyly včas
vyvinuty a vyrobeny pro kompletaci a bylo nutno je dovézt
ze zahraničí, přičemž např.
čerpadla jsou v zahraničí vyráběna
podle naší dokumentace. Finální dodavatel
ČKD Hradec Králové nemá možnost
uložit svým dodavatelům, aby včas začali
na vývoji a výrobě pracovat. Zde komplexně
nesplnila svou úlohu příslušná
ministerstva - federální ministerstva hutnictví
a těžkého strojírenství, federální
ministerstvo všeobecného strojírenství,
ministerstvo průmyslu ČSR a další, ale
i Státní plánovací komise a federální
ministerstvo pro technický a investiční rozvoj
při zahrnování vývoje těchto
motorů do státního plánu;
- resortismus je určitou překážkou i
pro účinnou dělbu práce mezi vědeckovýzkumnými
pracovišti různých resortů. Například
i takové otázky, jako je řešení
automatizovaných systémů řízení
na úrovni resortů, úspěšně
pro federální ministerstvo hutnictví a těžkého
strojírenství řešil Ústav pro
automatizaci řízení v průmyslu - lnorga,
který je podřízen tomuto ministerstvu a také
tento systém na vlastním resortu realizoval. Stejný
problém v současné době pro federální
ministerstvo všeobecného strojírenství
řeší jiný výzkumný ústav
- Výzkumný ústav strojírenské
technologie a ekonomiky. Obdobně se pokračuje i
pokud jde o nižší stupně řízení.
Účinná dělba práce mezi oběma
ústavy by jistě přinesla i zvýšení
účinnosti práce, zvláště
když Výzkumný ústav strojírenské
technologie a ekonomiky má rozpracovány zajímavé
systémy řízení technologických
pracovišť a výrobních úseků;
- překvapivě malý byl zájem podniků
o nákup, ale zejména o prodej licencí. Výbor
doporučuje zvážit dosavadní systém
nákupu licencí, kdy koncepční politiku
provádí federální ministerstvo pro
technický a investiční rozvoj a také
rozděluje prostředky na jejich nákup. Ke
zvýšení zájmu podniků o prodej
licencí by bylo třeba zvážit tato opatření:
- započítávat prodej licencí jako
vývoz;
- dát k dispozici podnikům podíl devizových
prostředků z prodeje licencí;
- sledovat a zhodnocovat v dané organizaci podíl
prodaných licencí na nákladech na vědeckotechnický
rozvoj.
Obdobně i při využívání
koupených licencí je třeba vyvolat zájem
podniků na jejich co nejširší využití.
Vůbec v licenční politice i v přejímání
výsledků vědy a techniky ze zahraničí
je třeba si uvědomit, že světové
výsledky vědy a techniky aplikované u nás
formou licencí, výsledků vědeckotechnické
spolupráce a výsledků integrace ve vědě
a výzkumu, budou zákonitě tvořit dříve
či později převažující
část inovačních zdrojů československého
národního hospodářství.
- Z hlediska nastoupené cesty intenzifikace ekonomiky a
závěrů sledujících, aby věda
a technika se staly hlavním zdrojem rozvoje ekonomiky a
vědeckotechnický rozvoj významnou osou hospodářských
plánů, výbor pro plán a rozpočet
posuzoval a ověřoval zejména účinnost
plánování v této oblasti a úroveň
promítání získaných poznatků
do příslušných částí
plánů a jejich odezvu v hospodářskofinanční
praxi. Současně se též zaměřil
na úroveň koncentrace sil a prostředků
na plnění rozhodujících úkolů
této oblasti a na míru krytí a způsob
zajišťování materiálně technických,
investičních a dovozních potřeb vědeckovýzkumné
základny.
Přitom podle získaných poznatků výbor
konstatoval, že náročný a složitý
proces plánování v této oblasti má
některé slabší články
a místa, která ve své podstatě, spojitosti
a metodice jej ovlivňují a oslabují. Děje
se tak např. již proto, že plánované
úkoly se ještě nemohou plně opírat
o dlouhodobější výhledy rozvoje, či
že nebývají zpracovávány s určitým
předstihem před sestavováním příslušných
částí hospodářského
plánu, ale souběžně s nimi. Anebo třeba
proto, že není zcela jasné, zda ověřování
navrženého řešení technického
rozvoje má být prováděno podle předpisů
vztahujících se k technickému rozvoji, či
k investiční výstavbě. Ukazuje se
také, jak nemálo objektivních i subjektivních
vlivů, zvláště pak změn v odbytu,
investiční politice, náročnosti vývozu,
ale také i změn ve stanoviscích odběratele
- uživatelé výrobku působí na
to, aby výsledky řešení mohly v příslušné
části plánu nacházet svou konkrétní,
optimální odezvu
Poslanci výboru proto uvítali zejména ty
závěry 8. zasedání ÚV KSČ,
které sledují, či požadují, aby
všechny složky předpokládaného
ekonomického přínosu vědeckotechnického
rozvoje nacházely objektivní, reálné
vyjádření v ukazatelích růstu
produkční a exportní výkonnosti naší
ekonomiky a společenského přínosu
v kvalitativních ukazatelích hospodářské
činnosti.
- Výbor pro zemědělství a výživu
projednával účinnější
využívání vědy a mezinárodní
vědeckotechnické spolupráce k dosahování
vyšších výnosů a kvality obilovin,
brambor a technických plodin. Dále se zabýval
přínosem vědy a výzkumu pro intenzifikaci
chovu skotu a moderního zpracování živočišných
výrobků. Jeho zájem se soustředil
i na využívání nejnovějších
poznatků vědy a techniky, zejména biochemie
a biotechnologie. Výbor zdůraznil, že v zemědělství
je nejdůležitější, aby výsledky
vědy a výzkumu směřovaly k vyšlechtění
nové, výkonnější odrůdy,
hybrida, nebo plemene zvířat, které by při
stejných, případně nižších
nákladech dávaly maximální výsledky,
ale zejména, aby se tyto výsledky dostaly urychleně
do široké praxe. Dále výbor doporučuje,
aby strojírenské organizace zapojily svou vědeckovýzkumnou
základnu pro zemědělství a výživu
na konstruování nových strojů na špičkové
světové úrovni, které by zabezpečovaly
minimální sklizňové ztráty,
a na snížení váhy strojů, aby
nepůsobily nepříznivě na strukturu
půdy. Doporučuje zemědělským
podnikům, které nedosahují průměrných
výsledků, aby v maximální míře
využívaly nejnovějších poznatků
vědy, techniky a šlechtění, aby tak
využívání nových odborných
poznatků se stalo součástí jejich
denní pracovní náplně.
- Výbor ústavně právní
ověřoval uplatňování vědeckotechnického
rozvoje v souvislosti se zákonem č. 84/1972 Sb.,
o objevech, vynálezech, zlepšovacích návrzích
a průmyslových vzorech, a dále výsledky
a možnosti této spolupráce se zeměmi
RVHP. Ověřoval působení právních
norem při uplatňování vědeckotechnického
rozvoje včetně dodavatelskoodběratelských
vztahů. Z poslaneckých průzkumů, které
byly prováděny na radě závodů,
si výbor ověřil, že došlo za období
uplatňování zákona č. 84/1972
Sb. k vyššímu rozvoji vynálezectví
a zlepšovatelství v ČSSR, a že zákon
výrazně posílil všestranná práva
autorů.
Pokud jde o využití vynálezectví a zlepšovatelství
jako činitele při zabezpečování
konkrétních vědeckotechnických a hospodářských
úkolů ve spolupráci s členskými
zeměmi RVHP, zejména s SSSR, Poslanci zjistili,
že průzkum možného využití
vynálezů vytvořených autory ze socialistických
zemí RVHP, zejména ze SSSR, je organizován
systémem vzájemné výměny informací
o významných vynálezech mezi zainteresovanými
státy. Průzkum je prováděn v jednotlivých
organizačních jednotkách a k potřebnému
využití zatím nedošlo. Je třeba
zabezpečit daleko pružnější způsob
výměny informací; tyto nejsou dosud dokonale
propracovány a některé informace např.
z oblasti elektroniky nejsou postačující.
Pokud se týká dvoustranných dohod o vědeckotechnické
spolupráci, je tato spolupráce s Německou
demokratickou republikou uskutečňována zejména
formou výměny vědeckotechnických poznatků
za úplatu a prováděna na základě
dlouhodobé rámcové smlouvy ročně
upřesňované dílčími
smlouvami. V současné době se tato forma
spolupráce navazuje i s Polskou lidovou republikou.
- Výbor pro kulturu a výchovu se zabýval
příčinami, které brání
rychlému využití výsledků vědeckovýzkumné
činnosti ve výrobně ekonomické praxi.
Ukazuje se celá řada bariér objektivního
i subjektivního charakteru, které snižují
účinnost kapacity vědeckovýzkumné
základny a brání rychlejšímu
využití výsledků její činnosti
ve výrobní a společenské praxi.
Výbor uvádí zejména:
- neodpovídající struktura, roztříštěnost
vědeckovýzkumné základny i úkolů
vědy a neefektivní uspořádání
vědeckovýzkumných ústavů;
- přetrvávání nežádoucích
resortních a oborových zájmů při
využívání výzkumné základny;
- při posuzování a zhodnocování
charakteru zjištěných nedostatků a zábran
rychlejšího rozvoje dospěli poslanci tohoto
výboru k závěru, že jejich společným
jmenovatelem je koncepční neujasněnost, nejednotnost
a malá účinnost dosavadního systému
řízení vědeckotechnického rozvoje
ČSSR.
K vědeckovýzkumné činnosti vysokých
škol pro praxi poslanci výboru pro kulturu a výchovu
připomínají, že je nepoměr zabezpečování
prostředků výzkumu v resortech a ve školství.
Vysokým školám je poskytováno relativně
méně prostředků, ačkoliv i
zde je řada kvalifikovaných kádrů,
kteří spolu se schopnými studenty mohou řešit
řadu vědeckých problémů.
- Ve výboru pro sociální politiku
se poslanci zaměřili na otázky související
s hmotnými podněty ve výzkumných,
vývojových, konstrukčních pracovištích
a prototypových dílnách a na využívání
hmotné stimulace při rozvíjení a prohlubování
účelné kooperace a specializace výroby
mezi podniky v rámci zemí RVHP. Průzkumy
plně potvrdily závěry 8. pléna ÚV
KSČ, že v dalším vývoji pro urychlování
vědeckotechnického rozvoje a jeho zavádění
do praxe musí výraznější úlohu
mimo jiné sehrát i bezprostřední zainteresovanost
na konečných výsledcích a relaci vědeckotechnického
rozvoje v samotných organizacích. Potvrzují,
že je správné a nutné orientovat způsob
tvorby prostředků na mzdy zejména tak, aby
ještě výrazněji zvýhodnily ty
organizace, které úspěšně plní
úkoly vědeckotechnického rozvoje a zabezpečují
inovační procesy v souladu s celospolečenskými
potřebami.
- Výbor branný a bezpečnostní
posuzoval, jak se zvyšuje zájem mládeže
o vědeckotechnický rozvoj prostřednictvím
činnosti Svazarmu. V okruhu jeho pozornosti je péče
o mladou generaci naplňováním nových
programů všech zájmových branných
činností. Ve Svazarmu je dnes organizováno
70 % mladých lidí do 35 let. Poslanecký průzkum
byl zároveň setkáním s mladou i nejmladší
generací Svazarmu. Při průzkumech bylo konstatováno,
že Svaz pro spolupráci s armádou má
nejen dobré podmínky, ale i mnoho možností,
jak využít techniku, s níž pracuje, a
zejména polytechnickou výchovu nejen k brannosti,
ale i k rozvoji širokého zájmu naší
mladé generace o technické moderní progresívní
směry.
- Výbor zahraniční se zabýval
otázkami mírového soužití států
s rozdílným společenským zřízením
a spoluprací na vědeckotechnické základně
za podmínek rovnosti, vzájemné výhodnosti
a bez jakýchkoli diskriminací. Dále se zabýval
konfrontací výsledků uplatňování
vědy a techniky v kapitalistické a socialistické
společnosti a jejich sociálně ekonomickými
dopady. Výbor zdůraznil, že příkazem
současné doby je naše nejužší
vědeckotechnická spolupráce a socialistická
integrace ve vědě a technice zejména s SSSR.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, urychlování
procesu vědeckotechnického rozvoje závisí
ve velké míře na pochopení a zájmu
všech účastníků tohoto náročného
procesu - řídících pracovníků,
vědců, výzkumníků, konstruktérů,
technologů a dělníků. Závisí
také, jak současná praxe ukázala,
na odstraňování bariér v kterékoli
jeho fázi.
Jednou z překážek, které brání
procesu urychlování vědeckotechnického
rozvoje, jsou některé právní normy
a předpisy i jejich složitost.
Výbory proto doporučují, podobně jak
uvedl místopředseda vlády ČSSR soudruh
Obzina a jak je také uvedeno ve zprávě (tisk
č. 88), takovéto předpisové bariéry
odstranit. Nadále nutno vytvářet takové
předpisy, které budou přispívat k
jednotě vědy, techniky a ekonomiky
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, dlouhodobá činnost
a příprava výborů sněmovny
na dnešní jednání přinesla celou
řadu užitečných poznatků a námětů.
Výbory se ve své činnosti budou trvale zabývat
uplatňováním vědy a techniky v našem
národním hospodářství a co
nejvíce přispívat k prosazování
a uplatňování závěrů
8. zasedání ÚV KSČ.
Předseda SL V. David: Děkuji místopředsedovi
Sněmovny lidu poslanci Hůlovi za přednesení
zpravodajské zprávy.
Soudružky a soudruzi, předsednictvo Sněmovny
lidu navrhuje, aby Sněmovna lidu zvolila pro přípravu
návrhu usnesení návrhovou komisi v tomto
složení: poslanci Nejezchleb, Hajko, Baruš, Löbl,
Polák a Martinec.
Soudružky a soudruzi, má někdo připomínku
k návrhu, který jsem vám přednesl?
(Nemá.) Nemá.
Dávám o návrhu hlasovat.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem,
nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Konstatuji, že složení návrhové
komise bylo schváleno jednomyslně.
Soudružky a soudruzi, nyní přerušíme
jednání na 20 minut. Pokračovat budeme v
11.05 hodin. Po přestávce bude schůzi řídit
místopředseda Sněmovny lidu soudruh R. Nejezchleb.
(Jednání přerušeno v 10.45 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 11.06 hodin.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
Sněmovny lidu R. Nejezchleb.)
Předsedající místopředseda
SL R. Nejezchleb: Súdružky a súdruhovia,
pokračujeme v rokovaní schôdze Snemovne ľudu.
Otváram rozpravu, do ktorej sa doteraz písomne prihlásili
poslanci: Komárek, Michalski, Hajko, Paruza, Janda, Martinec
(v. o. 27), Říman, Stýblová, Janec,
Pátek, Baruš, Babilonská, Malý a Horáček.
Teraz dávam slovo poslancovi Komárkovi, pripraví
sa poslanec Michalski.