Úterý 11. října 1983

Proto v pevném přesvědčení a s optimismem i přes výše uvedené problémy a těžkosti předkládáme v tomto měsíci vládě ČSSR k projednání a schválení návrh plánů vědeckotechnického rozvoje a standardizace na rok 1984, neboť v podstatě zabezpečují plnění pětiletým plánem stanovených úkolů. I nadále však soustředíme veškerou svou činnost k tomu, abychom negativní vlivy a důsledky slabých míst návrhu plánu co nejvíce snížili a při zpracování plánu na rok 1985 a v přípravě 8. pětiletého plánu se pokusili o jejich úplné vyloučení a minimalizaci národohospodářských ztrát, které z toho plynou.

2. Druhým závažným úkolem realizace usnesení 8. zasedání ústředního výboru strany v letech 1984 a 1985 je pro nás zpracování analýzy efektivnosti vědeckovýzkumné základny ČSSR a její kvalifikační struktury s návrhem praktických opatření k výraznému zvýšení jejího národohospodářského přínosu.

Vědeckovýzkumnou a vývojovou základnu tvoří v Československé socialistické republice soustava 2300 výzkumných a vývojových pracovišť (z toho téměř 400 samostatných), v nichž pracuje přibližně 183 tis. pracovníků, z nich asi 20 tis. s vědeckou atestací. Více než dvě třetiny z celkového počtu pracovníků vědeckovýzkumné základny je v působnosti výrobních hospodářských jednotek; v průmyslu je dokonce téměř 90 % výzkumné a vývojové základny v plné působnosti a pravomoci chozrasčotní sféry. Necelá jedna třetina pracovišť vědeckovýzkumné základny je podřízena ústředním orgánům.

V základním výzkumu pracuje asi 15 % kapacity, v aplikovaném výzkumu a vývoji 85 % kapacity vědeckovýzkumné a vývojové základny.

Můžeme proto oprávněně říci, že v období socialistické výstavby byla vytvořena v Československé socialistické republice solidní vědeckovýzkumná a vývojová základna. Její správná organizační i kvalifikační struktura, obsahové řízení, sepětí s praxí a její konkrétní přínos národnímu hospodářství však vyžadují odpovědné posouzení a přijetí rozhodného řešení.

Jsme přesvědčeni, že lze toho v krátké době těchto dvou let dosáhnout.

3. Třetím bezprostředním úkolem při realizaci usnesení 8. zasedání ÚV KSČ je návrh realizace první části odbourání byrokratických bariér a zábran efektivnějšího vědeckotechnického rozvoje. Předkládáme návrh na zrušení nevyhovujících směrnic, právních norem a předpisů upravujících vědeckovýzkumnou činnost s tím, aby tato první část opatření vstoupila v platnost dnem 1. ledna 1984.

Současně zahajujeme práce na inventarizaci a analýze všech dosud platných norem upravujících činnost vědeckotechnického rozvoje a v roce 1984 předložíme návrh na zrušení, unifikaci, kodifikaci a novelizaci těchto právních norem s cílem jejich obsahového zkvalitnění v souladu s požadavky 8. zasedání ÚV KSČ a jejich výrazného početního snížení.

V návaznosti na tato opatření ještě v tomto roce předložíme vládě ČSSR a po projednání a schválení Federálnímu shromáždění ČSSR návrh zákona "O státním dozoru nad jadernou bezpečností jaderných zařízení". V letech 1984 a 1985 připravíme novelizaci zákona č. 94/1968 Sb., o technické normalizaci, a novelizaci zákona č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví, aby odpovídaly soudobým požadavkům. Ve všech těchto závažných legislativněprávních opatřeních budeme účinně spolupracovat se Sněmovnou lidu a Sněmovnou národů Federálního shromáždění ČSSR; obracíme se na vás s upřímnou žádostí o podporu.

Těmito konkrétními opatřeními při řešení aktuálních úkolů vědeckotechnického rozvoje přistupujeme již letos k realizaci 8. zasedání ÚV KSČ.

Tolik k otázkám aktuálních úkolů, k perspektivním směrům realizace 8. zasedání ÚV KSČ o urychlení vědeckotechnického rozvoje.

II

O perspektivních směrech realizace 6. zasedání ÚV KSČ o urychlení vědeckotechnického rozvoje

Perspektivy vědeckotechnického rozvoje ve vyspělých zemích světa včetně Československé socialistické republiky jsou časově určeny horizontem rozhraní XX. a začátku XXI. století a jeho prvních desetiletí. Dlouhodobě, koncepčně chápeme z hlediska sociálně politického i úkoly 8. zasedání ÚV KSČ o urychlení vědeckotechnického rozvoje rozvrhnuté na delší časové období. Vždyť z usnesení a jednání 8. zasedání ÚV KSČ vyplývá asi 400 konkrétních úkolů, návrhů, podnětů a diskusních otázek a problémů. Struktura, obsah a význam těchto - obecně řečeno - závěrů 8. zasedání ÚV KSČ je různá.

Prvořadě se vyčleňuje 5 hlavních cílů, tj.:

- vypracování (tvorba) a zajištění jednotné státní vědeckotechnické politiky;

- stanovení základních směrů a úkolů rozvoje vědy a techniky v československém národním hospodářství;

- prohloubení ekonomické integrace a vědeckotechnické spolupráce s členskými zeměmi RVHP, zvláště se Sovětským svazem;

- zabezpečení vyšší účinnosti práce výzkumné a vývojové základny a její sepětí s potřebami našeho technického rozvoje;

- rozvoj tvořivé iniciativy pracujících.

Na těchto pět navazuje z hlediska perspektivních záměrů naší společnosti dalších deset strukturálních návrhů změn na výrazné zvýšení technické úrovně národního hospodářství. Je to oněch deset známých rozhodujících směrů, stanovených 8. zasedáním ústředního výboru naší strany. Nebudu je tu citovat, znáte je z dokumentu 8. zasedání ÚV KSČ a jsou vám k dispozici.

K nim se řadí zbývající část více než tří set konkrétních dílčích požadavků, úkolů a podnětů, které ve svém celku pokrývají dlouhodobé programové zaměření všech oblastí vědeckotechnického rozvoje, výzkumné základny i jejich řízení stranickými, státními a hospodářskými orgány.

Perspektivní směry realizace 8. zasedání ÚV KSČ budou významnou měrou podmíněny a určeny dále splněním národohospodářských a vědeckotechnických úkolů řešených a rozpracovávaných v této 7. pětiletce. Zkušenosti totiž ukazují, že v 7. pětiletém plánu bylo plných 40 % řešených úkolů vědeckotechnického rozvoje předurčeno již rozpracovanými úkoly z 6. pětiletky. Proto budeme věnovat nejvyšší péči vazbě mezi plněním stávajících úkolů a přípravou úkolů pro příští období i pro dlouholetý výhled s perspektivou několika pětiletek. Rozhodující význam z hlediska vědeckotechnického rozvoje zde přísluší třem základním státním dokumentům:

"Základním směrům ekonomického a sociálního rozvoje ČSSR na léta 1986 - 1995", které zpracovává Státní plánovací komise. Direktivy pro vypracování podkladů k Základním směrům včetně pracovní verze makroekonomické úvahy o rozvoji národního hospodářství projednala vláda ČSSR na své schůzi dne 23. června 1983 a v současné době se zakončuje druhá varianta makroekonomické úvahy k projednání ve vládě ČSSR a v předsednictvu ÚV KSČ. "Základní směry ekonomického a sociálního rozvoje ČSSR na léta 1986 - 1995" budou určujícím způsobem konkretizovat spojení a jednotu vědeckotechnického rozvoje a výroby, neboť to je hlavní forma, jak v praxi realizovat požadavek strany formulovaný soudruhem Husákem, aby vědeckotechnická politika, vědeckotechnický rozvoj konkretizovaly hospodářskou strategii politiky strany. Takový dokument bude jedním z hlavních východisek tvorby pětiletého plánu vědeckotechnického rozvoje na léta 1986 - 1990 a jejího dlouhodobějšího výhledu.

Druhým významným dokumentem určujícím perspektivní zaměření vědeckotechnického rozvoje na příští pětiletku a další období bude "Souhrnná prognóza vědeckotechnického, ekonomického a sociálního rozvoje ČSSR", kterou jako gestor zpracovává ČSAV. Pravděpodobně k této otázce vystoupí v rozpravě poslanec Hajko.

Třetím dokumentem, který přímo ovlivní tvorbu dlouhodobého výhledu vědeckotechnického rozvoje až do prvních let příštího tisíciletí, bude "Komplexní program vědeckotechnického pokroku členských států RVHP na perspektivu 15 - 20 let", který se nyní zpracovává na základě usnesení 106. zasedání Výkonného výboru RVHP. Z tohoto společného integračního programu zemí RVHP, který má být zakončen zpracováním v roce 1984, projednán a schválen v roce 1985, bude odvozeně vypracován československý "20letý komplexní program vědeckotechnického rozvoje ČSSR na léta 1986 - 2005".

Veškeré politické umění, řídící schopnosti a odpovědnost naší práce v řešení perspektivních úkolů vědeckotechnického rozvoje v ČSSR se projeví v tom, jak racionálně a realisticky dokážeme formulovat tyto úkoly, všestranně zabezpečit jejich realizaci ku prospěchu našeho nejbližšího strategického cíle - výstavby rozvinuté socialistické společnosti. Aniž bychom předcházeli přípravným pracím v oblasti základního výzkumu, dlouhodobým komplexním programům, státním cílovým programům a závazným směrnicím pro národohospodářské plánování, jeví se dnes tyto tři oblasti vědeckotechnického rozvoje při řešení perspektivních úkolů socialistické výstavby v ČSSR jako hlavní:

1. využití jaderné energie;

2. dosažení racionální výživy všeho lidu a soběstačnosti v potravinách vyráběných v podmínkách mírného pásma;

3. rozvoj elektronizace a robotizace čs. národního hospodářství (včetně rozvoje počítačů a informatiky).

Jeví se potřeba a je žádoucí přistoupit v nejbližší budoucnost k odpovědné přípravě dalších perspektivních oblastí, a to:

- ochrany životního prostředí a péče o zdraví lidu;

- rozvoje biotechnologií a genetiky a jejich národohospodářského uplatnění; - chemizace čs. národního hospodářství;

- koncepce rozvoje dopravy a dopravních systémů.

Jsme přesvědčeni, že minimálně tyto programové oblasti jsou dlouhodobě určující jak pro dosažení úspěchů při výstavbě vyspělé rozvinuté socialistické společnosti v ČSSR, tak i magistrálními liniemi praktické realizace uplatnění předností vědeckotechnické revoluce a socialismu v našich podmínkách, stejně jako respektování našich zvláštností historického, průmyslového a zemědělského vývoje i našich přírodních podmínek.

To vůbec neznamená, že budeme omezovat rozvoj ostatních vědních disciplín v oblast aplikovaného nebo základního výzkumu, nebo vědeckotechnický rozvoj ostatních oblastí národního hospodářství, ale jde o pouhé vyjádření snahy o stanovení základních tendencí, které budou rozhodovat koneckonců o celkové sociálně ekonomické úrovni naší vlasti a růstu životní úrovně všeho lidu v nejbližší i vzdálené budoucnosti.

Dovolte proto stručně charakterizovat uvedené základní programové oblasti vědeckotechnického rozvoje.

1. Využití jaderné energie

Jaderná energie má pro ČSSR všestranný národohospodářský význam, nehledě na to, že je to dosud jediný efektivní dlouhodobý, technicky a technologicky zvládnutý nový zdroj energie, který v budoucím období rozhodujícím způsobem ovlivní energetický potenciál ČSSR.

Všestranný národohospodářský význam využití jaderné energie je určen:

- těžbou a úpravou uranových rud;

- výstavbou jaderných elektráren;

- teplofikací, tj. využitím jaderně energetických zdrojů včetně jaderných výtopen k dodávkám technologického tepla i na vytápění bytových jednotek;

- strojírenskou výrobou jaderně energetických zařízení včetně hlavních komponentů primárního i sekundárního okruhu;

- uplatněním v lékařské a zvěrolékařské praxi, rostlinné a živočišné výrobě, a tím i při řešení úkolů zajištění výživy.

Ze všech těchto důvodů umožňuje rozvoj jaderné energie v ČSSR efektivně řešit problémy energetické i strojírenské, otázky zemědělsko-potravinářského komplexu i zlepšení životního prostředí s dlouhodobou perspektivou několika desetiletí. Z hlediska vědeckotechnického rozvoje se rýsuje v krátké budoucnosti 10 - 20 let možnost přechodu od lehkovodních reaktorů s výkonem 440 MW a 1000 MW k vývoji a průmyslovému uplatnění rychlých reaktorů velkého výkonu.

Národohospodářský a vědeckotechnický význam rozvoje jaderné energetiky stručně dokumentuje i prováděná výstavba dalších jaderných elektráren v Jaslovských Bohunicích, Mochovcích, Dukovanech a Temelíně, tj. výstavba 10 reaktorů o jednotkovém výkonu 440 MW a 4 reaktorů o jednotkovém výkonu 1000 MW do roku 1995. Investiční náklady na rozvoj využití jaderné energie se odhadují v tomto období rámcově přes 100 mld Kčs.

Proto význam využití jaderné energie v ČSSR je pro nás dnes zcela evidentní a právem si zaslouží naši společnou pozornost.

2. Dosažení racionální výživy všeho lidu a soběstačnosti v potravinách vyráběných v podmínkách mírného pásma.

Cíl, dosáhnout postupně soběstačnosti v potravinách, vytyčily již předcházející sjezdy KSČ a znovu je zdůrazněn 8. zasedáním ÚV KSČ. V současnosti se význam tohoto úkolu zvyšuje jak z důvodů vnitropolitických, tak mezinárodně politických. Byl podtržen přijetím potravinového programu v Sovětském svazu. Pro ČSSR má zvláště specifický charakter pro vysoký standard spotřeby potravin při minimální rozloze zemědělské a orné půdy v přepočtu na 1 obyvatele.

Jak využití jaderné energie, tak i dosažení soběstačnosti v potravinách má mnohostranný národohospodářský význam, který je určen:

- rostlinnou a živočišnou zemědělskou výrobou

- potravinářským průmyslem a částečnou účastí na zabezpečení surovin pro spotřební průmysl

- speciální strojírenskou a chemickou výrobou

- významným podílem na kvalitativní stránce životní úrovně lidu a na životní prostředí a nezanedbatelně

- vojenskostrategickým a mezinárodně politickým a obchodním významem.

Specifickým politickým obsahem rozvoje zemědělskoprůmyslového komplexu při výstavbě rozvinuté socialistické společnosti jsou vzájemné vztahy dělnické třídy a družstevního rolnictva, tvořící základ politického systému našeho státu, diktatury proletariátu, vztahy státní a družstevní formy socialistického vlastnictví a z toho plynoucí důsledky ve sféře výroby a směny a neméně závažný vztah města a vesnice z hlediska socialistického způsobu výroby i života. Politická závažnost a citlivost uvedených speciálně politických vztahů je neméně důležitá než stránka ekonomická, neboť úspěchy, či problémy těchto vztahů se doslova a do písmene každý den a každou hodinu dotýkají každého občana. Nelze proto zužovat tuto problematiku na otázky ryze ekonomické.

Základním aspektem z hlediska vědeckotechnického rozvoje je přispět k postupnému dosažení soběstačnosti v potravinách, ke zvýšení kvality výživy všeho obyvatelstva a ve svém celku i k postupné likvidaci pasívního salda zahraničního obchodu v potravinách a zemědělských produktech.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP