Úterý 11. října 1983

Když na červnovém zasedání ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu J. Andropov charakterizoval situaci v Sovětském svazu, v mnoha směrech objasňoval obecné, mezinárodně platné poznání socialistického rozvoje svým konstatováním: "Dosud jsme ještě náležitě neprostudovali společnost, v níž žijeme a pracujeme, neodhalili jsme plně její zákonitosti, zejména ekonomické. Proto jsme občas nuceni postupovat tak říkajíc empiricky, velmi neracionální metodou zkoušek a omylů. Věda dosud, bohužel, neposkytla praxi potřebné řešení závažných problémů, jež by odpovídalo principům a podmínkám rozvinutého socialismu."

A v návaznosti na toto hodnocení přijaly ÚV KSSS a rada ministrů SSSR v srpnu t. r. rozhodnutí ke zvýšení úrovně společenské produktivity práce, efektivnosti a kvality výroby v dokumentu nazvaném "O opatřeních k urychlení vědeckotechnického pokroku v národním hospodářství", který byl zveřejněn 28. srpna t. r. v SSSR v deníku Pravda. V citovaném dokumentu se stanovuje, že od 1. ledna 1984 se zavádí v SSSR hodnocení veškeré produkce pouze ve dvou kategoriích:

a) "nejvyšší jakosti", tj. na světové úrovni

b) "první jakosti"

s tím, že výrobky, které nebudou odpovídat těmto kategoriím, budou staženy z výroby. K dosažení tohoto cíle byl stanoven maximální termín - dvou let.

Jsem přesvědčen, že z tohoto řešení se můžeme a dokonce musíme poučit i my v Československu při praktické realizaci usnesení 8. zasedání ÚV KSČ o urychlení vědeckotechnického rozvoje.

Ve svém vystoupení předkládám z těchto hledisek Sněmovně lidu k posouzení a projednání zprávu

I. O současném stavu a aktuálních úkolech vědeckotechnického rozvoje v Československé socialistické republice.

II. O perspektivních směrech realizace 8. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa o urychlení vědeckotechnického rozvoje.

I

Současný stav a aktuální úkoly vědeckotechnického rozvoje Československé socialistické republiky.

Dovolte, abych přešel k první otázce:

1. Současný stav vědeckotechnického rozvoje v ČSSR.

Současný stav vědeckotechnického rozvoje v ČSSR byl zhodnocen ve zprávě předsednictva ÚV KSČ, kterou dne 15. 6. 1983 přednesl soudruh Miloš Jakeš. Vám všem byla dána písemná informace: "Účinnější využívání vědy a techniky a mezinárodní vědeckotechnické spolupráce - jeden z rozhodujících faktorů intenzifikace československé ekonomiky", dodatek k této informaci a referát ze schůze Klubu komunistických poslanců o politickoideových zdrojích naší vědeckotechnické politiky. Seznámili jsme se s oceněním vědeckotechnického rozvoje ve zprávě předsedy vlády ČSSR soudruha L. Štrougala z 31. srpna t. r. Toto hodnocení a především úkoly 8. zasedání ÚV KSČ "K urychlenému uplatňování vědy a techniky v praxi" jsou pro nás závazné. Rozhodující dnes je jejich správné pochopení a iniciativní odpovědné plnění.

K zhodnocení současného stavu vědeckotechnického rozvoje třeba konstatovat, že státní plán technického rozvoje na 7. pětiletku (1981 - 1985) obsahuje celkem 392 tematické úkoly ze státních cílových programů, z nichž 75 schválila vláda ČSSR jako závazné úkoly státního plánu.

Plán realizačních výstupů státního plánu technického rozvoje obsahuje 1085 realizačních výstupů hmotné povahy do konce roku 1983 s celkovým objemem výroby v hodnotě 66 mld Kčs. V letech 7. pětiletky se předpokládá zavedení 850 nových výrobků a technologií a více než 400 nových výrobků a technologií je připravováno pro uskutečnění inovací v 8. pětiletce (1986 - 1990) s objemem výroby v rozsahu 100 mld Kčs.

Jak plníme tyto úkoly? V letech 1981 - 1982 probíhala řešení pouze 95 - 96 % výzkumných a vývojových úkolů v souladu s věcným a časovým plánem. Obdobně tomu bylo i v I. pololetí letošního roku.

Hodnota realizace z výstupů státního plánu technického rozvoje byla sice za první dvě léta pětiletky splněna celkem na 110,7 %, přitom však nebylo uplatněno ve výrobní praxi každým rokem asi 30 realizačních výstupů.

Podíl nových výrobků z celkového objemu výroby je nízký a stagnoval v letech 1981 a 1982 na 15,8 %. Přitom podíl výrobků vysoké technickoekonomické úrovně činil v roce 1982 jen 10,9 % z celkového objemu výroby.

Úhrnně musíme proto konstatovat, že za dva a půl roku této pětiletky jsme ani za prvé pololetí 1983 stanovené úkoly v kvalitativních ukazatelích nesplnili. To je výstražné memento: nesplníme plánované úkoly vědeckotechnického rozvoje a administrativně to nazýváme skluzy, které "napravujeme" změnou plánu nebo prodloužením termínů. Politicky to však znamená neplnění jednoho z hlavních úkolů XVI. sjezdu KSČ i 8. zasedání ÚV KSČ a nelze takový stav nazvat jinak, než nezodpovědností nebo neschopností při zadávání úkolů, jestliže byly zadány nepřesně a nesprávně. Takové jednání nás vede k nezbytným opatřením: projednat s příslušnými státními a hospodářskými orgány, které takové úkoly navrhovaly, s odpovědnými představiteli těchto institucí a jmenovitě osobně s protagonisty těchto návrhů a požadavků míru jejich odpovědnosti. Končíme s anonymitou, s anonymní neodpovědností. To za prvé.

A za druhé. Jestliže byly úkoly zadány správně, byly řádně všestranně zajištěny a přesto nebyly plánovitě plněny a včas splněny, je to pak neschopnost realizovat správné věci rozhodující koneckonců o úspěších socialismu. Bylo by dnes politickým paradoxem usnášet se na ÚV KSČ a ve vládě ČSSR o urychleném uplatňování vědy a techniky v praxi a současně v téže době ve skutečnosti neplnit ani to minimum - státním plánem stanovené úkoly. Vždyť na realizaci úkolů státního plánu vědeckotechnického rozvoje je v 7. pětiletce vyčleněno 22 mld Kčs neinvestičních prostředků, z toho 14 mld Kčs ze státního rozpočtu. Proto, jsou-li čerpány prostředky, musí být také splněny plánované úkoly. S autoritou strany a vlády nemůžeme a nesmíme a také nebudeme hazardovat!

Ze zhodnocení současného stavu jsme přijali závěr:

- provést analýzu příčin neplnění stanovených úkolů a vyvodil důsledky vůči navrhovatelům a řešitelům, kteří své povinnosti nesplnili;

- přijmout opatření ke splnění úkolů v roce 1983 i prvních třech letech 7. pětiletky a zabezpečit rovnoměrné plánovité plnění úkolů v letech 1984 a 1985, aby cíle 7. pětiletky byly beze zbytku splněny. Uplatnit materiální i finanční zvýhodnění řešitelů a institucí za předčasné splnění úkolů, vyšší kvalitativní ukazatele než stanovil plán, nebo dosažení stanoveného úkolu při úsporách plánovaných nákladů. Stejně tak uplatnit finanční a materiální zvýhodnění odpovědných hospodářských pracovníků za předčasnou realizaci plánovaného vědeckotechnického rozvoje nebo za vytvoření předpokladů a faktické dosažení vyššího objemu plánované výroby;

- počínaje rokem 1984 při prodloužení termínu řešení úkolů vědeckotechnického rozvoje zaviněném neplněním stanovených úkolů organizacemi a jednotlivci - nefinancovat ze státního rozpočtu vyšší náklady než je stanoveno plánem a plně je převést k tíži podnikových nebo ústavních zdrojů. Pozastavit financování vědeckovýzkumných prací ze státního rozpočtu v případech nedostatečně odpovědného přístupu k plnění úkolů státního plánu technického rozvoje ze strany řešitelů a jejich ústředních orgánů. Uplatnit materiální a finanční postih navrhovatelů a řešitelů vědeckovýzkumných úkolů za ztráty vzniklé z nesprávného zadání, opožděného plnění nebo neplnění řádně zadaných a zabezpečených vědeckotechnických úkolů. Stejně tak uplatnit materiální a finanční postih odpovědných hospodářských pracovníků za opožděnou realizaci plánovaného vědeckotechnického rozvoje nebo za nižší objem výroby z realizačních výstupů.

2. Aktuální úkoly vědeckotechnického rozvoje v letech 1983 až 1985.

Aktuální úkoly vědeckotechnického rozvoje jsou v tomto období určeny plánovanými úkoly 7. pětiletého plánu a usnesením 8. zasedání ÚV KSČ.

V roce 1983 je - podle současné analýzy - ohroženo dosažení stanovených konečných cílů u 10 úkolů, tj. u 3,5 % úkolů vědeckotechnického rozvoje. To v některých případech vede k pozdější realizaci ve výrobní praxi, v jiných případech k potížím v plánované investiční výstavbě.

V roce 1983 nebudou podle provedené analýzy vytvořeny podmínky pro uplatnění 26 výstupů, tj. 6,6 % vědeckotechnického rozvoje ve výrobní praxi. Předpokládá se, že 14 výstupů bude realizováno až v roce 1984 a 4 dokonce v roce 1985; od realizace zbývajících 8 se navrhuje dokonce upustit. To znamená vážné potenciální ztráty, jejichž hodnotový objem není dosud vyčíslen.

Ani plánovaný objem realizace výroby z plánu vědeckotechnického rozvoje se rovnoměrně neplní a z celkového ročního objemu 12,73 mld Kčs bylo za půl roku vyrobeno pouze 46,9 %. Plánovaný rozsah realizace za půl roku splnilo pouze federální ministerstvo hutnictví a těžkého strojírenství a ministerstvo stavebnictví SSR.

Navíc Státní plánovací komise a federální ministerstvo pro technický a investiční rozvoj nemohly přijmout návrhy resortů na změny 35 realizačních výstupů, protože jejich přijetí by mělo za následek snížení plánovaného objemu realizace cca o 580 mil. Kčs.

Z uvedených čtyř skutečností vyplývá, že bez přijetí energických opatření jak ve vědeckovýzkumné základně, tak na resortech a přímo ve výrobě je ohroženo plnění úkolů i roku 1983 a tím i všech tří let 7. pětiletky. Dozrál proto čas, abychom k usnesení 8. zasedání ÚV KSČ o urychlení vědeckotechnického rozvoje přistoupili nikoli verbálně, ale prakticky.

1. Naším prvním nejbližším konkrétním úkolem po 8. zasedání ÚV KSČ je příprava plánů vědeckotechnického rozvoje a standardizace na rok 1984. Již dříve vláda ČSSR stanovila tyto základní podmínky a požadavky na zpracování ročního plánu vědeckotechnického rozvoje:

- koncentrovat síly a prostředky na řešení úkolů státního plánu technického rozvoje a dosáhnout zkrácení procesu tvorby nové techniky a technologie a lhůt od ukončení vědeckovýzkumné práce po zavedení výsledků do praxe; u nově navrhovaných úkolů výrobkového charakteru dosáhnout, aby doba jejich řešení nepřesáhla 3 roky;

- zvýšit kvalitu výzkumných a vývojových prací a dosáhnout, aby technicko-ekonomické parametry řešených výrobků a technologií byly v době jejich zavádění do praxe srovnatelné se světovou úrovní;

- zvýšit objem výroby u realizačních výstupů z úkolů technického rozvoje ukončených v 6. a 7. pětiletce u licenčních výrob, u nichž jsou předpoklady pro větší rozsah efektivního uplatnění ve sféře užití, zejména výrobků prvního jakostního vstupu. Objemy realizačních výstupů stanovených 7. pětiletým plánem považovat za minimální a usilovat o jejich zvýšení;

- zabezpečit na všech stupních řízení vazbu výsledků vědeckovýzkumných prací a úkolů národohospodářského plánu.

Návrhy plánu na rok 1984, předložené ústředními orgány, těmto požadavkům mnohdy neodpovídaly. Nedostatky se projevily v tom, že:

- výzkumné a vývojové práce nebyly plně zajištěny;

- nebyly závazně zabezpečeny realizační výstupy vědeckovýzkumných prací a jejich výrobní realizace, a

- prakticky nebyl navržen ani jediný úkol, kde koncentrací sil a prostředků při řešení úkolů státního plánu technického rozvoje se očekává zkrácení doby řešení nebo zavedení do výroby.

Proto byly federálním ministerstvem pro technický a investiční rozvoj a Státní plánovací komisí vzneseny požadavky na úpravy plánu, které budou odpovídat jak aktuálním požadavkům, tak usnesením ústředního výhoru KSČ i schváleným směrnicím vlády ČSSR, které jsem citoval.

Obracím se na vás, abyste podpořili odpovědný a náročný přístup k plánu vědeckotechnického rozvoje na rok 1984, neboť to je první praktická prověrka, jak kdo pochopil a přistoupil k plnění usnesení 8. zasedání ÚV KSČ. Jde o mimořádně odpovědnou práci. Vždyť v návrhu státního plánu technického rozvoje je celkem 276 úkolů, z toho 258 rozpracovaných úkolů přechází z roku 1983 a 18 úkolů se navrhuje zařadit do plánu v tomto roce nově.

Celkem u 79 úkolů, tj. u více než 30 % jsou požadovány úpravy věcné náplně, u 20 z nich závažné obsahové změny a u 10 z nich je požadováno prodloužit termín řešení nebo oddálit plánovanou realizaci.

Třeba dodat, že resorty navrhují zařazení 25 nových úkolů, tedy o 7 více, než navrhujeme my. Odmítli jsme 7 návrhů resortů a i v budoucnosti odmítneme zařadit do státního plánu každý úkol, který není přesvědčivě, průkazně zdůvodněn a který není současně všestranně zabezpečen. Považujeme za ztrátu času takové návrhy předkládat a o nich jednat a vymýšlet si fiktivní argumentaci, jak obejít stanovené požadavky. O takových návrzích je správné uvažovat jako o námětech, které zařadíme do přehledu záměrů nových úkolů, a vynakládat nejprve všestrannou aktivitu a vynalézavost nikoliv na to, jak stůj co stůj prosadit návrh do plánu, a potom "se to nějak zařídí", ale na všestrannou přípravu a zajištění i kvalitu jeho zpracování. V dodržování tohoto náročného postupu zajišťujícího reálnost plánovaných úkolů, termínů i jejich praktické uplatnění budeme nekompromisní! Že právě takový postup je správný a opodstatněný, o tom svědčí tato fakta:

1. Návrhy na různé úpravy realizačních výstupů, které resorty pro rok 1984 požadují (kdyby byly přijaty), budou mít za následek nenaplnění předpokládaného objemu realizace pro rok 1984 o 1,5 mld Kčs; tento výpadek zapříčiňuje zčásti nenaplnění plánu průmyslové výroby, které činí pro rok 1984 5,1 mld Kčs.

2. Požadavky resortů na dovozy pro řešení státního plánu technického rozvoje v roce 1984 jsou o 250 mil. Kčs ve fco vyšší než jejich plánované zabezpečení ze státních zdrojů. Resorty však dosud nerozhodly o jejich úhradě ze svých devizových limitů, jejichž celkový objem představuje částku 55 mld Kčs fco, i když jim to ukládá organizační opatření vlády ČSSR k zabezpečení 7. pětiletky a požadovaná částka činí pouze 0,5 % z celkového limitu na dovozy pro rok 1984.

3. Ze 69 celostátně sledovaných úkolů mezinárodní spolupráce se zeměmi RVHP u plných 36 % nejsou dosud ukončena jednání mezi partnerskými organizacemi a nebyly schváleny nebo vypracovány pracovní plány.

To nejsou zanedbatelné skutečnosti. Jak můžeme žádat za dané situace rozšíření státního plánu vědeckotechnického rozvoje o další úkoly, které nejsou průkazně zdůvodněny, ani všestranně zabezpečeny, když u schválených úkolů máme nemalé problémy. Nechceme-li problémy a těžkosti zvětšovat, třeba nejprve se vypořádat se stanovenými úkoly a nové neplánované úkoly zařazovat výjimečně jen tehdy, přinesou-li nesporný efekt, a jsou-li všestranně zabezpečeny. Jiný postup je nesprávný a nezodpovědný. Nemůžeme přece zakládat laciné iluze o vědeckotechnickém rozvoji spekulativními úvahami o tom, co nám rozvoj vědy a techniky může dát, ale reálné úkoly vědeckotechnického rozvoje stanovené státním plánem a nutné ke splnění národohospodářského plánu neplnit! A již vůbec nelze spekulovat s iluzí o inflačním množství "řešených úkolů", která sice vyvolává dojem rozvoje vědy a techniky, ale ve skutečnosti reálný pokrok brzdí a v praxi pak vyvolává jen deziluzi.

Analýza a hodnocení současného stavu vědeckotechnického rozvoje i s předpokladem realizace stanovených úkolů v tomto roce a zhodnocením příprav státního plánu vědeckotechnického rozvoje na rok 1984 nás vede nikoliv k lacinému povrchnímu a zjednodušenému iluzornímu očekávání výsledků vědeckotechnického rozvoje, ale k jeho reálnému přínosu k rozvoji naší společnosti, bude-li odpovědně plněno usnesení 8. zasedání ÚV KSČ o urychlení vědeckotechnického rozvoje v praxi. Abychom mohli vědeckotechnický rozvoj urychlit, třeba nejprve plnit stanovené, plánované úkoly. Proto prvořadým závěrem 8. zasedání ÚV KSČ je, plnit a splnit stanovené úkoly státního plánu vědeckotechnického rozvoje. Máme nemálo cenných příkladů úspěšného řešení plánovaných úkolů. Stačí připomenout významné úkoly, které budou úspěšně ukončeny v letošním roce, jako vývoj perspektivního výpočetního systému SMEP III v resortu federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu; automatizované řídící systémy tratí pro válcování pásů za studena v resortu federálního ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství; nové nástrojové materiály pro obrábění a tváření z téhož resortu; samojízdný ořezávač cukrovky II. generace z resortu federálního ministerstva všeobecného strojírenství či vývoj suspenzního PVC pro tlakové roury v resortu ministerstva průmyslu Slovenské socialistické republiky, a celou řadu dalších.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP