Výbor pro sociální politiku zaměřil
svou kontrolně iniciativní činnost na posouzení
plnění komplexních programů péče
o pracující, ochrany zdraví a bezpečnosti
při práci v hornictví a energetice. Výbor
zdůraznil, že v současné době
patří zabezpečování prvotních
palivoenergetických zdrojů mezi nejdůležitější
a současně nejobtížnější
úkoly národního hospodářství.
Došlo k výraznému zvýšení
cen dovážených paliv, ale i k růstu
těžebních nákladů při
vlastní těžbě. Zabezpečit dostatek
palivoenergetických zdrojů pro další
dynamický rozvoj národního hospodářství
vyžaduje vytvářet podmínky pro dosažení
co nejvyšší těžby v uhelných
dolech a současně vytvářet a dodržovat
režim racionálního, co nejefektivnějšího
hospodaření s těmito zdroji. Z těchto
hledisek posuzoval výbor jak je řešena oblast
pracovních a životních podmínek pracujících
v odvětví paliv a energetiky, jak tato oblast napomáhá
v plnění hospodářských úkolů
těchto odvětví.
Výbor v souvislosti s požadavkem další
intenzifikace výroby a těžby oceňuje
opatření přijatá usnesením
vlády ČSSR č. 41 ze dne 14. 1. 1982 k dalšímu
zlepšení hmotného a sociálního
zabezpečení pracujících v hornictví.
Tato opatření posilují preferenci hornické
práce, vytvářejí podmínky pro
větší zájem o hornické povolání
a vyšší využití domácí
palivové základny.
Výbor branný a bezpečnostní navázal
na dílčí program č. 7 - snížení
energetické náročnosti dopravy a zabýval
se plněním a výsledky opatření
bezpečnostních orgánů pro dosažení
úspor pohonných hmot v silniční dopravě.
Spolu s tímto výborem se věnovaly i výbory
pro průmysl, dopravu a obchod a pro zemědělství
a výživu ověřování plnění
dílčího státního cílového
programu č. 7 - snížení energetické
náročnosti v dopravě. Doprava a dopravní
činnosti nesporně patří k energeticky
nejnáročnějším v národním
hospodářství. V dopravě se spotřebovává
zhruba 5 % elektrické energie z celkové spotřeby,
téměř 100 % v autobenzínu a zhruba
50 % veškeré motorové, nafty vyrobené
v ČSSR.
Průzkumy poslanců potvrzují, že jedním
z největších zdrojů racionalizace spotřeby
paliv a energie je snižování přepravní
náročnosti v našem národním hospodářství.
Snížit přepravní náročnost
v národním hospodářství o 5
% - znamená v podstatě úsporu 8 tis. vozových
jednotek železničních vagónů,
200 lokomotiv, 9 tis. nákladních automobilů
a 100 mil. litrů nafty.
Poslanci sledovali i efektivnost některých vynakládaných
investic v dopravě, působící na úsporu
pohonných hmot. Seznámili se se zprávou o
ověření ekonomické efektivnosti dálničního
tahu Praha - Brno - Bratislava. Zpráva dokladuje vysoký
celospolečenský význam a přínosy
jak v úspoře pohonných hmot, času
provozních nákladů, tak i ve zvýšené
bezpečnosti provozu. Ukazatelem dobré efektivnosti
této investice je i vyčíslená doba
návratnosti 8,2 roku. Na této dálniční
trase, která měří téměř
312 km, byla úspora u osobního vozidla 10 litrů,
tj. 22 % a u nákladního vozidla 46 litrů,
tj. 27 %. Ověřovací jízdy byly provedeny
osobním autem Š 105 a nákladním autem
Š 706. Uvedené skutečnosti dokladují,
že kapacitní dálniční komunikace
vytvářejí dobré podmínky pro
dosažení významných úspor.
K systému limitované spotřeby pohonných
hmot výbory zjišťují, že jeho direktivní
forma zajišťuje do značné míry
potřebné úspory. Je však na všech
stupních řízení stanovována
a rozepisována s malými znalostmi využitelných
rezerv na jedné straně a nezbytných potřeb
na druhé straně, což má vliv na efektivnost
jejich využívání.
Výbor zahraniční projednával informaci
o práci a dosavadních výsledcích mezinárodních
organizací pro využívání atomové
energie pro mírové účely na Československé
misi pro atomovou energii v Praze.
Vážené soudružky a soudruzi, významný
a stále rostoucí podíl na spotřebě
energie má obyvatelstvo. Tato spotřeba dosáhla
17 % z celkové spotřeby a zřejmě dále
poroste v souladu s vybavováním domácností.
V tomto směru byly také zaměřeny poslanecké
průzkumy. Tak příkladně v podniku
Elektro-Praga Hlinsko, který vyrábí tepelné
a rotační domácí elektrické
spotřebiče, se poslanci zajímali o modernizaci
těchto spotřebičů, zejména
jak ušetří uživatelům, ale i národnímu
hospodářství energii. Výrobky tohoto
podniku podstatně v domácnostech ovlivňují
spotřebu elektrické energie, 72 % výroby
spotřebičů jde na domácí trh
a 28 % pro vývoz. Výrobce těchto spotřebičů
pro domácnost má za úkol v kratší
době provádět inovace, aby na domácí
i zahraniční trh přicházel s atraktivními
nabídkami. Jak dokazují výsledky zahraničního
obchodu, ale i situace u některých výrobků
v obchodech, podnik včas plně nezvládl ztížené
podmínky na zahraničních trzích a
také domácí trh nedostal požadovaný
sortiment výrobků.
Jsme-li u tzv. malospotřebitelů, podívejme
se ještě na osvětlovací techniku. V
ČSSR je podle posledního sčítání
lidu a bytů 4,49 mil. bytů, v nichž jsou instalovány
celkem 104 mil. světelných zdrojů. Z toho
96 % jsou klasické žárovky a asi jen 4 % zářivek.
Z celkové spotřeby elektřiny na osvětlení
v ČSSR je na osvětlení bytů spotřebováno
asi 28 %. Tato energie je však v současné době
v bytech přeměňována na světlo
a využívána neúčelně.
Zatímco na pracovištích osvětlených
převážně zářivkami získáváme
z 1 W elektrické energie více než 50 Lumenů
světla, v bytech osvětlovaných klasickými
žárovkami je to jen 11 Lumenů. Zlepšit
tedy bytové osvětlení a současně
účelněji využívat elektrickou
energii je možné jen pomocí účinnějších
světelných zdrojů. Poslanci při průzkumu
ve výrobě k. p. Tesla Holešovice se proto zajímali
o rozvoj v oboru svítidel, zejména výbojkových
druhů, které přinášejí
vyšší efekt přeměny elektrické
energie na energii světelnou a také jak se postupně
bude měnit podíl žárovek ve prospěch
progresívních a úsporných světelných
zdrojů. Nutno konstatovat, že současná
situace v materiálně technickém zabezpečení
u tohoto výrobce je v rozporu s požadovaným
rozvojem těchto progresívních světelných
zdrojů. Jde zejména o dodávky sklářského
průmyslu, luminoforů a kysličníku
hlinatého i dalších polotovarů dodávaných
z oborů ministerstev průmyslu České
a Slovenské socialistické republiky.
Výbory při jednání konstatovaly, že
růstu účinnosti osvětlovacího
systému v celostátním měřítku
nelze dosahovat jedině růstem měrných
výkonů jednotlivých typů zdrojů,
ale také náhradami zdrojů méně
účinných za zdroje účinnější.
Ekonomické výhody a energetické úspory
jsou významné. Ve výborech byla připomenuta
i nutnost úprav osvětlovacích norem, zejména
veřejného osvětlení, kde se mnohdy
vyskytuje vysoká nehospodárnost jak s energií,
tak i materiálem při vynakládání
poměrně značných investičních
prostředků.
Zpomalit růst spotřeby energie u obyvatelstva vyžaduje
jednak zajistit dostatek moderních spotřebičů
a svítidel pro domácnost s nižší
spotřebou energie a v neposlední řadě
stálou výchovou občanů.
Samostatnou a závažnou otázkou je zainteresovanost
nejširších vrstev pracujících na
celém procesu racionalizace.
Zde je třeba ocenit významnou úlohu celostátních
soutěží "Za racionální využívání
paliv a energií" každoročně vyhlašovanou
ČSVTS spolu s dalšími hospodářskými
a politickými orgány. Cílem soutěže
je rozvíjet tvůrčí a realizátorskou
iniciativu pracujících v duchu státních
racionalizačních programů k plnění
rozhodujících úkolů národního
hospodářství. Na našem jednání
jsou přítomni někteří vítězové
této soutěže, jejichž činnost prokazatelně
přispěla k racionálnímu využívání
paliv a energie ve všech oblastech našeho národního
hospodářství.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, všechny výbory
zdůraznily, že je nutné v celém našem
národním hospodářství dále
a podstatně zesilovat politický i ekonomický
tlak na co nejpřísnější hospodaření
s palivy a energií. Účinněji a rychleji
využívat všechny známé a dostupné
možnosti úspor, pohotově uplatňovat
veškeré nové poznatky vědy a techniky
i schopnosti a um pracovních kolektivů a jednotlivců.
Proto je třeba v plném rozsahu a na všech úrovních
podporovat přijatá usnesení vlády
ČSSR, směřující k trvalé
racionalizaci úspor paliv a energie tak, jak jsou uplatňovány
a požadovány ve státním cílovém
programu 02 - jehož realizace musí být výrazně
podpořena celospolečenským úsilím
nás všech. Děkuji za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji místopředsedovi
Sněmovny lidu s. Hůlovi za přednesení
zpravodajské zprávy.
Soudružky a soudruzi poslanci, předsednictvo Sněmovny
lidu navrhuje, aby Sněmovna lidu zvolila pro přípravu
návrhu usnesení návrhovou komisi v tomto
složení: poslanci Nejezchleb, Hůla, Belko,
Češka, Janec, Kryll, Rozsypalová a Sakmar.
Má někdo připomínku k návrhu,
který jsem přednesl? (Nikdo.) Dávám
o návrhu hlasovat.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem,
prosím, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Také nikdo.
Konstatuji, že složení návrhové
komise bylo schváleno jednomyslně.
Soudružky a soudruzi, zahajuji rozpravu, do níž
se písemně přihlásili tito poslanci:
Polák, Tichavský, Belko, Cabalková, Komárek,
Vondrouš, Trangoš, Urban, Protiva, Minďaš,
Požár, Džupina, Trefný, Seidlová
a Zelenka.
Dávám slovo poslanci Polákovi, připraví
se poslanec Tichavský.
Poslanec J. Polák: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, z množstva našich rokovaní je nám
dobre známe, že veľký pohyb svetových
cien palív a energie a obmedzené možnosti zvyšovania
domácej ťažby palív nekompromisne vyžadujú
mimoriadnu pozornosť na dosiahnutie výraznejšieho
poklesu doterajšej energetickej náročnosti
vo výrobnej i v nevýrobnej sfére.
Na zabezpečenie potrebných úspor všetkých
druhov palív a energie a ich hospodárnejšieho
využívania je v zákone, ktorý sme vo
Federálnom zhromaždení prijali k 7. 5RP, stanovené,
citujem: "dosahovať v národnom hospodárstve
najmenej 2 %-ných úspor palív a energie za
rok a postupovať pritom v súlade so štátnym
cieľovým programom racionalizácie palív
a energie".
Pri prerokovaní bližšej konkretizácie
tohto zámeru boli sme si vo výbore pre plán
a rozpočet vedomí toho, že nejde o akúsi
čiastkovú úpravu predchádzajúcej
tendencie hospodárskeho vývoja, ale že pôjde
o veľmi cieľavedomý a dôsledný postup,
zodpovedajúci požadovanej kvalite a tempu prechodu
celej našej ekonomiky na intenzívne cesty rozvoja.
V rámci nášho výboru sme sa preto rozhodli
sledovať, v akých proporciách sa bude v tejto
päťročnici vyvíjať celková
spotreba energií, a overiť, ako tieto úlohy
budú svojimi rámcovými ukazovateľmi
a s, nimi spojenými požiadavkami a podmienkami podporovať
dosiahnutie relatívne nižšej spotreby energií.
V tejto súvislosti sme sa zamerali predovšetkým
na získanie bližších poznatkov o predstave
a zabezpečení ŠCP 02 - dotýkajúceho
sa racionalizácie a spotreby a využitia palív
a energie, a v jeho rámci najmä na realizáciu
takých zmien v štruktúre priemyselnej výroby,
ktoré znížia jej energetickú náročnosť.
Získané poznatky môžeme dnes označiť
v celku ako pozitívne. Vytýčenie reálneho
chápania tohto programu a jeho podopretie prioritou investičného
zabezpečenia a konkrétnymi projektami čiastkových
rezortných programov určite nebolo ľahké.
Ale nakoniec sa podarilo dosiahnuť jeho konečnú
podobu a stanoviť reálne úlohy a prostriedky,
ktorými sa tento program zabezpečí v príslušných
častiach národohospodárskeho plánu
7. 5RP.
Relatívne úspory stanovené týmto programom,
by mali byť dosiahnuté realizáciou rôznych
racionalizačných opatrení, technickoorganizačných
opatrení a tiež spomalením tempa rozvoja tých
odborov výroby, ktoré sú zvlášť
náročné na spotrebu energií.
Pri posudzovaní prínosu úspor plynúcich
z týchto štátnych cieľových programov,
zaujali na výbore niektoré aspekty programu 08 -
príslušenstvo motorových vozidiel, a to preto,
že rovnako predstavujú nemalú základňu
pre dosiahnutie energetických úspor. Žiaľ,
získané poznatky už nie sú tak priaznivé.
Chýba nám najmä uspokojivá odpoveď
na otázku, či súčasné prepojenie
plánov všeobecného strojárstva a elektrotechnického
priemyslu ráta s dostatočnou súčiastkovou
základňou moderných aktívnych a pasívnych
elektronických prvkov, ktoré realizáciu tohto
programu podmieňujú. Bez nich by totiž nebolo
možné zabezpečiť stále rastúce
požiadavky na znižovanie spotreby pohonných hmôt.
Očakávame preto, že pre krytie potreby týchto
prvkov sa včas nájde zodpovedajúce riešenie
a že jeho realizácii bude poskytnutá potrebná
podpora.
Pri posudzovaní štrukturálnych zmien výroby
sme mohli predovšetkým priaznivo oceniť, že
v priebehu tejto päťročnice bude dynamika rastu
energeticky náročnej hutníckej výroby
tvoriť len 0,1 % (voči roku 1980), a že jej podiel
na celkovej priemyselnej výrobe klesne na 11,4 %, pri spomalení
tempa rozvoja výroby energeticky zvlášť
náročných druhov výrobkov hutníckej
výroby.
Podobne sme priaznivo ocenili, že aj vo výrobe stavebných
hmôt bude k podpore energetických úspor slúžiť
najmä obmedzenie výroby cementu a stavebných
dielov, a že podiel výroby stavebných hmôt
na celkovej priemyselnej výrobe do roku 1985 klesne až
na 3,5 %. Pri rokovaní o možnej náhrade potrebných
zdrojov tepla sme pritom poukázali na možnosť
spaľovania ojazdených pneumatík, ako zhruba
5 % - nej náhrady ušľachtilého paliva
v cementárňach a očakávame, že
nezostane len u štúdia možnosti využitia
tohto vedľajšieho produktu nášho automobilizmu.
Rovnako sme priaznivo ocenili, že v priebehu päťročnice
dôjde v oblasti ropných produktov k zníženiu
spotreby asfaltu, a to najmä v oblasti pozemných komunikácií,
a tým k širšiemu, hoci náhradnému
používaniu miestnych materiálov a druhotných
surovín pri výstavbe a údržbe rôznych
vozoviek.
Zaoberali sme sa aj otázkou ďalšieho rozvoja
sklárskeho a keramického priemyslu, ako odvetvia
tiež veľmi náročného na energetické
zdroje. Výroba tohto odvetvia, ktorej podiel na celkovom
objeme predstavuje iba 1,5 % a má klesajúci trend,
by sa mala od roku 1985 podľa plánu zvýšiť
takmer o 17 %. Zamýšľali sme sa predovšetkým
nad týmto vysokým tempom rastu. Dospeli sme pritom
k názoru, že táto náročnosť
je v porovnaní s inými odbormi výroby síce
vyššia, ale na druhej strane využíva dôležité
zdroje domácich surovín a priaznivo podporuje rast
exportnej výkonnosti našej ekonomiky. Tým umožňuje
náhradu nevyhnutných dovozov i dovozov iných
energeticky rovnako náročných výrobkov.
Pritom plánovaná zmena štruktúry sklárskej
výroby v prospech výroby obalového skla umožní
usporiť energeticky nemenej náročnú
výrobu kovových obalov, pre ktoré je nutné
dovážať potrebné suroviny a investovať
v zahraničí do ťažobných podnikov.
Považujeme preto riešenie zakotvené v pláne
za správne. Sme však toho názoru, že každé
takéto zvýšenie energeticky náročnej
výroby by malo byť na druhej strane v rámci
daných možností vyvážené
cieľavedomým objavovaním, zabezpečovaním
a dosahovaním ďalších energetických
úspor u príslušných odborov zvyšovanej
výroby. Nakoniec vláda vo svojom prístupe
k programu racionalizácie spotreby a užitia palív
a energie nielen predpokladá, že s cieľom dosiahnutia
vyšších úspor budú úlohy
spresňované, ale ráta aj s tým, že
v ročných vykonávacích plánoch
budú s využitím záverov X. všeodborového
zjazdu navrhnuté ďalšie úsporné
úlohy.
O tom, že k tomu je možné nájsť rôzne
možnosti, svedčí napríklad to, že
v pláne 7. 5RP je zakotvená potreba hydraulických
prvkov a agregátov s vyššími technickými
parametrami a s nižšou materiálovou a energetickou
náročnosťou. Takéto prvky si však
vyžadujú nemalé nároky na akosť
polotovarov strojárskej metalurgie, najmä na zabezpečenie
výrobkov z tvárnej liatiny, ktorej podiel výroby
bol u nás v roku 1980 len 1,9 %, kým v celosvetovom
meradle tvorí 8,4 %. Vo výbore sme hovorili o tom,
že rozvoj tejto výroby by mohol byť prospešný
okrem iného aj z dôvodu energetických úspor,
a že sa mal stať predmetom pozornosti príslušných
miest a pracovných kolektívov. Ďakujem za pozornosť.