Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Polákovi.
Dávám slovo poslanci Tichavskému. Připraví
se poslanec Belko.
Poslanec S. Tichavský: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
na celém světě patří paliva
a energie v poslední čtvrtině dvacátého
století k jedné z nejostřeji sledovaných
ekonomických otázek. Je tomu tak nejen v důsledku
omezených klasických zdrojů a jejich stále
obtížnějšího získávání,
ale i proto, že rozvoj hospodářství
každé země je do značné míry
závislý na úrovni palivoenergetické
základny, na plynulém zásobování
všech úseků ekonomiky potřebným
palivem a energií. Všechny státy hledají
řešení této situace, která se
navíc zhoršila vlivem prohlubující se
hospodářské krize v kapitalistických
státech v průběhu osmdesátých
let, posuzují východiska pro další léta
a přijímají opatření jak k
optimálnějšímu zhodnocování
tradičních, tak i k alternativnímu využívání
netradičních energetických zdrojů.
Ani Československo nemůže být v tomto
směru výjimkou. Naopak, vzhledem k omezeným
zdrojům a k tomu, že podstatnou část
paliv a energie získáváme dovozem ze zahraničí,
musíme řešení palivoenergetického
problému věnovat mimořádnou pozornost.
Za účelem objektivizace názorů a poznatků
byl proveden průzkum na všech stupních řízení,
počínaje ministerstvy a konče podniky. Výsledky
prověrky, jež posuzovala zabezpečování
programu racionalizace spotřeby a úspor paliv a
energie na federálních ministerstvech pro technický
a investiční rozvoj, hutnictví a těžkého
strojírenství, všeobecného strojírenství,
paliv a energetiky, lze charakterizovat následujícím
způsobem:
Úkoly v oblasti paliv a energetiky za rok 1981 a I. pololetí
roku 1982 byly splněny a v některých resortech
překročeny díky zejména odkrytí
pohotových rezerv a radě opatření
na podnicích. Neuspokojivě však probíhalo
zajišťování jmenovitých akcí
nad 2 mil. Kčs. Výsledky prověrky ukazují,
že zabezpečování se odchyluje od schválených
programů a je neuspokojivé zejména pro trvalé
snižování energetické náročnosti,
jak o tom hovořil společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu s. Hůla.
Nelze podceňovat iniciativu pracujících a
drobná opatření většinou neinvestičního
charakteru. Základem musí však být strukturální
změny výroby i technologie a inovační
proces.
Při zabezpečování úkolů
se činnost ministerstev v podstatě redukovala na
přenesení úkolů na výrobní
hospodářské jednotky a to bez patřičných
vazeb.
Změna nastává v roce 1982, kdy byly povinně
vyčleněny prostředky na investice, jež
by trvale snižovaly energetickou náročnost.
Ukazuje se, že nebudou vyčerpány pro projekční
a technickou nepřipravenost a nezabezpečení
patřičných stavebních kapacit, a to
i ve zbývajících letech 7. pětiletky.
Jeví se reálné nebezpečí, že
vyčerpáním krátkodobých opatření
a technickou nepřipraveností jmenovitých
akcí na příští léta nebudou
stanovené úkoly v úsporách paliv a
energie bez závazných opatření zajištěny.
Přístup jednotlivých ministerstev k státnímu
cílovému programu 02 a zajištěnost úkolů
možno hodnotit takto:
Na federálním ministerstvu paliv a energetiky program
solidně zpracován, nedaří se přes
vložené investice snižovat v plánované
výši podíl měrného paliva na
jednotku elektrické energie, zejména optimalizací
spalovacího procesu. V plynárenství je nutné
ve spolupráci s ostatními resorty využít
odpadního tepla z kompresorových stanic. Problémem
také je, že se akce nerealizují v patřičných
termínech a rozsahu.
V době prověrky zůstala v návrhu z
původně šesti plánovaných převodů
kondenzačních elektráren na teplárenský
provoz pouze elektrárna Komořany. Akce kotelna na
fluidní spalování byla zrušena, elektrárna
Poříčí byla převedena mezi
neinvestiční opatření, převody
elektráren Hodonín, Opatovice, Tisová a Bohunice
byly posunuty do 8. pětiletky. Příčiny
tohoto stavu nebylo možno objektivně prozkoumat, ale
k tomu průzkum nesloužil. Je však skutečností,
že poměrně vysoký podíl úspor
technickými opatřeními není zajištěn.
Ve federálním ministerstvu všeobecného
strojírenství provedena důsledná analýza
možností snižování energetické
náročnosti, zpracovávají se centrální
opatření. Pozitivní je snaha komplexně
řešit investice a materiálové zabezpečení
u těch akcí, za které resort přímo
odpovídá. Chybí náročný
program inovace výrobků z hlediska snižování
energetické náročnosti, komplexně
není dořešen program výroby regulační
a měřicí techniky. Rovněž u federálního
ministerstva všeobecného strojírenství
dvě akce nad 10 mil. Kčs nebudou uskutečněny,
a to rozvoj práškové metalurgie převeden
do 8. pětiletky a změna otopu v AZNP převedena
mezi neinvestiční akce.
Ve federálním ministerstvu hutnictví a těžkého
strojírenství je situace z hlediska zajištění
jmenovitých akcí relativně nejlepší
a i když došlo ke změnám, byly do plánu
dodatečně zahrnuty další akce, jejichž
realizace by cílové úkoly měla zajistit.
Nutno však vidět, že není dořešen
problém využití odpadního tepla a plynů,
které představují značný zdroj
úspor a zde by měla být soustředěna
pozornost na řešení rozhodujících
rezerv.
Druhý problém, který se objevil, i když
se nedá zcela generalizovat, je zvýšení
rozpisu na VHJ a podniky. Je třeba velmi důkladně
prověřit, zda stanovené úkoly nejsou
pouze fiktivní. Uvedu některé příklady:
Např. u Třineckých železáren
úkol z října 1981 ukládal podniku
úsporu 42 651 tmp a byl dlouhodobě zajišťován.
V lednu tohoto roku byl zvýšen o 90 %, a to je na
81 208 tmp a podnik není schopen, i kdyby dostal přiděleny
finanční prostředky, je technicky, projekčně
a stavebně připravit, a tak úkol v cílovém
roce splnit. Zabezpečí pouze asi 70 % stanoveného
úkolu. Takových případů je
více.
Podobná situace se projevila i na ostatních ministerstvech.
Ukazuje se, že dodatkové úspory ve výši
42 943 TJ proti původním záměrům
byly administrativně rozepsány na podřízené
organizace bez požadované konkretizace a bez zhodnocení
možností VHJ a podniků na jejich realizaci.
Nekomplexní zpracování dílčích
resortních programů se v plné míře
promítlo na VHJ a podniky, kde byly přeneseny pouze
stručné pokyny, jak postupovat a vykazovat úsporná
opatření.
Ani gestor celého programu, federální ministerstvo
pro technický a investiční rozvoj, nesplnil
své úkoly, zejména v oblasti kontroly úrovně
řízení a kvality rozpracování
jednotlivých dílčích programů.
Pokud se týká drobných úspor uvedených
v opatřeních, řada z nich se dá charakterizovat
jako plnění povinnosti organizace, jako např.
každoroční čištění
kondenzátů, zhášení světel
ve výrobních halách, opravy pecí,
izolace rozvodů apod. Samozřejmě, přinese
to úsporu, ale spíše by to mělo být
klasifikováno jako běžná pracovní
povinnost. Úsilí by mělo být zaměřeno
především na technické řešení
problematiky, zabezpečení provázanosti ve
všech oblastech, jedním slovem komplexní řešení
rozhodujících inovačních procesů.
Jedním z problémů, který bude nutno
řešit, je výroba tepla, která v našich
palivoenergetických bilancích představuje
největší položku ve spotřebě
primárních energetických zdrojů. Jen
pro zabezpečení obyvatelstva teplem a vodou je potřeba
okolo 25 % a včetně tepla pro technologické
účely zhruba 40 % všech spotřebovávaných
energetických surovin. Proto musí být věnována
náležitá pozornost kotelnímu fondu,
jeho stavu a perspektivnímu rozvoji. Nesmíme přitom
zapomínat na účelnost a možnost rekonstrukcí
roštových kotlů a modernizaci výtopen.
Toto je třeba posuzovat po stránce technické
a ekonomické individuálně. Při počtu
pět a půl tisíce roštových kotlů
s řadou různých spalovacích zařízení
je dosti nereálné uvažovat o rekonstrukci významnějšího
počtu kotlů a transportních zařízení.
V Československé socialistické republice
jsou tři výrobci kotlů a to Sigma Slatina,
Vhorlat Snina a ČKD Dukla. V žádném
z uvedených podniků není obor 484 nosným
a v celé ČSSR není výzkumné
pracoviště zabývající se základním
výzkumem spalovacích systémů pro tyto
kotle.
Soudružky a soudruzi poslanci, ve svém vystoupení
jsem uvedl řadu problémů, které se
v současné době projevují při
realizaci uvedeného státního programu. Tím
nechci snížit úsilí celé řady
pracovníků, orgánů a organizací,
kteří se touto problematikou zabývají.
Je však nezbytné zintenzivnit činnost v této
oblasti a proto doporučuji prohloubit a zesílit
kontrolní systém zabývající
se touto problematikou na všech stupních řízení.
Kontrolní orgány z podniků až po ministerské
kontrolní orgány Státní energetické
inspekce by měly vyšetřit příčiny
vzniku nedostatků, jejich zavinění odpovědnými
pracovníky a sledovat plnění nápravných
opatření.
Znovu také odpovědně posoudit technickou
vyjasněnost, projekční připravenost
a investiční a technologické zabezpečení
jmenovitých akcí s cílem zajistit jejich
realizaci.
Pro zajištění úkolů výroby
regulační a měřicí techniky,
uložených předsednictvem vlády pod číslem
292/1980, zajistit v uvedených termínech vybudování
potřebných kapacit.
K prohloubení racionalizačního úsilí
je nezbytné zajistit pro výrobní i nevýrobní
sféru, střední i malé odběratele,
odbornou poradenskou i konzultační činnost
prostřednictvím specializovaných organizací,
zejména výzkumných a projektových
ústavů vyčleněných v rámci
působnosti resortů paliv a energetiky, všeobecného
strojírenství, elektrotechnického průmyslu,
zemědělství a stavebnictví.
Musí se soustředit a urychlit výzkumné
vývojové a realizační práce
spojené s problematikou fluidního spalování
hnědého energetického uhlí o nízké
výhřevnosti s vysokým obsahem popela a síry.
Práce vést tak, aby již v průběhu
8. pětiletky se kotle s fluidním ohništěm
a výkonem nad 4 t páry za hodinu dodávaly
v potřebném množství a výkonových
řadách.
Závěrem svého vystoupení chci zdůraznit,
že i přes dosažení některých
skutečně dobrých výsledků v
diskutované oblasti je nezbytné nekompromisně
prosazovat realizaci úkolů a směrů
vytyčeného státního cílového
programu racionalizace spotřeby úspor paliv a energie.
Vývoj světových cen paliv, energie, surovin
a materiálů je tak výrazný, že
jej nelze v žádném případě
řešit pouze zpevněním plánovaných
úspor nebo dalším snížením
již tak minimální dynamiky tvorby a užití
národního důchodu. Východiskem musí
být kromě intenzifikace celého národního
hospodářství na základě růstu
společenské produktivity práce též
všestranná racionalizace spotřeby paliv a energie
a orientace na zabezpečování především
vlastních zdrojů a jejich hospodárného
využívání. Děkuji za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Tichavskému,
slovo dávám poslanci Belkovi a připraví
se poslankyně Cabalková.
Poslanec J. Belko: Vážené súdružky,
súdruhovia poslanci, jadrová energetika patrí
v súčasnosti u nás k najprudšie sa rozvíjajúcim
odvetviam národného hospodárstva a pre mnohé
strojárské podniky výroba komponentov pre
jadrovú energetiku sa stala ťažiskovým
výrobným programom. Budovanie jadrových elektrární
má pri obmedzených zásobách uhlia
a potrebe znižovania podielu ropy pre výrobu elektrickej
energie obrovský význam. V súčasnom
období pri dosiahnutej úrovni využívania
vodných zdrojov pre energetické účely
je jedným zo spoľahlivých riešení
našich energetických potrieb.
Pochopiteľne, že v tomto procese v budovania jadrových
elektrární nie sme sami. Pre nás má
rozhodujúci význam všestranná a dlhodobá
spolupráce so Sovietským zväzom, ktorá
nám dovoľuje využívať poznatky a
skúsenosti získané za vyše 25-ročné
obdobie z výstavby a prevádzky jadrových
elektrární v Sovietskom zväze. O prvej jadrovej
elektrárni V 1 sa právom hovorí, že
je dielom československo-sovietskej spolupráce.
Táto spolupráca je využívaná
predovšetkým pri výstavbe a prevádzke
jadrovo-energetických kapacít, s cieľom dosiahnuť
v roku 1990 kapacitu 7280 MW na dovedna 14-tych blokoch s reaktormi
typu VVER 440 a 1000. Hlavný ekonomický efekt tohto
zámeru je predovšetkým v možnosti nahradiť
znižujúce sa zdroje organického paliva jadrovými
zdrojmi. Využitím týchto zdrojov zabezpečíme
dosiahnutie vyšších ekonomických ukazovateľov,
predovšetkým zvýšenie produktivity práce
a znižovanie výrobných nákladov. Veľmi
zaujímavé je porovnanie investičných
nákladov výstavby jadrových elektrární
s nákladmi potrebnými na rozširovane ťažby
a na prepravnú náročnosť pevných
palív. Nie zanedbateľná je skutočnosť,
že tepelná elektráreň o výkone
1000 MW spotrebuje za rok zhruba 5 mil. ton hnedého uhlia,
pričom jadrová elektráreň iba 22 ton
paliva. Veľký význam má tiež skutočnosť,
že jadrová elektráreň je menej závislá
ako tepelná od pohybu svetových cien paliva.
Pri tejto príležitosti považujem za potrebné
zmieniť sa tiež o tom, že jadrová energia
je výhodnejšia, i z hľadiska ekologického,
vzhľadom na to, že exhalácie z elektrární
spaľujúce uhlie alebo ropu sú pre človeka
a prírodu viac škodlivejšie. Súčasné
zariadenia jadrových elektrární sú
vyrábané s vysokými bezpečnostnými
nárokmi a pravidlami kontroly funkcií jednotlivých
mechanizmov.
Nesmieme však už dnes opomenúť vytváranie
podmienok pre likvidáciu odpadu z jadrových elektrární.
Súdružky a súdruhovia, pri prieskume uskutočnenom
k programu dnešnej schôdze mali členovia výboru
pre plán a rozpočet príležitosť
poznať, aké veľké nároky kladie
dlhodobé zameranie rozvoja našej jadrovej energetiky
obzvlášť na komplexnosť a objektívne
posudzovanie miery investičných a materiálových
prostriedkov spojených s týmto rozvojom a jeho zabezpečením.
Takisto sme sa mohli oboznámiť aj s tým, aké
požiadavky kladie prijatý zámer na uplatnenie
progresívnej techniky a spoľahlivosť každého
zariadenia, ale tiež aký ďalekosiahly vplyv má
na územnú štruktúru jednotlivých
oblastí výstavby, ako aj s tým aké
vysoké nároky kladie na všetkých účastníkov
výstavby. Zoznámili sme sa, ako dlho trvá
výber vhodného miesta pre výstavbu, výber
technicky, konštrukčne a ekonomicky najvýhodnejšieho
riešenia pri uplatnení najnovších poznatkov
vedy a techniky. Pritom je nutné mať na mysli čo
najefektívnejšie vynaloženie prostriedkov určených
na prípravu a realizáciu tejto dlhodobej výstavby.
Veď už v príprave výstavby sa určuje,
koľko finančných prostriedkov a materiálových
zdrojov si vyžiada investičná výstavba.