Výsledky prověrek zabezpečování
státního cílového programu ukazují,
že pokud jde o dosahované výsledky v minulém
roce v úsporách paliv a energie, jsou dobré
a lze očekávat i příznivé plnění
v tomto roce. Nejsou však uspokojivě plněny
úkoly, zejména z hlediska vytváření
předpokladů pro trvalé snižování
energetické náročnosti. Poznatkem z průzkumů
výborů je pochybnost o reálnosti plánovaných
úspor v dalších letech. Tato pochybnost je
vyjadřována na všech stupních řízení,
počínaje ministerstvem a konče závody.
Jako hlavní argument je uváděno, že
pohotové rezervy, které bylo možno čerpat
bez investic a nákladných opatření,
budou v podstatě v roce 1982 vyčerpány a
pro další období je nutno investičními
akcemi vytvářet předpoklady pro racionalizaci
spotřeby energií.
Domníváme se, že tyto názory a argumenty
platí jen částečně. Chci připomenout
slova s. Husáka, která řekl na XVI. sjezdu
KSČ: "Cíle, které vytyčujeme,
nemohou však být založeny jen na našich
přáních. Musíme vycházet z
toho, co máme a je nutné co nejefektivněji
a nejhospodárněji to využívat. Je třeba
soustředit prostředky především
na to, co pomůže řešit naše hospodářské
problémy, co je pro rozvoj člověka a společnosti
rozhodující." Tato slova by nás měla
orientovat na přehodnocení již dosažených
výsledků a nových poznatků při
realizaci státního cílového programu
02 ve všech odvětvích národního
hospodářství s cílem podstatně
snížit nároky na investice.
To znamená více a intenzívněji využívat
řadu vlastních rezerv. Je to tvůrčí
schopnost konstruktérů, kteří by měli
být prvními racionalizátory v každém
podniku. Odpovědnost za úspory energie a materiálů
musí začít právě u nich. Dále
je třeba ještě účinnější
zapojení do mezinárodní spolupráce
zemí RVHP. Je třeba pokračovat společným
úsilím ve vývoji nových typů
energeticky úsporných zařízení
a technologií. Rychlejším přístupem
zajišťovat výrobu a uplatnění regulační
a měřicí techniky. V tomto smyslu dala doporučení
již schůze Sněmovny lidu v roce 1979. Uplatnění
této regulační techniky velice efektivně
může působit jak na starých, tak nových
energetických zařízeních. Nutno konstatovat,
že není dosud uspokojivě ani ve výrobě,
ani v užití zajišťováno.
Státní cílový program 02 je zatím
převážně naplňován menšími
racionalizačními akcemi, které také
zaujímají významné místo při
snižování energetické náročnosti.
Na těchto akcích vedle hospodářského
vedení se podílejí návrhy pracujících.
Jde převážně o opatření
méně nákladná, mnohdy neinvestiční,
a tedy efektní a žádoucí. To dokazuje
i usnesení X. všeodborového sjezdu ROH "organizovat
tvůrčí iniciativu pracujících
na realizaci státního cílového programu
zvýšením úspor o 0,5 %". Jsme-li
u úspor, a to u přímého nebo nepřímého
zaměření, je třeba vnést jasné
formy a měřítka do jejich vykazování,
abychom neměli pro různé účely
procentní rozdíly v jejich vykazování.
Přesvědčili jsme se o tom i při prováděných
poslaneckých průzkumech.
Vážené soudružky a soudruzi, z jednání
výborů vyplynula řada poznatků a doporučení.
Dovolte, abych vás o některých informoval.
Výbor pro průmysl, dopravu a obchod se zabýval
otázkami řízení a plánování
státního cílového programu 02 na resortech
federálního ministerstva pro technický a
investiční rozvoj, federálního ministerstva
paliv a energetiky, federálního ministerstva hutnictví
a těžkého strojírenství a federálního
ministerstva všeobecného strojírenství.
Dále se zabýval racionalizací spotřeby
tuhých paliv, plynu, elektrické energie a nafty
u některých velkospotřebitelů, efektivností
v řízení a organizaci dopravy podle záměrů
uložených v dílčím státním
cílovém programu č. 7, otázkami modernizace
elektrospotřebičů pro vybavení domácností
s vazbou na další dílčí státní
cílový program č. 3. Výbor se dále
zabýval výsledky a zkušenostmi z celostátní
tématické soutěže "Za racionální
využívání paliv a energie" a zlepšovatelským
a vynálezeckým hnutím ve vztahu k palivům
a energií, organizovaným Československou
vědecko-technickou společností.
Účast jednotlivých článků
řízení a výsledky práce z průzkumů
a jednání výborů, tak jak byly zjištěny,
lze charakterizovat takto: V příslušných
útvarech federálního ministerstva všeobecného
strojírenství jsou už rozpracovány jak
poznatky z dosavadních výsledků, tak i rozepsány
zdůvodněné rozpisy celkového úkolu
úspor a postupně se rozpracovávají
centrální opatření, investice a materiální
zabezpečení u těch oblastí, které
resort obhospodařuje.
Výsledky však zatím nejsou významné.
Chybí náročný program zvyšování
technické úrovně výrobků, jako
důležitá cesta ke zhodnocování
paliv a energie a také chybí program výroby
měřicí a regulační techniky,
úměrný potřebám národního
hospodářství. Zatím slabou stránkou
je zapojení do mezinárodní spolupráce
zemi RVHP.
V ministerstvu hutnictví a těžkého strojírenství,
kde samotné hornictví odčerpává
40 % energie spotřebované v průmyslu, je
největší zdroj v nevyužitých energetických
zdrojích ve formě odpadních paliv, tepla
a odpadních plynů. Měla by zde být
soustředěna pozornost na velké, celostátně
důležité rezervy a jejich využití.
Tato činnost je ve stádiu diskusí a dřívější
opatření resortu nepředstavují ucelený
program. Poněkud lépe je připravována
mezinárodní spolupráce zejména zásluhou
dohod, uzavřených v rámci RVHP, v minulém
roce.
Ve federálním ministerstvu paliv a energetiky, kde
jsou největší ztráty při zušlechťování,
přeměnách a dopravě paliv a energie,
je program racionalizace převážně založen
na investicích. I přes vysoké investice se
zatím nedaří zefektivnit výrobu elektřiny,
kde jsou technicky prokázané největší
rezervy a možnost dosáhnout 3-5 % úspor uhlí
v elektrárnách, zejména optimalizací
spalovacího procesu. V plynárenství, ve spolupráci
se strojírenstvím, nutno urychlit opatření
k racionalizaci pohonu kompresorů a ve spolupráci
se zemědělstvím vyšší využití
odpadního tepla z kompresorových stanic. Také
společný meziresortní úkol využití
méně hodnotných paliv, zejména novými
metodami spalování pomocí fluidních
reaktorů je zatím ve stadiu výzkumu a jenom
v omezeném rozsahu se zkouší formou vývoje.
Z velkospotřebitelů uvádí výbor
Východoslovenské železárny Košice:
Velké a dosud velmi omezeně využívané
zdroje odpadního tepla v hutní výrobě
představují velký zdroj energie. Jejich využití
však není jenom otázkou investičně
náročných akcí, ale vyžaduje
širokou vnější, zejména mezinárodní
spolupráci. Je to společný program všech
zemí RVHP, které mají hutní výrobu.
Vyžaduje proto dohody o dělbě při řešení
jednotlivých úseků technologie. Výbor
je toho názoru, že vláda Československé
socialistické republiky by měla vyvinout mimořádné
úsilí, aby závazná spolupráce
na tomto úseku byla v co nejširším rozsahu
a v nejkratší době rozvinuta.
Výbor pro plán a rozpočet ověřoval
zajištěnost rozvoje energetiky, investorské
a projektové přípravy a přístupu
dodavatelských organizací k výstavbě
jaderných elektráren. Projednal energetické
úspory ve vazbě na finanční a cenové
vyjádření a ekonomické ukazatele podmiňující
dosáhnout nižší spotřeby energetických
zdrojů. Dále se zabýval v souladu s dílčím
státním cílovým programem č.
1 nutností včasného přizpůsobení
kotelního fondu potřebám racionálního
tepelného hospodářství.
Výbor ocenil, že jsme se v naší vnitřní
hospodářské politice rozhodli řešit
energetické potřeby
- nastoupením úsporného kursu opírajícího
se o možnost přímé regulace spotřeby
energetických zdrojů a využití existujících
rezerv zvlášť soustavné racionalizace
této spotřeby a lepšího využívání
všech potencionálních náhradních,
resp. doplňkových energetických zdrojů,
- přistoupením k nezbytným změnám
ve struktuře výroby energeticky zvláště
náročné,
- rozšířením stávajících
výrobních kapacit, které je pro nás
dostupné, s výstavbou nových kapacit opírajících
se zejména o energii jadernou jako zdroj nejen perspektivní,
ale i efektivní, umožňující víceúčelové
užití energie.
Výbor se blíže seznámil s tím,
jak vysoké nároky klade v praxi výroba této
energie na vytváření potřebných
celospolečenských podmínek pro rozvoj tohoto
druhu energie.
Poznatky výboru ukázaly též na nezbytnost
použití mimořádných opatření
a výjimek při této výstavbě
a zvláště pak na to, jak je pro plynulou a
termínovanou realizaci výstavby významná
úzká součinnost všech zúčastněných
složek a jejich schopnost podřídit se prioritním
zájmům výstavby a včas vytvářet
pro její komplexní a plynulý chod všechny
potřebné osobní a věcné podmínky
a předpoklady.
Výbor pro zemědělství a výživu
projednával racionalizaci dopravy a její využívání
v zemědělství a zabýval se zkušenostmi
z netradičního využívání
energie jako je solární energie, odpadní
teplo z kompresních stanic tranzitního plynovodu
a možnostmi výroby bioplynu. Naše zemědělství
se na celkové spotřebě paliv a energie v
ČSSR podílí 5,5 %. a potravinářský
průmysl 5,2 %. Naproti tomu zemědělskopotravinářský
komplex významně ovlivňuje palivoenergetickou
bilanci ČSSR tím, že se na spotřebě
nafty např. v roce 1980 podílel 27 % a na spotřebě
lehkého topného oleje 32 %. Z toho také vyplývá
nutnost věnovat zejména hospodaření
s motorovou naftou a topnými oleji v zemědělství
maximální pozornost. Nutí k tomu navíc
i skutečnost, že pro resorty zemědělství
a výživy došlo ke snížení
limitů pohonných hmot v porovnání
s rokem 1980 o 14,8 %. Přerozdělení nafty
uvnitř zemědělských organizací
musí respektovat požadavek přednostního
zabezpečení hlavních prací ovlivňujících
bezprostředně vyšší hektarové
výnosy zemědělských plodin, zejména
sklizňových úkolů. Úspora pohonných
hmot vede zemědělské podniky ke snižování
objemů přeprav. V této souvislosti je třeba
věnovat pozornost nejen přepravě zemědělských
výrobků nákupním organizacím,
ale i přepravě krmiv v živočišné
výrobě. Málokdo si uvědomuje, že
jen pro dojnice je třeba navézt v průběhu
roku na 50 mil. tun materiálů. Pro přepravu
však dosud není k dispozici potřebný
počet nákladních automobilů, kterými
by se oproti traktorové dopravě ušetřilo
značné množství pohonných hmot.
Proto je nutné věnovat větší
pozornost jak výběru, tak zejména výrobě
vhodných dopravních prostředků.
Další úspory energie získávají
zemědělské podniky využíváním
odpadního tepla při elektrárnách a
u kompresních stanic tranzitního plynovodu. U těchto
kompresních stanic je z 10 areálů výstavby
skleníků rozestavěno 6 lokalit a od října
1981 je v provozu lokalita Břeclav. Všech 10 areálů
by mělo být uvedeno do provozu postupně nejpozději
do konce roku 1985.
Další způsoby netradičního využívání
energie, které se zatím v malém rozsahu u
zemědělských podniků využívají,
jsou geotermální, sluneční energie
pro ohřev vody, odpadní teplo při ochlazování
mléka, k ohřevu užitkové vody. Jednou
z nevyužitých rezerv je výroba energie z organických
odpadů a exkrementů v živočišné
výrobě, případně zpracovatelského
průmyslu. V současné době je v ČSSR
několik desítek zařízení na
výrobu bioplynu; jde téměř výhradně
o komunální čistírny odpadních
vod. Jedno ze zařízení pro zpracování
exkrementů je v provozu v oborovém podniku velkovýkrmny
v Třeboni. Všechna tato zařízení
byla vybudována s vysokými pořizovacími
náklady a jsou zastaralá. V současné
době jsou již ve světě v provozu moderní
zařízení, která zkracují fermentační
proces na jednu třetinu a nové poznatky naznačují,
že dojde k dalšímu zkrácení. Bylo
by proto třeba vyzkoušet tato perspektivní
zařízení v podmínkách ČSSR
a nejlepší z nich postavit u velkých velkovýkrmen
prasat. Tím by došlo ke značné úspore
energie, neboť rozkladem 1 kg organické hmoty vzniká
700-1200 litrů bioplynu a jeden kubík bioplynu výhřevností
odpovídá zhruba 1,5 kubíku svítiplynu
nebo 6,65 kubíku zemního plynu.
Jsme-li u využívání netradičních
zdrojů energie, chtěl bych připomenout záslužnou
činnost některých, podtrhuji zatím
menších, výrobních organizací,
které vyvíjejí úsilí pro rozvoj
a využití sluneční energie. Mezi nimi
zaujímá významné místo OPS
Kroměříž; vyrobil již od roku 1980
14 tisíc kusů slunečních kolektoru
a v tomto roce zahájil výrobu elektronických
regulací pro solární systémy do a
nad 50 m2 kolektorové plochy. Ve svém
nabídkovém a informačním materiálu
má uveden následující velmi zajímavý
citát: "Na Zemi, která byla, je a patrně
navždy zůstane naším domovem - dopadá
ohromný tok sluneční energie, třicetitisíckrát
větší než v současné době
celé lidstvo potřebuje. Není paradoxní,
že v tomto nadbytku se hovoří o energetické
krizi?"
Myslím, vážení soudruzi a soudružky,
že to stojí za zamyšlení - svět
toho začíná dost intenzívně
využívat, přičiňme se, abychom
neztratili s využitím této energie, která
se nám nabízí, krok.
Výbor ústavně právní se zabýval
účinností právních předpisů
v oblasti paliv a energie, ověřoval praktické
uplatňování zákona č. 64/1962
Sb., o rozšíření působnosti Státní
energetické inspekce. Průzkumem získal podněty
a poznatky pro potřebu novelizace tohoto zákona.
Novelou zákona je třeba především
otevřít organum Statní energetické
inspekce prostor pro preventivní uplatnění
zájmu racionálního užití paliv
a energie v přípravě rozvojových -
záměrů, vývoje a výroby energetických
spotřebičů, racionalizačních
prostředků a při zdokonalování
soustavy státních nástrojů k usměrňování
a prohlubování racionalizačního procesu.
Výbor pro kulturu a výchovu se seznámil s
účinnějším výzkumem a
vývojem forem výroby energie v Československé
akademii věd. Ověřoval výchovu a přípravu
kádrů pro rozvoj jaderné energetiky a zabýval
se systémem šíření a uplatňování
poznatků a zkušeností z efektivního
využívání jednotlivých druhů
paliv a energií. Poslanci tohoto výboru při
průzkumech předně soustředili svůj
zájem na problematiku odborné přípravy
středně technických a inženýrských
kádrů pro oblast jaderné energetiky, které
jsou ledním ze základních předpokladů
pro její potřebný dynamický rozvoj.
Kriticky posoudili potřebu a současný způsob
plánování, rozmísťování
a využití těchto kádrů a poukázali
na nedostatky, které se v tomto složitém komplexu
otázek vyskytují. Jejich poznatky např. opakovaně
ukazují na nepružnost plánování
posluchačů pro příslušné
fakulty Vysokého učení technického
vzhledem k potřebám praxe nebo na nechuť některých
institucí a závodů plánovat potřebu
těchto kádrů v žádoucím
několikaletém předstihu. Dále se poslanci
zaměřili na otázky popularizace a praktického
uplatňování nových racionalizačních
opatření, uplatňování vynálezů,
zlepšovacích návrhů, které mají
podstatný vliv na spotřebu a efektivnost energií.
Přes celkový pozitivní vývoj v této
oblasti existují stále velké rozdíly
a nevyužité rezervy u jednotlivých ústředních
orgánů, výrobně hospodářských
jednotek a organizací z hlediska potřeb národního
hospodářství, a to jak v účasti
pracujících na tvorbě vynálezů
a zlepšovacích návrhů, tak zejména
v jejich urychleném praktickém využití
ve výrobě i v kvalitě nových potřebných
technických řešení.