Středa 20. října 1982

Nedostatkem je, že v resortu ministerstva stavebnictví ČSR zjišťujeme poměrně značnou projektovou a dodavatelskou nepřipravenost některých záměrů. Úspory stanovené ročními plány jsou zabezpečovány především drobnými opatřeními.

Šestý dílčí program zahrnuje oblast zemědělství a potravinářského průmyslu. V roce 1985 se má v této oblasti dosáhnout úspor skoro 900 tis. tun měrného paliva.

Rozhodující racionalizační opatření jsou zaměřena na využití odpadního tepla z kompresních stanic tranzitního plynovodu pro zemědělsko-potravinářské komplexy, na inovaci horkovzdušných sušáren a na využívání druhotných a obnovitelných zdrojů energie, např. sluneční. Podstatný přínos má být dosažen modernizací zemědělské automobilové dopravy při současném snížení podílu traktorové dopravy.

Při sestavování návrhu plánu na rok 1983 zjišťujeme, že nejsou ještě plně zajištěny všechny strojně technologické dodávky. Jedná se především o jednoúčelové zemědělské nákladní automobily a stroje určené k obdělávání půdy i osevu. Dořešit je nutno otázku ekonomické efektivnosti instalace slunečných kolektorů, která je dosud záporně ovlivněna vysokou pořizovací cenou.

Sedmý dílčí program zahrnuje snížení náročnosti přepravy. Koncem 7. pětiletky má být v této oblasti dosaženo ročních úspor 420 tis. tun měrného paliva. Z tohoto objemu bude resort dopravy zabezpečovat zhruba 230 tis. tun a zbývající část bude dosažena převáděním silniční nákladní dopravy na energeticky méně náročnější dopravu železniční a vodní, omezením závodové dopravy a úsporami v hromadné přepravě.

Zvýšení efektivnosti využití prvotních zdrojů energie v nevýrobní sféře je obsahem 8. státního dílčího programu, který obsahoval úspory ve výši 1,8 mil. tun měrného paliva v roce 1985.

Vzhledem ke zpoždění náběhu výroby a užití měřicí a regulační techniky a progresívních světelných zdrojů s malými příkony byl původně stanovený úkol snížen na 1,4 mil. tun.

Důležité pro dosažení záměrů tohoto dílčího programu je především snížení spotřeby tepla na průměrný byt. Jde jak o zlepšení tepelně izolačních vlastností, tak i o regulaci a měření spotřeby energie.

Naše domácnosti spotřebovávají značné množství paliv a energií v různých podobách. Např. osobní automobily při ujetí 10 tis. km ročně spotřebují v benzínu zhruba 1 tunu měrného paliva.

Proto byl závazně stanoven limit spotřeby pro nový typ osobního vozu Škoda po roce 1985 5,5 l/100 km, přesněji od 4,7-5,2 l podle typu nové Škodovky, která bude vyráběna po roce 1985 při standardních podmínkách měření spotřeby, tj. 90 kilometrové rychlosti.

Další cestou k získání úspor elektrické energie v našich domácnostech je systematická inovace elektrických spotřebičů při současném zvyšování jejich užitných vlastností. V tomto smyslu provedly cenové úřady diferenciaci cen elektrických spotřebičů v závislosti na jejich rozdílné energetické účinnosti. Bylo např. provedeno snížení maloobchodních cen energeticky úspornějších typů televizních přijímačů, elektrických sporáků, akumulačních kamen, vysavačů apod.

Spotřeba paliv a energie u obyvatelstva je v letošním roce ze státního rozpočtu dotována ve výši cca 3,5 mld Kčs; v roce 1985 při narůstající spotřebě i růstu cen pořizovacích nákladů energie to bude již kolem 5 mld Kčs.

V této souvislosti chci uvést, že ke stimulaci úspor paliv a energie, k lepšímu zhodnocování surovin, kovů a ostatních materiálů chceme využívat i cenová opatření.

Do cenových předpisů byla pro to doplněna cenová stimulace úspor paliv a energií. Podstata řešení spočívá v tom, že finanční úspora, která vznikne snížením nebo záměnou spotřeby paliv, zůstává v plné výši výrobní organizaci. Podmínkou však je, že nedojde ke zhoršení kvality výrobku.

V takových případech, kdy výrobce vyvine nový výrobek, při jehož provozu dojde u spotřebitele k prokazatelným úsporám paliv a energie, může zvýšit velkoobchodní cenu tohoto výrobku až o 20 % nad cenu dříve vyráběného a energeticky náročnějšího výrobku. Vytváří se tím výrazný stimul mj. i pro realizaci zlepšovacích návrhů a racionalizačních opatření zaměřených na snížení spotřeby paliv a energie.

Základním předpokladem účinného působení cen na realizaci a hospodárnost ve spotřebě paliv, surovin a materiálu je, aby jejich ceny správně vyjadřovaly náklady spojené s jejich pořízením. Proto se velkoobchodní ceny palivoenergetických zdrojů a základních surovin přizpůsobují vývoji nákladů spojených s jejich do vozem, ale podtrhuji, také se zvyšováním nákladů na tuzemské zdroje paliv a energie, které rostou stejně rychle, ne-li rychleji.

Zvýšení velkoobchodních cen v té to oblasti, ke které jsme v posledních letech přistoupili, jsou nezbytná. Je obecně známo, že na světových trzích došlo k mimořádně rychlému růstu cen prvotních energetických zdrojů, především ropy. Současně je však třeba připomenout, že prudký vzestup cen na kapitalistických trzích se - s ohledem na dohodnutý princip tvorby cen ve výměně zboží mezi socialistickými zeměmi - projevil v naší ekonomice v 6. pětiletce jen ve velmi omezeném rozsahu.

Přestože jsme v energetické náročnosti tvorby našeho národního důchodu dosáhli v minulém období zlepšených výsledků, došlo v důsledku vzestupu jejich cen k absolutnímu zvýšení vynaložených nákladů. Ekonomická náročnost tvorby národního důchodu se z tohoto pohledu - i při absolutním poklesu měrné spotřeby prvotních energetických zdrojů - zvyšovala v posledních letech průměrně o 5,4 % ročně. Plně to souvisí s vysokými investičními náklady na udržení těžby hnědého uhlí i černého uhlí i rostoucími náklady na výstavbu jaderných elektráren.

V loňském roce byly jednotlivými resorty i krajskými národními výbory realizovány racionalizační akce s roční úsporou téměř 2,5 mil. tun měrného paliva, takže stanovený úkol byl splněn.

Podstatně složitější byla situace při přípravě prováděcího plánu na rok 1982. Přestože celkový úkol v zabezpečení zhruba 2,4 mil. tun měrného paliva v letošním roce byl rozepsán, byly za I. pololetí letošního roku, tj. hodnocení do 30. června, realizovány racionalizační akce, které roční úkol naplňují pouze na 44 %. Jmenovitě sledované akce se však na celkové úspoře podílejí pouze 275 tis. tmp., což představuje necelých 28 % z celoročního plánu v této kategorii.

Obdobnou situaci zjišťujeme i v rámci přípravy prováděcího plánu na rok 1983. Celkové úkoly v zabezpečení úspor ve výši 2,44 mil. tun měrného paliva, které vycházejí ze směrnice, jsou sice rámcově zabezpečovány, ale skladba racionalizačních opatření je výrazně odlišná od původních předpokladů. Především z důvodů dodavatelské nezabezpečenosti se podstatně snížil počet jmenovitých investičních akcí na příští rok přibližně o polovinu. Tento výpadek je kompenzován zvýšením podílu drobných racionalizačních opatření.

Je určitým charakteristickým rysem naší praxe v racionalizaci hospodaření s palivy a energií, že převažují drobná opatření a některé základní záměry ustupují, ať už pro nedostatek investičních prostředků, nebo především pro nezajištění dodavatelského zabezpečení. Vládním opatřením bylo rozhodnuto o účelovém vázání investic na hospodaření s kovy, palivy a energií. Přesvědčivá je i ekonomická efektivnost např. racionalizačního programu v hutnictví, kde náklady na úsporu 1 tmp jsou nižší proti pořizovacím nákladům u koksu o více než 50 % a u ostatních zdrojů energie je to ve stovkách procent. Je prokazatelně hospodárnější vkládat prostředky do racionalizačních opatření pro úsporu paliv a energie než do dalšího zvyšování těžby paliv. Racionalizační program se musí stát východiskem pro tvorbu plánu, ale také musí být plánem zajištěn.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, lepší využití paliv a energie, dokonalejší hospodaření s nimi není vyslovováno poprvé. Vzpomněl jsem již hnutí za komplexní socialistickou racionalizaci a před 10 lety vyhlášený první racionalizační program. Stále se však setkáváme s názorem, že někdo - centrum, plánovací komise, vláda - musí výrobu, energii zabezpečit. Jistě, základní záměry musí být ústředně řízeny. V 7. pětiletce je určeno téměř 40 % z celkových investic do průmyslových odvětví na rozvoj palivoenergetické základny.

Zatím se však stále ještě výrazně neprojevuje starost zajistit si energii nebo palivo úspornými opatřeními v procesu výroby, rušením zastaralých postupů, zhodnocením dosud nevyužitých zdrojů, intenzifikačními opatřeními, ale, a to je nesmírně důležité, dosažením lepší jakosti a vyšší užitné hodnoty výrobků, které se na světových trzích uplatní za vyšší kilogramové ceny.

Ke splnění úkolů stanovených 7. pětiletým plánem a v přímé návaznosti na státní cílový program - racionalizace spotřeby paliv a energie - je nezbytné vyžadovat od vedoucích pracovníků na všech stupních řízení důslednou a soustavnou péči. V tomto smyslu je však třeba organizovat tvůrčí aktivitu pracujících a získat dělníky, techniky, výzkumné pracovníky a konstruktéry k zabezpečení a překročení úkolů stanovených pro úsporu paliv a energie.

Významným podnětem je v tomto smyslu i usnesení X. všeodborového sjezdu. Překročení úspor paliv a energie o 0,5 % nad úkol stanovený státním cílovým programem znamená realizovat v národním hospodářství ve zbývajících letech 7. pětiletky další racionalizační akce s konečnou úsporou 2 mil. tun měrného paliva. Znamená to, že v jednotlivých letech bude třeba překračovat plnění úkolů cílového programu až o 1/2 miliónu tun měrného paliva ročně. Jedná se tedy o mimořádně náročný úkol, jehož zabezpečení se musí bez frází stát věcí nás všech.

Vážené soudružky a soudruzi, státní cílový program - racionalizace spotřeby a využití paliv a energie je programem komplexním, národohospodářsky průřezovým. Jeho realizace, jak již zde bylo několikrát zdůrazněno, je úkolem mimořádně složitým, ale nezbytným, protože je předpokladem vyrovnanosti naší palivoenergetické bilance v 7. pětiletce.

Závěrem bych chtěl poděkovat jménem vlády Československé socialistické republiky za to, že tento základní problém nebo základní podmínka rozvoje národního hospodářství je zařazena a bude projednána na dnešní schůzi Sněmovny lidu. Jsem přesvědčen, vážené soudružky a soudruzi poslanci, že společným úsilím splníme tento náročný úkol celospolečenského významu.

Předseda Sněmovny lidu V. David: Děkuji místopředsedovi vlády soudruhu Gerlemu.

Soudružky a soudruzi, písemnou zprávu místopředsedy vlády ČSSR projednaly všechny výbory sněmovny, kromě výboru mandátového a imunitního.

Zpravodajskou zprávu přednese místopředseda Sněmovny lidu a předseda výhoru pro průmysl, dopravu a obchod Sněmovny lidu poslanec soudruh Alois Hůla. Dávám mu slovo.

Společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu A. Hůla: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, úvodem chci připomenout, že Sněmovna lidu se již na své schůzi 10. října 1979 zabývala zajišťováním paliv a energie a jejich hospodárným využíváním, jako nezbytným předpokladem rozvoje socialistické společnosti.

V přijatém usnesení z tohoto jednání sněmovny byla řada doporučení jak vládě ČSSR, tak ministerstvům, dalším ústředním orgánům a krajským národním výborům. Usnesení obsahovalo i výzvu hospodářským organizacím, národním výborům, společenským organizacím Národní fronty a všem občanům - aby ve výrobě, komunální sféře i v domácnostech maximálně uplatňovali a dbali na přísnou hospodárnost s palivy a energií.

Od té doby se situace velmi výrazně změnila, hospodaření s energetickými zdroji se stalo jedním z nejdůležitějších opatření ke zvyšování efektivnosti výroby, k její intenzifikaci, k dalšímu rozvoji celého národního hospodářství. Zcela jasně o tom hovoří záměry a cíle, které pro nás stanovil XVI. sjezd Komunistické strany Československa - pro zabezpečení našich palivoenergetických potřeb v 7. pětiletce dosáhnout úspory nejméně 12 miliónů tun měrného paliva a vyššího zhodnocování všech druhů paliv a energie.

Vláda ČSSR k zabezpečení racionalizace paliv a energie přijala usnesení č. 36 z roku 1979 o přípravě dlouhodobého programu racionalizace spotřeby, úspor a využití všech druhů paliv a energie. Dalším usnesením č. 103/1979 stanovila vláda ČSSR zajistit tento úkol formou státního cílového programu 02, který má ve srovnání s rokem 1980 zajistit na úrovni roku 1985 relativní úsporu paliv a energie v rozsahu 12 mil. 21 tis. tun měrného paliva. Tento cílový program se stal základem pro přípravu schůze Sněmovny lidu, se zaměřením, jak je na jednotlivých resortech, řídících úrovních zajišťován a realizován. Hlavní pozornost předsednictva Sněmovny lidu, jejích výborů a poslanců byla věnována jeho dílčím programům.

Na začátku celkové přípravy byl uspořádán pro všechny poslance sněmovny odborně politický seminář, který dal poslancům základní údaje a usměrnil jejich další postup. Všichni poslanci také obdrželi písemnou zprávu, kterou k tomuto jednání sněmovny předložil místopředseda vlády ČSSR a předseda komise vlády pro řešení otázek plynulého zásobování národního hospodářství palivy a energií s. Ladislav Gerle. Po této základní přípravě následovaly skupinové poslanecké průzkumy ve vybraných resortech a organizacích, které zajišťovaly jednotlivé výbory sněmovny i individuální průzkumy poslanců v jejich volebních obvodech.

Více než 280 poslanců uskutečnilo 35 skupinových průzkumů ve vzájemné spolupráci s poslanci Sněmovny národů, České a Slovenské národní rady. Při průzkumech byly využity i závěry prověrek plnění státního cílového programu 02 prováděných Výborem lidové kontroly ČSSR, Státní energetickou inspekcí. Byla uplatňována i spolupráce s orgány Národní fronty, zejména s ústředním výborem Československé vědeckotechnické společnosti. Součástí průzkumů bylo i ověření, jak byla uplatňována doporučení Sněmovny lidu, uvedená v usnesení z její schůze v roce 1979.

Pochopitelně nás poslance v rámci přípravy zajímalo, jak to vypadá s uplatňováním racionalizace spotřeby paliv a energie i jinde ve světě. Zejména u našich přátel v zemích socialistického společenství, ale i u našich západních sousedů. Tak například úspory energie patří letos v NDR k prvořadým úkolům národního hospodářství, jeho energetická náročnost se má snížit nejméně o 4 %. Že jde skutečně o věcný a komplexní přístup, dokazuje zavedení směru "technologie využívání energie" na vysoké inženýrské škole v Žitavě. Pro postgraduální studium byl zaveden obor "energetické hospodářství a technika".

V SSSR připravují leningradské vědeckovýzkumné a projektové ústavy "komplexní program energie", který je zaměřen na racionálnější využívání palivoenergetických zdrojů, zdokonalování techniky a technologie energeticky náročných procesů. Tento program předpokládá v období 11. pětiletky ve všesvazovém průřezu třinácti odvětví úsporu kolem 13 mil. tun měrného paliva a souhrnný efekt 640 mil. rublů.

V NSR možno zaznamenat řadu příkladů týkajících se úspor energie od těch nejmenších vyjádřených ve fenicích, až po miliónové. Do řešení byla zapojena architektura, průmyslový výzkum městské správy, automobilové kluby, svazy nájemníků a další.

Je to reakce na výsledky vládního průzkumu, v němž se mimo jiné konstatuje, že se ve světě do roku 2000 zdvojnásobí poptávka po energii, což se trvale projeví na cenách, za které jsou získávány. Vše se prostě řídí zásadou, že nejlacinější energie je ta, která se hospodárně ušetří.

Jen z tohoto stručného porovnání přístupu některých zemí, a to zemí daleko bohatších než jsme my, se zdají být naše cíle v úspoře paliv a energie v 7. pětiletém plánu 2,35 %, v ročním průměru nízké. Výbory jsou toho názoru, že je třeba usilovat dalšími opatřeními a důslednou kontrolou plnění o zpevnění těchto úspor. Vedou k tomu i poznatky získané z průzkumů poslanců a závěry z prověrek Výboru lidové kontroly i Státní energetické inspekce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP