Odůvodnění:
Zásada navazuje na zásadu č. 28 zásad horního zákona.
Protože zajištění a likvidace starých důlních děl je velmi podobná zajištění a likvidaci důlních děl podle zásady č. 10, stanoví se obdobný postup při povolování těchto prací. Jde o činnost po technické stránce značně náročnou, protože v řadě případů nebude k dispozici úplná důlně-měřická a geologická dokumentace a průzkum rozsahu starých důlních děl je náročnější i po stránce bezpečnostní. Jako v případě zásady č. 10 musí být zpracován podrobný plán, který zohlední místní podmínky a podrobně určí způsob zajištění nebo likvidace, a to zejména s přihlédnutím k zajištění ochrany povrchu a jiných společenských zájmů. Současně musí být přitom zváženo, zda nebude možno staré důlní dílo v budoucnosti využít pro hornické nebo jiné účely.
Zásada č. 12 - Zvláštní zásahy do zemské kůry
Zvláštní zásahy do zemské kůry je možné provádět jen na základě povolení obvodního báňského úřadu. Žádost o povolení spolu s předepsanou dokumentací a stanoviskem orgánu nadřízeného organizaci předkládá organizace, která bude uvedenou hornickou činnost provádět. Jestliže by zvláštním zásahem do zemské kůry mohlo dojít k znemožnění nebo ztížení dobývání výhradního ložiska, je třeba k žádosti připojit vyjádření správce ložiska a stanovisko jeho nadřízeného orgánu.
Podrobnosti o předepsané dokumentaci a o postupu při povolování zvláštních zásahů do zemské kůry upraví Český báňský úřad obecně závazným právním předpisem.
Odůvodnění:
Zásada navazuje na zásadu č. 27 zásad horního zákona, v níž se stanoví, které činnosti se považují za zvláštní zásahy do zemské kůry.
V zásadě se upravuje postup povolování hornické činnosti při zvláštních zásazích do zemské kůry. Jde o tři různé druhy činností, které v rozdílném rozsahu se podobají činnosti prováděné při dobývání ložisek. Proto obecně závazný právní předpis stanoví diferencovaně bližší podmínky a požadavky pro provádění těchto prací; např. zřizování podzemních prostorů pro uskladňování radioaktivních a jiných průmyslových odpadů v zemské kůře bude ve většině případů obdobné zřizování důlních děl pro účel otvírky ložiska.
Požadavky na dokumentaci budou obdobné jako na plány otvírky, přípravy a dobývání, resp. na jinou hornickou činnost. Naproti tomu uskladňování plynů a kapalin v přírodních horninových strukturách a v podzemních prostorech bude zpravidla navazovat na dotěžovaná ložiska ropy, zemního plynu apod. Přitom se musí zohlednit specifičnost těchto činností (např. režim zatlačení a odběru zemního plynu z podzemního zásobníku, pozorování hermetičnosti nadloží, opatření proti erupcím, na ochranu sousedních výhradních ložisek, podzemních vod).
U průmyslového využívání tepelné energie zemské kůry půjde převážně o hlubinné vrty.
Zásada č. 13 - Vedení důlně-měřické a geologické dokumentace
Při hornické činnosti je organizace povinna vést důlně-měřickou a geologickou dokumentaci.
Pokud chybí důlně-měřická a geologická dokumentace nebo její část, popřípadě jestliže jsou v ní závady, může obvodní báňský úřad nařídit vyhotovení nebo doplnění této dokumentace na náklad organizace.
Odůvodnění:
Zásada navazuje na zásadu č. 32 zásad horního zákona. Stanoví povinnost vést při provádění hornické činnosti důlně-měřickou a geologickou dokumentaci, která je základem racionálního a bezpečného provádění hornické činnosti.
Závady v důlně-měřické a geologické dokumentaci jsou závažným nedostatkem, který může ohrozit racionální a bezpečné provádění hornické činnosti. Zákon se proto nespokojuje s tím, že státní báňská správa může takovou závadu vytknout a sankcionovat, ale dává oprávnění, aby chybějící dokumentace byla vyhotovena jinou způsobilou organizací neprodleně na základě nařízení obvodního báňského úřadu. Tím se odstraňuje nebezpečí z prodlení. Zvláštní význam má toto ustanovení pro vedení podzemních důlních děl.
Zásada č. 14 - Vstup na cizí nemovitosti
Při otvírce, přípravě a dobývání výhradních ložisek, jakož i při úpravě a zušlechťování nerostů prováděném v souvislosti s jejich dobýváním, při zřizování, zajištění nebo likvidaci důlních děl a lomů včetně jejich zařízení, při zajištění a likvidaci starých důlních děl, při zřizováni a provozu odvalů, odkališť a výsypek a při zvláštních zásazích do zemské kůry jsou pracovníci orgánů a organizací oprávněni v nezbytném rozsahu, po předchozím upozornění vlastníka (správce, uživatele), vstupovat na cizí nemovitosti, provádět na nich prohlídku, popřípadě zamoření a používat je na zřizování a udržování měřických a pomezních značek, signálů a jiných měřických zařízení.
Orgány a organizace mohou též v nezbytném rozsahu, pokud tak neučiní na jejich žádost v přiměřené lhůtě vlastník (správce, uživatel) nemovitosti, provést na vlastní náklad nezbytné úpravy půdy, průklest a odstranění porostů překážejících pracím, používání měřických a pomezních značek, signálů a jiných měřických zařízení.
Při výkonu uvedených oprávnění jsou orgány a organizace povinny dbát, aby co nejméně rašily práva a oprávněné zájmy vlastníků (správců, uživatelů) nemovitostí.
Vlastníci (správci, uživatelé) nemovitostí jsou povinni strpět umístění měřických a pomezních značek, signálů a jiných měřických zařízení na nemovitostech a zdržet se všeho, co by je mohlo zničit, poškodit nebo učinit nepoužívatelnými.
Pokud vlastník (správce, uživatel) nemovitosti je uvedenými činnostmi podstatně omezen v běžném užívání nemovitosti, má právo, aby mu orgán nebo organizace, pro které se činnost provádí nebo zařízení zřizují, poskytly za toto omezení jednorázovou náhradu. Toto právo je třeba uplatnit u orgánu nebo organizace ve lhůtě jednoho roku, která počíná běžet od prvého dne roku následujícího poté, kdy práce byly ukončeny; jinak právo zaniká.
Organizace jsou povinny uvést použité nemovitosti, pokud je to možné a hospodářsky účelné, do předešlého stavu a uvědomit o tom vlastníka (správce, uživatele) nemovitosti. Pokud není možné nebo hospodářsky účelné nahradit způsobenou škodu uvedením do předešlého stavu, má vlastník (správce, uživatel) nemovitosti právo na náhradu škody v penězích; výše škody se určí podle obecných předpisů o náhradě škody.
Nedotčeny zůstávají zvláštní předpisy, podle nichž je provádění těchto činností vyloučeno, omezeno nebo vázáno na zvláštní souhlas nebo povolení.
O úhradě těchto škod a jednorázové náhradě, pokud nedojde k dohodě, rozhoduje soud nebo hospodářská arbitráž.
Odůvodnění:
Hornická činnost vyžaduje, aby se při otvírce, přípravě a dobývání ložisek apod. dočasně používaly v omezeném rozsahu i cizí nemovitosti. Jde o umísťování důlně-měřických značek na povrchu, výstražné tabulky, dočasné ohrazení poddolovaných nebo jiných nebezpečných míst a krátkodobé provádění jiných prací.
Vstup na cizí nemovitosti se upravuje obdobně jako v zákoně ř. 46/1971 Sb., o geodezii a kartografii, a ve stavebním zákoně. Přihlíží se přitom k ochraně jiných oprávněných zájmů ve smyslu § 131 odst. 1 a 204 odst. 1 občanského zákoníku, jakož i ve smyslu zvláštních předpisů upravujících ochranu důležitých celospolečenských zájmů (obrana státu, půdní fond, vody, lesy, dráhy, lázně a zřídla apod.). Vstup na cizí nemovitosti za účelem provádění geologických prací upravuje zvláštní předpis (připravovaný zákon České národní rady o provádění geologických prací a o působností Českého geologického úřadu).
Oddíl čtvrtý
Činnost prováděná hornickým způsobem
Zásada č. 15 - Dobývání ložisek nevyhrazených nerostů
Ložiska nevyhrazených nerostů, o kterých nebylo rozhodnuto, že jsou vhodná pro potřeby a rozvoj národního hospodářství, se mohou dobývat na základě povolení těžebních prací podle zvláštních předpisů.
Organizace, která dobývá takové ložisko, popřípadě vydobyté nerosty upravuje nebo zušlechťuje, je povinna toto ložisko využívat racionálně a bezpečně. K tomu účelu organizace vypracuje plán využívání ložiska, který je pro dobývání ložiska závazný. Tento plán, popřípadě jeho změny, předkládá organizace před zahájením dobývání obvodnímu báňskému úřadu pro účely výkonu státního odborného dozoru.
Vláda České socialistické republiky může nařízením stanovit podrobnější podmínky racionálního využívání ložisek nevyhrazených nerostů.
Odůvodnění:
Postup při povolování těžebních prací a požadavky na příslušnou dokumentaci upravuje § 71 a násl. zákona č. 50/1976 Sb., (stavební zákon), a § 29 až 33 vyhlášky č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení a stavebním řádu.
Jde převážně o drobná ložiska stavebních surovin charakteru místních zdrojů, která podléhají od 1. 8. 1972 státnímu odbornému dozoru orgánů státní báňské správy na základě zákona České národní rady č. 24/1972 Sb. Uplatňováním uvedeného zákona se docílilo snížení devastace pozemků a zvýšení racionálního využívání těchto ložisek.
Zásada č. 16 - Ostatní činnosti prováděné hornickým způsobem
Činnosti prováděné hornickým způsobem uvedené v zásadě č. 3 písm. b) až eh) provádějí organizace oprávněné podle zvláštních předpisů.
Odůvodnění:
Projektování a povolování uvedených prací upravují zvláštní předpisy, zejména zákon č. 50/1976 Sb. (stavební zákon), a zákon č. 138/1973 Sb. (vodní zákon), a jejich prováděcí předpisy a připravovaný zákon České národní rady o provádění geologických prací a o působnosti Českého geologického úřadu.
ČÁST TŘETÍ
VÝBUŠNINY
Zásada č. 17 - Úvodní ustanovení
Výbušninami podle tohoto zákona jsou výbušné látky a výbušné předměty, jejichž energie chemické výbuchové přeměny se využívá k provádění práce v souladu s potřebami národního hospodářství (dále jen "trhací práce") nebo k vyvolání světelných popřípadě zvukových účinků; za výbušninu se nepovažuje střelivo.
Za výbušné se považují látky (sloučeniny nebo směsi) v tuhém nebo kapalném stavu, které mají podle technických pravidel vlastnosti střelivin, trhavin, třaskavin nebo výbušných pyrotechnických složí.
Za výbušné předměty se považují výrobky obsahující výbušné látky, pokud mohou výbuchem ohrozit bezpečnost osob a majetku.
Za pomůcku k použití výbušnin se považuje prostředek nebo zařízení, které přichází do styku s výbušninou nebo na ni svými chemickými a fyzikálními vlastnostmi působí (dále jen "pomůcka").
Vzniknou-li pochybnosti, zda jde o výbušninu a pomůcku, rozhodne Český báňský úřad v dohodě s ústředním orgánem státní správy, do jehož působnosti patří výroba výbušnin; při pochybnostech o tom, zda jde o trhací práce, rozhodne Český báňský úřad v dohodě s ústředním orgánem státní správy, v jehož působnosti se tyto práce provádějí.
Odůvodnění:
Současná právní terminologie není v otázce obsahu pojmu "výbušnina" jednotná. Tak např. vyhláška č. 62/1965 Sb., o výbušninách, do tohoto pojmu nezahrnuje výbušné předměty,i když se na ně vztahují ustanovení o výbušninách.
Na druhé straně např. zákon České národní rady 24/1972 Sb., o organizaci a o rozšíření dozoru státní báňské správy, pod pojmem výbušnina rozumí všechny výbušné látky i výbušné předměty. V zásadě se pod tímto pojmem v širším slova smyslu rozumějí výbušné látky i výrobky, které takové látky obsahují.
Ve smyslu definice se podle této zásady považuje za pomůcky k použití výbušnin např. pneumatické nabíjecí zařízení, zápalnice, ohmetr, roznětnice. Podle této zásady se za trhací práce považuje používání výbušnin při hornické činnosti, činnosti prováděné hornickým způsobem, jakož i jiné činnosti např. při stavebních pracích a terénních úpravách, tváření kovů, uvolňování ledových bariér a lavin. Vznikne-li pochybnost, zda jde o trhací práce, rozhodne Český báňský úřad.
Používají-li se výbušniny při speciálních činnostech na úseku národní obrany a vnitra podle zvláštních předpisů, nejde o trhací práce podle tohoto zákona.
Zásada č. 18 - Zacházení s výbušninami
Každý, kdo přijde do styku s výbušninami, je povinen postupovat s největší opatrností a dodržovat předpisy a návody na zacházení s výbušninami tak, aby neohrozil svoji bezpečnost a bezpečnost jiných osoba majetku.
Objekty a prostory, v kterých jsou umístěny výbušniny nebo v kterých se výbušniny vyrábějí, zpracovávají nebo používají, musí být zabezpečeny proti odcizení nebo zneužití výbušnin a vybaveny a zabezpečeny tak, aby nedošlo výbuchem výbušnin k ohrožení bezpečnosti osoba majetku; potřebná opatření se musí řešit již v rámci projektové přípravy.
Organizace, které vyrábějí, zpracovávají, používají nebo uskladňují výbušniny, jsou povinny zabezpečit výbušniny proti odcizení nebo zneužití způsobem odpovídajícím místním podmínkám; o těchto opatřeních uvědomí příslušný útvar Sboru národní bezpečnosti.
Každé odcizení, ztrátu nebo nález výbušniny v prostoru organizace musí ten, kdo to zjistí, bezodkladně oznámit organizaci; mimo prostor organizace útvaru Sboru národní bezpečnosti nebo místnímu národnímu výboru. Stejně musí postupovat ten, kdo zjistí, že při přepravě výbušnin došlo k porušení přepravního obalu výbušniny. Organizace je povinna každé odcizení, ztrátu nebo nález výbušnin oznámit útvaru Sboru národní bezpečnosti.
Odůvodnění:
V této zásadě se souhrnně vyjadřují základní bezpečnostní pravidla o zacházení s výbušninami pracovníky i ostatními občany bez ohledu na to, zda přicházejí do styku s výbušninami pravidelně nebo občas. Zdůrazňuje se povinnost zachování největší opatrnosti při jakékoliv manipulaci s výbušninami s ohledem na nebezpečné vlastnosti výbušnin. Vzhledem na specifické vlastnosti výbušnin se v zásadě zdůrazňuje povinnost, aby organizace používající výbušniny určila po-dle místních podmínek, které se často výrazně liší (např. trhací práce při lesotechnických melioracích, trhací práce v hlubinných dolech), způsob a zabezpečení výbušnin proti jejich odcizení nebo zneužití. Při skladování výbušnin se znovu ukládá povinnost vyřešit způsob zabezpečení výbušnin proti odcizení nebo zneužiti již ve stadiu projektové přípravy; tato povinnost dosud právními předpisy není uložena a zásada tuto mezeru vyplňuje. Současně se určuje povinnost vykonat nezbytná zabezpečovací opatření i u skladů, které jsou již v provozu nebo i v jiných případech (např. v úschovnách výbušnin). Vyrozumění orgánů Sboru národní bezpečnosti o způsobu zabezpečení výbušnin, jakož i o odcizení, ztrátě nebo nálezu výbušnin umožňuje těmto orgánům účinný dohled z hlediska zajištění bezpečnosti osob a ochrany majetku. Oznamovací povinnost navazuje na dosavadní právní úpravu.
Zásada č. 19 - Výroba výbušnin a jejich určování do oběhu a k používání
Vyrábět a zpracovávat výbušniny nebo provádět výzkum, vývoj nebo pokusnou výrobu výbušnin mohou jen organizace, které určí ústřední orgán státní správy, do jehož působnosti patří výroba výbušnin. Jiné organizace, které nejsou výrobci výbušnin mohou zhotovovat jednoduché druhy výbušnin pro vlastní potřebu pro trhací práce jen s povolením Českého báňského úřadu vydaným v dohodě s ústředním orgánem státní správy, do jehož působnosti patří výroba výbušnin.
Organizace, která výbušniny nebo pomůcky vyrábí, popřípadě uskutečňuje jejich dovoz, je povinna odběrateli výbušnin a pomůcek odevzdat osvědčení o jejich jakosti a při dovážených výbušninách a pomůckách doklad o jejich vlastnostech a pro každý výrobek návod na zacházení s tímto výrobkem, schválený Českým báňským úřadem. Odběratel je povinen postupovat podle tohoto návodu a seznámit s jeho obsahem. příslušné pracovníky.
Ústřední orgán státní správy, v jehož působnosti se provádí výzkum, vývoj, pokusná výroba, výroba, zpracování nebo zkoušení výbušnin a pomůcek, upraví rozsah a podmínky těchto činností a způsobilosti pracovníků pro zacházení s výbušninami při těchto činnostech.
Pro účely trhacích prací nebo k vyvolání světelných popřípadě zvukových účinků je možno dát do oběhu a používat jen výbušniny a pomůcky, které určil Český báňský úřad; tento orgán určuje i podmínky pro zacházení s nimi.
Provádění zkoušek a předložení odborných posudků potřebných k určení výbušnin a pomůcek do oběhu a pro používání při trhacích pracích zabezpečí ten, kdo o toto určení žádá, a to v rozsahu a v organizaci, kterou určí Český báňský úřad.
Postup při určování výbušnin a pomůcek do oběhu a pro jejich používání při trhacích pracích podrobněji upraví Český báňský úřad obecně závazným právním předpisem.
Odůvodnění:
Vyvíjet, vyrábět, zpracovávat nebo pokusně vyrábět výbušniny mohou jen organizace, které k tomu mají vytvořeny potřebné materiální a kvalifikační předpoklady. Z důvodů specifické odbornosti ve výrobě výbušnin ústřední orgány státní správy, řídicí příslušné odvětví výroby výbušnin, určí organizace, které mohou uvedené činnosti s výbušninami provádět. Pokud jde o organizace jiných resortů, předpokládá se, že potřebný návrh předloží jejich nadřízený ústřední orgán státní správy.
Zásada řeší dosud předpisem neupravenou otázku přípravy (zhotovení) některých jednoduchých druhů výbušnin ve spotřebitelských organizacích. Oprávnění k přípravě takovýchto výbušnin v organizacích vydává Český báňský úřad v dohodě s ústředním orgánem státní správy, řídícím příslušnou výrobu výbušnin, čímž se zajišťuje potřebná odbornost.
Povinnost uložená výrobci, popřípadě dovozci dodávat odběrateli osvědčení o jakosti (atest) a návod k používání výbušnin a pomůcek vychází z možnosti dané hospodářským zákoníkem (§ 173 odst. 3 a § 183) a je zdůrazněna s ohledem na specifické vlastnosti výbušnin. Odběrateli se nově ukládá povinnost se těmito návody řídit a seznámit s nimi příslušné pracovníky. Správnost návodů na použití výbušnin a pomůcek při trhacích pracích se zabezpečuje jejich schválením Českým báňským úřadem.
Zásada ukládá povinnost ústředním orgánům státní správy, v jejichž podřízených organizacích se vykonává výzkum, vývoj, pokusná výroba, výroba, zpracování nebo zkoušení výbušnin a pomůcek, upravit pro tyto činnosti jejich rozsah a podmínky a určit kvalifikaci příslušných pracovníků. Tím zásada vyplňuje současnou právní mezeru zejména v resortech, které nejsou výrobci výbušnin, ale ve kterých se výbušniny zejména zkouší.
Zásada přejímá osvědčený způsob o schvalování výrobků před jejich uvedením do oběhu, který upravuje pro některé výrobky zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví. Povolování výbušnin je podle § 33 citovaného zákona vyňato z působnosti orgánů státního zkušebnictví; Česky báňsky úřad určuje podrobné podmínky pro jejich používání podle § 11 zákona České národní rady č. 24/1972 Sb. V tomto směru se současná právní úprava osvědčila a přebírá se do nové právní úpravy.
Obecná působnost Českého báňského úřadu v oblasti povolování používání výbušnin a pomůcek pro trhací práce zůstává nedotčena. Zkoušky výbušnin a pomůcek, jejichž výsledky slouží k účelům povolovacího jednání, se mohou provádět jen v organizaci, která je k tomu potřebně vybavena. Vhodnost takové organizace posuzuje uvedeny orgán stejně jako nezbytný rozsah prováděných zkoušek.
Zásada č. 2a - Nabývání a odběr výbušnin
Výbušniny lze nabývat jen na základě povolení k odběru výbušnin.
Organizacím, které pravidelně používají výbušniny při své činnosti, povoluje odběr výbušnin jejich nadřízený ústřední orgán státní správy. V ostatních případech povolení k odběru výbušnin vydává okresní národní výbor.
Na základě povolení k odběru výbušnin lze nabývat výbušniny od výrobce, obchodní organizace nebo od jiného oprávněného spotřebitele.
Povolení k odběru výbušnin nepotřebují
a) organizace oprávněné výbušniny vyrábět a zpracovávat nebo provádět výzkum, vývoj, zkoušení nebo pokusnou výrobu výbušnin,
b) organizace oprávněné výbušniny dovážet a vyvážet.
Odůvodnění:
Z důvodu zajištění obecné i pracovní bezpečnosti se stanoví, že výbušniny lze nabývat jen na základě povolení k jejich odběru, která vydávají orgány státní správy.
V případech, kdy se mají výbušniny používat ojediněle nebo nepravidelně, vydávají povolení k odběru okresní národní výbory nebo jim na roveň postavené národní výbory. Tato příslušnost národních výborů se do zásady přebírá z vyhlášky č. 82/1965 Sb., o výbušninách, a zákona České národní rady č. 146/1971 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost národních výborů na některých úsecích státní správy.
Na rozdíl od nynější právní úpravy zásada předpokládá vydávání povolení k odběru výbušnin nejen pro hospodářskou činnost, ale též pro jinou činnost, např. pro účely zábavních ohňostrojů a pro scénické účely.
Odběratel nabývá výbušniny zpravidla od výrobce výbušnin nebo od obchodní organizace, přičemž pro dodavatelsko-odběratelské vztahy platí příslušná ustanovení hospodářského zákoníku. Zásada na rozdíl od současného právního stavu umožňuje nabýval výbušniny též od jiné organizace, která používá výbušniny ve své hospodářské činnosti. Sleduje se tím zejména to, aby odběratelé, kteří používají výbušniny nepravidelně a v malém množství, mohli využívat řádně zajištěné a provozované velké sklady výbušnin spotřebitelských organizaci. Tím odpadne potřeba zřizovat malé sklady, které se bez zvýšených nákladů nedají zajistit proti vloupání, nehledě na snížení dopravních nákladů a rizika při přepravě po dopravních komunikacích.
Zásada č. 21 - Přeprava a přenášení výbušnin
Pro přepravu výbušnin platí zvláštní předpisy. Podmínky pro přepravu výbušnin v podzemí a přenášení výbušnin stanoví Česky báňský úřad obecně závazným právním předpisem.
Odůvodnění:
Podmínky pro přepravu nebezpečného zboží včetně výbušnin upravuje zákon č. 68/1979 Sb., o silniční dopravě a vnitrostátním zasilatelství, a k němu vydané prováděcí předpisy. Podmínky pro přepravu výbušnin dále upravují předpisy o železniční, vodní, letecké a poštovní přepravě. Podmínky pro vnitropodnikovou přepravu výbušnin obsahuje ČSN 26 9020.
Podmínky uvedených předpisů nelze v plném rozsahu aplikovat pro přepravu výbušnin v podzemí a pro jejich přenášení při přípravě a provádění trhacích prací. Z toho důvodu pro tyto činnosti stanoví Český báňský úřad další potřebná opatření v rámci obecně závazného právního předpisu o používání výbušnin (zásada č. 22).
Zásada č. 22 - Používání výbušnin
Používání výbušnin se musí předem povolit.
Používání výbušnin při činnostech podléhajících dozoru orgánů státní báňské správy povolují obvodní báňské úřady.
Používání výbušnin při činnostech nepodléhajících dozoru orgánu státní báňské správy povolují
- pro trhací práce malého rozsahu a pro vyvolání světelných a zvukových účinků okresní národní výbory,
- pro trhací práce velkého rozsahu krajské národní výbory.
Opatření na ochranu práv a právem chráněných zájmů organizací a občanů a technické podmínky provedení trhacích prací navrhne ten, kdo bude provádět trhací práce.
Český báňsky úřad obecně závazným právním předpisem stanoví, které trhací práce se považují za trhací práce malého a velkého rozsahu a podrobněji upraví používání výbušnin.
Odůvodnění:
Provedení trhací práce za použití výbušnin musí být předem povoleno. Tato povolení vydávají organizacím obvodní báňské úřady, jde-li o použiti výbušnin při činnostech, nad kterými vykonávají orgány státní báňské správy dozor, a v ostatních případech okresní národní výbory, jde-li o trhací práce malého rozsahu nebo krajské národní výbory, jde-li o trhací práce velkého rozsahu (v SSR obvodní báňské úřady, jde-li o trhací práce velkého rozsahu).
Rozlišení trhacích proti malého a velkého rozsahu má důsledek pro určení stupně kvalifikace pracovníků, oprávněných takovou trhací práci připravovat a provádět.
Povolení použít výbušniny pro jiné účely než trhací práce, tj. pro vyvolání zvukových a světelných účinků, vydávají okresní národní výbory.
Nově se v zásadě stanoví, aby potřebná opatření k ochraně oprávněných zájmů před účinky trhacích prací navrhl ten, kdo trhací práce bude provádět. Tento návrh bude předkládán orgánu příslušnému povolit provedení trhací práce. Opatřením se sleduje usnadnit a zkvalitnit povolovací činnost orgánů státní správy, zejména národních výborů.
Zásada č. 23 - Uskladňování výbušnin
Výbušniny lze uskladňovat jen v objektech pro tento účel povolených (dále jen "sklady výbušnin").
Rozhodnutí o umístění stavby skladů výbušnin při činnostech, podléhajících dozoru orgánů státní báňské správy, vydává příslušný orgán podle zvláštních předpisů v dohodě s obvodním báňským úřadem; v důlních dílech vydávají rozhodnutí o umístění skladů výbušnin obvodní báňské úřady.
Výstavbu a užívání skladů výbušnin v důlních dílech a při povrchovém dobývání v hranicích dobývacího prostoru povolují obvodní báňské úřady; mimo hranice dobývacího prostoru jen v případě, kdy sklad výbušnin má být umístěn na území, které je vystaveno přímým účinkům těžby, a to v dohodě se stavebním úřadem. Výstavbu a užíváni skladů výbušnin v ostatních případech povolují příslušné orgány podle zvláštních předpisů.
Na krátkou dobu je možné přechovávat výbušniny i ve zvláštních úschovnách a prostorech v souladu s technickými normami.
Podmínky pro umístění skladů výbušnin v důlních dílech a zásady jejich provedení upraví Český báňský úřad obecně závazným právním předpisem.
Odůvodnění:
Specifické vlastnosti výbušnin vyžadují, aby objekty sloužící k jejich uskladňování byly zvláště upraveny a k tomu účelu povoleny. Technické a konstrukční podmínky pro povrchové sklady výbušnin upravuje ČSN 73 5530, pro sklady výbušnin v hlubinných dolech a v podzemí výnos Českého báňského úřadu ze dne 18. prosince 1972 čj. 7/1972, reg. v částce 18/1973 Sb.
Umisťování skladů výbušnin, povolování jejich stavby a uvádění do užívání se řídí obecnými předpisy, tj. zejména zákonem č. 50/1976 Sb. (stavební zákon), a předpisy tento zákon provádějícími. V organizacích, pro jejichž těžební činnost bylo již vydáno příslušné územní rozhodnutí, rozhoduje o umístění skladů výbušnin v nich obvodní báňský úřad. Jde například o umístění skladu výbušnin v hlubinném dole, kdy je nutno přihlédnout k systému větrání, hloubce pod povrchem, ochraně před výbuchem metanu a uhelného prachu. Obdobně tomu je v provozech povrchového dobývání v území ohraničeném dobývacím prostorem a mimo něj v případech, že jde o území vystavené přímým účinkům těžby (např. trhacích prací, svážných území).
Stejně bude obvodní báňský úřad rozhodovat o umístění skladu výbušnin v podzemních důlních dílech při geologických pracích.
V důlních dílech v podzemí a při povrchovém dobývání v hranicích dobývacího prostoru a mimo něj v území vystaveném přímým účinkům těžby, povoluje obvodní báňský úřad výstavbu a užívání skladů výbušnin po jejich dokončení.
Zásada dále přebírá dosavadní úpravu, která umožňuje krátkodobé přechovávání výbušnin ve zvláštních úschovnách (např. staveništních) nebo i ve zvláštních případech na vhodném volném prostranství jde o výbušniny určené zpravidla pro použití při trhacích pracích velkého rozsahu, kdy není možné ani účelné zřizovat pro toto krátkodobé přechovávání sklad výbušnin. Potřebná opatření stanoví ČSN 73 5530.
Zásada č. 24 - Evidence výbušnin
Organizace, které vyrábějí, zpracovávají, používají nebo uskladňují výbušniny, a organizace, které provádějí výzkum, vývoj, zkoušky, pokusnou výrobu výbušnin, jsou povinny vést evidenci výbušnin tak, aby byl přehled o tom, kde výbušnina je, v jakém množství nebo jak se s ní naložilo. Náležitosti evidence výbušnin upraví Český báňský úřad obecně závazným právním předpisem.
Odůvodnění:
Účelné hospodaření s výbušninami jako s výrobním prostředkem, jejichž používání se v posledním desetiletí rozšířilo téměř do všech odvětví národního hospodářství, předpokládá vést řádnou evidenci jednotlivých druhů výbušnin. S ohledem na zvláštní povahu výbušnin je v zájmu obrany státu, ochrany osob a majetku mít přesný přehled o tom, kde která výbušnina je, v jakém množství nebo jak se s ní naložilo. Zásada vychází z principu, že za řádnou evidenci výbušnin odpovídá organizace, ve které se s výbušninou pracuje.
Zásada zajišťuje, že bude zavedena evidence výbušnin ve sféře výroby, používáni i při ničení a zneškodňováni výbušnin, jako jeden z prostředků k zamezení jejich zneužití.