ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1984

IV. volební období

106

Vládní návrh

Zásady zákona České národní rady

o prováděni hornické činnosti, o výbušninách a o státní báňské správě

ČÁST PRVNÍ

ÚVODNÍ USTANOVENÍ

Zásada č. 1 - Účel zákona

Účelem tohoto zákona je úprava podmínek provádění hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, zejména z hlediska racionálního dobývání ložisek nerostů a bezpečnosti práce a provozu, úprava podmínek používání výbušnin, jakož i úprava organizace a působnosti orgánů státní báňské správy.

Odůvodnění:

Zásady tohoto zákona navazují na zásady zákona o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon). Přihlíží k dělbě působnosti mezi federací a republikami ve smyslu čl. 9 a čl. 24 odst. 2 písm. e) ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. Upravuje povolování a dozor nad hornickou činností, činností prováděnou hornickým způsobem, podmínky pro jejich provádění a používání výbušnin k trhacím pracím. Vymezuje organizaci a působnost orgánů státní báňské správy na úseku ochrany a využití nerostného bohatství, bezpečnosti práce a provozu a dodržování stanovených pracovních podmínek při hornické činnosti, činnosti prováděné hornickým způsobem a v oblasti používání výbušnin k trhacím pracím.

Některé vztahy v oblasti používání výbušnin v současnosti bad nejsou právně upraveny nebo jsou upraveny v předpisech nižší právní síly, i když jda o vztahy, které mají být upraveny zákonem (např. § 6 a 9 vyhlášky č. 62/1965 Sb., o výbušninách, zakládá působnost národních výborů na úseku povolování odběru výbušnin a povolování používání výbušnin). Navrhovaným zákonem se sleduje komplexní řešení uvedené problematiky.

ČÁST DRUHÁ

HORNICKÁ ČINNOST A ČINNOST PROVÁDĚNÁ HORNICKÝM ZPŮSOBEM

Oddíl první

Základní pojmy

Zásada 2 - Hornická činnost

Hornickou činností se pro účely tohoto zákona rozumí vyhledávání a průzkum ložisek nerostů, otvírka, příprava a dobývání výhradních ložisek, úprava a zušlechťování nerostů prováděné v souvislosti s jejich dobýváním, zřizování a provozováni odkališť, odvalů a výsypek a zajištění jejich stability, zřizování, zajištění a likvidace důlních děl a lomů včetně starých důlních děl a zvláštní zásahy do zemské kůry.

Odůvodnění:

Návrh vychází z dosavadního rozsahu hornické činnosti (§ 37 zákona č. 41/1957 Sb., o využití nerostného bohatství (horní zákon), a navazuje na zásady zákona o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon).

Výhradními ložisky jsou ložiska vyhrazených nerostů a ta ložiska nevyhrazených nerostů, která jsou vhodná pro potřeby a rozvoj národního hospodářství.

Zásada č. 3 - Činnost prováděná hornickým způsobem

Činností prováděnou hornickým způsobem se pro účely tohoto zákona rozumí

a) dobývání ložisek nevyhrazených nerostů, pokud se nerozhodlo, že jsou vhodná pro potřeby a rozvoj národního hospodářství včetně úpravy a zušlechťování nerostů prováděného v souvislosti s jejich dobýváním,

b) inženýrsko-geologický, hydrogeologický nebo jiný neložiskový geologický průzkum, kromě speleologického průzkumu a geologických prací prováděných za účelem získání doplňujících údajů pro dokumentaci staveb,

c) těžba písků a štěrkopísků v korytech vodních toků plovoucími stroji, včetně úpravy a zušlechťování těchto surovin prováděné v souvislosti s jejich těžbou, s výjimkou odstraňování nánosu písků a štěrkopísků při údržbě vodních toků,

d) hloubení jam a šachtic, raženi štol a tunelů a jiných podzemních prostorů o objemu nad 500 m3,

e) práce k zajištění stability podzemních prostorů (podzemní sanační práce),

f) práce na zpřístupňování přírodních jeskyní a práce na jejich udržování v bezpečném stavu,

g) zemní stavební práce prováděné lomařským způsobem za použití strojů a výbušnin, pokud se na jedné lokalitě přemisťuje více než 100 000 m3 horniny,

h) vrtání sudní zařízením poháněným mechanickou silou a dále vrty pro jiné účely s délkou nad 30 m,

ch) jímání radioaktivních vod v důlních dílech pro léčebné účely.

Odůvodnění:

Při vymezení pojmu činnosti prováděné hornickým způsobem se vychází z ustanovení § 3 zákona České národní rady č. 24/1972 Sb., o organizaci a o rozšíření dozoru státní báňské správy. Tato činnost se zpravidla provádí na základě povolení vydaného podle stavebních předpisů. Protože jde o činnosti, jejichž technická, technologická a bezpečnostní problematika má hornický charakter, podřizují se vrchnímu dozoru a státnímu odbornému dozoru státní báňské správy, jako je tomu doposud podle citovaného zákona.

Na rozdíl od dosavadní úpravy v písmenu b) této zásady se uvádí, že tento zákon se nevztahuje na speleologický průzkum. Důvodem je, že jde o zvláštní činnost odlišnou od ostatních průzkumných prací a prováděnou mimo pracovní poměr členy společenských organizaci.

V písmenu h) této zásady jde o vrty prováděné zařízením poháněným mechanickou silou k jiným účelům než o vrty při činnostech uvedených v zásadě č. 2 a v zásadě č. 3 písm. a) až g) (např. vrty pro clonové odstřely, průzkumné, větrací a jiné vrty).

Zásada č. 4 - Odstraněni pochybností

Jestliže vznikne pochybnost, zda jde o hornickou činnost a o činnost prováděnou hornickým způsobem, rozhodne Český báňský úřad po projednání s ústředním orgánem státní správy, kterému je podřízena organizace provádějící uvedenou činnost.

Odůvodnění:

Touto zásadou se zajišťuje jednotný postup při výkonu působnosti orgánů státní báňské správy.

Oddíl druhý

Základní podmínky hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem

Zásada č. 5 - Povinnosti organizaci a orgánů při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem

Při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem je nutno dodržovat zásady báňské techniky, zásady ochrany a využití nerostného bohatství, požadavky racionálního dobývání ložisek nerostů, bezpečnosti práce a provozu, jakož i ochrany pracovního a životního prostředí.

Hornická činnost a činnost prováděná hornickým způsobem se může provádět na základě oprávnění podle tohoto zákona, horního zákona nebo podle zvláštních předpisů; podmínky pro získání oprávnění k provádění některých prací a požadavky na kvalifikaci a ověřování odborné způsobilosti pracovníků v příslušných kategoriích, pokud nejsou upraveny zvláštním předpisem, podrobněji upraví Český báňský úřad obecně závazným právním předpisem.

Organizace provádějící hornickou činnost nebo činnost prováděnou hornickým způsobem je povinna ohlásit obvodnímu báňskému úřadu zahájení, přerušení a ukončení hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem v rozsahu a lhůtách stanovených obecně závazným právním předpisem Českého báňského úřadu.

Závažné události a nebezpečné stavy, které by mohly ohrozit provoz organizace nebo celospolečenský zájem, zejména bezpečnost života a zdraví lidí, jakož i všechny závažné nehody a úrazy, je organizace povinna ohlásit bezodkladně obvodnímu báňskému úřadu.

Ústřední orgány jsou povinny informovat Český báňský úřad o svých zásadních opatřeních k zabezpečení racionálního dobýváni ložisek nerostů, jejich ochrany, bezpečnosti práce a provozu, dodržování stanovených pracovních podmínek a k ochraně zájmů podle zvláštních předpisů. Orgány nadřízené organizacím jsou povinny informovat o takových svých opatřeních obvodní báňský úřad a jestliže se opatření týká organizací v obvodech více obvodních báňských úřadů i Český báňský úřad.

Dozor nad dodržováním horního zákona, tohoto zákona a předpisů vydaných na jejich základě, jakož i jiných obecně závazných právních předpisů, upravujících bezpečnost práce a pracovní podmínky, vykonávají orgány nadřízené organizacím.

Odůvodnění:

Přejímají se osvědčené principy dosavadní právní úpravy. Rizikovost a specifičnost hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, jakož i ochrana a využívání nerostného bohatství a zajištění jeho racionálního dobývání vyžadují odpovídající odborný přístup a přiměřené vybavení organizaci, které je mají provádět.

Požadavky na kvalifikaci a ověřování odborné způsobilosti pracovníků některých profesí upravují v současnosti některé horní předpisy např. bezpečnostní předpis bývalého Ústředního báňského úřadu č. 100/1966, reg. v částce 3/1966 Sb., bezpečnostní předpis Českého báňského úřadu č. 1/1971, reg. v částce 7/1971 Sb., vyhláška Českého báňského úřadu č. 13/1981 Sb., o zkouškách a posuzování odborné způsobilosti některých pracovníků, jakož i zvláštní předpisy např. vyhláška č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice.

Podrobnosti o ohlašování některých prací orgánům státní báňské správy upravuje vyhláška bývalého Ústředního báňského úřadu č. 264/1957 Ú. l.

Předpokládá se vydání obecně závazného právního předpisu Českým báňským úřadem, pokud jde o ověřování odborné způsobilosti a kvalifikace pracovníků některých profesí, jakož i ohlašování činností orgánům státní báňské správy.

Povinnost ústředních orgánů a orgánů nadřízených organizacím informovat státní báňskou správu o zásadních opatřeních na úseku ochrany nerostného bohatství a ložisek nerostů, racionálního využívání.ložisek, bezpečnosti práce a, provozu a pracovních podmínek je reciproční povinností k povinnosti orgánu státní báňské správy o provedených opatřeních informovat vždy též orgán nadřízený organizaci [zásada č. 27].

Při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem se musí respektovat příslušné zvláštní předpisy, např. stavební zákon, zákon o ochraně zemědělského půdního fondu, zákon o vodách, zákon o lesích, zákon o péči o zdraví lidu.

Odpovědnost za dodržování horních předpisů a dozor nadřízených orgánů je v současné době upraven § 45 zákona č. 41/1957 Sb., o využití nerostného bohatství (horní zákon). Ustanovení citovaného paragrafu se plně osvědčilo a proto se přejímá do zásad tohoto zákona.

Zásada č. 6 - Bezpečnost práce a provozu a pracovní podmínky

Organizace provádějící hornickou činnost nebo činnost prováděnou hornickým způsobem a jim nadřízené orgány jsou povinny zabezpečit a soustavně kontrolovat bezpečnost práce a provozu, dodržování předpisů o bezpečnosti práce a stanovených pracovních podmínek tak, aby nedošlo k ohrožení života a zdraví lidí při práci.

Organizace jsou povinny provádět včas potřebná zajišťovací a preventivní opatření a bezodkladně odstraňovat nebezpečné stavy, které by mohly ohrozit provoz organizace nebo celospolečenský zájem, zejména bezpečnost života a zdraví lidí.

V rámci havarijní prevence činí organizace opatření zejména k předcházení vzniku požárů a výbuchů, průvalů vod a bahnin, průtržím hornin a plynů, jakož i vzniku důlních otřesů a otevřených erupcí.

Organizace jsou povinny zjišťovat příčiny závažných nehod a pracovních úrazů a výsledky předkládat obvodnímu báňskému úřadu spolu s uvedením opatření provedených k odstranění závad.

Organizace provádějící hornickou činnost jsou povinny zřídit útvary, popřípadě ustanovit odborně způsobilé pracovníky pro bezpečnost práce a provozu. Tyto organizace vypracovávají plány zdolávání závažných provozních nehod a havárií.

Český báňský úřad může vzhledem k povaze prací, jejich rizikovosti, popřípadě k místním podmínkám určit, kdy organizace při činnosti prováděné hornickým způsobem je povinna zřídit útvar, popřípadě ustanovit odborně způsobilého pracovníka pro bezpečnost práce a provozu a vypracovat plán zdolávání závažných provozních nehod a havárií.

Organizace spolupracují při zajišťování bezpečnosti práce a provozu a dodržování stanovených pracovních podmínek s orgány státní báňské správy, hygienické služby a společenské kontroly.

Předpisy o bezpečnosti práce a provozu při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, jakož i podrobnosti o havarijní prevenci, o plánech zdolávání závažných provozních nehod a havárií, o zjišťování příčin závažných nehod a pracovních úrazů, o evidenci a registraci pracovních úrazů a o hlášení provozních nehod a havárií a poruch technických zařízení upraví Česky báňsky úřad obecně závazným právním předpisem.

Odůvodnění:

Z charakteru hornické činnosti a podmínek, za nichž se provádí, vyplývá i její značná rizikovost, která se v současnosti zvyšuje zejména přechodem převážné většiny dolů do středních a velkých hloubek se zhoršujícími se důlně-geologickými a důlně-technickými podmínkami, vrtáním velmi hlubokých vrtů pro průzkum a těžbu ropy a zemního plynu apod.

Zvýšená rizikovost hornické činnosti a některých činností prováděných hornickým způsobem vyžaduje, aby organizace důsledně dbaly o bezpečnost a ochranu zdraví při práci a dodržování bezpečnostních předpisů a pracovních podmínek.

Zvlášť významnou součástí bezpečnosti hornické činnosti je havarijní prevence. Plán zdoláváni havárií, který je jedním z prostředků této prevence, se zpracovává podle směrnice bývalého Ústředního báňského úřadu č. 1/1962 pro sestavování plánu likvidace závažných nehod na hlubinných dolech (havarijní směrnice), resp. podle směrnice bývalého Ústředního báňského úřadu č. 2200/1966 pro sestavování plánu likvidace závažných nehod při hornické činnosti prováděné povrchovým způsobem (povrchové havarijní směrnice). Z hlediska ochrany života a zdraví lidí při hornické činnosti má zpracování plánu zdolávání havárií zásadní význam, jak to prokázaly postupy při likvidaci velkých havárií na hlubinných dolech v ČSSR i v zahraničí. Považuje se proto za účelné stanovit v zákoně povinnost vypracovávat uvedené plány. Podrobnosti stanoví obecně závazný právní předpis, který vydá Český báňsky úřad.

Povinnost organizací zjišťovat příčiny úrazů a závažných nehod vyplývá též z nařízení vlády ČSSR č. 54/1975 Sb., kterým se provádí zákoník práce. Je účelné, aby výsledky takových zjištění, zejména v závažných případech, byly předkládány obvodnímu báňskému úřadu a ten určil případná další potřebná opatření, a to i mimo organizaci, ve které k mimořádné události došlo.

Podrobnosti o evidenci a registraci pracovních úrazů a o hlášení provozních nehod a havárií a poruch technických zařízení upravuje vyhláška Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu č. 110/1975 Sb., která zůstává nadále v platnosti.

Vzhledem k povaze a již vzpomenuté zvýšené rizikovosti se pro provádění hornické činnosti obligatorně stanoví povinnost zřídit útvary bezpečnosti práce a provozu, resp. při jednodušších provozech ustanovit odborně způsobilé pracovníky. o rozsahu uvedených útvarů, resp. o počtu těchto pracovníků a jejich kvalifikaci rozhoduje vedoucí organizace, pokud tyto počty nebo kvalifikace nejsou stanoveny závazným opatřením příslušného nadřízeného nebo ústředního orgánu. Útvary jsou v současnosti v organizacích provádějících hornickou činnost v podstatě již zřízeny a pracovníci ustanoveni.

Zřízením útvaru bezpečnosti práce a provozu,resp. jmenováním odborného pracovníka na uvedeném úseku, není dotčena povinnost vedoucích pracovníků a ostatních pracovníků v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci podle ustanovení zákoníku práce, popřípadě prováděcích předpisů (§ 73, 74, 132 až 138 zákoníku práce a § 36 nařízení vlády ČSSR č. 54/1975 Sb.).

Zákon zplnomocňuje Český báňský úřad nařídit organizaci, pro které případy činností prováděných hornickým způsobem se musí vypracovat plán zdolávání havárií. V současnosti jde např. o povinnost vypracovat tyto plány při zpřístupňování přírodních jeskyní a jejich udržování v bezpečném stavu (§ 19 výnosu Českého báňského úřadu č. 4500/1977 z 1. 8. 1977).

Zákon zplnomocňuje též Český báňský úřad, aby v odůvodněných případech nařídil zřízení útvaru, popřípadě ustanovení odborně způsobilých pracovníků na úseku bezpečnosti práce a provozu i v organizacích provádějících činnost prováděnou hornickým způsobem.

Zásada č. 7 - Báňská záchranná služba

Organizace provádějící hornickou činnost je povinna zajistit báňskou záchrannou službu.

Úkolem báňské záchranné služby je provádění záchranných prací při důlních nehodách a haváriích. Báňská záchranná služba plni i určené úkoly na úseku havarijní prevence, jakož i bezpečnosti práce a provozu.

Pro výkon báňské záchranné služby se zřizuji báňské záchranné stanice.

Český báňský úřad může s ohledem na povahu prací, jejich rizikovost, s přihlédnutím k místním podmínkám stanovit, kdy organizace při činnosti prováděné hornickým způsobem je povinna zajistit báňskou záchrannou službu.

Organizaci a úkoly báňské záchranné služby podrobněji upraví Český báňský úřad obecně závazným právním předpisem.

Odůvodnění:

Báňská záchranná služba je tradičně důležitou složkou hornické činnosti zejména při hlubinném dobývání. Plní svou funkci nejen při zásazích k záchraně pracovníků a národního majetku při závažných provozních událostech, ale i při plnění důležitých úkolů v oblasti havarijní a bezpečnostní prevence. Její pracovníci (členové) musí být odborně vyškoleni a vycvičeni, protože jejich činnost klade vysoké nároky na odborné znalosti, fyzickou zdatnost a morálně politické kvality. Důležitá je funkce báňské záchranné služby při poskytování první lékařské pomoci v podzemí při záchraně pracovníků.

V ČSSR je v současnosti organizace a postavení báňské záchranné služby upraveno důlně-bezpečnostními předpisy (bezpečnostní předpis Českého báňského úřadu č. 1/1971, reg. v částce 7/1971 Sb.) a dalšími předpisy. S ohledem na význam báňské záchranné služby se považuje za účelné zahrnout některá zásadní ustanovení o báňské záchranné službě do zákona (obdobně je tomu v některých horních zákonech socialistických i nesocialistických zemí).

Povinnost zajistit báňskou záchrannou službu vyplývá z návrhu zásady pro všechny organizace provádějící hornickou činnost, a to z důvodů povahy a rizikovosti těchto činností. Při činnostech prováděných hornickým způsobem se ponechává možnost nařídit v odůvodněných případech zajištění báňské záchranné služby.

Zásada č. 8 - Technická zařízení

Při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem se mohou používat jen technická zařízení a pomůcky, které zaručují bezpečnost práce a provozu.

Organizace provádějící hornickou činnost mohou projektovat, vyrábět, montovat a opravovat vyhrazená technická zařízení jen na základě povoleni obvodního báňského úřadu.

Způsobilost vyhrazených technických zařízení se prověřuje jejich pravidelnými prohlídkami, zkouškami a revizemi, které mohou provádět jen k tomu oprávnění a odborně způsobilí pracovníci.

Vybrané typy důlních strojů, zařízení, přístrojů a pomůcek se mohou používat jen na základě povolení Českého báňského úřadu.

Vyhrazená technická zařízení, vybrané typy důlních strojů, zařízení, přístrojů a pomůcek, jakož i podmínky jejich používání stanoví Český báňský úřad obecně závazným právním předpisem.

Odůvodnění:

Účelem této zásady je zajistit bezpečnost a ochranu života a zdraví, jakož i majetku při provozu technických zařízení při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem.

V rámci dozoru zjišťují orgány státní báňské správy, zda technická zařízení, jejich provoz a údržba jsou v souladu s předpisy vydanými k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu, uznaným pravidlům techniky, zda pracovníci pověření jejich obsluhou, zkouškami, revizemi a opravami jsou k těmto činnostem oprávnění a odborně způsobilí.

Zvláštní kategorii technických zařízení tvoří vyhrazená technická zařízení (vyhlášky Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřada č. 18-21/1979 Sb.). Tato zařízení představují určitá rizika nejen. rozsahem svého používání, ale zejména akumulovanou energií. Proto je nutno těmto technickým zařízením věnovat zvýšenou pozornost. Vybrané typy důlních strojů, zařízení, přístrojů a pomůcek se mohou používat jen po předchozím povolení Českého bánského úřadu s ohledem na zvýšenou možnost ohrožení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu, která vyplývá z jejich konstrukce nebo ze skutečnosti, že jejich umístění, použití nebo materiál by mohly být zdrojem takového ohrožení. Na některé důlní stroje a zařízení (např. razící plnoprofilové stroje, mechanizované štíty, vrtná zařízení) nutno klást zvýšené nároky z hlediska bezpečnosti práce a provozu, a to pokud jde o jejich konstrukcí, ale především způsobilost pro důlní provoz, jako např. nevýbušné provedení, požární ochrana, hygienická nezávadnost, rozměry, obsah zplodin ve výfukových plynech, způsob obsluhy. Obdobně je tomu u přístrojů (např. pro báňskou záchrannou službu, pro zjišťování složení důlního ovzduší) a pomůcek. Je nutné určit podmínky pro jejich používání, zejména v podzemí, a to obecně závazným právním předpisem vydaným Českým báňským úřadem.

Při stanovení rozsahu tohoto předpisu se bude vycházet z principu, že nesmí dojít k duplicitnímu výkonu státní správy orgány státní báňské správy a Úřadu pro normalizaci a měření. Při povolování důlních strojů a zařízení je nutno přihlížet k výsledkům zjištění státních zkušeben a záměrům jejich používání v důlních provozech.

Oddíl Třetí

Hornická činnost

Zásada č. 9 - Vyhledávání a průzkum ložisek nerostů

Vyhledávání a průzkum ložisek nerostů provádějí státní socialistické organizace oprávněné k tomu podle zvláštních předpisů.

Průzkum ložisek nevyhrazených nerostů mohou provádět i vlastníci (správci, uživatelé) pozemků, ve kterých jsou tato ložiska, a to jen povrchovými pracemi, pokud nebylo rozhodnuto, že ložisko je vhodné pro potřeby a rozvoj národního hospodářství; na tento průzkum se nevztahují ustanovení tohoto zákona.

Vyhledávání a průzkum ložisek nerostů důlními díly se ve stanovených případech může provádět jenom na základě povolení obvodního báňského úřadu. Žádost o povolení předkládá organizace spolu s předepsanou dokumentací a stanoviskem orgánu nadřízeného organizaci.

Český báňský úřad obecně závazným právním předpisem upraví podrobnosti o tom, kdy při vyhledávání a průzkumu ložisek nerostů prováděném důlními díly je třeba povolení obvodního báňského úřadu, o předepsané dokumentaci a postupu při povolování těchto prací.

Odůvodnění:

Oprávnění organizace k provádění vyhledávání a průzkumu ložisek nerostů řeší připravovaný zákon České národní rady o provádění geologických proti (§ 4), s kterým je návrh této zásady v souladu.

Je společensky odůvodněné, aby vlastnící resp. uživatelé pozemků byli oprávnění provádět povrchovými pracemi průzkum nevyhrazených nerostů (písek, štěrk, kámen spod.), které se nacházejí na jejich pozemcích, pokud nebyl takový průzkum již proveden a nebylo rozhodnuto, že jde o výhradní ložisko. Při této zásadě se vychází z dosavadního práva vlastníka pozemku, které mu vyplývá z § 9 zákona č. 41/1957 Sb. Toto oprávnění vlastníka pozemku koresponduje s jeho právem provádět těžební práce v těchto případech podle zvláštních předpisů (§ 72 odst. 1 stavebního zákona č. 50/1976 Sb.).

V zájmu zpřísnění a sjednocení výkonu vrchního dozoru státní báňské správy se místo dosavadního vyjádření obvodního báňského úřadu k provádění geologických prací podzemními důlními díly (tzv. "těžký ložiskový průzkum") vyžaduje jejich povolení ve stanovených případech. Mnohá z těchto důlních děl mají současně charakter otvírkových a přípravných prací. Podrobnosti stanoví obecně závazný právní předpis Českého báňského úřadu, který současná zruší společné směrnice bývalého Ústředního geologického úřadu a Ústředního báňského úřadu č. 2531/1963 z 5. 4. 1963.

Zásada č. 10 - Otvírka, příprava a dobývání výhradních ložisek, zajištění a likvidace důlních děl a lomů

Otvírku, přípravu a dobýváni výhradních ložisek povoluje obvodní báňský úřad. Žádost o povolení a předepsanou dokumentaci předkládá obvodnímu báňskému úřadu organizace spolu s plánem otvírky, přípravy a dobývání a se stanoviskem orgánu nadřízeného organizaci.

Plány otvírky, přípravy a dobývání se vypracovávají pro celé ložisko nebo pro jeho část; jde-li o nově budované nebo rekonstruované doly (lomy), musí se plány vypracovat postupně podle jednotlivých etap prací na otvírce, přípravě nebo dobývání. Při dobývání výhradních ložisek se mohou používat jen dobývací metody, které zaručují bezpečnost práce a provozu, racionální dobývání, požadovanou výrubnost a přípustné znečištění. Druhy dobývacích metod a rozsah jejich použití musí byt uvedeny v plánech otvírky, přípravy a dobývání. Nové dobývací metody musí organizace vyzkoušet a vyhodnotit. Organizace je smí zavést trvale do technologie dobývání jen se souhlasem obvodního báňského úřadu.

Při dočasném zastavení provozu v důlních dílech a lomech se provede jejich zajištění; přitom se důlní dílo a lom musí udržovat tak, aby bylo možno obnovit v něm dobývání výhradního ložiska.

Při trvalém zastavení provozu v důlních dílech a lomech se provede jejich likvidace; přitom se musí důlní dílo nebo lom trvale zajistit tak, aby nemohlo dojít k ohrožení života a zdraví lidí nebo majetku.

Zajištění a likvidaci důlních děl a lomů povoluje obvodní báňský úřad.

Podrobnosti o plánech otvírky, přípravy a dobývání výhradního ložiska a o plánech zajištění nebo likvidace důlních děl a lomů, o předepsané dokumentaci a o povolování těchto činností upraví Český báňsky úřad obecně závazným právním předpisem.

Odůvodnění:

Zásada navazuje na zásadu č. 25 zásad horního zákona. Stanoví postup organizace a obvodního báňského úřadu při povolování hornické činnosti u výhradních ložisek.

Postup obvodního báňského úřadu je analogií postupu stavebních úřadů při povolováni prací (§ 56 písm. a.) a § 71 odst. 1 stavebního zákona).

S uplatňováním výsledků vědy a techniky a v zájmu zvýšení kultury a produktivity práce se v hornictví podstatně rozšiřuje mechanizace. S tím souvisí druhy dobývacích metod, které mají rozdílné parametry výrubnosti a znečištění. Vyžadují i nezbytná opatření k zajištění bezpečnosti práce a provozu (důlní výztuž, větráni, zvláštní postup při dobývání apod.) a omezení vlivu dobývání na povrch. Je proto nutné, aby se v konkrétních podmínkách používaly vhodné dobývací metody, které zajišťují racionální dobýváni, bezpečnost provozu a omezení vlivu dobývání na chráněné objekty a zájmy. Součástí hornické činnosti při dobývání výhradních ložisek je zajištění a likvidace důlních děl a lomů, na které se přiměřeně vztahují obdobná ustanovení jako na dobývání. Rekultivační práce na povrchu jsou řešeny zvláštními předpisy (zákon o ochraně zemědělského půdního fondu, zákon o lesích, vodní zákon apod.).

Zásada č. 11 - Zajištění a likvidace starých důlních děl

Zajištění nebo likvidaci starých důlních děl povoluje obvodní báňský úřad na základě plánu zajištění nebo likvidace předloženého organizací spolu s předepsanou dokumentací a stanoviskem orgánu nadřízeného organizaci.

Podrobnosti o dokumentaci a o postupu při povolování zajištění nebo likvidace starých důlních děl upraví Český báňský úřad obecně závazným právním předpisem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP