Čtvrtek 15. května 1986

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslankyni Zdence Vašíčkové. Slovo má poslanec František Přibyl, připraví se poslanec Jaroslav Šafařík.

Poslanec František Přibyl: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci!

Podobně jako ostatní výbory České národní rady věnoval také kulturní a školský výbor zvýšenou pozornost plnění plánu a rozpočtu za rok 1985 v těch kapitolách, které mu příslušejí, tj. školství, kultuře a sdělovacích prostředků.

Za resort školství bylo dosaženo celkově dobrých výsledků a to jak v hospodářských organizacích, tak i u ústředně řízených rozpočtových a příspěvkových organizací. U posledně jmenovaných byly příjmy překročeny o 10,2 %, zatímco výdaje na původní úroveň rozpočtu byly vyšší o 1,5 %, ale upravený, tj. zvýšený rozpočet, nebyl o 1,3 % dočerpán. Posílení rozpočtu v neinvestičních nákladech představuje částku 98,6 miliónů korun a řešilo vybavení nových kapacit vysokých škol, modernizace školských zařízení, zajištění studia zahraničních studentů a další.

V oblasti výkonů byly i v roce 1985 naplňovány postupné cíle, stanovené usnesením vlády České socialistické republiky číslo 191 z roku 1981, a to v návaznosti na dokumenty o československé výchovně vzdělávací soustavě. Zde stojí za zmínku, že mateřské školy navštěvovalo loni 432 tisíc dětí a uspokojení potřeby je, až na některá sídliště, úplné. Ve školních družinách bylo umístěno 310 tisíc žáků, což představuje nepatrné zvýšení oproti roku 1984, škol v přírodě využilo 344 tisíce žáků a náklady na tento účel meziročně vzrostly o 27 miliónů korun. A konečně, že školního stravování využívalo loni 1,8 miliónů žáků a studentů, což činí nárůst oproti roku 1984 o 100 tisíc osob a znamená to, že se stravovalo 86 % z celkového počtu 3 - 14 letých dětí.

posuzováno za celou 7. pětiletku vyznačovalo se plnění výkonů značnou nerovnoměrností, střídáním růstu a poklesu, působenou objektivním faktorem, jímž byl demografický vývoj příslušných věkových skupin dětí a mládeže.  

Tak například v porovnání s rokem 1980 zaznamenala v roce 1985:

- věková skupina 3 a 5 letých dětí pokles o 22,6 %,

- věková skupina 6 - 13 letých nárůst o 15,5 %,

- zdroje dorostu poklesly o 5 %,

- populační ročník 18 letých se zvýšil o 4,2 %.

To s sebou neslo řadu vážných problémů nejenom v pedagogické oblasti, ale i na úseku plánování a ekonomického zabezpečení. Dnes lze konstatovat, že i za těchto okolností, díky společnému úsilí v resortu školství, objektivních orgánů, ale také za účinné pomoci národních výborů, byly cíle školské politiky v tomto období plněny. Nepodařilo se však v potřebném předstihu zabezpečit kapacity pro gymnázia a střední odborné školy.

Celkové výdaje ústředního rozpočtu ministerstva školství se v porovnání s rokem 1980 zvýšily o 400 miliónů korun, z toho nejvyšší nárůst je vykazován u výdajů za služby, u materiálových výdajů na údržbu. Výdaje národních výborů na školství se za stejné období zvýšily o 2,75 miliardy korun a přesáhly v uplynulém roce částku 15 miliard korun. To svědčí, jak zde již bylo řešeno, o vysoké a soustavné péči naší společnosti, kterou věnuje růstu vzdělanosti našich občanů.

při posuzování plnění plánu a rozpočtu jsme věnovali také pozornost plnění úkolů a opatření programu hospodárnosti, jak za rok 1985, tak také za léta 1982 až 1985, a to u všech kapitol, jež našemu výboru příslušejí. Pokud jde o resort školství byly soustavně po celé období tyto úkoly plněny jak ve snižování počtu pracovníků na úseku řízení a správy, zhospodárnění služebního autoprovozu, snižování neproduktivních výdajů, tak i v upevňování finanční kázně, racionalizací administrativních prací a dalších.  

V minulosti zde byla několikrát řeč o provádění přístaveb a nástaveb školských zařízení z neinvestičních prostředků národních výborů na tzv. výjimku ministerstva financí a ministerstva školství. Znovu oceňujeme její přínos pro rozvoj školství, neboť za 7. pětiletku bylo touto formou investováno téměř jeden a čtvrt miliardy korun, tedy přibližně ročně 220 miliónů korun. Z toho jenom v uplynulém roce bylo ukončeno 42 akcí, které přinesly 184 učeben, 7 školních jídelen, 5 tělocvičen, 4 domy pionýrů a mládeže a další.

Od počátku letošního roku vydalo ministerstvo financí spolu s ministerstvem školství a zdravotnictví upravené předpisy. Podle nich se jednak rozhodování o těchto akcích přenáší do působnosti krajských národních výborů a navíc rozšiřuje možnosti využití na vybrané zdravotní a sociální účely. Opatření je v praxi přijímáno pozitivně a náš výbor je považuje také za iniciativní a rychlé vyřízení svého podnětu, který jsem zde přednesl při projednávání státního závěrečného účtu za rok 1984.

Pokud jde o resort ministerstva kultury lze říci, že v oblasti výkonů v podstatě splnil v objemu i obsahově programové cíle stanovené pro rok 1985. V tomto směru šlo o úkoly, jejichž náročnost a důležitost byly umocněny 40. výročím osvobození naší vlasti Sovětskou armádou, československou spartakiádou, přípravami XVII. sjezdu naší strany a dalšími významnými událostmi. To se také příznivě projevilo v četnosti i v návštěvnosti takřka ve všech oblastech kulturně výchovné činnosti. Svým způsobem se odráží i v plnění plánu a rozpočtu. Chci poznamenat, že po delimitaci Československého filmu jsou hodnoty kapitoly kultury vykázány bez příjmů a výdajů této organizace.

Příjmy státního rozpočtu z kulturní činnosti dosáhly výše 609 miliónů korun, na nichž se z 51 % podílely ústředně řízené organizace. Příjmy od kulturních organizací v působnost národních výborů činily 299 miliónů korun a v porovnání s rokem 1984 vzrostly o 1,1 %. Největší podíl tvoří podobně jako v uplynulých letech příjmy z kina. Z územního hlediska největšího podílu na celkových příjmech dosáhla kulturní zařízení národní ho výboru na území hlavního města Prahy, více než 33 %, což odpovídá vybavenosti kulturním zařízením.

Celkové výdaje na kulturu činily v minulém roce 3,949 miliardy korun a oproti roku 1984 vzrostly o 324 miliónů korun 81 % všech výdajů bylo vynaloženo na kulturu spravovanou národními výbory. V roce 1985 jsme zaznamenali další pozitivní vývoj v přístupu národních výborů k potřebám kultury, jež se projevilo v rozhodujícím posílení původního rozpočtu této kapitoly.

Souhrnně mohl náš výbor konstatovat, že v resortu probíhalo hospodaření s rozpočtovými prostředky v souladu se schváleným rozpočtem, že také hospodářské organizace resortu splnily základní ukazatele stanovené plánem a že byla zabezpečena všechna opatření vyplývající z programu hospodárnosti pro 7. pětiletku.

Vážené soudružky a soudruzi, také Československý rozhlas, televize a Český úřad pro tisk a informace dosáhly v plnění plánu a rozpočtu uplynulého roku dobrých výsledků, které při komplexním hodnocení byly schváleny bez výhrad.

Po projednání těchto kapitol mohl náš výbor konstatovat, že Československá televize:

- splnila programové úkoly minulého roku,

- splnila hlavní ukazatele plánu včetně úkolů vyplývajících z programu hospodárnosti, až na investiční výstavbu, kde bylo vykázáno plnění pouze na 83,6 %,

- byl překročen plánovaný podíl barevného vysíláno o 5,5 % a dosáhl celkem 89, 3 % celkové vysílací doby,

- bude nutné napříště aktivněji ovlivňovat průběh investičních akcí včetně využití zákonných sankcí vůči dodavatelům, aby byl plánovaný objem investic zabezpečen, a také nadále využívat vlastních kapacit k modernizaci vysílacích objektů s cílem nenarušovat program vysílání.

Dále, že také Československý rozhlas úspěšně splnil úkoly stanovené ideově-tématickým plánem na rok 1985. Překročením příjmů a úsporami nákladů vykázal celkově příznivější výsledek ve vztahu ke státnímu rozpočtu než mu stanovil schválený rozpočet kapitoly a dodržel přitom limity stanovené programem hospodárnosti.

Ve všech případech doporučil náš výbor

- kvalitně rozpracovat závěry XVII. sjezdu KSČ do svých programových plánů a věnovat přitom mimořádnou pozornost specifickým problémům resortů a organizací,

- na základě dosažených výsledků a k zabezpečení hospodárného vynakládání finančních prostředků připravit i pro 8. pětiletku vlastní program hospodárnosti. Vzít přitom v úvahu poznatky pracovníků Českého výboru lidové kontroly a hlavních kontrolorů resortů a organizací, které má náš výbor také k dispozici a na které při projednávání plnění rozpočtů poukázal.

Resortu kultury mimo to doporučil

- zintenzívnit činnost na úseku legislativy

- máme na mysli přípravu návrhů zákona o státní památkové péči, hudebního zákona, zákona o kulturně výchovné činnosti, případně dalších,

- věnovat zvýšenou pozornost oblasti videotechniky a videozáznamů, která má široký ideový, výchovný i ekonomický účinek,

- a stále intenzivněji se zabývat šíří a účinností forem kulturně výchovné práce na sídlištích.  

Z projednávaných závěrečných účtů v našem výboru vzešly i dva podněty, se kterými vás seznámím:

1. Usnesení našich ústředních stranických a státních orgánů o účinnějším ovlivňování využívání volného času dětí a dospívající mládeže je velmi účelné a potřebné. K jeho realizaci nebyly účelově přiděleny a nebo vyděleny finanční prostředky. Navrhujeme, aby územní orgány znovu posoudily opatření přijatá k realizaci zmíněného usnesení a tam, kde si to situace vyžádá je doplnily o konkrétní úkoly volebních programů Národní fronty při jejich dopracování a meziročním zpřesňování.

2. Plně podporujeme úsilí našich ústředních orgánů, aby se na sociálně-ekonomickém rozvoji území podílely hospodářské organizace formou sdružování finančních prostředků respektive činností. Připravené volební programy územních celků s určitými objemy sdružených finančních prostředků počítají a řada konkrétních akcí v nich zařazených je ve své realizaci na skutečném sdružení závislá. Aby se předešlo průtahům, které provázely např. přebírání předškolních zařízení do péče hospodářských organizací, považujeme za potřebné zajistit širokou publicitu novelizovaných předpisů pro sdružování finančních prostředků a činností a její instruktivnost a zejména zajistit cestou objektivních orgánů vhodnou formu pobídky a zainteresovanosti národních a federálních ministerstev a dalších ústředních orgánů na sdružování finančních prostředků, respektive činností.

Na závěr mi, soudružky a soudruzi, dovolte sdělit, že kulturní a školský výbor po projednání přijal usnesení, jímž doporučuje plnění plánu a rozpočtu v odvětvích školství, kultury, Československé televize, rozhlasu a Českého úřadu pro tisk a informace za rok 1985 dnešní schůzi ČNR ke schválení. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)  

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Františku Přibylovi. Slovo má poslanec Jaroslav Šafařík.

Poslanec Jaroslav Šafařík: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci. Omlouvám se za tento svůj dvouminutový dodatečný příspěvek. Byl jsem však k němu podnícen zpravodajskou zprávou.

Jsem poslancem za volební obvod Jablonec nad Nisou, kde je soustředěn koncern Jablonecká bižuterie. Zmíněné hluboké neplnění zisku tohoto koncernu by mohlo zanechat špatné dojmy v nás všech.

Chci zdůraznit, že výsledky práce tohoto více než 26 tisícového kolektivu pracujících za uplynulý rok byly vynikající. Poprvé docílili vývoz přes 1,7 mld korun ve frankocenách a co je pro národní důchod nejdůležitější a rozhodující, docílili zhodnocení vlastní práce rozdílovým ukazatelem 186 bodů a u některých výrobků až 240 bodů.

Experiment pro vývozní organizace má jeden cíl. Zabezpečit vývoz, to znamená devizy pro naši republiku, s potřebným ekonomickým efektem.

Byl jsem jako zpravodaj kapitoly ministerstva průmyslu na závěrečném rozboru u jmenované VHJ. Chci zdůraznit, že z celospolečenského hlediska je třeba hodnotit výsledky této VHJ kladně, přestože nedosáhla ve vnitřním hospodaření plánovaného zisku. Pokud se jim do této ekonomiky nezapočítá právě efekt z vývozu. Je to záležitost ekonomických pravidel, které určitě budou anebo by měly být objektivizovány, k čemuž tímto dávám zároveň podnět naší vládě.

Ještě jednou se omlouvám za toto zdržení a děkuji za pozornost. (Potlesk.)  

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Jaroslavu Šafaříkovi.

Soudružky a soudruzi, tím jsme vyčerpali diskusní příspěvky všech poslanců, kteří se přihlásili do rozpravy. Hlásí se ještě někdo o slovo? Nikoli. Prosím soudruha ministra Tlapáka.

Ministr financí ČSR ing. Jaroslav Tlapák: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci. Chci ocenit důkladnost, s jakou byl státní závěrečný účet ČSR za rok 1985, jeho jednotlivé kapitoly ve výborech i na dnešním plenárním zasedání ČNR projednáván.

Připomínky, náměty, doporučení, využije naše vláda i jednotlivá ministerstva ve své práci. Z kritiky vyvodíme opatření.

Jménem vlády ČSR děkuji České národní radě, vám poslancům za plodnou spolupráci a účinnou podporu její politiky i během celého uplynulého volebního období. Čest práci! (Potlesk.)

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji soudruhu ministru Tlapákovi. Přeje si slovo někdo z členů vlády? Nikoliv. Prosím tedy zpravodaje, poslance Miroslava Mrázka o závěrečné slovo.

Zpravodaj poslanec ing. Miroslav Mrázek: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi. Materiály ke státnímu závěrečnému účtu byly všem poslancům předány včas v potřebném rozsahu.

Domnívám se, i závěrečné vystoupení v diskusi soudruha Šafaříka nemění nic na podstatě, která byla ve zpravodajské zprávě uvedena, ve které byla konfrontována pravidla normálního systému řízení s experimentem. Nic to nemění na výsledcích  

VHJ Jablonecká bižuterie jako takové. Nepovažuji tedy za nutné předkládat návrhy na nějaké úpravy nebo usnesení. Doporučuji, aby byly materiály schváleny v tom znění, jak byly plénu České národní rady předloženy.

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji. Má někdo jiný názor? Ne. Můžeme tedy přistoupit k hlasování. Podle prezenční listiny je přítomno 173 poslanců. Česká národní rada je tedy usnášení schopná.

Navrhuji, aby Česká národní rada hlasovala najednou o celém návrhu usnesení, jak je obsažen v písemné zprávě výboru České národní rady pro plán a rozpočet - tisk 145. Jsou k tomuto způsobu hlasování nějaké připomínky? Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s tím, aby Česká národní rada schválila podle návrhu výboru pro plán a rozpočet podle tisku 145 státní závěrečný účet České socialistické republiky a závěrečné účty státních fondů České socialistické republiky za rok 1985, a to ve znění předloženém vládou České socialistické republiky podle tisku 144, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti nebo zdržel se hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím Česká národní rada schválila podle článku 107 odst. 1 písm. d) ústavního zákona o československé federaci státní závěrečný účet České socialistické republiky za rok 1985. Tím jsme, soudružky a soudruzi, projednali také první bod pořadu našeho zasedání.

Druhým bodem pořadu je

II

Návrh ústavně právního výboru České národní rady na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce podle tisku 141

Prosím zpravodajku ústavně právního výboru České národní rady poslankyni Marii Migotovou, aby předložený návrh zdůvodnila.  

Zpravodajka poslankyně Marie Migotová: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, v době od schůze předsednictva České národní rady 23. ledna 1986, kdy byly zprošťováni někteří soudci soudcovské funkce vzhledem k tomu, že původně plánovaná lednová schůze České národní rady se nekonala, požádalo podle zákona o organizaci a o volbách soudců 20 soudců z povolání o zproštění soudcovské funkce

Jak vyplývá z předloženého tisku č. 141 je z uvedeného množství 8 soudců znovu navrhováno k jiným soudům, 1 soudkyně nastupuje ke státnímu notářství, a jedna hodlá nastoupit jiné zaměstnání. Ostatní soudci a soudkyně odcházejí z rodinných a zdravotních důvodů.

Ústavně právní výbor České národní rady projednal došlé žádosti o zproštění soudcovské funkce ve své schůzi 22. dubna 1986 a jeho jménem doporučuji, aby Česká národní rada zprostila funkce soudce z povolání soudce, kteří o toto zproštění požádali a jsou jmenovitě uvedeni v tisku č. 141.

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslankyni Migotové.

Jsou nějaké připomínky nebo dotazy ke zprávě? Nejsou.

Soudružky a soudruzi navrhuji, abychom hlasovali o celém návrhu usnesení najednou. Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s návrhem ústavně právního výboru, aby Česká národní rada zprostila soudce z povolání, uvedené v tomto návrhu soudcovské funkce, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti nebo zdržel se hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím Česká národní rada projednala druhý bod pořadu schůze.

Třetím bodem je

III

Návrh předsednictva ústředního výboru Národní fronty České socialistické republiky na volbu některých soudců z povolání k soudům České socialistické republiky podle tisku 142

Prosím poslance Miloslava Vacíka, místopředsedu ústředního výboru Národní fronty České socialistické republiky, aby návrh zdůvodnil.

poslanec Miloslav Vacík: Vážené soudružky a soudruzi, dovolte, abych jménem předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR, které zasedalo 23. dubna tohoto roku, předložil na dnešní schůzi návrh ke schválení 93 kandidátů na volbu soudců z povolání jednak pro Nejvyšší soud ČSR, jednak ke krajským, okresním a obvodním soudům v České socialistické republice.

Předkládaný návrh je uveden v tisku číslo 142. Obsahuje politicko odborné charakteristiky 63 soudců, kterým uplyne desetileté funkční období. Uvedené návrhy jsou předkládány po provedené kontrole plnění závěru komplexního hodnocení, které vyústilo u všech kandidátů v závěr, že splňují politické i odborné předpoklady pro výkon soudcovské funkce v dalším funkčním období.

Mezi navrhovanými kandidáty je 19 soudců okresních soudů z řad justičních čekatelů, kteří úspěšně splnili předepsanou zkoušku. 8 soudců je navrhováno na zvolení pro jiné soudy, 2 kandidátky jsou z náboru mimo resort justice, 1 kandidátka přechází z jiné justiční funkce do soudcovské funkce.

Z celkového počtu 93 kandidátů na funkce soudců z povolání je 47 mužů a 46 žen a jejich věkové složení je následující: do 25 let 10 kandidátů, do 35 let 31 kandidátů, do 60 let 51 kandidátů a nad 60 let pouze 1 kandidát.

Při výběru kandidátů byla sledována jejich politická a odborná připravenost, zkušenosti z justiční praxe i angažovanost při uplatňování právních norem a předpisů socialistického soudnictví.

Na základě takto provedených hodnocení jednotlivých kandidátů je možno říci, že splňují politické a odborné předpoklady, stanovené v § 39, odstavec 1 - 2 zákona číslo 36 z roku 1964 Sbírky o organizaci soudů a o volbách soudců z povolání, ve znění vyhlášeném pod číslem 19 z roku 1970 Sbírky.

Všichni kandidáti také vyslovili souhlas se svou kandidaturou, a to k uvedeným soudům.

Dovolte, abych vám jménem předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR doporučil předložené návrhy schválit.

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Vacíkovi.

Máte k odůvodnění dotazy nebo připomínky? (Nebyly.) Navrhuji, abychom hlasovali o celém předloženém návrhu usnesení najednou.

Jsou nějaké připomínky nebo námitky k tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)

Kdo tudíž souhlasí s návrhem usnesení na volbu soudců z povolání k soudům České socialistické republiky, jak je obsažen v návrhu předsednictva ústředního výboru Národní fronty České socialistické republiky, tisku 142, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.)  

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím Česká národní rada zvolila navržené soudce a projednala tak třetí bod pořadu své schůze.

Soudružky a soudruzi,

v době, kdy Česká národní rada nezasedala, projednalo předsednictvo České národní rady podle článku 121, odstavec 3 ústavního zákona o československé federaci na své schůzi 23. ledna 1986 některá opatření, spadající jinak do působnosti České národní rady.

Všechna tato opatření podle článku 121, odstavec 4 uvedeného ústavního zákona, vyžadují schválení v nejbližší schůzi České národní rady, protože jinak by pozbyla platnosti. Předkládáme vám proto nyní zprávy o těchto opatřeních k projednání.

Především to je

IV

Zpráva předsedy České národní rady o zákonném opatření předsednictva České národní rady o národních výborech v okrese Ústí nad Labem (tisk 138)

Má někdo k této zprávě nebo k předloženému návrhu usnesení dotazy či připomínky? Nikdo.

Kdo tedy souhlasí s návrhem schvalovacího usnesení, obsaženým v předloženém tisku 138, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.)

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Děkuji.  

Dále jde o

V

Zprávu předsedy České národní rady o zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce předsednictvem České národní rady 23. ledna 1986 (tisk 139)

Má někdo k této zprávě nebo k předloženému návrhu usnesení dotazy nebo připomínky? Nikdo.

Kdo tedy souhlasí s návrhem schvalovacího usnesení obsaženým v předloženém tisku 139, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.)

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Děkuji.

Posledním bodem k těmto opatřením je

VI

Zpráva předsedy České národní rady o volbě některých soudců z povolání k soudům České socialistické republiky předsednictvem České národní rady 23. ledna 1986 (tisk 140)

Má někdo k této zprávě nebo k předloženému návrhu usnesení dotazy či připomínky? Nikdo.

Kdo tedy souhlasí s návrhem schvalovacího usnesení obsaženým v předloženém tisku 140, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.)

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím Česká národní rada vyslovila souhlas s třemi opatřeními předsednictva České národní rady z 23. ledna 1986.

Posledním bodem našeho jednání je

VII

Zpráva předsedy České národní rady o činnosti předsednictva České národní rady za dobu od 17. prosince 1985 do 15. května 1986 (tisk 143)

Tato zpráva vám byla před schůzí rozdána. Máte k ní nějaké připomínky nebo dotazy? (Nebyly.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP