Čtvrtek 15. května 1986

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Josefu Meierovi. Slovo má poslanec Jiří Fleyberk, připraví se poslanec Václav Michalec.

Poslanec Jiří Fleyberk: Soudružky a soudruzi, ze zprávy vlády České socialistické republiky a zpravodaje vyplývá, že finanční hospodaření národních výborů vykázalo za rok 1985 převahu příjmů nad výdaji ve výši 1,47 miliardy korun. Vykázaný přebytek je o 500 miliónů korun nižší než za rok 1984. Na plánovaných dotacích a subvencích poskytl státní rozpočet národním výborům celkem 51,07 miliard korun, to je o 3,1 % více než v roce předešlém. Tyto prostředky se na celkových výdajích rozpočtu národních výborů podílely z 59,1 % a to je zase o 0,3 bodu méně než v roce 1984. Národní výbory vydaly v tomto roce celkem 86,5 miliard korun. Z prostředků fondu rezerv a rozvoje zapojily národní výbory do svého rozpočtu celkem 3,87 miliard korun, o něco málo méně než v roce 1984, z toho na financování akce "Z" 1,36 miliard korun a na výdaje na údržbu a opravy 2,45 miliard korun.

Celkově bylo na akci "Z" vynaloženo 2,34 miliard korun a z toho na její investiční část 1,88 miliard korun. Nesporným kladem je, že se podařilo dále snížit rozestavěnost, že podíl finančních základů na hodnotě díla činil v průměru za ČSR 64,8 % a že, pokud jde o orientaci akce, se znatelně zvýšil podíl prací a dodávek do odvětví zabezpečujících služby obyvatelstvu. Na neinvestiční část akce "Z" bylo vynaloženo 460 miliónů korun a prostředky byly použity především na zlepšování životního prostředí.

Soudruh ministr i soudruh zpravodaj se ve svých zprávách problematikou akce "Z" jako osvědčeného nástroje k mobilizaci iniciativy a materiálních zdrojů při řešení některých potřeb míst zabývali. I v podkladových materiálech je jí věnována pozornost.

Domnívám se, že je nutné uvítat i skutečnost, že se v procesu jednání o vyrovnání v roce 1985 podařilo, přes rozdílnou situaci v jednotlivých krajích, zajistit všude národním výborům dostatečné prostředky na akci "Z" i pro rok 1986. Byla respektována závažnost akce "Z" v souvislosti s rozpracováním volebních programů Národní fronty a podtržena potřeba využít nový prostor pro sdružování prostředků národních výborů a hospodářských organizací v místech, který byl usneseními vlád ČSR a ČSSR k volebním programům vytvořen. Domnívám se, že jsou dnes ve srovnání s nedávnou minulostí, kdy podíl organizací soustavně klesal, lepší předpoklady ke zvýšení rozsahu jejich účasti při uskutečňování této akce a při řešení společných problémů života v obcích a městech.

Pokud jde o podniky řízené národními výbory, překročily roční plán ztráty o 183 miliónů korun hlavně proto, že využily povolené překročení nákladů na opravy a údržbu v rozsahu 220 miliónů korun nad původní plán. Stejně kladně se projevilo zavedení fondu oprav. Jejich objem byl o 666 miliónů korun větší než v roce 1984.

V hlavních odvětvích řízených národními výbory nebylo však loňské hospodaření ve všem úspěšné. Tak například podniky místní výroby a služeb nesplnily plán zisku o 18 miliónů korun, tj. téměř o 1 %, podniky místního stavebnictví sice překročily plánovaný zisk a překročily i plánovaný podíl oprav, ale nedokázaly se vyrovnat s úkolem zabezpečit tržby od obyvatelstva ve stanoveném rozsahu. Značné nedostatky v obchodní politice i v odborném řízení podniků Restaurace a jídelny z roku 1984 přetrvávaly i v roce minulém, takže místo zisku 15 miliónů korun skončilo jejich hospodaření ztrátou ve výši 151 miliónů korun. Podniky ČSAD nesplnily zisk o 11 miliónů korun, tj. o 5,7 %, překročily roční limit spotřeby nafty a nevyrovnaly se s úkolem dosáhnout 55 % podílu veřejné dopravy na celkové nákladní přepravě. U organizací bytového hospodářství vzrostl podíl ztráty z tepelného hospodářství na celkové ztrátě o více než 2 %.

Proto také bylo hospodaření organizací řízených národními výbory u 133 podniků uzavřena s výhradou, z toho u 38 podniků místní výroby a služeb, 36 podniků Restaurací a jídelen, 29 podniků bytového hospodářství, 18 podniků místního stavebnictví a 12 ostatních organizací Kontrolní režim byl uplatněn u 9 podniků Restaurací a jídelen, 3 podniků místní výroby a služeb a 1 podniku bytového hospodářství. Se zvláštním režimem bylo uzavřeno hospodaření u 4 podniků Restaurací a jídelen a 2 podniků místního stavebnictví.

Velmi významnou část rozpočtu národních výborů tvoří výdaje na společenskou spotřebu. Vždyť z celkových neinvestičních výdajů tvoří výdaje rozpočtových a příspěvkových organizací na zdravotnictví, školství, sociální zabezpečení a kulturu 65,9 %, proti roku 1984 vzrostly v loňském roce prostřednictvím národních výborů vynaložené prostředky o téměř 2 miliardy Kčs a dosáhly 38,7 miliard Kčs. Nejvíce neinvestičních prostředků bylo vynaloženo na zdravotnictví zhruba o 1 miliardu Kčs více než v roce 1984. Téměř 5 miliard Kčs bylo vydáno na léky a speciální zdravotní materiál. Na jednoho obyvatele to představuje 476,-- Kčs a z toho jen na léky 347,-- Kčs. Lůžkový fond se zvýšil o 993 lůžek, dalších 464 lůžek bylo získáno v léčebnách pro dlouhodobě nemocné a 353 lůžek v odborných léčebnách.  

O více jak půl miliardy Kčs vzrostly neinvestiční výdaje na školství. Zvýšil se počet dětí ve školách v přírodě, zvětšil rozsah školního stravování atd. Opravou, údržbou, rekonstrukcemi, modernizací, přístavbami a nástavbami bylo získáno za 1,28 miliard Kčs. 163 tříd základních škol, 32 tříd zvláštních škol, 2250 míst ve školních jídelnách a 290 lůžek v domovech mládeže.

Téměř 4 miliardy Kčs byly vydány v oblasti sociálního zabezpečení. I když zůstává stále vysoký počet neuspokojených žadatelů, počet míst v zařízeních sociální péče se zvýšil téměř o 2 tisíce.

V roce 1985 pokračovaly práce na opravách a rekonstrukci divadel, kulturních zařízení a nejvýznamnějších kulturních památek. V materiálech, které máme k dispozici, je uvedena řada příkladů. Na tyto práce bylo vyčerpáno téměř 900 mil. Kčs a pro zabezpečení úkolů v kulturní oblasti celkem pak 2,9 miliardy Kčs (v té souvislosti bych chtěl upozornit na tu část projevu soudruha ministra, ve které konkretizoval jak tyto prostředky umožňují, aby ke kulturním hodnotám měla přístup nejširší veřejnost).

Téměř 66 % celkových výdajů z kapitoly veřejně prospěšných služeb bylo směrováno na čištění, odvoz odpadků, veřejnou zeleň a veřejné osvětlení.

Na úseku dopravy byly objemově splněny běžné opravy náklad 4,6 miliard Kčs - i velké opravy pozemních komunikací - nákladem 2,5 miliardy Kčs.

Zvláštní pozornost byla věnována bytové výstavbě. Podklady hovoří o tom, že bylo dokončeno celkem 60 790 bytů, tj. sice pouze 93 % ročního plánu, ale přesto o 6000 bytů více než v roce 1984. K zamyšlení a k závěrům by měla však vést skutečnost, že u komunálních bytů bylo dokončeno jen 85,5 % ročního plánu a u podnikových bytů (v tomto případě jde ovšem o malý počet) jen 58,2 % celoročního úkolu, zatím co v rodinných domcích, které se podílejí na celkovém počtu v roce 1985 odevzdaných bytů 30 %, téměř 98 %. Bytová výstavba prováděná dodavatelsky trpí vleklou a zdá se, že nepřekonatelnou chybou: že více jak 50 % bytů je dokončováno ve 4. čtvrtletí. V roce 1985 to bylo 56 %.

A vzhledem k tomu, že plán zahajování byl splněn pouze na 86,7 % - do plánu chybí 6851 bytů - není ani perspektiva pro letošní rok nijak povzbudivá.

V modernizaci starého bytového fondu bylo sice v roce 1985 dosaženo lepších výsledků než v předcházejících letech - bylo modernizováno více než 6 tisíc bytů ale plán byl splněn jen na 38,7 %. A to je průměr za ČSR: v některých krajích je plnění ještě podstatně horší.

Rozdíly v plnění plánu jsou mezi kraji i v oblasti účelové investiční výstavby. Průměrné plnění činí 96,3 % schváleného rozpočtu. Národní výbor hl. m. Prahy, Západočeský, Severočeský a Severomoravský kraj prostředky, které měly k dispozici nevyčerpaly, zatím co u ostatních krajů došlo k žádoucímu překročení.

Soudružky a soudruzi, výbor pro NV a národnosti, z jehož pověření vystupuji, dospěl na svém jednání k závěrům, že rozpočtové hospodaření národních výborů bylo v minulém roce, přes náročnost zvláště na straně příjmů, převážně dobré. Rozbory hospodaření však také ukazují, že za globálními čísly se skrývají značné diference v úrovni práce mezi jednotlivými národními výbory a jimi řízenými podniky a organizacemi, nevyužité rezervy, nedostatky v organizaci a řízení atd. To na jedné straně. Ale na druhé straně také poctivá práce a snaha národních výborů a jejich funkcionářského aktivu dostát všem povinnostem vůči společnosti.

Ve shodě se zprávou vlády i výbor svým usnesením s mimořádnou naléhavostí zdůraznil, že období, do něhož jsme prvým rokem 8. pětiletky vstoupili, bude ještě náročnější než to, co máme za sebou. Proto také i náš přístup k hodnocení roku 1985 je tak kritický a závěry ve shodě s duchem XVII. sjezdu KSČ a Provolání ÚV KSČ a ÚV NF k volbám - tak náročné.

Výbor pro národní výbory a národnosti dospěl k závěru, že, tak jako dosud nikdy, národní výbory při jejich naplňování nezklamou.

Jménem výboru a z jeho pověření doporučuji, abychom závěrečný účet ČSR za rok 1985 schválili. (Potlesk.)

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji soudruhovi Jiřímu Fleyberkovi. Slovo má poslanec Václav Michalec, připraví se poslankyně Jana Klasová.

Poslanec Václav Michalec: Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté! Základní plánované úkoly resortu stavebnictví ČSR na rok 1985, jak jsme je projednávali při plánu a rozpočtu, vycházely ze záměrů splnit cíle stanovené pro období 7. pětiletky XVI. sjezdem KSČ. Zvláštní důraz jsme proto položili na plnění věcných úkolů na závazných stavbách, na úkoly na stavbách zvláštní části plánu, v územích soustředěné investiční výstavby, komplexní bytové výstavbě a na dokončování staveb v termínech sjednaných v hospodářských smlouvách.  

Skutečnost je taková, že ve stavební výrobě byly objemy stavebních prací překročeny celkem o 304 mil. Kčs, v komplexní bytové výstavbě o 311 mil. Kčs, dokončeno bylo 38 717 bytových jednotek, tj. o 2268 bytů méně proti plánu.

Průmyslová výroba stavebnictví se s úkoly minulého roku vyrovnávala i za podmínek snížení palivoenergetických zdrojů, omezených zdrojů surovin i pracovních sil. Roční plán hrubé výroby byl splněn na 101,9 %, produktivita práce na 103,2 a zisk byl překročen o 322 mil. Kčs. Pozornost byla věnována sortimentní skladbě výrobků a výrobě nedostatkových druhů. Požadavky trhu byly plně uspokojeny až na krytinu pálenou raženou a osinkocementové šablony.

K zabezpečení dosažených výsledků významným dílem přispělo plnění souboru realizačních opatření přijatých k zajištění závěrů předsednictva ÚV KSČ z roku 1983, na jejichž realizaci se podílela iniciativa pracujících uzavřenými více než sto tisíci individuálními, 40 tisíci kolektivními a 400 sdruženými závazky.

To, co jsem uvedl, jsou fakta dosažená resortem za uplynulý rok. Zdálo by se tedy, že stavaři umí a jsou dobří, ale tak docela tomu není. Vedle pozitivních výsledků mají stavební i průmyslové organizace stále řadu vážných nedostatků, o nichž jsme se znovu přesvědčili při účasti na komplexních rozborech a v jejichž odstranění resp. využití vidí náš výbor pro průmysl a stavebnictví další rezervy.

Např. ve stavební výrobě se trvale nepříznivě vyvíjí podíl aktivní složky základních prostředků, tj. strojů a zařízení. V roce 1985 poklesl na 55,4 % proti 58,1 % v roce 1975. Dochází k výraznému růstu opotřebení základních prostředků, které v roce 1985 dosáhlo 46,7 % a také rostoucí podíl plně odepsaných prostředků dokumentuje jejich stárnutí.  

Nepříznivý je vývoj vybavenosti pracovníků základními prostředky ve vztahu k jejich účinnosti a k růstu produktivity práce. Vybavenost rostla rychleji než produktivita práce a přitom růst produktivity práce byl závislý pouze na růstu vybavenosti, neboť účinnost základních prostředků výrazně klesala.

Přestože se zvýšilo časové využití sledovaných strojů a mechanismů, projevují se výrazně diference mezi VHJ a dále se zvyšují. Např. ve stavební výrobě činil rozdíl mezi nejlepší VHJ Pozemní stavitelství Ostrava a nejhorší VHJ Inženýrské stavitelství Bratislava v roce 1985, 448 hodin na 1 stroj - přitom rozdíl vzrostl proti roku 1980 o cca 50 hodin.

Přetrvávající nedostatky v plnění projektovaných parametrů kapacit, např. ve výrobě mostních segmentů v Brandýse, jsou výkony plněny na necelých 40 %, v panelárně Česká Lípa na cca 66 %, krytina Hostomice plní výkony rovněž na cca 60 % a Strojírenský závod Benešov na necelých 70 %.

Snižování rozestavěnosti a zkracování lhůt výstavby zůstává dlouhodobě klíčovým problémem řízení a ekonomiky investiční výstavby, na němž se značně podílí i stavebnictví. Stále se nedaří vytvořit podmínky pro trvalý a výrazný trend zkracování lhůt výstavby a snižování rozestavěnosti. Hlavní příčinu je třeba hledat v tom, že uplatňovaná opatření zatím nebyla dostatečně komplexní a nepostihovala všechny sféry plánování, přípravy a realizace investiční výstavby stejnou měrou. Očekávaných přínosů z hlediska snižování rozestavěnosti nedosahuje ani uplatnění vyhlášky č. 37/1983 Sb.

K dosažení plánovaných cílů ve změně struktury stavebních kapacit zůstává problémem zajištění potřebného přírůstku dělníků na stavebních pracích. Přes přijatá mzdově politická opatření, opatření v náboru a výchově kádrů se situace v nedostatkových profesích v roce 1985 nezlepšila a ani vývoj v 1. čtvrtletí 1986 nedává záruku k naplnění plánovaných cílů v zaměstnanosti.

Trvalá a oprávněná kritika stavebnictví je ke kvalitě a úrovni odevzdávaných staveb. Vedle nízké úrovně technických řešení např. oplášťování a střechy, které se řeší řadu let, je příčinou nekvalitní práce a nedůsledná kontrola, způsobená kromě jiného i neplynulostí výstavby a kumulací dokončovacích prací na konec roku i pětiletky. Ani dosavadní průběh plnění v roce 1986 není výjimkou. Trvale nepříznivý vývoj kvality stavebních prací však nenachází odraz ve vykazovaných ztrátách z nekvalitní výroby, neboť ne všechny náklady vynaložené na odstranění závad jsou vykazovány.

Soudružky a soudruzi, ocenili jsme výsledky dosažené v loňském roce a jsme přesvědčeni, že vytvořily stavebním organizacím spolehlivou výchozí základnu pro letošní rok. Naplňování cílů a záměrů 8. pětiletky bude však vyžadovat další mobilizaci vnitřních rezerv, zejména v oblasti technického rozvoje a komplexní racionalizace.

Jedním z opatření, která mají přispět k ekonomizaci a plánované výkonnosti a efektivnosti stavění je i projektová příprava staveb. Důsledněji než dosud je nutné realizovat program zajištění prováděných projektů ve stavebních organizacích, účinněji urychlit proces zavádění výsledků vědecko výzkumné základny resortu do praxe.

Za dobrý počin našich brněnských stavbařů k řešení náročných úkolů považuji zavedení proudové výstavby druhé generace. I když jde o obnovení metody, na kterou se zapomnělo, respektive je uplatňována v organizacích jen částečně, vytváří tato prostor k rozvinutí proudové výstavby nejen hrubé stavby, ale zejména spodní stavby dokončovacích prací. V dobře připravené, zorganizované proudové výstavbě je totiž záruka odstranění šturmovštiny o sobotách a nedělích před pololetím nebo před koncem roku. Měla by zaručit, aby se neopakovaly případy jako ten loňský, kdy se pražské stavební organizace nevyrovnaly s plánem předání bytů a zůstaly dlužny národním výborům více než 2 tisíce bytů.

Soudružky a soudruzi, byli jsme také ve výboru informováni, jaké náročné úkoly stojí před resortem v 8. pětiletce ve vývozu stavebních prací do Sovětského svazu. Ty budou znamenat odčerpání stavebních kapacit na tuzemské investiční zdroje na nejnutnější a ekonomicky efektivní investice. K jejich realizaci musí přispět nejen organizace ministerstva stavebnictví, ale celý stavebně průmyslový komplex včetně nestavebních organizací.

Nezastupitelnou úlohu musí sehrát i strojírenské resorty, a to nejen jako výrobci a dodavatelé investiční výstavby, ale i jako výrobci a dodavatelé strojů a zařízení pro vlastní investiční rozvoj resortu ministerstva stavebnictví ČSR a ostatních stavebních resortů. Na technické úrovni a kvalitě jimi dodávaných strojů bude v nemalé míře záviset i výkonnost a efektivnost rozvoje stavební výroby. A nejen na tom. Bude to vyžadovat zásadní změny v myšlení a přístupu k řešení úkolů na všech stupních řízení.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci soudruhu Václavu Michalcovi.

Soudružky a soudruzi, nyní přerušíme jednání na 40 minut. Pokračovat budeme v 11, 45 hodin. Slovo bude mít soudružka poslankyně Jana Klasová.

/Schůze byla přerušena v 11,05 hodin a znovu zahájena v 11,45 hodin./ 

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném jednání. Diskutovat bude poslankyně Jana Klasová, připraví se poslankyně Olga Divilová.

Poslankyně Jana Klasová: Vážené soudružky a soudruzi, naše společnost, jak to znovu potvrdily závěry XVII. sjezdu KSČ, staví rozvoj a zkvalitňování životní úrovně našich občanů na přední místo svého úsilí. Jde nám přitom o životní a sociální jistoty, péči o zdraví, rozvoj vzdělání a kultury, zdravý vývoj mladého pokolení, zlepšování životního a pracovního prostředí. Nicméně z celého tohoto komplexu obzvláště pozorné sledujeme vývoj tržní hmotné spotřeby, která se realizuje na vnitřním trhu. Není to jen proto, že na vnitřním trhu uspokojují občané rozhodující část svých potřeb, ale i pro to, že dobře zásobený a bohatý vnitřní trh je významným stimulačním činitelem dalšího rozvoje výrobních sil, působí na zvyšování pracovní aktivity a angažovanosti našich pracujících.

Úkoly vnitřního obchodu a jejich plněním jsme se v uplynulém období mnohokrát zabývali jak ve výboru pro obchod, služby a dopravu, tak i při jednáních předsednictva i na plenárních schůzích České národní rady.

Jsem přesvědčena, že můžeme i dnes konstatovat, že vývoj na trhu byl v minulém roce klidný. Zásobování základními druhy potravin bylo vyrovnané a k mírnému zlepšení došlo i u některých, dříve stále kritizovaných tzv. nedostatkových druhů.

I když chci pozitivně ocenit tuto skutečnost, pokládám za nutné připomenout, že Praha i když chápeme a uznáváme její význam, i některá další města, nejsou objektivním ukazatelem celkové dosažené úrovně zásobování a nabídky potravinářského a průmyslového zboží. Obchodní organizace a jejich řídící orgány musí dbát na to, aby úroveň trhu se zlepšovala nejen ve velkých městech, ale v krajích, okresech i na vesnici. Rovněž tak je samozřejmou povinností zabezpečit dostatečnou nabídku základního sortimentu potravin po celou prodejní dobu, před dny soustředěného pracovního volna. Někdy takové "maličkosti" zbytečně ztrpčují život spotřebitelů.

Myslím, že za celospolečensky pozitivní rys můžeme považovat celkový přístup našich spotřebitelů k výdajům za potraviny. Nejde samozřejmě o celkovou sumu výdajů a podíl potravin na maloobchodním obratu, ale o zvyšující se náročnost a zájem našich občanů o nutričně hodnotnější výrobky, zájem o bohatší sortiment výrobků denní potřeby, ale současně o střízlivější přístup k realizaci výdajů za některé zbytné potraviny, např. lihoviny a kávu. Část spotřebitelů je ochotna nakupovat i výrobky vysoké jakosti - za vyšší ceny - ve specializovaných prodejnách. Tuto skutečnost dokazují nejen stále plné prodejny ESO, ale i dosažené tržby.

Soudružky a soudruzi, s růstem životní úrovně, nasycenosti našeho trhu základními potravinami a rozšiřující se paletou dalších výrobků potravinářského průmyslu, ať z domácí produkce nebo z dovozu, se zcela pochopitelně přesouvá zájem našich spotřebitelů na oblast průmyslového zboží. Současná situace na našem trhu a zlepšující se nabídka zboží ukazují, že u většiny skupin průmyslového zboží, včetně nedostatkových druhů, se dodávky zvýšily. Přesto však trvají na našem trhu některé nedostatky v sortimentní nabídce tak, jak o tom hovořil za průmysl soudruh Horáček už přede mnou, a nabídka některých výrobků strojírenských nebo elektrotechnických zdaleka neodpovídá zájmu a poptávce. Je to dle mého názoru také jeden z hlavních důvodů zpomaleného tempa růstu maloobchodního obratu za průmyslové zboží. Zodpovědnost za tuto skutečnost nenese pouze resort vnitřního obchodu, ale i výrobní průmyslové resorty s národní i federální působností. Svou významnou úlohu zde také zcela pochopitelně sehrávají možnosti dovozu zboží, další ekonomické faktory i výrobní kapacity průmyslového zboží našeho státu.

Ani pro letošní rok nebyla situace v zabezpečení sortimentní skladby dodávek vyřešena, po skončených jednáních výroby a obchodu zůstaly nedořešené rozpory ve výši 3,8 mld korun. Je to sice jen 1,75 % celkového plánovaného nákupu zboží, avšak rozpory jsou závažného charakteru, především v dodávkách textilního zboží a obuvi, a to pro děti i dospělé, i v dodávkách dalších průmyslových výrobků. Tuto situaci by měli mít na zřeteli výrobci spotřebního zboží a příslušné orgány a přijmout taková opatření, která by rozhodující problémy v dodávkách odstranila. Jsem toho názoru, že dodávky pro vnitřní trh by u základního a těžko zastupitelného zboží měly mít prioritu před dalšími směry užití. Chci tím zdůraznit, že zlepšení nabídky průmyslového zboží v letošním roce a v dalších letech pětiletky je bezpodmínečně nutné nejen z hlediska vazeb v bilanci příjmů a výdajů obyvatelstva a k narůstajícímu bloku nerealizované kupní síly.

Vedle některých nedostatků v nabídce se v obchodě projevuje další, řekla bych protichůdný jev, a to růst zásob nad plánovanou úroveň. Ke konci minulého roku dosáhly zásoby zboží v obchodě výše téměř 52,5 mld korun. To znamená, že za minulý rok se objem zásob zvýšil o více jak 6 %. Zásoby zboží v obchodě, tak jako v jiných odvětvích, váží svým objeme odpovídající část národního důchodu. Proto také pro obchod platí požadavek efektivně hospodařit se zásobami a urychlení jejich oběhu věnovat náležitou pozornost. Máme při tom na zřeteli i zvláštnosti, které mají zásoby obchodního zboží. Obchod musí objemem zásob zabezpečovat plnou sortimentní nabídku, vyrovnávat sezónní rozdíly mezi výrobou a spotřebou, zabezpečovat cykly dodávek i nerovnoměrnosti ve vývoji poptávky.

V průběhu prvního čtvrtletí objem zásob nepoklesl, ale dále vzrostl. I když na tomto vývoji se podílejí některé objektivní skutečnosti jako např. skluzy v dovozech a dodávkách i sezónní předzásobení, považuji za nutné, aby ministerstvo obchodu a další obchodní orgány realizovaly opatření k zabezpečení plánovaného vývoje, důsledně prosazovaly ekonomické využití a mobilizaci zásob pro realizaci na trhu, eventuálně i k zabezpečení výměnných akcí, operativně reagovaly na změny v poptávce a nepřipouštěly vznik těžko prodejných zásob a ležáků. Dosažená úroveň zásob zboží v obchodě umožňuje obchodním organizacím zvyšovat tlak na výrobu s cílem prosadit sortimentní strukturu a kvalitu dodávek, která odpovídá potřebě trhu.

Chtěla bych se krátce zmínit ještě o jedné závažné otázce a tou je kvalita spotřebního zboží, přes všechna přijímaná opatření ukázala analýza vývoje kvality spotřebního zboží, provedená ministerstvem obchodu, že v této oblasti nebylo dosaženo výraznějšího pokroku a že v některých konkrétních případech dochází i ke zhoršení. To je stav, se kterým se nemůžeme smířit a musíme vyžadovat od výroby účinná opatření k omezení těchto ekonomických i společenských škod a od obchodu zabraňovat pronikání nekvalitních výrobků ke spotřebiteli.

Soudružky a soudruzi, přes uvedené existující nedostatky můžeme konstatovat, a výsledky minulého roku i plnění plánu v letošním prvním čtvrtletí to dokazují, že náš vnitřní obchod dále pokročil v rozvoji osobní spotřeby a její strukturální vyváženosti. Právě z tohoto důvodu nesmí příslušné státní orgány a hospodářské organizace polevit v úsilí dosáhnout dalšího kvalitativního zlepšení, zvládnout úkoly roku 1986 a celé 8. pětiletky v kvalitě, kterou nám ukládají závěry XVII. sjezdu KSČ.  

Náš výbor, stejně jako ostatní výbory ČNR, projednal výsledky hospodaření ministerstva obchodu ČSR, úseků Správy pro místní hospodářství a Správy pro dopravu ministerstva vnitra ČSR. S ohledem na pozitivní výsledky tohoto projednání doporučuji za náš výbor přijmout vládní návrh státního závěrečného účtu za rok 1985.

Děkuji za pozornost! (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP