Čtvrtek 15. května 1986

V úhrnu za 7. pětiletku činily jejich rozpočtové výdaje 394 korun. V roce 1985 se celkový objem rozpočtů zvýšil proti předchozímu roku o 3,7 % a dosáhl výše 86,5 miliardy korun. Dotacemi a subvencemi se státní rozpočet podílel na krytí výdajů 59 procenty.

Potřebné předpoklady rozvoje jsme vytvářeli zejména na úseku placených služeb. Určitý kladný posun je už znatelný, i když ne všude se podařilo stanovené záměry naplnit. Stále se ještě objevují vážné výhrady. Krátce: slabá kvalita, nedostupnost a nedostatkovost ještě přetrvává. V některých okresech, jako například Mělník, Pelhřimov, Plzeň-město, Hodonín a Vyškov, úroveň tržeb za služby pro obyvatelstvo v loňském roce poklesla pod skutečnost dosaženou v roce 1984.

Značné společenské prostředky jsou vydávány na osobní dopravu. Například ke krytí ztráty městské hromadné dopravy jsme vynaložili 2,6 miliardy korun. Přitom však s poskytovanými službami, s výjimkou pražského metra, nemůžeme být spokojeni, zejména pokud jde o kulturu cestování. Zde zůstávají příslušné organizace, i jejich nadřízené národní výbory naší veřejnosti mnoho dlužny.

Za vážný nedostatek v oblasti hospodářských organizací, řízených našimi zastupitelskými sbory, považujeme značnou zastaralost materiálně technické základny. Od roku 1983 jsme zavedli fond oprav a modernizace, v roce 1985 jej rozšířili a od roku 1986 plně uplatnili v celé sféře řízené národními výbory. Dosavadní zkušenosti jsou vesměs příznivé. Bude teď záležet na tom, aby byl řádně využit a pozvednut společenský přínos jednotlivých akcí.

Samostatnou zmínku zasluhuje bytové hospodářství a hlavně úsilí, které jsme na řešení jeho problémů soustředili. Zaměřovali jsme se především na odstraňování příčin nízké úrovně řízení a z toho pramenící nehospodárnosti při správě domovního a bytového fondu. Vždyť na bytové hospodářství, které je součástí sociální politiky, jsme loni vynaložili téměř 9 miliard korun. Přitom 3,9 miliardy korun bylo použito ke krytí jeho provozních ztrát. Ke skutečně efektivnímu využití vynaložených prostředků máme však ještě hodně daleko. Cožpak můžeme zlehčovat obtíže, které provázejí ekonomiku tepelného hospodářství bytových podniků? Netečně pohlížet na rozpor mezi strukturou prováděných oprav a věcně podloženými potřebami? Lze do nekonečna jenom omlouvat nízký podíl vnějších oprav? Proč jsou do opravárenské a modernizační činnosti ve sféře bytového fondu tak málo zapojovány podniky? V posuzování kvality splněných úkolů, v kontrole účtovaných cen rozhodně nemohou mít ani bytové podniky, organizace místního stavebnictví, ani národní výbory vždy čisté svědomí.

Přitom žádná výmluva neobstojí, protože odpovědnost se nedá rozmělnit a pravomoci se nelze zbavovat. Jde zkrátka o to, aby obrovské společenské zdroje se podstatně více než dosud projevovaly ve stavu bytového fondu, ve vzhledu měst a obcí i ve spokojenosti občanů s úrovní bydlení.

Na komplexní bytovou výstavbu bylo v uplynulém roce ze státního rozpočtu poskytnuto celkem 11,6 miliardy korun. Plánem stanovený počet dokončených bytů ve výši 65 tisíc se však podařilo splnit pouze na 93 %. Nejvážnější překážky se projevily v Praze, Středočeském a Východočeském kraji.

Celkové nesplnění plánu bylo v průběhu roku prohlubováno pokračujícími vážnými nedostatky v rovnoměrnosti výstavby, dokončování a předávání bytů. Loni se tyto obtíže ještě prohloubily a dokončování se z více než poloviny soustředilo až do posledního čtvrtletí. O tom, že zlepšení je v našich silách, svědčí například praxe Severočeského kraje. Proto vláda uložila ministru stavebnictví, aby v letošním roce byly všechny dodavatelské byty ukončeny nejpozději do 30. listopadu.

Nedostáli jsme také povinnostem v rekonstrukci a modernizaci bytového fondu. Získali jsme sice zhruba 6 tisíc bytů, avšak je to téměř o 800 bytů méně než předpokládal plán. Nejhůře jsou na tom v Praze, v Jihomoravském a Severomoravském kraji. Nejlépe si vedou v kraji Jihočeském, kde, a to i za celou 7. pětiletku, zabezpečili vytyčené záměry.

Dlouhodobé nedostatky přetrvávaly v hospodaření podniků veřejného stravování. Celkově skončily se ztrátou ve výši 151 miliónů korun. Příčiny spatřujeme zejména v subjektivních činitelích - v nízké úrovni obchodní činnosti, v nedostatečné kontrole a v málo náročném řízení ze strany okresních národních výborů. Zvláště neuspokojivý stav je v Restauracích a jídelnách v Severočeském a Východočeském kraji. V průběhu roku jsme provedli opatření ke zkvalitnění a prohloubení vnitropodnikového chozrasčotu. Předpokládáme, že jejich působení přispěje ke zlepšení úrovně veřejného stravování už v letošním roce.

Důležitou součástí realizace volebních programů Národní fronty byla v roce 1985 akce "Z". V rámci její investiční části bylo v minulém roce odpracováno 21 miliónů brigádnických hodin. Dobrovolné přičinění našich občanů přispělo k tomu, že při celkové hodnotě vytvořeného díla ve výši 2,9 miliardy korun činily finanční náklady pouze 1,9 miliardy korun, to znamená o jednu miliardu méně. A je dokladem jejího společenského efektu a významu. Tuto iniciativu oceňujeme.

Vždyť pouze v minulém roce bylo touto formou získáno například 21 oddělení v jeslích, 121 tříd v mateřských školách, 113 tříd základních škol, 21 zdravotnických středisek, 15 zařízení sociální péče, 276 provozoven služeb a prodejen, 708 km vodovodů a kanalizací a další veřejně prospěšná zařízení. Za tuto iniciativu, spjatou s volebními programy Národní fronty, se XVII. sjezdem KSČ a 65. výročím jejího založení, chci jménem vlády upřímně poděkovat.

V příští pětiletce budeme tyto formy veřejně prospěšného úsilí dále rozvíjet a zdokonalovat, Podstatně při tom rozšíříme prostor pro sdružování prostředků a činností podniků, organizací a národních výborů při rozvoji měst a obcí. Jde o to, aby možnosti byly lépe a všestranněji využity. Aby výsledky sloužily nám všem, celé společnosti. Akce zaměříme podle společenské důležitosti výstavby, zejména na ekologické stavby zlepšující životní prostředí, na organizace zdravotní a sociální péče, na školská a výchovná zařízení a dále na vytváření podmínek pro zlepšení služeb obyvatelstvu, zkvalitnění práce obchodu a rozšíření cestovního ruchu.

Soudružky a soudruzi, generální tajemník ÚV KSČ a prezident ČSSR soudruh Gustáv Husák na XVII. sjezdu KSČ zdůraznil: "Klíčovou otázkou, před kterou nás staví současná etapa vývoje jak z vnitřního, tak mezinárodního hlediska, je nevyhnutelnost urychlit sociálně ekonomický rozvoj naší společnosti, podstatně zvýšit výkonnost a efektivnost národního hospodářství. K tomu je třeba účinněji mobilizovat celý náš materiální a duchovní potenciál".

Uplynulý rok svými výsledky vytvořil dobrý základ k zajišťování těchto cílů v 8. pětiletce.

Je třeba si od samého začátku uvědomit jejich vysokou náročnost a rozhodující úkoly plně zajišťovat. Je to potřebné tím spíše, že výsledky za prvé 4 měsíce letošního roku, zejména v kvalitativních ukazatelích, nejsou uspokojivé. Dosažení stanovených úkolů si vyžádá beze zbytku splnit plán letošního roku, k tomu mobilizovat pracující a rozvíjet jejich iniciativu, daleko intenzívněji uplatnit vědeckotechnický pokrok v praxi. Výrazně zrychlit růst produktivity práce a efektivnosti. Nastolit režim přísné hospodárnosti. Dosáhnout obratu v kvalitě veškeré práce. Prostě řečeno - naplnit stanovené cíle, to je především poctivá, vysoce odpovědná a kvalitní práce. Změna myšlení a přístupů k zdokonalování řízení, rozvíjení iniciativy a aktivity. Ano, tvůrčím zaujetím pracujících energicky překonávejme resortismus, byrokratismus a zastaralé pořádky.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci! Jednotlivé kapitoly návrhu státního závěrečného účtu ČSR byly projednány ve výborech České národní rady, kde k nim byla vyslovena řada podnětných připomínek a námětů a my je v naší práci plně využijeme.  

Chtěl bych České národní radě vyslovit jménem vlády poděkování za plodnou spolupráci a účinnou podporu její politiky během celého volebního období.

Navrhuji, aby Česká národní rada návrh státního závěrečného účtu ČSR za rok 1985 schválila. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP