Tak vznikaly tradice dnešního Svazu požární ochrany, který je dodnes významným činitelem v boji proti požárům.
Od těchto prvních kroků před 130 - 150 lety se naše společnost, její materiální síly i vybavenost zcela a od základu změnily postavili jsme moderní a rozsáhlé průmyslové i zemědělské komplexy. Do továren a zemědělských hal jsme soustředili výkonnou, ale i velmi drahou techniku. Používáme nové, vysoce progresivní technologie, které však mohou být mnohdy, při podcenění bezpečnostních předpisů, příčinou havárií, výbuchů a požárů. Postavili jsme moderní výškové domy, celá nová města s ohromnou koncentrací lidí i jejich osobního majetku. Používáme nových, vysoce hořlavých materiálů v průmyslu, při stavbách, v každodenním životě.
Naše společnost vybudovala rozsáhlá kulturní, sociální a zdravotnická zařízení, v nichž jsou soustředěny kulturní a historické poklady našich národů nebývalé ceny, v nichž se naši pracující rekreují, léčí, hledají zde odpočinek a poučení.
Je tedy zcela nasnadě, že organizace ochrany těchto hodnot před jejich zničením nebo poškozením požáry a haváriemi musela dostat v nové době zcela novou kvalitu.
Téměř současně s budováním socialistické společnosti po vítězném Únoru z podnětu a péče KSČ se vláda republiky a zákonodárné shromáždění touto otázkou zabývaly a řešily. Již v roce 1950 je přijat první zákon o ochraně před požáry a jinými živelnými pohromami, který odpovídal potřebám našeho nového státu, který první zakotvil úkoly národních výborů a spolupráci s dobrovolnými požárníky.
Postupně s vývojem naší společnosti jsme byli svědky přijetí dalších správních předpisů reagujících na měnící se sociální a politické podmínky a stupeň rozvoje národního hospodářství.
Soudružky a soudruzi, budování rozvinuté socialistické společnosti, zvláště bouřlivý nástup vědeckotechnické revoluce, vyúsťuje pak zcela zákonitě v potřebu posunout dále schopnost socialistické společnosti čelit všem druhům nebezpečenství, které nám oheň vymykající se z našich rukou připravuje.
Nový zákon, který vláda předkládá k projednání, vytváří ve všech oblastech potřebné podmínky k tomu, aby hodnoty, které jsme vytvořili a vytváříme, byly ochraňovány s větším důrazem, kvalitněji, s využitím všech získaných zkušeností, s položením výrazného akcentu na preventivní oblast, na důsledné odstraňování příčin požárů. A samozřejmě také na schopnost rychlého a účinného zásahu tehdy, když požár již vznikl.
V důvodové zprávě projednávané ve výborech bylo několik údajů vyčíslujících škody způsobené na majetku, zdraví a životech lidí. Nebudu je tedy opakovat. Svědčí však o obrovských ztrátách, které by bylo možné využít k rozvoji společnosti. Příčiny, jak je zjišťujeme při vyšetřování, jsou však převážně jinde, než - zjednodušeně řečeno - v zápalkách v rukou dětí. Jsou v nekázni všeho druhu. Můžeme např. začít podceněním nebezpečí, porušováním technologických postupů, nedostatečnou údržbou technických zařízení, liknavou kontrolou apod.
Mohu to ukázat na několika případech. Nedodržením bezpečnostních předpisů při svařování došlo k požáru na staveništi celulózky paskov. Výsledkem byla škoda 45 mil. Kčs. Nesprávný technologický postup v národním podniku Mitas v Praze 10 způsobil požár a škodu skoro 25 mil. Kčs. Zanedbáním správné údržby tepelného rozvodu vznikl požár divadla v Českých Budějovicích s materiální škodou kolem 5 mil. Kčs. Nedodržení a podcenění preventivních opatření, i když byl požár založen, vedlo v Měděnci v Ústavu sociální péče ke ztrátě 26 lidských životů.
Ale i s osobním majetkem se často zachází ledabyle. Jistě, že škody zde nejdou do miliónů, ale o to jsou tragičtější ve svých ztrátách na životech.
Současně se zvýšenou prevencí je nutná i výraznější akceschopnost jednotek požární ochrany, ať již dobrovolných nebo profesionálních.
Potřeba utvoření takových organizačních, materiálně technických a kádrových opatření u těchto jednotek musí vést k účinnějšímu a kvalifikovanějšímu zásahu a tím ve svých důsledcích ke snižování škod.
Nejde nám však pouze o zásahy u požárů, ale i při jiných katastrofách a živelních pohromách, kde požárnické jednotky nejúčiněji a nejrychleji zasahují.
Připomeňme si např. výbuch plynu v obytném domě v Třinci, kde zahynulo 15 lidí, nebo při řadě povodní. Rozsáhlé úkoly by požární ochrana plnila v případě ohrožení našeho státu a připravit se na ně je jejím úkolem již dnes.
Soudružky a soudruzi, nyní mi dovolte několik poznámek k samotnému návrhu zákona, jehož cílem je, aby k výše uvedeným případům nedocházelo a pokud k nim už dojde - minimalizovat jejich následky. Chtěl bych zdůraznit nejdůležitější aspekty zákona:
1. Zcela mimořádný důraz klademe na ochranu socialistické ekonomiky. Zákon upravuje základní povinnosti všech orgánů a organizací, ministerstvy počínaje a nejposlednějším pracovištěm konce. Jednoznačně je určena odpovědnost vedoucího za plnění úkolů na úseku požární ochrany. Nepřehlíží se však ani otázka výchovy pracujících a jejich povinností v této sféře, která musí vést ke zvýšení pocitu odpovědnosti za svěřené hodnoty a k jejich ochraně před zničením požárem.
2. Návrh zákona upravuje i povinnosti občanů. Záměr je zřejmý: přimět každého, aby jednal tak, aby nedocházelo k požárům, aby nedbalé jednání neohrožovalo nejen majetek, ale i životy lidí.
3. Zmínil jsem se již o organizačních předpokladech, které by měly vést ke zvýšení účinnosti protipožární ochrany. Důležitou část v návrhu zákona vidíme v utvoření sboru požární ochrany, ve kterém budou zařazeny všichni pracovníci specializovaných orgánů státní správy a příslušníci dosavadních veřejných požárních útvarů. Sledujeme tím zvýšení kázně, zefektivnění úrovně výcviku, lepší vyzbrojení, rozdělování a využívání technických prostředků, možnosti koncentrace sil při zásazích apod.
Společně s růstem nároků na příslušníky sboru požární ochrany počítáme s postupným řešením také jejich speciálních otázek, zdravotní a rehabilitační péče, ale i morálního ocenění až po udělování státních vyznamenání.
Návrh zákona počítá i do budoucna se závodními požárními útvary, jež sehrávají významnou roli v ochraně před požáry, především uvnitř daných objektů. Současně však vytváříme předpoklady, aby v budoucnu mohly být - alespoň v těch nejdůležitějších podnicích - zařazeny do sboru.
4. Od roku 1950 se v plné míře osvědčuje zásada, že národní výbory na svém teritoriu jsou nezastupitelným orgánem státní správy v požární ochraně. Na tomto principu, i přes posílení vertikálního řízení, nemusíme a nechceme nic měnit. Národní výbory jednoznačně prokázaly, že jsou to ony, které jsou schopny zajišťovat celospolečenské úkoly i zájmy občanů i v této oblasti.
Zákon na jedné straně vytváří předpoklady k zlepšení odborného řízení a na druhé straně ponechává plnou suverenitu a odpovědnost za plnění úkolů územním národním výborům. Nově vzniklé správy sboru budou národními výbory na okresech a v krajích zřizovány jako zvláštní orgány, ale současně budou radám národních výborů plně odpovědny. Současně však budou podřízeny i vyšším orgánům sboru, především po odborné stránce.
5. V našich zemích má dlouhou a úspěšnou tradici v boji proti požárům dobrovolná organizace Svaz požární ochrany. Jeho úkoly nemůžeme, jak je to v dosud platném zákoně z roku 1958, formulovat v zákoně samotném. Vedlo by to k popření zásady, že úkoly společenských organizací mají obsahovat jejich stanovy.
Navrhovaný zákon upravuje proto vztahy orgánů státní správy a Svazu požární ochrany jako vztahy spolupráce, určuje a precizuje jejich postavení. Orgány státní správy činnost v požární ochraně řídí, organizují, odpovídají za ni a vykonávají ty úkoly, které vyžadují specifický odborný přístup. Svaz požární ochrany pak zabezpečuje odbornou přípravu svých členů, plní své úkoly v preventivní činnosti a v plné šíři je vždycky připraven svými útvary, ať samostatně či ve spolupráci se sborem požární ochrany čelit vzniklým požárům či jiným haváriím.
Je namístě zdůraznit, že si činnosti Svazu požární ochrany vláda republiky a bez nadsázky celá společnost vysoce váží a že do budoucna budeme vytvářet všechny podmínky k jeho dalšímu rozvoji. Jen obtížně si bez jeho aktivního podílu můžeme představit zvládnutí úkolů požární ochrany na celém teritoriu, především v jednotlivých obcích.
Významnou úlohu přitom sehrává svaz při výchově mládeže i v politickovýchovné práci v jejím nejširším významu, kde pokračuje ve svých dlouholetých tradicích.
Vážené soudružky, vážení soudruzi, zdůraznil jsem jen některé základní principy návrhu zákona, jehož příprava nebyla vůbec jednoduchá. Mohu prohlásit, že byl připravován velice zodpovědně a že bylo přihlíženo ke všem připomínkám, které jsme dostali od orgánů a organizací.
Chtěl bych ocenit významnou pomoc výborů ČNR, které loni na jaře projednali návrh zásad zákona a v minulých dnech jeho paragrafované znění. Návrh zákona byl současně v úzké spolupráci připravován se slovenskými orgány. Minulý týden jej Slovenská národní rada schválila. Oba zákony jsou shodné, v našem je navíc pouze ustanovení o organizaci požární ochrany v hlavním městě Praze.
Vláda ČSR je přesvědčena, že návrh zákona plně odpovídá potřebám naší společnosti, že jeho realizace vychází z možností našeho národního hospodářství.
Vláda např. ve smyslu zákona již rozhodla o některých otázkách technického vybavení požárních útvarů a o způsobu financování a rozdělování nejdůležitějších věcných prostředků. Bude potřebné vytvořit předpoklady i k uskutečnění sociálních aspektů, jakými je např. náhradní volno.
Musí být vydány základní prováděcí předpisy, jejich návrhy jste měli ve výborech k dispozici. Dbali jsme, aby jich byl minimální počet, aby byly přesto úplné a přehledné. Lze předpokládat, že uvedení nového zákona v život bude vyžadovat delší časový úsek, a proto jsme navrhli jeho účinnost k 1. červenci 1986. Za tuto dobu chceme, aby se všechny orgány a organizace seznámily s novou právní úpravou, zejména s novými oprávněními a povinnostmi, které jim z něj vyplývají. Počítáme rovněž s odbornou pomocí jednotlivým resortům v souvislosti s realizací této nové právní úpravy. V širokém rozsahu seznámíme se zákonem naši veřejnost. Zajistíme též potřebná opatření související se zřízením SPO a opatření vyplývající z odchylek v pracovně právních vztazích jeho příslušníků.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dnešní den projednávání zákona v ČNR je významnou událostí pro celou požární ochranu. Zákon bude pro její pracovníky významným mezníkem v jejich činnosti.
Dovolte mi proto, abych jménem vlády ČSR vyslovil přesvědčení, že Česká národní rada schválí návrh zákona s doplňky, které vyplynuly z jednání výborů ČNR a jsou uvedeny v tisku č. 126.