I resort vnitřního obchodu vykazoval zvýšené stavy zásob zhruba o 2 mld Kčs především v průmyslovém zboží, což souvisí s neplněním maloobchodního obratu v tomto odvětví a očekává překročení plánovaného stavu zásob ke konci roku o 1,8 mld Kčs
Ukazuje se, že opatření přijímaná resorty a VHJ v oblasti zásob nejsou dostatečné účinné.
Celý tento problém je o to závažnější, že jeho nevyřešení resp. pomalé řešení znamená přenesení negativních vlivů do 8. pětiletky a můžeme očekávat opakování obdobných potíží i zde.
V plnění záměrů investiční výstavby je možné dokumentovat proti minulým letům v řadě objemových ukazatelů lepší plnění plánu, než tomu bylo dříve. Zároveň je však možné na letošních výsledcích dokumentovat, v čem jsou rezervy.
U jednotlivých staveb je např. stále nerovnoměrné plnění. Nedostatky v realizaci jsou zdůvodňovány nejčastěji nedostatkem pracovních sil, kapacitním nezajišťováním stavebních prací, stavební nepřipraveností, nezajišťováním nebo neplněním dodávek technologie apod.
Nedaří se všude plnit náběhové křivky a projektové parametry. Přitom právě to je základním předpokladem přínosu investičních akcí.
Za zmínku stojí i plnění plánu komplexní bytové výstavby, především v hlavním městě Praze. Zde bylo ke konci III. čtvrtletí t. r. dokončeno pouze 420 bytů, což činí ani ne 5 % z celoročního úkolu, když mohou stavbaři ve spolupráci s investory leccos do konce roku dohonit, kvalitě práce a dosahované efektivnosti to zcela jistě nepřispívá. Je to projevem nesprávného a překonaného přístupu k plnění plánovaných úkolů.
Takovýto přístup nebude v příštím roce možný. Náročnost záměrů státního plánu a na něj navazujícího státního rozpočtu a měnového plánu na příští rok to prostě vylučuje. Lze ji charakterizovat ve srovnání s letošním rokem řadou údajů. Rozhodující bude především úspěšná tvorba zdrojů, která se musí ubírat výrazně intenzívní cestou.
V hospodářské sféře ústředně řízené by měla tvorba zisku vzrůst o 12 %, přičemž nejvyšší dynamika je plánovaná v organizacích ministerstva průmyslu (o 23,2 %) a potravinářského průmyslu (o 17,4 %). Právě zde ovšem jsou letošní propady citelné a záměry se neplní.
Přírůstku zisku má být v příštím roce dosaženo z cca 82 % snížením nákladů. U nich se předpokládá pokles výše nákladů z 90,60 Kčs na 100 Kčs výkonů na 89,68 Kčs. Podstatný podíl tohoto poklesu je plánován ve snížení materiálových nákladů. V celém relativním snížení nákladů připadá 66 % právě na materiálové náklady. Mzdové náklady na 100 Kčs výkonů mají poklesnout o 9 haléřů. Důsledkem plánovaného předstihu růstu produktivity práce před růstem mezd je i pohyb ve struktuře upravených vlastních výkonů ve prospěch rostoucího podílu zisku a snížení podílu mezd.
Toto zvýšení efektivnosti hospodaření se promítá do růstu nákladové rentability i rentability výrobních fondů. Z konfrontace těchto záměrů s poznatky poslanců o plnění letošního roku vyvstává naléhavá potřeba věnovat v řídící činnosti chozrasčotní sféry kvalitativním stránkám hospodaření prvořadou pozornost.
Jak vyplývá ze statistiky i z našich konkrétních poznatků, právě např. v plnění rentability výrobních fondů se mnohde zaostává, průměrná mzda roste rychleji než produktivita práce, o zásobách jsem již hovořil, a mohl bych uvádět další podobné skutečnosti.
To vede k závěru, že při sledování postupu v naplňování zákona o státním rozpočtu na rok 1986 bude nutné v orgánech ČNR důsledně sledovat a také iniciativou poslanců všude podporovat již od samého počátku příštího roku komplexní plnění vytyčených záměrů, především v tvorbě společenských zdrojů. Zde se musí jít při plnění plánovaných úkolů důsledně cestou intenzifikace.
Poslanci s uspokojením konstatovali, že předkládaný návrh státního rozpočtu na rok 1986 ve vazbě na státní plán orientuje výrobní i nevýrobní sféru tímto směrem.
I tady je však možné a také potřebné otevřeně poukázat na rizika, která realizace státního plánu i rozpočtu v plánech chozrasčotní sféry v sobě skrývá. Opět je to možné dokumentovat např. na připravenosti a efektivnosti staveb o rozpočtových nákladech nad 10 mil. Kčs, jež mají být podle plánu zahájeny v roce 1986.
Jejich celková připravenost je na stejné úrovni jako letos a tedy ne zcela uspokojivá.
Jednou z hlavních příčin je nedostatečná předprojektová příprava, která není zhruba u třetiny akcí k dispozici ani v době, kdy již má probíhat zpracování dokumentace. Ani zaměření a struktura akcí neodpovídá plně záměrům státního plánu a rozpočtu. 53 % staveb má sice charakter rekonstrukcí a modernizací, avšak z toho jsou pouze 4 akce, tedy 1,3 % z celkového počtu, s nízkým podílem stavebních prací a žádná progresivní modernizace.
Na zajištění státních cílových programů je plánováno pouze 4 % akcí a zhruba 1,5 % akcí realizuje úkoly plánu rozvoje vědy a techniky. Vzrostl podíl výrobních staveb na 43 %, a pozitivní je, že nejvíce v dřevozpracujícím a potravinářském průmyslu.
Efekty celého plánovaného souboru staveb jsou vesměs příznivé, projevují se především v celkově lepším využívání materiálových vstupů, ale přinášejí zároveň pokles účinnosti základních fondů i například zhoršení efektivnosti vývozu do socialistických zemí.
Celkově je možné udělat závěr, že k přeorientaci národního hospodářství na intenzifikaci takovýto soubor staveb výrazně nepřispívá. To není jistě potěšující zjištění a mělo by významně mobilizovat celou řídící osu na to, aby veškerý dosud existující volný prostor byl využit daleko efektivněji.
Máme zde na mysli především prostor v modernizacích, který je pro chozrasčotní sféru vytvářen. Státní rozpočet zde pro příští rok počítá v objemem cca 1 mld korun. Je to ale i velice významná možnost využívat v širší míře devizově návratné úvěry. Zde přistupuje pro příští rok banka ke zvýhodnění podmínek této formy úvěru, zejména na progresivní a rychle návratné technické a technologické modernizace. Vytváří prostor pro zdravou podnikavost jednotlivých podniků.
Provedené analýzy i naše poznatky ukazují, že podniky dosud nejenže nevyužívají této možnosti, ale mají často problémy s využitím již dovezené techniky proti plánovaným záměrům.
Intenzívní tvorba hmotných a finančních zdrojů, jak ji státní rozpočet ukládá, je základním předpokladem pro uskutečnění všech záměrů na zvyšování životní úrovně, o kterých hovořil soudruh ministr Tlapák. Jsou to záměry, na jejichž realizaci vynakládá naše socialistická společnost prvořadé úsilí a ne vždy si skutečný rozsah tohoto úsilí všichni plně uvědomujeme. Ve státním rozpočtu se promítá například prostřednictvím růstu výdajů na hlavní odvětví společenské spotřeby, jak o tom také hovořil soudruh ministr.
Tato společenská spotřeba vzrostla za 7. pětiletku o 19 % a na rok 1986 je předpokládán další růst o 2,6 %. Představuje objem více jak 101 mld korun.
Naši poslanci i občané ale stále poukazují na skutečnost, že ne všude jsou společenské prostředky vynakládány hospodárně. Příkladem mohou být ztráty např. v bytovém hospodářství, ztráty z výroby a dodávek pitné vody pro obyvatelstvo, ztráty městské hromadné dopravy atd., které jsou plně k tíži společnosti. Jenom pro ilustraci: ve srovnání roku 1986 s rokem 1981 vzrostly například ztráty bytového hospodářství o 36 % a představují dnes částku více jak 4 mld korun. Ztráta z výroby a dodávek pitné vody vzrostla v tomto období o 734 %, ztráta městské hromadné dopravy o 51 %. Obě tyto položky představují dnes v rozpočtu zhruba 4 mld korun. Cestou k nápravě zde není přechod například v bytovém hospodářství na tzv. ekonomické nájemné s plným přenesením všech finančních dopadů na obyvatele, ale nastolení hospodárnosti, pořádku, kázně, disciplíny a prosazení kvalifikovaného přístupu k výkonu všech činností, za něž jsou příslušné organizace a instituce odpovědny.
Ovšem, soudružky a soudruzi, neplatí to jen na oblast bytového hospodářství, ale obecně. Je to také jeden ze základních předpokladů úspěšného postupu v uplatňování záměrů státního rozpočtu v příštím roce.
Zcela nezastupitelnou úlohu plní státní rozpočet ve vztahu k národním výborům. Pro rok 1986 dochází k velice významné pozitivní změně, kterou charakterizoval soudruh ministr Tlapák ve svém vystoupení jako zreálnění rozpočtů národních výborů. Poslanci vždy kriticky poukazovali na skutečnost, že národní výbory docilovaly vyrovnanost svých rozpočtů teprve při plném zapojení doplňkových příjmů během roku a především v prvých měsících běžného roku nebyly schopny pokrýt všechny plánované výdaje. Mělo to za následek řadu negativních jevů, až po nedostatečné využívání rozpočtovaných prostředků, které vždy na počátku roku chyběly a na konci roku potom přebývaly.
Velice pozitivní je snaha ministerstva financí naší republiky prosadit další novelizaci platných předpisů pro sdružování prostředků a činností socialistických organizací s cílem vytvořit širší prostor pro národní výbory k nejefektivnějšímu zabezpečování všech potřeb jimi spravovaných územních celků. Právě sdružování prostředků a činností je perspektivní formou k řešení a sjednocování potřeb a zájmů všech organizací se zájmy a potřebami obyvatelstva. Je to nástroj, jehož využívání si musí národní výbory co nejrychleji a co nejlépe osvojit. Jako poslanci musíme působit k tomu, aby si jeho používání osvojila i chozrasčotní sféra v co nejširším měřítku
Bylo by možné ocenit i další opatření státního rozpočtu na rok 1986, kterými v oblasti hospodaření národních výborů vytváří stále větší prostor pro realizaci jejich poslání, například v péči o národní majetek, v možnostech plně využívat vlastní doplňkové příjmy na financování akce "Z" apod. Musíme jako poslanci všude ve svých volebních obvodech napomáhat k tomu, aby národní výbory dokázaly všechny možnosti plně využívat ku prospěchu spravovaných oblastí, jejich obyvatel a konec konců celé společnosti.
Významnou složkou péče o životní prostředí je, soudružky a soudruzi, kvalita životního prostředí. Můžeme konstatovat, ž zde se státní rozpočet v roce 1986 bude potřebným způsobem spolupodílet na vytváření stále lepších podmínek pro postupně ozdravění životního prostředí, zejména pokud jde o vodu, ovzduší a půdu. Musíme však společně prosazovat do vědomí lidí, že životní prostředí a péče o ně je věcí všech a nikde nelze čekat se založenýma rukama.
Soudružky a soudruzi, při všech jednáních výborů v přípravě na dnešní schůzi byl zdůrazňován jeden významný moment, kterým je otázka mobilizace lidského faktoru ke splnění vytyčených záměrů.
Poslanci se ve svých volebních obvodech a na pracovištích budou aktivně podílet na podněcování a směrování iniciativy pracujících k plnému zajištění celospolečenských záměrů hospodářského a sociálního rozvoje, které pro oblasti finanční politiky konkretizuje projednávaný návrh zákona o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1986. Významným impulsem k tomu jsou takové události, jako příprava XVII. sjezdu Komunistické strany Československa, oslavy 65. výročí založení Komunistické strany Československa a volby do zastupitelských orgánů.
Uvědomělý a aktivní přístup většiny našich občanů k úkolům příštího roku je zárukou, že se i velmi náročné záměry podaří splnit.
Soudružky a soudruzi, protože všechny výbory České národní rady projednaly v souladu s přikázáním návrhy jednotlivých kapitol státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1986, výbor pro plán a rozpočet a ústavně právní výbor na své společné schůzi projednaly vládní návrh tak, jak je obsažen v tisku 123, doporučuji jako společný zpravodaj, aby Česká národní rada schválila ve smyslu Společné zprávy obou výborů, jak je uvedena v tisku 129, vládní návrh zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1986 ve znění, které naše vláda předložila. (Potlesk.)