Pondělí 16. prosince 1985

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Novému za zpravodajskou zprávu.

Vládní návrh zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na příští rok odůvodní z pověření vlády České socialistické republiky ministr financí soudruh Jaroslav Tlapák. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr financí ČSR ing. Jaroslav Tlapák:

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, naše vláda mne pověřila, abych před nejvyšším zákonodárným sborem České socialistické republiky zdůvodnil návrh státního rozpočtu na rok 1986.

Chtěl bych vás požádat, abyste při posuzování dílčích i v pravdě programových záměrů, koncepcí a směrů postupu, s nimiž v ucelené podobě předstupujeme, vzali v úvahu dvě základní skutečnosti.

Za prvé - spolehlivým základem, na němž konkretizujeme své představy, je zobecnění dosavadních zkušeností, docenění úspěchů i podrobná znalost příčin problémů.

Za druhé - cílevědomou aktivitou vytváříme souhrnné zázemí pro důsledné plnění dalších, kvalitativně náročnějších úkolů, jak je vytyčuje linie Komunistické strany Československa.

Vycházíme tedy z převážně pozitivních výsledků 7. pětiletky i samotného roku 1985. Za nejcennější pokládáme obnovení dynamiky rozvoje národního hospodářství v posledních třech letech. Vážíme si též určitého pokroku v prosazování směrů intenzifikace a efektivnosti, i když víme, že jde teprve o určitý počátek v soustavném urychlování procesů, jež podmiňují zdravý ekonomický vývoj. Nelze přehlédnout ani další, podle mého soudu, zcela jednoznačná a přesvědčivá fakta. Došlo k výraznému snížení zahraniční zadluženosti. Máme pevnou měnu. Opíráme se o důvěru lidí a o jejich aktivní vliv na plynulý růst váhy jednotlivých odvětví.

Podařilo se nám např. posílit úlohu zemědělství. Dokázali jsme zlepšit palivo-energetickou situaci. Rok co rok zaznamenáváme vyrovnané hospodaření - jak ve sféře státního rozpočtu, tak u rozpočtů národních výborů. Věrohodnost takto založeného úsilí je prověřována na každém kroku, v praxi výrobních i nevýrobních organizací. Nachází plnohodnotný výraz v tom nejpodstatnějším, v zajištění růstu životní úrovně obyvatel, zejména v oblasti společenské spotřeby.

Tato suma podnětných poznatků bezesporu tvoří nejen oporu pro přijetí, ale především záruku pro naplnění cílů, oproti minulosti mnohem náročnějších, jak byly stanoveny 16. zasedáním ÚV KSČ. Těžiště přitom spočívá v cílevědomějším prosazování směrů vyšší hospodářské výkonnosti, v přísnějším dodržování hledisek kvality a celospolečenské užitečnosti přijímaných rozhodnutí. Jde - krátce řečeno - o důslednější zabezpečování hospodářského a sociálního programu strany, o všestrannější uspokojování oprávněných potřeb lidí.

Předkládaný návrh státního rozpočtu je vyrovnaný. Byl sestaven v bezprostřední návaznosti na státní prováděcí plán a spolu s finančními plány podniků, rozpočty národních výborů a úvěrovým plánem zajišťuje jeho plné profinancování. V absolutní výši tedy příjmy stejně jako výdaje představují 150,4 mld Kčs, a to je ve srovnání s rokem 1985 o 2,7 % více.

V čem spatřujeme jeho základní charakteristické rysy? Především třeba podtrhnout zaměření na intenzifikaci hospodářského rozvoje a na růst společenské produktivity práce. Půjde zároveň o zvýšení efektivnosti a dynamiky hospodářského rozvoje, založené na využívání výsledků vědeckotechnického pokroku v praxi.

A konečně - i když v neposlední radě, usilujeme o důslednější prosazování všestranné hospodárnosti. Státní rozpočet si tak klade za cíl finančně zabezpečit základní úkoly hospodářské, sociální a kulturní politiky strany na první rok 8. pětiletky.

Z rozboru celkového objemu příjmů vyplývá, že jejich tzv. vlastní část tvoří 49,3 %, zbytek připadá na dotace ze státního rozpočtu federace.

Konkrétně řečeno - vlastní příjmy rozpočtu představují 74,1 mld Kčs. Rozhodujícím způsobem a také nejdynamičtěji je ovlivňují státní hospodářské organizace. Jejich čistý přínos roste proti letošnímu roku o 2,6 mld Kčs.

Zvýšení těchto zdrojů vychází především z dalšího prohlubování efektivnosti hospodaření. Zisk stoupne o 4,8 mld Kčs, a to nižšími materiálovými náklady a zvýšením produktivity práce. Rozhodující úloha v zajištění tohoto úkolu bude připadat organizacím řízeným ministerstvem průmyslu ČSR.

Úkoly, které jsme takto stanovili, budou hlavně vyžadovat upevňování chozrasčotu a prosazování přísného režimu hospodárnosti. Tuto povinnost nelze odkládat. Dostát ji můžeme jenom tehdy, když od samého počátku roku prolne veškerou řídící a organizátorskou činností, když nedopustíme, aby kvantitativní hlediska výroby byla nadřazována nad kvalitativní. Stálou aktuálnost tohoto požadavku dokládají též mnohé zkušenosti z letošního roku.

Do praxe je třeba energicky, bez váhavosti a liknavého přešlapování, rychleji než doposud, zavádět nejnovější poznatky vědeckotechnického rozvoje. Využívat nové technologické postupy a komplexněji uplatňovat technicky zdůvodněné spotřební a výkonové normy. Musíme všude zavádět racionálnější metody řízení, dbát na zvyšování užitných hodnot výrobků, na přísnější usměrňování materiálové, fondové a mzdové náročnosti výroby. Zmíněná orientace na růst produktivity práce se přitom obrací nejen k průmyslu a stavebnictví, ale i k zemědělské prvovýrobě, lesnímu a vodnímu hospodářství, obchodu i geologii.

Zásadního obratu k lepšímu chceme dosáhnout u režijních a jiných neproduktivních nákladů. Zaměření na úspornost, které je nesporné a nevyhnutelné, se odvíjí z aktivního přístupu jednotlivých činitelů. Rozhodující úlohu přitom musí sehrát pracovníci předvýrobních etap. Konstruktéři, projektanti, technologové, energetici, agronomové, zootechnici, normovači - a to v podstatném zvýšení účinnosti jejich vlastní práce.

Nezastupitelnou roli též sehrává rozvoj iniciativy pracujících. Právem jej soustřeďujeme především na zlepšování kvalitativních stránek reprodukčního procesu. Vážíme si zkušeností, které se v tomto směru už zrodily, a oceňujeme, že závazkové hnutí na počest XVII. sjezdu a 65. výročí založení KSČ se ubírá právě touto cestou. S uznáním přijímáme výzvu Ústřední rady odborů, aby v roce 1986 byly materiálové náklady nad plán sníženy o dalších 0,5 % a produktivita práce vzrostla o 1 %.

Do popředí pozornosti se dostává požadavek na efektivní užití vyrobené produkce, zejména v průmyslu. Určitá strnulost malá vynalézavost i zde představuje vážné nebezpečí. Stručně řečeno - musíme neustále zvyšovat podíl vysoce kvalitních technicky dokonalých, moderních a současně módě odpovídajících výrobků. Takových, pro něž trvale lepší zhodnocování na vnitřním a zejména pak na zahraničním trhu se stane samozřejmostí.

Předvídavou finanční politikou dále posilujeme stabilizující úlohu zemědělství v naší ekonomice. Pro zemědělsko-potravinářský komplex je v předkládaném rozpočtu navrhováno uvolnit 21 mld Kčs. Do souhrnu celkových výhledů promítáme rovněž novou soustavu řízení zemědělství pro 8. pětiletku. Jak jistě víte, i za jejího přispění hodláme prohlubovat výkonnost a efektivnost zemědělské výroby, plynule, spolehlivě a na vysoké úrovni zabezpečovat výživu lidu z vlastních zdrojů.

Není bez zajímavosti, že od příštího roku v plném rozsahu zavádíme i zákonné komplexní pojištění socialistických zemědělských organizací, výrazně zmírňujících vliv výkyvů přírodních podmínek na finanční situaci.

Aktivněji hodláme ovlivňovat hospodaření se zásobami, a to ve všech odvětvích národního hospodářství. Klademe si za cíl dále zlepšit jejich strukturu, a zvláště pak snížit jejich absolutní rozsah. O naléhavosti tohoto úkolu svědčí skutečnost, že v současné době vážou zhruba jednoroční objem vytvořeného národního důchodu. Nepořádků je zde víc než dost a s pouhou kritikou rozhodně nevystačíme. Uvažovaný postup představuje východisko i závazek adresovaný celé řídící sféře. A nutno dodat, že jej nelze odmyslet od kontroly, od přísnějšího dodržování pravidel odpovědnosti.

Chceme zároveň posilovat pohotové zásady v odbytových a zásobovacích organizacích a u dodavatelů. To, podle našeho názoru, umožní optimalizovat výši výrobních zásob a současně i zpružnit a zracionalizovat tak často a oprávněně kritizované dodavatelsko-odběratelské vztahy.

Státní rozpočet rovněž důsledně podporuje snahu státního plánu, aby investiční politika, jak už uvedl ve svém vystoupení místopředseda vlády soudruh Krč, působila na dokonalejší využití stávajících výrobních fondů, jejichž účinnost v posledních letech klesá. I my podporujeme likvidaci zastaralých fondů a dáváme přednost rekonstrukcím a modernizacím před novou výstavbou. Konkrétně tomu nasvědčuje záměr, aby prokazatelně efektivní akce byly financovány formou slev z odvodů ze zisku. Řádově zde uvažujeme s částkou až do 1 mld Kčs. Jde bezpochyby o významné opatření, které se ovšem při uvádění do praxe neobejde bez prozíravého a tvořivě založeného přístupu podniků VHJ a resortů.

S velikou starostlivostí přistupujeme k investicím, jež slouží tvorbě a ochraně životního prostředí. Kromě akcí, s nimiž bezprostředně počítá státní plán, vstoupí do života i některá další opatření. Mají svoji oporu v prostředcích Fondu vodního hospodářství a Fondu ochrany ovzduší. Ve všech těchto souvislostech je žádoucí zvýraznit poslání investiční části akce "Z". Jde o to, aby tento nesporný a vážnosti situace odpovídající společenský zájem přinesl co největší efekt.

Podmínkou dosažení všeobecného obratu k intenzifikaci, rychlejšího posilování kvalitativních stránek výroby a prosazování skutečné účinnosti zhodnocovacích procesů se stává, jak už bylo nejednou zdůrazněno stranickými i státními orgány, vědeckotechnický rozvoj. Na jeho neinvestiční výdaje pamatujeme s částkou 1,9 mld korun. Dalších 2,5 mld korun bude vynaloženo ze zdrojů organizací.

Tato podpora sleduje především praktické využívání řešených úkolů. Rád bych dodal, že postavení uživatelů a jejich podíl na urychleném uskutečňování dosahovaných výsledků je utvrzováno i tím, že přínosy z oblasti vědy a techniky jsou v plném rozsahu zapracovány do jejich finančních plánů.

Vážené soudružky a vážení soudruzi, vláda ve své činnosti věnuje velkou pozornost národním výborům. Upřímně si vážíme jimi vynakládaného úsilí a oceňujeme projevovanou iniciativu. Celkový objem jejich příjmů a výdajů bude v roce 1986 vyrovnaný a dosáhne 86 mld korun. Z toho 47,2 % bude pokryto vlastními rozpočtovými příjmy a zbytek hrazen dotacemi a subvencemi ze státního rozpočtu.

V příštím období přistupujeme v této oblasti k některým významným změnám. Jejich věcná podstata se dá přiblížit jednak na rozšiřování možností pro sdružování prostředků, jednak na posilování finanční soběstačnosti a tím i odpovědnosti za komplexní, harmonický sociálně ekonomický rozvoj územních celků.

Z hlediska růstu příjmů tu mám na zřeteli některé stabilní a územně rovnoměrně rozložené částky. Jde zejména o daň ze mzdy pracovníků v organizacích řízených národními výbory a ve státních zemědělských organizacích a příspěvek na sociální zabezpečení placený státními zemědělskými organizacemi. Vyšší přínos zaznamenáváme též na úseku daně z obratu.

Za zcela zásadní považujeme skutečnost, že na rok 1986 jsme provedli zreálnění rozpočtů. Znamená to, že všechny plánované výdaje jsou plně kryty rozpočtovými vlastními příjmy a dotacemi ze státního rozpočtu. Tím se vytvořily podmínky pro to, aby doplňkové zdroje mohly plnit základní funkci - stát se určitou základnou pro uskutečňování úkolů volebních programů Národní fronty.

Hodnota vytvořeného díla v akci "Z" má v roce 1986 představovat 2, 9 mld korun při finančních nákladech 2,3 mld korun. V některých mimořádně závažných případech budeme od příštího roku poskytovat na akci "Z" přímé subvence ze státního rozpočtu.

Celkově se dá říci, i když příznivý vývoj nepopíráme a pokroku si vážíme, že místní zastupitelské sbory stále zůstávají ledacos dlužny důslednému uskutečňování závěrů 6. zasedání ÚV KSČ. Přetrvávají nedostatky v organizaci a řízení placených služeb - od nízké kvality, dlouhých dodacích lhůt až po vysoký podíl výkonů pro socialistický sektor - při neuspokojené poptávce širokého okruhu zákazníků. Opodstatněné výhrady směřují k veřejnému stravování, městské hromadné dopravě, k činnosti okresních stavebních podniků i bytovému hospodářství. Spokojeni nemůžeme být ani s úrovní veřejně prospěšných služeb.

Východiska známe. Spočívají v účinnější pomoci řídících orgánů, centrem počínaje, tkví ale i v zobecňování a rozšiřování podnětné praxe nejlepších a příkladných obcí, měst i okresů.

Soudružky a soudruzi, smyslem naší hospodářské politiky je upevňování a zkvalitňování životní úrovně lidí, posilování sociálních jistot, vytváření stále příznivějších podmínek pro harmonický rozvoj člověka.

V příštím roce vzrostou příjmy obyvatelstva o 2,3 %. Na hlavní odvětví společenské spotřeby poskytneme ze státního rozpočtu a z rozpočtů národních výborů 101,8 mld korun, což je o 2,6 % více než v roce 1985. Na jednoho obyvatele tak připadne v průměru 9845 korun.

Jde, jak mi jistě dáte za pravdu, o obrovskou sumu a my jsme povinni se postarat o její vpravdě účelné využití. Nejde o úspornost na úkor rozsahu a kvality naší práce. Vyžadujeme však kvalitnější řídící práci, soustavnější kontrolu a v neposlední řadě prohloubení výchovy a její sladění s uvážlivým a diferencovaným využíváním výhod poskytovaných socialistickou společností.

Největší částka ve výši 62 mld korun směřuje do oblasti sociálního zabezpečení. Dáváme už bezmála 3 milióny důchodů, u nemocenských dávek počítáme s téměř 6 mld korun. Na přímou pomoc rodinám s dětmi a na podporu populace vyčleňujeme skoro 12 mld korun.

Rozpočtové prostředky na zdravotnictví představují bezmála 19 mld korun. Jsou určeny na zabezpečení plánovaných úkolů v prohloubení zdravotní péče, zejména na rozvoj ambulantních forem, na řešení celospolečenských zdravotnických programů a na zlepšování materiálně technické základny. Výdaje na léky a zdravotnický materiál se zvyšují o 8 %.

Je přirozené, že občan neposuzuje úroveň dosaženou v této oblasti podle rozsahu vynakládaných prostředků, ale podle kvality poskytnuté lékařské péče. Spokojenost lidí i zde představuje spolehlivé měřítko účelnosti vložených finančních zdrojů.

Na potřeby školství je určeno 17,5 mld korun. Tyto prostředky zabezpečují plánem stanovený rozvoj výkonů a vytvářejí podmínky pro další postup ve zdokonalování československé výchovně vzdělávací soustavy.

Od mateřských a základních škol přes středoškolskou výuku, vysoké školy až třeba po školy v přírodě vytváříme tak ve finanční sféře potřebné předpoklady pro komplexní vzdělávání a výchovu socialisticky myslících a jednajících lidí, odborně, politiky i morálně zdatných.

Významným úkolem je rozvoj programu elektronizace výchovně vzdělávacího procesu. Jde o to, aby generace, jejíž aktivní pracovní věk bude přesahovat z převážné části do příštího tisíciletí, byla plně připravena vyhovět požadavkům rozvoje vědy a techniky. A elektronika tady tvoří jeden z nezbytných základů. Už v roce 1986 finančně zajišťujeme zahájení této koncepce a počítáme s tím, že v dalších letech dojde k jejímu rozvinutí.

Naše vláda se pečlivě zabývá otázkami rozvoje kultury. Na tyto účely jsme vyčlenili ve státním rozpočtu 3,3 mld korun. Směřují k financování ústředně řízených kulturních zařízení i k zajištění rekonstrukcí historických a kulturních památek. Jde například o přestavbu Veletržního paláce na Galerii moderního umění, Trojský zámek, areál Ungelt, Památník Lidice, městské památkové rezervace Kutná Hora, Tábor, Český Krumlov a Olomouc. Ani modernizace a rekonstrukce divadel nezůstane stranou naší pozornosti. Za jiné se mohu zmínit o Tylově divadle v Praze, Činoherním klubu, divadle Jaroslava Průchy na Kladně, Josefa Kajetána Tyla v Plzni.

Není sporu o tom, že s rozvojem vyspělé socialistické společnosti se objem společenské spotřeby bude dále zvyšovat. Vycházíme z toho, že jde o významnou součást tvorby socialistického životního stylu. Tím spíše je však nezbytné a nevyhnutelné vyžadovat, aby obrovské prostředky, které jsou na ni vynakládány, byly využity účelně, s rozmyslem a bez plýtvání, aby přinášely co nejvíce užitku jednotlivci i celé společnosti.

Soudružky a soudruzi, významné události příštího roku, zejména XVII. sjezd Komunistické strany Československa, oslavy 65. výročí jejího založení, volby do zastupitelských orgánů podněcují další rozvoj aktivity, vyvolávají nové projevy socialistické iniciativy ve všech organizacích i v obcích a městech, v celé naší společnosti. Je to projev důvěry politice Komunistické strany Československa, důkaz úsilí o její aktivní naplňování. Hlavní proud této iniciativy je usměrňován na splnění a překročení kvalitativních ukazatelů, na další zvýšení efektivnosti veškeré práce, urychlení vědeckotechnického pokroku. Je třeba následovat takové příklady, jakým je Pražská výzva, orientovaná na využívání intenzifikačních faktorů rozvoje a všestranného konkrétního zhodnocování poznatků vědy a techniky v praxi. Vláda České socialistické republiky tuto výzvu plně podporuje. Vždyť právě takové formy soutěžení, zaměřené na mobilizaci společenských zdrojů, jsou zárukou splnění náročných úkolů státního rozpočtu na rok 1986.

Vycházíme vstříc těmto požadavkům a víme, že jejich naplnění je spjato s kvalitativně náročnějším řízením ze strany ministerstev, krajských a okresních národních výborů, generálních ředitelství, celé podnikové sféry, rozpočtových a příspěvkových organizací. Osvojování nároků, které z této zásady vyplývají, vyžaduje od nich ještě vyšší důslednost a rozhodnost při prosazování celospolečenských požadavků, jak to koneckonců připomněla nedávná kontrola Programového prohlášení naší vlády.

Důležitou etapou při zabezpečování úkolů roku 1986 i osmé pětiletky je provedení komplexních rozborů hospodaření za rok 1985. Vláda důsledně požaduje od příslušných státních a hospodářských orgánů, aby s kritickou náročností provedly posouzení výsledků v plnění plánovaných záměrů v roce 1985 i za celou sedmou pětiletku a vyvodili z nich odpovídající závěry. Přijatá opatření musí být adresná, konkrétní, účinná a zaměřená především na důsledné zajištění stanovených cílů hospodářského a sociálního rozvoje v příštím roce i v dalších letech 8. pětiletky.

Soudružky a soudruzi, hlavní smysl svého snažení spatřuje vláda ČSR v souladu s politikou Komunistické strany Československa ve vytváření podmínek pro stále lepší život pracujícího člověka. Dosažení předpokládaných cílů je podmíněno vytvořením potřebných zdrojů. Chceme urychlit a prohloubit proces intenzifikace národního hospodářství, zdokonalovat naši spolupráci se zeměmi RVHP, zejména se Sovětským svazem.

Vláda očekává, že obdobně jako v minulosti, nalezne v tomto úsilí i u vás - poslanců nejvyššího zákonodárného sboru České socialistické republiky - činorodé porozumění.

Naléhavost řešení těchto otázek zdůraznilo i 16. zasedání ÚV KSČ. Podtrhl ji i soudruh Husák ve svém závěrečném slově na tomto zasedání, když uvedl: "Vnitřní potřeby naší společnosti, stále ostřejší mezinárodní ekonomická soutěž, prudké tempo vědeckotechnického rozvoje bezpodmínečně vyžadují urychlit postup vpřed. Jen tak je možné zajistit potřebné zdroje pro růst životní úrovně, pro řešení některých sociálních otázek, pro investice na vědeckotechnický rozvoj a modernizaci hospodářství a na další nezbytné potřeby."

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, navrhuji, aby Česká národní rada předložený návrh státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1986 schválila. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji ministru financí soudruhu Tlapákovi za odůvodnění návrhu a prosím, aby zprávu o výsledku jednání výborů České národní rady k návrhu státního rozpočtu České socialistické republiky podal společný zpravodaj poslanec Miroslav Mrázek.

Zpravodaj posl. ing. Miroslav Mrázek:

Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, při dnešním komplexním posuzování projednávaného návrhu zákona o státním rozpočtu ČSR na rok 1986 navazujeme na výsledky jednání všech výborů České národní rady, ve kterých posoudily návrhy rozpočtových kapitol přikázaných resortů. Při posuzování konkrétních úkolů finanční politiky pro rok 1986 vycházíme přitom důsledně ze závěrů nedávno skončeného 16. zasedání ÚV KSČ.

Náročnost příštího roku zvýrazňují letošní zkušenosti s plněním plánovaných úkolů. Na ukazatelích finančního hospodaření je možné dokumentovat, a bylo to také konstatováno v jednáních výborů, že se nepodařilo ve všech směrech udržet úspěšné tempo z let 1983 - 1984. Odchylky od plnění plánovaných záměrů se objevují zejména v plnění kvalitativních ukazatelů. Řada VHJ např. neplnila v průběhu letošního roku plánovanou tvorbu zisku, nedosahovala stanovené úrovně produktivity práce měřené z upravených vlastních výkonů, vykazovala vyšší podíl celkových nákladů na výkonech, překračovala maximální stavy zásob, neplnila vývoz do nesocialistických zemí ve FCO cenách, ani dodávky v maloobchodních cenách pro vnitřní obchod. Proto také bylo nutno realizovat některá opatření v hospodaření státního rozpočtu, aby byla zabezpečena jeho vyrovnanost.

Nástup do letošního roku byl poznamenán průběhem zimy a neplnění řady ukazatelů finančního hospodaření je odrazem výpadků na počátku roku. Zároveň však odráží velice významně úroveň myšlení a přístupy především vedoucích hospodářských pracovníků na všech úrovních řízení. Ne všude dokázaly ve smyslu požadavků 15. zasedání ÚV KSČ a na něj navazujících jednání jeho předsednictva nahradit výpadky v objemech z počátku roku bez negativního dopadu na kvalitativní ukazatele.

Je možné konstatovat, že tam, kde se dokázali přizpůsobit náročným podmínkám plnění letošních úkolů, kde dovedli zmobilizovat včas své rezervy, tam jsou předpoklady ke komplexnímu splnění záměrů letošního plánu a rozpočtu. Tam mají dobré předpoklady pro úspěšné plnění také v příštím roce.

Setkali jsme se však i s organizacemi, které požadovaly změkčení plánovaných úkolů, stanovené záměry neplní a zřejmě nesplní v plné míře celoroční úkoly, Je to možné ilustrovat např. na plnění záměru v oblasti zásob a investic.

U zásob se nedařilo v letošním roce docílit potřebných změn v jejich struktuře a celkového snížení bloku zásob. Např. zásoby v resortu průmyslu se během III. čtvrtletí tohoto roku pohybovaly zhruba o 1,4 až 1,7 mld Kčs nad plánovanou úrovní. Přitom šlo převážně o zboží a výrobky, které neměly žádoucí odbyt.

Odbytové problémy se vyskytovaly u VHJ Jablonecká bižuterie, Nábytkářský průmysl, Crystalex, Čs. hudební nástroje a Sklo Union Teplice. I když lze očekávat během IV. čtvrtletí výrazně snížení zásob, a resort předpokládá dosažení plánovaného stavu ke konci roku, skutečnost ukazuje na značné rezervy především ve struktuře i vývoji během roku.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP