Pondělí 21. října 1985

Na zdravotnictví vynakládáme stále větší prostředky. Jsme si vědomi složitosti této oblasti dotýkající se citlivých stránek života každého člověka. Proto se k těmto věcem stále vracíme a hledáme cesty, jak úměrně našim možnostem tyto služby dál zlepšovat.

Současná etapa socialistické výstavby, uplatňování vědeckotechnického pokroku v praxi a uspokojování rostoucích požadavků československé ekonomiky kladou nároky na růst palivoenergetických zdrojů, používání nových chemických látek a rozšiřování dopravy. Negativní stránkou tohoto civilizačního pokroku je zvýšené ohrožení přírody a zdravého životního prostředí. Jde o jednu z nejzávažnějších otázek naší doby, kterou nepodceňujeme. Ne všem těmto vlivům umíme čelit, některé potřebné investice jsou nad naše síly a řada věcí není dosud ve světě ani vyřešena. Vody čistit umíme a výstavba čistíren odpadních vod je součástí plánu i volebních programů. Mohli bychom ale na tom být lépe, kdyby každý znečišťovatel plnil své povinnosti a kdybychom se mohli opřít o větší pochopení našich strojařů. Také v péči o lesy a zachování úrodnosti půdy je třeba postupovat s větší rozhodností. Další zhoršování situace připustit nemůžeme, i když každé zlepšení stojí společnost velké prostředky. Ale zdraví člověka - spojené se zachováním kvalit naší přírody pro budoucí generace a s ochranou půdy a staveb - představuje hodnotu nejcennější.

Soudružky a soudruzi,

období tři a půl roku od 6. zasedání ÚV KSČ prověřilo správnost orientace na růst odpovědnosti národních výborů za komplexní rozvoj územních celků, na posílení jejich pravomocí a zvýšení hospodářsko-organizátorské úlohy. Projevuje se to v úrovni správy střediskových obcí a měst, v iniciativnějších přístupech poslanců i občanských výborů. Dílčí změny k lepšímu jsme zaznamenali i v oblasti placených služeb. Mnoho se udělalo i při plnění volebních programů. Za 4 roky přibylo 238 000 nových a zmodernizovaných bytů, v investiční části akce Z vznikne za pětiletku dílo za 15 mld korun. Iniciativa a obětavost občanů obohatily města a obce o další školy, školky, hřiště, prodejny, provozovny služeb, vodovody a zelené plochy.

V posledním desetiletí se ve vládě zabýváme problematikou komplexních územních plánů nejdůležitějších průmyslových oblastí a sídelních celků ČSR. Projednali jsme perspektivy rozvoje pražské, ostravské, brněnské, plzeňské a olomoucké průmyslové aglomerace a dalších územních celků. Smyslem této společné práce vlády a KNV je zlepšování podmínek pro harmonický a efektivní růst výrobních sil, výstavbu měst a rozmístění pracovních sil v rámci republiky. Jde nám i o účelnější využití specifických potřeb a možností jednotlivých oblastí a o posílení jednoty územních a resortních hledisek v sociálně ekonomickém plánování. Usilujeme o odstraňování neodůvodněných rozdílů a o postupné vyrovnání životních podmínek obyvatelstva.

Spolu s oceněním kladných stránek jsme si vědomi trvajících nedostatků. Předmětem veřejné kritiky se stává nedůsledná péče o bytový fond, vážné slabiny v práci podniků bytového hospodářství, pomalý a často nahodilý rozvoj placených služeb.

Nejsou výjimkou ani případy liknavého odstraňování nepořádků a nedostatečná péče o upravenost veřejných prostranství. K výraznějšímu vzestupu dochází tam, kde národní výbory dokázaly pro společnou věc získat lidi a v zájmu výstavby měst a obcí se dohodly na jednotném postupu s hospodářskými a společenskými organizacemi.

Na tyto poznatky navazujeme při přípravě nových programových dokumentů Národní fronty. Chceme v nich věnovat pozornost zdokonalování státní správy, ideově výchovné a organizátorské činnosti a rozvoji občanské aktivity. Do popředí stavíme starost o životní prostředí, o lepší vybavenost školských sociálních a zdravotnických zařízení i zkvalitňování placených služeb. K tomu jsou zaměřeny i vládou schválené zásady socialistické soutěže národních výborů.

V souvislosti s přípravou voleb do zastupitelských sborů projednáváme i další úseky činnosti národních výborů.

Při řešení širokého okruhu otázek jsme se věnovali i právní úpravě společenských vztahů, zdokonalování a zjednodušování našeho právního řádu, zvyšování účinnosti boje proti negativním jevům a porušování socialistické zákonnosti. Také orgány kontroly a prokuratury se zaměřily na důslednější postih neoprávněného obohacování se, porušování pořádku a pracovní kázně.

Z iniciativy naší vlády byla věnována značná pozornost otázkám snižování administrativní pracnosti řídící a správní činnosti. Uskutečnila se prověrka obecně závazných právních předpisů a norem a došlo k určitému zhospodárnění administrativy. I zde je třeba otevřeně přiznat, že v úsilí o výkonnější a levnější správu jsme na samém začátku.

Soudružky a soudruzi,

do závěrečné části tohoto volebního období vstupujeme s dobrou bilancí a na ní založenou důvěrou v dosažení stanovených cílů. Nehlásíme se jen k úspěchům, uvědomujeme si i náš podíl na některých nedostatcích. Jejich důvodem nebyly jen objektivní příčiny a změny podmínek, ale i působení subjektivních faktorů - schopností, dovednost a odhodlání vyrovnávat se s vyššími úkoly, zabezpečovat účinnější tvorbu a hospodárnější využití vytvářených hodnot.

V současné době se zabýváme přípravou osmého pětiletého plánu, desetiletého výhledu a prognózou ekonomického a sociálního rozvoje ČSR do roku 2000. Tím se naše vláda a její orgány podílejí na přípravě podkladů pro XVII. sjezd Komunistické strany Československa. Při zpracovávání těchto závažných programových dokumentů stojíme před odpovědným rozhodováním o tom, jak využít omezených prostředků k modernizaci těch oborů, které jsou perspektivní a umožňují dosažení nejvyššího efektu.

Jsme si vědomi toho, že k prosazení národohospodářsky nejvýhodnějších řešení je nezbytné dále zdokonalovat nástroje ekonomického řízení. Plány získají dostatečnou podporu podnikových kolektivů jen tehdy, když společensky výhodná řešení budou prospěšná pro organizace i jejich pracovníky. Jde o to, aby kritéria hospodářského mechanismu dávala zelenou hospodárné výrobě, kvalitnímu, potřebnému a na zahraničních trzích efektivně směnitelnému zboží. V sociální politice se dostává do popředí důslednější prosazování principu zásluhovosti. Vysokou kvalifikaci, iniciativu a odpovědnost musíme lépe oceňovat. Nekvalitní, příliš nákladnou a tím spíše nepotřebnou výrobu musíme postihovat. Také v péči o člověka jako hlavního nositele vědeckotechnického pokroku se chceme dostat na úroveň odpovídající potřebám a možnostem budování rozvinuté socialistické společnosti.

Důležitým nástrojem cílevědomého zlepšování životních podmínek občanů a formování socialistického životního způsobu je příprava nových volebních programů jako společné záležitosti národních výborů, všech státních, hospodářských a společenských organizací, celé Národní fronty.

Do posledních měsíců volebního období jdeme s vědomím hrdosti na dobré výsledky i se znalostí našich slabých míst. Pro nás, funkcionáře socialistického státu, je pravdivé poznání nezbytné pro reálné oceňování situace, pro mobilizaci zdrojů i získávání občanů pro úspěšné dokončení našich společných plánů. Čeká nás ještě mnoho práce, abychom co nejlépe splnili úkoly letošního roku a vytvořili si příznivé podmínky pro vstup do 8. pětiletky.

Vláda si je vědoma nutnosti překonávat nedostatky ve využívání našich vnitřních zdrojů a dál pracovat pro rozkvět společné vlasti, pro to, aby kulturně vyspělý, ekonomicky prosperující a politicky stabilní československý socialistický stát byl nadále bezpečným domovem spokojených občanů. Plně podporujeme mírovou zahraniční politiku Sovětského svazu, ve které spatřujeme pevné jistoty naší přítomnosti a budoucnosti. Dobré výsledky společné práce české vlády a České národní rady považujeme za příspěvek k úspěšné přípravě XVII. sjezdu KSČ i osmého pětiletého plánu. Naším programem je tvořivé úsilí ve prospěch bohatství a krásy české země, v zájmu růstu životní úrovně a šťastné budoucnosti našeho lidu. /Potlesk/


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP