Poslankyně Jana Klasová: Vážené soudružky a soudruzi, vážení hosté, z charakteristiky průmyslové výroby v Severočeském kraji, kde převládá odvětví paliv a energetiky vyplývá, že pracující v tomto kraji dosahují v průměru vysokých výdělků.
Tyto skutečnosti dávají předpoklady pro vytváření velké kupní síly obyvatel a růstu potřeb na oblast celé terciární sféry, která zpětně ovlivňuje životní podmínky a přímo působí na uspokojování potřeb obyvatel Severočeského kraje. Proto také oblastní plán rozvoje Severočeského kraje stanovil významné úkoly pro řešení rozvoje terciární sféry, která v dynamicky se rozvíjejícím kraji výrazně zaostávala za vlastním rozvojem výrobních sil.
Soudružky a soudruzi, skupinovými a individuálními průzkumy, kterých se zúčastnili také poslanci našeho výboru, jsme měli možnost si ověřit na konkrétních případech, jaké je zabezpečení občanské vybavenosti v oblasti působnosti našeho výboru.
Je jistě potěšitelné, že vedle účelové investiční výstavby je zlepšování občanské a technické vybavenosti kraje zajišťováno i prostřednictvím akce "Z". Každoročně je využívána iniciativa a aktivita obyvatel kraje a směrována mimo jiné na zabezpečení akcí na úseku služeb pro obyvatele, v oblasti obchodu a veřejného stravování. Tak např. v roce 1983 bylo dokončeno 17 prodejen potravin a řada dalších kapacit na úseku obchodu a služeb. Celkem v 7. pětiletce bude v akci "Z" vybudováno 87 prodejen.
Zásluhou oblastního plánu je v období 7. pětiletky posilována sféra služeb a vybavenosti kraje i v činnosti ústředně řízených resortů.
Byly získány nové obchodní kapacity ministerstva obchodu ČSR, např. v letošním roce bude dokončen obchodní dům PRIOR v Teplicích, v dalším období i sklad průmyslového zboží v této oblasti; výstavba nového hotelu v Ústí nad Labem bude zahájena s ročním zpožděním v příštím roce. Celkový přírůstek nové prodejní plochy bude za 7. pětiletku představovat 45 000 m2.
Postupně se rozvíjí i síť nákupních středisek spotřebních družstev. Byla dokončena výstavba nákupního střediska v Podbořanech a v Rumburku. Rozestavěno je nákupní středisko v Jablonném v Podještědí a obchodní dům Štětí.
Rovněž výrobní družstva zvyšují postupně úroveň uspokojování potřeb obyvatelstva především na úseku oprav a zakázkové výroby. Nejsou však vyčerpány všechny možnosti ke zkvalitnění poskytovaných služeb.
Značné prostředky jsou také v souladu s oblastním plánem věnovány do rozvoje vybrané silniční sítě, když jen za tři roky pětiletky bylo na ni prostavěno celkem 506,4 mil. Kčs. Je zcela reálné, že oblastní plán uvažuje objem prostředků ve výši 915 mil. Kčs účelně proinvestovat.
Obdobně jsou plněny úkoly i ve velkých opravách na silniční síti, kde úkol v prostavění 300 mil. v roce 1985 bude splněn s ročním předstihem, tj. v tomto roce.
V souladu s oblastním plánem je zajišťován i zcela nezbytný rozvoj městské hromadné dopravy v krajském městě, kde v letošním roce byla zahájena výstavba 1. etapy trolejbusové trati. Zahájení provozu se předpokládá v roce 1988, čímž vedle zkvalitnění dopravy pracujících dojde i ke zlepšení životního prostředí v Ústí nad Labem.
Pro řešení dopravy v oblasti Chomutov - Jirkov byla vypracována projektová dokumentace rychlé tramvaje tak, aby stavba mohla být zahájena počátkem 8. pětiletky. Zde však i přes řadu jednání není ukončena státní expertiza z důvodu nezajištění dodavatele 1. stavby ministerstvem stavebnictví. Respektive určený dodavatel stavby silnic a železnic dodavatelství této stavby odmítají.
Souhrnně lze však konstatovat, že plnění oblastního plánu na 7. pětiletku v oblasti terciární sféry a technické infrastruktury přispívá k řešení velmi naléhavých potřeb kraje v této oblasti.
Přes pozitivní poznatky z realizace oblastního plánu v zabezpečování hlavních úkolů v oblasti obchodu, služeb a dopravy byly při poslaneckém průzkumu zajištěny i některé nedostatky, tak např.:
- v současné době se na území okresu Chomutov projevují problémy v dopravě, neboť silniční a železniční síť je na mnoha místech přerušena. Návaznosti v řešení je hlavní trať Praha - Chomutov - Karlovy Vary a spojení některých částí okresu.
Obdobné nedostatky na úseku dopravy byly zjištěny i na ONV Most, kde byla likvidována řada silnic bez odpovídající náhrady. Projevují se problémy v nákladní i veřejné osobní dopravě, a to zejména při dopravě pracujících do zaměstnání.
Pokud jde o zásobování obyvatel, je kladně hodnocena situace v zásobování masem. Jako nepostačující jsou hodnoceny dodávky ovoce a zeleniny, a to jak z hlediska kvality, sortimentu, tak i plynulosti dodávek. Zjištěný nedostatek některých druhů průmyslového zboží, přes preferenci zásobování Severočeského kraje, je ovlivněn celkovou situací na trhu. Jde zejména o barevné televizory, mrazničky, šicí stroje, jízdní kola atd. Zvýšený zájem o toto zboží je vyvolán právě značnou kupní silou obyvatelstva, neboť průměrná měsíční mzda činí 3500 Kčs.
S některými problémy v dopravě se poslanci setkali také na ONV Česká Lípa, kde orientace hromadné dopravy v rámci celého okresu je zaměřena na autobusy. To přináší některé problémy, z nichž nejzávažnější je ve spotřebě nafty, malé obměně autobusů a jejich počtu. Další problémy vyvstávají v přepravě a rozvozu na pracoviště i v rozvoji městské autobusové dopravy. S řešením dopravy však souvisí i komunikační dopravní problémy a výstavba komunikací. Na pomoc v řešení tohoto stavu je zabezpečena mimokrajská stavební kapacita z Východočeského kraje, která již zahájila výstavbu obchvatu Česká Lípa. V blízkém řešení je i vybudování obchvatu města Doks.
Méně příznivá situace je i na úseku obchodní sítě, která je zde zabezpečována především ve spolupráci s Českým svazem spotřebních družstev. Jako nedostatečná obchodní síť je hodnocena v Mimoni, Cvikově a Doksech a jako nejhorší v okresním městě Česká Lípa, kde by se situace měla řešit výstavbou obchodního domu v 8. pětiletce a dalšími akcemi v rámci KBV.
Soudružky a soudruzi, míra uspokojování potřeb občanů je dána kvalitou a úrovní služeb a to zejména služeb placených obyvatelstvem. Proto také stranické a státní orgány kraje se v minulých letech několikrát touto problematikou zabývaly. Jednání ústředního výboru KSČ "0 úkolech národních výborů po XVI. sjezdu KSČ a v rozvoji služeb obyvatelstvu" vyústilo v konkrétní realizaci. Byl vypracován krajský program rozvoje služeb do roku 1985, v němž hlavní úkoly mají socialistické organizace. Je zde však počítáno i s doplňkovou formou služeb.
Je pozitivní, že během roku 1982 a 1983 se podařilo nově zavést nebo rozšířit stávající obory služeb v 616 činnostech poskytovaných podniky řízenými národními výbory, výrobními družstvy, společenskými organizacemi a zemědělskými podniky. Bylo také otevřeno 80 nových provozoven, 27 rekonstruovaných a 111 rozšířilo svoji činnost. Obdobný pozitivní vývoj je i v I. pololetí tohoto roku.
Početní ani materiální rozvoj služeb však není jediným kriteriem jejich hodnocení. Např. v objemu placených služeb na 1 občana nedosahuje dosud kraj republikového průměru, také rozložení, kvalita a rychlost poskytovaných služeb v rámci jednotlivých okresů jsou rozdílné. K výraznému zlepšení by mělo dojít po naplnění celokrajského programu rozvoje placených služeb, který byl po detailní analýze současného stavu v roce 1982 na úrovni všech stupňů národních výborů pro období 1982 až 1983 přijat.
Je nesporné, že další rozvoj služeb v kraji je podmíněn i zvýšením úrovně řízení v této oblasti a to jak uvnitř podniků, tak i v jejich řízení příslušnými národními výbory. V případě družstevních organizací pak nadřízenými orgány.
Soudružky a soudruzi, problematika Severočeského kraje z pohledu našeho výboru pro obchod, služby a dopravu je nejen příliš široká, různorodá, ale i specifická a nelze ji obsáhnout v tomto vystoupení.
Poslanecký průzkum potvrdil, že i přes některé stávající problémy jsou úkoly vyplývající z Oblastního plánu rozvoje Severočeského kraje naplňovány. Věřím, že k některým otázkám celorepublikového charakteru, o kterých jsem mluvila a které mají přímou vazbu i na další rozvoj kraje, zejména po stránce stabilizace pracovníků, se přihlédne při přípravě návrhu oblastního plánu na 8. pětiletku. Mám zejména na mysli mzdové podmínky pracovníků ve sféře obchodu, služeb a některých úseků dopravy, jejich vliv na stabilizaci a fluktuaci, se kterou jsme se setkali při poslaneckých průzkumech v některých okresech Severočeského kraje při přípravě tohoto dnešního jednání.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, Csc.: Děkuji poslankyni Janě Klasové. Slovo má ministr práce a sociálních věcí ČSR soudruh Emilián Hamerník, připraví se poslanec Josef Brisuda.
Ministr práce a sociálních věcí ČSR RSDr. Emilián Hamerník: Vážený soudruhu předsedo České národní rady, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, dosavadní zkušenosti s výsledky v plnění Oblastního plánu rozvoje Severočeského kraje potvrzují oprávněnost a nutnost dlouhodobějšího přístupu ke stanovení záměrů v ekonomicko-sociálním rozvoji kraje. Ukázalo se správné a účinné, že zároveň s náročnými výrobními úkoly, jejichž plnění má tak hluboký vliv na dynamický rozvoj celé československé ekonomiky, se stejný důraz klade na péči o obyvatelstvo a životní prostředí.
Prostabilizační charakter oblastního plánu se projevuje aktivním obratem v celokrajském saldu migrace obyvatelstva. To působí, jak už uvedl v úvodní zprávě místopředseda vlády s. Šrámek, příznivě na vývoj zaměstnanosti. A to je proti minulosti významný úspěch, protože udržení dosavadního vývoje umožní již v této pětiletce překročit předpokládanou úroveň zaměstnanosti v Severočeském kraji.
Zvlášť dobré je, že se plní plán náboru učňovského dorostu jako hlavní zdroj budoucí reprodukce vysoce kvalifikovaných dělníků v rozhodujících průmyslových odvětvích Severočeského kraje.
Už se o tom zde hovořilo - dlouhodobě nepříznivá situace je v obsazování lékařských míst, v jejich územním rozložení. Z řady opatření, která schválila vláda ČSR a která by tuto situaci měla zlepšit, připomenu rozhodnutí o přednosti přijímání uchazečů o studium medicíny a farmacie ze Severočeského kraje. Resort školství toto opatření začal realizovat již v letošním roce. A soudruh Vondruška zde dodává: "I dříve". To ovšem neznamená, že se k tomuto studiu přijme každý uchazeč bez ohledu na školní prospěch a výsledek přijímacího řízení. Nebylo by ku prospěchu občanů Severočeského kraje, kdyby se od počátku nedbalo, aby absolvent vysokoškolského studia medicíny byl na požadované vysoké úrovni. Ale každý uchazeč ze Severočeského kraje, který má dobrý školní prospěch a úspěšně vykoná přijímací zkoušku, bude přijat, může dostat krajské i prospěchové stipendium a má jistotu, že se dobře uplatní ve svém Severočeském kraji, K získání a stabilizaci lékařů je však nutno už nyní ve všech místech v kraji vytvářet optimální podmínky v rámci existujících možností. Například co nejlépe pracovně a technicky vybavovat zdravotnická zařízení, umožnit zejména mladším lékařům získávat vyšší odbornou kvalifikaci. A zejména spojit lékaře a jejich rodinné příslušníky společensky i hmotně s životem v kraji přitažlivými opatřeními, nikoliv jen finančním zvýhodněním, které je zdánlivě snadnější, než mnohá jiná opatření, ale samo o sobě nemůže být u tohoto povolání dlouhodobě účinné.
A dovolte mi ještě jednu poznámku: když se v různých orgánech na různých úrovních tato problematika posuzuje, když se hledá řešení, tak se někdy přichází také s návrhy obnovit tzv. umístěnkové řízení. Jinými slovy řečeno: zavést administrativní přikazování k práci. V socialistické společnosti, je to možné, ba dokonce je to nutné, a to v době branné pohotovosti státu a ve válce. Tam je to nutné. Ale v normálních poměrech, nucenou práci zavádět nebudeme. To musíme umět zvládnout správnou kádrovou prací, správným plánováním potřeby kvalifikovaných pracovníků a také plánovací disciplínou. Nemůžeme dále trpět stav, že budou kraje přebohaté na lékařské kádry a že bude chudý Severočeský kraj.
Soudružky a soudruzi, právě komplexnost opatření k získávání a stabilizaci pracovníků nejrůznějších profesí přinesla dobré výsledky, zejména v pánevních okresech. Zdůrazňuji komplexnost těchto opatření proto, že není namístě nadsazovat význam náborových a stabilizačních hmotných stimulů, pokud nejsou účinně doprovázeny dalšími opatřeními, zejména v bydlení a vůbec v občanské vybavenosti měst a obcí, ve zlepšování pracovního a životního prostředí. Z této zkušenosti budeme vycházet při volbě všech opatření stabilizačního charakteru také v příštím období.
V Severočeském kraji, především v pánevních okresech, uplatňujeme oproti jiným krajům poměrně značný rozsah mzdových zvýhodnění. Je to namístě, tato forma má v současném období vývoje Severočeského kraje plné oprávnění.
Zvýhodňujeme některá povolání ve stavebnictví, v lesním a vodním hospodářství, v chemickým provozech, v zemědělství, ve zdravotnictví, ve školství, v dopravě, v energetice i ve službách. Pokud jde o mzdové poměry horníků a vůbec pracovníků v hornictví, jsou upraveny s ohledem na význam jejich práce pro celou naší ekonomiku.
V pánevních okresech včetně okresu Česká Lípa, se uplatňuje mzdové zvýhodnění dělníků některých povolání ve vybraných organizacích. Jde o preferenci až do výše 10 % výdělků pro pracovníky pomocných úseků škol, zdravotnických a sociálních zařízení, vodohospodářských a energetických zařízení, pro pracovníky čištění měst, veřejného osvětlení a signalizace, řidiče autobusů, nákladních automobilů a závozníky ČSAD a Dopravních podniků. Totéž zvýhodnění se vztahuje na pracovníky určených povolání ve vybraných organizacích chemického průmyslu a na pracovníky provozu a údržby vodních toků a vodohospodářských zařízení.
V odvětví stavebnictví jsou na stavbách na území okresů Ústí nad Labem, Most, Chomutov, Teplice a Česká Lípa zvýhodněni všichni pracovníci možností zvýšit výdělky až o 15 % základní mzdy.
Od letošního roku se poskytuje pracovníkům dělnických povolání a technikům provozních jednotek zemědělských organizací v pánevních okresech příspěvek až do výše 10 % celkového výdělku. Obdobný příspěvek se poskytuje pracovníkům na odlehlých místech.
Lékařům a farmaceutům, kteří pracují v pánevních okresech a v části území okresu Louny, je možné stanovit základní plat, který přesahuje až o 10 % horní hranici měsíčního mzdového tarifu.
Věrnostní stabilizační odměna ve výši Kčs 2000 ročně se vyplácí od roku 1982 pracovníkům, kteří mají deset let nepřetržitý pracovní poměr a trvalé bydliště v pánevní oblasti a v určených obcích okresu Louny.
Z těchto příkladů je zřejmé, že vláda ČSR rozhodla o značném rozsahu mzdových zvýhodnění v Severočeském kraji. Mzdové preference - pokud zůstanou skutečnou preferencí užšího okruhu pracovníků - jsou jedním z významných nástrojů pro získávání a stabilizaci pracovních sil. Svůj význam a působení však ztrácejí čím širší je okruh pracovníků, kterým se poskytují. To je třeba mít stále na zřeteli a nepřipustit, aby se jejich okruh neodůvodněně rozšiřoval. Není to vždy snadné, protože někteří vedoucí pracovníci i z pohodlnosti požadují stále nové mzdové preference v mylné představě, že tím získají nebo udrží pracovníky. Přitom zapomínají, že jsou mnohdy rozhodující jiná opatření, kterými je mohou udržet na pracovišti, v místě nebo v blízkosti bydliště.
Soudružky a soudruzi, na stabilizaci pracovních sil v Severočeském kraji, na iniciativní přístup k plnění pracovních úkolů a k účasti na společenském životě v místě bydliště i na pracovišti působí kromě vysoké úrovně hmotného zabezpečení celková sociálně politická atmosféra, přesvědčení občanů, že právě jim socialistická společnost vytváří v rámci současných možností optimální pracovní a životní podmínky. Platí to o všech věkových a sociálních skupinách obyvatelstva.
Jsem rád, mohu-li na dnešním plenárním zasedání České národní rady uvést, že orgány a funkcionáři stranických a státních orgánů Severočeského kraje přistupují příkladně k opatření v sociální oblasti, ať už se týkají mladé generace nebo starších obyvatel. V málokterém kraji se v minulém období věnovala taková pozornost a péče výstavbě zařízení sociální péče pro děti v jeslích, mateřských školách, pro mentálně postižené děti i pro staré občany jako v Severočeském kraji. Kladně je třeba hodnotit i péči, kterou orgány Severočeského kraje věnují integraci občanů cikánského původu, a to tím více, že právě v některých oblastech Severočeského kraje se soustřeďuje jejich veliký počet.
Zdůrazňuji tyto pozitivní výsledky v sociální oblasti proto, že je dosáhl právě Severočeský kraj se specifickým složením obyvatelstva a jeho životními podmínkami, při plnění náročných úkolů v nejdůležitějších odvětvích naší ekonomiky. Svědčí o tom, že soustavná a iniciativní činnost orgánů národních výborů v sociální oblasti a vůbec ve všestranné péči o obyvatelstvo je nejspolehlivějším nástrojem ke zvýšení pracovní aktivity, ke spokojenosti lidu a k vytváření dobré politické atmosféry ve společnosti. Platí to nejen o činnosti národních výborů, ale také o péči o pracovníky v organizacích, o opatřeních v sociálním plánování rozvoje pracovních kolektivů.
Proto vedle pozornosti, kterou vláda ČSR věnuje ekonomickým problémům v Severočeském kraji jako území, které má nezastupitelný význam pro další vývoj národního hospodářství, bude i v nadcházejícím období podporovat všechna opatření v oblasti práce, mezd a sociálních věcí, která vedou ke zlepšení pracovních, životních a sociálních podmínek všech skupin obyvatelstva Severočeského kraje.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji ministru práce a sociálních věcí soudruhu Emiliánu Hamerníkovi.
Nyní přerušíme naše jednání k polední přestávce. V jednání budeme pokračovat za hodinu a půl, tj. ve 14 hodin. Jako první vystoupí po přestávce v rozpravě poslanec Brisuda. Přerušuji jednání.
(Schůze byla přerušena ve 12.30 hodin a znovu zahájena ve 14.00 hodin.)
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném jednání. Hovořit bude poslanec Brisuda, připraví se poslanec Milan Grande.
Poslanec Josef Brisuda: Vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, přípravě dnešního jednání věnovaly všechny výbory ČNR a rovněž stálá pracovní skupina předsednictva ČNR pro životní prostředí a další skupiny mimořádnou pozornost. Já osobně se podílím na řešení otázek hospodářského rozvoje tohoto kraje jako člen výboru ČNR pro průmysl a stavebnictví, ale současně pro mne vyplývá povinnost z mého členství ve stálé pracovní skupině předsednictva pro životní prostředí podílet se i na předcházení a odstraňování škod, které nám nebývalý rozvoj průmyslu, důlní činnosti, energetiky, chemie a dopravy v našem kraji v oblasti životního prostředí přináší.
Navíc v jednom z nejvíce exponovaných míst kraje sám žiji a pracuji a tak myslím, že můj diskusní příspěvek bude brán jako názor člověka, kterého se všechny tyto řešené otázky bezprostředně týkají a který zde tlumočí názory lidí, kteří chtějí náš Severočeský kraj i nadále udržet na špici řady výrobních odvětví republiky, ale současně zde i vytvořit optimální podmínky pro šťastný a spokojený život všech jeho obyvatel. Zachovat a chránit přírodu, čistotu ovzduší a vody, pro spokojenou práci i odpočinek a rekreace nejen dnešní generace, ale i všech dalších budoucích pokolení.
Dovolte mi, abych vás blíže seznámil s některými zásadními aspekty řešení problematiky životního prostředí Severočeského kraje.
Rozsahem svého výrobního potenciálu v těžbě uhlí a ve výrobě elektrické energie je tento kraj prioritou Československé socialistické republiky a současně důležitou základnou chemického a uranového průmyslu, těžkého strojírenství a potravinářského průmyslu.
Tato značná výrobní základna soustředěná na velice malém pros toru přispívá významnou měrou k postupnému rozvoji našeho národního hospodářství, na druhé straně však s sebou přináší negativní dopady na znečišťování základních složek životního prostředí, zejména čistoty ovzduší a vody s negativním dopadem na krajinu.
Proto i naše pracovní skupina věnuje otázkám řešení životního prostředí Severočeského kraje mimořádnou a soustavnou pozornost. Pravidelně navštěvuje tento kraj, kde si přímo na místě ověřujeme nejen stav životního prostředí, ale především plnění jednotlivých opatření uložených k řešení této složité problematiky.
Poslední pracovní návštěvu kraje jsme uskutečnili společně s delegací poslanců parlamentu Finské republiky v polovině měsíce září letošního roku, kdy jsme se zabývali otázkou obnovy lesních porostů Krušných hor, se vzájemnou výměnou zkušeností.
U spokojením můžeme dnes konstatovat, že v souladu se záměry přijatými našimi nejvyššími ústředními orgány se daří postupně realizovat celou řadu stanovených opatření řešících současný stav životního prostředí kraje.
Za zvlášť významné lze považovat zastavení a postupné snižování emisí popílku, které oproti roku 1980 klesly zhruba o 20 %, a to i v důsledku realizace programu rekonstrukcí odlučovačů u elektráren. Nelze však přehlédnout skutečnost, že ne vždy bylo u rekonstruovaných bloků dosaženo plánované odlučivosti. Zde existují ještě určité rezervy, kterými by se měl resort paliv a energetiky zabývat, zejména v souvislosti s přípravou programu rekonstrukcí odlučovacích zařízení u elektráren v Severočeské hnědouhelné pánvi v 8. pětiletce.
Nemůžeme naproti tomu být spokojeni s tím, že se nepodařilo snížit emise oxidu siřičitého, jehož množství stále vzrůstá.
Pozitivně proto můžeme hodnotit zahájení výstavby zkušebně odsiřovacího zařízení pro jeden 200 MW blok v elektrárně Tušimice II. Přestože se efekt této stavby ve snížení emisí oxidu siřičitého o 40 - 50 tis. tun za rok projeví až v závěru 8. pětiletky, jsou již nyní zakládány předpoklady pro možnost odsíření dalších dvou bloků této elektrárny, což by již mělo výraznější dopady na zlepšení čistoty ovzduší i u plynných zplodin. Doporučujeme sledovat všechny možnosti k odsíření kouřových plynů a v případech jejich použitelnosti je urychleně zavádět v praxi. Zvláště doporučujeme sledovat všechny možnosti k odsíření kouřových plynů a v případě jejich použitelnosti je urychleně zavádět v praxi. Doporučujeme intenzívněji než dosud ověřit v podmínkách kraje využití aditivní vápencové metody, používané v NDR.
V souladu se stanovenými termíny je zabezpečována realizace i další významné akce, a to výstavba odsiřovacího zařízení expanzních plynů včetně likvidace penetrantních zápachů v Tlakové plynárně Ústí nad Labem. Jsou vytvářeny všechny předpoklady pro zahájení zkušebního provozu ještě v tomto měsíci, což významnou měrou přispěje ke zlepšení životního prostředí v krajském městě Ústí nad Labem a jeho širokém okolí.