Poslanec RSDr. Václav Šlapák: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, dnešní zasedání zákonodárného sboru České socialistické republiky, na které je k projednání zařazena zpráva vlády o rozvoji Severočeského kraje je dokladem starostlivosti České národní rady a vlády republiky o řešení problémů a rozvoje kraje, ekonomickým potenciálem tak významného pro rozvoj celé Československé socialistické republiky.
Jako poslanec České národní rady a funkcionář Severočeského kraje chci za tuto pozornost poděkovat. Současně chci říci, že zpráva vlády, přednesená místopředsedou vlády soudruhem ing. Františkem Šrámkem, objektivně oceňuje dosažené výsledky i problémy v plnění oblastního plánu rozvoje a současně naznačuje, kam v příštím období soustředit pozornost.
Náš Severočeský krajský národní výbor provedl zhodnocení na svém zářijovém zasedání vyjádřil uspokojení nad tím, že se kontrolou bude po pečlivé přípravě zabývat říjnová schůze České národní rady. Jejím závěrům přikládá významnou úlohu nejen pro co nejúspěšnější splnění programu rozvoje obsaženého v oblastním plánu na 7. pětiletku, ale také pro přípravu oblastního plánu rozvoje do roku 1990.
Jednoznačně zaujal stanovisko, že necelé tři roky od schválení oblastního plánu prokázaly, že se stal významným nástroje řízení ekonomického i sociálního rozvoje našeho kraje v této pětiletce. Dokladem toho jsou výsledky. Byly zde podrobně uvedeny. Chci k tomu doplnit, že je možné to shrnout takto: daří se překonávat složité problémy v zajištění těžby uhlí, výstavby energetiky a složišť popílku, i dalších průmyslových kapacit.
V letošním roce jsou například v odvětví paliv a energetiky vytvořeny podklady nejen pro splnění, ale také i pro překročení státního plánu v těžbě uhlí, výrobě elektrické energie a svítiplynu. Je zcela reálné, že severočeští horníci překročí plán v těžbě uhlí o 2400 tis. tun, což přeměněno v elektrickou energii je mimořádně důležité pro překlenutí výpadku výkonu jaderných elektráren, se kterým se již v letošním roce počítalo.
Také pracující v ostatních odvětvích, zejména v chemii, strojírenství a hutnictví, plní obětavě úkoly plánu. Oblastní plán přispěl také k tomu, že se postupně zlepšují životní podmínky obyvatel kraje. Zlepšují se materiální podmínky ve zdravotnictví, školství a sociálním zabezpečení a daří se realizovat i stanovený program péče o děti. To vše se stabilizačními opatřeními má nesporně svůj podíl na tom, že v roce 1983 bylo po mnoha létech dosaženo kladného migračního salda obyvatel, avšak s určitým zhoršením kvalifikační struktury, což není možné do budoucna ponechat bez povšimnutí.
Pracovní skupiny výborů, které v přípravě zasedání navštívily náš kraj, se mohly přesvědčit o tom, jak se v kraji ve všech odvětvích národního hospodářství rozvíjí úsilí o co nejlepší splnění úkolů 7. pětiletky obsažených v Oblastním plánu rozvoje. V kraji se stal tento plán skutečně věcí veřejnou a vryl se hluboko do povědomí většiny obyvatel kraje, kteří jej svou iniciativou obětavě naplňují.
K tomu byla a je zaměřena také činnost národních výborů všech stupňů. Vytvářet podmínky k co nejúspěšnějšímu splnění úkolů postavených před Severočeský kraj v zájmu rozvoje celé republiky, považují za svou prvořadou povinnost.
Za hlavní klad v práci národních výborů považujeme to, že vytvářením podmínek pro rozvoj hlavních odvětví národního hospodářství na území kraje, především regulováním užití pracovních sil, bytovou výstavbou, zlepšováním práce obchodu a služeb, dopravou apod., přispěly svým způsobem k zajištění úkolů v průmyslu, stavební výrobě i k pozitivnímu vývoji ostatních odvětví hospodářství na území kraje.
Víme však o řadě slabých míst a problémů v práci národních výborů, které bude potřebí v dalším období překonat. Za hlavní, zvláště v rámci krajského a okresních národních výborů, považujeme dosažení ještě výraznější úlohy, která jim v souladu se zákonem o národních výborech přísluší v oblastním a územním plánování a usměrňování proporcionálního rozvoje odvětví hospodářství na území kraje. Především ještě náročnějším a komplexním posuzováním investičních i rozvojových záměrů resortů na území kraje a při rozhodování o užití bilance pracovních sil a souběžně s tím v patřičné proporci také rozvoj nevýrobní sféry, zejména služeb obyvatelstvu a technické infrastruktury.
Vždyť například vybavit jen pracovními silami odvětví služeb na úroveň republiky v přepočtu na obyvatele, znamená zvýšit zaměstnanost v tomto odvětví nejméně o 4000 pracovníků.
Za nezbytné považujeme již nyní vypracovat dlouhodobý program rozvoje ekonomiky, v západní části kraje však usměrňujícího strukturální změny pro období po vyuhlení pánve. Jde o ekonomicky a sociálně velmi závažný problém.
Nezbytné a v zájmu životních podmínek obyvatel kraje je zvýšit náročnost národních výborů všech stupňů při ochraně i tvorbě životního a pracovního prostředí v širokém slova smyslu. Chceme k tomu přispět také dalším rozvojem hnutí za rozšiřování zeleně podle vypracovaných "Zelených programů", protože vlastní prací vytvořených hodnot si lidé daleko více váží.
Zkušenosti uplynulého období potvrdily znovu, jak naléhavé je docílit dalšího zkvalitnění práce v předrealizační přípravě i dodavatelském zajišťování komplexní bytové výstavby a dalších investic nezbytných pro řešení oprávněných potřeb obyvatel kraje.
Ze zprávy vlády České socialistické republiky i našeho hodnocení a zkušeností v kraji, jednoznačně vyplývá, že oblastní plán se plně osvědčil jako nástroj řízení komplexního rozvoje kraje. Proto náš Severočeský krajský výbor strany i Severočeský KNV považují za velmi potřebné obdobný dokument schválit také pro 8. pětiletku. Měl by zabezpečit pokračování a prohloubení komplexního dynamického, ekonomického a sociálního rozvoje kraje.
Považuji za nutné, aby při plném zabezpečení ekonomického rozvoje obsahoval opatření, která by ještě výrazněji řešila životní podmínky obyvatel, ochranu životního prostředí a zejména čistotu ovzduší v západní části kraje.
Zdůrazňuji to proto, že problémy, které v minulosti vznikly v životním prostředí a životních podmínkách vůbec v důsledku rychlého rozvoje nosných odvětví ekonomiky, zejména paliv, energetiky a chemie, nejsou v kraji zdaleka překonány. Byly uvedeny ve zprávě vlády i v průběhu diskuse. Proto chci připomenout jen poznámku ke kapacitnímu zajištění investičního programu.
Ve zprávě vlády bylo například řečeno, že charakteristickým rysem komplexní bytové výstavby v uplynulých třech letech je v historii kraje dosud nedosažený počet objektů občanské vybavenosti předaných do užívání. To je občany velice oceňováno, avšak přesto v obytných souborech, kde skončí v 7. pětiletce výstavba bytů, bude chybět 64 objektů občanské vybavenosti. Bude nezbytné je postavit současně s občanskou vybaveností odpovídající komplexní bytové výstavbě v 8. pětiletce.
Především z kapacitních důvodů nebudou dokončeny všechny ekologické stavby resortů, se kterými se v oblastním plánu pro 7. pětiletku počítalo. To spolu s nesplněním objemu dodávek na účelových stavbách pro hospodářství národních výborů ukazuje potřebu posílit stavební kapacity v odpovídající struktuře, aby náročný a pro řešení životních podmínek tolik potřebný investiční program byl beze zbytku splněn. Jen tak bude možno vytvořit podmínky pro dosažení trvalé stability obyvatelstva a pracovních sil v kraji, jako základního předpokladu ke splnění úkolů v rozvoji paliv, energetiky, těžby uranu i v dalších výrobních odvětvích v kraji v příštích letech.
Jsem proto velmi rád, že vláda České socialistické republiky, jak bylo řečeno ve zprávě, považuje za nutné připravit návrh oblastního plánu na příštích pět let tak, aby mohl být projednán a schválen do konce I. pololetí příštího roku. To je velmi důležité. Mnoho problémů v plnění programu investiční výstavby obsaženého v oblastním plánu, zejména v dokončení předrealizační - projektové přípravy investic, jak bylo o nich hovořeno je spojeno s tím, že oblastní plán byl schválen až v závěru prvního roku pětiletky. Dodavatelské zajištění některých staveb bylo řešeno ještě po celý rok 1982 se všemi důsledky do předrealizační přípravy i vlastního průběhu výstavby a u některých ekologických staveb se dokončuje řešení prakticky v této době.
Vážené soudružky a soudruzi, nakonec mi dovolte říci, že při jednání výboru České národní rady pro národní výbory a národnosti v přípravě na dnešní zasedání České národní rady jsme shodně došli k závěrům, které jsou navrhovány k přijetí usnesení našeho jednání jako doporučení vládě České socialistické republiky.
Jejich důsledná realizace přispěje nejen k plnění Oblastního plánu rozvoje do roku 1985, ale také k přípravě programu rozvoje Severočeského kraje v příští pětiletce, jako základní podmínky pro splnění úkolů, které se od něho očekávají v zájmu celé Československé socialistické republiky v příštím období. Mohu ubezpečit Českou národní radu a vládu ČSR, že k tomu zaměříme politickoorganizátorskou a masově politickou práci stranických orgánů a organizací, národních výborů všech stupňů, orgánů a organizací Národní fronty v celém kraji.
Doporučuji proto jménem výboru pro národní výbory a národnosti předložený návrh usnesení České národní rady ke zprávě vlády České socialistické republiky o rozvoji Severočeského kraje schválit. (Potlesk.)
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuj poslanci Václavu Šlapákovi. Slovo má poslankyně Jana Klasová.