Pondělí 31. října 1983

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji generálnímu prokurátorovi ČSR dr. Krupauerovi za jeho výklad.

Nyní dávám slovo společnému zpravodaji výborů České národní rady poslanci prof. JUDr. Josefu Mečlovi, CSc.

Společný zpravodaj poslanec prof. JUDr. Josef Mečl, CSc.: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi, v tomto volebním období poprvé je České národní radě předložena zpráva generálního prokurátora ČSR o stavu socialistické zákonnosti. Projednáváním této zprávy vykonává Česká národní rada svou ústavní působnost, neboť posuzuje, jak je provádění zákonů zabezpečováno prokurátorskou činností, která se vztahuje na všechny oblasti zachovávání právního řádu. Zpráva sama i její projednávání podávají celkový obraz o stavu zákonnosti v České socialistické republice na tomto úseku. Z tohoto základu je třeba vyvozovat i závěry, jak působily státní orgány, hospodářské organizace, ale i škola a rodina k upevňování socialistického právního vědomí a právního pořádku. Cílem našeho jednání je přijmout opatření - doporučení generálnímu prokurátorovi a jiným státním orgánům - a přitom stanovit i úkoly pro orgány České národní rady, které by je zaměřily na hlavní současné problémy v ochraně socialistického práva.

Je správné, že teze a samotná zpráva generálního prokurátora byly předloženy orgánům národní rady s předstihem, protože poslanci a výbory tak měli plnou možnost všestranně se materiály zabývat a shromáždit poznatky ze svých volebních obvodů i z průzkumů ve vybraných okresních a krajských národních výborech.

Z jednání výborů vyplývá, že největší pozornost se soustřeďuje na ochranu socialistické ekonomiky před protispolečenskou činností. Poslanci upozorňovali na subjektivní a objektivní příčiny hospodářské kriminality i možnosti, jak je lze odstranit a jak předcházet nejrůznějším negativním jevům. Zabývali se stavem ochrany socialistického vlastnictví v průmyslu, stavebnictví, zemědělství, obchodě a ve službách. Poukázali na těsnou souvislost hospodářské trestné činnosti s dodržováním plánovací, finanční, cenové, mzdové, pracovní kázně. Neopomenuli ochranu bezpečnosti a zdraví našich občanů v pracovním procesu. Ve výborech se projevil zvýšený zájem naší veřejnosti o otázky ochrany životního prostředí, Výbor pro průmysl a stavebnictví např. konstatoval neutěšenou situaci při odstraňování zdrojů znečišťování vod a ovzduší v některých lokalitách. Řešení není jen záležitostí ekonomickou, je to i otázka dodržování norem, které státní orgány přijaly na ochranu životního prostředí. Mnohé organizace podceňují problematiku životního prostředí a porušují stanovené povinnosti. Rovněž některé národní výbory z nejrůznějších příčin nedostatečně využívají pravomoci, které jsou jim k ochraně životního prostředí svěřeny.

Orgány České národní rady se soustavně zabývají prací národních výborů, a proto také v této souvislosti i příslušné výbory prověřovaly stav zákonnosti při výkonu státní správy v národních výborech. Prohlubovat socialistickou zákonnost při rozhodování o právech a povinnostech občanů a organizací je úkol o to naléhavější, že na základě zákonů ČNR došlo k přesunu významných působností na základní stupen v soustavě národních výborů. Poslanci proto doporučují, aby prokuratura ve všeobecném dozoru více sledovala právní úroveň rozhodování na tomto stupni. Současně je nutno ocenit společenskou angažovanost prokurátorů, kteří vedle služebních úkolů a povinností věnují svůj čas vysvětlování právních otázek funkcionářům a pracovníkům národních výborů.

Výbory České národní rady se s plnou vážností zabývaly statistickými údaji o vývoji kriminality, jak je obsahuje zpráva generálního prokurátora. Přihlížely při tom k aspektu jak ochrany společenských zájmů, tak i k otázce převýchovy pachatelů. Se zvláštní pozorností projednávaly sdělení generálního prokurátora o komplexu opatření zaměřených na předcházení trestné činnosti mezi mládeží. Na tomto úseku je potřeba plně podpořit aktivitu všech státních orgánů i společenských organizací, zvláště Socialistického svazu mládeže a nejenom to: v této společensky zvlášť důležité oblasti je nutné dbát i o náležité materiální zajištění.

Soudružky a soudruzi, výbory shromáždily řadu podnětů a doporučení generálnímu prokurátorovi. Další jsou určeny ministerstvům, národním výborům i společenským organizacím sdruženým v Národní frontě. Národní rada přijímá usnesení ke zprávě generálního prokurátora. Půjde o to, aby se v souladu s těmito závěry ve výborech systematicky pracovalo, aby je výbory spojovaly s řešením věcné problematiky podle působnosti jednotlivých výborů. Jinými slovy: je třeba důsledněji sledovat a řešit spolu s věcnými problémy i otázky řízení a celkového právního režimu.

Pro socialistickou zákonnost je typické, že zákony odpovídají zájmům drtivé většiny lidu, že se lidé ve svém vlastním zájmu řídí v každodenním životě pravidly socialistického soužití, vyjádřenými v právu. Především je nutné, a to je také nezastupitelným úkolem zákonodárného sboru, dbát o kvalitu našeho právního řádu, dbát o jeho souladné působení. Tomu nepřispívá praxe vydáváním přemíry předpisů, směrnic a metodických pokynů atd., v nichž někteří pracovníci resortů, případně středních článků řízení, spatřují jediný prostředek, jak uvádět zákony do života. XVI. sjezd KSČ důrazně poukázal na to, že se tím oslabuje účinnost řízení a neúčelně nahrazuje živá práce s lidmi. Je obecně známo, jaké potíže vyvolává taková praxe v oblasti národních výborů.

K základním předpokladům uplatňování práva ve státní správě patří, aby předpisy včetně směrnic ústředních orgánů byly jasné a přehledné, aby si navzájem neodporovaly a aby bylo vždy zřejmé, které ze směrnic ještě platí a které již byly překonány.

Ve výborech a zejména v ústavně právním výboru vycházíme z principu, že základ upevňování socialistické zákonnosti vytváří samotné zákony. Proto zaměřujeme stále větší pozornost na kvalitu každého zákona a na zdokonalování celého právního řádu. Zvláště v zákonodárném sboru je třeba dbát na to, aby úprava zásadních otázek nebyla ponechána prováděcím předpisům a vnitřním směrnicím.

Ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy nemohou při zpracování zákonných návrhů slevovat z nároků na jejich kvalitu. Takový přístup by nepřispíval k tomu, aby zákony byly vskutku účinným nástrojem socialistického státního řízení.

Stejně odpovědně je třeba přistupovat k přípravě prováděcích předpisů. Jejich srozumitelnost, přesnost a úspornost jsou důležitými zárukami toho, že normy budou aplikovány v přísném souladu se zákony i s opatřeními, jež přijaly stranické orgány,

Sem patří i otázka řádného způsobu uveřejňování předpisů a směrnic. Dosud dochází k případům, že ministerstva nedodržují např. svou povinnost a neuveřejňují směrnice, určené pro národní výbory, v příslušném věstníku vlády.

Federální i česká vláda přijaly významná opatření k prověrce předpisů, která povedou ke zlepšení situace, pokud jde o dosud platné předpisy. Všichni si ovšem uvědomujeme, že to nemůže být jen jednorázová akce a že je nutné neustále sledovat požadavky racionálních a efektivních způsobů řízení a správy pomocí právních norem. Svým dílem k tomu musí přispět i činnost generálního prokurátora na úseku všeobecného dozoru. Celý komplex otázek tvorby předpisů a norem ovšem zdaleka nemůže být zvládán prostředky prokurátorského dozoru. Je nezbytné, aby orgány státní správy věnovaly těmto problémům soustavnou pozornost a aby také poslanci a výbory ČNR upozorňovali na nesrovnalosti, které se vyskytují při tvorbě a vydávání předpisů a směrnic.

Soudružky a soudruzi,

při rozboru příčin a podmínek porušování právních norem by bylo chybou soustřeďovat se jen na případy, které vyšetřuje bezpečnost či prokuratura a které rozhodují soudy. V socialistické společnosti jsou předpoklady a záruky pro to, aby u občanů, kteří se výjimečně dopustí nezákonného jednání malého stupně společenské nebezpečnosti, byla zabezpečena náprava bez soudního stíhání. Je naprosto správné - a vyplývá to z předložené zprávy - jestliže prokurátor při posouzení věci v přípravném řízení dbá, aby takoví občané nebyli zbytečně stavěni před soud a aby soudy projednávaly jen věci závažnější povahy.

Vytvářet příznivé podmínky k prosazování socialistické zákonnosti však zároveň předpokládá neponechávat na pracovištích a v územních obvodech bez povšimnutí všechna ta drobná porušování norem, jak se s tím často setkáváme. Taková drobná porušení jsou sice málo společensky nebezpečná, ale ve svém souhrnu vyvolávají ovzduší nekázně a neúcty k socialistickým zákonům a narušují pracovní procesy ve výrobě, vztahy mezi lidmi při prodeji v obchodě i ve službách a v občanském soužití. V této souvislosti je nutné věnovat zvláštní pozornost především té části předložené zprávy generálního prokurátora, která hovoří o upevňování socialistické pracovní kázně, a současně posuzovat tuto otázku v plné šíři a ve všech souvislostech.

Na celostátním aktivu k zabezpečení závěrů předsednictva ÚV KSČ a vlády ČSSR k úkolům 7. pětiletky se hovořilo o opatřeních, která připravuje federální vláda spolu s Ústřední radou odborů, a bylo poukázáno na to, jak zásadní význam pro řešení i našich současných problémů mají dokumenty v poslední době přijaté a uveřejněné k této otázce v Sovětském svazu. Je namístě připomenout zde slova s. Andropova, z nichž vyplývá, že upevnění pracovní kázně je nejrychleji mobilizovatelná rezerva; nevyžaduje žádné investice a přináší ohromný efekt.

Společenské působení práva přímo souvisí s úrovní socialistického právního vědomí občanů. Základem účinné právní propagandy je dobrá práce státních orgánů při realizaci práva ve společnosti.

Při prohlubování socialistického právního vědomí má důležitou úlohu právní výchova a právní propaganda. Nelze ji chápat odtrženě od celého ideově výchovného působení socialistického společensko-politického systému. Jde však o to, aby právní výchova a propaganda byla soustavná, cílevědomá, koordinovaná s ostatními úseky masově politické a ideově výchovné práce a vyznačovala se také diferencovaným přístupem k jednotlivým skupinám obyvatelstva. Své specifické úkoly zde musí plnit státní orgány, celá soustava zastupitelských sborů, hospodářské a společenské organizace.

Významný úkol zde připadá poslancům ve volebních obvodech i v kolektivech, kde pracují. Jejich práce je důležitým prostředkem působení na upevňování pracovní kázně a občanské disciplíny.

Soudružky a soudruzi,

ústavní pravomoc České národní rady projednávat pravidelně stav socialistické zákonnosti nás zavazuje, abychom se soustavně podíleli na dodržování a upevňování zákonnosti též celou svou činností zákonodárnou, kontrolní a iniciativní. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Mečlovi za zpravodajskou zprávu.

Soudružky a soudruzi, do rozpravy se zatím přihlásili poslanci Slavíček, Meier a Křenová, předseda Nejvyššího soudu ČSR dr. Kejzlar, dále poslanci Píro, Vokrouhlíková, Langerová, Doležal, Dvořáková a Černá.

Budeme pokračovat v našem jednání rozpravou. Prosím, aby jako první vystoupil poslanec Slavíček. Připraví se poslanec Meier.

Poslanec Antonín Slavíček: Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, cílem mého vystoupení je navázat na zprávu generálního prokurátora o stavu socialistické zákonnosti se zaměřením na úsek činnosti a práce v rozhodovací činnosti národních výborů.

Tato orientace je v současné době o to důležitější, že na základě novely zákona o národních výborech, kterou jsme zde v ČNR schvalovali, dochází k přenesení rozhodovací činnosti v některých oblastech na národní výbory základního stupně, že se posiluje jejich oprávnění vůči i jimi neřízeným organizacím a podnikům, že se posiluje jejich kontrolní úloha a rovněž, že se rozšiřuje jejich kontrolní působnost v oblasti zabezpečování potřeb občanů i ve vztahu k dalším státním orgánům.

Mohu říci, že v našem výboru pro národní výbory a národnosti pravidelně sledujeme od počátku volebního období úroveň rozhodovací činnosti národních výborů.

Zabývali jsme se podrobně těmito otázkami i při novele zákona o národních výborech. Proto plně souhlasíme s tím, co je uvedeno ve zprávě generálního prokurátora, že totiž došlo ke zlepšení činnosti. Ze získaných poznatků poslanců České národní rady na národních výborech, ministerstvu vnitra ČSR, prokuratuře a výborech lidové kontroly vyplývá, že úroveň vyřizování záležitostí občanů a organizací v národních výborech má vzestupnou tendenci a příznivý vývoj. Je potřebné ale říci, že ještě přetrvávají značné rozdíly v kvalitě a včasnosti ve vyřizování náležitostí a v dodržování socialistické zákonnosti národními výbory jednotlivých stupňů a také jsou ještě rozdíly v činnosti národních výborů stejného stupně. Je to odvislé i od toho, zda si pracovníci aparátu národního výboru uvědomují, že oni jsou tam pro lidi a ne obráceně.

Z rozborů výkonu státní správy a rovněž z vlastních poznatků můžeme potvrdit, že z jednotlivých stupňů národních výborů nejlépe pracují krajské národní výbory, což je jednak dáno nižším počtem vyřizovaných věcí ve správním řízení, jednak, a to je hlavní, kvalifikovanějším a stabilizovanějším aparátem těchto národních výborů /lepší odbornost a větší prostor pro řešení jednotlivých věcí/. Poněkud horší stav je na národních výborech základního stupně. Tam však ale dochází nejvíce podání a přitom vybavenost a kvalifikace aparátu je podstatně nižší než na vyšších stupních národních výborů. Je to odvislé od systemizace a možnosti ohodnocení práce pracovníků aparátu těchto národních výborů podle stávajících platových zásad /zde mám kritickou připomínku, že již dlouho se řeší nové zásady pro odměňování pracovníků národních výborů základního stupně/. Národní výbory jsou si podle našich poznatků této skutečnosti plně vědomy, a proto soustřeďují na zjednání nápravy pozornost.

Nedostatečné vybavení národních výborů základního stupně se odráží i v kvalitě rozhodovací činnosti. Tyto závěry vyplývají i z provedené analýzy výstavby a činnosti národních výborů ve střediskových obcích, kterou provádělo ministerstvo vnitra ČSR a která bude součástí předkládané zprávy na prosincovém plénu České národní rady.

Většina nedostatků na úseku správního řízení zabezpečovaného národními výbory spočívá tak, jak je uvedeno i ve zprávě GP v tom, že rozhodnutí jsou vydávána na základě nedostatečně zjištěného skutkového stavu, že jsou opomíjeni někteří účastníci řízení, že není dodržováno doručení do vlastních rukou, nejsou dodržovány lhůty k vyřízení, že rozhodnutí není současně oznamováno příslušným orgánům státní správy, např. hygienickým, požárním, zemědělským a dalším.

Tyto poznatky byly získány na poslaneckých průzkumech organizovaných Českou národní radou v několika vybraných okresech a plně se shodují se zprávou GP.

Nejčastěji dochází k porušování předpisů při ochraně socialistického pořádku, ve stavebním řízení a zejména ve správním řízení, kde počet zjištěných porušení zákona má stoupající tendenci.

Nezákonnosti vyvěrají z řady příčin: z neznalosti právních předpisů u místních a městských národních výborů, nebo i z necitlivého vztahu k záležitostem občanů a byrokratického přístupu u okresních národních výborů.

Nejvíce porušovaným předpisem je procesní předpis, zákon o správním řízení, a to ve všech odvětvích státní správy a u národních výborů všech stupňů. Vady je ale pak nutno odstraňovat v odvolávacím či mimoodvolávacím řízení, vedou k průtahům při vyřizování záležitostí občanů, což následně vyvolává jejich oprávněnou nespokojenost.

I přes tuto kritiku je možno konstatovat, že dochází ke zlepšení této činnosti, že se zvyšuje metodická pomoc od národních výborů vyšších stupňů a také se zavádí systematická kontrola správního řízení s cílem dále tento úsek zkvalitňovat.

Při výkonu dozoru nad dodržováním materiálně právních předpisů je věnována zvýšená pozornost ochraně životního prostředí, a to ukládání sankcí především ve vztahu k ochraně půdního fondu a k investiční výstavbě.

Musíme ale shodně s GP konstatovat, že v ochraně všech složek životního prostředí nedošlo k zásadnímu zlepšení stavu zákonnosti. Předpisy vydané k jeho ochraně nedostatečně plní svou funkci a stav životního prostředí se nadále zhoršuje. Měli jsme možnost se s tímto úsekem seznámit i v Severočeském kraji. Obdobná situace nastává i v jiných krajích a při mnohem příznivějších podmínkách.

Naše poznatky nasvědčují tomu, že pokuty ukládané organizacím za porušení předpisů o ochraně životního prostředí nedostatečně plní svůj účel a mají často jen ekonomický význam pro příjemce, tedy stát, aniž by přispěly k odstranění závadného stavu u plátce - porušovatele.

Také zpřísněná ochrana zemědělského půdního fondu podle nového zákona se vžívá jen pomalu. V jednotlivých případech jsou již vydávána rozhodnutí odmítající neodůvodněné požadavky na zábor zemědělské půdy, ale ještě převažuje tlak ekonomicky silných investorů a prosazování jejich lokálních zájmů. Sankce za porušení předpisů o ochraně zemědělského půdního fondu se však ukládají v malé míře a jsou podle našeho názoru málo účinné.  

Rozhodovací činnost podle stavebního zákona je zejména pro místní a městské národní výbory složitá a dochází zde často k porušování právních předpisů. Složitost řízení netkví zpravidla v povolování stavby samé, ale v ochraně zájmů, jichž se stavba může dotknout. V řízení vystupují vždy dotčené orgány státní správy, jejichž počet se pohybuje podle povahy věci od 14 do 31, ale také i 60 u velkých staveb.

Sankční opatření daná stavebním zákonem se u staveb užívají zejména vůči občanům a vůči organizacím jsou sankční opatření zatím ojedinělá.

Nejslabším článkem činnosti stavebních úřadů je stále státní stavební dohled, pro jehož výkon dosud nebyly vůbec vytvořeny personální podmínky u národních výborů. Je potřebné se touto problematikou důsledněji zabývat jak na ministerstvu vnitra, tak i u České komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj.

Soudružky a soudruzi,

jsme ve výboru pro národní výbory a národnosti toho názoru, že k výraznému zlepšení stavu zákonnosti v rozhodovací činnosti národních výborů musí přispět volené orgány zesílením kontrolní činnosti vůči svým aparátům.

Považujeme proto za správné, že národní výbory vyšších stupňů zintenzívnily systematickou péči o politickoodbornou výchovu pracovníků národních výborů nižších stupňů. Rovněž některé resorty přijaly opatření k prohloubení metodické pomoci národním výborům tak, jako MV, MVT, MLVH.

Máme ale připomínku v tomto směru. Vydávají se např. přehledy platných právních předpisů podle jednotlivých úseků resortů, ale měli by se však také zamyslet na ministerstvu vnitra jako koordinátoru nad tím, zda těchto druhotných předpisů, směrnic a pokynů není příliš mnoho a zda národním výborům nezužují prostor pro jejich iniciativu a aktivitu při uplatňování rozšířené pravomoci. Hovořil o tom i profesor Mečl.

Závěrem bych chtěl připomenout, že národní výbory představují velmi významný článek státní správy a také velmi důležitou součást socialistického státního mechanismu. Proto další rozvoj socialistické demokracie v činnosti národních výborů je trvale spjat s upevňováním socialistické zákonnosti.

K odstranění těchto nedostatků, o nichž jsem hovořil, může a musí pomáhat i metodická pomoc a pozornost prokuratury voleným orgánům národních výborů všech stupňů se zaměřením na střediskové obce a města. Proto podporuji návrhy předložené GP ve zprávě o stavu socialistické zákonnosti a doporučuji návrh usnesení schválit.

Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Slavíčkovi, slovo má poslanec Meier; pak bude třicetiminutová přestávka.

Poslanec ing. Josef Meier: Vážené soudružky a soudruzi, vážení hosté, mezi základní otázky, které socialistická společnost soustavně sleduje, je upevňování a rozvíjení politických a morálních hodnot mladého pokolení. V souvislosti s tím je to i řešení problémů, které narušují kladný vývoj osobnosti mladých lidí. Mezi nejzávažnější z těchto problémů patří trestná činnost mládeže, jejíž stav je v posledním období, přes celospolečenské úsilí směřující k jejímu omezení, stále neuspokojivý.

Podívejme se na tento problém z pohledu činnosti společenských organizací, zvláště pak Socialistického svazu mládeže jako reprezentanta nejmladší generace naší socialistické společnosti. Činnost této organizace v boji proti negativním jevům, působícím na mládež a děti, je nezastupitelná. Od svého založení přijaly orgány a organizace SSM celou řadu opatření k omezení nežádoucích vlivů na mladé lidi. Tato opatření směřovala jednak k široké prevenci formou všestranné a kvalitní zájmové činnosti SSM s účastí i neorganizované mládeže, ke snaze o lepší ideově výchovnou práci, a jednak k využívání společenských forem SSM s cílem zvýšit právní vědomí dětí a mládeže, zkvalitnit účast SSM v řízení před soudy a soustavněji pracovat s delikventní mládeží. Je samozřejmé, že ne vždy se tyto úkoly daří plnit s žádoucím efektem. Přesto si myslím, že Socialistický svaz mládeže v této oblasti udělal kus poctivé a záslužné práce, i když má předpoklad udělat více.

Dohody orgánů Socialistického svazu mládeže se státními orgány, které SSM v ČSR v nynějším posjezdovém období aktualizuje a konkretizuje, jsou základem pro zkvalitnění práce v této oblasti. Například dohoda českého ústředního výboru SSM s ministerstvem vnitra ČSR z května tohoto roku řeší otázky vzájemné spolupráce v boji proti kriminalitě dětí a mládeže od úrovně centra až po nejnižší stupen organizační výstavby, s příslušnou mírou konkrétních společných opatření přijímaných v dohodách na každý rok.

Pozitivně lze například hodnotit tradiční letní dětské tábory pro neorganizovanou mládež. V Severočeském kraji proběhl v loňském roce jubilejní desátý ročník. Pobytu v táboře se zúčastnilo kolem 220 chlapců ve věku 9 - 14 let, kteří byli opakovaně vyšetřováni pro trestnou činnost nebo jsou z rodin, kde není zajištěna jejich řádná výchova. Jiný příklad je z okresu Plzeň - jih, kde jsou zakládány oddíly ochránců socialistického pořádku z řad členů Pionýrské organizace SSM pod vedením příslušníků SNB a Pomocné stráže Veřejné bezpečnosti.

Uzavírání dohod i ostatních společenských organizací se státními orgány je určitou cestou, jak zkvalitnit vzájemnou součinnost v boji proti trestné a jiné protispolečenské činnosti mládeže.

Rozvíjí se spolupráce s ústředním výborem Českého svazu žen. Zatím se omezuje na přednáškovou činnost příslušníků Veřejné bezpečnosti pro organizace Českého svazu žen. Český svaz žen by však mohl sehrát významnější úlohu zejména pokud jde o zvyšování odpovědnosti mladých rodin za výchovu dítěte.

Také Revoluční odborové hnutí se zapojuje do úsilí omezovat trestnou a jinou protispolečenskou činnost mládeže. Dohoda o společném postupu proti kriminalitě mládeže, uzavřená mezi ministerstvem vnitra ČSR a Českou odborovou radou v roce 1979, sledovala zapojení organizací ROH do preventivně výchovné činnosti s učňovskou mládeží a působení na rodiče, kteří zanedbávají výchovu svých dětí. Předpokládá zejména zařazování mladistvých delikventů i navrátilců z výkonu trestu odnětí svobody do pracovních kolektivů, které poskytují záruku pozitivního výchovného působení. Závodní výbory ROH by měly dohlížet na to, aby dospělé osoby stíhané v minulosti pro trestnou činnost na mládeži, byly zařazovány na taková pracoviště, kde nepracují mladistvé osoby.

Úkolům odborů v této oblasti by bylo třeba věnovat větší pozornost, aby jejich plnění se stalo předmětem jednání nejen na úrovni krajů a okresů, ale i závodních výborů ROH.

Dovolte mně, abych v závěru znovu zdůraznil, že ochranu mládeže před negativními společenskými jevy je možno úspěšně řešit jen v těsné součinnosti zainteresovaných státních orgánů, orgánů a organizací Národní fronty. Musíme však přispět k tomu, aby tato součinnost byla systematická, efektivní a přinesla konkrétní výsledky. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Meierovi. Nyní přerušuji jednání na 30 minut. Po přestávce bude první diskutovat poslankyně Křenová.

/Schůze byla přerušena ve 14.50 hodin a znovu zahájena v 15.20 hodin./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v rozpravě. Slovo má soudružka poslankyně Křenová, připraví se předseda Nejvyššího soudu soudruh dr. Kejzlar.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP