Rozhodujícím předpokladem pro omezování kriminality je cílevědomá prevence kriminality za účasti všech státních orgánů, společenských organizací a celé veřejnosti. V průběhu uplynulých let se přistoupilo ke komplexnímu řešení základních problémů kriminality, jako jsou trestná činnost mládeže, kriminalita namířená proti socialistickému hospodářství, recidiva trestné činnosti a trestná činnost pod vlivem alkoholu. Právě u těchto faktorů je zjevné, že postižením a spravedlivým odsouzením jednotlivého pachatele nemohou být odstraněny společenské kořeny, z nichž vyrostla protispolečenská činnost. Cílem je tedy působit k odstranění konkrétních příčin protispolečenské činnosti a podmínek umožňujících páchání v konkrétních podmínkách územního obvodu nebo odvětví.
Při uskutečňování programu XVI. sjezdu KSČ jsou z podnětu prokuratury a ostatních orgánů činných v trestním řízení v republice, krajích a okresech, pod vedením stranických orgánů přijímány dlouhodobé plány boje proti kriminalitě zaměřené na základní problémy porušování zákonnosti a koncentrované do těch pracovních odvětví a míst nebo závodů, kde k porušování zákonnosti dochází v největším rozsahu. Zejména okresní a krajské národní výbory, jakož i některé společenské organizace, zejména ROH, obětavě plní opatření nezbytná k odstraňování příčin nezákonnosti.
Úspěch v boji proti všem formám protispolečenských činů závisí na tom, jak k němu přispívá celá veřejnost. Proto je důležité mobilizovat veřejné mínění k nesmlouvavému postoji vůči porušování zákonů, soustavně informovat občany o stavu zákonnosti a o řešení konkrétních případů jejího porušení.
Aktivní vystupování občanů proti protispolečenským jevům v jejich okolí je přesvědčivým ukazatelem síly socialistického právního vědomí. Ukázat na rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví, vystoupit proti vymáhání úplatků, proti příživníkovi, postavit se na obranu zákona, vyžaduje nemálo občanské statečnosti. A přece jedinou cestou k předcházení protispolečenským činům je nesmiřovat se v běžném životě, v bydlišti a na pracovišti, s projevy zištnosti, lhostejnosti a neodpovědnosti vůči společenským zájmům.
Vždyť v mnoha hospodářských organizacích dochází k rozkrádání před očima spolupracovníků, s vědomím mistrů nebo strážných. Většina zjištěných případů rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví ukazuje na vážné nedostatky při správě a evidenci národního majetku. Do funkcí spojených s hmotnou odpovědností jsou přijímáni pracovníci, kteří byli dříve odsouzeni pro trestné činy proti majetku a dokonce u nich trvá zákaz vykonávat takovou činnost. Škody způsobené nehospodárností, plýtváním i rozkrádáním někteří hospodářští pracovníci odpisují jako výrobní náklady a nevymáhají náhradu škody na pracovnících, kteří ji způsobili.
Dbát o dodržování socialistické zákonnosti mají i kontrolní a revizní orgány v hospodářských organizacích a nadřízených orgánech. Výsledky jejich činnosti jsou mnohdy neuspokojivé, poznatky o protispolečenské činnosti neoznamují buď vůbec anebo opožděně či v neúplném rozsahu. Na úroveň práce kontrolních orgánů působí často nepříznivě resortní zájmy, snahy vedoucích hospodářských funkcionářů vyřizovat věci bez zásahu příslušných státních orgánů. To je také hlavním důvodem proč převážnou většinu trestné činnosti ohrožující socialistickou ekonomiku odhalují teprve orgány Veřejné bezpečnosti.
V podstatě shodné důvody násobené sousedskými vztahy jsou příčinou, proč orgány národních výborů, zejména v menších místech, důsledně nereagují na zjištěné případy drobného rozkrádání, nedovoleného podnikání, spekulačních jednání a různých jiných forem porušování pravidel socialistického soužití.
Faktická beztrestnost nejrozmanitějších protispolečenských činů, která je důsledkem nemístné ohleduplnosti odpovědných pracovníků, působí značné škody. Nejde pouze o ztráty materiální, ale současně i o vážné morální důsledky. Právě tento pasivní postoj je příčinou houževnatého přežívání projevů soukromovlastnické psychologie a podhoubím nejrůznějších příživnických tendencí.
Je však možno uvést četné příklady pracovních kolektivů v závodech, v JZD, v obcích, kde vzájemná náročnost a soudružská kritičnost se staly základem pro vytváření uvědomělého a odpovědného vztahu občana ke společnosti. Tam se naučili nekompromisně reagovat na každé porušení kázně a pořádku a vůči každému důsledně vyvozovat odpovědnost. Odpovědný vztah k práci, ke společnosti, přesné dodržování kázně a povinností, musí být samozřejmostí pro každého občana socialistického státu.
Náročné prosazení pořádku a kázně je mimořádně obtížným a dlouhodobým úkolem. Naše socialistické organizace a jejich odpovědní pracovníci nevěnují dostatečnou pozornost stavu pracovní kázně ani vyvozování odpovědnosti za její porušování. Organizace nereagují zejména na případy absencí, nekvalitní práce, na nedbalý vztah k socialistickému vlastnictví. A přece právě upevňování socialistické pracovní kázně je nejdůležitější podmínkou splnění úkolů národohospodářského plánu, posílení zásad socialistického způsobu života, dodržování socialistické zákonnosti i účinné prevence všech negativních jevů.
Vážené soudružky a soudruzi, boj proti všem negativním jevům, proti všemu, co ztěžuje účinnější postup vpřed, k dovršení výstavby rozvinuté socialistické společnosti, je nedílnou součástí úsilí o další její rozvoj. A právě v tom připadá nezastupitelná úloha socialistické prokuratuře. Orgány prokuratury považují za svou povinnost upozorňovat na všechny záporné jevy a aktivizovat veřejnost k rozhodnému boji proti nim, postihovat jejich nositele a vyvolávat vůči nim ovzduší nesmiřitelnosti a morálního odsouzení.
Československá socialistická prokuratura již plných 30 let plní svou ústavně zakotvenou funkci strážce socialistické zákonnosti. Je vybudována jako jednotná, centralizovaná soustava v čele s generálním prokurátorem ČSSR, jejímž posláním je vykonávat dozor nad důsledným prováděním a zachováváním zákonů všemi orgány, organizacemi a občany. Podstata úkolů prokuratury spočívá v tom, že střeží, prosazuje a upevňuje socialistickou zákonnost bez ohledu na jakékoli místní vlivy, zajišťuje jednotu zákonnosti na celém území státu, chrání socialistické společenské a státní zřízení, socialistické vlastnictví a poskytuje ochranu právům a zákonem chráněným zájmům občanů a socialistických organizací.
Prokuratura je pevným článkem mechanismu socialistického státu, její činnost účinným nástrojem realizace právní politiky KSČ. Prokurátorský dozor se osvědčil při upevňování zákonnosti v nejrůznějších oblastech života společnosti.
V současné době pokračují orgány prokuratury v ČSR v plnění úkolů, které pro její práci vyplývají z výsledků XVI. sjezdu KSČ. Dlouhodobým cílem činnosti prokuratury je účinně přispívat k podstatnému omezení všech závažných forem porušování zákonnosti v České socialistické republice a k posílení autority zákona ve veřejnosti. Za tím účelem jsme orientovali dozor prokuratury na nejzávažnější, společensky nejškodlivější formy porušování zákonnosti.
Jak je patrné z dosavadního výkladu trvale na prvním místě stojí v naší práci zabezpečování úkolů souvisejících s bojem proti kriminalitě. Prokuratura po celou dobu své existence působí jako speciální orgán socialistického státu ke stíhání pachatelů protispolečenských činů. V této oblasti má prokuratura nejširší povinnosti, které představují nejméně 2/3 její pracovní kapacity. Uvědomujeme si, že při potírání kriminality je třeba zabezpečit vážné úkoly, související s dlouhodobou stagnací jejího výskytu, popřípadě s jejím nárůstem v oblasti útoků proti majetku a ekonomice.
Dosavadní poznatky nás opravňují k závěru, že vzestup evidované kriminality v posledních letech, je jenom do určité míry vzestupem skutečným a že z části jde o důslednější odhalování dosud neodhalené, skryté kriminality, především v ekonomické oblasti.
Dobře známe faktory ovlivňující výskyt kriminality a soustavně hledáme cesty k jejich omezování. Právě v uplynulém roce jsme v ČSR meziresortně dohodli soubory opatření proti recidivě trestné činnosti a proti trestné činnosti páchané pod vlivem alkoholu a jiných toxikománií. Jejich smyslem je zapojit do úsilí o odstraňování nezákonných jevů široký okruh státních orgánů, hospodářských a společenských organizací i kolektivů pracujících. Usilujeme o zdokonalení úlohy prokuratury při koordinaci činnosti ostatních orgánů v boji s trestnou činností. Přispíváme k posilování právního vědomí občanů, k jejich aktivní účasti na upevňování občanské a pracovní kázně.
V souladu s třídním obsahem naší trestní politiky usilujeme o účinnější postih pachatelů trestných činů a přečinů. Dbáme o důraznou represi vůči pachatelům zvláště závažných trestných činů a proti těm osobám, pro které je páchání trestných činů výrazem jejich protispolečenských nebo dokonce protisocialistických postojů.
Neočekáváme, že se v dohledné době podaří dosáhnout pronikavého snížení kriminality. Ale i za této složité situace hledáme všechny cesty ke zvýšení účinnosti boje proti tomuto negativnímu jevu.
Zvláštní pozornost věnují orgány prokuratury dodržování zákonnosti v ekonomické oblasti. Ochranou ekonomiky se zabýváme především z hlediska trestního práva, kde útoky proti socialistické ekonomice představují asi třetinu celkové kriminality. Právě v období, kdy naše národní hospodářství překonává řadu problémů, se nedaří dobře plnit požadavek důsledné ochrany majetku v socialistickém vlastnictví a zabezpečit odhalení a postižení všech pachatelů trestných činů a přečinů namířených proti socialistické ekonomice. Proto i orgány prokuratury musí sehrát větší úlohu při ochraně socialistické ekonomiky, socialistického vlastnictví, při upevňování pracovní, hospodářské a finanční kázně.
Bude třeba věnovat důsledněji pozornost odhalování a postihu nekvalitní výroby, porušování předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a postihu všech forem porušování pracovní, technologické a jiné kázně, zejména té, která přivodila pracovní úraz, provozní havárii nebo poškození životního prostředí.
Porušování socialistické zákonnosti při ochraně ekonomiky se však projevuje šířeji, ve všech odvětvích práva, jako závažný důsledek uvolnění kázně a odpovědnosti. Zvlášť důležitý záměr prokuratury, k němuž využíváme zvýšenou měrou prostředků všeobecného a občanskosoudního dozoru, proto směřuje k tomu, aby socialistické organizace samy dbaly o dodržování zákonnosti ve veškeré své činnosti, a dále k tomu, aby se ke škodě socialistické ekonomiky nikdo v těchto organizacích nemohl beztrestně obohacovat.
Od vedoucích a odpovědných hospodářských pracovníků proto budeme důsledněji požadovat plné využívání jejich oprávnění k vyvozování odpovědnosti za porušování pracovní kázně, řádné a včasné uplatňování náhrady škody způsobené na socialistickém majetku a plnění zákonem uložené povinnosti oznamovat podezření z trestné činnosti.
S posilováním ochrany ekonomiky souvisejí i opatření, která před necelým rokem přijaly stranické a státní orgány k předcházení neoprávněnému obohacování a k zajištění účinnějšího postihu majetkového prospěchu z nepoctivých zdrojů. V socialistické společnosti jsou nepřípustné jakékoliv projevy nekázně, neodpovědnosti, podceňování skutečných celospolečenských zájmů, projevy nehospodárnosti, korupce, zneužívání veřejných prostředků a zastávaných funkcí. Vůči nositelům takových negativních jevů má represe své nezastupitelné místo a prokuratura proti nim bude důsledně zasahovat.
Další oblast, kam je zaměřena zvýšená pozornost prokuratury, je stav zákonnosti v rozhodovací činnosti národních výborů. Právní pořádek a kulturnost rozhodování o právech a povinnostech občanů jsou nezbytným předpokladem prohlubování socialistické demokracie, zvyšování úlohy a autority národních výborů. XVI. sjezd a podrobně 6. zasedání ÚV KSČ zdůraznily, že národní výbory nemohou o právech a povinnostech organizací a občanů rozhodovat jinak, než výlučně v souladu se zákonem a jsou povinny hledat taková řešení, která jsou v rámci zákona pro občana a organizaci nejvýhodnější.
K upevnění socialistické zákonnosti v práci národních výborů prokuratura přispívá soustavným výkonem svého všeobecného dozoru. Cílem tohoto dozoru je pomoc při odstraňování dosud často se vyskytujících případů porušení zákonnosti, při zdokonalování úrovně práce národních výborů v zájmu soustavného zvyšování jejich autority.
V souvislosti s tím orientujeme všeobecný dozor prokuratury i na otázky ochrany životního prostředí. Jsme přesvědčeni, že právě v této oblasti je nutno bez kompromisu naplňovat literu zákona, plně a důsledně využívat všech sankcí, především k ochraně čistoty vod a ovzduší. Kritériem účinnosti našeho úsilí v této oblasti nemohou být údaje o počtu uložených pokut, ale dosažení skutečné změny ve stavu ochrany životního prostředí. Je třeba, aby tento přístup se stal vnitřním přesvědčením i všech vedoucích hospodářských pracovníků. Obdobně ani při ochraně zemědělského a lesního půdního fondu se dosud plně nedaří využívat všech možností příslušných zákonů. Cesta ke zlepšení stavu životního prostředí je samozřejmě v dokonalejším využívání stavebního zákona, v jeho cílevědomém a přesném dodržování.
Při plnění všech úkolů prokuratury je v centru naší pozornosti všestranné zabezpečování zákonných práv občanů. Socialistický právní řád zaručuje skutečnou rovnost před zákonem všem občanům při uplatňování jejich politických práv a osobních svobod, práv pracovních, majetkových i dalších. Důležitým úkolem prokuratury je proto dbát, aby občan, od něhož oprávněně požadujeme řádné plnění povinností ke státu a ke společnosti, mohl způsobem a v rozsahu stanoveném zákonem uplatňovat svá oprávnění a byl chráněn před jakýmikoli projevy svévole. Tento požadavek máme na zřeteli při výkonu dozoru prokuratury v trestních věcech, při výkonu všeobecného dozoru, při uplatňování oprávnění v občanskosoudním dozoru i při vyřizování podnětů a stížností občanů. Zejména v těchto případech jsou nepřípustné jakékoliv projevy necitlivého přístupu, byrokratismu, formalismu, snahy vyhýbat se řešení podstaty problémů.
Úkoly prokuratury jsou velmi obsáhlé a náročné. Přitom je zabezpečuje jen poměrně malý, byt velmi výkonný aparát. Počet 1000 prokurátorů a vyšetřovatelů kontrastuje s desetitisícovými počty opatření a rozhodnutí, jež orgány prokuratury v ČSR ročně činí v zájmu upevnění zákonnosti.
Cílem činnosti prokuratury je dosáhnout, aby v celém životě naší společnosti se stalo neporušitelnou zásadou důsledné dodržování zákonů a ostatních právních předpisů ze strany všech státních orgánů, orgánů hospodářského řízení a společenských organizací a všech jejich vedoucích pracovníků a funkcionářů, i ze strany všech občanů. To nás i zavazuje nekompromisně využívat svých zákonných prostředků proti všem formám porušování zákonnosti a energicky zajišťovat uplatnění zákonné odpovědnosti vůči každému, kdo poruší zákony tohoto státu.
Úspěšné zabezpečení těchto úkolů závisí především na lidech. Na pracovníky prokuratury klademe vysoké nároky, mezi něž patří oddanost socialismu, vysoké politické, odborné, morální a charakterové kvality, jasný třídní přístup k hodnocení společenských jevů, přísné respektování socialistického právního řádu, aktivita a důslednost v plnění úkolů a smysl pro spravedlnost.
V žádném případě nesmí prokurátor tolerovat porušování zákonnosti, podceňovat je, reagovat na ně jinak, než mu ukládá zákon.
Dovolte, abych vás, vážené soudružky a soudruzi, ujistil jménem všech pracovníků prokuratury v ČSR, že svou činností se přičiníme o to, abychom splnili - jak bylo řečeno na XVI. sjezdu KSČ - svou svatou povinnost bděle a svědomitě chránit naše státní zřízení, socialistické vlastnictví, veřejný pořádek, práva a svobody občanů, bezpečnost republiky. /Potlesk./