Při výchově mladých lidí stojí v popředí společenského zájmu střední a vysoké školství. Pečlivě se staráme o to, aby škola byla co nejúžeji spjata s praxí, aby ze středních a vysokých škol vycházeli lidé teoreticky a politicky zdatní, s pevnými mravními postoji. Jde nám o to, aby byli schopni se v co nejkratší době aktivně zapojit do pracovního procesu tam, kde je nejvíce potřebujeme. K tomu také vytváříme v celém řídícím systému nezbytné organizační předpoklady.
Velkou důležitost přikládáme přípravě mladé generace, která vstoupí do řad dělnické třídy. Otázkami, jež z řešení této problematiky vyplývají, jsme se pečlivě zabývali a je třeba říci, že mnohé jsme už dokázali a že se hodně změnilo k lepšímu. Z náročnosti však nelze nic slevovat, a proto se domníváme, že v souhrnu jsou dosažené výsledky prozatím jen málo uspokojivé. Řídícím článkům bylo uloženo věnovat všestrannému zabezpečení učňovských učilišť prvořadou péči. Chceme, aby se společně přičinily o plné zajištění veškerých materiálních podmínek. Tento úkol je tím naléhavější, čím silněji si uvědomujeme, že dělnická mládež musí být všestranně vybavena pro to, aby sehrávala klíčovou politickou úlohu při dalším komplexním rozvoji naší vyspělé socialistické společnosti.
Výrazný vliv na utváření socialistického způsobu života a na každodenní postoje a jednání lidí má bezesporu kultura. Její mnohostranné působení se setkává s porozuměním a podporou stranických a státních orgánů. V souladu s politikou naší strany cílevědomě zapojujeme do kulturního života co nejširší vrstvy obyvatel. Loni bylo pro uspokojování této sféry vyčleněno 3,2 mld korun. Tato částka přispěla zejména k dalšímu prohlubování kulturně výchovné činnosti, k rozvoji divadelnictví, k podpoře socialisticky angažované umělecké tvorby, napomohla kulturním stykům se zahraničím i údržbě a opravám kulturních památek. Šíři této starostlivosti dokládá např. údaj, že 61 našich divadel loni navštívilo téměř 7 milionů diváků a přitom na jednu vstupenku jsme dopláceli ze státního rozpočtu téměř 55 Kčs. A mohl bych uvádět obdobné příklady z provozu muzeí, galerií, knihoven a jiných kulturních institucí.
Místo kultur v každodenním životě je nezastupitelné. To ale neznamená, že můžeme ztrácet ze zřetele neodmyslitelná hlediska efektivnosti a hospodárnosti. Konkrétně řečeno - a zmiňuji se pouze o jednom z mnoha případů - opravy a celkovou obnovu kulturních zařízení a památek musíme spojovat s jejich účelným celospolečenským využitím. Není přece únosné, aby se pro kulturní či jiné potřeby navrhovala výstavba nových budov, zatímco památkové objekty, které by po adaptaci mohly těmto účelům sloužit, se nechávaly chátrat.
Vážené soudružky, vážení soudruzi, jedním z prvořadých cílů hospodářské a sociální politiky komunistické strany pro období 7. pětiletky je udržet dosavadní vysokou životní úroveň, případně ji dále zkvalitňovat v souladu s reálnými možnostmi ekonomiky. Tento úkol vytyčený XVI. sjezdem naší strany jsme i v roce 1982 svědomitě a uvážlivě zabezpečovali. Pravda, objevovaly se potíže, vyvstávaly i nové problémy. Nicméně dosaženou vysokou životní úroveň obyvatelstva se podařilo zachovat, dále jsme posílili sociální jistoty lidí. Tento výsledek je tím významnější, že byl dosažen bez vnějších zdrojů, při rovnováze platební bilance.
Plán maloobchodního obratu jsme v roce 1982 splnili na 98,7 procent. Vnitřní trh byl vcelku vyrovnaný, i když se nedá hovořit o tom, že bychom zejména u průmyslového zboží měli trvalý dostatek vysoce kvalitních, módních a technicky dokonalých výrobků. Cenové změny, provedené počátkem roku u potravin, se projevily strukturálními výkyvy. V závěru roku jsme je překonali a rovnováha byla obnovena.
Problematiku vyrovnanosti a kvality vnitřního trhu vláda nejednou podrobila důkladné, kritické analýze. Její poznatky vyústily do aktivizujících závěrů a přispívají k usměrnění a k prohloubení úsilí o uspokojení koupěschopné poptávky zbožím v žádaném množství a sortimentu. Tuto otázku chápeme ovšem v širších souvislostech. Její zodpovězení má svůj základ ve spravedlivé odměně za kvalitní práci, v postihu za lajdáctví. Vyvěrá z upevňování kázně a disciplíny a ze zachovávání správných proporcí mezi odměňováním a vývojem produktivity práce. I pro naši ekonomiku platí slova s. Andropova, který řekl:
"Zcela jasně se projevila nepřípustnost porušování objektivního ekonomického požadavku přednostního růstu produktivity práce. Zvyšování mezd, které zpočátku vyvolává navenek příznivý dojem, bez co nejtěsnějšího sepětí s tímto rozhodujícím činitelem nakonec nezbytně negativně působí na celý hospodářský život. Vyvolává zejména požadavky, jež nemohou být plně uspokojeny za dané úrovně výroby, znemožňuje odstranit deficit se všemi jeho neblahými důsledky, které vyvolávají oprávněné rozhořčení pracujících."
I při této příležitosti bych chtěl znovu připomenout myšlenku, že životní úroveň nechápeme pouze z úzkého hlediska osobní hmotné spotřeby. Pod tento pojem zahrnujeme celý široký okruh životních hodnot a sociálních vymožeností, které jsou vlastní jen a jen socialistické společnosti. Na každých 100 Kčs mzdových příjmů poskytujeme v průměru dalších 57 Kčs ze společenských zdrojů formou výdajů na zdravotnictví, školství, kulturu, sociální zabezpečení, péči o rodinu, matky s dětmi a další účely.
I to svědčí o trvalé péči, kterou socialistická společnost věnuje upevňování spokojenosti lidí, jejich seberealizaci a všestrannému zajišťování sociálních jistot.
Soudružky a soudruzi,
v uplynulém období jsme zaznamenali další kroky na cestě zdokonalování činnosti národních výborů. V souladu se závěry 6. zasedání ÚV KSČ bylo posíleno jejich postavení jako orgánů státní moci a správy a zdůrazněna nenahraditelná úloha v procesu výstavby rozvinuté socialistické společnosti. Rozšířená působnost, která jim byla svěřena ve střediskových obcích, vytváří předpoklady pro větší akceschopnost, odpovědnější rozhodování, pro hospodárnější a předvídavější řešení naléhavých problémů. Upevnili jsme rovněž jednotlivé funkce zastupitelských sborů ve městech a vytvořili rozsáhlé možnosti pro efektivnější uplatňování vlivu na soustavné uspokojování hospodářských, sociálních, kulturních potřeb obyvatelstva.
Pro úspěšnou činnost těchto orgánů dotváříme též odpovídající finanční zázemí. Svědčí o tom skutečnost, že objem jejich rozpočtů se neustále zvyšuje a dosáhl v roce 1982 částky 75,8 mld Kčs. Podíl na celkovém objemu rozpočtové soustavy ČSR vzrostl v roce 1982 na 44,2 %.
Na řadě úseků finančního hospodaření národních výborů jsme dosáhli příznivých výsledků. S plánovanými úkoly jsme se vyrovnali ve školství, kultuře a zdravotnictví. Projevilo se určité zlepšení v investiční výstavbě, i když ne všechny uvažované záměry byly prakticky naplněny.
Vedle úspěchů - a nebylo jich málo - jsme se však v jejich ekonomice střetávali i s některými nedostatky. V loňském roce např. nesplnily rozpočtové vlastní příjmy o 1,4 mld Kčs. Tato částka je smutným "rekordem" a ve srovnání s rokem 1980 či 1981 je dvojnásobná.
Plánované vlastní příjmy nenaplnil ani jeden krajský národní výbor. Značná manka - a hlavní příčinou je nedostatečná disciplína a kontrola - jsou např. v inkasu daně zemědělské a důchodové. Stejně tak existují i úniky u daní placených obyvatelstvem. Přitom právě v tomto ohledu je zapotřebí plně doceňovat negativní společenskopolitické důsledky povrchních přístupů orgánů, jejichž povinnosti jsou jednoznačně předurčeny. Jsme přesvědčeni, že nekompromisní plnění daných úkolů povede k růstu vlastních příjmů a současně přispěje k výchově občanů, k vyšší kázni vůči společnosti. Daně placené obyvatelstvem je nezbytné v širší míře a daleko odvážněji využít k potlačování protispolečenských činností, zejména nejrůznějších druhů neoprávněného podnikání a melouchaření.
Nižší příjmy národních výborů byly způsobeny též nedostatky v hospodaření jimi řízených organizací. Problémy přetrvávaly zvláště u okresních stavebních podniků, i když jim byl snížen plán výkonů i zisku. Ani s takto nově stanovenými úkoly se nestačily vyrovnat. Tato skutečnost je závažná a pro budoucnost přináší cenná poučení. Mimořádný dosah má také poznatek, že se jim nepovedlo prosadit posílení údržby na úkor prací v investiční výstavbě.
Těžiště řídící úlohy jednotlivých orgánů v nadcházejícím období spočívá proto v důsledném zajištění strukturálních změn ve prospěch oprav, údržby a modernizace zejména bytového fondu. Je žádoucí výrazně zvýšit kvalitu prací, upevnit pracovní kázeň, vnést pořádek do odměňování.
Neuspokojivý vývoj zaznamenaly v roce 1982 podniky Restaurací a jídelen. Plánovaný maloobchodní obrat nebyl splněn v žádném kraji a z 83 podniků v ČSR splnilo roční plán maloobchodního obratu jen 9. U předpokládaného zisku zůstal dluh představující 283 mil. Kčs.
Těžkosti, které na tomto úseku přetrvávají, nelze podcenit. Jejich urychlené zdolávání se neobejde, podle našeho názoru, bez zlepšení úrovně řízení podniků Restaurací a jídelen ze strany okresních národních výborů, zvýšení obchodní aktivity, kvalit služeb a zpřísnění kontroly hospodaření i poctivosti prodeje.
Rovněž ekonomice bytového hospodářství musí národní výbory věnovat daleko větší pozornost. Stav bytového fondu zdaleka neodpovídá obrovským prostředkům, které společnost rok co rok na tuto oblast poskytuje. Celkové náklady na 1 byt vzrostly v ČSR z 5132 Kčs v roce 1975 na 6332 Kčs v roce 1982. A to není málo. Přitom - a tento jev zasluhuje ostrou kritiku a hlavně aktivní snahu po nápravě - náklady na opravy, údržbu a modernizaci z této částky za stejnou dobu poklesly o více než 5 %.
V roce 1982 pokračovalo úspěšné plnění volebních programů Národní fronty. V investiční části akce Z bylo vytvořeno dílo v celkové hodnotě 2,6 mld Kčs. Podíl finančních nákladů činil v průměru 68 %. Lidé si sami vybudovali například 403 třídy v mateřských školách a 118 v základních školách, 262 prodejen a mnoho dalších potřebných objektů. Plynule se rozvíjela i její neinvestiční část. Za tyto výsledky patří uznání všem funkcionářům národních výborů a organizací Národní fronty, kteří svým úsilím vytvořili podmínky pro uskutečnění uvažovaných záměrů. Děkujeme i všem občanům, kteří se obětavou prací přičinili o vznik nových hodnot.
Obecný požadavek efektivnosti a hospodárnosti samozřejmě platí i pro akci Z. Místní zastupitelské sbory proto musí při zařazování nových staveb více zvažovat jejich celospolečenskou důležitost, sledovat nejen okamžité, ale především perspektivní potřeby. Důkaz klademe zvláště na zlepšení finančního, materiálového a kapacitního zabezpečení akcí a na postupné zvyšování objemu dobrovolného přispění obyvatel. Jen tak je možno dosáhnout snížení podílu finančních nákladů na celkové hodnotě díla do roku 1985 na 60 %.
V souladu se závěry 6. zasedání ÚV KSČ vláda věnovala mimořádnou péči vytváření předpokladů pro zdokonalování placených služeb. Základnu pro jejich poskytování tvoří a vždy budou tvořit socialistické organizace. Jestliže však chceme, aby služby byly co nejvíce dostupné a zároveň se zachovala potřebná míra hospodárnosti, musíme promyšleně využívat možnosti doplňkových forem. Mám tím na mysli nejen drobné provozovny a malá družstva, ale i činnost občanů, kteří dovednost a řemeslný fortel uplatňují na základě povolení národního výboru.
K tomu jsme vytvářeli a vytváříme podmínky i ve finančním hospodaření. Byla odstraněna administrativní omezení, zvýhodněny daně a provedena úprava cen nerentabilních nebo málo rentabilních služeb. To vše vytváří určitý základ pro jejich rychlý vzestup v příštích letech. Znovu je ale třeba podtrhnout, že i zde je nevyhnutelné prosazovat maximální hospodárnost. Nelze se například smířit s tím, že režijní náklady tady dosahují v průměru 230 % k vyplaceným mzdám a v některých případech činí dokonce až 500 %. Jistě se mnou budete souhlasit, že k těmto a k podobným jevům je třeba na všech úrovních zaujímat jednoznačná pevná a iniciativní stanoviska.
Soudružky a soudruzi,
dovolte mi, abych se alespoň v krátkosti zmínil o výsledcích státního rozpočtu v roce 1983. Hospodářské organizace řízené vládou ČSR splnily za prvních 5 měsíců odvody do státního rozpočtu na 38,6 %. Rovněž ostatní příjmy i výdaje se zatím vyvíjejí proporcionálně a nedochází k výkyvům zásadnějšího rázu.
Stejně jako v minulosti, tak i letos klademe zvýšený důraz na zásadu zabezpečování vyrovnanosti státního rozpočtu a v praxi ji budeme důsledně naplňovat. Při dané úrovni výdajů musí být zajištěn i odpovídající objem příjmů. Liknavý a bezstarostný postoj tady rozhodně není na místě, protože nechceme jít cestou omezování rozsahu položek financovaných ze společenských prostředků. Tím ostřeji vyniká požadavek efektivnosti společenské výroby, její maximální hospodárnosti a v pravém slova smyslu šetrnosti při vynakládání prostředků.
Žádný hospodář nemůže dlouhodobě spotřebovávat více, než vytvořil. To platí v plné míře i o naší ekonomice a státním rozpočtu.
Rok 1983 zaujímá z hlediska splnění 7. pětiletky významné postavení. Po počátečním zpomalení tempa růstu v letech 1981-1982 mají být vytvořeny předpoklady pro obnovu dynamiky v zájmu naplnění rozhodujících cílů hospodářské a sociální politiky, vytyčené XVI. sjezdem Komunistické strany Československa. Zrychlení rozvoje, s nímž se počítá v letech 1983-1985, by mělo vytvořit odpovídající možnosti pro dynamičtější tvorbu zdrojů.
Složité vnitřní i vnější ekonomické podmínky, probíhající strukturální přestavba ekonomiky a celková adaptace na nižší, i když absolutně stále ještě vysoké materiálové, surovinové a energetické vstupy do reprodukčního procesu, kladou podstatně vyšší nároky na celou řídící sféru, na výkonnost každého pracovníka, pracoviště, podniku i celé ekonomiky. Víme, že pro zabezpečování složitých záměrů, které před námi stojí při upevňování spolehlivé základny dynamického rozvoje, je nezbytné plně vyhovět požadavkům na efektivnost, hospodárnost, úspornost a na využívání všech intenzifikačních faktorů ekonomického růstu. Tyto principy výstižně vyjádřil generální tajemník ÚV KSČ a prezident republiky s. Husák ve svém vystoupení na oslavách 35. výročí Vítězného února, když řekl:
"V letošním roce jde o to, abychom výrazně upevnili pozitivní tendenci v rozvoji ekonomiky, rychleji překonávali negativní jevy, abychom lepším zhodnocováním omezených zdrojů surovin a energie, efektivnějším využitím základních fondů i pracovní doby zrychlili dynamiku rozvoje. Současná doba vyžaduje, abychom pracovali kvalitněji, s lepšími výsledky. Je to práce pro náš lid, pro jeho lepší život, pro další rozkvět naší socialistické vlasti" - potud soudruh Husák.
Tímto směrem bude vláda rozvíjet rozpočtové hospodaření a celou finanční politiku v letošním roce i v dalších letech 7. pětiletky.
Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
rozhodující kapitoly státního závěrečného účtu České socialistické republiky byly projednány v příslušných výborech České národní rady. Podněty a připomínky poslanců budou využity v další práci orgánů, jimž byly určeny.
Jménem vlády ČSR vám chci poděkovat za aktivní přístup k projednávanému dokumentu, za účinnou podporu politiky zaměřené na splnění závěrů XVI. sjezdu KSČ.
Navrhuji, aby Česká národní rada návrh státního závěrečného účtu České socialistické republiky za rok 1982 schválila. /Potlesk./