V návaznosti na programové prohlášení vlády ČSR vypracoval si náš výbor pracovní plán tak, aby svou iniciativou a kontrolní činností napomáhal plnění úkolů, které byly resortům uloženy 7. pětiletým plánem rozvoje národního hospodářství.
Zabývali jsme se kontrolou struktury a použitelnosti zásob v resortech průmyslu a stavebnictví ČSR, uspokojováním poptávky po některých druzích nedostatkového zboží, inovační aktivitou nábytkářského průmyslu ČSR, plněním úkolů stavebnictví na rozhodujících stavbách, plněním plánovaných úkolů v resortu ministerstva průmyslu a stavebnictví ČSR, efektivností vnějších vztahů, vědeckotechnickým rozvojem, uplatňováním chozrasčotu apod.
Z iniciativy výboru byly projednány závažné problémy, týkající se např. ochrany pracovníků před účinky nebezpečné prašnosti při dobývání nerudných surovin, postupu prací na výstavbě celulózo-papírenského kombinátu v Paskově, současného stavu v přípravě na zabezpečení tepelně technických vlastností staveb podle ČSN 730540 po roce 1984, předpokladů uvedení staveb vysoké rozestavěnosti do provozu, využití rozhodujících strojů a mechanismů ve stavebnictví, zajištění potřeb národního hospodářství ochrannými pomůckami apod.
Se znalostí věcí mohli jsme proto při projednávání plnění programového prohlášení konstatovat, že v resortu průmyslu ČSR se hospodářská politika v letech 1981 - 1982 prosazovala ve složitých podmínkách v oblasti vnějších vztahů, působících v některých případech na úroveň vnitřních potřeb národního hospodářství, přesto však byly plánované úkoly splněny. Na úseku dodávek do tržních fondů je hlavním cílem zvyšování dodávek nedostatkových druhů zboží a podílu inovovaných výrobků vysoké kvality. Trvalá pozornost je věnována úbytku primárních surovin a růstu jejich cen na světových trzích, což se stává prvořadým problémem v materiálním zajištění průmyslové výroby. K tomu byl vypracován komplexní program maximálního využití dostupných druhotných surovin.
Významným faktorem intenzívního rozvoje ekonomiky je urychlování vědeckotechnického pokroku a její zapojení do mezinárodní spolupráce, zejména se Sovětským svazem.
V oblasti struktury výroby pokračuje strategický směr na rychlejší rozvoj kvalifikované chemie, rozvoj výroby čistých chemikálií, prostředků na ochranu rostlin, biofaktorů pro živočišnou výrobu, organických barviv, některých specifických druhů léčiv apod. Současně se počítá se zastavením některých zastaralých a energeticky nehospodárných výrob.
V dřevozpracujícím průmyslu se opatření orientují na využití průmyslových štěpek z pilařské výroby, drobného a kusového odpadu a nehroubí na výrobu buničiny, dřevotřískových a dřevovláknitých desek.
V lehkém průmyslu byla a je věnována pozornost především kvalitě, inovaci sortimentu, zvýšení podílu luxusních výrobků z celkové produkce, vyššímu využití domácích surovin a na zajišťování úkolů ve vývozu do nesocialistických zemí.
Přes dobré výsledky, které resort trvale dosahoval, praxe ukazuje, že existují nedostatky ve zvýšení efektivnosti výroby, kvalitě výrobků, zlepšení jejich užitných vlastností. Nedostatečně se vytvářely podmínky pro operativní přizpůsobování se požadavkům trhu v sortimentu i designu, k maximálnímu zhodnocování základních materiálů a přípravků, přetrvávají problémy v plynulém zásobování vnitřního trhu, řešení některých nedostatkových druhů výrobků, inovací a zvyšování podílu zboží vysoké jakosti a módnosti. Řešení vědeckotechnického rozvoje se ještě nestalo osou plánu podniků a závodů. S tím souvisela výroba do zásob a nesplněný odbyt na zahraničních trzích. Vyslovili jsme proto závěr, že náročnost zabezpečit uvedené problémy a přizpůsobit se stále náročnější a rychle se měnící situaci ve světovém hospodářství si vyžaduje zostřená agresívní politika se složitými vztahy jak v politické, tak i ekonomické oblasti.
Pokud jde o stavebnictví ČSR, konstatovali jsme, že dochází k celkovému zlepšení jeho práce od roku 1981, i když ještě s řadou nedostatků, a v loňském roce se podařilo splnit celkové úkoly.
Resort v souladu s potřebami investičního plánu provádí náročnou strukturální přestavbu a oblastní přesuny stavebních kapacit, ve srovnání s rokem 1980 došlo k posílení kapacit pro občanskou vybavenost. Výraznějším změnám ve struktuře kapacit, včetně žádoucích ekonomických dopadů, brání nevyjasněnost investičních programů. Přesuny kapacit dosahují u některých stavebních organizací kritické úrovně, tj. až přes 50 % pracovníků a stávají se tak destabilizačním faktorem. Realizovaná opatření ke stimulaci přesunů zatím nepřinášejí očekávané výsledky.
Značná pozornost se věnuje řešení problémů oblastí, zejména rozvoji hl. m. Prahy a Severočeského kraje. V těchto oblastech byl v roce 1982 splněn a překročen plán dokončovaných bytů. Byla rovněž překročena komplexní bytová výstavba, mimo technickou vybavenost.
V místech soustředěné výstavby jsou zpracovány pětileté režimy komplexní bytové výstavby, které sledují úsilí všech účastníků výstavby ke zrovnoměrnění přípravy, k dosažení optimální rozestavěnosti a k plnému využití stavebních kapacit. Není plně v silách ministerstva stavebnictví ČSR a jeho organizací řešit problémy bez součinnosti národních výborů. K odstranění těchto nedostatků je třeba úzké součinnosti dodavatelů řízených především federálními orgány.
Byla provedena příprava k vytvoření oborových a nadoborových servisů s větší územní působností k poskytování plošných servisů ve výrobě a dopravě betonových směsí s cílem snížení dopravních vzdáleností, lepšího využití betonáren a dokonalejšího způsobu zásobování staveb betonem. Postupně bude tato forma rozšířena na větší okruh organizací v Praze, v Severočeském kraji, i na další činnosti, jako je výroba a rozvoj obylovaných směsí, skladové hospodářství, sociální služby, opravárenství.
Je však třeba otevřeně říci a naše jednání to potvrdilo, že při podrobnějším zkoumání výsledků je celá řada úseků, kde se neplní, a kde přetrvávají nedostatky. Na základě poznatků získaných průzkumy jsme proto při jednání poukázali na nutnost dalšího soustředění kapacit na dokončování staveb, organizování prodloužených směn na stavbách, dvousměnného provozu, rozšiřování desetidenních pracovních cyklů a přesunovaných kapacit, pravidelného sledování rozestavěnosti bytů a objektů občanské a technické vybavenosti tak, aby bylo v souladu odevzdávání bytů s příslušnou vybaveností a terénními úpravami.
Ke zvýšení vnitřní výkonnosti stavebnictví je třeba důslednějšího uplatnění technického rozvoje a komplexní racionalizace, proudových metod stavění, efektivnějšího využití rozhodujících stavebních mechanismů a jejich sestav, včetně dopravních prostředků a jejich dvousměnné využití.
Mnohé je co napravovat a vykonat v oblasti zásob, snižování vlastních nákladů výroby, zvyšování zisku a kvality práce. Spolu s nutností dalšího prohloubení řídící a organizátorské práce je potřebné zvýšit pomoc místnímu stavebnictví při plnění úkolů modernizace a rekonstrukce bytového fondu a služeb obyvatelstvu.
Nebylo by správné, kdybych nezdůraznil, že o těchto nedostatcích resort stavebnictví a jeho organizace ví a že k jejich odstranění přijímá příslušná opatření. Jde tedy o to, aby se u nich projevila větší účinnost a k tomu, si myslím, má resort všechny předpoklady a možnosti.
Chci ještě upozornit na jednu závažnou skutečnost, která nebude-li řešena bude mít dopad do ekonomiky stavebnictví. Snaha o zvyšování časového i výkonového využití kapacit se střetává s faktory zcela protichůdnými. Tak např. ve výrobě silikátových stavebních dílců, která byla rozvinuta podle závěrů XIV. sjezdu strany, dochází k prudkému poklesu potřeby těchto dílců vzhledem k plánovanému snížení výstavby bytů. Poněvadž výroba těchto dílců je specializací rozdělena do různých závodů, z jejich produkce se skládá vždy kompletní konstrukční systém, není možno ten který výrobní závod převést na jinou výrobu nebo ho uzavřít, ale dochází k nutnosti ponížit rovnoměrně výrobu ve všech specializovaných závodech, čímž se pochopitelně ovlivní negativně časové využití základních prostředků. Tento jev, který se nejvíce projevuje u silikátové prefabrikace, však platí i pro další obory. Snížený plán výroby cementu při nutném zachování základních prostředků /byla např. rekonstruována stará cementárna a je zastavena/ snižuje časové využití s negativními dopady do ekonomické oblasti. Dále by bylo možno uvést obdobný vývoj u výroby cihlářského zboží, snížení potřeb kameniva aj. Myslím si, že resort a Česká plánovací komise by měly společně hledat cesty k plnění využití kapacit i cestou vývozu.
Soudružky a soudruzi, s ohledem na dosažené výsledky při plnění programového prohlášení vlády ČSR resorty průmyslu, stavebnictví, ale i výstavby a techniky, Českého geologického i Českého bánského úřadu ocenili jsme dosavadní práci a převažující pozitivní tendence, které se projevily splněním rozhodujících ukazatelů v letech 1981 - 1982. Přes dosažené výsledky přetrvávají však i nadále nedostatky ovlivňující vývoj plnění úkolů odvětví. Jejich odstranění je jednou z cest zvýšení výkonnosti čs. ekonomiky. Náš výbor bude k tomu v dalším období resortům pomáhat a tím vyjádří svůj podíl na plnění programového prohlášení vlády České socialistické republiky.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./